📜 جزوه جلسه یازدهم: نکات تکمیلی
◀️ واجبات نماز
❇️ قاعدة "لاتعاد"
🌕 وَ رَوَى زُرَارَةُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَنَّهُ قَالَ:
«لاَ تُعَادُ اَلصَّلاَةُ إِلاَّ مِنْ خَمْسَةٍ: اَلطَّهُورِ، وَ اَلْوَقْتِ، وَ اَلْقِبْلَةِ، وَ اَلرُّكُوعِ، وَ اَلسُّجُودِ»
ثُمَّ قَالَ: «اَلْقِرَاءَةُ سُنَّةٌ، وَ اَلتَّشَهُّدُ سُنَّةٌ، وَ لاَ تَنْقُضُ اَلسُّنَّةُ اَلْفَرِيضَةَ». (من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۳۳۹)
1⃣ نیّت
❇️ تعریف نیّت
و هي القصد إلى الفعل بعنوان الامتثال و القربة.
و يكفي فيها الداعي القلبي،
و لايعتبر فيها الإخطار بالبال، و لا التلفظ.
📚 العروة الوثقی
❇️ غایات و انگیزههای اقامه نماز
و لغايات الامتثال درجات:
1⃣ أحدها: وهو أعلاها أن يقصد امتثال أمر الله، لأنّه تعالى أهل للعبادة و الطاعة، و هذا ما أشار إليه أمير المؤمنين (عليه السلام) بقوله: "إلهي ما عبدتك خوفا من نارك، و لا طمعا في جنتك، بل وجدتك أهلا للعبادة فعبدتك".
2⃣ الثاني: أن يقصد شكر نعمه التي لاتحصى.
3⃣ الثالث: أن يقصد به تحصيل رضاه، و الفرار من سخطه.
4⃣ الرابع: أن يقصد به حصول القرب إليه.
5⃣ الخامس: أن يقصد به الثواب و رفع العقاب، بأن يكون الدّاعي إلى امتثال أمره رجاء ثوابه و تخليصه من النار
📚 العروة الوثقی
❇️ اقسام دهگانه ریاء
(مسألة ٨): يشترط في نية الصلاة بل مطلق العبادات الخلوص عن الرياء،
فلو نوى بها الرياء بطلت، بل هو من المعاصي الكبيرة، لأنه شرك بالله تعالى،
ثم إن دخول الرياء في العمل على وجوه (۱۰ گانه):
1⃣ اصل نماز برای غیر خدا
2⃣ تشریک بین خدا و غیر او
3⃣ بعضی از واجبات برای غیر خدا
4⃣ بعضی از اجزای مستحبّ برای غیر خدا
5⃣ مکانی خاصّ مثل مسجد برای غیر خدا
6⃣ زمان خاصّ مثل اول وقت برای غیر خدا
7⃣ بعضی از اوصاف و کیفیات و خصوصیات برای غیر خدا (مثلاً نماز به جماعت يا قرائت با تأنّی برای غیر خدا)
8⃣ ريا در مقدمات عمل (راه رفتن به سمت مسجد)
9⃣ ریا در بعضی از اعمال خارج از نماز
🔟 عجب (از دیدن مردم به شگفت بیاید)
⛔️ در مورد ۱ تا ۷ به نظر غالب مراجع نماز باطل است.
🍃 مسأله ۹۴۷. اگر قسمتي از نماز را هم براي غير خدا به جا آورد، نماز باطل است،
چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد و سوره،
چه مستحب باشد مانند قنوت،
بلكه اگر تمام نماز را براي خدا به جا آورد، ولی براى نشان دادن به مردم در جاي مخصوصي مثل مسجد، يا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، يا به طرز مخصوصی مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است. (رساله توضیح المسائل امام خمینی)
🍃 آیتالله سيستاني: اگر قسمتي از نماز را براى غير خدا به جا آورد،
چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد يا مستحب ّباشد مثل قنوت،
اگر آن قصد غير خدائی به تمام نماز سرايت كند، مثلًا قصد ريا در عملى باشد كه مشتمل بر آن جزء است،
يا آن كه از تدارک آن قسمت، زيادى مُبطل لازم آيد نمازش باطل است.
