#قطرات_بارانی_۲.۴۳۳
#پرسش
چطوری میشه کلاس های استاد را شرکت کنیم و دسترسی به آدرس کلاس چگونه است؟
#پاسخ
چنانچه عضو کانال تسبیح ۱و۲ هستی
معمولا تو کانال هر یکشنبه و دوشنبه نیم ساعت قبل کلاس که حدود ساعت ۲ ونیم است لینک کلاس گذاشته میشه
کلاس تدبر در مفاهیم قرآن و کلاس لوازم ظهور آخرین حجت
یکشنبه ها و دوشنبه ها ساعت ۱۵ تا ۱۶:۱۵ است
نشانی کلاس ها:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
شرایط حضور در کلاس
۱ـ با وضو وارد شدن.
۲ـ از اولین لحظات وارد شدن.
۳ـ از نوشتن سلام و احوالپرسی خودداری کردن.
کلاس اخلاق از منظر قرآن، امکان شرکت در آن نیست و فقط صوت و اسلاید آن همان روز در کانال تسبیح ۱ گذاشته میشه
بقیه کلاس ها که آخر هر هفته دو صوت گذاشته می شود، ضبط شده از سال های قبل است.
در کل در طول هفته به این شکل کلاس ها در کانال تسبیح ۱ ارسال میشه
اوایل هفته
۱. اخلاق از منظر قرآن (صوت و اسلاید)
۲.تدبر در مفاهیم قرآن دوره نهم (صوت و اسلاید)
۳.لوازم ظهور آخرین حجت (صوت و اسلاید)
آخر هفته
دو صوت از سال های قبل البته با عرض پوزش بدون اسلاید
🍃واژه: #برنامه_کلاسها
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۴
(ادامه) *درس اول:*
(بخش ششم و پایانی) *خلاصه* « ۸ جلسه » *ادعونی یعنی چه؟*
۱۵ـ *مخاطبِ ما* در دعا و نماز و زیارت، *کیست؟*
چون خداوند، علیم، حکیم، سمیع، بصیر است (و همه چیز را میداند)، پس در محضرِ خدا، میخواهیم با محتویات دعاها و نمازها، *خودمان* را آگاه و اصلاح و متعهدتر کنیم.
۱۶ـ *إجابت اصلی* دعاها و نمازها و توفیق لقاء الهی، فقط در *قيامت* است.
پس همین توفیق تضرّع و دعا و نجوا و نماز مؤمنانه و صادقانه و موحّدانه در محضر الهی و توفیقِ معاشقه با خالقِ جهان، بهترین *اجابت دنیوی* آنهاست.
لذا فرمودهاند: *مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَـاءَ أُعْطِـيَ الْإِجَـابَة*
*تمام دعاهای خیر،* إجابت قطعی دارند، اما *ثمرات دنیوی* آنها ممكن است *فوری* و گاهی با *تأخیر یا تغییر* همراه باشد.
۱۷ـ *اجابت دنیوی* و ثمرات دعاها، نیازمند: بودنِ *شرائط* و نبودنِ *موانع* و *مصالحِ فرد* و *مصالحِ خلق* است.
*تنها شرط* إجابتِ دعا، *قابلیت* و *لیاقت* و *ظرفیت* و *إستحقاقِ* دعاکننده است.
و عواملِ *تقویت لیاقت* عبارتند از: ۱ـ طهارت، ۲ـ ایمان، ۳ـ تقوا، ۴ـ توکّل، ۵ـ پذیرفتنِ دعوتِ خدا و سفیرِان او، ۶ـ مواضع سیاسی روشن و ثابت، ۷- حُسن ظنّ به خدا، ۸ـ إصلاحِ تحلیل و نگاه خود، ۹ـ عملِ صالحِ موحّدانه، ....
*موانع اجابت* عبارتند از: ۱ـ کسالت در نماز، ۲ـ بردن آبروی دیگران، ۳ـ ناامیدی و بدبینی به لطف الهی، ۴ـ کوچک شمردن گناه، ۵ـ اصرار بر گناه، ۶ـ ظلم، ۷ـ بیاعتنایی به ایتام و مساکین، ۸ـ تکبّر در دعا، ۹ـ کفر، ۱۰ـ فسق، ۱۱ـ فجور، ۱۲ـ سایر رذائل.
*مصالحِ فرد* : ۱ـ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَــها، ۲ـ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ إِلاَّ ما آتـاها، ...
*مصالحِ خلق* در اینست که *خود مردم* اسبابِ اجابتِ دعا یکدیگر را فراهم کنند تا با اجابتِ دعاءِ دیگران، به مقام *وساطتِ* فیوضات الهی برسند و *باب الحوائج* شوند و دعایِ خودشان هم إجابت شود:
وَ مَا لَكُمْ *لاَ تُقَاتِلُونَ* فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ *الْمُسْتَضْعَفِينَ* مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاء وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ: *رَبَّنَا؛ أَخْرِجْنَا* مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا *وَ اجْعَل لَّـنَا* مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا (نساء/۷۵)
۱۸ـ *إلحاح* یعنی: *مداومت* بر دعا و تضرّع و استغاثه و نماز بدون اینکه از آنها *خسته* و در انجام آنها *کسل* شویم و بدون اینکه منتظر *اجابت ظاهری فوری* باشیم. پس *إبتلائاتِ الهی،* نباید توجّه و دعا و تضرّع و استغاثه و نماز ما را *کم کند.*
در موارد *اورژانسی* میتوان تقاضای رسیدگی *خارج از نوبت* داشت امّا بر دارو یا درمانِ خاص، *نباید اصرار کرد.* لذا اصرار بر إجابتِ ظاهری، منطقی و پسندیده نیست.
چرا در *إجابت فوری* دعا، نباید *اصرار* داشت؟
زیرا: خواستهها و *دعاهای* ما، همیشه *خیر* و *مفید* و به *صلاحِ خود ما* یا به *صلاح دیگران* نیستند.
آیا به خاطر *انجام* نماز و روزه و سایر عبادات و *رعایتِ* حلال و حرام و پاکی و نجسی و حجاب و عفاف، نباید از خداوند *توقّع* داشته باشیم؟
اگر بیماری به تمامِ دستورات پزشک خود عمل کند و از تمام *ممنوعات* پرهیز کند و تمام *داروهایش* را به موقع بخورد، *چه توقّعی* باید از پزشک خود داشته باشد، *جز تشــكر از او؟*
🍃واژه: #دعا #اجابت #الحاح
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۵
#پرسش
استاد تعریف علم رو میفرمایید؟
۱- علم دانشگاهی همان افزودن دانش است؟
۲-افزودن دانش : جمع آوری یک سری مطالب به افزوده های عقلی و عملی...
#پاسخ
۱- *افزودن دانش* يعنی چه؟ آيا كبوتر يا گوسفندی كه *لانه جديدش* را ياد می گيرد به نشانی آنجا *علم* پيدا كرده است؟
۲- لطفا ابتدا *پرسش* را برای خودتان خوب حلاجی و روشن كنيد. پرسش اينست كه: وقتی با گوشی، از افراد و مناظر مختلف *عكس* يا *فيلم* می گيريد، گوشی شما *عالم* و *باتجربه* می شود؟
🍃واژه: #علم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۶
#پرسش
من در حال گوش دادن به صوت های هنر زن بودن شما هستم و واقعا از خداوند منان سپاسگزارم که بستر فهم این موضوع را برای من فراهم کرد و از شما استاد گرامی کمال تشکر را دارم.
در همین راستا سوالی از خدمتتان دارم.
همسر یکی از دوستانم تحت تاثیر تفکرات غرب است و مدام طلبکار است که تو چرا شغل و موقعیت مناسب اجتماعی نداری؟...
با چنین مردی چگونه باید رفتار کرد وقتی که زنش را یکپارچه آقا می پسندد نه زن هنرمند و آرام در خانه؟!
#پاسخ
۱ـ لطفا در معرض *مشاوره* ديگران قرار نگيريد و در روابط زوج های ديگر *كمترين دخالتی* نداشته باشيد. زيرا عوارض زيانباری در زندگی خودتان خواهد داشت.
۲ـ در مسابقات *بوكس* و *كُشتی* وقتی بازيكن كتك خورده و زمين خورده و *خسته* و *عرق كرده* به كنار رينگ و تشك بر ميگردد و *مربی* او او را *باد* می زند و *خشك* می كند و به او *روحيه* و *أنگيزه* مبارزه بهتر می دهد، قطعا و يقينا هيچ بازيكنی، *ناراحت و معترض* نمی شود.
اگر بانوان مؤمن هم، برای همسر خسته خود در بازگشت از محل كارش، با چهره خندان و شاد و آغوش باز *استقبال* كنند و برای او *آرامش* ايجاد كنند،
و از هرگونه *نق زدن، غر زدن، ايراد گرفتن، شكايت كردن و بداخلاقی* پرهيز كنند،
و با الفاظ جذاب، *كار و تلاش او را تحسين* و با *عذرخواهی هنرمندانه* و *موافق درمانی مؤمنانه* و *تأئيد ظاهری حرف های بی اساس* شوهر، از او *دلربائی* كنند،
قطعا آن شوهر نه تنها به *كار بيرون نداشتن* خانمش اعتراض نخواهد داشت بلكه از او متشكر و ممنون هم خواهد بود.
🍃واژه: #موافق_درمانی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۷
#پرسش
پس ممکنه ما نماز خوندن، قرآن خوندن و ...مون هم با من نفسانی باشه.درسته؟
استاد بنده هم فرمایش شما رو مطلعم ولی نمیتونم با دعا تطبیق بدم.
استاد مشکلم اینه که وقتی من دارم میگم نفسی معیوب و عقلی مغلوب ... پس منی که دارم دعا رو میخونم و با خدا صحبت میکنم غیر از این دو هستم که دارم گزارش درگیریشون رو میدم؟
#پاسخ
۱ـ بله، عبادت چند هزار ساله إبليس و نمازهای شبانه خوارج نهروان و نماز سپاه عمر سعد ملعون و موارد زياد ديگر، حكايت از *نفسانی* و *بازی* و *عادت* و *رياكارانه* و *فريبكارانه* بودن رفتار آنها دارد.
لذا قريب به اين مضمون فرموده اند: *خواب با تفكر* از *نماز و عبادت بی تدبر* بهتر است.
۲ـ بعضی از خودروها، از سرعت ۱۲۰ كه عبور می كنند، به راننده، *هشدار* می دهند.
در صنعت تراشكاری هم، دستگاه هوشمند و پيشرفته ای مجهز به *كنترل كيفيت* است كه *ايراد* توليداتش را *خودش* تشخيص می دهد و مثلا *متّه* خود و آن *قطعه* را بازسازی و اصلاح و بازتوليد می كند.
انسان هم با لطف و عنايت الهی از *رسول و حجت باطنی* برخوردار است كه *تمام غفلت و انحراف و تخلفات* فرد را *تشخيص* و به شخص گزارش و *هشدار* ميدهد. به او ميفهماند كه *تابع من رسول الهی نيستی* و *تابع هوای نفس* و *حواس و هوس* خود شده ای.
پس آن رسول، در اختيار من است اما *من* من نيست.
البته انسان بايد چنان رشد كند كه جز آن *من خدائی* من ديگری *نداشته باشد.*
🍃واژه: #نفس #عادت #تفکر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۸
📌همراه با نظرات استاد
برخی از مکاتب روانشناسی همچون رفتارگرایان فرآیندهای ذهنی و تفکر را کاملا نادیده گرفته.... معتقدند مثل یک جعبه سیاه هست که به آن دسترسی نداریم ....اما برخی مکاتب وجود برخی زمینه های فطری رو کاملا قبول داشته....
منابع دانشگاهی روش علمی شامل
۱-تعیین مسئله ۲- صورت بندی فرضیه
۸-... پرسشنامه ۹- تجزیه و تحلیل آماری
۱۰_ تهیه گزارش پژوهش
#پاسخ
۱ـ روانشناسان، انسان را بيشتر *محصول وراثت* و جامعه شناسان بيشتر *محصول محيط* مي پندارند.
۲ـ *ذهن* و *تفكر* حتما *يك چيز* نيستند و روانشناسان *ذهن* (و همان جعبه سياه) را بسيار قبول دارند، اما (مثل غالب مردم) تصور و بيان روشنی از *تفكر* ندارند.
۳ـ هيچيك از *مكاتب بشری* چيزی به نام *فطرت* (غير مادی) را قبول ندارند.
البته ممكن است برخی از *مترجمين* عمدا يا سهوا، *غرائز* و *تمايلات حيوانی* انسان را فطرت ترجمه كرده باشند.
۴ـ در اين *۱۰موردی* كه در برخی منابع و دانشگاه ها مطرح ميشود، *عمــدا* و يا خوشبينانه بگوئيم *سهوا* ، يك *مورد اصلی* مغفول مانده كه باعث می شود *فرضيات* در حد *خيالبافی* باقی بمانند و به *محكمات* تبديل نشوند و موجبات *هدايت* را فراهم نكنند و دائما *تغيير* كنند.
🍃واژه: #روانشناسان #فطرت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۹
#پرسش
الحمدلله باعنایت اهل بیت وراهنمایی شما بزرگوار کار فرهنگی به کودکان ونوجوانان روستایی که آگاهی از نماز وقرآن نداشتند به مدت محدود انجام شد وبا اشتیاق وضو ونماز را تقریبا یاد گرفتند اما بنده گاهی پیششان هستم برای ادامه این مسیر ودلسرد نشدن آنها چه میتوانم انجام دهم البته از لحاظ فضای مجازی والدینشان محدودیت قائلند
#پاسخ
سلام و بركات و صلوات الهی بر شما. خداوند به شما خير دهد.
