4⃣3⃣ جلسه سی و چهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۹۶ تا ۵۰۵ (نماز مسافر، شرط هفتم: سفر شغل نباشد)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۳۴. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۹۶ تا ۵۰۵ رساله نماز و روزه). ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ .mp3
9.45M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه سیوچهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۳۴: "چهار بخش برنامه شبانهروز"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا...
كَانَ فِيهَا أَمْثَالٌ؛ وَ عَلَى اَلْعَاقِلِ مَا لَمْ يَكُنْ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ أَنْ يَكُونَ لَهُ سَاعَات:
سَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ؛
وَ سَاعَةٌ يُفَكِّرُ فِيهَا فِي صُنْعِ اَلله تَعَالَى؛
وَ سَاعَةٌ يُحَاسِبُ فِيهَا نَفْسَهُ فِيمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ؛
وَ سَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا بِحَاجَتِهِ مِنَ اَلْحَلاَلِ مِنَ اَلمَطْعَمِ وَ اَلْمَشْرَبِ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ سؤال از صحف ابراهيم است كه جناب ابوذر از پيامبر (صلّی الله عليهوآله) سؤال مىكند، اين هم فقره ديگر است،
مىفرمايد: در آن صحف مثلهايى بود، از اين قبيل:
عاقلی كه نفس او، هواى او، عوامل خارجی گوناگون بر عقل او غلبه نكرده باشند، بتواند آزاد و مستقل بينديشد،
چنين كسى بایستى اوقات شبانهروز خود را به چهار بخش تقسيم كند،
اين تقسيم هم لازم نيست به نحو مساوى باشد
1⃣ سَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ؛
اول: يک فرصتى در شبانه روز، براى مناجات با پروردگار بگذارد؛
كه بعضى از بزرگان و اهل معنا و سلوک میگفتند: بهترين ساعات تان، خالصترين و باصفاترين ساعات را كه وقت سحر است و هيچ چيزى جاى آن را نمیگيرد، اين را براى مناجات پروردگار بگذاريد!
🍃 البته نعمت الهى در حق ما مسلمانان تمام شده است، به اينکه نماز را در پنج نوبت براى ما گذاشتند، اگر الزام به نماز متفرقاً على ساعات الليل و النّهار نمیبود، واقعاً ما در غفلت محض میماندیم،
اينكه در پنج نوبت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشاء ما را دعوت كنند كه برخيز نماز بخوان! با خدا گفتگو كن! اين نعمت بزرگى است، بايد قدر اين نعمت را بدانيم.
🍃 نمازهاى يوميّه میتواند جزو همين "ساعةٌ يناجي فيها ربّه" باشد، به شرطی كه در نماز با خدا حرف بزنيم، خيلى از اوقات، در نماز حواسمان جاى ديگر است، و الفاظی بر زبانمان جارى میشود، طرف خطابی نداريم، كه اين، خيلى مايه تأسف است.
2⃣ وَ سَاعَةٌ يُفَكِّرُ فِيهَا فِي صُنْعِ اَلله تَعَالَى؛
ساعتى هم براى فكر در صنع الهى بگذارد، چيزهايی كه ما به آن عادت كرديم،
🌱 همين آمدن بهار، كه درختانِ خشک سبز میشوند، گل میكنند، ميوه میدهند، اگر اينها را به چشم كسى كه تا به حال نديده است، نگاه كنيم، پر از عجائب صنع الهى میبينيم،
🌱 اين كه انسان میخوابد و بيدار میشود «و من آياته منامكم بالليل»،
🌱 و يا قدرت انسان بر تكلم، اينها چيزهای عجيبی است.
كودک متولد میشود، قدرت نطق پيدا میكند.
🍃 تفكّر در اينها توحيد را و توجه به مبدأ و معاد را در دل انسان زنده میكند.
پس بخشى از شبانهروز هم بايد صرف در مطالعه صنع الهى بشود.
3⃣ وَ سَاعَةٌ يُحَاسِبُ فِيهَا نَفْسَهُ فِيمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ؛
يک ساعت هم، ساعت محاسبه نفس است.