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۵۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۸. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث. ۳ دی ۱۴۰۳ .mp3
7.21M
🎙جلسه ۵۶. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۷۸؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث
📆 دوشنبه؛ ۳ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۶: «رسالة حقوق: حقّ همکیشان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ حَقُّ أَهْلِ مِلَّتِكَ إِضْمَارُ اَلسَّلاَمَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ لَهُمْ،
وَ اَلرِّفْقُ بِمُسِيئِهِمْ،
وَ تَأَلُّفُهُمْ،
وَ اِسْتِصْلاَحُهُمْ،
وَ شُكْرُ مُحْسِنِهِمْ،
وَ كَفُّ اَلْأَذَى عَنْهُمْ،
وَ تُحِبُّ لَهُمْ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ، وَ تَكْرَهُ لَهُمْ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ،
[وَ أَنْ يَكُونَ شُيُوخُهُمْ بِمَنْزِلَةِ أَبِيكَ، وَ شُبَّانُهُمْ بِمَنْزِلَةِ إِخْوَتِكَ، وَ عَجَائِزُهُمْ بِمَنْزِلَةِ أُمِّكَ، وَ اَلصِّغَارُ بِمَنْزِلَةِ أَوْلاَدِكَ]»
🖊 شرح حدیث:
🍃 حقّ همکیشان تو این است که:
1⃣ در دل برای آنها سِلم و سلامت نگهداری
🌱 یعنی در دل با آنها مسالمت داشته باشی،
و رحمت و مهربانیِ با آنها در دل خود داشته باشی.
2⃣ بین آنها افرادی هستند که عمل بد انجام میدهند، بدرفتاری میکنند، نسبت به آنها هم رفق و مدارا داشته باشی.
🌱 درصدد انتقامجویی و ضربهزدن نباشی.
3⃣ در صدد این باشی که با آنها هم الفت بگیری، دلهای آنها را به خودت نزدیک کنی.
4⃣ اگر آنها فسادی دارند، بدیای دارند، آن را به صلاح بگردانی.
5⃣ امّا آنهایی که اهل نیکوکاری هستند، سپاسگزارشان باشی.
6⃣ آزار تو به همکیشانت نرسد.
7⃣ همهی آنچه را که برای خودتان دوست میدارید، برای همکیشان خودتان هم در هر نقطهای از دنیا دوست بدارید.
🌱 برای اهل مصر هم مثلاً انسان همین را دوست بدارد که برای خودش دوست میدارد، برای اهل لیبی، برای اهل تونس و هلمّ جرّاً.
🍃 این، ادبی است که خدای متعال نسبت به مسلمانها به ما میآموزد، که با حال برادری و مهربانی و رحمت و انس با اینها برخورد بکنیم.
🛑 حال، ممکن است یک مشکلاتی هم گاهی شخصی، نوعی، قومی، ملّی پیش بیاید، از اینها بایستی به نحو عاقلانهای عبور کرد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۸؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۹ مکاسب محرّمه)
وَ حَقُّ اَلذِّمَّةِ أَنْ تَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا قَبِلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُمْ،
وَ لاَتَظْلِمَهُمْ مَا وَفَوْا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَهْدِهِ.
🌺 اشکالی که آقا سید جمال خوانساری را عالمی به نام کرد
🌕وَ أَن لَّيْسَ لِلْإِنسَنِ إِلَّا مَا سَعَی🌕
🔹ملامحسن فیض کاشانی در سفر زیارت بیتاللهالحرام در شهر اصفهان بر آقا سیّد حسین خوانساری وارد شد.
آقا جمال فرزند آقا حسین در مجلس بود.
ملامحسن مسألهای از آقا جمال سؤال کرد، آقا جمال نتوانست درست جواب بدهد.
ملامحسن دست بر دست زده و گفت: حیف که درِ خانه آقا سیّد حسین بسته شد.
🔹آقا جمال که تا آن وقت اوقات خود را به بطالت و تفریح ضایع میکرد، وقتیکه این حرف را از ملامحسن شنید متأثّر شد، و از آن روز با جدیّت و کوشش شبانهروزی مشغول خواندن درس شد، تا آنکه پس از یک سال ملامحسن از مکّه مراجعت کرد، و در اصفهان وارد منزل آقا سید حسین شد.
باز با آقا جمال مشغول صحبت شد، دید آقا جمال بسیار صاحب فضیلت و علم شده و مسائل را خوب جواب میدهد.
🌱 گفت: این آقا جمال آن آقا جمال نیست که من پارسال دیدم.
بالأخره آقا جمال خوانساری در تلاش و کوشش برای تحصیل علم و در مطالعه به حدّی رسیده بود که شبی برای او شام آوردند،
در هنگامی که آقا مشغول مطالعه بود، سفره را در کنار او گذارده و رفتند، و آقا هیچ ملتفت غذا نشد، تا آنکه یک دفعه شنید که اذان صبح میگویند.
آقا سر برداشت دید شام حاضر است،
گفت: چرا دیر آوردید؟
گفتند: ما آن را در اول شب آوردیم، و شما به قدری غرق در مطالعه بودید که متوجه نشدهاید.
