eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🏠 #پنجره | آرامش و طمانینه در اقامه نماز، مستحبات و تبرک جستن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تربت سیدالشه
❇️ فصل في التعقيب؛ و هو الاشتغال عقيب الصلاة بالدعاء أو الذكر أو التلاوة أو غيرها من الأفعال الحسنة، مثل التفكر في عظمة الله و نحوه، و مثل البكاء لخشية الله أو للرغبة إليه و غير ذلك. و هو من السنن الأكيدة، و منافعه في الدين و الدنيا كثيرة... و نذكر جملة منها تيمناً:... (مسألة ٢٣): يستحبّ سجود الشكر بعد كلّ صلاة فريضة كانت أو نافلة، و قد مرّ كيفيته سابقاً. ◀️ فصل في سائر أقسام السجود (مسألة ٢١): يستحبّ السجود للشكر لتجدد نعمة أو دفع نقمة أو تذكرهما مما كان سابقا، أو للتوفيق لأداء فريضة أو نافلة أو فعل خير ولو مثل الصلح بين اثنين... ✅ و يستحبّ أيضا أن يمسح موضع سجوده بيده، ثمّ إمرارها على وجهه و مقاديم بدنه... 📚 العروة الوثقی
جلسه ۹. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۵. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... الثامن أنّه لایکاد یکون. ۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.26M
🎙جلسه ۹. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۱۵؛ الثامن: أنّه لایکاد یکون من باب الاجتماع 📆 چهارشنبه؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۹: «احترام و ملاحظه‌ی برادر مؤمن» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [وَ عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ:] سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «لاَتُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ أَخِيكَ، أَبْقِ مِنْهَا؛ فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَيَاءِ». 🖊 شرح حدیث: 🌱 حشمت یعنی احترام، حرمت. در تعبیرات فارسی امروز ما می‌گوییم ملاحظه؛ فلانی از دیگری ملاحظه دارد، احترام او را نگه می‌دارد. 🍃 می‌فرماید: بین خود و برادر دینی خود، احترام را از بین نبر! آن را باطل نکن، خراب نکن، احترام یکدیگر را نگه دارید! 🛑 درست نقطه‌ی مقابل آن‌چه انسان مشاهده می‌کند در بعضی از رفتارهایی که بین ماها وجود دارد، احترام یکدیگر را حفظ نمی‌کنیم. با یک نفر اختلاف سلیقه‌ای از لحاظ سیاسی داریم، خودمان را مجاز می‌دانیم که علیه او هر چه به دهن‌مان می‌آید، بگوییم! این، همین نقطه‌ی مقابل این چیزی است که در این روایت توصیه شده است. یا فرض بفرمایید شخصی را در مسأله‌ای یا امری مقصر می‌دانیم، این را مجوز قرار بدهیم برای این‌که هر چه می‌توانیم علیه او حرف بزنیم. ❌ این، درست نیست، احترام هم را نگه دارید! ملاحظه‌ی هم را بکنید! این حشمت و این حرمت را نگه دارید! 🍃 وقتی این حالت احترام و حرمت بین برادران از بین رفت، حیاء از بین می‌رود.مسأله‌ی حیاء یک مسأله‌ی مهمّی است. پاره شدن پرده‌ی حیاء، یکی از بدترین حوادث برای انسان مؤمن است؛ چه مرد، چه زن. حرمت را وقتی برداشتید، پرده‌ی حیاء دریده می‌شود. آن‌وقت بی‌حیائی حدّ و حصری ندارد. چنان‌چه می‌بینید، کسانی که دچار بی‌حیایی شدند، در طول دوران انقلاب، مبتلا شدند به مواجهه‌ی با انقلاب. چون پرده‌ی حیائشان دریده شد هر کاری که فکر می‌کنند می‌شود انجام داد، انجام می‌دهند. این، بی‌حیائی است. وقتی حشمت را ملاحظه نکردیم، به این بی‌حیائی‌ها منتهی خواهد شد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۸؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۸ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۳ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۷. ۲ توهّم در مبنای نزاع
📜 ۲.۵. اجتماع امر و نهی 🍃 ۷. پاسخ مرحوم آخوند به ۲ توهّم 🌱 اشکال مرحوم مظفّر به آخوند: فرق بین محلّ نزاع و مایبتنی‌علیه النزاع 🌱 آیت‌الله سبحانی: تفسیر صحیح از فرد
📜 ۲.۶. اجتماع امر و نهی 🍃 ۸. فرق بین «مسألة الاجتماع» و «باب التعارض»