🌱 روز را، شب را، جوانى را، عمر را، فرصتها و تواناییها را محاسبه كنيم، كه چگونه گذرانديم،
بخصوص كسانى كه مثل من و خيلى از شماها مسئوليتی دارند، خودمان را محاسبه كنيم، چكار كرديم، چكار میكنيم؟
4⃣ وَ سَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا بِحَاجَتِهِ مِنَ اَلْحَلاَلِ مِنَ اَلمَطْعَمِ وَ اَلْمَشْرَبِ
يک بخش از زندگى هم كه بخش چهارم است، براى گذران زندگی است،
🌱 رفت و آمد و تلاش براى به دست آوردن معاش، و بعد تزاوج و تناكح، چيزهايی كه مربوط به زندگى است.
❌ كه متأسفانه غالباً اين بخش چهارم مستغرق بخشهاى ديگر شده است، و به آن سه بخش اساسى كمتر توجه میشود.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۸ مکاسب محرّمه)
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. کسی که شغلش سفر است، اگر به سفر غیر شغلی برود، نماز را باید به چه صورت بخواند؟
۲. کسی که شغلش سفر است، در آخرین سفر شغلی نماز را چگونه بخواند؟
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌕 احکام روزه ۲۵
🌺 احکام روزهی مسافر ۳
❇️ مسأله ۹۳۸. کسی که در ماه رمضان مسافر است، چنانچه نمازش قصر باشد، نباید در سفر روزه بگیرد،
و اگر نماز را در سفر چهار رکعتی میخواند (مانند مسافری که در مکانی قصد ماندن ده روز را دارد یا مسافرت شغل اوست) واجب است روزه بگیرد.
🍃 یکی از مسائل پرتکرار در این ایام، مسافرت و اقامت ده روزه است، لذا مسائل مرتبط با این بحث تقدیم میشود.
❇️ مسأله ۵۲۶. در صورت تحقّق یکی از موارد زیر سفر پایان یافته و باید نماز را تمام خواند (قواطع سفر):
۱. عبور از وطن
۲. قصد اقامت حدّاقل ده روز در یک مکان، یا علم به آن
۳. ماندن سی روز در یک مکان، در حال تردید و بدون قصد اقامت ده روز.
2⃣ قصد اقامت ده روزه
🍃 این عنوان چند قید دارد:
۱. قصد یا علم و اطمینان
۲. اقامت
۳. ده روز (مقصود از روز)
۴. پیدرپی و مستمرّ
۵ مکان واحد
🍃 در جزوه احکام روزه ۲۴ ضمن مسأله ۵۵۸ تا ۵۶۵ بخشی از این قیود مطرح شد،
امّا باقی آن👇
❇️ مسأله ۵۶۶. اگر شخصی بعد از طلوع خورشید، وارد مکانی شود که میخواهد ده روز در آنجا بماند، به اندازهای که هنگام ورود از طلوع خورشید گذشته، باید از طلوع خورشید روز یازدهم بگذرد تا ده روز کامل شود؛ بنابراین اگر روز اول سه ساعت بعد از طلوع خورشید وارد مکانی شود، چنانچه قصدش این باشد که روز یازدهم تا سه ساعت بعد از طلوع خورشید آنجا بماند، نمازش کامل است.
🍃 به دو صورت ده روز کامل محاسبه میشود:
۱. از طلوع آفتاب (یا طلوع فجرِ) روز اول تا مغرب روز دهم
۲. تلفیقی (بخشی که از روز اول ناقص بوده است، در روز یازدهم جبران شود)
❇️ مسأله ۵۶۷. مکان اقامت ده روز باید از نظر عرف یک مکان باشد، و صرف اتصال دو مکان (مانند دو شهر یا دو روستا) به یکدیگر در صورتیکه عرفاً یک مکان حساب نشود، کفایت نمیکند.
🍃 معمول مراجع مکان واحد برای اقامت را شرط میدانند، امّا آیتالله مکارم میفرمایند: "قصد اقامت در دو محل نزدیک به هم به فاصله سه الى چهار کیلومتر مانعى ندارد."
