#قطرات_بارانی_۹۴۴
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
#پرسش
چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟
پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟
#پاسخ
۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد.
۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند.
۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت.
انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است.
🍃واژه: #صغیر #پرورش #مختار
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
#پرسش
استاد شما فرمودید ریشه *ربو* مربوط به افزایش کمی و مادی است.
ولی قرآن هم ربوه را در امور مجرد استفاده می کند: یمحق الله الربا و یربی الصدقات: خداوند، ربا را به محاق و نابودی می برد و صدقات را می پروراند و رشد می دهد.
#پاسخ
*و یربی الصدقات* یعنی: صدقات (دنیوی) را *می افزاید* که جنبه مادی دارند.
کلمه *رشد* اصل برای *یربی* مناسب و درست نیست.
🍃واژه: #یربی #رشد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
با سلام و احترام به أعضاء محترم کانال تسبیح۲ و گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
در *بخش اول،* نکاتی را پیرامون واژه *تربیت* و *عادت* خدمت شما عرض کردم.
اکنون در *بخش دوم،* نکاتی را پیرامون واژه *ادب* تقدیم می کنم:
امام صادق صلوات الله عليه میفرمایند:
*اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِكَ يَومَيْنِ فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاِدَبِكَ لِتَسْتَعينَ بِهِ عَلى يَومِ مَوتِكَ.*
فَقيلَ لَهُ: وَ ما تِلْكَ الاِسْتِعانَةُ؟ *قالَ: تُحْسِنُ تَدبيرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ؛*
اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آنرا براى *ادب* خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى.
پرسیدند: كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: اينكه آنچه را از خود برجا مى گذارى، خوب برنامه ريزى كنى و محكم كارى نمايى. {کافی (ط-الاسلامیه) ج۸، ص۱۵۰،ح۱۳۲}
می فرمایند: *زیباترین زیور* انسان، *أدب* است.
*أدب* یعنی: *انجام وظائف و رعايتِ حدود عقلی و منطقی و رعایتِ آداب* در هر کاری با *تشخیص عقلِ خود.*
می فرمایند: فرزندانتان را گرامی بداريد و آدابشان را هنرمندانه *زیباسازی* کنيد:
*أكرمـوا اولادَكم و أحسنوا آدابَهم*
*تأديب،* یعنی: *هر تلاش مجاز و مفید و هنرمندانه ای* که: *شكوفايی و تقویت: تفكر، تفهم، تعقل، شعور* انسان را تسهیل كند و او را به *رعايتِ آدابِ منطقی* در هر مکان و زمان و شرائطی، مشتاق سازد.
*ادب،* انسان را از *بی جهت و بی رويه بودن* و *لهو و لغو و عبث و اتلاف تواناییها و فرصتها* باز می دارد و *عقلانیت* او را بر *حواس و هوس و نفسانیت و منیت و خودخواهی* او *مسلط و غالب* می کند.
پس *أدب* یعنی: بروز و ظهورِ *إراده* یعنی: *خودکاری، خودإنضباطی، خودمدیری* در تمام امور زندگی.
انسان با ادب، *زيبایی* را در *رعايتِ حدود عقلی و شرعی* و *رعایت حق و بندگی خالق* می ببيند.
لذا نیّت و گفتار و رفتار و اخلاق و تمام مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگیش را با *تعالیم قرآن* تنظيم و در هر كاری، *آداب اسلامی و شرعی* را رعايت می کند و لحظه ای از *توجّه به در محضر خدا بودن* غافل نمی شود.
*أدب،* ظهورِ بيروني، *تقوا و تعبُّد دروني* و *زيباترين زيور* انسان است.
رسول أكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: أدبني ربّي فأحسن تأديبي (بحار/ج ۱۶/ص ۲۱۰)
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: *ادب، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده* است، اگر ادب همراه انسان نباشد *او حیوانی رها شده ای* بیش نیست.
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمودند: *نیکوترین ادب آنست که تو را (در محضر خدا) از گناهان باز دارد.*
والدين و معلمين مومن، برای *مودّب* شدن فرزندان و متعلمین خود، باید در سه زمینه تلاش کنند:
۱ـ *تفهیم مفاهیم مهم زندگی،*
(زیرا مدارس و مراکز آموزشی، فقط خواندن و نوشتن کلمات را می آموزند و به مفاهیم و معانی کلمات توجهی ندارند، به همین خاطر *خودشناسی* و *خداباوری* و *تعهد و تدین* و *تفاهم* در میان تحصیلکرده ها، خیلی کم است.)
