eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
567 عکس
79 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ أَمَّا حَقُّ أَبِيكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ أَصْلُكَ، فَإِنَّكَ لَوْلاَهُ لَمْ تَكُنْ؛ فَمَهْمَا رَأَيْتَ مِنْ نَفْسِكَ مَا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاكَ أَصْلُ اَلنِّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ؛ فَاحْمَدِ اَللَّهَ وَ اُشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ»
جلسه ۴۷. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۵. حرمة التکسب بالواجبات... و أمّا مانعیة مجرد الوجوب. ۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.57M
جلسه ۴۷. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۳۵؛ و أمّا مانعیة مجرّد الوجوب 📆 چهارشنبه؛ ۷ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۷: «فقهایی که امناء رسولانند» 🌕 عن أمیر المؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي اَلدُّنْيَا؛ قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا؟ فَقَالَ: اِتِّبَاعُ اَلسُّلْطَانِ؛ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى أَدْيَانِكُمْ». 🖊 شرح حدیث: 🌕 اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ 🌱 امینِ کسی، یعنی آن کس کارهای خود را به او می‌سپارد، امانتِ مهمّی را که بر دوش دارد، بر عهده او می‌گذارد، و او این امانت را به درستی به سر منزل می‌رساند. امین، این است. 🍃 فقهاء، امناء پیغمبرانند، آن‌ها این مسؤولیت را بر دوش فقهاء گذاشته‌اند، که این مسؤولیت عبارت است از این‌که مردم را هدایت کنند، مردم را به نجات برسانند، و بهروزیِ معنوی و اُخروی و دنیوی را برای مردم زمینه‌سازی و فراهم کنند. این، کار أنبیاست که آن را به فقهاء سپردند، فقهاء أمین آن‌هایند که این کار را برایشان انجام بدهند. 🌕 ما لم‌یَدخُلوا فی الدنیا، 🍃 امّا فقهاء در صورتی امینِ أنبیاء محسوب می‌شوند که داخل در دنیا نشوند! 🛑 معنایش این نیست که نخورند، نیاشامند، نکاح نکنند، و از این قبیل؛ نه، ❌ یعنی دنیاطلبی نکنند، بنده دنیا و سرباز شهوات نفس‌ خودشان نباشند. معنای «ما لم‌یَدخلوا فی الدنیا» این است. سائل می‌پرسد: 🌕 قیل: یا رسول الله! و ما دخولُهم فی الدنیا؟ طبعاً یک مصداق را سؤال می‌کند، حضرت هم یک مصداق را جواب می‌دهند، مخصوصِ این مصداق نیست. 🌕 فقال: اِتِّباعُ السلطان، 🍃 وقتی که تابع سلطان و قدرت مادّی بشوند! دخول در دنیا، یک نمونه‌اش این است: پیرو سلطان شدن، مراد، سلطان حق که بلاشک نیست، چون پیروی او بر همه واجب است، 🌱 سلطان یعنی آن قدرتِ به ناحق، قدرت مادّی، که ازمّۀ امور مردم را به ناحق در دست گرفته، اين‌ها باید با او مقابله کنند و معارضه کنند، با او همراهی نکنند. ❌ حال، خودشان بشوند جزو لشکر او! این، یک مصداق تامّ و تمامِ دخول در دنیاست. 🍃 البته عرض کردیم این یک مصداق است، بعضی‌ها هم بودند که اتّباع سلطان هم نمی‌کردند، طور دیگری داخل در دنیا می‌شدند! مصداق تامّ و تمامش آن است. 🌕 فَإِذا فَعَلُوا ذلک، وقتی آن‌ها اتباعِ سلطان را پیشه کردند؛ آن وقت 🌕 فَاحذروهُم علی أدیانِکم، مراقب باشید! مواظب باشید! برحذر باشید که دین شما را ندزدند! چون عالم دین هستند، راه‌ و چاه‌های دین را بلدند، آخوندهای درباریِ آن روز، و آخوندهای پیرو آمریکای امروز! این هم یک نوع اتباع السلطان است، امروز سلطان دنیا آمریکاست، دین‌شان را در خدمت سلطان قرار می‌دهند، آن وقت هر چه او بخواهد، همان‌طور برایش معنا می‌کنند، همین‌طور برایش آیات را تفسیر می‌کنند، همین‌طور تأویل می‌کنند! آن وقت است که دیگر باید بر حذر باشید بر ادیان‌تان، که دین‌تان را غارت نکنند! امین که نیستند هیچ، خائن‌اند، و ممکن است که غارت کنند. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۶. 📚 ۸ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۴۷ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۴. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۵۹. في النواهي..اقتضاء النهي للفساد..تحقیق المسألة..المقام الثاني، في المعاملات. ۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.09M
