هدایت شده از KHAMENEI.IR
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 روایت کمتر دیده شده حضرت آیتالله خامنهای از آزاد سازی سوسنگرد
🗓 ۲۶آبان، سالروز آزادسازی سوسنگرد
📥 مشاهده نسخه کامل مستند در لباس سربازی👇
khl.ink/f/46589
جلسه ۳۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۲۵. النوع الخامس، حرمة التکسب بالواجبات. ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.48M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۹: «اهتمام به امور مسلمین»
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَنْ أَصْبَحَ لاَيَهْتَمُّ بِأَمْرِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنَ اَلْإِسْلاَمِ (فی شیءٍ)؛
وَ مَنْ شَهِدَ رَجُلاً يُنَادِي: يَا مُسْلِمِينَ! فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این، یک ضابطه کلّی برای نوع وظایف ما است،
کسی که فقط به فکر خود و زندگی خود باشد، و اهتمام او را مسائلِ شخص خود او تشکیل بدهد، این، شیوهی اسلام و برنامهی اسلام نیست.
🍃 وظیفهی مسلمان است که اهتمام به امور مسلمانان داشته باشد.
✅ و اوضح و اقوای از همه انواعِ اهتمامِ به امور مسلمانان، این است که اهتمام به امر اُمّت اسلامی و جامعهی اسلامی داشته باشد.
🛑 این که در گوشههای مختلف دنیا، در دنیای اسلام، مسلمانان دچار ابتلائاتی باشند، ما هم بگوئیم به ما چه!
🍂 فرض کنید قصد تخریب مسجد الاقصی را بکنند، ما بگوئیم به ما چه!
🍂 هر روزی تعدادی از مسلمانها را در عراق یا در فلسطین یا در افغانستان یا در هر نقطهی دیگر نابود کنند، ما بگوییم به ما چه،
ما به فکر خودمان باشیم!
🍂 این، فرهنگی که سیاستهای تبلیغی و فرهنگیِ غربیها که مُخّ و باطنش جز سیاست چیز دیگر نیست، اگرچه ظاهراً فرهنگ است، و خیلیها را به این طرف سوق میدهد.
❌ متأسفانه میبینیم بعضی این را عقل میدانند،
عقل اقتضا میکند که به فکر خودمان باشیم.
✅ نخیر، کاملاً ضدِّ عقل است،
ضدّ آن عقل ممدوحی است که در اسلام است،
باید به فکر آنها بود.
🍃 وَ مَن شَهد رجلاً یُنادی یا مسلمین،
در روایاتی هم «یا لَلمسلمین» دارد که آن «یا للمسلمین» استغاثه است،
«یا مسلمین» نداء است.
🍃 فلمیُجِبهُ فلیس مِن المسلمین،
همین روایت معروفی که از قدیم عادت کردیم این را تکرار کنیم،
✅ و تأثیر مهمّی هم در تشکیل ذهنیت جامعهی اسلامی و جامعهی ایرانی ما داشت،
کارهای بزرگی را بر این اساس انجام دادیم.
🛑 البته یک عدّهای از این طرف یک جریان معارض و مضادّ با این فکر را شروع کردند،
به این عنوان که: به فکر خودت باش!
زندگی و گلیم خودت را از آب بیرون بکش!
چه کار داری به دیگران؟!
❌ این، درست نقطه مقابل آن تفکّری است که اسلام در بین مسلمانها ترویج میکند.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۴۲، مرحوم راوندی
📆 ۲۸ فروردین ۱۳۸۳ (جلسه ۳۹ مکاسب محرّمه)
-1232265469_-106479972.doc
1.92M
📜 جلسه ۴۹۸ درس مکاسب محرمه (النوع الخامس)
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
1241980674_761500982.pdf
952.7K
📜 فهرست مباحث درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
◀️ درس مکاسب محرّمة (جلسه ۱ تا ۶۱۵)
جلسه ۳۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۵۰. في النواهي... اقتضاء النهي للفساد... الرابع، ما یتعلق بالنهي. ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.88M
🎙جلسه ۳۷. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۵۰؛ فصلٌ... الرابع: ما یتعلّق بالنهي
📆 یکشنبه؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۷: «رسالة حقوق: حقّ حجّ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ حَقُّ اَلْحَجِّ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ وِفَادَةٌ إِلَى رَبِّكَ، وَ فِرَارٌ إِلَيْهِ مِنْ ذُنُوبِكَ؛
وَ فِيهِ قَبُولُ تَوْبَتِكَ، وَ قَضَاءُ اَلْفَرْضِ اَلَّذِي أَوْجَبَهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْكَ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 دو خصوصیت مهم برای حجّ است:
1⃣ یکی اینکه: ورود بر خدای متعال است، میهمان خدا شدن.
2⃣ دوّم: فرار از ذنوب است، از گناهان است.
🍃 در این روایت کأنّه وعدهی مغفرت برای حاجی داده شده است.
در حج، قبول توبه است.
🍃 این مراسم و اعمالی که در حجّ وجود دارد که در آن یاد خدای متعال و ذکر الهی موج میزند، این بهترین موقعیت است برای توبه و بازگشت، توبهی صادق و واقعی که انسان حقیقتاً از راه خطا برگردد.
🍃 علاوهی بر اینها حقّ دیگر حجّ این است که:
3⃣ انسان بداند که این، ادای آن فریضهای است که خدای متعال آن را واجب کرده است و بر گردن انسان گذاشته است.
🍃 چنانچه انسان با توجّه به این حقّ بزرگی که حج دارد، وارد عرصهی حج بشود و اعمال را شروع کند، آن وقت بهرهی وافی خواهد برد، حقیقتاً از حج بهرهمند خواهد شد.
شاید یک علّتی که انسان میبیند کسانی حج میکنند، برمیگردند، چیزی بر معنویت آنها افزوده نشده، دستشان پر نیست؛
🌱 ای از سفر حجاز برگشته
با کِبر و غرور و ناز برگشته!
🍃 تنها چیزی که با خودشان میآورند، همین عناوین ظاهری است.
بعضی از روی ناچاری، بعضی به خاطر بعضی انگیزههای حقیر، گردش، عنوان، پول، اینها حج نیست، اینها حج نمیشود، اینطور حجّ انسان را به آن مرتبهی مقرّری که خدای متعال در حج برای انسان قرار داده است، به آن مرتبه نمیرساند.
🍃 امّا اگر حقّ حجّ دانسته شد همینطور که در فقرات شریف این روایت بود، آن وقت حجّ حجِّ خوبی خواهد شد.
انسان که به ضیافت الهی وارد میشود، بداند که این فرار از گناه است؛ چون روال زندگی معمولیِ ما آمیخته و آلوده است، این روال به هم میخورد، انسان وارد یک مرحلهی دیگری میشود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۳؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۱، في جميع الفرائض. قضای یومیه، بررسی رقود النبي . ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.54M
🎙جلسه ۵. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة
ج ۳، ص ۱۱۱، في جمیع الفرائض
قضای نماز یومیه، و بررسی رقود النبي
📆 یکشنبه؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۳
#العروة_الوثقی
#فصلٌ_في_الجماعة
1859526401_-2061675153.pdf
1.3M
📜 جلسه دوم درس خارج صلاة الجماعة
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
📜 روایت رقود النبي (صلی الله علیه وآله)
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۴، ص ۲۸۳
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام صادق (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَقَدَ فَغَلَبَتْهُ عَيْنَاهُ، فَلَمْ يَسْتَيْقِظْ حَتَّى آذَاهُ حَرُّ اَلشَّمْسِ، ثُمَّ اِسْتَيْقَظَ، فَعَادَ نَادِيَهُ سَاعَةً،
وَ رَكَعَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى اَلصُّبْحَ
وَ قَالَ: يَا بِلاَلُ! مَا لَكَ؟
فَقَالَ: بِلاَلٌ! أَرْقَدَنِيَ اَلَّذِي أَرْقَدَكَ، يَا رَسُولَ اَللَّهِ،
قَالَ: وَ كَرِهَ اَلْمُقَامَ،
وَ قَالَ: نِمْتُمْ بِوَادِي اَلشَّيْطَانِ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/165787
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
📜 روایت رقود النبي (صلی الله علیه وآله)
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۴، ص ۲۸۵
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام باقر (علیه السلام)
وَ رَوَى اَلشَّهِيدُ فِي اَلذِّكْرَى بِسَنَدِهِ اَلصَّحِيحِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): إِذَا دَخَلَ وَقْتُ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ صَلاَةَ نَافِلَةً حَتَّى يُبْدَأَ بِالْمَكْتُوبَةِ؛
قَالَ: فَقَدِمْتُ اَلْكُوفَةَ، فَأَخْبَرْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ وَ أَصْحَابَهُ، فَقَبِلُوا ذَلِكَ مِنِّي
فَلَمَّا كَانَ فِي اَلْقَابِلِ لَقِيتُ أَبَا جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)،
فَحَدَّثَنِي أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَرَّسَ فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ
وَ قَالَ: مَنْ يَكْلَؤُنَا؟
فَقَالَ بِلاَلٌ: أَنَا
فَنَامَ بِلاَلٌ، وَ نَامُوا حَتَّى طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ
فَقَالَ: يَا بِلاَلُ! مَا أَرْقَدَكَ؟!
فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَخَذَ بِنَفْسِي اَلَّذِي أَخَذَ بِأَنْفَاسِكُمْ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): قُومُوا؛ فَتَحَوَّلُوا عَنْ مَكَانِكُمُ اَلَّذِي أَصَابَكُمْ فِيهِ اَلْغَفْلَةُ
وَ قَالَ: يَا بِلاَلُ أَذِّنْ، فَأَذَّنَ
فَصَلَّى رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَكْعَتَيِ اَلْفَجْرِ
وَ أَمَرَ أَصْحَابَهُ فَصَلَّوْا رَكْعَتَيِ اَلْفَجْرِ
ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى بِهِمُ اَلصُّبْحَ
ثُمَّ قَالَ: مَنْ نَسِيَ شَيْئاً مِنَ اَلصَّلاَةِ فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ لِذِكْرِي»،
قَالَ زُرَارَةُ: فَحَمَلْتُ اَلْحَدِيثَ إِلَى اَلْحَكَمِ وَ أَصْحَابِهِ
فَقَالَ: نَقَضْتَ حَدِيثَكَ اَلْأَوَّلَ
فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)،
فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا قَالَ اَلْقَوْمُ
فَقَالَ: يَا زُرَارَةُ؛ أَ لاَ أَخْبَرْتَهُمْ أَنَّهُ قَدْ فَاتَ اَلْوَقْتَانِ جَمِيعاً،
وَ أَنَّ ذَلِكَ كَانَ قَضَاءً مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)؟!.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/165792
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۴۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۲۶. حرمة التکسب بالواجبات... و اعلم أنّ موضوع هذه المسألة. ۲۸ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.76M