جلسه ۱۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۰. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و في مستطرفات السرائر. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.81M
جلسه ۱۰. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۰؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... و في مستطرفات ااسرائر 📆 شنبه؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۱۰: «جایگاه برجسته والدین» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)، قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «إِنَّ فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ شَهِيداً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ، وَ فَوْقَ كُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّى يَقْتُلَ اَلرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَيْهِ». و فی روایةٍ أخری: «إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ! فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ حَتَّى يَنْظُرَ اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهَا، فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: اِرْفَعُوهَا إِلَيَّ حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ، فَإِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حضرت می‌فرمایند: هرکار نیکی که تصوّر می‌شود، کار نیک بالاتر از آن هم وجود دارد. عبادات، حسنات، اعمال خالصه‌ای که انسان لوجه الله انجام می‌دهد، هر کدام مراتب دارند، و برّی بالاتر از شهادت در راه خدا وجود ندارد. 🍃 جفای به دیگران مراتبی دارد -در اين‌جا «عقوق» بمعنای گناهی است که متمثّل در جفای به دیگران است- و فوق هر جفاکردنی، جفاکردنی وجود دارد، و بالاترین عقوق این است که کسی یکی از والدین خود را به قتل برساند (نعوذ بالله). 🍃 در روایت دیگر از همین طریق آمده است: از دعای پدر برحذر باشید، 🌱 به معنای این‌که مراقب باشید که خیلی مهم است. دعای پدر در ملکوت اعلی بالا می‌رود و دعائی مقبول است و از شمشیر -در بُرندگی- تیزتر است. بنابراین، اگر دعای والد در حق فرزند انجام گیرد -چه علیه فرزند باشد و چه به‌نفع او- گیرائی دارد. فلذا قدر دعای پدر را باید بدانیم. 📚 النوادر، صفحه ۹۲؛ مرحوم راوندی 📆 ۲۲ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۰ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۰. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۶. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... الثامن... نعم. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.89M
🎙جلسه ۱۰. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۱۶؛ الثامن... نعم، لو کان لکلّ منهما 📆 شنبه؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «جایگاه زیارت برادر مؤمن برای خدا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «إِنَّ اَلْعَبْدَ اَلْمُسْلِمَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ زَائِراً أَخَاهُ لِلَّهِ لَا لِغَيْرِهِ، اِلْتِمَاسَ وَجْهِ اَللَّهِ، رَغْبَةً فِيمَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُنَادُونَهُ مِنْ خَلْفِهِ إِلَى أَنْ يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ اَلْجَنَّةُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 روایات متعدّدی در باب تزاور اخوان هست. که برادران مؤمن همدیگر را زیارت کنند، با هم دیدار داشته باشند.این روایت مشخص می‌کند که این ثواب‌هایی که برای این تزاور وجود دارد، متعلقّ به چه نوع تزاوری است. 🍂 یک وقت می‌رویم مثلاً گعده کنیم، 🍂 یک وقت یک کاری داریم، برای انجام یک کاری، یکدیگر را می‌بینیم. 🍂 یک وقت انسان طمع پولی، طمع جاه و مقامی دارد. 🛑 این‌ها چنین ثوابی ندارد. 