🎙جلسه ۴۴. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟ ج۱، ص ۲۵۹؛ تحقیق المسألة في مقامین... المقام الثاني: في المعاملات 📆 چهارشنبه؛ ۷ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۴: «رسالة حقوق: حقّ کسی که به شما نیکی می‌کند» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «حَقُّ ذِي اَلْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ، وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ، وَ تَكْسِبَهُ اَلْمَقَالَةَ اَلْحَسَنَةَ، وَ تُخْلِصَ لَهُ اَلدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلاَنِيَةً، ثُمَّ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى مُكَافَأَتِهِ يَوْماً كَافَأْتَهُ (کافیته)» 🖊 شرح حدیث: 🍃 کسی که به شما نیکی می‌کند، حقّی به گردن شما دارد، اوّلین حقّ او این است که: 1⃣ از او تشکّر کنید، 2⃣ علاوه‌ی بر این، نیکی او را بر زبان بیاورید، 🌱 یا در مقابل خود او، یا در غیاب او پیش دیگران. 🍃 ما دیدیم بعضی از علمای متعبّد و اهل سلوک را که یک کسی پنجاه سال قبل مثلاً یک محبّتی به ایشان کرده بود، از او یاد می‌کردند، مکرّراً ذکر می‌کردند که: فلان کس چنین محبّتی به ما کرد. فراموش نمی‌کردند. 3⃣ گفته‌ی نیکو را برای او فراهم کنید، که همان ذکر خیر است. 4⃣ علاوه‌ی بر این‌ها بین خود و خدا، برای او دعا بکنی، 🍃 دعای خلوت که خالص بین خودت و خدا است، و جز تو و خدا کسی نمی‌داند. واقعاً از خدای متعال برای او خیر بخواهی. ✅ این کارها، شکر اوست؛ هم شکر در سرّ است، هم شکر در علانیه است. 5⃣ علاوه‌ی بر این، اگر یک روزی توانستی با او به نحو متقابل نیکی بکنی، آن را هم باید انجام بدهی!اگر واقعاً ما بین خودمان به این یک دستور مقیّد و پایبند باشیم، چقدر اوضاع جامعه به طرف صَلاح اخلاقی پیش خواهد رفت. 🍃 یک کسی به ما یک محبّتی کرده، ندارد هم که این محبّت چطور باشد؛ محبّت مالی، دنیایی، غیر مالی. 🌱 یک سلامی به ما کرده، در جایی که این سلام‌کردن محبّت محسوب می‌شد، همین را به عنوان یک خیری که از او به ما رسیده است، در نظر داشته باشیم، برایش دعا کنیم، ذکر خیرش را بکنیم، مقاله‌ی حسنه برای او ذکر بکنیم، بعد هم اگر توانستیم مکافئة و مجازات کنیم. 🍃 اگر واقعاً همین بین ما رایج بشود، چقدر کمک می‌کند به سلامت فضای عمومی جامعه و محبّت و برادری بین انسان‌ها، که ما مشکلات اجتماعی‌مان غالباً ناشی از عدم رعایت یک چنین حقوق است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۵ و ۶۹۶؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۷ مکاسب محرّمه)
وَ أَمَّا حَقُّ أَخِيكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ يَدُكَ وَ عِزُّكَ وَ قُوَّتُكَ؛ فَلاَ تَتَّخِذْهُ سِلاَحاً عَلَى مَعْصِيَةِ اَللَّهِ، وَ لاَ عُدَّةً لِلظُّلْمِ لِخَلْقِ اَللَّهِ، وَ لاَتَدَعْ نُصْرَتَهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ اَلنَّصِيحَةَ لَهُ؛ فَإِنْ أَطَاعَ اَللَّهَ تَعَالَى، وَ إِلَّا فَلْيَكُنِ اَللَّهُ أَكْرَمَ عَلَيْكَ مِنْهُ، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ» وَ أَمَّا حَقُّ مَوْلاَكَ اَلْمُنْعِمِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ أَنْفَقَ فِيكَ مَالَهُ، وَ أَخْرَجَكَ مِنْ ذُلِّ اَلرِّقِّ وَ وَحْشَتِهِ إِلَى عِزِّ اَلْحُرِّيَّةِ وَ أُنْسِهَا، فَأَطْلَقَكَ مِنْ أَسْرِ اَلْمَلَكَةِ، وَ فَكَّ عَنْكَ قَيْدَ اَلْعُبُودِيَّةِ، وَ أَخْرَجَكَ مِنَ اَلسِّجْنِ، وَ مَلَّكَكَ نَفْسَكَ، وَ فَرَّغَكَ لِعِبَادَةِ رَبِّكَ؛ وَ تَعْلَمَ أَنَّهُ أَوْلَى اَلْخَلْقِ بِكَ فِي حَيَاتِكَ وَ مَوْتِكَ، وَ أَنَّ نُصْرَتَهُ عَلَيْكَ وَاجِبَةٌ بِنَفْسِكَ، وَ مَا اِحْتَاجَ إِلَيْهِ مِنْكَ، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ» وَ أَمَّا حَقُّ مَوْلاَكَ اَلَّذِي أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ عِتْقَكَ لَهُ وَسِيلَةً إِلَيْهِ، وَ حِجَاباً لَكَ مِنَ اَلنَّارِ؛ وَ أَنَّ ثَوَابَكَ فِي اَلْعَاجِلِ مِيرَاثُهُ إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهُ رَحِمٌ مُكَافَأَةً لِمَا أَنْفَقْتَ مِنْ مَالِكَ، وَ فِي اَلْآجِلِ اَلْجَنَّةُ.
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
⚫️السلام علیكِ یا فاطمة الزهراء⚫️ أعظم الله أجورکم. چند فیش منبر برای ایام فاطمیه، تقدیم سروران می‌گردد. إن‌شاءالله مفید باشد، و مقبول وجود مبارک أمّ الأئمة النجباء (سلام‌الله‌علیها)👇👇
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
1. مراتب شناخت فاطمة زهرا (سلام الله علیها) - شناخت اسمائی.pdf
2.31M
📜 ۱. شناخت اسمائی حضرت زهرا (سلام‌ الله‌ علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
2. مراتب شناخت فاطمه زهراء (سلام الله علیها).pdf
3.53M
📜 ۲. مراتب شناخت حضرت زهرا (سلام‌ الله‌ علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
3. الگوگیری؛ سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها).pdf
2.63M
📜 ۳. سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
4. مروری گذرا به زندگی فاطمه زهراء (سلام الله علیها).pdf
1.96M
📜 ۴. نگاهی گذرا به زندگی حضرت، مشکلات، و عملکرد زیبا و صحیح
🔟 جلسه دهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۹۲۸ تا ۹۳۵ (روزه؛ کفّاره تأخیر و احکام روزه‌ قضای پدر و مادر)
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ: مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا، وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ، وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامه‌نگارى می‌كردند، سه نكته را براى هم می‌نوشتند كه چهارمی نداشت، نه اين‌كه غير از اين سه نكته در اين نامه‌ها چيزی نمی‌نوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد: 1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت می‌كند. متكفّل هموم دنيايی او می‌شود، اهل دنيا هموم‌شان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست، امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد، 🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمی‌شود، و يا اين‌كه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مى‌كند، ✅ هموم او را خداى متعال كفايت مى‌كند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين می‌برد، وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمی‌گذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه می‌جوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّه‌ای نداريم، اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا". 2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مى‌كند. يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان می‌دهد. لذا دل‌ها به طرف او جذب می‌شود. 3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد. ✅ اين هم يک حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم، ❌ نه اين‌كه همه دنيا با او دوست می‌شوند؛ اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب. بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد، 🍃 يعنى در معاشرت‌ها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان می‌شود. خداى متعال به او كمک مى‌كند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی 📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).
