🌺 حدیث جلسه ۷: «ارادهی خير و شرّ الهی در مورد انسان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ اَلسِّمْطِ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ،
وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ يَتَمَادَى بِهَا، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي».
🖊 شرح حدیث:
🍃 وقتی خدای متعال براى يک انسانى ارادهی خیر کند، یا نسبت به كسی ارادهی سوء میکند (اين ارادهی خير يا سوء بیعلّت نيست، برمیگردد به عمل او، مثلاً علّت ارادهی خير مىتواند دعای او باشد، يا دعای دیگران برای او، و از این قبیل عوامل، که موجب میشود خدای متعال براى بندهاش خیر بخواهد.)
وقتی که ارادهی خیر کرده است، و این بنده گناهی مرتکب شد، خداوند متعال بعد از این گناه، یک نقمتی، یک عذابی، یک درد و ناراحتیای به این شخص میدهد تا استغفار را به یاد او آورد.
🌱 گاهی انسان خطایی انجام میدهد، بعد بلافاصله یک مشکلی برایش پیش میآید
🌱 یک بیماریای، یک حادثهی تلخی (در روایت دارد)،
🌱 گاهى عثرهای (لغزش و افتادن به زمين) برای او پیش میآید، برای این که او را متنبّه کند، به یاد او بیاورد که استغفار کند.
✅ این لطف و کمک الهی به او است.
🛑 امّا اگر ارادهی شرّ كند، پناه بر خدا! او را غفلت فرا میگیرد،
❌ نه اينكه خدای متعال مانع استغفار او بشود، اگر در همان حالت این شخص تصمیم بگیرد، میتواند استغفار کند.
❇️ امّا زمینه را خدای متعال طوری فراهم میکند، که استغفار از یادش میرود.
🍂 گناه هایی انجام میدهد، همینطور روی هم متراکم مىشود، تا اينكه از یاد میبرد که استغفار بکند.
✅ این، دلیل روگردانی خدا از انسان است: و هو قول الله تعالی «سنستدرجهم مِن حيث لايعلمون».
🌱 استدراج یعنی میدان دادن.
🍃 گاهی کسی خطایی میکند، میبینید خطا میکند، نمیخواهید نجاتش بدهید.
همینطور به او میدان میدهید تا خطا را زیادتر كند، زیادتر کند تا سقوط کند. اين، استدراج است.
🍃 بعد حضرت در ذیلش میفرمایند: این استدراج به وسیلهی نعمتهایی است که در هنگام معصیت، خدای متعال به انسان میدهد. در حالی که معصیت کرده، نعمت به او میدهد.
این استدراج و میدان دادن است برای اینکه پیش برود و با سر سقوط کند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۸؛ فیض کاشانی
📆 ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۴ مکاسب محرّمه)
❇️ حکم چاپ و نشر اسماء متبرکه در تبلیغات انتخابات
5⃣2⃣ سؤال: اگر اسم برخی از نامزدها از قبیل عبدالله که کلمه «الله» در آنها وجود دارد، در اوراق تبلیغاتی یا پوسترها چاپ شده، در اختیار مردم قرار گیرد، چه حکمی دارد؟
✅ جواب: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست(*)، اگرچه جزئی از یک اسم مرکب باشد.
ولی چاپ و نشر آن اشکالی ندارد.
[(*) البته نظر مقام معظّم رهبری در مسّ اسماء جلاله تغییر کرده است، آخرین نظر معظم له: «بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (عليهمالسّلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود.» (سایت لیدر، رساله آموزشی)]
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
❇️ دور انداختن اقلام و برگههای تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه
6⃣2⃣ سؤال: آیا لازم است هنگام انتخابات، مأموران شهرداری پس از گردآوری برگههای تبلیغاتی آنها را بهخاطر داشتن اسماء متبرکه یا آیات قرآن بررسی کنند؟
آیا میتوانند آنها را به سطل زباله بیاندازند؟
✅ جواب: فحص و بررسی لازم نیست، و تا زمانی که وجود اسماء جلاله یا آیات قرانی در آنها احراز نشود، انداختن آن در سطل زباله اشکال ندارد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
9⃣2⃣ جلسه بیست و نهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ (نماز مسافر، شرط اول: مسافت شرعی)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۹. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ رساله نماز و روزه). ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
نماز مسافر.pdf
452.1K
🌺 جزوه جلسه ۲۹ به بعد (pdf)
🍀 نماز مسافر
🍃 ۱. وجه تسمیه قصر
🍃 ۲. وجوب قصر
🍃 ۳. شرایط هشتگانه وجوب قصر
🍃 ۴. جاهایی که نماز تمام است
🍃 ۵. اماکن تخییر
🍃 ۶. احکام نماز مسافر
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. مقدار مسافت شرعی را بیان کنید، و محلّ شروع و پایان آن را به تفصیل توضیح دهید.
۲. مسافت امتدادی و تلفیقی را توضیح داده، و بیان کنید که در مسافت تلفیقی در چه صورتی نماز شکسته است (بنابر نظر حضرت آقا)؟