eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
168 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۴۹ ۷۴۸ 💥با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه. و با تشکر از پاسخهای درستی که چند نفر بیان کردند. پاسخ پرسش اول: « ابو لهب » بود. پاسخ پرسش دوم: « حماله الحطب » بود. و پاسخ پرسش سوم: عبارت: وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ قِتَالِكُمْ‏ (و خدا لعنت كند مردمى را كه شما را به قتل رساندند و خدا لعنت كند آن مردمى را كه با حمایت و اطاعت از امراء ‏ظلم و جور ، زمینه ی قتل شما را فراهم كردند.) وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتَالِكَ (و خدا لعنت كند مردمى را كه اسبها را براى جنگ با حضرتت زين و لگام و نقاب زدند و براى جنگ با تو مهيا کردند.) پرسش چهارم: زنی که « حَمَّالَةَ الْحَطَبِ » می شود و « في‏ جيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ » را می پذیرد، چه خصوصیاتی دارد؟ خداوند از عبارت < حبل من مسد > می خواهد چه نکته مهمی را همه و خصوصا بانوان بفهمند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۰ ۷۲۵ ببخشید بند یک اصلا درست نیست که مادر در قبال همسر و فرزندانش هیچ مسئولیتی نداشته باشد و اینکه مگر ما همه احکاممون رو از ظاهر قرآن میگیریم درضمن اینکه قرآن بارها و بارها در قبال همسر فرموده و عاشروهن بالمعروف یا آیه ۳۴ سوره مبارکه نساء که وظایف همسری رو بیان میفرماید لطفا مطالب را درست ببینید و درست نقل کنید. عرض شد که *مادر* با اینکه بیشترین *نقش* را در رشد و هدایت فرزند دارد اما *کمترین مسئولیتی* در قبال فرزندان ندارد. (حتی وظیفه شیردادن هم ندارد.) پس اینکه نوشته اید: مادر ، در قبال *همسر* هیچ مسئولیتی ندارد، غلط است. ضمنا *هیچ روایتی* هم در مورد *مسئولیت مادر در قبال فرزند* نداریم. آیه ای را هم که نوشته بودید در مورد *احترام مردها به بانوان* است و ربطی به مطالب من نداشت. تنها تکلیف هر بانوی عاقل و بالغ و مؤمنی، بعد از *مراقبت از خود برای خودسازی* فقط و فقط *جهاد همسرداری* است که با *هیچ کار دیگری* هم ارزش و قابل مقایسه نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۱ سلام استاد، طاعات قبول اگه میشه یکم درمورد شب قدر صحبت کنید تا بتونیم بهتر این شب درک کنیم شب قدر ، شب *إحــیاء* است. یعنی همانطور که افراد به *إغماء* رفته را به اورژانس می آورند و به آنها *شوک* وارد می کنند تا به *زندگی* برگردند، در شب قدر و *إحیاء* هم افراد باید به نحو مناسبی از *خواب غفلت و جهالت و لجاجت* بیرون آورده شوند. از مهمترین کارهای شب قدر (که شب نزول قرآن است) و شب *إحیــاء* ، باید *تراز و تنظیم* کردن زندگی خود با *قرآن صامت* و *قرآن ناطق* باشد. اما متأسفانه در اکثر مجالس در سطح کشور، هیچ کلمه ای از قرآن، *تبیین* نمی شود و *کاربرد* هیچ آیه ای برای زندگی عاقلانه و اسلامی و انقلابی و هیچ استدلالی در *ضرورت ولایت پذیری و اطاعت از ولی منصوب خدا* ، اصلا مطرح نمی شود. تقریبا در هیچ یک از مراسم إحیاء، *نقش آن دختر هرزه از تبار حماله الحطب* در شکافته شدن *فرق خورشید محبت و عدالت* ، هیچ سخنی گفته نمی شود. (همانطور که نقش حضرت زینب کبری سلام الله علیها و سایر بانوان در حماسه عاشوراء هم در مراسم محرم و صفر بیان نمی شود.) فقط با روضه خوانی و *گذاردن قرآن روی سر* ، مردم می آموزند که بر غفلت و تخلفات خود *سرپوش* گذارند و با چند رفتار به ظاهر مذهبی و تکرار عبارتهایی که اصلا برایشان مفهوم و *مسئولیت* روشنی ندارد از خداوند *طلبکار* هم بشوند. لذا این مراسم به خاطر سوء مدیریت آن، متأسفانه در *إصلاح نگاه و گفتار و رفتار* اکثر شرکت کنندگان و کاهش *تنشهای خانوادگی* تأثیر روشنی ندارد. پس شاید اصلا *درست و مجاز* نباشد که بانوان، *بدون همسرشان* در این مراسم شرکت کنند و احتمالا زمینه *اعتراض و نفرت* آنها را فراهم آورند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۲ ۷۳۵ سلام و رحمت الهی بر استاد گرانقدر بنده تا حالا فکر می کردم در ازدواج باید به همسر متعهد بود،اینکه خود را نسبت به خدا متعهد بداند یعنی چه؟ لطفا در این مورد بیشتر توضیح می فرمائید. با سلام و احترام، انسان عاقل و بالغ و مؤمن و مخلص، *فقط در برابر خالق* خود، خودش را *متعهد* می داند و فقط به *وظائفی* که خداوند برایش نسبت به والدین و همسر و فرزندان و بستگان و مردم جهان، معین فرموده، (بدون دخالت دادن خودخواهی و نفسانیت و تمایلات شخصی خودش)(اما با ابتکار و خلاقیت و هنرمندی و به شاستگی) عمل می کند. بنابراین: ۱ـ از هیچ فردی، *هیچ توقعی* ندارد، ۲ـ *تشکر* نمی خواهد، ۳ـ برای انجام وظائفش، *منت* نمی گذارد، ۴ـ با تحمیل خودش، دیگران را مورد *آزار و أذیت* قرار نمی دهد. ۵ـ پس دنبال *علاقه* ها و تعلقات و دلبستگی ها و وابستگی های نفسانی خودش نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۳ چه فرقی بین یک کنیز و یک زن آزاد وجود دارد هر دو مگر انسان نیستند افراد بشر در تمام کشورها و در طول تاریخ، به حسب شرائط مختلفشان، *عناوین خاصی* در زندگی پیدا می کنند که هر عنوانی، *حقوق و حدود* خاص خودش را دارد. به همین خاطر، در تمام کشورها مراکزی هستند که با *وضع قوانین و مقررات* ، جایگاه و حقوق و حدود عناوین خاص را مشخص می کنند. مثلا: هر فردی در *کودکی* حقوق خاصی دارد اما وقتی عنوان *پدر یا مادر* یا *قیم* یا *کارگر* یا *کارمند* یا *رئیس* یا *خدمتکار* یا *محرم* یا *نامحرم* یا *اسیر جنگی* یا *سارق* یا *زندانی* .... را إحراز کرد، *حقوق و حدود* او نیز تغییر می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۴ با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه ی عزیزان به ویژه استاد گرامی اینکه در ترکیب " لیلة القدر‌ " از کلمه ی لیل به صورت مؤنث (لیلة) استفاده شده آیا حکمت خاصی نهفته است؟ لیل، شب است و لیله هم شب است اما *لیل، مذکر* و *لیله، مؤنّث* است. آن *مؤنّثِ کُــل* ، آن *نفسِ واحدة* پاکِ پذیرا. آنکه قدرت *زایندگی* به وفور و قدرتِ *پرورش دهندگی* دارد. همان وجودی که مهبط ملائکه و روح است. همان وجود مطهره و مقدسی که *کُــلِّ أمــر،* در جانِ پاک او تجلی پیدا می کند و به وقوع می پیوندد و انسانهای کامل از وجود اوست که به عرصة ظهور می رسند. لیل، *به تاریکی رفتن* است و پوشندگی دارد: وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى ، وَ اللَّیلِ إِذا عَسْعَسَ (پشت کند)، إِذا يَسْرِ (سپری شود)، إِذا سَجى‏ (آرام گیرد)، اما *لیله* ، زمانِ *ملاقات الهی* است: وَ إِذْ *واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً.* و زمانِ *بارشِ نور و حیات و بالندگی* است. لیل، زمانِ *سکون و به خواب رفتن* است. اما لیله، زمان *بیداری و إحیاء شدن و إحیاء کردن* است. لیل، *هر شبی* است. اما لیله، فقط *یک شب* است که از هزار ماه، *بهتر و روشن تر* است. در هر لیل، انسان *با آرزوهای خود می‌خوابد.* اما در لیله، مؤمن منتظر، *مانند ملائکه،* باید خودش را *بر امـــامِ زمانش عرضه ‌کند* و *تقدیر و تکلیفش* در تمام امور را باید از امام *بگیرد* و *خواستِ او* را بر *خواست خودش ترجیح ‌دهد* و خودش را در تمام ابعاد زندگی، با امامش، *تراز و تنظیم* کند. پس انسان در لیله القدر تا به *تسلیم و اطاعت* نرسد ، *هیچ نزول و سلام و صبحی* برایش رخ نمی‌دهد. که اگر *تسلیمِ و اطاعت و تبعیت* محض نباشد، *هیچ خیر و برکتی* هم فرود نمی آید و آن لیله دیگر لیله نیست بلکه *یک لیل عادی و تاریک* است. و لازمة این تسلیم محض بودن، *مراقبتِ دائمی و دقیق* از تمامِ: افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضعِ خویش است. اللَّهُمَّ؛ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَءُوفا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ خدايا؛ در اين (ماه) فضلِ شب قدر را روزیم فرما و امورم را از سختى به آسانى برگردان و معذرت‌هایم را بپذير و گناه و بار گران را از من بريز ، اى مهربان به بندگان شايسته. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۵ ۷۳۶ ببخشید استاد......آدامس چرا؟؟؟ این قدر بده که کنار سیگار و اعتیاده؟ یا....؟ یکی از اولین تولیدات مستکبرین و از *واردات مهم* کشور، *آدامس* است. آدامس، در *تضعیف اراده* و *جلوگیری از تفکر و تعقل* و برای *سرگرم و عصبی* کردن و شکستن *اُبهـت* انسان و *آسیب به دندانها* (و جدیدا برای عقیم کردن افراد)، از هر اعتیاد دیگری *بدتر* است. بدخواهان و سودجویان، *گیاه دارویی و مفید سقز* را از سبد مصرفی خانواده ها خارج کردند و *آدامس* را که حداقل *یک کار احمقانه و بیهوده* است *با جوایز متنوع و جذاب* در قدیم و امروزه به بهانه *برطرف کننده بوی دهان یا خوشبو کننده دهان* به مردم تحمیل کرده اند تا مردم را به *جویـدن چیزی مضر یا بیهــــوده* (شبیه نشخوار کردن) که یک کار حیوانی است، *معتـــاد* کنند و از *تفکر و تعقل* باز دارند. اگر به اشخاص *پول بدهید* و از آنها بخواهید *فقط یک ساعت* برای شما *دهانشان* را باز و بسته کنند به احتمال قوی، هیچ انسان حداقل محترمی، این پیشنهاد را نمی پذیرد. لطفا بیاندیشید و ببینید با *ذهن* مردم چگونه *بازی* کرده اند که تعداد زیادی از مردم جهان، (خصوصا تحصیلکرده و شهری) نه تنها پول نمی گیرند بلکه *پول هم می پردازند* و در *بیشتر ساعت روزشان* و گاه از ابتدای صبح، در سرویس بهداشتی، در حمام، در کلاس درس، در محیط کار، در مهمانی ... بدتر از هر معتادی، آدامس می جوند!!! چرا؟ آدامس، مناسب سربازان وحشی و جنایتکار و پلیس عصبانی و متجاوز دولتهای استکباری و فوتبالیستهای عصبانی و محروم از آرامش غربی است. ‌ اما چرا بانوان ما آن را می جوند و چرا فرزندان خود را از کودکی به آن *معتاد* می کنند؟؟؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۶ ۷۳۸ استاد بزرگوارم بدیهیات عقلی یعنی چی؟ بدیهیات عقلی، *مفاهیمی* هستند که *برای تمام مردم جهان* (بدون استثناء)، فهم آنها، *روشن و واضح و اثبات شده است* و هیچ نیازی به إثبات ندارند و تمام مردم جهان، *درستی و حقانیت* آنها را با قلب و فطرت و عقل خود، حتما و قطعا *می فهمند* و تمام روابط خود را بر اساس آنها برقرار می سازند. یکی از مهمترین بدیهیات اینست که: *اجتماع نقیضین محال است* یعنی: محال است چیزی هم *باشد* هم *نباشد.* محال است *خالق* هر چیزی، خودش *مخلوق* همان چیز باشد. یعنی: محال است خود انسان، خودش را آفریده باشد. محال است چیزی یکی باشد اما در همان لحظه سه تا باشد. محال است *گیرنده* حرکت، همان *دهنده* حرکت باشد. (یعنی اگر رستم و یا صد نفر افراد قوی، در یک ماشین بنشینند، نمی توانند *از درون ماشین،* ماشین را به حرکت درآورند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۸ استاد بزرگوار در صوت جلسه ای از مبحث خودشناسی، فرمودید که کلمه صاحب، وابسته بودن را در خودش داره و با مالک و یاور فرق داره، و صاحب خانه یعنی محتاج خانه..... میخواستم بدونم که معنی صاحب در عبارتهای ((یا * صاحبی * عند وحشتی)) و ((یا صاحب کل نجوی)) در دعای جوشن چی میشه. ممنون سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و بر دقت شما. *صاحب* ، یعنی *هم صحبت و هم نشین* این کلمه برای *انسان* ، بیان کننده *احتیاج* و *تعلق و وابستگی* او به چیزی است. (مثل: اصحاب فیل، اصحاب کهف، صاحبخانه ...) اما همین کلمه برای *خداوند* ، به معنی: *شدت اشتیاق و احاطه* خالق به انسان است. زیرا فقط *خالق متعال* به خاطر *سمیع و صمد* بودنش می تواند هر لحظه *هم صحبت* و *بـــا* انسان و *شنونده هر نجوای* او باشد و حتی *خطورات ذهنی و قلبی* او را هم بداند: *هو معکم أینما کنتم* در زیارت ثامن الأئمه حضرت امام رضا صلوات الله علیه عرض می کنیم: *یا جلیس الذاکرین* در حدیثی (نقل به مضمون) خداوند می فرماید: اگر گنهکاران *اشتیاق* مرا به توبه و بازگشتشان می دانستند، قالب مادی خود را رها می کردند. در حقیقت، چیزی در آفرینش جز خداوند نیست و تمام مخلوقات، جلوه و پرتو و آیت خود اویند لذا خداوند، *نزدیکترین* چیز به هر مخلوق است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۵۹ چه بسیار روزه‌داری که بهره‌ای نیست او را از روزه به غیر از تشنگی و گرسنگی و چه بسیار عبادت‌کننده‌ای که نیست او را بهره‌ای از عبادت به غیر تعب. ای خوشا خواب زیرکان که به‌تر از بیداری و عبادت احمقان است و خوشا افطار کردن زیرکان که به‌تر از روزه داشتنِ بی‌خردان است. (امام علی علیه السلام) استاد من این احادیث را که میخوانم خیلی نگران خودم میشوم که نکند جزو این دسته باشم واقعا چطور بفهمم باید بکوشیم با این *امساک* ، از *خودخواهی و علائق نفسانی و محاسبات ذهنی* فاصله پیدا کنیم و به *تمسک* هر چه بیشتر و بهتر به *آنان که عروه الوثقی* هستند، برسیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۰ یه بچه یک سال و چهار ماهه دارم میخواستم بپرسم چه کار کنم که به اهل بیت و قرآن علاقه مند بشه و چه کار نکنم که خدای نکرده زده بشه یا علاقه های نامناسب در او شکل نگیره (مثل تمایل به رقص و.. که اطرافیان بچه ها رو تشویق میکنند)؟ فرزندان، معمولا *آینه گفتار و رفتار و مواضع والدین* خود هستند. و از آنجا که *هیچ تکلیف خاصی* در قرآن و روایات برای والدین (خصوصا مادر) نسبت به فرزندان معین نشده است (البته توصیه های کلی مثل: جدا بودن محل خواب فرزندان، پنهان ماندن روابط زناشویی از آنها، بدن نمایی نکردن مادر در حضور آنها، سیادت هفت سال اول و لزوم خودداری از *تحقیر* و توهین و مقایسه نکردن و کتک نزدن فرزندان و احترام و تکریم دختران و اینکه قهر با فرزندان از یک یا سه روز بیشتر نشود، لزوم فراهم آوردن شرائط ادب در هفت سال دوم و وزارت و مشاوره در هفت سال سوم ... هست.) لذا به نظر می رسد هر قدر مادر و پدر به نحوة گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع اقتصادی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و آراستگی ظاهر و باطن *خودشان* بیشتر دقت کنند و به یکدیگر بیشتر احترام بگذارند و *ادب و حیاء* را در تمام ابعاد زندگی و نسبت به افراد دو خانواده و همسایگان و غیره بیشتر رعایت کنند و خصوصا به *آن چهار دستور* قرآن درباره *والدین نسبی و سببی* خودشان توجه نمایند. إن شاء الله فرزندانشان هم از *عنایت و هدایت خاص الهی* برخوردار شده و معمولا عاقبت به خیر می شوند. آن سه *حقی* هم که رسول أکرم صلی الله علیه و آله نسبت به فرزند فرمودند:(1ـ پدر برای فرزند آبرو و اعتبار و وجهه ایجاد کند، 2ـ آداب را به او بیاموزاند، 3ـ قرآن و احکام را به او بیاموزاند و او را در شرائط مناسبی قرار دهد،)، ظاهرا قبل از فرزند، وظائفی است که خود پدر باید آنها را رعایت کند و انجام دهد. در سوره کهف و در داستان همراهی حضرت موسی علیه السلام با آن حضرت *سبز* صلوات الله علیه، پسری کشته شد و ارث دو فرزند، حفظ شد. آن حضرت فرمودند: در مورد اول، چون *والدین* آن پسر، *مؤمن* بودند و در مورد دوم ، چون *پدر بچه ها صالح* بود. پس به فرمایش قرآن، فرزندتان را *فتنه و آزمایش الهی* خودتان ببینید و *فقط مراقب خودتان و والدین خود باشید* و با رفتار عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه و هنرمندانه خود، فرزندانتان را به *ملائکه الهی* بسپارید و هرگز نگران نباشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۲ 💥نورچشمی عزیزی فرموده اند: برای اینکه از عصبانیت و رفتارهای پدر نترسم باید چه کنم؟ به ایشان عرض شد: بکوشید *ولایت الهی* ایشان بر خودتان را خوب بفهمید و در *خیرخواهی* ایشان نسبت به خودتان شک نکنید. و بدانید که *هر فیض و رحمت الهی* به واسطه ایشان به شما می رسد، پس *حُرمت* ایشان را حفظ کنید و *ادب و حیاء* را نسبت به ایشان به خوبی رعایت کنید. از *حاضرجوابی* و بحث با ایشان بپرهیزید و در اختلافات والدین با هم، هرگز دخالت یا جانبداری از هیچکدام آنها نکنید و برایشان بسیار دعا کنید و قصور و تقصیراتشان را هم به حساب شرائط نامناسب اقتصادی و سیاسی و اختلاف طبقاتی بگذارید که مسئولین نالایق و دروغگو و خائن و بیگانه پرست این دولت به مردم تحمیل می کنند و والدینتان را بزرگوارانه ببخشید. آن چهار دستور قرآن نسبت به والدین را هم مؤمنانه رعایت کنید. إن شاء الله تعالی خداوند میان شما *الفت* و همدلی ایجاد خواهد کرد. لطفا هر کدام از شما *أعضاء محترم گروه* که فرصت دارد *وظائف فرزندان نسبت به والدین* را از قرآن استخراج و بدون توضیح طولانی با ذکر شماره اینجا ارائه کند. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۳ 📌همراه با نظرات استاد برادر و سرور عزیز من جناب آقای حقکو مطلبی را به من هدیه کرده اند. بخش پایانی پیام ایشان را به شما أعضاء محترم تقدیم می کنم: ایشان فرموده اند: این شب، شب *مضطرين و بیچاره ها و دل بریده از همه علل و اسباب* و در مقابل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که *تنها نقطه کامل قابل اتکاست* می باشد. *اللهم إنا نرغب الیک في دولة کریمه، تُعزّ به الإسلام و أهله و تُذلّ به النفاق و أهله و ان تجعلنا فيها من دعاة الي طاعتک و قادة الي سبیلک.