eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۸ 🌷 سلام و صبح بخیر یک سوال با توجه به این مطلب داشتم که ذهنم را درگیر کرده. اینکه چرا حضرت زینب سلام الله علیها از اول ازدواج همراهی با برادرشون را ظاهرا بر همسر ترجیح دادند و در جریان سفر کربلا با حضورشون نقش اجتماعی خودشون در دفاع از امامشون را بر ماندن در خانه و جهاد همسرداری ترجیح دادند. یا اینکه چرا حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از شهادت پدرشون در دفاع از امامشون از خانه بیرون آمدند و درب خانه تک تک مهاجرین و انصار را زدند و پیام غدیر را یاداوری کردند یا به مسجد رفتند و خطبه خواندند ؟ آیا اینها نشاندهنده این نیست که گاهی اوقات نقش اجتماعی برخی زنان تاریخ ساز در اولویت قرار میگیرد نسبت به مسئولیت خانواده داری و همسر داری شان 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. خداوند برخی مداحان و گویندگان ما را به حق هدایت فرماید که اینقدر « نگاه آسمانی » حضرت زینب سلام الله علیها را « زمینی » نکنند و « حمایت ایشان از امامت و امام زمانشان » را به « یک رفتار احساسی نسبت به برادر » تحریف نکنند. ظاهرا جناب عبدلله فرزند حضرت جعفر طیار علیه السلام (برادر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) که همسر حضرت زینب سلام الله علیها (و شاید نابینا) بود از جانب امام حسین صلوات الله علیه مأموریت پیدا کرد برای « امور اطلاعاتی و امنیتی » در مکه بماند و همراه ایشان به سمت کربلاء و کوفه نـرود. جناب عبدالله از امام استدعا می کند: پس لطفا همسر و دو پسر مرا با خود ببرید. و حضرت زینب کبری سلام الله علیها به عنوان « محافظ امام و امامت »،« مدیریت اندرونی کاروان أبا عبدالله الحسین صلوات الله علیه » را بعهده می گیرند و « تمام ملاقاتهای » امام در « مکه » را « از خیمه متصل به خیمه امام »، زیر نظر می گیرند و گهگاه بر سر افرادی که با « نرفتن به این سفر » یا « همراه نبردن بانوان و کودکان » امام را « نصیحت » می کردند، فریاد می زدند و می فرمودند: مادرتان به عزایتان بنشیند به جای اطاعت و همراهی امام، ایشان را نصیحت می کنید؟ و آنها را « شاید » از خیمه امام بیرون هم می انداختند. من در جایی ندیدم که آن حضرت « داداشم داداشم » راه بیاندازند و فقط به خاطر « حمایت از برادر » به این سفر رفته باشند. قطعا بانوان مؤمن در « زمانهای حساس و بحرانی » باید « با حفظ حُرمت خود » در اجتماع هم « نقش آفرینی » کنند و در مسجد و در حضور اولین خلیفه غاصب و تمام مهاجر و انصار، « خطبه غراء فدکیه » را إنشاء کنند و یا در دربار یزید ملعون، آن خطابه طوفانی را بیان کنند و یا مانند « 99 بانوی أهل نوغان مشهد »، با بخشیدن مهریه خود، از همسرانشان برای تشییع پیکر امام هشتم صلوات الله علیه، إجازه بگیرند و باعث تحریک « غیرت » مردان غافل خود شوند. اما این همه منشیگری، فروشندگی و مشاغلی که فقط برای « جلب مشتری » است و فقط اسباب التذاذ مردان هوسباز را فراهم می آورد و « حضور مؤثر » بانوان را به « ظهور بی خاصیت آنها » تنزل می دهد در شأن بانوان عزیز نیست.
۹ با سلام و احترام به شما عزیزان. 🌾خداوند صبح و درخشش امروز شما عزیزان را خیر و سالروز میلاد فرخنده خاتم أنبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سالروز میلاد نورانی صادق آل محمد صلوات الله علیه و علیهم را برای شما پر برکت قرار دهد. امروز، روز عزیز « جمعه » است که قرار است اگر مردم قابلیت و لیاقت و صلاحیت لازم را پیدا کنند در چنین روزی، « ظهور آخرین حجت الهی » رخ دهد و « پرچم حق و عدل » در تمام جهان برافراشته شود. پس این روز بسیار عزیز و نورانی و پر برکت را با کلام نورانی و شیرینِ مادر بزرگوارمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها شروع می کنیم تا بفهمیم که برای « آن ظهور عالم تاب » باید به « چه معرفت و نگاه و صفاتی » برسیم: بسم الله الرحمن الرحیم ۱. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ اَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ اِلَیْکَ وَ اَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ اِلَیْکَ وَ اَنْجَحِ مَنْ سَأَلَکَ وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که بیش از همه به تو نزدیک شده اند، و از آنان که بیش از همه رو به سوی تو دارند، و از آنان که درخواستشان بیش از همه روا گشته و به پیشگاهت تضرع کرده اند. ۲. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ کَاَنَّهُ یَراکَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاکَ وَ لاتُمِتْنا اِلاَّ عَلی رِضاکَ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که تا قیامت، گویی تو را می بینند، ‌قیامتی که در آن قطعا تو را ملاقات میکنند و ما را نمیران مگر بر رضایت خودت . ۳. اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ وَ اَحَبَّکَ فِی جَمیعِ خَلْقِکَ. خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که عملشان را با اخلاص به پیشگاهت آورده و بیش از همه خلق، تو را دوست دارند. ۴. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْماً حَتْماً لانَقْتِرِفُ بَعْدَها ذَنْباً وَ لانَکْتَسِبُ خَطِیئَةً و لااِثْماً خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و ما را با آمرزشی قطعی بیامرز که پس از آن نه گناهی انجام دهیم و نه خطایی مرتکب شویم. ۵. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیَةً دائِمَةً زاکِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده، توجّهی که همواره فزونی یابد و دائمی و پاک و بسیار و پی در پی باشد. بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمِینَ به رحمتت سوگند ای فرصت دهنده ی مهربانان . 🌴و سپس با تمسک به صد بار ذکر نورانی « صلوات » در طول این روز جمعه، باید بکوشیم « مقام وساطت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم را در « تمام امور آفرینش » بفهمیم و بخواهیم « کارگزار » آن عزیزان باشیم و « شرائط إجابت » این پنج تقاضا را برای خود و اطرافیانمان فراهم آوریم. إن شاء الله تعالی
۱۰ 🌾آهای اهالی با معرفت گروه؛ ضمن صلوات بر محمد و آل محمد و گفتن الحمد لله و هزاران بار شُکر به درگاه الهی که توفیق درک این روز بسیار باشکوه و عزیز و عظیم و نورانی را داریم، 🌴« عیدانه » امروز اینست که: از دوران کودکی هر کار خوبی را که انجام می دادیم می گفتند: إن شاء الله « خیر ببینی » پسرم، دخترم، هر روز صبح هم اکثر مردم به یکدیگر می گویند: صبح « بخیر » قرآن هم می فرماید: انسان، خیلی « خیر » را دوست دارد: وَ إِنَّهُ لِحُبِّ « الْخَيْرِ » لَشَديدٌ آن جوان فراری از مصر هم پس از مدت طولانی علف بیابان خوردن وقتی به چاههای « مدین » رسید و برای گوسفندان آن دو دختر از چاه آب کشید و بسیار خسته و گرسنه شده بود (به جای اینکه بگوید: خدایا مقداری نان می خواهم) از خداوند چنین تقاضا کرد: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ « خَيْــرٍ » فَقيرٌ در ماه رجب هم مؤمنین می گویند: خدایا؛ تمام « خیر » را به من بده. و هر کدام از مردم، « خیـــر » را در داشتن چیز خاصی مثل: همسر یا فرزند یا کار یا درآمد یا خانه یا ماشین یا چیزهای دیگر می دانند. ؟؟؟ پرسش امروز « موکب اربعینی » ما اینست که : از نظر قرآن « خیــــر » چیست؟ لطفا همه أعضاء (هر چند تکراری) به این پرسش پاسح دهید. فرصت تا اذان ظهر امروز . التماس صلوات.
۱۱ 🌾با صلوات فراوان بر محمد و آل محمد و سلام و تبریک این بر شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم پرسش دیروز « موکب اربعینی » ما این بود که : از نظر قرآن « خیــــر » چیست؟ ضمن تشکر فراوان از پاسخهای درست برخی و پاسخهای طولانی برخی، به نظر می رسد با اینکه قرآن موارد مختلفی را « مصداق خیر » معرفی کرده است اما « جامـــعترین خیـــر » که همه خیرات را در بر دارد از منظر قرآن برای أهل ایمان اینست که می فرماید: بَقِيَّـــــــــــتُ اللَّهِ خَيْـــــــــــرٌ لَــكُمْ إِنْ كُنْتُــمْ مُؤْمِنــــينَ اکنون در ادامه « عیدانه دیروز » بفرمائید: « خیــــر » در « زیارت جامعه کبیر » چگونه معرفی شده است؟
۱۲ 🌾با حمد و شکر الهی که به برکت روز جمعه عزیز و نورانی، با ذکر « بقیه الله » معطر شدیم. با تشکر فراوان از پیامهای نورانی شما و همانطور که شما عزیزان فرمودید: در زیارت جامعه می گوئیم: 🌴السَّلامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ وَ الْقَادَةِ الْهُدَاةِ .... وَ أُولِي الْأَمْرِ « وَ بَقِيّـــَةِ اللَّهِ » .... (پس هر یک از أئمه أطهار صلوات الله علیهم ، مصداق « بقیه الله » هستند و آنها نور واحدند.) كَلامُكُمْ نُورٌ وَ أَمْرُكُمْ رُشْدٌ وَ وَصِيَّتُكُمُ التَّقْوَى وَ فِعْلُـــــكُمُ الْخَـــــــيْرُ وَ عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ … (زیرا طبق فرمایش قرآن: وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْــنا إِلَيْهِمْ فِعْــلَ الْخَيْــراتِ ... (أنبیاء/73) هر خیری به ایشان « وحی » می شود.) إِنْ ذُكِرَ الْخَيْـــــــــــرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ …. (پس أئمه أطهار صلوات الله علیهم، واسطه و اول و اصل و فرع و معدن هر خیری هستند.) كَيْفَ أَصِفُ حُسْنَ ثَنَائِكُمْ وَ أُحْصِي جَمِيلَ بَلائِكُمْ وَ بِكُمْ أَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ ….. (حالا من عاجز چگونه شما را بستایم و « آزمونهای زیبای » شما را بشمارم در حالی که ما با شما از خواری و ذلت رهایی یافتیم ...؟) خدایا به حق این روز عزیز و به حق أشرف أنبیاء و رسل حضرت محمد صلی الله علیه و آله و بحق امام جعفر صادق صلوات الله علیه، شفاعت و وساطت این چهارده بزرگوار را نصیب ما فرما و ما را از غفلت و جهالت و شرور نفسانیت خودمان و از این همه رذالت خائنین و منافقین و فاسقین حفظ فرما و تلاش ما را زمینه ساز ظهور آخرین حجتت قرار ده و افتخار در رکاب ایشان بودن را به ما عطا فرما.
۱۳ باسلام و سپاس بابت ارتزاق مجازی روحی و معنوی که در نهایت سخاوت امثال حقیر را مستفیض میفرمایید . 🏵☘عزت و سلامت حضرت عالی مستدام☘ 🏵 🌷یه سوال از محضرتون داشتم طبق این فرمایش مکرر تکرار میکنیم همه ائمه یکی و واحد هستند اما مثلا وقتی اقیانوس فضایل حضرت علی علیه السلام شکافته میشود ظاهرا امتیازات "بسیارویژه ای " برای ایشان هست که فرقه های انحرافی هم از قبل آن به وجود آمده(علی اللهی) یاامام حسین علیه السلام شافع امت و کشتی نجات... که اونقدر مقام و درجه ایشان والا ذکر میشه که کل پیامبران و اولیا و ائمه و......هر شب جمعه به زیارت ایشان میروند. میخواستم ببینم به چه نکته ای توجه ندارم که دچار چنین تضادی شدم؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. با دقت در « زیارت نورانی جامعه کبیر » (و آیات متعدد قرآنی و چند ادعیه معتبر دیگر) می توان به این « باور قطعی » رسید که این « دوازده نفر » که بهترین و بیشترین صلوات الهی برای آنها باشد، در بیان قرآن، « یک رسول » « یک ذوالقرنین » « یک بقیه الله » و در بیان روایات « یک نور واحد » هستند که در دوازده پیکر تجلی پیدا کرده اند. اما چرا همانطور که شما فرمودید برای برخی از آنها مسائل پررنگ تر و برای برخی کمرنگتر مطرح شده فقط به خاطر « مقتضیات زمانی و مکانی » آنها بوده است. همه آن ذوات مقدس، شرائط یکسانی نداشتند (که اگر می داشتند دقیقا گفتار و رفتار یکسانی داشتند) ، مبسوط الید نبودند و « شرائط مردم زمان آنها یکسان نبود ». مثلا فضای سیاسی و رشدی که مردم در زمان امام صادق صلوات الله علیه داشتند در زمان أئمه قبلی نبود. یا رشد و قابلیت و لیاقتی که مردم ایران در زمان حضور امام رضا صلوات الله علیه در مرو و مسیر آن داشتند، در زمانهای قبلی نبود. لذا « تمام احادیث قدسی فقط توسط این امام همام و رئوف مطرح شد.» یا رشد و بلوغ و لیاقتی که یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند داشت هیچیک از مردم زمانهای قبلی (حتی در زمان رسول أکرم صلی الله علیه و آله) نداشته اند. لذا می فرمایند: علماء آخرالزمان (مثل حضرت امام رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری و ....) از أنبیاء بنی اسرائیل بالاتر اند در احادیث فراوانی نقل شده که رسول أکرم صلی الله علیه و آله نسبت به یاران خودشان در آخرالزمان فخر و مباهات می کردند و آنها را بهترین امت خود می نامیدند و برای اصحابشان (که اکثرا منحرف و مرتد شدند) از مقامات والای آنها تعریف می کردند. این مسئله را با آیات 81 سوره آل عمران و 7 سوره احزاب به زیبایی و روشنی می توان فهمید. پرسش زیبای شما را در گروه به شکل دیگری إن شاء الله تعالی مطرح می کنم. موفق باشید.