-1232265469_-106479972.doc
1.92M
📜 جلسه ۴۹۸ درس مکاسب محرمه (النوع الخامس)
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
1241980674_761500982.pdf
952.7K
📜 فهرست مباحث درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
◀️ درس مکاسب محرّمة (جلسه ۱ تا ۶۱۵)
جلسه ۳۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۵۰. في النواهي... اقتضاء النهي للفساد... الرابع، ما یتعلق بالنهي. ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.88M
🎙جلسه ۳۷. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۵۰؛ فصلٌ... الرابع: ما یتعلّق بالنهي
📆 یکشنبه؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۷: «رسالة حقوق: حقّ حجّ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ حَقُّ اَلْحَجِّ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ وِفَادَةٌ إِلَى رَبِّكَ، وَ فِرَارٌ إِلَيْهِ مِنْ ذُنُوبِكَ؛
وَ فِيهِ قَبُولُ تَوْبَتِكَ، وَ قَضَاءُ اَلْفَرْضِ اَلَّذِي أَوْجَبَهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْكَ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 دو خصوصیت مهم برای حجّ است:
1⃣ یکی اینکه: ورود بر خدای متعال است، میهمان خدا شدن.
2⃣ دوّم: فرار از ذنوب است، از گناهان است.
🍃 در این روایت کأنّه وعدهی مغفرت برای حاجی داده شده است.
در حج، قبول توبه است.
🍃 این مراسم و اعمالی که در حجّ وجود دارد که در آن یاد خدای متعال و ذکر الهی موج میزند، این بهترین موقعیت است برای توبه و بازگشت، توبهی صادق و واقعی که انسان حقیقتاً از راه خطا برگردد.
🍃 علاوهی بر اینها حقّ دیگر حجّ این است که:
3⃣ انسان بداند که این، ادای آن فریضهای است که خدای متعال آن را واجب کرده است و بر گردن انسان گذاشته است.
🍃 چنانچه انسان با توجّه به این حقّ بزرگی که حج دارد، وارد عرصهی حج بشود و اعمال را شروع کند، آن وقت بهرهی وافی خواهد برد، حقیقتاً از حج بهرهمند خواهد شد.
شاید یک علّتی که انسان میبیند کسانی حج میکنند، برمیگردند، چیزی بر معنویت آنها افزوده نشده، دستشان پر نیست؛
🌱 ای از سفر حجاز برگشته
با کِبر و غرور و ناز برگشته!
🍃 تنها چیزی که با خودشان میآورند، همین عناوین ظاهری است.
بعضی از روی ناچاری، بعضی به خاطر بعضی انگیزههای حقیر، گردش، عنوان، پول، اینها حج نیست، اینها حج نمیشود، اینطور حجّ انسان را به آن مرتبهی مقرّری که خدای متعال در حج برای انسان قرار داده است، به آن مرتبه نمیرساند.
🍃 امّا اگر حقّ حجّ دانسته شد همینطور که در فقرات شریف این روایت بود، آن وقت حجّ حجِّ خوبی خواهد شد.