۲ـ *دقتِ سمعی و بصری.*
(با اینکه هر فرزندی از آغاز تولدش، می بیند و می شنود، اما باید با تمرینات متنوع، *مهارتِ گوش دادن و نگاه کردن* به او تفهیم و در او تقویت شود تا در *خیالِبافی و اوهام* گرفتار نشود.)
۴ـ *تمرین تفکّر*
*حواس، جزءنگر هستند* و از درک *روابط میان أشیاء و افراد* عاجزند، لذا باید با *پرسشهای متنوع و جذاب،* در زمینه های مختلف زندگی، *توانایی تفکر* را در او *شکوفا و فعال* کرد.
🍃واژه: #ادب #سمع_و_بصر #تفکر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۷
#پرسش
در باب طهارت زبان فرمودند: "دهانی که به غیبت کردن، دروغ گفتن و فحش دادن و حرفهای گزاف و بیهوده باز شود، فاقد طهارت است و نشان از یک نجاست باطنی دارد. زیرا نجاست * درون، * نجاست * بیرونی * را نیز در پی دارد."
می خواستم بدونم منظور از نجاست درون چیه و چه طوری میشه برطرفش کرد؟
#پاسخ
به نظر می رسد به استناد آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ.*
و با توجه به اینکه شرک ابتدا در *ذهــن و محاسبات ذهنی و نگاه و وهم و خیال درونی،* رخ می دهد و بعد در *گفتار و رفتار و اخلاق بیرونی* شخص ظهور پیدا می کند،
پس *تنها عامل نجاست درون،* همین « *موحد نبودن و مشرک بودن* » است.
هر انسانی اگر از *من نفسانی* خودش، عاقلانه و مؤمنانه، *برائت نجوید* و آنرا کنار نـگذارد و تابع *من خالق و مالک و رازق* خودش و *موحّد* نشود و *آلوده به شرک بماند،*
قطعا به *هر دستاویز غیر مجازی* که (مانند: دروغ، غیبت، تخریب دیگران، عیبجویی و بدنامی دیگران و .... ) برای *پیشبرد اهداف خیالی و دنیوی خود، مؤثر ببیند،* چنگ می زند و آن رفتار *غیر موحدانه و غیر مجاز و مشرکانه* را مرتکب می شود و *طهارت ذاتی و فطری* خودش را *خدشه دار* می کند.
شاید به همین خاطر حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش فرمود: يا بُنَيَّ *لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّــرْكَ لَظُلْــمٌ عَظيمٌ*
زیرا قرآن میفرماید: خداوند، هر گناهی *غیر از شــرک* را برای افراد لایق و قابل می بخشد:
*إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ *يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظيماً.
خداوند به برکت بندگان طاهر خود، ما و شما را از هر گونه *شرک و نجاست درونی و بیرونی* حفظ فرماید و از *متطهرین* قرارمان دهد. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #شرک #نجس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۲۲
با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم *گروه جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
ضمن عرض صبح بخیر خداوند را بسیار سپاسگزارم که از *تیر ماه* سال گذشته به من توفیق داد تا این گروه را تأسیس کنم و در خدمت شما عزیزان باشم و نکات مفید زیادی را از شما بیاموزم و تجربیات خودم را با شما در میان بگذارم و در طول این یکسال، شاهد *ازدواجهای موفق* و *تحولات* فراوانی در عرصه خانواده ها باشیم و از آیات قرآن بهره ببریم.
امروز *بخش سوم دعای عصر غیبت* را با هم مرور کنیم:
*اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِي عُمْرِهِ وَ زِدْ فِي أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّيْتَهُ وَ اسْتَرْعَيْتَهُ وَ زِدْ فِي كَرَامَتِكَ لَهُ*
خدایا؛ عمر آن حضرت را طولانى كن و بر مدت زندگانيش بيفزا و بر ولايت و سلطنتى كه به او عطا كرده اى او را يارى فرما و بر لطف و كرامتت نسبت به او بيفزا
*فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ*
كه اوست هادى خلق و مهدى موعود عالم و قيام كننده براى رهبرى خلقان و اوست آن گوهر پاك با تقواى كامل پاكيزه صفات و منزه و صاحب مقام رضا و خشنودى خدا صابر سپاسگزار ايزد متعال مجاهد در راه خدا
*اللَّهُمَّ وَ لاَ تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا*
خدایا؛ يقين ما را بواسطه وجود مباركش بواسطه طول مدت غيبتش و انقطاع خبرش از ما سلب مکن.
*وَ لاَ تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاَةَ عَلَيْهِ*
و یاد آنحضرت را و انتظار ظهورش و ايمان بوجودش و يقين كامل بظهورش را هرگز از ياد ما مبر و دعاى بآن بزرگوار و درود و تحيتش را هرگز فراموش ما مگردان.