📚 توصیه ای برای برآورده شدن حاجات 💠 سؤال: برای برآورده شدن حوائج مهم چه عملی را سفارش می‌فرمایید؟ ✅ جواب: توصیه می‌شود به خواندن نماز جناب جعفر طیار (علیه‌السلام) که سندی معتبر دارد و مجرب است و همچنین خواندن نماز امام زمان (علیه الصلاه و السلام) با کیفیتی که در مفاتیح الجنانِ محدث قمی (رحمه الله) در بخش نمازهای ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده است. 🆔 @leader_ahkam
📚 کیفیت نماز جعفر طیار ✅ دو نماز دو_رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره و بعد از آن : «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَر» خوانده شود، همين را ده مرتبه در ركوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتياط مستحب آن است كه علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعَادِيَاتِ» و در ركعت سوم، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود. 🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چادر حضرت زهرا که چندین وصله داشت از همه‌ی کهکشان‌های عالم ارزشش بیشتر است! 📌 مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه): من یه چیزی تو ذهنم هست، ممکنه بگم مسخرم کنید... 🔰 آيت‌الله مصباح یزدی (رضوان‌الله‌علیه) #️⃣ #️⃣
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 من هرچی دارم از بی‌بی حضرت زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) دارم سال دیگه فاطمیه من نیستم! 📌 خاطره‌ای از آخرین فاطمیه حاج قاسم #️⃣ #️⃣
جلسه ۴۸. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۶. حرمة التکسب بالواجبات... و أمّا الواجب التخییری. ۱۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.22M
جلسه ۴۸. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۳۶؛ و أمّا الواجب التخییری 📆 شنبه؛ ۱۰ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۸: «افتاء بدون علم» 🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَنْ أَفْتَى بِغَيْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاءِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْأَرْضِ؛ مَنْ يُرِدِ اَللَّهُ لَهُ خَيْراً يُفَقِّهْهُ فِي اَلدِّينِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 إفتاء بغیر علم دو گونه فرض می‌شود: 🌱 یکی این است که کسی مبادی و مقدّماتِ إفتاء را فراهم کرده است، ولیکن در یک مسأله، هنوز به رأی و نظری نرسیده است. بنابراین، در آن مسأله، علمِ به مسأله ندارد. 🛑 این‌جا اگر فتوا بدهد بر طبق حدسیات و قرائن، با این‌که علم ندارد، این، یک نوع افتاء به غیر علم است. ❌ این، مورد ابتلای ما طلبه‌هاست! 🍂 گاهی مسأله‌ای را سؤال می‌کنند، خیلی خوش‌مان نمی‌آید که بگوئیم بلد نیستیم، خِلاف شأن ماست، یک حرفی همین‌طوری می‌زنیم! 🌱 نوع دیگری که از این بدتر است، این است که کسی در مسائل دین و شریعت اظهار نظر کند بدون این‌که مبادی و مقدّمات را فراهم کرده باشد. ❌ این، مورد ابتلای خیلی از آقایان روشن‌فکران مذهبی، و حتّی غیر مذهبی‌ است که درباره مسائل دینی اظهار نظر می‌کنند، در حالی که مقدّمات را هم فراهم نکردند، حتّی اگر متنِ عربی را جلوی‌شان بگذارید، نمی‌توانند بخوانند! مبادیِ فقهی و مبادیِ شریعت و دینِ ما، متون عربی است، شرط اوّلش این است که انسان با این زبان، با این لغت، با جزئیات و خصوصیاتش آشنا باشد. گاهی بعضی‌ها کلمات عربی را هم غلط معنا می‌کنند، آیه‌ی قرآن را، روایات را غلط معنا می‌کنند، آن هم غلط‌های فاحش! اين‌ها، راجع به شرع حرف می‌زنند، که: اسلام این‌طور می‌گوید، اسلام آن‌طور می‌گوید. ❓از کجا می‌دانید؟! به چه دلیل این حرف را می‌زنید؟! ❌ عمل این‌ها، افتاء به غیر علم است.