وَ حَقُّ اَلذِّمَّةِ أَنْ تَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا قَبِلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُمْ،
وَ لاَتَظْلِمَهُمْ مَا وَفَوْا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَهْدِهِ.
🌺 اشکالی که آقا سید جمال خوانساری را عالمی به نام کرد
🌕وَ أَن لَّيْسَ لِلْإِنسَنِ إِلَّا مَا سَعَی🌕
🔹ملامحسن فیض کاشانی در سفر زیارت بیتاللهالحرام در شهر اصفهان بر آقا سیّد حسین خوانساری وارد شد.
آقا جمال فرزند آقا حسین در مجلس بود.
ملامحسن مسألهای از آقا جمال سؤال کرد، آقا جمال نتوانست درست جواب بدهد.
ملامحسن دست بر دست زده و گفت: حیف که درِ خانه آقا سیّد حسین بسته شد.
🔹آقا جمال که تا آن وقت اوقات خود را به بطالت و تفریح ضایع میکرد، وقتیکه این حرف را از ملامحسن شنید متأثّر شد، و از آن روز با جدیّت و کوشش شبانهروزی مشغول خواندن درس شد، تا آنکه پس از یک سال ملامحسن از مکّه مراجعت کرد، و در اصفهان وارد منزل آقا سید حسین شد.
باز با آقا جمال مشغول صحبت شد، دید آقا جمال بسیار صاحب فضیلت و علم شده و مسائل را خوب جواب میدهد.
🌱 گفت: این آقا جمال آن آقا جمال نیست که من پارسال دیدم.
بالأخره آقا جمال خوانساری در تلاش و کوشش برای تحصیل علم و در مطالعه به حدّی رسیده بود که شبی برای او شام آوردند،
در هنگامی که آقا مشغول مطالعه بود، سفره را در کنار او گذارده و رفتند، و آقا هیچ ملتفت غذا نشد، تا آنکه یک دفعه شنید که اذان صبح میگویند.
آقا سر برداشت دید شام حاضر است،
گفت: چرا دیر آوردید؟
گفتند: ما آن را در اول شب آوردیم، و شما به قدری غرق در مطالعه بودید که متوجه نشدهاید.
🍃 مکن ز عرصه شکایت که در طریق ادب
به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید
#️⃣ #حکیمانه
جلسه ۶۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۵۵. خاتمة تشتمل علی مسائل، الأولی، حرمة بیع المصحف. ۴ دی ۱۴۰۳ .mp3
10.72M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۶۰: «پذیرش عذر خطاکار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 و من وصيّة له (صلیاللهعلیهوآله) لعليّ (علیهالسلام):
«...يَا عَلِيُّ! مَنْ لَمْيَقْبَلِ اَلْعُذْرَ مِنْ مُتَنَصِّلٍ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً لَمْيَنَلْ شَفَاعَتِي»
🖊 شرح حدیث:
🌱 مُتنصّل يعنی آن كسى كه از خطايی كه كرده، عذرخواهی و اظهار پشيمانی مىكند.
«اتنصّل إليك»، در دعا داريم.
🍃 مىفرمايد: آن كسی که عذر را از عذرخواه نپذيرد، حتّی اگر آن عذرخواه كاذب باشد! يعنى واقعاً در دل پشيمان نيست، امّا رفاقتاً، تحبّباً، از شما عذرخواهی مىكند،
مىفرمايد: بايد عذرش را قبول كنيد، هر چند میدانيد كه صادق نيست.
اگر كسى قبول نكند اين را، شفاعت من به او نمىرسد، يا او نمىرسد به شفاعت من.
❌ تهديد عجيب و بزرگى است؛
به خاطر اين است كه بالأخره كدورت و دلخوری، طبيعت زندگى ما انسانهاست، نمىتوانيم رفتارمان را طورى كنيم كه همه را راضى نگه داريم.
🍃 شما يک حركتى انجام میدهید، ديگرى از شما ناراحت میشود، دلخور میشود، اگر بنا باشد اين دلخوریها همينطور متراكم بشود، ديگر در آن جامعه زندگى نمىشود كرد!
همه با هم بد، همه دلها پر از كينه و حِقد نسبت به يكديگر.
لذاست بايد عذرخواهی كرد، عذرخواهی را هم بايد قبول كرد.
قبول عذر كمک مىكند به ايجاد دوستى و محبّت.
🍃 اينها واقعاً براى ما درس است، فقه اصلى اینهاست که ما به طور شبانه روز با اين چیزها سر و كار داريم.