*حَتَّى لاَ يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ*
تا اينكه طولانى شدن غيبتش ما را نااميد از قيام او نگرداند.
*وَ يَكُونَ يَقِينُنَا فِي ذَلِكَ كَيَقِينِنَا فِي قِيَامِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَ تَنْزِيلِكَ*
و بلكه يقين ما به حضرتش و قيام دولتش مثل يقين ما به قيام رسول تو كه درودت بر او و آلش باد و آنچه بر او از وحى و تنزيل كتاب آسمانى تو آمد.
*فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِيمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُكَ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى*
چنين يقينى هم بوجود امام غايب ثابت و كامل باشد پس اى خدا؛ دلهاى ما را در ايمان به او قوت يقين عطا فرما تا آنكه ما را بواسطه وجود او به سر منزل هدايت سلوك دهى و به شاهراه حقيقت و بهترين طريقت رسانى.
*وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ (مُشَايَعَتِهِ) وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِينَ بِفِعْلِهِ*
و اى خدا ما را بر طاعتش قوى بدار و بر متابعتش ثابت قدم گردان و ما را از حزب او و از يار و ياوران آن حضرت و راضى و خشنود به فعل آن بزرگوار قرار ده.
*وَ لاَ تَسْلُبْنَا ذَلِكَ فِي حَيَاتِنَا وَ لاَ عِنْدَ وَفَاتِنَا*
و اين موهبت را از ما در حيات دنيا و هنگام وفات سلب مکن.
*حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ لاَ شَاكِّينَ وَ لاَ نَاكِثِينَ وَ لاَ مُرْتَابِينَ وَ لاَ مُكَذِّبِينَ*
تا زمانی كه ما را قبض روح می كنى بر اين ايمان و يقين باقى باشيم و هيچ شك و ريب و سستى اعتقادی در ما راه نيابد و ابدا از تكذيب كنندگان او نباشيم.
........ آمین یا رب العالمین.
🍃واژه: #دعای_عصر_غیبت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۴۲
#پرسش
ممنون استاد از پاسختون ,
آیا تقوا هم اینچنین نیست؟ به نظرم تعریف تقوا و نیت یکی آمد
#پاسخ
با سلام و احترام،
*نیت،* « *یکپارچه و یک کاسه و موحد شدن در درون است.* »
*تقوا،* « *توجه انحصاری به خداوند و صرفنظر کردن از هر چیزی غیر از خداست.* »
🍃واژه: #نیت #تقوا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۰
#پرسش
سلام وعرض خسته نباشی من یه نوجوان دختر دارم ۱۳ ساله قبلا خیلی نمازشو سر وقت میخوند ولی الان کم رنگ شده چکار کنم ممنون
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما
۱ـ مادر باید نمازهایش را به *پدر خانواده* إقتدا کند.
۲ـ بزرگترها، نماز را از روی *عادت* می خوانند اما جوانان امروزی *تا کاری را نفهمند انجامش نمی دهند* پس بین دو نماز و یا در زمانهای مناسب، به تدریج باید درباره *مفاهیم نماز* و *کاربرد آنها در زندگی* میان پدر و مادر گفتگو انجام شود تا ضرورت نماز و ثمرات آنها برای افراد روشن شود و نماز خواندن *جذابیت* پیدا کند.
۳ـ باید *نکات مثبت* ایشان به زیبایی تشویق شود به نحوی که *عقلانیت و اراده و ایمان و نشاط* او تقویت شود.
۴ـ از هر گونه *سرزنش* به خاطر تأخیر در انجام نماز و از هر گونه *تذکر* نسبت به *سر وقت خواندن نماز* باید خودداری شود. (زیرا انجام نماز در اول وقت، أمر واجب نیست.)
🍃واژه: #نماز
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۱
با سلام و احترام وعرض صبح بخیر به تمام أعضاء حقیقت جوی گروه
و تشکر از پاسخهای خوب آنان که دو واژه « مأموم » و « برده » را با هم مقایسه کردند.
از منظر قرآن، « انسان در گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودش، قطعا مختار است » و « هیچ انسانی در زندگی خودش، مجبور نیست. »
پس هر برده و اسیری که برای رهایی خود تلاش نمی کند در واقع « بردگی و اسارت » را پذیرفته است.
پس « برده » فردی است که « می خواهد و پذیرفته است » که به او « دستور بدهند » و تا « دستوری به او داده نشود، هیچ کاری را انجام نمی دهد. » و هیچ برده ای، « آتش به اختیار نیست. »
اما « مأموم » فرد عاقل و بالغ و با بصیرت و عاشقی است که خودش « می خواهد و پذیرفته است » که « راه و روش و سبک زندگی امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را دنبال کند و (مانند هر یک از اصحاب امام در عاشوراء) « بدون اینکه به او دستور بدهند »،« خودش » را با « امام منصوب الهی یا نایب منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهد.
پس « ظهور آخرین حجت الهی » صلوات الله علیه وقتی رخ می دهد که حامیان ایشان « منتظر ابلاغ شرح وظائف » خود نمی مانند بلکه با شناخت تعالیم قرآن و اصول و مبانی زندگی از منظر سنت و سیره ، « نظر و رضایت امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را در « شرائط و موقعیتهای مختلف »،« تشخیص می دهند و می فهمند » و با ابتکار و خلاقیت و توکلشان، زیباترین حمایت و اطاعت و تبعیت را از خودشان با هماهنگی با سایر مأمومین ابراز می کنند.
🍃واژه: #برده #ماموم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۲
#پرسش
مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟
#پاسخ
مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه،
« نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند.
🍃واژه: #کوفه #نجف
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۲
#پرسش
مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟
#پاسخ
مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه،
« نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند.
🍃واژه: #کوفه #نجف
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۳
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۵۲
#پرسش
استاد منظورتون همون مخفی بودن قبر امام علی علیه السلام هست؟
#پاسخ
روزی هارون الرشید در تعقیب شکاری می بیند که آن حیوان به نقطه ای در « مستطیل بلند اطراف کوفه » پناه آورده علت را می پرسد به او می گویند اینجا مضجع أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است از امام جعفر صادق صلوات الله علیه می پرسد و ایشان تأئید می کنند و به دستور هارون آنجا برای اولین بار بقعه ای ساخته می شود.
#پرسش
استاد، پس در واقع اونها غدیر رو نشناختن و نداشتن
#پاسخ
همینطور است،
متأسفانه مسلمانان در « غدیر » متوجه نشدند که « نبوت » در شکل « امامت » تداوم یافت و دیگر قرار نبود « پیامبر » سراغ آنها برود و آنها را « إصلاح » کند بلکه خود آنها باید « مأموم » شدن را تمرین می کردند و به فرمایش مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، باید « امام » را مانند « کعبه » می دیدند و خودشان را در تمام ابعاد زندگی با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق می دادند.
#پرسش
استاد، پس در نبوت، نبی به سراغ امت خود می رود و در امامت، امت به سراغ امام خود می روند.
#پاسخ
همینطور است.
متأسفانه تصور برخی از مسلمانان مثل « عُمر بن خطاب » بعد از ارتحال پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله این بود که : الاسلام و السلام.
و گمان برخی از آنها (مثل گمان برخی از مردم امروز ما) این بود که بعد از « آخرین پیامبر »،« دینداری » و بعد از « امام خمینی »،« انقلابی بودن » تمام شد و حالا نوبت « سلطنت معاویه ها ؟» است و « مقبولیت » باید جای « مشروعیت » را بگیرد.
#پرسش
پس بعد از گفتن اللهم عرفنی حجتک باید برای همراهی و اطاعت محض از امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم.
چون شناخت بدون اطاعت بی فایده ست!
#پاسخ
أحسنت به شما.
پس « شناخت » بدون « اطاعت » و « محبّت » بدون « مودّت » باعث تحول و زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی نمی شود.
و به گمانم مهمترین فرق « زیارت اربعین » با « زیارت امام حسین صلوات الله علیه » در زمانهای دیگر توجه به همین نکته است.
🍃واژه: #نبوت #امامت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۵۴
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۵۳
#پرسش
هارون الرشید، شیعه بود؟
#پاسخ
خسته نباشید!
بله ایشان یکی از پیشوایان بنی العباس بود.
#پرسش
استاد، اگر شیعه بود که این حق رو به خودش نمیداد حق امام زمانش رو غصب کنه و خودش رو خلیفه مومنین بدونه!!!
#پاسخ
احتمالا احساسی شبیه احساس دولت امروز ما را داشت.
#پرسش
چقد ترسناک!!!!!!!!!!!یعنی ماجرای تاریخ و کوفه همین الان در جریان است........و ما خدای نکرده کوفیان نشویم!!!!!!!!!!!!!!!!
#پاسخ
در شرائطی مثل شرائط امروز ما، أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و سایر أئمه أطهار صلوات الله علیه به ما و شما فرموده اند: « علیکم بالقرآن ».
#پرسش
« لیستنقد عبادک من الجهاله و حیره الضلاله »
تا بندگان خدا را از جهالت (بی تعقلی) و سرگردانی در گمراهی برهاند.
قبلا عرض شد که ضلالت یعنی: « خدا » و « راه کمال و عزت و سعادت » را در « بیرون از خود » جستجو کردن.
🍃واژه: #قرآن #ضلالت
@dr_ghofrani2