🍃 مکن ز عرصه شکایت که در طریق ادب
به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید
#️⃣ #حکیمانه
جلسه ۶۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۵۵. خاتمة تشتمل علی مسائل، الأولی، حرمة بیع المصحف. ۴ دی ۱۴۰۳ .mp3
10.72M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۶۰: «پذیرش عذر خطاکار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 و من وصيّة له (صلیاللهعلیهوآله) لعليّ (علیهالسلام):
«...يَا عَلِيُّ! مَنْ لَمْيَقْبَلِ اَلْعُذْرَ مِنْ مُتَنَصِّلٍ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً لَمْيَنَلْ شَفَاعَتِي»
🖊 شرح حدیث:
🌱 مُتنصّل يعنی آن كسى كه از خطايی كه كرده، عذرخواهی و اظهار پشيمانی مىكند.
«اتنصّل إليك»، در دعا داريم.
🍃 مىفرمايد: آن كسی که عذر را از عذرخواه نپذيرد، حتّی اگر آن عذرخواه كاذب باشد! يعنى واقعاً در دل پشيمان نيست، امّا رفاقتاً، تحبّباً، از شما عذرخواهی مىكند،
مىفرمايد: بايد عذرش را قبول كنيد، هر چند میدانيد كه صادق نيست.
اگر كسى قبول نكند اين را، شفاعت من به او نمىرسد، يا او نمىرسد به شفاعت من.
❌ تهديد عجيب و بزرگى است؛
به خاطر اين است كه بالأخره كدورت و دلخوری، طبيعت زندگى ما انسانهاست، نمىتوانيم رفتارمان را طورى كنيم كه همه را راضى نگه داريم.
🍃 شما يک حركتى انجام میدهید، ديگرى از شما ناراحت میشود، دلخور میشود، اگر بنا باشد اين دلخوریها همينطور متراكم بشود، ديگر در آن جامعه زندگى نمىشود كرد!
همه با هم بد، همه دلها پر از كينه و حِقد نسبت به يكديگر.
لذاست بايد عذرخواهی كرد، عذرخواهی را هم بايد قبول كرد.
قبول عذر كمک مىكند به ايجاد دوستى و محبّت.
🍃 اينها واقعاً براى ما درس است، فقه اصلى اینهاست که ما به طور شبانه روز با اين چیزها سر و كار داريم.
شنيديد يک نفرى از شما غيبت كرده، پشت سر شما بد گفته، دلخور شديد، مكدّر شديد، مىآيد مىگويد ببخشيد مرا، اشتباه كردم، قبول كنيد از او، عذر او را قبول بكنيد.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۳۲۰.
📚 ۲۴ آبان ۱۳۸۴ (جلسه ۶۰ مکاسب محرّمه)
باب عدم جواز بیع مصحف.pdf
107.6K
◀️ باب: الجزء السابع عشر > كتاب التجارة > أَبْوَابُ مَا يُكْتَسَبُ بِهِ >
۳۱ - بَابُ عَدَمِ جَوَازِ بَيْعِ اَلْمُصْحَفِ وَ جَوَازِ بَيْعِ اَلْوَرَقِ وَ اَلْجِلْدِ وَ نَحْوِهِمَا وَ أَخْذِ اَلْأُجْرَةِ عَلَى كِتَابَتِهِ
📚 وسائل الشیعة
جلسه ۵۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۹. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... و التحقیق. ۴ دی ۱۴۰۳ .mp3
13.14M
🎙جلسه ۵۷. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۷۹؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... و التحقیق
📆 سهشنبه؛ ۴ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷پاداش رضی
🗓 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید سیدرضی موسوی، لوح "پاداش رضی" را بازنشر میکند.
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام رهبر انقلاب اسلامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز
🔹️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیویکمین اجلاس سراسری نماز، ضمن تقدیر از اقدامات مخلصانهی حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، نمازگزاران را به اقامه نماز اوّل وقت و حفظ توجه و حضور قلب برای اثرگذاری نماز در دل و جان و عمل فردی و اجتماعی آنان توصیه کردند و جوانان را بیش از سایرین مخاطب این سخن دانستند.
🖼 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️ خدا را شکر که سلسلهی مبارک اجلاسهای نماز در طول سالیان ادامه یافت و این اقدام مخلصانهی جناب آقای قرائتی (دامت افاضاته) برکت کرد و چنان که انتظار میرفت، ادامه یافت و امید است برکات آن همچنان ادامه داشته باشد.
✏️ توصیهی موکّد اینجانب، اوّلاً اقامهی نماز در اوّل وقت است، و ثانیاً سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همهی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است. نماز با این دو خصوصیّت در دل و جان نمازگزار و آنگاه در عمل فردی و اجتماعی او اثر میگذارد. جوانان بیش از دیگران مخاطب این توصیهاند. امید است توفیق الهی شامل حال آنان باشد.