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۴ ۷۴۷ استاد، فضای بدون بازی و بی تحرک بهشت رو میشه توضیح بفرمائید؟ ظاهرا بهشت، در *عالم أمــر* است که تمامش *حیات طیبه* است و *همه چیز آن، فعال و جاری* است. شاید بتوان گفت که *تمــام عناصر عالم أمـــر* مظهر این آیه شریفه هستند که میفرماید: لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَـــرَهُمْ وَ *يَفْعَـــلُونَ* ما يُؤْمَرُونَ (کمترین نافرمانی از أمر الهی ندارند و هر کاری را که هر لحظه أمر می شوند، بلافاصله از آنها سر می زند.) تصور کنید در *بیت* نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اردوگاه امام حسین صلوات الله علیه در کربلاء، هیچ لحظه ای به *بیکاری، تنبلی، لهو، لعب، لغو و عبث* هدر داده نمی شده و حتی *آنــــــــاء اللیل* آنها پُر بوده از بندگی و فرمانبرداری و گفتار و رفتار خیر. آنان حتی *بر سر نی* هم *قاری قرآن* بودند. پس بهشت، هیچ تناسبی با: بازی، اتلاف وقت، ولنگاری، هرزگی، لهو، لعب و لغو ندارد: *لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْــــــواً وَ لا تَأْثيماً* *يَتَنازَعُونَ فيها كَأْساً لا لَغْــــوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ* وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي *أَذْهَبَ عَنَّــا الْحَــزَنَ* إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (۳۴) الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ *لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ* (فاطر/۳۵) و می گويند سپاس خدايى را كه اندوه را از ما زدود به راستى خدای ما آمرزنده ای ق‏درشناس است * همان كه ما را به فضل خويش در سراى ابدى جاى داد در اينجا رنجى به ما نمى ‏رسد و در اينجا درماندگى به ما دست نمى‏دهد. پس *تمام معاشرت بهشتیان،* از جنس *عبادت* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۵ آیا ان شاءالله صحیحه یا ان شاالله یا انشا الله؟ یا خیلی تفاوتی نداره وهمش درسته؟ ومعنایش هرچه الله پدیدآورد؟ « ایشاالله، امشاءالله، إنشا الله » با اینکه در دهان برخی رایج است اما *درست نیستند.* *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند بلند مرتبه صلاح ببیند. شاء: *خواستی متناسب با شرائط طرف مقابل است.* مثلا وقتی پزشکان به بیمار خود می گویند: *می خواهم* برای شما *فلان دارو را بنویسم،* یعنی: *إقتضاء* بیماری شما چنین است. (پس ربطی به خواست شخصی پزشک ندارد.) کلمه: *اراد* در قرآن، به *خواست خود خداوند* اشاره دارد، اما کلمه *شـــاء* به *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق و إقتضاء بندگان* ، توجه دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۶ ۷۵۰ یعنی اگه بی توجه باشه به فرزند، قیامت بازخواست نمیشه؟ لطفا ترجمه این آیه را بنویسید و بفرمائید *نام چه شخصی در آن نیامده* و به نظر شما چــرا؟ يا أَيُّهَا *النَّــــاسُ؛* اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَـــوْا يَوْماً *لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ* وَ *لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ* شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (لقمان/۳۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۷ تو روایتی خوندم پیامبر فرمودن "ای بسا قرآن خوانی که قران لعنتش میکند" منظور چه کسانی هستند یعنی چه کسانی رو قران لعن میکند؟ متن حدیثی که فرمودید اینست: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: *رُبّ تـــــالٍ للقرآن و القرآن یلعنــــه* مستدرک الوسائل، ج1، ص 291. متأسفانه این حدیث در یک پایگاه اینترنتی، با توضیحات فراوان این گونه ترجمه شده است: چه بسا *قــــــــــاری* قرآنی که مورد لعن قرآن است. من از پاسخ درست به این پرسش، به دلایلی *بسیار می ترسم*. اما همین قدر عرض می کنم که *این لعــن* قطعا برای *قـــاری* رخ نمی دهد و احتمال آن فقط برای *تــالی قرآن* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۸ ۷۵۱ استاد از کجا میتونیم ماجرای این حماله الحطب رو جویا بشیم من اولین باره از شما میشنوم متاسفانه تا حالا جایی نخوندم یا کسی نگفته بود *حماله الحطب* ، عنوان هر زنی است که از *نقش طبیعی و مأموریت الهی* خود غافل مانده و به *هر کاری غیر از جهاد همسرداری* می پردازد و *ناخودآگاه یا جاهلانه* اسباب *التذاذ* نامحرمان را فراهم می آورد. *حماله الحطب* هر زنی است که از *ظرافت و لطافت و زیبای های جذاب و هنر دلربایی و هنر هدایت نامحسوس* خودش برای تقویت: عقلانیت و اراده و ایمان و ادب شوهرش بهره نمیبرد و برای *عاقلانه و مؤمنانه و آسمانی شدن نگاه او* تلاش مفیدی انجام نمیدهد، *حماله الحطب* عنوان هر زنی است که با *گردن ظریف و لطیف* خودش برای *آتش افروزی های* سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی ... مردان زمین خورده و زمین گیر و آلوده به رذائل، و با *طنابی از جنس لیف خشن خرما* ، *هیزم* (وسوسه و تحریک) می آورد و *آن نامردان آتش افروز* (ابو لهب) را برای انواع: لطمه به نظام الهی، اختلال در أمنیت و آرامش جامعه، اختلاس، خیانت، غارت بیت المال، ... تشویق و حمایت و کمک میکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۹ ۷۶۲ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم ۱_ شکرگزاری سوره لقمان/۱۴ ۲_ خضوع در مقابل پدرومادر سوره اسرا/۲۴ ۳_ دعا برای پدرومادر سوره اسرا/۲۴ ۴_ رعایت ادب در مقابل والدین سوره اسرا/ ۲۳ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما آیات مربوط به *وظائف فرزندان* نسبت به والدین عبارتند از: ۱ـ *رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ* ، ۲ـ *وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْســانـاً* ، ۳ـ *أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ* ، ۴ـ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ *فَلِلْوالِدَيْنِ* ، ۵ـ وَ *صاحِبْـــهُما* فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ، ۶ـ *وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً* ، ۷ـ *وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ* ، ۸ـ وَ قُلْ: *رَبِّ ارْحَمْهُما* كَما رَبَّياني‏ صَغيراً ۱- وَ إِنْ *جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْــرِكَ بـي‏* ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ *فَلا تُطِعْـــهُما* ، ۲ـ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما *فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ* ، ۳ـ *وَ لا تَنْهَرْهُما* ، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۰ التماس دعا یعنی چه؟ از آنجا که *دعای دیگران، برای ما* و *دعای ما برای دیگران* به *إجابت* نزدیکتر است، لذا از دیگران خواهش می کنیم که برای ما *دعـا* کنند. خوب است در این زمینه به چند نکته توجه داشته باشیم: ۱ـ تقاضای دعا از دیگران، (صرفنظر از إجابت آن)، در تقویت *عواطف انسانی و گرایشان دینی و رشد اخلاقی و احترام به یکدیگر* مفید است. (مثل: التماس دعای زن و شوهرها از یکدیگر و التماس دعای والدین در شرایط مناسب از فرزندانشان که بسیاری از کدورتها را برطرف و مهر و محبت را میانشان زیاد می کند.) ۲ـ با درخواست دعا از دیگران، غیر مستقیم از آنها می خواهیم تا اگر از ما *گفتار یا رفتار و اخلاق نامناسبی* دیده اند و *کدورت خاطر و کینه قلبی* دارند از آنها *صرفنظر* کنند و *ما را ببخشند.* (مانند برادران حضرت یوسف علیه السلام که از پدرشان تقاضای دعا کردند.) ۳ـ ما هم با التماس دعا از دیگران باید از هر *دلخوری و کدورت و کینه ای* نسبت به آنها و از *دروغ گفتن و تجاوز به حقوق* آنها خودداری کنیم و آنها را *دوست* بداریم و *عزیز* شماریم و حلالشان کنیم و *همدلی و الفت و وحدت* را میان خودمان و آنها گسترش دهیم. چگونه ممکن است مؤمنین برای یکدیگر دعا کنند ولی در مسائل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی ... « *بدخواه* » یکدیگر باشند؟ ۴ـ باید بدانیم که دعای افراد « لاابالی و بی بند و بار و تارک الصلوه و شرابخوار »، در بارگاه الهی شنیدنی نیست. ۵ـ إستجابت *هر دعایی برای هر فردی* علاوه بر *قابلیت و لیاقت و استحقاق و آمادگی خود آن فرد،* مشروط به « *وقوع شرائط مکانی و زمانی و محیطی* » دیگری هم هست که بدون تحقق « مجموعه » آن شرائط، *إجابت « تمام دعا » ممکن نیست.* (مثل اینکه شرط جوش آمدن آب، صد درجه حرارت است.) ۶ـ « هر دعایی » (اگر با گناهان خاصی، محبوس نشده باشد و با نیت خالص و عمل صالح، قابل شنیدن شود)، *إجابتش قطعی است* اما « *بعــد از تحقق تمام شرائط آن* » إجابتش *دیده* می شود. (مثلا اگر برای ازدواج کودک خردسالی، دعا شود، عاقل و بالغ شدن آن کودک، از شرائط إجابت آن دعاست.) پس *التماس دعا* ، یک نوع تلاش برای *بالابردن تفاهم و همدلی و وحدت* و *کاهش کدورتها* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۱ ۷۶۴ در سنین کودکی و نوجوانی ٬ انجام امور لهو ٬ بسیار معمول شده ... آیا می توان گفت اقتضای سن هست ؟ اگر نه درمان چیست ؟ هر گونه *لعب و لهو و لغو* فقط برای کودکان زیر هفت سال، *مجاز و ضروری* است و نه تنها نباید مانع آنها شویم بلکه هر گونه *آموزش مجازی* هم باید در قالب همین *بازی* به کودکان تفهیم و در آنها *نهادینه* شود. ظاهرا فرموده اند: که اگر کودکان در زیر هفت سال از این لعب و لهو و لغو، *محروم* شوند و به قدر کافی، اشباع نشوند، تا آخر عمرشان، *اسیر* آنها خواهند ماند و با *هر چیزی* بازی می کنند: با عشق بازی می کنند و سیاست و آبروی مردم و اقتدار نظام و قداست مقدسات را هم به بازی می گیرند و به استهزاء و تمسخر می پردازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۲ شخص محترمی فرموده اند: لطفا در مورد ترس از تنهایی و ترس از تاریکی و ترس از موجودات (جن) توضیح بفرمایید و آیا این ترس ها با اعتقاد قلبی به قدرت خداوند منافات دارد؟ و این بدان معنی است که ما ایمان قلبی به پروردگار متعال نداریم؟ راه حل غلبه بر این ترس ها چیست؟ و چگونه میتوانیم ایمان و اعتقاد قلبی به خدای متعال داشته باشیم؟ به ایشان عرض شد: بله درست فرمودید: ترسهای موهوم و غیر عقلانی، با اعتقادات قلبی انسان مؤمن سازگار نیست و *نشانه ضعف اراده، ضعف معرفت و بصیرت، و ضعف ایمان و تقوا* است. از *اولين صفاتي* كه هر فردي پس از تولد و بيش از صفات ديگر به آن مبتلا مي‌شود و تقريبا هميشه همراه انسان و گاهی برایش *مفید* و گاهی برایش *بسیار آزاردهنده* می شود، *صفت تــرس و دلهره* است. ترس ممکن است *دنیوی* و یا *اخروی* باشد. و ترسهای دنیوی هم، ممکن است *آزمون الهی* و یا *رفتار شیطانی* و یا *زائیده وهم و خیال* باشد. هر انسانی در طول زندگی خود، *دو نوع ترس* را تجربه می کند: *نوع اول:* (که مورد پرسش شماست)، ترس از *درک خطر و تهدید و آسیب پذیری* نسبت به *عوامل بیرونی* است که کودکان و افراد بی إراده و بی ایمان را *فلـج می کند* و از *رشد و پیشرفت* باز می دارد. (مثل ترس از تنهایی، تاریکی، صداها، لرزشها و تکانها، دزد، حیوانات، جن و موجودات خیالی) البته « *افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، در مواجه با این نوع خطرات و تهدیدات بیرونی، *عاقلانه احتیاط* می کنند و با *بررسی دقیق جوانب آن خطر و تهدید،* از تمام *ظرفیتهای درونی* خود و *امکانات بیرونی* در جامعه استفاده می کنند و آن را به « *فرصتی* » برای غلبه بر مشکلات و حل مسائل و عبور از موانع تبدیل می کنند، *اولین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که عقلانیت و اراده فرد به نحوی تقویت شود که *به موقع بالغ و با معرفت و مؤمن* شود و بفهمد: تمام ذرات آفرینش، در *إحاطه خداوند سمیع و بصیر و مقتدر* هستند، و اگر *به موقع و اسلامی* ازدواج کند، هر لحظه توسط ملائکه، *محافظت* و توسط أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم *حمایت* می شود و همیشه و همه جا *خداوند با اوست* : وَ *هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ* وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (حدید/۴) *دومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که از *تعلقات* خود به افراد و به أشیاء و به هر چیزی غیر از خداوند بکاهد. زیرا اگر انسان به چیزهای *متزلزل و موقتی و فانی،* علاقه و دلبستگی و وابستگی نداشته باشد، دیگر خود را در معرض خطر و تهدید و آسیب نمی بیند و *دچار دلهره و هراس و اضطراب* نمی شود. و *سومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که خالقش را *پناهگاه و مأمن و ملجأ* خود ببیند و تمام ابعاد زندگیش را با قرآن که کلام خداست و با رسول و امام منصوب او *تطبیق* دهد و *تراز و تنظیم* کند: بَلى‏ *مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ* وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ *لا خَــوْفٌ عَلَيْهِمْ* وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/۱۱۲) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۳ ۷۶۸ 📌همراه با نظرات شما عرض سلام وادب. بعدازدیدن توضیح کامل وجامع استاددرمورد حماله الحطب ، مثل همیشه حالت شگفتی وتحسین نسبت به استادبزرگوار دروجودم شکل گرفت.استاد ارجمند. خیلی تمایل دارم صغری کبرای این استدلالهارابدانم واینکه آیااین بیانات زیبافقط ازفهم واژه به دست میاد یا تصویرسازی یا کمک از کل قرآن .البته اگرمقدورهست. روایت جهادالمراه حسن التبعل را سالهاپیش شنیده بودیم. ولی این فهمی که شما زمینه اش رافراهم کردید درهییییچ کتاب یا کلاسی یافت نشد 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. اگر به *هر کلمه* این دو آیه توجه شود، نکات ارزنده دیگری را هم می توان فهمید: وَ *امْرَأَتُــــــهُ* حَمَّالَـــةَ الْحَطَبِ (۴) *فـــي‏* *جيـــدِها* ، *حَبْــــلٌ* مِنْ مَسَـــدٍ (۵) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۴ فرق شیعه و سنی چیست؟ شیعه: یعنی: گروه، دنباله رو، مشایعت کننده، ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله این کلمه را برای دوستداران پیرو أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه به کار برده اند. سنی: یعنی: عزیزانی که (علاوه بر تبعیت از عقل و قرآن)، تابع *سنت های* رسول أکرم صلی الله علیه و آله هم می باشند. امروز *به اشتباه* ، افرادی که *تابع* دستورات و روشهای خلیفه دوم و تابع نظرات فقهی دو نفر از *شاگردان جدا شده* از امام جعفر صادق صلوات الله علیه و تابع نظرات فقهی دو نفر از شاگردان همان دو شاگرد، هستند را *أهل سنت* می نامند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۵ ۷۶۸ ممنون استاد از وقتی که برامون میذارید بر این اساس پس تو وجود همه ما یک حماله الحطب هست که باید از اون به خدا پناه ببریم خیر خداوند هیچ بانویی را *حماله الحطب* نیافریده و در درون هیچکدام هم تعبیه نکرده است، بلکه وقتی مراکز آموزشی مروج فرهنگ اومانیستی و رسانه های استکباری، بانوان را از *کرامت و عظمت و قداست* خودشان، *عافل* نگه می دارند و دائما آنها را به *مقایسه* خود با شرائط مردان می کشانند، (مثل خانم مشاور مسئول دروغگوی کشورمان که قبلا زنان بدکاره را کارآفرین و *کارگر جنسی* نامید و اخیرا هم از *همجنس بازها* حمایت کرده است)، چنین *نقش غیرطبیعی و غیر انسانی و بسیار چندش آوری* را برای خود می سازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۶ سلام و رحمت خداوند رحیم برشما استاد گرامی و ادب و تواضع و تشکر ویژه بابت مطالب قرآنیتون ک الحمدلله خیلی برای من راهگشا بوده. آیا در ماه مبارک که ثواب چندبرابره یا در ایام سال، قران فرموده به مسکین و یتیم و فقیر کمک کنیم فقط؟ و مصداق این سه دسته الان کیا هستن در جامعه؟ وآیا اولویتی داره؟ و آیا کمک به خویشاوند و همسایه هم در قرآن امده و منظور اونان اول؟ مثلا ما الحمدلله اقوام و همسایگان تمکن مالی دارن یا جزئی کمک بخوان، بقیشو باید بدیم به مسکین و فقیر و یتیم؟ با سلام و احترام لطفا آیه ای را در سوره بقره بیابید که این پرسش را مطرح کرده است: *چه چیزهایی را انفاق کنیم؟* ادامه آن آیه پاسخ پرسش شماست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۷ استاد *حسنات الابرار سیئات المقربین* چیست و مصادیق هر یک از ابرار و مقربین چه کسانی هستند؟ لطفا ابتدا خود شما لطف کنید و *خصوصیات ابرار* را (با ذکر شماره) از آیه ۱۷۷ سوره بقره استخراج و ارائه کنید و بعد همین پرسش را مجددا مطرح بفرمائید تا آنچه خداوند برایم روشن و جاری کند خدمت شما عرض کن.. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2