❇️ مسأله ۵۶۸. اگر شهری که در آن قصد اقامت کرده، از شهرهای بزرگ و دارای محلّات بههم پیوسته باشد، چنانچه بخواهد بین محلّات آن تردّد کند، خللی به یکی بودن مکان وارد نمیشود.
🍃 قیود پنجگانهای که مطرح شد باید احراز شود، و با شکّ در تحقّق آنها نماز قصر است👇
❇️ مسأله ۵۶۹. در صورت شکّ در وحدت مکان اقامت، نماز قصر است.
❇️ مسأله ۵۷۰. اگر قصد ماندن ده روز در مکانی مشروط به تحقّق امری مشکوک یا مظنون باشد، قصد اقامت محقّق نمیشود و نماز قصر است؛
مانند کسی که ده روز ماندنش را به آمدن دوستش مشروط کند در حالیکه نمیداند او میآید یا نه یا حتی گمان دارد که او میآید.
❇️ مسأله ۵۷۱. اگر قصد اقامت ده روز داشته باشد ولی احتمال دهد که مانعی به وجود بیاید و نتواند ده روز بماند، درصورتیکه این احتمال، ضعیف باشد و مورد اعتنای عقلاء نباشد، قصد اقامت او محقّق میشود و نمازش تمام است،
ولی اگر احتمال ضعیف نباشد و نزد عقلاء قابل توجّه باشد، قصد اقامت محقّق نمیشود و نماز قصر است.
🍃 ملاک اصلی اطمینان به اقامت ده روزه است، و با احتمال ضعیف این اطمینان باقی است و نماز تمام است.
❇️ مسأله ۵۷۲. اگر کسی قصد دارد تا روز معیّنی (مثلاً تا آخر ماه) در مکانی بماند و در واقع تا آن زمان ده روز باشد، اگر چه نداند ده روز است، قصد اقامت محقّق شده و نمازش تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که نماز را جمع بخواند.
🍃 در مسأله فوق در واقع قصد اقامت ده روز واقعاً تحقّق یافته است، ولو خود فرد توجّه نداشته است، لذا نماز تمام است.
امّا در مسأله ذیل برعکس است، و در واقع قصد ده روز نشده است، لذا نماز قصر است👇
❇️ مسأله ۵۷۳. اگر قصد دارد که تا روز معیّنی؛ مثلاً تا دوشنبه (نه بیشتر) در مکانی بماند و به تصور اینکه تا آن زمان ده روز است، قصد ده روز کند (در حالی که کمتر میباشد)، در این صورت نمازش قصر است.
پس اگر در وقت متوجه شد باید نمازش را اعاده کند، و اگر خارج وقت متوجه شد بنابر احتیاط واجب قضا کند.
❇️ مسأله ۵۷۴. اگر شخصی قصد دارد در مکانی ده روز بماند و تصور کند تا فلان روز، ده روز میشود (در حالیکه از ده روز کمتراست) ولی قصد او بهگونهای است که اگر بداند تا آن زمان ده روز نمیشود، حتماً روزهای بعد را هم میماند تا ده روز کامل شود، در این صورت نمازش تمام است.
❇️ مسأله ۵۷۵. تحقّق قصد اقامت ده روزه مشروط به خواندن نماز نیست، بنابراین چنانچه حائض یا نفساء قصد اقامت ده روزه کند قصدش صحیح و معتبر است، و ایامی را که نماز نمیخواند جزء ده روز محاسبه میشود.
❇️ مسأله ۵۷۶. اگر مسافر هنگامی که مشغول خواندن نماز قصر است، قصد اقامت ده روزه کند، باید نماز را چهار رکعتی تمام کند.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۵
🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه)
🌿 توصیف امیرالمؤمنين (عليهالسّلام) در بیان امام صادق (علیهالسّلام)؛ بخش سوم
🌴 ادامه بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای (حفظهالله)، در توضیح فرمایشِ امام صادق (علیهالسّلام):
9⃣ عبادت امیرالمؤمنین
بعد راجع به عبادت حضرت صحبت میکند.
آن حضرت، قلّه اسلام است؛ اسوه مسلمین است.
در همین روایت فرمود:
🍃 «وَ مَا أَشْبَهَهُ مِنْ وُلْدِهِ وَ لَا أَهْلِ بَيْتِهِ أَحَدٌ أَقْرَبُ شَبَهاً بِهِ فِي لِبَاسِهِ وَ فِقْهِهِ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن (علیهماالسّلام)»
🌱 امام صادق میگوید:
در تمام اهل بیتمان -اهل بیت و اولاد پیامبر- از لحاظ این رفتارها و این زهد و عبادت، هیچ کس به اندازه علی بن الحسین به امیرالمؤمنین شبیهتر نبود؛ امام سجّاد، از همه شبیهتر بود.
🌸 امام صادق فصلی در باب عبادت امام سجّاد ذکر می کند؛ از جمله می فرماید:
🍃 «و لقد دخل ابوجعفر ابنُه علیه»
پدرم حضرت باقر یک روز پیش پدرش رفت و وارد اتاق آن بزرگوار شد.
🍃 «فاذا هو قد بلغ من العبادة ما لم یبلغه احد»
🌱 نگاه کرد، دید پدرش از عبادت حالی پیدا کرده که هیچ کس به این حال نرسیده است.
شرح میدهد: رنگش از بیخوابی زرد شده، چشم هایش از گریه درهم شده، پاهایش ورم کرده و...
امام باقر اينها را در پدر بزرگوارش مشاهده کرد و دلش سوخت:
«فلم املک حین رأیتُه بتلک الحال البکاءَ»
میگوید وقتی وارد اتاق پدرم شدم و او را به این حال دیدم، نتوانستم خودداری کنم؛ بنا کردم زار زار گریه کردن: «فبکیت رحمة له».
امام سجّاد در حال فکر بود -تفکّر هم عبادتی است- به فراست دانست که پسرش امام باقر چرا گریه میکند؛ خواست یک درس عملی به او بدهد؛ سرش را بلند کرد:
🍃 «قال یا بنیّ اعطنی بعض تلک الصحف التی فیها عبادة علی بن ابیطالب (علیهالسّلام)»؛
🌱 در میان کاغذهای ما بگرد و آن دفتری که عبادت علی بن ابی طالب را شرح داده، بیاور.
امام باقر میفرماید: «فاعطیته»؛
رفتم آوردم و به پدرم دادم.
🍃 «فقرأ فیها شیئاً یسیرا ثم ترکها من یده تضجرا»
🌱 مقداری به این نوشته نگاه کرد -امام سجّاد، هم به امام باقر درس میدهد، هم به امام صادق درس میدهد، هم به من و شما درس میدهد با حال ملامت آن را بر زمین گذاشت؛
🍃 «و قال من یقوی علی عبادة علیّ بن ابی طالب (علیهالسّلام)»؛
🌱 فرمود چه کسی می تواند مثل علی بنابیطالب عبادت کند؟
امام سجّادی که آن قدر عبادت میکند که امام باقر دلش به حال او میسوزد -نه مثل من و شما؛ ما که کمتر از اينها هم به چشم مان بزرگ میآید- امام باقری که خودش هم امام است و دارای آن مقامات عالی است، از عبادت علی بن الحسین دلتنگ میشود و دلش میسوزد و نمیتواند خودش را نگه دارد و بیاختیار زار زار گریه میکند، آن وقت علیبنالحسینِ با اینطور عبادات میگوید:
چه کسی میتواند مثل علی عبادت کند؟!
یعنی بین خودش و علی فاصلهای طولانی میبیند.
🍀 علی ای که من و شما عاشق او هستیم،
دنیا عاشق اوست، مسیحی عاشقانه برایش کتاب مینویسد، آدمی که به مبانی دینی هم عملاً خیلی پایبند نیست، درباره او زبان به ستایش باز میکند.
امروز بشریت به همین خصلتهایی که امیرالمؤمنین پرچمدارش بود، احتیاج دارد.
این خصلتها، با پیشرفت علم، با پیشرفت فنآوری، با پدید آمدن روش جدید زندگی در دنیا کهنه نمیشود.
