❇️ تخلّف از قوانین جمهوریاسلامی در انتخابات
8⃣3⃣ تخلّف از قوانین و مقرّرات جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به انتخابات چه حکمی دارد؟
✅ جواب: مخالفت با قوانین برای هیچکس و در هیچجا جایز نیست.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
✨🍂🌺
🍃🌺
🌺
💥حاج آقا، شما به کی رأی میدهید؟
👈 خاطرهای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی
✅ استاد ابوالحسنی منذر
🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا میرسید، مرحوم آیتالله شیخ حسین لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گستردهاى انجام مىداد.
بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مىآمد، و رأى خود را به صندوق مىانداخت.
🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنهای بودم كه برايم جالب و عبرت انگيز بود:
يادم هست اولين دوره انتخابات خبرگان تعيين رهبرى بود.
يک روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم، و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم، تا در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مىرسيدند تعيين شدند.
اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند،
و تلفنى با آيتالله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل آگاه) تماس گرفتند، و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ايد؟
سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آیتالله حق شناس -كه بيشتر به عنوان يک شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوک شناخته مىشدــ برايم تا حدى عجيب مىنمود، و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد!
ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانهاى با افرادى چون آیتالله حق شناس دارند.
🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نام هاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد، و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى آقای لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحّص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ايم »!
و معلوم شد هر دو، در بررسیهای خود درباره نامزدهاى اصلح خبرگان، به يک نتيجه رسيدهاند!
🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه:
مؤمنان معدود، ليک ايمان يكى است
جسمشان معدود، ليكن جان يكى است
جان گرگان و سگان از هم جداست
متّحد جانهاى شيران خداست
🔹زمانى هم كه داستان فوق را براى برخى از خصّيصين آیتالله حق شناس (نظير استاد حاج شيخ محمد على جاودان) تعريف كردم، آنها هم برايشان عجيب بود،كه:
اولاً چه نسبت و سنخيّتى مىتواند ميان يک روحانى سياستمدار و پرتكاپو در عرصه مبارزات سياسى با يک روحانى ظاهراً غير سياسى، و اخلاقى صرف، وجود داشته باشد، كه آن دو را چنين به هم پيوند دهد؟
ثانياً چگونه مىتوانند هر دو در جزئيات يک امر سياسى ـ اجتماعى، به يک گونه بينديشند و به نتيجهای واحد برسند؟!
🍂🌺
🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 حدس بزن این دست کیه...؟!
جلسه ۱۴. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثالثة؛ ج۳، ص ۳۷۶. المسألة الثالثة. ۹ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
11.67M
🌺 حدیث جلسه ۱۴: «دوری از بیحالی و بیقراری»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [ رَوَى اَلْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ] عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) أَنَّهُ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ:
[«يَا بُنَيَّ؛ إِيَّاكَ أَنْ يَرَاكَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَعْصِيَةٍ نَهَاكَ عَنْهَا، وَ إِيَّاكَ أَنْ يَفْقِدَكَ اَللهُ تَعَالَى عِنْدَ طَاعَةٍ أَمَرَكَ بِهَا؛
وَ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ، وَ لاَ تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اَلله؛ فَإِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ،
وَ إِيَّاكَ وَ اَلْمِزَاحَ؛ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِنُورِ إِيمَانِكَ، وَ يَسْتَخِفُّ بِمُرُوءَتِكَ]
«وَ إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ؛ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِكَ حَظَّكَ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ».
[في الكافي... عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَبِي (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) لِبَعْضِ وُلْدِهِ...]
🖊 شرح حدیث:
🌱 كَسَل؛ يعنی كسالت و بیحالی.
🌱 ضَجَر؛ يا ضَجر؛ يعنى به ستوه آمدن و بیقراری.
🍃 مىفرمايند: پرهيز كن از كسل و ضجر، از بیحالی و بیحوصلگی، و همچنين از بیقراری و بیتابی.
