eitaa logo
آیت الله حیدری‌ فر
369 دنبال‌کننده
107 عکس
21 ویدیو
6 فایل
🔶 دروس و اندیشه های حضرت آیت الله دکتر مجید حیدری فر نویسنده و مفسّر قرآن حکیم استاد درس خارج تفسیر اجتهادی قرآن و فقه و اصول حوزه علمیه قم این کانال به وسیله شاگردان اداره می شود. 🔶سرپرست کانال: @mahdi40002
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنای زیارت زیارت از ریشه «ز و ر» به معنای میل و عدول از چیزی است. وقتی کسی به دیدار دیگری می رود، از غیر او رو بر می گرداند؛ بدین جهت او را «زائر» می گویند. زیارت، حضور عارفانه عاشق در سرزمین معشوق، اظهار ارادت مُحبّ به محبوب، دل دادن صمیمانه دلداده به دلبر است. زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مُرید است به مُراد، ابراز مِهرورزی مطیع است به مُطاع. در آستان جانان، زیارت، سفری مشتاقانه و آگاهانه و عاشقانه است که از سرای دل آغاز می شود؛ از راه دل عبور می کند و سرانجام نیز در منزل دل به مقصد و مقصود می‌رسد ... (ادامه دارد) 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 47 (با اندکی تغییر) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
معنای زیارت واژهٔ زیارت، یک بار در قرآن به کار رفته است. قرآن مجید نیز به سراغ کسی رفتن و دیدار با او را زیارت نامیده است: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» (تکاثر، 2) کاربرد واژهٔ زیارت به معنای دیدار، در روایات اهل بیت (علیهم السلام) فراوان است که برای تبرّک به یک حدیث نبوی بسنده می کنیم: ✅رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آله) فرمودند: «مَن جَائَنِی زَائِراً لَا تَحمِلُهُ اِلّا زِیارَتِی، کانَ حَقّاً عَلَیَّ اَن اَکُونَ لَهُ شَفِیعاً یَومَ القِیامَة» (الغَدیر فی الکِتاب و السُّنَّةِ و الاَدب، ج5 ص 97) هر کس با نیّت خالص به زیارتم بیاید، بر من بایسته است که روز رستاخیز، یاور و دستگیر او باشم. 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 49 و 50 (با اندکی تغییر) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ◾️«سلام» یکی از زیباترین اسمای اِلاهی است که خداوند نیز خود را با این کلمه طیب ستوده است: هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ / حشر 23 سلام به معنای سلامتی و دوری از هر پلیدی و ناراحتی است و در قرآن حکیم در موارد گوناگونی از جمله ثنای نیکو، سلامت و آسودگی، سنّتی حسنه، تودیع و متارکه و کلمه ای مبارک و طیب به کار رفته است. همچنین در روایات، معنای سلام ایمنی بخشی است و سلام یکی از اسمای ذات اقدس اِلاهی است. در یکی از زیارت نامه های سیدالشهدا (علیه السلام) می خوانیم: اللّٰهُمَّ اَنتَ السَّلامُ مِنکَ السَّلامُ و اِلَیکَ یَرجِعُ السَّلامُ خداوندا! تو سلامی، از تو سلام نشأت می گیرد و به تو بر می گردد. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 99 و 100 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️شرح فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ◾️گفتیم سلام یکی از زیباترین اسمای اِلاهی است. همه یا برخی از اسمای حُسنیٰ و صفات اولیای حق، دو چهره دارند: (1) چهره عمومی (2) چهره خصوصی معنای چهره عمومی سلام در دنیا، حفظ کردن تمامی آفریده ها از بلایا و شرور و نقایص است. مفهوم چهره خصوصی اسم سلام، حراست برخی از آفریده ها از همه آلودگی هایی است که آن را گناه می نامیم و از نتیجه آن به عصمت یاد می کنیم. گفتنی است عصمت با جبر همراه نیست یعنی «معصوم» فردی است که با داشتن قدرت بر معصیت، به دلیل داشتن ایمانی استوار و شناختی بنیادین حقیقت مسموم و باطن آتشین گناه را می بیند و بر اساس اراده پولادین و همت والایش از آن می گریزد. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 103 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️شرح فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ✍ چهره خصوصی «سلام» ◾️ ظهور چهره خصوصیِ سلام در آخرت، نجات دادن اهل ایمان از آتش جهنم و درآوردن آنان به «دارُالسَّلام» است؛ «لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» / انعام 127 یکی از آداب معاشرت با اهل ایمان به ویژه اولیای الهی «سلام کردن» است. در عموم زیارت نامه های خاندان رسالت (علیهم السلام) این ادب رعایت شده است. 🖤 باید در چند و چون آن ژرف بنگریم که هدف زائر از سلام کردن در پیشگاه اولیای خدا چیست؟ 🖤 شاید مراد به جا آوردن احترام و ادب لازم در پیشگاه «انسانِ کامل» باشد که از آن به سلامِ قولی یاد می شود؛ لیکن سلامِ عملی برتر و کامل تر است و از آن جا که انسان عادی فاقد هر گونه قدرتی در برابر بندگان مقرّب اِلاهی است که مظهر جمال و جلال اویند، توان آسیب رسانی به آن ها را ندارد همان گونه که ایمنی بخشی را نیز دارا نیست. پس معنای سلام کردن موجودی فروتر در پیشگاه موجودی فراتر غیر از این نیست که زائر به مزور وعده می دهد: «آنچه را شما سبب ناسلامتی و بیماری می دانید هماره ترک می کنند و بدین سان سلامت شما را خواستارم.» بنابراین زائر سلام کننده در پیشگاه ولی خدا پیمان می بندد که گناه را ترک کند و به بندگی حق روی آورد ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 104 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🌺🕊🌺🕊🌺 زیارت امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در روز یکشنبه 🦋🦋🦋🦋🦋 🔆السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ، الْمُونِقَةِ بِالْإِمامَةِ وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ 🔆یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا الْأَحَدِ وَ هُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ وَ اَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَ اَجِرْنى، فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَ بِحَقِّ بْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.) 🔆السَّلامُ عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما) وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسی فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ‌.) 🌺التماس دعای فراوان 🌺 🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه حریم ولایت و مظلومان # را در # زیارتتان شریک فرمائید.🕋 https://eitaa.com/sebqat14 بفرمائید مسجد سبقت در خیرات🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سخنرانی آیت الله حیدری فر پیرامون حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)
▪️راز کُنیه «اَبا عبدالله» چیست؟❓ (قسمت یکم) 🏴 ◾️ اَباعبدالله کنیه ی آسمانی حضرت امام حسین (علیه السلام) است. کنیه برگرفته از «کنایه» است. حضرت امام حسین (علیه السلام) فرزندی به نام عبدالله نداشت یا عبدالله رضیع کودک خردسال و شیرخوار آن حضرت بود که گاه علی اصغر نامیده می شود. از ظاهر بسیاری از روایات بر می آید که این کنیه از زمان کودکی برایشان نهاده شده بود. اسماء بنت عُمیس می گوید: در نخستین روز ولادت، حضرت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) قنداقه او را گرفتند و فرمودند: یا اَباعَبدِالله عَزِیزٌ عَلَیَّ ... و گریه کردند.🥀 (بحار الانوار،ج 44، ص 252) از آن جا که پیامبر بدون اذن خدا کاری انجام نمی دهد پس این کنیه از سوی پروردگار عالمیان برای حضرت سیدالشهدا عطا شده است و به حتم در آن رازی نهفته است. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 111 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️راز کُنیه «اَبا عبدالله» چیست؟❓ (قسمت دوم) 🏴 لازم است این کنیه را ابتدا معنا کنیم. 📓 عبد در لغت به معنای «بنده» است. عبادت به معنای خضوع و تذلّل و پرستش هم به کار می رود. معنای دیگر «اطاعت همراه با خضوع» است. ◾️ عبودیت نزد عارفان از مهم ترین مراحل سلوک به سوی حقیقتِ هستی است. عبودیت، زدودن حجاب خودبینی و خودپرستی است که نخستین و تاریک ترین حجاب میان بنده و خداوند است. تا زمانی که آدمی خود را می بیند و وجود خودش را دارای تاثیر مستقلّی می پندارد و به کمال و جمال خیالی خود در برابر خدا می نگرد، خداوند متعالی را نمی تواند ببیند! ◾️ حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: العُبودِیَّةُ جَوهَرَةٌ کُنهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ؛ عبودیت حقیقتی دارد که کُنه آن «ربوبیّت» است. هر چیزی به حقیقت خود شناخته می شود که آن را «کُنه الشیء» می نامند. چون از هر صفت خداوند شَبَحی در میان ما آدمیان است و اصل آن نزد خداست. پس کُنه عبودیت و بندگی، ربوبیّت است. آنچه در عبودیت نیست مانند کمال صفات و واجب الوجود بودن در خداوند هست و آنچه را از ربوبیّت و خدای متعالی بر ما انسان ها پوشیده است و عقل ما به آن راه ندارد در وجود آدمی به صورت محدود می توان دید. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 113 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar