هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
1. مراتب شناخت فاطمة زهرا (سلام الله علیها) - شناخت اسمائی.pdf
2.31M
📜 ۱. شناخت اسمائی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
2. مراتب شناخت فاطمه زهراء (سلام الله علیها).pdf
3.53M
📜 ۲. مراتب شناخت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
📜 ۲. مراتب شناخت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
۲. مراتب شناخت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
3. الگوگیری؛ سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها).pdf
2.63M
📜 ۳. سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها)
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
📜 ۳. سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها)
۳. سبک زندگی دینی در حیات با برکت حضرت زهراء مرضیه (سلام الله علیها)
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
4. مروری گذرا به زندگی فاطمه زهراء (سلام الله علیها).pdf
1.96M
📜 ۴. نگاهی گذرا به زندگی حضرت، مشکلات، و عملکرد زیبا و صحیح
🔟 جلسه دهم
📚 رساله نماز و روزه (مقاممعظّمرهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۹۲۸ تا ۹۳۵ (روزه؛ کفّاره تأخیر و احکام روزه قضای پدر و مادر)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۰. روزه (مسأله ۹۲۸ تا ۹۳۵، رساله نماز و روزه، کفّاره تأخیر و احکام روزه قضای پدر و مادر). ۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
4.9M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه دهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ:
مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا،
وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ،
وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامهنگارى میكردند، سه نكته را براى هم مینوشتند كه چهارمی نداشت،
نه اينكه غير از اين سه نكته در اين نامهها چيزی نمینوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد:
1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت میكند.
متكفّل هموم دنيايی او میشود،
اهل دنيا همومشان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست،
امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد،
🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمیشود،
و يا اينكه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مىكند،
✅ هموم او را خداى متعال كفايت مىكند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين میبرد،
وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمیگذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه میجوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّهای نداريم،
اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا".
2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مىكند.
يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان میدهد. لذا دلها به طرف او جذب میشود.
3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد.
✅ اين هم يک حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم،
❌ نه اينكه همه دنيا با او دوست میشوند؛
اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب.
بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد،
🍃 يعنى در معاشرتها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان میشود.
خداى متعال به او كمک مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 توصیه ای برای برآورده شدن حاجات
💠 سؤال: برای برآورده شدن حوائج مهم چه عملی را سفارش میفرمایید؟
✅ جواب: توصیه میشود به خواندن نماز جناب جعفر طیار (علیهالسلام) که سندی معتبر دارد و مجرب است و همچنین خواندن نماز امام زمان (علیه الصلاه و السلام) با کیفیتی که در مفاتیح الجنانِ محدث قمی (رحمه الله) در بخش نمازهای ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده است.
#اعمال_مستحبی
#توصیه_برای_حاجات
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 کیفیت نماز جعفر طیار
✅ #نماز_جعفر_طیار دو نماز دو_رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره و بعد از آن #پانزده_مرتبه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَر» خوانده شود، همين #تسبيحات را ده مرتبه در ركوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتياط مستحب آن است كه علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعَادِيَاتِ» و در ركعت سوم، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود.
#احکام_نماز
#نماز_جعفر_طیار
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چادر حضرت زهرا که چندین وصله داشت از همهی کهکشانهای عالم ارزشش بیشتر است!
📌 مرحوم آیتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه): من یه چیزی تو ذهنم هست، ممکنه بگم مسخرم کنید...
🔰 آيتالله مصباح یزدی (رضواناللهعلیه)
#️⃣ #حضرت_زهرا
#️⃣ #حکیمانه
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 من هرچی دارم از بیبی حضرت زهرا (سلام الله علیها) دارم
سال دیگه فاطمیه من نیستم!
📌 خاطرهای از آخرین فاطمیه حاج قاسم
#️⃣ #حضرت_زهرا
#️⃣ #حکیمانه
جلسه ۴۸. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۶. حرمة التکسب بالواجبات... و أمّا الواجب التخییری. ۱۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.22M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۸: «افتاء بدون علم»
🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَنْ أَفْتَى بِغَيْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاءِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْأَرْضِ؛
مَنْ يُرِدِ اَللَّهُ لَهُ خَيْراً يُفَقِّهْهُ فِي اَلدِّينِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 إفتاء بغیر علم دو گونه فرض میشود:
🌱 یکی این است که کسی مبادی و مقدّماتِ إفتاء را فراهم کرده است، ولیکن در یک مسأله، هنوز به رأی و نظری نرسیده است.