عدالت کهنه نمیشود؛ انصاف و حقطلبی کهنه نمیشود؛ دشمنی با زورگو کهنه نمیشود؛ پیوند دل با خدا کهنه نمیشود.
اینها رنگ ثابت وجود انسان در همه تاریخ است.
امیرالمؤمنین این پرچم ها را در دست داشت.
امروز بشر تشنه این حرف ها و تشنه این حقایق است.
راه چیست؟
راه، نزدیک شدن است.
مبادا اگر من و شما در جایی حرفی برای حق زدیم، این به نظرمان زیاد و بزرگ بیاید؛ نه.
علی این است.
مبادا اگر ساعتی از شبی، روزی، نیمهشبی، توانستیم عبادتی کنیم، به چشممان بزرگ بیاید و ما را عُجب بگیرد؛ نه. علی این است.
مبادا اگر در صحنه خطری وارد شدیم، خودمان را خیلی بزرگ ببینیم؛ نه. علی این است.
هرچه میتوانید، نزدیک شوید.
ای روزهداران، ای نمازگزاران، ای نافلهگزاران، ای مجاهدان فی سبیلالله، ای حاضر شوندگان در میدانهای خطر، ای زاهدان در دنیا، ای شیران روز، ای عبادت کنندگان شب! خوشا بهحالتان؛ شما به علی نزدیکترید؛ اما شما هم میتوانید باز نزدیکتر شوید.
🌱 دنیای اسلام، بلکه دنیای بشریتِ سالم، در مقابل او خاضع است.
اینهاست که در تاریخ اثرش میماند.
آن زهدش بود؛ آن عبادتش بود؛ آن شجاعتش بود؛ آن قاطعیتش در راه خدا بود. آنجایی که لازم بود، با شمشیر به جان دشمنان حقیقت و دشمنان دین و دشمنان خدا می افتاد و از هیچ چیز باک نداشت: «لا تأخذه فی الله لومة لائم».
آنجایی که آدمِ منحرفِ مضرِّ مخلّی بر سر راه حرکت بهسوی خدا وجود داشت، شمشیر او فیصله دهنده بود.
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کلاس آموزش احکام
🖊حجتالإسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه شانزدهم
📒 رساله نماز و روزه؛
مسأله ۵۵۸ تا ۵۶۹؛ (احکام روزهی مسافر... قصد اقامت ده روزه)
📆 هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌕 احکام روزه ۲۶
🌺 احکام روزهی مسافر ۴
🍃 یکی از مسائل پرتکرار در این ایام، مسافرت و اقامت ده روزه است، لذا مسائل مرتبط با این بحث تقدیم میشود.
❇️ مسأله ۵۲۶. در صورت تحقّق یکی از موارد زیر سفر پایان یافته و باید نماز را تمام خواند (قواطع سفر): ...
2⃣ قصد اقامت حدّاقل ده روز در یک مکان، یا علم به آن
🍃 این عنوان چند قید دارد:
۱. قصد یا علم و اطمینان
۲. اقامت
۳. ده روز (مقصود از روز)
۴. پیدرپی و مستمرّ
۵ مکان واحد
🍃 در جزوه احکام روزه ۲۴ و ۲۵ ضمن مسأله ۵۵۸ تا ۵۷۶ این قیود بیان شد،
امّا باقی مطالب👇
◀️ عدول از قصد اقامت
🍃 نکته اساسی این است که اگر عدول از قصد اقامت قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی اداء صحیح صورت پذیرد، نماز قصر میشود، امّا اگر بعد از آن انجام گیرد، تا مادامی که سفر جدیدی شروع نشده نماز تمام است، و به تبع روزه هم صحیح است.
❇️ مسأله ۵۷۷. مسافری که قصد اقامت ده روزه دارد، اگر پیش از خواندن یک نماز چهار رکعتی یومیه به صورت اداء از قصدش برگردد یا مردّد شود، نمازش قصر است.