شنيديد يک نفرى از شما غيبت كرده، پشت سر شما بد گفته، دلخور شديد، مكدّر شديد، مىآيد مىگويد ببخشيد مرا، اشتباه كردم، قبول كنيد از او، عذر او را قبول بكنيد.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۳۲۰.
📚 ۲۴ آبان ۱۳۸۴ (جلسه ۶۰ مکاسب محرّمه)
باب عدم جواز بیع مصحف.pdf
107.6K
◀️ باب: الجزء السابع عشر > كتاب التجارة > أَبْوَابُ مَا يُكْتَسَبُ بِهِ >
۳۱ - بَابُ عَدَمِ جَوَازِ بَيْعِ اَلْمُصْحَفِ وَ جَوَازِ بَيْعِ اَلْوَرَقِ وَ اَلْجِلْدِ وَ نَحْوِهِمَا وَ أَخْذِ اَلْأُجْرَةِ عَلَى كِتَابَتِهِ
📚 وسائل الشیعة
جلسه ۵۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۹. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... و التحقیق. ۴ دی ۱۴۰۳ .mp3
13.14M
🎙جلسه ۵۷. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۷۹؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... و التحقیق
📆 سهشنبه؛ ۴ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷پاداش رضی
🗓 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید سیدرضی موسوی، لوح "پاداش رضی" را بازنشر میکند.
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام رهبر انقلاب اسلامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز
🔹️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز، ضمن تقدیر از اقدامات مخلصانهی حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، نمازگزاران را به اقامه نماز اوّل وقت و حفظ توجه و حضور قلب برای اثرگذاری نماز در دل و جان و عمل فردی و اجتماعی آنان توصیه کردند و جوانان را بیش از سایرین مخاطب این سخن دانستند.
🖼 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️ خدا را شکر که سلسلهی مبارک اجلاسهای نماز در طول سالیان ادامه یافت و این اقدام مخلصانهی جناب آقای قرائتی (دامت افاضاته) برکت کرد و چنان که انتظار میرفت، ادامه یافت و امید است برکات آن همچنان ادامه داشته باشد.
✏️ توصیهی موکّد اینجانب، اوّلاً اقامهی نماز در اوّل وقت است، و ثانیاً سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همهی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است. نماز با این دو خصوصیّت در دل و جان نمازگزار و آنگاه در عمل فردی و اجتماعی او اثر میگذارد. جوانان بیش از دیگران مخاطب این توصیهاند. امید است توفیق الهی شامل حال آنان باشد.
والسّلامعلیکمورحمةالله
📝 سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۱۰/۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بعد از ۹۰،۸۰ سال شهید بشوید!
🔹️بخشی از مستند "جاذبه"؛ گوشههایی دیده نشده از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانوادههای معزز شهدای مدافع حرم
🖥 مشاهده از
farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آرام منی، جان منی، قند دهانی
تو خوبترین خوب جهانی
🌸صلّی الله علیک یا اباعبدالله🌸
#️⃣ #امام_حسین
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 هفته نامه اخلاقی#خلق_کریم | شماره هشتاد و ششم
📌 باموضوع: پدر و مادر | به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔴 کاری از:
#حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس_ره
(امینالدوله_فیلسوفالدوله)
#حوزه_علمیه_مجازی_اخلاق
🗓 هفته آخر جمادیالثانی سال ۱۴۴۶ هجریقمری | هفته اول دیماه سال ۱۴۰۳ هجریشمسی
📖 مطالعه نسخه پیدیاف:
https://eitaa.com/hhaghshenas/34233
🔸 آیه و تفسیر
🔹 احادیث کلاس و مباحثه
🔸 رهبر کبیر انقلاب
🔹️ رهبر معظم انقلاب
🔸 کلام آیت الله حق شناس رحمة الله
🔹️ حضرت استاد میر هاشم حسينى حفظه الله
🔸️ حضرت استاد جاودان حفظه الله
🔹️ حضرت استاد تحریری حفظه الله
🔸️ معراج السعاده
🔹️جامع السعادات
🔸️ سخن بزرگان
🔹️یادداشت اخلاقی
🔸️کلام مختصر
#خلق_کریم
#شماره_هشتاد_و_هشت
#پدر_و_مادر
@hhaghshenas
جلسه ۵۸. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۸۱. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... إن قلت نعم. ۸ دی ۱۴۰۳ .mp3
13.55M
🎙جلسه ۵۸. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۸۱؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... إن قلت: نعم
📆 شنبه؛ ۸ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۸: «از جملهی بدترین مردان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ] قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِ رِجَالِكُمْ؟
قُلْنَا: بَلَى؛ يَا رَسُولَ اَللَّهِ!
فَقَالَ: «إِنَّ مِنْ شِرَارِ رِجَالِكُمُ اَلْبَهَّاتَ اَلْجَرِيءَ اَلْفَحَّاشَ، اَلْآكِلَ وَحْدَهُ، وَ اَلْمَانِعَ رِفْدَهُ، وَ اَلضَّارِبَ عَبْدَهُ، وَ اَلْمُلْجِئَ عِيَالَهُ إِلَى غَيْرِهِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 همه دوست دارند بدانند بدترینها چه کسانی هستند.
🌱 حضرت در توضیح سؤال شریفشان از «مِن» استفاده کردهاند، یعنی: از جملهی بدترینها اینهایند، نه اینکه همهی بدترینها منحصرند در این دستهای که ذکر خواهند شد.
1⃣ اَلْبَهَّاتَ
🍃 کسی که بهتان میزند.
راحت تهمت میزند به این، به آن، نسبتهای خلاف، نسبتهای دروغ، نسبتهای سست.
🍂 گاهی انسان علم هم ندارد به اینکه دروغ است، امّا همین که علم ندارد به راست بودنِ آن، این میشود بهتان.
اگر علم داشت که راست است، میگفت، این میشد غیبت.
2⃣ اَلْجَرِيءَ اَلْفَحَّاشَ
🍃 آدم گستاخِ بددهنِ دشنامده.
3⃣ اَلْآكِلَ وَحْدَهُ
🍃 کسی که تنها خودش میخورد، که کنایهی از بخل است.
🌱 ظاهراً مراد این نیست که غذا را تنها میخورد، یعنی برای داشتن و خوردن و کیسه پرکردن فقط برای خود حقّی قائل است، برای دیگران حقّی قائل نیست.
4⃣ وَ اَلْمَانِعَ رِفْدَهُ
🍃 کسانی که میخواهند بر او وارد شوند، مانع میشود.
5⃣ وَ اَلضَّارِبَ عَبْدَهُ
🍃 خشن و بداخلاق است به طوری که بنده و غلام خود را کتک میزند.
6⃣ وَ اَلْمُلْجِئَ عِيَالَهُ إِلَى غَيْرِهِ
🍃 اینقدر سخت و تنگ بر عائلهی خود میگیرد که آنها را وادار میکند که به دیگران پناه ببرند.
🛑 مجموعهی این رفتارها موجب میشود که یک انسانی بشود جزو شرار خلقِ الله،
از اینها باید پرهیز کرد.
✅ مقایسه کنید بین این بیان و این منطق و این فرهنگ، با آنچه این مدّعیان مسخرهی دروغین حقوق بشر در رفتارهایشان، چه در گذشته داشتند، چه امروز دارند.
آنها آن وقتی که بردهداری وجود داشت، تا حدود ۱۰۰ سال پیش تقریباً یا حتّی کمتر، در دنیای غرب بردهداری رایج بود، حقّ داشتند برده را بکشند!
کتک که خیلی ارزان است، آن قدر او را زیر شکنجه قرار میدادند که او را میکشتند.
یا آن قدر کار بر او تحمیل میکردند که او را به مرگ میرساندند.
❌ کسی هم ایراد نمیکرد، ظاهرش جنتلمَن و مؤدّب به آداب و کروات بسته و ادکلن زده و تر و تمیز، باطنش این قدر متعفّن و کثیف بود که این انسان را حق داشت برای خدمت خودش اینطور استثمار کند، بزند.
همینهایی که الآن شما میبینید با چهرههای خیلی موجّه در مجامع جهانی حاضر میشوند، در مورد بشر و حقوق بشر و این چیزها حرف میزنند، دل میسوزانند، اینها الآن هم همیناند.
الآن هم راحت اسلحه را میکشد، آنجایی که لازم بداند، میزند و میکشد، هیچ ابایی هم ندارد، آنجایی که منافعش، پولش، جیبش اقتضاء بکند.
الآن هم همینطورند، جنگ راه میاندازند، هزاران نفر را میکشند، یک کشور را اشغال میکنند.
فرهنگ مادّی غربیِ منقطع از معنویت و خدا این است، و همینها مدّعی حقوق بشر هم هستند!
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۹؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۵۰ مکاسب محرّمه)