فقط ذهن ما به سراغ مسائل فرعی نرود! افتاء یعنی در همه‌ی مسائل دین، درباره اقتصاد اسلامی، درباره حکومت اسلامی، درباره مسائلی که به اسلام نسبت داده می‌شود. گاهی قلمی می‌زنند که: اسلام با این مخالف است، اسلام با آن موافق است! به چه دلیل مخالف یا موافق است؟! کدام منبع اسلامی را دیدی؟! یک شخصی از روشنفکرهای مذهبی معروف بود که درباره اسلام خیلی حرف می‌زد؛ علاوه بر این‌که با روایات آشنا نبود، برخی آیات قرآن را که بعضی بلدند، همین‌ها را هم ظاهراً بلد نبود! بنده به او تذکّر دادم، توجّه دادم به روایات؛ بعد از مدتی بنده را دید، به بحار مراجعه کرده بود، می‌دانید که در بحار روایاتِ گوناگونی دارد، بعضی‌اش متقن، بعضی‌اش هم غیر مُتقَن. ایشان می‌گفت: آقا! عجب دریایی است این بحار! اصلاً این روایات را ندیده بود! واقعش همین است، چطور کسی که بحار را ندیده، کافی را ندیده، روایات فقهی، روایات اعتقادی، روایات اخلاقی، ادعیه مأثوره را ندیده، که چقدر معارف اسلامی در این ادعیه‌ی واردۀ مأثوره از ائمّه (علیهم‌السلام) است؛ این صحیفة سجادیه، دعاهای پرمعنایی که در صحیفة سجادیه است، اگرچه صورتش دعاست، لکن باطنش تمام معارف است، از اوّل تا آخر صحیفه‌ی سجادیه این‌طور است. اگر آن «اللهم» اوّلش را بردارند و آن لحن دعائی را از آن بردارند، یکی از غنی‌ترین، پربارترین منابع اصلیِ ما بعد از قرآن است. اين‌ها را اصلاً نخواندند، در دعاها تأمّل نکردند، معناهای دعاها را نفهمیدند، معارفی که در این دعاها هست، اين‌ها را ندیدند، آن وقت درباره معارف اسلامی اظهار نظر هم می‌کنند! این، افتاء به غیر علم است. 🍃 آن وقت نتیجه‌اش این است که لَعنَتهُ ملائکةُ السّماء و ملائکةُ الأرض. ملائکه سماء به یک صورت، ملائکه ارض هم که به امر الهی و به اذن الهی مدبّرات امور ارضند، اين‌ها می‌بینند که چطور این مفتی‌ها زندگیِ مردم را با فتواهای به غیر علم‌شان خراب می‌کنند! می‌بینند چه ظلم‌هایی می‌شود، چه خلاف‌هایی انجام می‌گیرد به خاطر همین فتاوای به غیر علم! آن وقت لعنت‌شان می‌کنند، می‌گویند خدا شما را لعنت کند! 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۶. 📚 ۹ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۴۸ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۵. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۰. في النواهي..اقتضاء النهي للفساد.. في المعاملات..نعم، ربما یتوهّم. ۱۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.6M
🎙جلسه ۴۵. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟ ج۱، ص ۲۶۰؛ تحقیق المسألة... المقام الثاني: في المعاملات... نعم، ربما یتوهّم 📆 شنبه؛ ۱۰ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۵: «رسالة حقوق: حقّ همسایه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ جَارِكَ فَحِفْظُهُ غَائِباً، وَ إِكْرَامُهُ شَاهِداً، وَ نُصْرَتُهُ إِذْ كَانَ مَظْلُوماً، وَ لاَتَتَبَّعْ لَهُ عَوْرَةً؛ فَإِنْ عَلِمْتَ عَلَيْهِ سُوءاً سَتَرْتَهُ عَلَيْهِ، وَ إِنْ عَلِمْتَ أَنَّهُ يَقْبَلُ نَصِيحَتَكَ نَصَحْتَهُ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ، وَ لاَتُسْلِمْهُ (لاتُسَلِّمَه) عِنْدَ شَدِيدَةٍ، وَ تُقِيلُ عَثْرَتَهُ، وَ تَغْفِرُ ذَنْبَهُ؛ وَ تُعَاشِرُهُ مُعَاشَرَةً كَرِيمَةً، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»» 🖊 شرح حدیث: 🍃 همسایه و جار را علی الظاهر از این جهت مورد توجّه قرار می‌دهند، چون همسایه‌ها به حال یکدیگر واقفند، مسائل یکدیگر را می‌دانند. 🌱 اگر یک مشکلی دارند، مثلاً پسر یا دختر چنینی دارد، شما مطلع می‌شوید، دیگران مطلع نمی‌شوند، این‌طور نباشد که چون اطلاع دارید، از مشکلات داخلی او، زندگی او، این‌جا و آن‌جا نقل کنید. ✅ دنبال کشف امور پنهانیِ زندگی او نباشید! 🍂 مثلاً مواظبت کنید، ببینید چه وقت می‌روند، چه وقت می‌آیند، چطور معاشرت می‌کنند. این‌ها مذموم است، این‌ها نهی شده است. عادات بدی که متأسفانه در بعضی از بخش‌های جامعه‌ی ما مشاهده می‌شود. 🍃 اگر هم یک امری را می‌خواهی به او بگویی، نصیحتی بکند، مشکلی دارد به او تذکّر بدهی، این را فیما بینَک و بینَه بگو. نه این‌که بروی به دیگران بگویی. 🌱 اگر واقعاً مشکلی هم دارد، به جای این‌که انسان به این و آن بگوید، آبروی کسی را ببرد، با خود او به‌صورت پنهانی در میان بگذارد. 🍃 اگر کار مشکلی برای او پیش آمد؛ بیماری‌ای دارد، احتیاج به رفتن به بیمارستان دارد، او را رها نکنی! 🌱 فرض کنید شما ماشین دارید، او ندارد، مریضی را می‌خواهد به بیمارستان برساند، شما برای‌تان امکان دارد، و این امکان برای او فراهم نیست، رها نکنید او را، واگذار نکنید! 🌱 یک وقت یک خطایی، لغزشی می‌کند، از خانه‌اش یک صدایی بلند می‌شود و شما را ناراحت می‌کند مثلاً، این‌ها را گذشت کنید! 🍃 از عثرات او، لغزش‌های او گذشت کنید. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۸ مکاسب محرّمه)
وَ أَمَّا حَقُّ اَلْمُؤَذِّنِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مُذَكِّرٌ لَكَ رَبَّكَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ دَاعٍ لَكَ إِلَى حَظِّكَ، وَ عَوْنُكَ عَلَى قَضَاءِ فَرْضِ اَللَّهِ عَلَيْكَ؛ فَاشْكُرْ عَلَى ذَلِكَ شُكْرَكَ لِلْمُحْسِنِ إِلَيْكَ وَ أَمَّا حَقُّ إِمَامِكَ فِي صَلاَتِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ تَقَلَّدَ اَلسِّفَارَةَ، فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَبِّكَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ تَكَلَّمَ عَنْكَ وَ لَمْ تَتَكَلَّمْ عَنْهُ، وَ دَعَا لَكَ وَ لَمْ تَدْعُ لَهُ، وَ كَفَاكَ هَوْلَ اَلْمُقَامِ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَإِنْ كَانَ نَقْصٌ كَانَ عَلَيْهِ دُونَكَ، وَ إِنْ كَانَ تَمَاماً كُنْتَ شَرِيكَهُ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَلَيْكَ فَضْلٌ، فَوَقَى نَفْسَكَ بِنَفْسِهِ، وَ صَلاَتَكَ بِصَلاَتِهِ؛ فَتَشْكُرُ لَهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ أَمَّا حَقُّ جَلِيسِكَ فَأَنْ تُلِينَ لَهُ جَانِبَكَ، وَ تُنْصِفَهُ فِي مُجَازَاةِ اَللَّفْظِ، وَ لاَتَقُومَ مِنْ مَجْلِسِكَ إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ مَنْ تَجْلِسُ إِلَيْهِ يَجُوزُ لَهُ اَلْقِيَامُ عَنْكَ بِغَيْرِ إِذْنِكَ، وَ تَنْسَى زَلَّاتِهِ، وَ تَحْفَظَ خَيْرَاتِهِ، وَ لاَتُسْمِعَهُ إِلَّا خَيْراً