بنابراین، در آن مسأله، علمِ به مسأله ندارد.
🛑 اینجا اگر فتوا بدهد بر طبق حدسیات و قرائن، با اینکه علم ندارد، این، یک نوع افتاء به غیر علم است.
❌ این، مورد ابتلای ما طلبههاست!
🍂 گاهی مسألهای را سؤال میکنند، خیلی خوشمان نمیآید که بگوئیم بلد نیستیم، خِلاف شأن ماست، یک حرفی همینطوری میزنیم!
🌱 نوع دیگری که از این بدتر است، این است که کسی در مسائل دین و شریعت اظهار نظر کند بدون اینکه مبادی و مقدّمات را فراهم کرده باشد.
❌ این، مورد ابتلای خیلی از آقایان روشنفکران مذهبی، و حتّی غیر مذهبی است که درباره مسائل دینی اظهار نظر میکنند، در حالی که مقدّمات را هم فراهم نکردند،
حتّی اگر متنِ عربی را جلویشان بگذارید، نمیتوانند بخوانند!
مبادیِ فقهی و مبادیِ شریعت و دینِ ما، متون عربی است،
شرط اوّلش این است که انسان با این زبان، با این لغت، با جزئیات و خصوصیاتش آشنا باشد.
گاهی بعضیها کلمات عربی را هم غلط معنا میکنند، آیهی قرآن را، روایات را غلط معنا میکنند، آن هم غلطهای فاحش!
اينها، راجع به شرع حرف میزنند، که: اسلام اینطور میگوید، اسلام آنطور میگوید.
❓از کجا میدانید؟! به چه دلیل این حرف را میزنید؟!
❌ عمل اینها، افتاء به غیر علم است.
✅ فقط ذهن ما به سراغ مسائل فرعی نرود!
افتاء یعنی در همهی مسائل دین، درباره اقتصاد اسلامی، درباره حکومت اسلامی، درباره مسائلی که به اسلام نسبت داده میشود.
گاهی قلمی میزنند که: اسلام با این مخالف است، اسلام با آن موافق است!
به چه دلیل مخالف یا موافق است؟!
کدام منبع اسلامی را دیدی؟!
یک شخصی از روشنفکرهای مذهبی معروف بود که درباره اسلام خیلی حرف میزد؛ علاوه بر اینکه با روایات آشنا نبود، برخی آیات قرآن را که بعضی بلدند، همینها را هم ظاهراً بلد نبود!
بنده به او تذکّر دادم، توجّه دادم به روایات؛
بعد از مدتی بنده را دید، به بحار مراجعه کرده بود، میدانید که در بحار روایاتِ گوناگونی دارد، بعضیاش متقن، بعضیاش هم غیر مُتقَن.
ایشان میگفت: آقا! عجب دریایی است این بحار!
اصلاً این روایات را ندیده بود!
واقعش همین است، چطور کسی که بحار را ندیده، کافی را ندیده، روایات فقهی، روایات اعتقادی، روایات اخلاقی، ادعیه مأثوره را ندیده، که چقدر معارف اسلامی در این ادعیهی واردۀ مأثوره از ائمّه (علیهمالسلام) است؛ این صحیفة سجادیه، دعاهای پرمعنایی که در صحیفة سجادیه است، اگرچه صورتش دعاست، لکن باطنش تمام معارف است، از اوّل تا آخر صحیفهی سجادیه اینطور است.
اگر آن «اللهم» اوّلش را بردارند و آن لحن دعائی را از آن بردارند، یکی از غنیترین، پربارترین منابع اصلیِ ما بعد از قرآن است.
اينها را اصلاً نخواندند، در دعاها تأمّل نکردند، معناهای دعاها را نفهمیدند، معارفی که در این دعاها هست، اينها را ندیدند، آن وقت درباره معارف اسلامی اظهار نظر هم میکنند!
این، افتاء به غیر علم است.
🍃 آن وقت نتیجهاش این است که لَعنَتهُ ملائکةُ السّماء و ملائکةُ الأرض.
ملائکه سماء به یک صورت، ملائکه ارض هم که به امر الهی و به اذن الهی مدبّرات امور ارضند، اينها میبینند که چطور این مفتیها زندگیِ مردم را با فتواهای به غیر علمشان خراب میکنند!
میبینند چه ظلمهایی میشود، چه خلافهایی انجام میگیرد به خاطر همین فتاوای به غیر علم!
آن وقت لعنتشان میکنند، میگویند خدا شما را لعنت کند!
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۶.
📚 ۹ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۴۸ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۵. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۰. في النواهي..اقتضاء النهي للفساد.. في المعاملات..نعم، ربما یتوهّم. ۱۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.6M
🎙جلسه ۴۵. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۶۰؛ تحقیق المسألة... المقام الثاني: في المعاملات... نعم، ربما یتوهّم
📆 شنبه؛ ۱۰ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۵: «رسالة حقوق: حقّ همسایه»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ جَارِكَ فَحِفْظُهُ غَائِباً، وَ إِكْرَامُهُ شَاهِداً، وَ نُصْرَتُهُ إِذْ كَانَ مَظْلُوماً،
وَ لاَتَتَبَّعْ لَهُ عَوْرَةً؛
فَإِنْ عَلِمْتَ عَلَيْهِ سُوءاً سَتَرْتَهُ عَلَيْهِ،
وَ إِنْ عَلِمْتَ أَنَّهُ يَقْبَلُ نَصِيحَتَكَ نَصَحْتَهُ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ،
وَ لاَتُسْلِمْهُ (لاتُسَلِّمَه) عِنْدَ شَدِيدَةٍ، وَ تُقِيلُ عَثْرَتَهُ، وَ تَغْفِرُ ذَنْبَهُ؛
وَ تُعَاشِرُهُ مُعَاشَرَةً كَرِيمَةً، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»»
🖊 شرح حدیث:
🍃 همسایه و جار را علی الظاهر از این جهت مورد توجّه قرار میدهند، چون همسایهها به حال یکدیگر واقفند، مسائل یکدیگر را میدانند.
🌱 اگر یک مشکلی دارند، مثلاً پسر یا دختر چنینی دارد، شما مطلع میشوید، دیگران مطلع نمیشوند، اینطور نباشد که چون اطلاع دارید، از مشکلات داخلی او، زندگی او، اینجا و آنجا نقل کنید.
✅ دنبال کشف امور پنهانیِ زندگی او نباشید!
🍂 مثلاً مواظبت کنید، ببینید چه وقت میروند، چه وقت میآیند، چطور معاشرت میکنند.
اینها مذموم است، اینها نهی شده است.
عادات بدی که متأسفانه در بعضی از بخشهای جامعهی ما مشاهده میشود.
🍃 اگر هم یک امری را میخواهی به او بگویی، نصیحتی بکند، مشکلی دارد به او تذکّر بدهی، این را فیما بینَک و بینَه بگو.
نه اینکه بروی به دیگران بگویی.
🌱 اگر واقعاً مشکلی هم دارد، به جای اینکه انسان به این و آن بگوید، آبروی کسی را ببرد، با خود او بهصورت پنهانی در میان بگذارد.
🍃 اگر کار مشکلی برای او پیش آمد؛ بیماریای دارد، احتیاج به رفتن به بیمارستان دارد، او را رها نکنی!
🌱 فرض کنید شما ماشین دارید، او ندارد، مریضی را میخواهد به بیمارستان برساند، شما برایتان امکان دارد، و این امکان برای او فراهم نیست، رها نکنید او را، واگذار نکنید!
🌱 یک وقت یک خطایی، لغزشی میکند، از خانهاش یک صدایی بلند میشود و شما را ناراحت میکند مثلاً، اینها را گذشت کنید!
🍃 از عثرات او، لغزشهای او گذشت کنید.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۸ مکاسب محرّمه)
وَ أَمَّا حَقُّ اَلْمُؤَذِّنِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مُذَكِّرٌ لَكَ رَبَّكَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ دَاعٍ لَكَ إِلَى حَظِّكَ، وَ عَوْنُكَ عَلَى قَضَاءِ فَرْضِ اَللَّهِ عَلَيْكَ؛ فَاشْكُرْ عَلَى ذَلِكَ شُكْرَكَ لِلْمُحْسِنِ إِلَيْكَ
وَ أَمَّا حَقُّ إِمَامِكَ فِي صَلاَتِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ تَقَلَّدَ اَلسِّفَارَةَ، فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَبِّكَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ تَكَلَّمَ عَنْكَ وَ لَمْ تَتَكَلَّمْ عَنْهُ، وَ دَعَا لَكَ وَ لَمْ تَدْعُ لَهُ، وَ كَفَاكَ هَوْلَ اَلْمُقَامِ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛
فَإِنْ كَانَ نَقْصٌ كَانَ عَلَيْهِ دُونَكَ، وَ إِنْ كَانَ تَمَاماً كُنْتَ شَرِيكَهُ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَلَيْكَ فَضْلٌ،
فَوَقَى نَفْسَكَ بِنَفْسِهِ، وَ صَلاَتَكَ بِصَلاَتِهِ؛ فَتَشْكُرُ لَهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ
وَ أَمَّا حَقُّ جَلِيسِكَ فَأَنْ تُلِينَ لَهُ جَانِبَكَ، وَ تُنْصِفَهُ فِي مُجَازَاةِ اَللَّفْظِ، وَ لاَتَقُومَ مِنْ مَجْلِسِكَ إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ مَنْ تَجْلِسُ إِلَيْهِ يَجُوزُ لَهُ اَلْقِيَامُ عَنْكَ بِغَيْرِ إِذْنِكَ، وَ تَنْسَى زَلَّاتِهِ، وَ تَحْفَظَ خَيْرَاتِهِ، وَ لاَتُسْمِعَهُ إِلَّا خَيْراً
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ #مدرس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد. ۱۳۷۸/۱۱/۲۶
👈 تصویری از رهبر انقلاب در کنار مزار شهید مدرس
🗓 سالگرد شهادت شهید مدرس
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از اطلاعرسانی داخلی حوزه
🔰 یک تنه ایستاد...
🔷 قراردادی بود معروف به «قرارداد وثوقالدّوله» که در سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۹ هجری شمسی)، انگلیسها به نخستوزیر وقت ایران رشوهی مفصّلی دادند و این قرارداد را بستند. «قرارداد وثوقالدّوله» اقتصاد و سیاست و ارتش و نظام و همه چیزِ ایران را در اختیار انگلیسها قرار میداد. این قرارداد هم بسته شد، منتها شهید مدرّس در مجلسِ شورای ملّیِ آن زمان یکتنه در مقابل این قرارداد ایستاد، افشاگری کرد و نگذاشت به نتیجه برسد، این قرارداد هم باطل شد. قراردادهای دیگری هم بود ــ [مانند] قرارداد رویتر و غیره ــ که اغلب این قراردادها به وسیلهی علمای دین باطل شد، از بین رفت، جلویش گرفته شد.
📗 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشآموزان و دانشجویان، ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
🏴 ۱۰ آذر؛ سالروز شهادت عالم مجاهد آیتالله سید حسن مدرس (رحمة الله علیه) گرامیباد.
#معاونت_پژوهش
#روشنای_علم
جلسه ۴۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۷. حرمة التکسب بالواجبات... ثمّ إنّه قد یفهم. ۱۱ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.47M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۹: «تقابل محبت دنیا با محبت آخرت»
🌕 عن أمیر المؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَنْ أَحَبَّ اَلدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ اَلْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ،
وَ مَا آتَى اَللَّهُ عَبْداً عِلْماً فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً إِلَّا اِزْدَادَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بُعْداً، وَ اِزْدَادَ تَعَالَى عَلَيْهِ غَضَباً».
🖊 شرح حدیث:
🌕 مَنْ أَحَبَّ اَلدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ اَلْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ
🍃 این یک قاعدهی کلّی است.
هر چه محبّت و دلبستگی انسان به دنیا بیشتر شود، بیم آخرت از دل او بیشتر بیرون میرود و در دل او کمتر میشود!
🌱 یک نسبت معکوسی بین حُبّ دنیا و خوف از آخرت وجود دارد.
خوف از آخرت، ضامنِ اساسی حرکت انسان است.
🍃 بعضیها شنیدهاند که امیرالمؤمنین (علیهالصلاةوالسلام) فرمود:
ما عَبَدتُک خوفاً مِن نارک، و لا طَمَعاً فی جنّتک،
بعضیها همین ادعا را میکنند که عبادتِ ما از ترس نیست!
ممکن است عبادتشان از ترس نباشد، امّا این ترسنداشتن، به خاطر نفهمیدن اهمیّت مسأله است!
مثل بچهای که از مار نمیترسد، آدمهای بزرگ از مار میترسند، چون میدانند که چقدر حیوان خطرناکی است، بچّه نمیداند.
پس این افتخاری نیست که بگویند. عبادتِ ما از ترس خدا نیست!
بله، از ترس خدا نیست، چون نمیدانی که خدا عظمتش چیست! جبروتش چیست! هیبت الهی کدام است!
اگر اينها را بفهمیم، بطور طبیعی در مقابل پروردگار عالم دلمان پُر از خشیت و خوف خواهد شد، آخرت همینطور است.
✅ بنابراین، خوفِ آخرت مهمترین عامل و ضامن برای نظم بخشیدن به عمل انسان متدیّن است.
لذا در قرآن و در آیات مکّی، که اکثر آیاتِ قرآن هم مکّی است، بیشترین تکیه روی آخرت، عذاب آخرت، سختیهای بعد از مرگ، ازهاقِ نفس انسان عند الموت، حساب، و این چیزهاست.
چقدر تصویر آخرت در قرآن متنوّع و عجیب است، که واقعاً اگر با تدبّر نگاه کنیم، دل انسان آب میشود!
🛑 اگر بفهمیم.
متأسفانه نمیفهمیم آن چیزی که در قرآن راجع به آخرت و قیامت و اهمیت حساب و موقِف عندالله در قرآن آمده است، واقعاً یکی از کارهای اساسیِ شخصیِ ما باید این باشد که برای خودمان مراجعه کنیم به تدبّر در این آیات.
و نیزدر موعظهی مردم، باید آنها را سوق داد به فهم آخرت و مسائلی که در آخرت و بعد از مرگ هست.
🍃 اينها مسائل خیلی مهمّی است، ما غفلت میکنیم و میخواهیم مردم را با فلسفهگوییِ درباره احکام و امثاله، عمیقاً متدیّن کنیم!
در جای خود خوب و لازم است، امّا کافی نیست.
آنچه خیلی مهم است، این معناست.
❌ محبّت دنیا، این خوفِ قیمتی را، این کیمیا را، اکسیرِ هدایت انسان را از انسان میگیرد و کم میکند.
🍂 محبّت به پول، محبّت به شهوات جنسی، محبّت به جاه و مقام و بقیه چیزهایی که در اصطلاحِ معارف اسلامی دنیا بر آن اطلاق میشود، دنیای مذموم، دلبستگیِ به اينها انسان را از قیامت غافل میکند.
وقتی غافل شد، خوف از سرش میرود، مثل آدمی که مست است، گیج است، مواد مخدّر مصرف کرده، که نمیفهمد در چه وضعیتی قرار دارد.
🍃 جملۀ بعدی اینطور است:
🌕 وَ مَا آتَى اَللَّهُ عَبْداً عِلْماً فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً إِلَّا اِزْدَادَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بُعْداً،
آن کسی که علمی پیدا کند، که قدر متیقّنش علمِ به معارف اسلامی است، و این علم ملازم بشود یا موجب بشود با ازدیاد حبّ او به دنیا، او از خدای متعال روز به روز دورتر میشود.
🌱 یک وقت انسانی است جاهل و حبّ دنیا دل او را مشغول کرده و زمام امر او را بدست گرفته، این یک نوع است که حکمش گفته شد؛
🌱 یک وقت همین انسان، انسان عالمی است؛ چه در درجة اعلی، علم به معارف اسلامی، و بعد هم بقیهی علوم، علم پیدا کند ولکن با وجود علم، اِزداد من الدنیا حُبّاً.
این، از خدای متعال روز به روز دورتر میشود -العیاذ بالله-
🌕 وَ اِزْدَادَ تَعَالَى عَلَيْهِ غَضَباً.
غضب الهی بر او زیاد میشود.
🌱 غضبِ ِالهی، هم به خاطر حب دنیاست،
و هم به خاطر این است که او عالم است.
🍃 باید مثل مشعلِ هدایتی، دیگران را به خدا هدایت کند، خودش هم دارد از خدا دور میشود!
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷.
📚 ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۴۹ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۲. في النواهي... اقتضاء النهي للفساد... تذنیب. ۱۱ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.26M
🎙جلسه ۴۶. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۶۲؛ تحقیق المسألة... تذنیب
📆 یکشنبه؛ ۱۱ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