والسّلامعلیکمورحمةالله
📝 سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۱۰/۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بعد از ۹۰،۸۰ سال شهید بشوید!
🔹️بخشی از مستند "جاذبه"؛ گوشههایی دیده نشده از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانوادههای معزز شهدای مدافع حرم
🖥 مشاهده از
farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آرام منی، جان منی، قند دهانی
تو خوبترین خوب جهانی
🌸صلّی الله علیک یا اباعبدالله🌸
#️⃣ #امام_حسین
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 هفته نامه اخلاقی#خلق_کریم | شماره هشتاد و ششم
📌 باموضوع: پدر و مادر | به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔴 کاری از:
#حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس_ره
(امینالدوله_فیلسوفالدوله)
#حوزه_علمیه_مجازی_اخلاق
🗓 هفته آخر جمادیالثانی سال ۱۴۴۶ هجریقمری | هفته اول دیماه سال ۱۴۰۳ هجریشمسی
📖 مطالعه نسخه پیدیاف:
https://eitaa.com/hhaghshenas/34233
🔸 آیه و تفسیر
🔹 احادیث کلاس و مباحثه
🔸 رهبر کبیر انقلاب
🔹️ رهبر معظم انقلاب
🔸 کلام آیت الله حق شناس رحمة الله
🔹️ حضرت استاد میر هاشم حسينى حفظه الله
🔸️ حضرت استاد جاودان حفظه الله
🔹️ حضرت استاد تحریری حفظه الله
🔸️ معراج السعاده
🔹️جامع السعادات
🔸️ سخن بزرگان
🔹️یادداشت اخلاقی
🔸️کلام مختصر
#خلق_کریم
#شماره_هشتاد_و_هشت
#پدر_و_مادر
@hhaghshenas
جلسه ۵۸. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۸۱. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... إن قلت نعم. ۸ دی ۱۴۰۳ .mp3
13.55M
🎙جلسه ۵۸. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۸۱؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... إن قلت: نعم
📆 شنبه؛ ۸ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۸: «از جملهی بدترین مردان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ] قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِ رِجَالِكُمْ؟
قُلْنَا: بَلَى؛ يَا رَسُولَ اَللَّهِ!
فَقَالَ: «إِنَّ مِنْ شِرَارِ رِجَالِكُمُ اَلْبَهَّاتَ اَلْجَرِيءَ اَلْفَحَّاشَ، اَلْآكِلَ وَحْدَهُ، وَ اَلْمَانِعَ رِفْدَهُ، وَ اَلضَّارِبَ عَبْدَهُ، وَ اَلْمُلْجِئَ عِيَالَهُ إِلَى غَيْرِهِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 همه دوست دارند بدانند بدترینها چه کسانی هستند.
🌱 حضرت در توضیح سؤال شریفشان از «مِن» استفاده کردهاند، یعنی: از جملهی بدترینها اینهایند، نه اینکه همهی بدترینها منحصرند در این دستهای که ذکر خواهند شد.
1⃣ اَلْبَهَّاتَ
🍃 کسی که بهتان میزند.
راحت تهمت میزند به این، به آن، نسبتهای خلاف، نسبتهای دروغ، نسبتهای سست.
🍂 گاهی انسان علم هم ندارد به اینکه دروغ است، امّا همین که علم ندارد به راست بودنِ آن، این میشود بهتان.
اگر علم داشت که راست است، میگفت، این میشد غیبت.
2⃣ اَلْجَرِيءَ اَلْفَحَّاشَ
🍃 آدم گستاخِ بددهنِ دشنامده.
3⃣ اَلْآكِلَ وَحْدَهُ
🍃 کسی که تنها خودش میخورد، که کنایهی از بخل است.
🌱 ظاهراً مراد این نیست که غذا را تنها میخورد، یعنی برای داشتن و خوردن و کیسه پرکردن فقط برای خود حقّی قائل است، برای دیگران حقّی قائل نیست.
4⃣ وَ اَلْمَانِعَ رِفْدَهُ
🍃 کسانی که میخواهند بر او وارد شوند، مانع میشود.
5⃣ وَ اَلضَّارِبَ عَبْدَهُ
🍃 خشن و بداخلاق است به طوری که بنده و غلام خود را کتک میزند.
6⃣ وَ اَلْمُلْجِئَ عِيَالَهُ إِلَى غَيْرِهِ
🍃 اینقدر سخت و تنگ بر عائلهی خود میگیرد که آنها را وادار میکند که به دیگران پناه ببرند.
🛑 مجموعهی این رفتارها موجب میشود که یک انسانی بشود جزو شرار خلقِ الله،
از اینها باید پرهیز کرد.
✅ مقایسه کنید بین این بیان و این منطق و این فرهنگ، با آنچه این مدّعیان مسخرهی دروغین حقوق بشر در رفتارهایشان، چه در گذشته داشتند، چه امروز دارند.
آنها آن وقتی که بردهداری وجود داشت، تا حدود ۱۰۰ سال پیش تقریباً یا حتّی کمتر، در دنیای غرب بردهداری رایج بود، حقّ داشتند برده را بکشند!
کتک که خیلی ارزان است، آن قدر او را زیر شکنجه قرار میدادند که او را میکشتند.
یا آن قدر کار بر او تحمیل میکردند که او را به مرگ میرساندند.
❌ کسی هم ایراد نمیکرد، ظاهرش جنتلمَن و مؤدّب به آداب و کروات بسته و ادکلن زده و تر و تمیز، باطنش این قدر متعفّن و کثیف بود که این انسان را حق داشت برای خدمت خودش اینطور استثمار کند، بزند.
همینهایی که الآن شما میبینید با چهرههای خیلی موجّه در مجامع جهانی حاضر میشوند، در مورد بشر و حقوق بشر و این چیزها حرف میزنند، دل میسوزانند، اینها الآن هم همیناند.
الآن هم راحت اسلحه را میکشد، آنجایی که لازم بداند، میزند و میکشد، هیچ ابایی هم ندارد، آنجایی که منافعش، پولش، جیبش اقتضاء بکند.
الآن هم همینطورند، جنگ راه میاندازند، هزاران نفر را میکشند، یک کشور را اشغال میکنند.
فرهنگ مادّی غربیِ منقطع از معنویت و خدا این است، و همینها مدّعی حقوق بشر هم هستند!
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۹؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۵۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۶۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۵۷. خاتمة... الأولی، حرمة بیع المصحف... و ربّما یتوهّم. ۹ دی ۱۴۰۳ .mp3
12.57M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۶۱: «دروغ بهجا و محبوب، و راست بیجا و مبغوض»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 و من وصيّة له (صلّیاللهعلیهوآله) لعليّ (علیهالسّلام):
«...يَا عَلِيُّ! إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّ اَلْكَذِبَ فِي اَلصَّلاَحِ، وَ أَبْغَضَ اَلصِّدْقَ فِي اَلْفَسَادِ»
🖊 شرح حدیث:
🌕 يا عليّ! إنّ اللهَ عزّوجلّ أحبَّ الكِذبَ في الصَّلاح.
🍃 اين قدر اصلاح ذات البين مهم است كه فرمود: أحبَّ الكِذب،
نفرمود: جَوَّز الكذب في الصلاح.
🍃 گاهی اصلاح بين دو مؤمن، يا دو جماعت مؤمن، اقتضا میكند انسان خلاف واقعی بگويد، برای اينكه يک كدورتی را، يک نِقاري را از ميان بردارد.
میفرمايد: اين را خدای متعال دوست میدارد، بالاتر از اينكه آن را جايز بداند.
🌕 و أبغَضَ الصِّدق في الفساد،
امّا آن جايیكه يک سخن راست، موجب فساد و نِقار و كدورت بين دو نفر میشود، اين را فرمود أبغَضَ، دشمن میدارد!
🍃 چون به قول مرحوم حاج آقا حسين قمّی فرموده بود: دروغ گفتن حرام است، راست گفتن كه واجب نيست!
كسی از زيد پيش شما بدگويی میكند، چه لزومی دارد كه نقل كند؟!
بنای يک جامعهی سالم به اين است كه افراد با هم همراه باشند، همدل باشند، مؤمنين نسبت به يكديگر خوشبين باشند، سوء ظنّ نسبت به يكديگر نداشته باشند، تا بتوانند با هم همكاری كنند.
و الّا هيچ انسانى از خطا و از گناه مبرّا نيست، گناه اين را به او گفتن، گناه او را به اين گفتن، مصداق اشاعة فاحشه است، كه در قرآن فرمود: «إنّ الذين يُحبّون أن تَشيعَ الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذابٌ اليم فی الدنیا و الآخرة».
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۳۲۰.
📚 ۲۹ آبان ۱۳۸۴ (جلسه ۶۱ مکاسب محرّمه)
◀️ نظر استاد «مدّظلّهالعالی» با توجه به نحوه پاسخ معصوم «علیهالسّلام»
یک نکتهای در این روایات جلب توجه میکند که بایستی روی آن نکته فکر کرد، آن نکته این است که: در روایاتِ مجوّزه که دو، سه روایت بود، راوی از امام (علیهالسلام) سؤال میکند حکمِ خرید و فروش مصحف، یا کتاب الله چیست؟
حضرت به جای این که جواب بدهند که حکم چیست، تاریخچه بیان میکنند، میگویند در صدرِ اوّل، قرآن را فلانجا میگذاشتند، مردم میرفتند، خودشان مینوشتند، بعد به تدریج به گونهای شد که همان نوشتهها را خرید و فروش میکردند.
❓این که ارتباطی به آن سؤال ندارد! چرا حضرت این را میگویند؟
بعد از آن که حضرت این تفسیر را بیان میکنند، راوی جواب خودش را نگرفته، میگوید: بالأخره جایز است یا نه؟
حضرت میفرمایند: أشترِیه أحبّ الیّ من أن أبیعَه، یعنی اشکالی ندارد، جایز است.
این تفصیلی که امام بیان میفرمایند، بیان واقعه را، کیفیت حدوث این امر در صدر اسلام را بیان میکنند، منشأش چیست؟ چه میخواهند بفرمایند؟
✅ آنچه انسان میفهمد این است که: قضیهی خرید و فروش کتاب الهی و کلام الهی، مطلبی بوده است که در ذهن و زبان مردم رائج بوده است که: چطور میشود انسان کلام الهی را بخرد، بفروشد؟
کتاب خدا، کلام خدا، آیا قابل مقابلۀ بالمال است؟
معلوم میشود از این سؤالهای متعدد، ده تا، دوازده تا روایت است، در همهی این روایات، سؤال میکند که: چطور است که ما کتاب خدا را، مصحف را بخریم یا بفروشیم؟ معلوم میشود این مسأله مطرح بوده است.
این که ده، دوازده راوی از امام سؤال میکنند که: آیا خرید و فروش مصحف جایز است یا نه؟
خود این به وضوح دلالت میکند که این مسأله در بین مردم مطرح بوده است: آیا کلام خدا را میشود خرید؟ میشود فروخت؟ چطور میشود خرید و فروش کرد؟
حضرت با بیانِ آن سابقهی تاریخی، یک حقیقتی را میخواهند بیان بکنند، میخواهند بفرمایند که:
✅ کلام خدا، دو بروز و ظهور دارد، یا به یک معنا: دو هویت و دو حقیقت میشود برای آن فرض کرد؛
1⃣ یکی این که بگوییم کلام خدا یعنی همان کلماتی که بر قلب مقدس پیغمبر اکرم نازل شده است و ایشان آن را بر زبان آوردند و مردم آن را یاد گرفتند که مایۀ خیر و سعادت انسان در دارَین است.
2⃣ لکن همین کلام الهی یک بروز و ظهور و وجود دیگری هم دارد و آن این که به صورت نقش روی کاغذ نوشته بشود.
نقوش و خطوطی که شما روی کاغذ ملاحظه میکنید، این که حقیقت کلام الهی نیست، این حاکی از کلام الهی است، و الّا این یک نقشی است، این را اگر فرض بفرمایید به خط عربی انسان بنویسد، به شکلی میشود.
اگر همین کلمات را، مثلاً الحمد لله ربّ العالمین را با حروف لاتین بنویسید، یک نوع دیگر میشود.
اگر با حروف چینی یا حروف ژاپنی همین را بنویسید، یک شکل دیگری درمیآید.
همهی اینها هم حاکی از کلام خداست.
پس کلام الهی یک وجودی دارد که وجودِ حقیقیِ آن است، این همان چیزی است که از این نقوش فهمیده میشود.
وقتی نگاه میکنید به آن نقوش، آن کلام بر قلب شما نازل میشود همچنان که بر قلب مقدس پیغمبر اکرم نازل شد و پیغمبر مکرّم اسلام آن را بر زبان آورد و بر ذهنها و بر دلهای شما نازل شد، حال، که به این نقوش نگاه میکنید، باز بر دل شما مجدداً این کلام نازل میشود.
این، یک وجود است که وجودِ حقیقی اوست.
یک وجود هم، وجودِ نقشی اوست، در واقع چیزی است که حاکی از آن وجود است، آن، یعنی همین نوشتههای روی کاغذ که عرض کردیم میشود با حروف لاتین بنویسیم، یا با حروف چینی، یا با حروف ژاپنی، یا با حروف هندی، اینها حروفی جداگانه است، میشود قرآن را با همۀ این حروف نوشت.
همهی این حروف هم وقتی نوشته بشود، همان احترام را دارد یعنی حاکی از کلام الله است.
چنانچه یک روز با خط کوفی نوشته میشد که ما و شما آن را اصلاً نمیتوانیم بخوانیم، یک روز هم با خط نسخ یا خط نستعلیق با بقیۀ خطوط نوشته میشود که اگر آن اولیها بودند، نمیتوانستند بخوانند!
امّا همهی اینها، نقوش است، اینها حاکی از کلام الهی است، خود کلام الهی نیست.
آنچه در ذهن مردم بوده است و درست هم بوده، شاید یک عدهای هم پر و بال میدادند در جامعۀ زمان ائمه (علیهمالسلام) چون، در جوامعی که معارف سقوط میکند، معارف اصلی از دسترس مردم دور میشود، حواشی یعنی چیزهایی که جزو معارفِ اصلی نیست، رشد میکند، معارف در اختیار ائمه (علیهمالسلام) بود، آنهایی که به اینها دسترسی نداشتند، چیزهای دیگر را وارد میکردند!
✅ بنابراین، آنچه به نظر میرسد از مجموع این روایات به همان قرینهای که عرض کردیم، قرینهی سؤال که چرا سؤال میکنند، این است که: آنچه در اختیار شماست، عبارت است از همین نقش، خریدِ آن، فروشِ آن، اشکال ندارد.
روایاتِ مانعه هم میگوید اشکال ندارد، برای خاطر این که روایات مانعه میگوید کاغذ را بفروش! کاغذ سفید را که نمیگوید، کاغذِ منقوش را میگوید بفروش.
پس روایات مانعه هم در واقع میگوید که فروختنِ این نقشِ ظاهری قرآن که حاکی از قرآن است، اشکال ندارد، روایاتِ مجوّزه هم همین را میگوید.
بنابراین، اصلاً تعارضی بین اینها وجود ندارد.
آنچه ممنوع است، و روایات مانعه، آن را بیان میکند، آن عبارت است از حقیقت قرآن.
که این، اصلاً قابل خریدن و قابل فروختن نیست.
بنابراین، مسألۀ فروش قرآن به این صورتی که مطرح شده، مطرح نیست.
این قرآن مجلّدی که جلد شده است، بخر، بفروش، هیچ مانعی هم ندارد، یعنی روایات مانعه هم این را اصلاً منع نمیکند.
یک چیز دیگری در بین بوده است و آن اینکه حقیقتِ کلام الله چطور معامله میشود؟ کلام خدا را انسان میتواند بخرد یا بفروشد؟ روایات مانعه در مقام بیان این مطلب است که حقیقتِ کلام الله اصلاً محل بیع و شراء نیست، متعلِق بیع و شراء قرار نمیگیرد.
📜 جلسه ۵۳۹ درس خارج مکاسب محرّمة
🌱 بیع مصحف
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
جلسه ۵۹. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۸۲. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمرالثالث... ثمّ إنّه لا وجه. ۹ دی ۱۴۰۳ .mp3
13.63M
🎙جلسه ۵۹. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۸۲؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... الأمر الثالث... ثمّ إنّه لا وجه للتفصیل
📆 یکشنبه؛ ۹ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۹: «سه امر خشکاننده ریشهی حسنات و توفیقات»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الفقیه [وَ قَالَ اَلصَّادِقُ (عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ):
«ثَلاَثٌ مَنْ تَكُنْ (کُنَّ) فِيهِ فَلاَ يُرْجَى خَيْرُهُ أَبَداً:
مَنْ لَمْيَخْشَ اَللَّهَ فِي اَلْغَيْبِ،
وَ لَمْيَرْعَوِ عِنْدَ اَلشَّيْبِ،
وَ لَمْيَسْتَحِ مِنَ اَلْعَيْبِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 آنچنان ریشهی حسنات و توفیقات را در انسان این سه چیز میخشکاند که امید خیری برای او باقی نمیماند، البته الّا ما شاءالله.
◀️ این سه چیز، عبارت است از:
1⃣ مَنْ لَمْيَخْشَ اَللَّهَ فِي اَلْغَيْبِ
🍃 کسی که در تنهایی، در خلوت، خشیت الهی در دل او نباشد.
🌱 آنجا که در مقابل چشم این و آن است، در فضای متعارفِ معمولیِ دینی است، این، ملاک نیست، مناط آنجایی است که انسان هیچ شاهدی ندارد، هیچ چشمی انسان را نمیبیند و یک منکری، گناهی پیش میآید، اینجا اگر کسی خشیت الهی را داشت، این، مایهی نجات است. اگر نداشت، لایُرجَی خیرُه ابداً.
2⃣ وَ لَمْيَرْعَوِ عِنْدَ اَلشَّيْبِ
🌱 اِرعواء بر وزن افعلال، از باب افعلال، البته در ابواب دیگر هم آمده: رَعواء، رَعیاء. به معنای برگشتن از چیزی است.