🍃 توجه شود این نماز سه قید دارد:
1⃣ چهاررکعتی
2⃣ اداء
3⃣ صحیح
هر کدام از این قیود نباشد کافی نیست،
در مسائل بعد تفصیل این قیود میآید👇
❇️ مسأله ۵۷۸. کسی که قصد اقامت ده روزه کرده است، پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی یومیه به صورت ادا، تا زمانی که در آن مکان است، نمازش تمام است،
حتی اگر از قصدش برگردد و نخواهد ده روز در آنجا بماند.
اما اگر فقط نماز صبح یا مغرب خوانده و سپس منصرف شده، نمازش قصر است.
🍃 در مسأله فوق قید 1⃣ چهاررکعتی نیست.
❇️ مسأله ۵۷۹. اگر هنگام خواندن اولین نماز چهار رکعتی، از ماندن ده روز منصرف شود و بخواهد کمتر از آن بماند، نمازش تبدیل به قصر میشود.
بنابر این اگر تصمیم او قبل از رسیدن به رکعت سوّم باشد، باید نماز را به صورت قصر تمام کند،
و چنانچه در رکعت سوّم قبل از رکوع باشد، بنابر احتیاط واجب باید بنشیند و نماز را به صورت قصر تمام کند و دوباره نماز را به صورت قصر اعاده کند،
و اگر وارد رکوعِ رکعت سوم شده باشد، نمازش باطل است.
🍃 در صحّت روزه، ملاک اذان ظهر است، لذا اگر تا اذان وظیفه نمازش تمام بود، به تبع روزه هم صحیح است👇
❇️ مسأله ۵۸۰. کسی که قصد اقامت ده روز کرده است، اگر روزه بگیرد و قبل از خواندن نماز چهار رکعتی از قصدش منصرف شود، در صورتی که انصراف بعد از زوال باشد، روزهاش صحیح است، ولی اگر قبل از زوال باشد، روزه باطل است.
🍃 البته روزهاى بعد نمیتواند روزه بگيرد.
❇️ مسأله ۵۸۱. کسی که بعد از قصد اقامت، نماز چهار رکعتی از او فوت شود و بدون اینکه نماز چهار رکعتی دیگری به صورت ادا بخواند، از ماندن منصرف شود، باید نمازهای بعدی را به صورت قصر بخواند،
ولی آن نماز را حتی در سفر باید به صورت تمام قضا کند.
🍃 در مورد نمازی که فوت شده، چون مکلّف به تمام بوده، و در آن حال فوت شده، دلیل "اقض ما فات کما فات" میگوید باید تمام قضاء شود
❇️ مسأله ۵۸۲. در مسأله قبل اگر نماز را در همان سفر به صورت تمام قضا کند و پس از آن از ماندن منصرف شود، این نماز قضای چهار رکعتی برای تمام بودن نمازهای بعدی کافی نیست، و نمازش قصر است.
🍃 در مسأله فوق قید 2⃣ اداء نیست.
❇️ مسأله ۵۸۳. اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد اقامت برگردد، در صورتیکه معلوم شود نمازش باطل بوده، وظیفهاش قصر است.
🍃 در مسأله فوق قید 3⃣ صحیح نیست.
❇️ مسأله ۵۸۴. اگر بعد از گذشت وقت نماز چهار رکعتی، از قصد اقامت برگردد و شک کند در وقت گذشته نماز خوانده یا نه؟ باید بنا بگذارد بر اینکه نماز را به صورت تمام خوانده است، و نمازهای بعد را هم به صورت تمام بهجا آورد.
🍃 در مسأله فوق قاعده "فراغ" جاری میشود، در نتیجه حکم میشود که نماز به صورت صحیح خوانده شده است، پس احکام آن نیز اجراء میشود.
❇️ مسأله ۵۸۵. اگر بعد از عدول از قصد اقامت، شک کند که قبل از عدول، یک نماز چهار رکعتی خوانده یا نه، نمازش قصر است.
🍃 در اينجا استصحاب عدمی جاری میشود، در نتیجه حکم به عدم میشود و احکام آن اجراء میشود.
◀️ خروج از محل اقامت
❇️ مسأله ۵۸۶. اگر پس از تحقق قصد اقامت، بخواهد به مقدار کمتر از چهار فرسخ (حتّی به مدت یک روز یا بیشتر) از محلّ اقامت خارج شود، اشکال ندارد، و به قصد اقامت خلل وارد نمیکند.
❇️ مسأله ۵۸۷. اگر پس از تحقق اقامت (چه بین ده روز اول یا بعد از آن) تصمیم بگیرد به کمتر از چهار فرسخ برود و قصد داشته باشد دوباره به محلّ اقامت (به این عنوان که محلّ اقامت است) برگردد، در مسیر رفت و برگشت و در مقصد و محلّ اقامت، نمازش تمام است.
🛑 اختلافات ریزی در مسائل فوق بین فقهاء وجود دارد. (به تحریر الوسیلة، منهاج الصالحين و کتب فتوایی مراجعه شود)
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۶
🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) در خطبه شعبانيه
🌸اجتهاد🌸
🍀 نبیّ مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه توصیه فرمودند که در ماه مبارک رمضان با ۲۰ عمل انس پیدا کنیم (در روز یازدهم اشاره شد)
🍃 آنچه مهمّ است این است که تمام تلاش خود را در تحقّق بخشیدن به این اعمال صرف کنیم.
🌸 اجتهاد، ویژگی شیعیان
🌱 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ (عليهالسّلام):
شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الِاجْتِهَادِ...
(صفات الشيعة؛ الصدوق؛ ص ۲)
🍀 کاری را در نظر بگیرید، مثل درس خواندن، مثل خدمت به مردم؛
1⃣ یک بار شخصی درس میخواند، خدمت میکند، اما در مرحله "فعل"
2⃣ گاهی شخص تلاش و کوشش میکند، در علم آموزی و خدمت، این مرحله "سعی" است.
3⃣ گاهی فرد تمام وقت خود را در آن کار صرف میکند، این میشود "وقف".
4⃣ گاهی نهایت تلاش و کوشش خود را در تحصیل و خدمت صرف میکند، که این امر مقوّماتی هم دارد، و این میشود "جِهاد و اجتهاد"
🍀 شیعیان ما اهل اجتهاد هستند.
در تمام زمینههای مثبت نهایت تلاش و کوشش را مینمایند.
🍀 مقام معظّم رهبری (حفظهالله) فرمودند:
جهاد قوامش به سه چیز است:
۱. نهایت تلاش و کوشش
۲. در مقابل دشمن
۳. هدف والا
🌱 فرض بفرمایید مسئولیتی را به من دادهاند؛
باید در آن مسیر نهایت تلاش و کوششم را انجام دهم،
در نقطه مقابل دشمن،
و با هدف کسب رضایت الهی.
این شخص میشود اهل اجتهاد، و شیعه واقعی.
هدایت شده از میرهاشم حسینی
💠 پذیرش مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعلیه)
🔰تحت اشراف حجتالإسلام والمسلمین استاد سیّدمیرهاشم حسینی
❇️ مزایای مرکز:
🌸 بهرهمندی از اساتید مبرّز و مجرّب
🌸 برگزاری کلاسهای حاشیه و تعمیق
🌸 برگزاری نشستهای علمی مستمرّ
🌸کتابخانه تخصّصی
🔻شرایط پذیرش:
👈 شرکت در آزمون کتبی ورودی مرکز فقهی
👈 قبولی در مصاحبه جامع ورودی مرکز
👈 حضور منظّم و فعّال در دوره اختبار
👈 اتمام سطح یک تا شهریور ۱۴۰۳
🔴 مهلت ثبت نام: تا پایان اردیبهشتماه
✳️ جهت ثبتنام و بازدید از مؤسسه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
📱۰۹۹۰۸۴۶۶۴۸۰ (حجتالإسلام غلامی)
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
احکام ۱۶.mp3
17.09M
📚 کلاس آموزش احکام
🖊حجتالإسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه شانزدهم
📒 رساله نماز و روزه؛
مسأله ۵۵۸ تا ۵۶۹؛ (احکام روزهی مسافر... قصد اقامت ده روزه)
📆 هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi