eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۵۶ ۷۳۸ استاد بزرگوارم بدیهیات عقلی یعنی چی؟ بدیهیات عقلی، *مفاهیمی* هستند که *برای تمام مردم جهان* (بدون استثناء)، فهم آنها، *روشن و واضح و اثبات شده است* و هیچ نیازی به إثبات ندارند و تمام مردم جهان، *درستی و حقانیت* آنها را با قلب و فطرت و عقل خود، حتما و قطعا *می فهمند* و تمام روابط خود را بر اساس آنها برقرار می سازند. یکی از مهمترین بدیهیات اینست که: *اجتماع نقیضین محال است* یعنی: محال است چیزی هم *باشد* هم *نباشد.* محال است *خالق* هر چیزی، خودش *مخلوق* همان چیز باشد. یعنی: محال است خود انسان، خودش را آفریده باشد. محال است چیزی یکی باشد اما در همان لحظه سه تا باشد. محال است *گیرنده* حرکت، همان *دهنده* حرکت باشد. (یعنی اگر رستم و یا صد نفر افراد قوی، در یک ماشین بنشینند، نمی توانند *از درون ماشین،* ماشین را به حرکت درآورند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۸ استاد بزرگوار در صوت جلسه ای از مبحث خودشناسی، فرمودید که کلمه صاحب، وابسته بودن را در خودش داره و با مالک و یاور فرق داره، و صاحب خانه یعنی محتاج خانه..... میخواستم بدونم که معنی صاحب در عبارتهای ((یا * صاحبی * عند وحشتی)) و ((یا صاحب کل نجوی)) در دعای جوشن چی میشه. ممنون سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و بر دقت شما. *صاحب* ، یعنی *هم صحبت و هم نشین* این کلمه برای *انسان* ، بیان کننده *احتیاج* و *تعلق و وابستگی* او به چیزی است. (مثل: اصحاب فیل، اصحاب کهف، صاحبخانه ...) اما همین کلمه برای *خداوند* ، به معنی: *شدت اشتیاق و احاطه* خالق به انسان است. زیرا فقط *خالق متعال* به خاطر *سمیع و صمد* بودنش می تواند هر لحظه *هم صحبت* و *بـــا* انسان و *شنونده هر نجوای* او باشد و حتی *خطورات ذهنی و قلبی* او را هم بداند: *هو معکم أینما کنتم* در زیارت ثامن الأئمه حضرت امام رضا صلوات الله علیه عرض می کنیم: *یا جلیس الذاکرین* در حدیثی (نقل به مضمون) خداوند می فرماید: اگر گنهکاران *اشتیاق* مرا به توبه و بازگشتشان می دانستند، قالب مادی خود را رها می کردند. در حقیقت، چیزی در آفرینش جز خداوند نیست و تمام مخلوقات، جلوه و پرتو و آیت خود اویند لذا خداوند، *نزدیکترین* چیز به هر مخلوق است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۹ چه بسیار روزه‌داری که بهره‌ای نیست او را از روزه به غیر از تشنگی و گرسنگی و چه بسیار عبادت‌کننده‌ای که نیست او را بهره‌ای از عبادت به غیر تعب. ای خوشا خواب زیرکان که به‌تر از بیداری و عبادت احمقان است و خوشا افطار کردن زیرکان که به‌تر از روزه داشتنِ بی‌خردان است. (امام علی علیه السلام) استاد من این احادیث را که میخوانم خیلی نگران خودم میشوم که نکند جزو این دسته باشم واقعا چطور بفهمم باید بکوشیم با این *امساک* ، از *خودخواهی و علائق نفسانی و محاسبات ذهنی* فاصله پیدا کنیم و به *تمسک* هر چه بیشتر و بهتر به *آنان که عروه الوثقی* هستند، برسیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۰ یه بچه یک سال و چهار ماهه دارم میخواستم بپرسم چه کار کنم که به اهل بیت و قرآن علاقه مند بشه و چه کار نکنم که خدای نکرده زده بشه یا علاقه های نامناسب در او شکل نگیره (مثل تمایل به رقص و.. که اطرافیان بچه ها رو تشویق میکنند)؟ فرزندان، معمولا *آینه گفتار و رفتار و مواضع والدین* خود هستند. و از آنجا که *هیچ تکلیف خاصی* در قرآن و روایات برای والدین (خصوصا مادر) نسبت به فرزندان معین نشده است (البته توصیه های کلی مثل: جدا بودن محل خواب فرزندان، پنهان ماندن روابط زناشویی از آنها، بدن نمایی نکردن مادر در حضور آنها، سیادت هفت سال اول و لزوم خودداری از *تحقیر* و توهین و مقایسه نکردن و کتک نزدن فرزندان و احترام و تکریم دختران و اینکه قهر با فرزندان از یک یا سه روز بیشتر نشود، لزوم فراهم آوردن شرائط ادب در هفت سال دوم و وزارت و مشاوره در هفت سال سوم ... هست.) لذا به نظر می رسد هر قدر مادر و پدر به نحوة گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع اقتصادی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و آراستگی ظاهر و باطن *خودشان* بیشتر دقت کنند و به یکدیگر بیشتر احترام بگذارند و *ادب و حیاء* را در تمام ابعاد زندگی و نسبت به افراد دو خانواده و همسایگان و غیره بیشتر رعایت کنند و خصوصا به *آن چهار دستور* قرآن درباره *والدین نسبی و سببی* خودشان توجه نمایند. إن شاء الله فرزندانشان هم از *عنایت و هدایت خاص الهی* برخوردار شده و معمولا عاقبت به خیر می شوند. آن سه *حقی* هم که رسول أکرم صلی الله علیه و آله نسبت به فرزند فرمودند:(1ـ پدر برای فرزند آبرو و اعتبار و وجهه ایجاد کند، 2ـ آداب را به او بیاموزاند، 3ـ قرآن و احکام را به او بیاموزاند و او را در شرائط مناسبی قرار دهد،)، ظاهرا قبل از فرزند، وظائفی است که خود پدر باید آنها را رعایت کند و انجام دهد. در سوره کهف و در داستان همراهی حضرت موسی علیه السلام با آن حضرت *سبز* صلوات الله علیه، پسری کشته شد و ارث دو فرزند، حفظ شد. آن حضرت فرمودند: در مورد اول، چون *والدین* آن پسر، *مؤمن* بودند و در مورد دوم ، چون *پدر بچه ها صالح* بود. پس به فرمایش قرآن، فرزندتان را *فتنه و آزمایش الهی* خودتان ببینید و *فقط مراقب خودتان و والدین خود باشید* و با رفتار عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه و هنرمندانه خود، فرزندانتان را به *ملائکه الهی* بسپارید و هرگز نگران نباشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۲ 💥نورچشمی عزیزی فرموده اند: برای اینکه از عصبانیت و رفتارهای پدر نترسم باید چه کنم؟ به ایشان عرض شد: بکوشید *ولایت الهی* ایشان بر خودتان را خوب بفهمید و در *خیرخواهی* ایشان نسبت به خودتان شک نکنید. و بدانید که *هر فیض و رحمت الهی* به واسطه ایشان به شما می رسد، پس *حُرمت* ایشان را حفظ کنید و *ادب و حیاء* را نسبت به ایشان به خوبی رعایت کنید. از *حاضرجوابی* و بحث با ایشان بپرهیزید و در اختلافات والدین با هم، هرگز دخالت یا جانبداری از هیچکدام آنها نکنید و برایشان بسیار دعا کنید و قصور و تقصیراتشان را هم به حساب شرائط نامناسب اقتصادی و سیاسی و اختلاف طبقاتی بگذارید که مسئولین نالایق و دروغگو و خائن و بیگانه پرست این دولت به مردم تحمیل می کنند و والدینتان را بزرگوارانه ببخشید. آن چهار دستور قرآن نسبت به والدین را هم مؤمنانه رعایت کنید. إن شاء الله تعالی خداوند میان شما *الفت* و همدلی ایجاد خواهد کرد. لطفا هر کدام از شما *أعضاء محترم گروه* که فرصت دارد *وظائف فرزندان نسبت به والدین* را از قرآن استخراج و بدون توضیح طولانی با ذکر شماره اینجا ارائه کند. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۳ 📌همراه با نظرات استاد برادر و سرور عزیز من جناب آقای حقکو مطلبی را به من هدیه کرده اند. بخش پایانی پیام ایشان را به شما أعضاء محترم تقدیم می کنم: ایشان فرموده اند: این شب، شب *مضطرين و بیچاره ها و دل بریده از همه علل و اسباب* و در مقابل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که *تنها نقطه کامل قابل اتکاست* می باشد. *اللهم إنا نرغب الیک في دولة کریمه، تُعزّ به الإسلام و أهله و تُذلّ به النفاق و أهله و ان تجعلنا فيها من دعاة الي طاعتک و قادة الي سبیلک.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۴ ۷۴۷ استاد، فضای بدون بازی و بی تحرک بهشت رو میشه توضیح بفرمائید؟ ظاهرا بهشت، در *عالم أمــر* است که تمامش *حیات طیبه* است و *همه چیز آن، فعال و جاری* است. شاید بتوان گفت که *تمــام عناصر عالم أمـــر* مظهر این آیه شریفه هستند که میفرماید: لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَـــرَهُمْ وَ *يَفْعَـــلُونَ* ما يُؤْمَرُونَ (کمترین نافرمانی از أمر الهی ندارند و هر کاری را که هر لحظه أمر می شوند، بلافاصله از آنها سر می زند.) تصور کنید در *بیت* نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اردوگاه امام حسین صلوات الله علیه در کربلاء، هیچ لحظه ای به *بیکاری، تنبلی، لهو، لعب، لغو و عبث* هدر داده نمی شده و حتی *آنــــــــاء اللیل* آنها پُر بوده از بندگی و فرمانبرداری و گفتار و رفتار خیر. آنان حتی *بر سر نی* هم *قاری قرآن* بودند. پس بهشت، هیچ تناسبی با: بازی، اتلاف وقت، ولنگاری، هرزگی، لهو، لعب و لغو ندارد: *لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْــــــواً وَ لا تَأْثيماً* *يَتَنازَعُونَ فيها كَأْساً لا لَغْــــوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ* وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي *أَذْهَبَ عَنَّــا الْحَــزَنَ* إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (۳۴) الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ *لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ* (فاطر/۳۵) و می گويند سپاس خدايى را كه اندوه را از ما زدود به راستى خدای ما آمرزنده ای ق‏درشناس است * همان كه ما را به فضل خويش در سراى ابدى جاى داد در اينجا رنجى به ما نمى ‏رسد و در اينجا درماندگى به ما دست نمى‏دهد. پس *تمام معاشرت بهشتیان،* از جنس *عبادت* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۵ آیا ان شاءالله صحیحه یا ان شاالله یا انشا الله؟ یا خیلی تفاوتی نداره وهمش درسته؟ ومعنایش هرچه الله پدیدآورد؟ « ایشاالله، امشاءالله، إنشا الله » با اینکه در دهان برخی رایج است اما *درست نیستند.* *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند بلند مرتبه صلاح ببیند. شاء: *خواستی متناسب با شرائط طرف مقابل است.* مثلا وقتی پزشکان به بیمار خود می گویند: *می خواهم* برای شما *فلان دارو را بنویسم،* یعنی: *إقتضاء* بیماری شما چنین است. (پس ربطی به خواست شخصی پزشک ندارد.) کلمه: *اراد* در قرآن، به *خواست خود خداوند* اشاره دارد، اما کلمه *شـــاء* به *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق و إقتضاء بندگان* ، توجه دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۶ ۷۵۰ یعنی اگه بی توجه باشه به فرزند، قیامت بازخواست نمیشه؟ لطفا ترجمه این آیه را بنویسید و بفرمائید *نام چه شخصی در آن نیامده* و به نظر شما چــرا؟ يا أَيُّهَا *النَّــــاسُ؛* اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَـــوْا يَوْماً *لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ* وَ *لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ* شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (لقمان/۳۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2