🍃 آن تزاوری که فقط محض رضای خدا و خاطر خدا است، می‌رود سراغ برادر دینی، چون او احتیاجی دارد، یا تنهاست، یا مریض است، 🌱 یا هدفش استحکام پیوند برادری بین این‌ها است برای خاطر خدا؛ یعنی برای این اهداف الهی به دیدن برادر مؤمن می‌رود، برای به دست آوردن رضای الهی و توجّه الهی. این دیدار برای رغبت به ما عندالله است؛ 🌱 چون خدای متعال نزدیکی دل‌های مؤمنان را به یکدیگر دوست می‌دارد، فقط برای این جهت می‌رود. 🍃 وقتی چنین تزاوری انجام گرفت، این ثواب‌های عجیبی که در بعضی از روایات هست، مترتّب بر این است. 🍃 یکی از آن ثواب‌ها این است: هفتاد هزار فرشته‌ی خدا، او را از پشت سر ندا می‌کنند و به او خطاب می‌کنند -تا وقتی برگردد به منزلش- می‌گویند: تو پاکیزه‌ای و بهشت برای تو گوارا باد.این‌قدر زیارت برادران مؤمن مهم است. در بحث زندگی ائمّه (علیهم‌السّلام) که قبل از انقلاب، سال‌ها مطالعه می‌کردم، این‌طور روایات را حمل می‌کردیم بر تزاور اخوان در آن دوره‌ی سختی و شدت شیعیان که: پیوند این‌ها به یکدیگر و اتصال مؤمنین به یکدیگر موجب استحکام و بقاء آن‌ها در این راه دشوار می‌شد. آن روز شیعه در طول دوران خلافت‌های ظلم و استکبار در نهایت شدّت بود. این دیدارها، این نشست و برخاست‌های برادران با یکدیگر، دل‌ها را قرص می‌کرد، تواصی به صبر و تواصی به حق می‌شد. این روایات را ما برای آن زمان حمل می‌کردیم. البته واضح‌ترین مصادیقش، مؤمنین در آن زمان است، لکن انسان وقتی نگاه می‌کند به مسایل اجتماعی و می‌بیند چقدر وحدت دل‌ها در حرکت یک جامعه، عروج یک جامعه، تقدم یک جامعه، قدرت دفاعی یک جامعه تأثیر دارد، می‌فهمد که این توصیه‌ها مخصوص آن عصر نیست، حتّی در عصری که حقّ حاکم است، فکر صحیح، تشکیل‌دهنده‌ی نظام اجتماعی کشور است، مؤمنین باید با یکدیگر دل‌های‌شان صاف باشد، این علقه‌های اجتماعی، پیوندهای عاطفی بین مؤمنین باید مستحکم باشد. درست نقطه‌ی مقابل آن‌چه در نظام مادّی وجود دارد، که هر کسی خودش را محور همه‌ چیز می‌داند؛ کأنّه هر چیزی که برای من مفید باشد، خوب است، هر چه برای من بد باشد، بد است. هر کسی با من دوست باشد، آدم خوبی است. هر کسی با من بد باشد، آدم بدی است. چقدر این حالت، برای جامعه زیانبار است. طبعاً در چنین جامعه‌ای دعوا هست، تنافس و تکالب هست، کشتن یکدیگر در این جامعه آسان می‌شود. چنان‌چه الآن در غرب همین‌طور است، اصلاً آدم‌کشی برایشان کار سختی نیست، با خونسردی آدم می‌کشند! وقتی انسان خودش را محور قرار داد، همین می‌شود. درست نقطه‌ی مقابل آن، تعلیم این روایت و تعلیم اسلام است، که بحث من نیست، بحث ماست، بحث جمع است. جمع بایستی تحقّق و عینیت پیدا کند. جمع هم با تجمع تن‌ها نمی‌شود، با تجمع دل‌ها می‌شود. تنها بدن‌ها در کنار هم باشند، امّا دل‌ها از هم دور باشند، فایده‌ای ندارد. دل‌ها باید به هم نزدیک باشند. لذا این‌طور مسلمانان را به تزاور تحریض می‌کند، می‌فرماید: اگر برای خاطر خدا، به خاطر همین چیزی که خدای متعال خواسته است، شما برادر مسلمانت را دیدار کردی، زیارت کردی، چقدر پیوند و محبّت ایجاد می‌کند؟! و در جامعه استحکام و اقتدار مطلوب است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۹؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۴ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۶. اجتماع امر و نهی 🍃 ۸. فرق بین «مسألة الاجتماع» و «باب التعارض»
📜 ۲.۷. اجتماع امر و نهی 🍃 ۹. حکم دلیل امر و نهی در مقام اثبات
جلسه ۱۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۲. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و لا إشکال في ذلك كلّه. ۱۵ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.71M
جلسه ۱۱. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۲؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... و لا إشکال في ذلك كلّه 📆 یکشنبه؛ ۱۵ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «آثار صدقه و اذكار» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صَنِيعُ اَلْمَعْرُوفِ يَدْفَعُ مِيتَةَ اَلسَّوْءِ، وَ اَلصَّدَقَةُ فِي اَلسِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ اَلرَّبِّ، وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ تَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ وَ تَنْفِي اَلْفَقْرَ، وَ «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ» كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ، وَ هِيَ شِفَاءٌ مِنْ تِسْعَةٍ وَ تِسْعِينَ دَاءً، أَدْنَاهَا اَلْهَمُّ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حضرت امیر (علیه‌السلام) می‌فرمایند: خاصیت نیکی‌کردن به مردم این است که از انسان، مرگ نامطلوب را دفع‌ می‌کند. 🍃 گاهی انسان در حال سجده می‌میرد، گاهی در راه خدا شهید می‌شود، یا در مکان متبّرک و یا در حال انجام کار نیک از دنیا می‌رود. اين‌ها مرگ‌های خوب است. 🍂 مرگ‌های بد، مرگ‌هایی است که در آن‌ها مجال توبه و مجال عبرت‌گرفتن برای انسان نیست، و شرایطی هم برای انسان حاکم نیست که در آن شرایط، انسان خرسند و خشنود باشد. 🍃 صدقه‌ی پنهانی، غضب پروردگار عالم را دفع می‌کند، و از انسان دور می‌کند. 🍃 صله‌ی رحم، هم عمر را زیاد می‌کند، و هم فقر را از انسان دور می‌کند. 🍃 اين‌ها، همان روابط ناشناخته‌ی بین علّت‌ها و معالیل است. از این قبیل، میلیاردها رابطه در عالم طبیعت وجود دارد، و هنوز علم، این روابط را کشف نکرده است. 🍃 ذکر «لاحول و لاقوّة إلا بالله» گنجینه‌ی بهشتی است، و باید این را به دل خود خواند و به خود تلقین کرد. این ذکر، انسان را از ۹۹ مرض نجات‌می‌دهد که کمترین آن امراض، همّ و غمّ است. 🍃 در روایتی آمده: اگر کسی غصّه‌دار است، چند بار این ذکر شریف «لاحول و لاقوّة إلا بالله لاملجأ و لامنجا مِن الله إلا الیه» را بخواند، همّ و غمّ او فرونشیند. 📚 النوادر، صفحه ۹۴؛ مرحوم راوندی 📆 ۲۳ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۱ مکاسب محرّمه).
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ بِشْرِ بْنِ مَسْلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: مَا أُبَالِي إِذَا قُلْتُ هَذِهِ اَلْكَلِمَاتِ لَوِ اِجْتَمَعَ عَلَيَّ اَلْإِنْسُ وَ اَلْجِنُّ بِسْمِ اَلله وَ بِالله وَ مِنَ اَلله وَ إِلَى اَلله وَ فِي سَبِيلِ اَلله وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اَللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي، وَ إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي، وَ إِلَيْكَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِي، وَ إِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي؛ اَللَّهُمَّ اِحْفَظْنِي بِحِفْظِ اَلْإِيمَانِ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ، وَ مِنْ خَلْفِي، وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي، وَ مِنْ فَوْقِي وَ مِنْ تَحْتِي، وَ مِنْ قِبَلِي؛ وَ اِدْفَعْ عَنِّي بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ؛ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ. (الكافي)
جلسه ۱۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۷. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... التاسع... فتلخّص. ۱۵ مهر ۱۴۰۳ .mp3
13.16M
🎙جلسه ۱۱. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۱۷؛ التاسع... فتلخّص 📆 یکشنبه؛ ۱۵ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «ویژگی شیعیان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ] سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «شِيعَتُنَا اَلرُّحَمَاءُ بَيْنَهُمُ، اَلَّذِينَ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اَللَّهَ، إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اَللَّهِ؛ إِنَّا إِذَا ذُكِرْنَا ذُكِرَ اَللَّهُ، وَ إِذَا ذُكِرَ عَدُوُّنَا ذُكِرَ اَلشَّيْطَانُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 شیعیان ما این خصوصیات را دارند: 1⃣ با یکدیگر باید تراحم داشته باشند. 🌱 رحم کردن شامل گذشت، اغماض، تلطّف و رأفت و بقیه‌ی چیزها است. ترحم نسبت به یکدیگر داشته باشند. 2⃣ ذکر خدا کنند. ❌ البته معنایش این نیست که هیچ حرف دیگری نزنند، فقط بنشینند ذکر بگویند. ✅ بلکه معنایش این است که: در نشست‌ها، در گفتگوها، در تصمیم‌ها به یاد خدا باشند. شاخص شیعیان را این قرار می‌دهد. 🌱 یک جمعیّتی را می‌خواهند این‌ها پرورش کنند، تربیت کنند، که این‌ها در جامعه‌ی اسلامی موتور باشند، مثل یک لوکوموتیوی که یک قطار را حرکت می‌دهد، ائمّه (علیهم‌السلام) می‌خواهند یک جماعتی درست کنند که این‌ها بتوانند با تربیت دینی و فکری و اخلاقی‌شان جامعه‌ی اسلامی را حرکت بدهند. 🌱 همان‌طور که دیروز عرض کردیم، یک مصداق اتمّش مربوط به زمان خود آن بزرگواران است، که زمان تقیّه است، لکن در همه‌ی زمان‌ها، در زمان ما هم همین طور است. اگر بتوانیم ما خودمان را با این آداب متأدب کنیم، و با این خلق نیکو متخلّق کنیم، خواهیم توانست مثل یک لوکوموتیو عمل کنیم. دنیای اسلام را، جامعه‌ی اسلامی را، امّت اسلامی را به دنبال خودمان بکشانیم. 🍃 پس «اذا خلوا ذکروا الله» یکی از خصوصیات این است که اهل یاد خدا و ذکر خدا باشند. 🍃 بعد می‌فرماید: ◀️ به یاد ما هم که باشند، صحبت ما را هم که بکنند، این ذکر الله است؛ چون این‌ها بندگان خالص و ناب پروردگارند، عباد الله المخصلین، آن‌چه در مورد این بزرگواران گفته شود، از مقامات‌شان، کرامات‌شان، علم‌شان و بقیه‌ی خصوصیاتی که در این‌ها هست و اغلب منحصر بفرد است، منحصر به همین انوار طیبه است، این‌ها همه‌اش آیات الهی است؛ چون مرآت صفات پروردگارند. 🍃 راجع به این‌ها که صحبت کردیم، راجع به خدا صحبت کردیم. این، نشان‌دهنده‌ی جهت‌گیری است، علاقه‌ی به ائمّه و محبّت به این بزرگواران و ذکر فضایل و مناقب این‌ها، جهت‌گیری است. 🍃 ذکر این‌ها، ذکر خداست؛ چون این‌ها خودشان فانی در خدا هستند. وقتی ما در یک جایی مورد مذاکره قرار بگیریم، درباره‌ی ما صحبت کنند، خدای متعال ذکر می‌شود. انفکاکی نیست، این‌ها همه چیزشان برای خداست، در راه خداست، فانی در وجود اقدس حق متعال است، پس ذکر این‌ها، ذکر الله است. ✅ جبهه‌بندی این است، 🍃 می‌فرماید: دشمن ما وقتی مذاکره می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد، در واقع شیطان مورد ذکر و توجه قرار گرفته است. 🌱 یک خط فاصلی وجود دارد بین جبهه‌ی حق و جبهه‌ی باطل، جبهه‌ی خدا و جبهه‌ی شیطان. همیشه همین‌طور است، الآن هم همین‌طور است. 🍃 در سطح کشور هم همین‌طور است، دو جبهه وجود دارد: جبهه‌ی خدا و جبهه‌ی شیطان. آن کسانی که در جبهه‌ی خدا قرار دارند، در جهت خدا حرکت می‌کنند، شدت و ضعف دارد. آن کسانی که در جبهه‌ی شیطانند، در جهت شیطان حرکت می‌کنند، آن هم شدت و ضعف دارد. بعضی‌ها دانسته، عامداً، عالماً، بعضی‌ها هم ندانسته، بی‌توجّه. البته هر کدام حکمی دارند. آن که دانسته است، انسان یک‌طور با او برخورد می‌کند. آن که ندانسته است، طور دیگری برخورد می‌کند. آن که اشدّ الخصام و الدّ الخصام است، به روش دیگری با او برخورد می‌کنند. ✅ باید جبهه‌بندی مشخصی باشد. این که ما همیشه تأکید می‌کنیم به مسئولین، به نخبه‌های سیاسی، به این، به آن، که نگذارید خط فاصل گم بشود، به خاطر این است. معنایش این نیست که با طرف مقابل دایم بجنگید! نه، گاهی اوقات جنگ نیست، 🌱 و قولا له قولاً لیّناً. خدای متعال به موسی و هارون درباره‌ی فرعون می‌فرماید: با قول لیّن با او برخورد کنید! لعلّه یتذکّر او یخشی. 🌱 یا حضرت ابراهیم با نمرود مباحثه می‌کند، استدلال می‌کند. معنای دو جبهه این نیست که باید با مشت و لگد، چوب و چاقو همیشه با یکدیگر مواجه بشوند. گاهی با زبان لیّن است، گاهی با ملایمت است، گاهی با مداراست. که در روایاتی هست، قبلاً هم بعضی از آن روایات را به مناسبتی خواندیم. لکن جبهه مشخص باشد، معلوم باشد که شما با چه کسی مدارا می‌کنید، با چه کسی ملاطفت می‌کنید. با چه کسی استدلال می‌کنید. نگذارید خط وسط محو بشود. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۶۱؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۵ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 لوح | نسل بی‌پایان ✏️ رهبر انقلاب: شیواترین عرصه‌ای که سپاه میتواند در آن حضور پیدا کند عرصه‌ی جهاد و شهادت است؛ در عرصه‌ی شهادت ما سی سال بعد از پایان دفاع مقدّس یک مرد جاافتاده‌ی محاسن سفیدی مثل  داریم، یک نوجوان تازه‌رسیده‌ای مثل شهید حججی؛ اینها نشانه‌های باقی ماندن همان طراوت و همان هویّت اساسی است. ۱۳۹۸/۷/۱۰ 🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
41.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند کوتاه | مزد اخلاص ✏️ روایت حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل سردار شهید همدانی 🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 تصویری از شهید همدانی و شهید سلیمانی در کنار رهبر انقلاب 🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ دستخط رهبر انقلاب و شهید سیدحسن نصرالله در قرآن اهدایی به خانواده شهید همدانی 🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی 💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۱۲. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۴. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و وجه ما ذکروه. ۱۶ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.38M
جلسه ۱۲. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۴؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... و وجه ما ذکروه 📆 دوشنبه؛ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «ارزش‌گذاری کارهای نیک» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ، وَ اَلْقَرْضُ بِثَمَانِيَ عَشْرَةَ، وَ صِلَةُ اَلْإِخْوَانِ بِعِشْرِينَ، وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِينَ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: 1⃣ صدقه بدهید که از جانب خدای متعال به ۱۰ برابر محاسبه می‌شود، و بر اساس آن به شما پاداش می‌دهد. 2⃣ امّا اگر به کسی قرض بدهید، خداوند ۱۸ برابر برای شما حساب می‌کند، و پاداش می‌دهد. ✅ و این به خاطر این است که طرف مقابل وقتی صدقه گرفت، خیالش آسوده است که پولی گیرش آمده، و می‌گوید: خداوند برکت بدهد و منتظر است تا پول بعدی بدستش برسد. امّا وقتی قرض بگیرد، چون باید قرض را ادا کند، لذا تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. و این افزونی محاسبه در قرض، به خاطر تشویق به کار و تلاش است. 3⃣ و اگر چنان‌چه همین پول را به دوستان و برادران بدهید، ثواب آن ۲۰ برابر می‌شود؛ 🍃 چون هم کمک به کسی است که نیاز به این پول دارد، و هم استحکام پیوندهای دوستی است، و می‌بینید که چقدر در اسلام به پیوندهای دوستی توجّه می‌شود. 4⃣ حال، اگر این پول را به رحم و خویشاوند خودتان بدهید، ۲۴ برابر محاسبه می‌شود که از همه بالاتر است. ❇️ این نوع محاسبه، اهمیّت‌داشتن پیوند بین نزدیکان است، و پیوندها از جاهای دوردست شروع می‌شود، و مورد توجّه و التفات شارع است، و هر چه به داخل سلول‌های اجتماعی نزدیک‌تر و محدودتر، نزدیک می‌شود، این پیوندها باید مستحکم‌تر شود. 🍃 اساس، خانواده است. کسی که نمی‌تواند روابط خانوادگی خود را حفظ کند و روابط خانوادگی او سست باشد، رابطۀ خویشاوندی برای چنین شخصی، بی‌معنی است. 🍃 امروزه در جوامع غربی و به برکت تمدّن صنعتی غرب و دور از اخلاق، پیوند خانوادگی گسسته است! در آن‌جا برای این‌که همدیگر را ببینند و دور هم جمع شوند، با هم قرار می‌گذارند و رأس ساعتی در یک‌جا جمع می‌شوند! این‌طور جمع شدنی، مصنوعی و صنعتی است که اسلام با آن مخالف است. اسلام می‌خواهد ارتباطات از درون دل‌ها و عاطفه‌ها بجوشد و ایمان را پشتوانۀ این امر قرار می‌دهد، و به این سبب است که در روایت آمده: "نگاه محبّت‌آمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحقّ ثواب می‌شود." 📚 النوادر، صفحه ۹۵؛ مرحوم راوندی 📆 ۲۳ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۲ مکاسب محرّمه).