❌ بعضى احساس بیحوصلگی میكنند، مىگويد: حوصله ندارم!
✅ يكى از بزرگترين شاخصههاى جوانى حوصله است، در پيری انسان دچار بیحوصلگی میشود، از امتيازات و خصوصيات در جوانى همين حوصله داشتن است.
🍃 انسان بايد حوصله كارهاى دقيق، ريز، پيگيری، و تعمّق را داشته باشد، نبايد دچار بیحوصلگی يا بیقراری بشود.
🍃 میفرماید: از اين دو خصوصيّت و دو صفت نكوهيده پرهيزكن!
اين دو، حظّ و بهره تو را از دنيا و آخرت از دست تو مىبرند.
🌱 هم در امور دنيايی مانند كسب و كار، علم، مطالعه، كارهاى اجتماعى، كارهاى سياسى و امثال اينها،
🌱 هم در امور آخرت مثل عبادت،
فرض كنيد يک دعایى، ذكری، نمازی را شروع بكند، بعد بیحوصله بشود، وسط كار بیقرار بشود، اين حظّ انسان را كم میكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۶؛ فیض کاشانی
📆 ۲ دی ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۲ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۶. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۴. الأوامر... الفصل الثاني... الثامن... تنبیه. ۹ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
9.69M
🎙جلسه ۱۶. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۴؛ المبحث الثامن... تنبیه
📆 چهارشنبه؛ ۹ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۶: «سه موهبت و لطف الهی به توبهکاران»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ] قَالَ:
«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَى اَلتَّائِبِينَ ثَلاَثَ خِصَالٍ، لَوْ أَعْطَى خَصْلَةً مِنْهَا جَمِيعَ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ لَنَجَوْا بِهَا:
قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ اَللّٰهَ يُحِبُّ اَلتَّوّٰابِينَ وَ يُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِينَ» فَمَنْ أَحَبَّهُ اَللَّهُ لَمْ يُعَذِّبْهُ
وَ قَوْلُهُ: «اَلَّذِينَ يَحْمِلُونَ اَلْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ»... «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنٰا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً، فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تٰابُوا وَ اِتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَ قِهِمْ عَذٰابَ اَلْجَحِيمِ؛ رَبَّنٰا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنّٰاتِ عَدْنٍ اَلَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبٰائِهِمْ وَ أَزْوٰاجِهِمْ وَ ذُرِّيّٰاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ» «وَ قِهِمُ اَلسَّيِّئٰاتِ، وَ مَنْ تَقِ اَلسَّيِّئٰاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ، وَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ»
وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ اَلَّذِينَ لاٰيَدْعُونَ مَعَ اَللّٰهِ إِلٰهاً آخَرَ وَ لاٰيَقْتُلُونَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللّٰهُ إِلّا بِالْحَقِّ وَ لاٰيَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ يَلْقَ أَثٰاماً، يُضٰاعَفْ لَهُ اَلْعَذٰابُ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ، وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهٰاناً إِلّا مَنْ تٰابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صٰالِحاً فَأُوْلٰئِكَ يُبَدِّلُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ، وَ كٰانَ اَللّٰهُ غَفُوراً رَحِيماً».
🖊 شرح حدیث:
🍃 خدای متعال سه موهبت، سه لطف به توبهکاران عطا کرده است.
🍃 یکی از این سه خصلت کافی است که همهی اهل آسمان و زمین را نجات بدهد:
🌱 ۱. محبّت خودش
🌱 ۲. استغفار ملائکه
🌱 ۳. تبدیل سیئات به حسنات.
🍃 آنگاه برای بیان آن به قرآن تمسّک میفرمایند.
1⃣ اوّل: انّ الله یحبّ التّوابین،
طبیعی است که محبّت الهی موجب میشود که انسان مورد عذاب خداوند قرار نگیرد.
2⃣ دوّم: به این آيه شريفه: «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً؛ فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ؛ رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَکِيمُ؛ وَ قِهِمُ السَّيِّئاتِ وَ مَنْ تَقِ السَّيِّئاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ».
3⃣ و سوّم: آیهای از اواخر سورهی مبارکه فرقان: «فاولئك يبدّلُ الله سيّئاتهم حسناتٍ».
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۲؛ فیض کاشانی
📆 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۳ مکاسب محرّمه)
❇️ حکم عدم شرکت در انتخابات به جهت عملکرد مسئولان
9⃣3⃣ آیا ضعف و سستی برخی از مسئولان در اداره کشور را میتوان دلیل شرکتنکردن در انتخابات قرار داد؟
✅ جواب: خیر، دلیل مذکور مانع از عمل به وظیفه شرعی نمیباشد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
1⃣3⃣ جلسه سی و یکم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۴۴ تا ۴۵۱ (نماز مسافر، شرط سوم: استمرار قصد؛ شرط چهارم: عبور نکردن از وطن یا محلّ اقامت)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۳۱. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۴۴ تا ۴۵۱ رساله نماز و روزه). ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
7.18M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه سیویکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر در بین راه در مورد اقامت ده روز تردید داشته باشد، حکم نماز چیست؟
الف) تمام است
ب) قصر است
ج) باید احتیاطاً جمع بخواند
د) مسأله اختلافی است
۲. کسی که به قصد مسافت شرعی حرکت کرده و پس از گذشتن از حدّ ترخص نمازش را به صورت قصر خوانده، اگر پیش از رسیدن به به چهار فرسخ از قصدش برگردد حکم نمازهاى خوانده شده چیست؟
الف) آن نماز مجزی است
ب) باید به صورت تمام اعاده نماید
ج) بنابر احتیاط واجب باید دوباره به صورت تمام اعاده کند
د) احتیاط مستحب اعاده نماز است
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ اینا که همشون مثل همن
🤔 رأی بدیم رأی ندیم؟...
🔹 من محمدامینم! یه نوجوون دهه هشتادی که هنوز نمیتونم رأی بدم ولی باهاتون حرف دارم...
#انتخابات
#گروه_رسانهای_سپهر_هفتم
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
هدایت شده از میرهاشم حسینی
📌قاتلین تو در شبکه هایشان می گویند رای ندهیم!
🔴 چه دلیلی بهتر از مخالفت با قاتلین تو...
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۱۵. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثالثة؛ ج۳، ص ۳۷۷. و منها أنّ الفضولي إذا قصد. ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
11.09M
🌺 حدیث جلسه ۱۵: «سه خطر در دوران بعد از پیامبر اعظم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ] قَالَ رَسُولُ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «ثَلاَثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي: اَلضَّلاَلَةُ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ، وَ مَضَلّاتُ اَلْفِتَنِ، وَ شَهْوَةُ اَلْبَطْنِ وَ اَلْفَرْجِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 سه چيز است كه بر حسب طبيعت متعارف جوامع بشری برای مجموعههاى انسانی پيش مىآيد، امّا از خطرات آن بایستى مراقبت كرد.
❌ لذا حضرت مىفرمايند: بر امت خودم از اين سه چيز بيمناكم:
1⃣ اَلضَّلاَلَةُ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ
بعد از آنكه معارف الهى در دل و ذهن مردم جاى گرفت، دچار گمراهى بشوند.
بر اثر جهالت ها، بر اثر وسوسه و شبهات، آن معارف والا و نورانى را از دست بدهند، و از راهى كه مىروند مسير را بر گردانند.
2⃣ وَ مَضَلَّاتُ اَلْفِتَنِ
فتنههای گمراه كننده، يا ضلالت هايی كه از فتنهها ناشى میشوند.
گاهى اين فتنه، فقر است،
گاهى اوقات غنى است،
و گاهى اوقات رسيدن به قدرت است،
و گاهى زير فشار قدرتها قرار گرفتن است.
حوادث و فتنه هايی كه در زندگى پيش مىآيد و فضا را غبار آلود مىكند، موجب گمراهى بعضیها میشود.
🌱 فرض كنيد در زمان امير المؤمنين (عليه السّلام) از آن طرف افراد موجّهی در مقابل امير المؤمنين (عليه السّلام) میایستند، على الظاهر به خدا دين و معنويت هم دعوت ميكنند، امّا فتنه است!
به اين معنا كه فضا غبار آلود است، صفوف مشخص از يكديگر نيست، اين هم مايه گمراهی بعضىها میشود.
لذا بايد مواظب بود كه اين فتنه ها پيش نيايد، يا اگر چنانچه پيش آمد مايه گمراهى نشود.
3⃣ وَ شَهْوَةُ اَلْبَطْنِ وَ اَلْفَرْجِ
🌱 شهوت بطن و شهوت فرج: يعنى آن گرایشهای افراطى كه انسان به خورد و خوراک و شهوترانی های جنسى دارد، اين هم مايه بيم است،
پيامبر اكرم (صلياللهعليهوآله) شكم چرانی و شهوت را در رديف "الضلالة بعد المعرفة" قرار مىدهد، اينقدر اينها خطرناکند، بعضى خيال میكنند كه اين چيزها درجه دو است، مردم دين شان، ايمانشان محفوظ است، فسقی میكنند،
نه؛ اينطور نيست، اين گرفتاریهای شهوانى گاهی انسان را از دين هم خارج مىكند!
گرفتارى شكم و گرفتارى شهوت جنسى، اوّل به صورت يک عارضه است، به تدريج انسان را از جاده حقّ و حقيقت خارج مىكند.
«ثمّ كان عاقبة الذين اساؤ السوأ أن كذّبوا بايات الله»
عمل گناه آلود، گاهى انسان را از مسير معرفت و حقيقت و اعتقاد صحيح هم منحرف مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۷؛ فیض کاشانی
📆 ۳ دی ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۷. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۶. الأوامر... الفصل الثاني... المبحث التاسع. ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
8.91M
🎙جلسه ۱۷. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۶؛ المبحث التاسع: الفور و التراخي
📆 شنبه؛ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۷: «مستغفر و مستهزء»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ أَبِي يَعْقُوبَ بَيَّاعِ اَلْأَرُزِّ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
«اَلتَّائِبُ مِنَ اَلذَّنْبِ كَمَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ، وَ اَلْمُقِيمُ عَلَى اَلذَّنْبِ وَ هُوَ مُسْتَغْفِرٌ مِنْهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 کسی که توبه از گناه کرد، مثل کسی است که گناه نکرده است.
همچنانی که او براى اين گناه مجازاتی ندارد، این هم مجازاتی ندارد.
✅ لکن از لحاظ فضل و ثواب عند الله، اينها یکسان نیستند؛
یعنی کسی که هیچ گناه نمیکند، البته مشروط بر اینکه دچار عُجب و غرور نشود، طبعاً فضیلتش بیشتر است از کسی که گناه کرد و توبه کرد.
توبه، گناه را پاک میکند.
🍃 همان شعری که آن روز عرض کردیم:
"سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید به استغفار ما!"
🍂 میفرماید: آن کسی که استغفار میکند، امّا گناه خود را هم ادامه میدهد، کالمستهزِء است.
مثل این است که دارد استهزاء میکند (العیاذ بالله) که خیلی حالت بدی است.
❌ در واقع، استغفار حقیقی نیست، طلب بخشش حقیقی از پروردگار عالم نیست.
البته این در روایات هست، که اگر ده بار هم انسان گناه را انجام بدهد، توبه را بشکند، باز توبه او قبول است. این با آن فرق دارد.
🛑 مقیم علی الذنب، معنایش این نیست که مثلاً نباید هرگز دیگر برگردد به آن گناه. نه، ممکن است بر اثر غفلت، بر اثر شهوات، بر اثر عروض حالات بشری، باز برگردد به آن گناه.
توبه او در این صورت نيز قبول است.
این، اشکالی ندارد.
هم روایت دارد، هم اعتباراً این معنا را میشود فهمید.
🌱 مقیم علی الذنب، یعنی کسی که واقعاً بنا دارد گناه را انجام بدهد.
هیچ پشیمانی حقیقی در دل او نیست. در عین حال استغفار میکند، این را میفرمایند کالمستهزِء.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۳؛ فیض کاشانی
📆 ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۴ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۶. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثالثة؛ ج۳، ص ۳۷۸. و منها أنّ الفضولي إذا قصد البیع. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
12.63M
🌺 حدیث جلسه ۱۶: «قیام به اصلاح نفس؛ عمل به نسخه»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَنْهُ رَفَعَهُ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِاَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) لِرَجُلٍ: «إِنَّكَ قَدْ جُعِلْتَ طَبِيبَ نَفْسِكَ، وَ بُيِّنَ لَكَ اَلدَّاءُ؛ وَ عُرِّفْتَ آيَةَ اَلصِّحَّةِ، وَ دُلِلْتَ عَلَى اَلدَّوَاءِ؛ فَانْظُرْ كَيْفَ قِيَامُكَ عَلَى نَفْسِكَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 خداوند متعال تو را طبيب خودت قرار داده است، بیماریهایی كه عارض بر جان انسان مىشود، در كلمات انبياء و ائمّه هدی «سلاماللهعلیهم» مشخّص شده است.
❌ بيماری غفلت، بيماری گناه، بیماریهایی كه منشاء سقوط و انحطاط اخلاقى انسان میشود.
🍃 نشانه سلامت را هم برای تو معیّن كردهاند كه انسان سالم چگونه خواهد بود.
✅ اگر داراى تقوا، خوف و خشيت از پروردگار باشد، اينها نشانههاى صحّت قلب و روح انسان است.
🍃 اينكه چگونه میتوان به اين حالت صحّت رسيد؟
دارو چيست؟
اين هم براى تو معيّن شده است.
✅ دارو عبارت است از انجام فرائض و واجبات شرعى.
1⃣ پس اوّلاً: بيماری ها را برای تو معيّن كردهاند،
2⃣ ثانياً: صحّت و سلامت را تعريف كردهاند، كه انسان سالم چگونه انسانى است، و نشانههاى آن چيست؟
3⃣ ثالثاً: براى تو بيان كردهاند كه براى رسيدن به حالت صحّت چه نسخهای را بايد عمل كنی، و از چه راههایی بايد مشی كنی.
تعريف سلامت و بيماری، نسخه دواء.
همه اينها را در اختيار تو گذاشتهاند، ببين خودت چه میكنی؟
✅ آنچه مهمّ است عمل و بهکارگیری نسخه است.
🍃 اگر انسان در بيماری جسمانی به طبيب مراجعه كند، طبيب بيماری را تشخيص دهد، نسخه هم بنويسد، دوا را هم انسان از داروخانه بخرد، بعد اين دواء را در كمدی بگذارد، از دواء استفاده نكند آيا فايدهای دارد؟!
بيماری را گفتند، صحّت را گفتند، دارو را گفتند، حالا تو خودت هستی، ببين براى خودت چه میكنی؟
آيا اين داور را مصرف میكنی؟
آيا به آنچه ما را به صحّت میرساند و در احكام و دستورات دينى مشخص شده است، عمل مىكنيم؟
خداى متعال حجّت بر انسان تمام كرده است، اگر چنانچه همّت نكرديم، اقدام نكرديم، جز خودمان، هيچ كس را جز خودمان نبايد ملامت كنيم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۹؛ فیض کاشانی
📆 ۹ دی ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۸. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۸. الأوامر... الفصل الثالث، في الإجزاء. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
11.11M
🎙جلسه ۱۸. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثالث: في الإجزاء
ج۱، ص ۱۱۸؛ الفصل الثالث: في الإجزاء
📆 یکشنبه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