🍃 لمیَرعَوِ، یعنی از کار بد، از رفتار زشت، از عادات بد برنگردد؛ عند الشیب، وقتی که از دوران جوانی گذشت و به سمت دوران پیری سرازیر شد.
🌱 انسان در جوانی جهل دارد، غفلت دارد، مستیِ جوانی است.
وقتی این مستی از سرِ انسان میپرد، انسان بایستی به خود بیاید، از آن راههای غلطی که میپیموده است، باید برگردد!
🛑 اگر کسی این حالت در او نبود، یعنی غَیّ و گمراهی او در دوران پیری هم ادامه پیدا کرد، این واویلاست.
3⃣ وَ لَمْيَسْتَحِ مِنَ اَلْعَيْبِ
🍃 از عیوب شرمنده نباشد.
🌱 مراد، عیوب ظاهری و عرفی نیست، مراد آن چیزی است که در معیارهای الهی و دینی عیب شمرده شده است؛ یعنی گناه، یعنی کارهای خلاف، خلقیات زشت و بد.
انسان بایستی شرمنده باشد.
🍃 امام سجاد (سلاماللهعلیه) در دعای صحیفه سجادیه عرض میکند: «هذا مَقامُ مَن استَحیَی لنفسِه منک، و سَخِط علیها و رَضِی عنک».
من بر خودم به خاطر این خصوصیاتی که در من هست، خشمگینم.
از تو راضیام، یعنی به گردن خدا نمیاندازم که بگویم این را خدا کرد، چنانچه عادت کفّار و منافقین این بود، میگفتند خدا ما را در این راه انداخته.
نه، منم که انتخاب بد کردم.
✅ این استحیاءِ از خدای متعال، یکی از چیزهایی است که لازم است.
❌ اگر این هم نبود، از جملهی کسانی است که فلایُرجی خیرُه ابداً.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۰۰؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۴دی ۱۳۹۰ (جلسه ۴۵۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۰. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ... حتّى صلاة الغدير. ۹ دی ۱۴۰۳ .mp3
14.45M
🎙جلسه ۱۰. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة
ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ من النوافل الأصلية... حتّی صلاة الغدير علی الأقوی
📆 یکشنبه؛ ۹ دی ۱۴۰۳
#العروة_الوثقی
#فصلٌ_في_الجماعة
◀️ نماز غدیر
📚 المقنعة، ج ۱، ص ۲۰۳
🍃 نَزَلَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِيهِ مَرْجِعَهُ مِنْ حِجَّةِ اَلْوَدَاعِ بِغَدِيرِ خُمٍّ،
وَ أَمَرَ أَنْ يُنْصَبَ لَهُ فِي اَلْمَوْضِعِ كَالْمِنْبَرِ مِنَ اَلرِّحَالِ،
وَ يُنَادَى بِالصَّلاَةِ جَامِعَةً، فَاجْتَمَعَ سَائِرُ مَنْ كَانَ مَعَهُ مِنَ اَلْحَاجِّ، وَ مَنْ تَبِعَهُمْ لِدُخُولِ اَلْمَدِينَةِ مِنْ أَهْلِ اَلْأَمْصَارِ، وَ اِجْتَمَعَ جُمْهُورُ أُمَّتِهِ؛
فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ،
ثُمَّ رَقَى اَلْمِنْبَرَ، فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ، وَ وَعَظَ وَ زَجَرَ وَ أَنْذَرَ وَ نَعَى إِلَى اَلْأُمَّةِ فِي اَلْخُطْبَةِ نَفْسَهُ، وَ وَصَّاهُمْ بِوَصَايَا يَطُولُ شَرْحُهَا فِيمَا يَجِبُ اَلاِنْتِهَاءُ إِلَيْهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ،
ثُمَّ دَعَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْقَي مَعَهُ اَلرِّحَالَ، ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى اَلنَّاسِ بِوَجْهِهِ اَلْكَرِيمِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَرَّرَهُمْ عَلَى فَرْضِ طَاعَتِهِ،
وَ قَالَ فِي تَقْرِيرِهِ لَهُمْ: أَ لَسْتُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُمْ؟
فَأَجَابَتْهُ اَلْجَمَاعَةُ بِالْإِقْرَارِ،
فَأَخَذَ إِذْ ذَاكَ بِعَضُدِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ، فَقَالَ: فَمَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ؛
اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ اُنْصُرْ مِنْ نَصَرَهُ، وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/372963
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه 14.pdf
1.47M
📜 جلسه ۱۴ درس خارج صلاة الجماعة
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)