انسان که به ضیافت الهی وارد میشود، بداند که این فرار از گناه است؛ چون روال زندگی معمولیِ ما آمیخته و آلوده است، این روال به هم میخورد، انسان وارد یک مرحلهی دیگری میشود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۳؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۱، في جميع الفرائض. قضای یومیه، بررسی رقود النبي . ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.54M
🎙جلسه ۵. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة
ج ۳، ص ۱۱۱، في جمیع الفرائض
قضای نماز یومیه، و بررسی رقود النبي
📆 یکشنبه؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۳
#العروة_الوثقی
#فصلٌ_في_الجماعة
1859526401_-2061675153.pdf
1.3M
📜 جلسه دوم درس خارج صلاة الجماعة
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
📜 روایت رقود النبي (صلی الله علیه وآله)
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۴، ص ۲۸۳
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام صادق (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَقَدَ فَغَلَبَتْهُ عَيْنَاهُ، فَلَمْ يَسْتَيْقِظْ حَتَّى آذَاهُ حَرُّ اَلشَّمْسِ، ثُمَّ اِسْتَيْقَظَ، فَعَادَ نَادِيَهُ سَاعَةً،
وَ رَكَعَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى اَلصُّبْحَ
وَ قَالَ: يَا بِلاَلُ! مَا لَكَ؟
فَقَالَ: بِلاَلٌ! أَرْقَدَنِيَ اَلَّذِي أَرْقَدَكَ، يَا رَسُولَ اَللَّهِ،
قَالَ: وَ كَرِهَ اَلْمُقَامَ،
وَ قَالَ: نِمْتُمْ بِوَادِي اَلشَّيْطَانِ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/165787
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
📜 روایت رقود النبي (صلی الله علیه وآله)
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۴، ص ۲۸۵
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام باقر (علیه السلام)
وَ رَوَى اَلشَّهِيدُ فِي اَلذِّكْرَى بِسَنَدِهِ اَلصَّحِيحِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): إِذَا دَخَلَ وَقْتُ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ صَلاَةَ نَافِلَةً حَتَّى يُبْدَأَ بِالْمَكْتُوبَةِ؛
قَالَ: فَقَدِمْتُ اَلْكُوفَةَ، فَأَخْبَرْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ وَ أَصْحَابَهُ، فَقَبِلُوا ذَلِكَ مِنِّي
فَلَمَّا كَانَ فِي اَلْقَابِلِ لَقِيتُ أَبَا جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)،
فَحَدَّثَنِي أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَرَّسَ فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ
وَ قَالَ: مَنْ يَكْلَؤُنَا؟
فَقَالَ بِلاَلٌ: أَنَا
فَنَامَ بِلاَلٌ، وَ نَامُوا حَتَّى طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ
فَقَالَ: يَا بِلاَلُ! مَا أَرْقَدَكَ؟!
فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَخَذَ بِنَفْسِي اَلَّذِي أَخَذَ بِأَنْفَاسِكُمْ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): قُومُوا؛ فَتَحَوَّلُوا عَنْ مَكَانِكُمُ اَلَّذِي أَصَابَكُمْ فِيهِ اَلْغَفْلَةُ
وَ قَالَ: يَا بِلاَلُ أَذِّنْ، فَأَذَّنَ
فَصَلَّى رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَكْعَتَيِ اَلْفَجْرِ
وَ أَمَرَ أَصْحَابَهُ فَصَلَّوْا رَكْعَتَيِ اَلْفَجْرِ
ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى بِهِمُ اَلصُّبْحَ
ثُمَّ قَالَ: مَنْ نَسِيَ شَيْئاً مِنَ اَلصَّلاَةِ فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ لِذِكْرِي»،
قَالَ زُرَارَةُ: فَحَمَلْتُ اَلْحَدِيثَ إِلَى اَلْحَكَمِ وَ أَصْحَابِهِ
فَقَالَ: نَقَضْتَ حَدِيثَكَ اَلْأَوَّلَ
فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)،
فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا قَالَ اَلْقَوْمُ
فَقَالَ: يَا زُرَارَةُ؛ أَ لاَ أَخْبَرْتَهُمْ أَنَّهُ قَدْ فَاتَ اَلْوَقْتَانِ جَمِيعاً،
وَ أَنَّ ذَلِكَ كَانَ قَضَاءً مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)؟!.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/165792
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۴۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۲۶. حرمة التکسب بالواجبات... و اعلم أنّ موضوع هذه المسألة. ۲۸ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.76M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۰: «ایمان، علم، حلم، رفق و لین»
🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«نِعْمَ وَزِيرُ اَلْإِيمَانِ اَلْعِلْمُ،
وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلْعِلْمِ اَلْحِلْمُ،
وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلْحِلْمِ اَلرِّفْقُ،
وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلرِّفْقِ اَللِّينُ».
🖊 شرح حدیث:
🌕 نِعْمَ وَزِيرُ اَلْإِيمَانِ اَلْعِلْمُ،
🍃 یک رئیس داریم، یک وزیر؛
🌱 وزیر، یعنی معاون، کمککار، کسی که خلأهای کار رئیس را جبران میکند، و بخشی از سنگینیهای کار او را بر دوش میگیرد.
وِزر به معنای سنگینی و ثقل است، کارهای او را، ثقل او را بر عهده میگیرد.
🍃 رئیس ایمان است، در شخصیّت انسان مؤمن و هویت انسان مؤمن، ایمان، رئیس است.
دستور و راهنمائی و نشاندادن خط زندگی به عهده اوست،
🍃 لکن وزیر او علم است.
بدون این وزیر، این رئیس کارش لنگ خواهد ماند!
ایمانِ بدون علم نمیتواند آن کاری را که باید انجام بدهد، انجام بدهد.
پس هم ایمان لازم است، هم علم لازم است.
امّا در ایمان و علم، آن که رئیس است و اختیار کار دست اوست و مسیر را معیّن میکند، آن، ایمان است،
علم هم کمک کار اوست و وزیر اوست.
🌕 وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلْعِلْمِ اَلْحِلْمُ
🍃 پس خود علم هم یک ریاستی در زندگی انسان دارد، و در تعیین مسیر انسان دخالت دارد.
اگر این علم به تنهایی باشد هر چند با ایمان، ممکن است طغیان کند!
گاهی انسان به خاطر علم خود، دانش خود، احاطه خود بر مسایل گوناگون، مغرور میشود!
از بسیاری از شیوههای اخلاقی و معنوی غافل میشود!
🍃 او هم وزیری دارد که آن وزیر، حلم است.
🌱 حلم یعنی ظرفیت،
همان که ما در فارسی به آن میگوئیم فلانی با جنبه است، یا بیجنبه است؛ یعنی ظرفیتی ندارد، تحمّلی ندارد،
همین که انسان گاهی علم پیدا میکند به یک نکتهی طبیعی، چون ظرفیّت ندارد، نمیتواند درست بسنجد که این علم به کجای زندگی انسان میتواند سود برساند یا ضرر برساند.
گاهی اوقات همین علم را میبینید که در راههای غلط مصرف میشود، انسان را دچار غرور میکند.
حلم هم در کنار علم لازم است،
وزیرِ علم، حلم است.
🌱 حلم یعنی همان حالت ظرفیت و تحمّل و گنجایش، که وقتی احاطه علمی پیدا کرد، خودش را نبازد؛
چون علم یک غرور و عزّت نفسی در انسان ایجاد میکند، برای اینکه خود را نبازد حلم لازم است.
🌕 وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلْحِلْمِ اَلرِّفْقُ
🌱 رِفق یعنی مداراکردن و کمککردن.
🍃 این ظرفیت را پیدا کردیم و فهمیدیم که علم نباید ما را از جا بِکَند، نباید ما را از خود بیخود کند، نباید ما را مغرور بکند، این را فهمیدیم، حال، چه کار کنیم؟
🍃 در مصرف این علم، رفق لازم است.
🌱 رِفق یعنی مداراکردن با مردم، کمککردن با مردم، سازشکردن با مردم.
❌ این امر با سازش با آمریکا اشتباه نشود!
آنها دشمنند، سازش با دشمن مورد کلام نیست، سازش با انسانها مورد نظر است.
انسان گاهی مؤمن است، گاهی کافر،
با همه بایستی مدارا کرد به حسب خودشان و به اندازه خودشان،
امّا با دشمنی که میخواهد ریشه شما را بکَند، اگر مدارا کردی سرت بر باد رفته!
پس سازش، رفق، یعنی سازش و همراهی و کمک.
این هم وزیر حلم است.
حالا میخواهی سازش کنی با مردم، لکن نمیتوانی!
گاهی انسان تصنّعاً سازش میکند، و نمیتواند و این سازش را بر خودش تحمیل میکند،
لذا میفرماید:
🌕 وَ نِعْمَ وَزِيرُ اَلرِّفْقِ اَللِّينُ.
🌱 نرمیِ طبیعی انسان، که البته قابل تربیتکردن است.
انسان خودش را با تربیت میتواند لیّن و نرمخو کند.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۴۲.
📆 ۲۹ فروردین ۱۳۸۴ (جلسه ۴۰ مکاسب محرّمه).
-1233314045_-2064774550.doc
1.91M
📜 جلسه ۵۰۹ درس مکاسب محرمه (النوع الخامس؛ اولین جلسه بحث قصد قربت)
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
جلسه ۴۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۲۶. حرمة التکسب بالواجبات... و من هنا یعلم فساد الإستدلال. ۲۹ آبان ۱۴۰۳ .mp3
12.4M