۱ـ لطفا توجه داشته باشيد كه *تمام عبادات* وقتی *ارزش* پيدا می كنند و *مقبول* واقع می شوند كه ما را *عبد* و *بنده* و *منضبط* و *منظم* كنند و از تمام مصاديق *فحشاء* و *منكرات* باز دارند.
۲ـ پس بكوشيد با *بازی ها* يا *مسابقات ابتكاری* از نماز و وضو *كاركرد* استخراج كنيد.
مثلا از آن كودكان (البته متناسب با سنشان) بخواهيد كشف كنند كه *أهل وضو* يا *أهل نماز* چه *نكاتی* را در *انواع بازی های گروهی* يا *آشپزی* يا *خياطی* يا در *زندگی* بايد رعايت كنند؟
(مثلا: روی پاكيزگی، نظافت، غصبی نبودن، تعلق نداشتن، استعاذه، بسم الله، حمــد، رب العالمين، هدايت، الذين انعمت عليهم، توجه و تاكيد كنيد.)
۳ـ حتما تجربيات مثبت يا منفی خود را در *هر جلسه* در يك دفتر مخصوص، ثبت كنيد. موفق و مؤيد باشيد.
🍃واژه: #عبد
@dr_ghofrani2
*اطلاعيه:*
إن شاء الله تعالی، هفتمين جلسه *لوازم ظهور*
فردا دوشنبه ۱۷ خرداد از ساعت: ۱۵ تا ۱۶:۱۵ برگزار می شود.
نشانی كلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
#قطرات_بارانی_۲.۴۴۰
#پرسش
لطفا در مورد واژه ضرب و معنای آن در آیه ۳۴ هم توضیح بفرمایید ؟
البته، در خصوص این واژه، من جست و جوی....
و یا حتی کلا به معنای زدن نیست و تنبه و توجه دادن مد نظر بوده؟
#پاسخ
سلام و صلوات الهی بر شما و سلام به دقت مؤمنانه و تلاش مشتاقانه و قرآنی شما.
۱ـ متأسفانه نسبت به فهم اكثر واژه های مهم قرآن كه در نحوه زندگی انسان بسيار تأثيرگذارند، تلاش گروهی و قرآنی دقيقی صورت نگرفته و نظر اجماعی ارائه نميشود. لذا نظر من در اين باره مشكلی را حل نميكند.
۲ـ درباره فهم واژه *ضرب* بايد ابتدا به تمام مصاديق آن در موسيقی و معماری و غيره و بعد به مصاديق بسيار متنوع *زدن* در فارسی (مثل: حرف زدن، ديدزدن، چشم زدن، غرزدن، سكه زدن، تهمت زدن، ضربی زدن و ...) توجه شود.
۳ـ احتمالا استنباط غلط از *داستان غير مستند* حضرت ايوب عليه السلام و *رفتار خشن* شتر در ابراز غريزه اش، باعث شده ضرب در آيه ۳۴ سوره نساء به *برخورد فيزيكی* (كم يا زياد) ترجمه شود.
۴ـ *كشف مفهوم* ضرب در آيه ۳۴ سوره نساء به فهم درست *نشوز* در اين آيه بستگی دارد كه ظاهرا غلط ترجمه شده است.
۵ـ هيچ فردی برای ورود به فايل های *گوشی هوشمند* خود، آن را *نمی زند* بلكه *اراده* خود را با *أنگشت* خود (يا قلم مخصوص) به گوشی منتقل ميكند.
خلاصه اينكه قطعا ضرب در اين آيه *ابراز خشونت* (به هر مقدار) نيست.
🍃واژه: #ضرب #نشوز #نساء_۳۴
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۴۱
#پرسش
ممنونم از نکته ای که فرمودید ولی استاد یکم سخته. منبعی وجود دارد که بتونم با کمک از آن بیشتر و بهتر به سمت عبد بودن تشویق کنم؟
#پاسخ
با سلام و احترام و سلام به شوق مؤمنانه شما.
لابد ديده ايد كه در ساختمان سازی، *هيچ آجری* و *هيچ ميله گرد* و *تيرآهنی* و *هيچ اقدامی* بدون *نقشه* و بدون *تراز* و بدون *تأئيد مهندس ناظر* اجرا و انجام نميشود.
*عبد* يعنی همين در *بنــد* خالق بودن.
يعنی: *هيچ كلمه* و *هيچ نگاه* و *هيچ رفتار* و *هيچ لحنی* را *بدون اجازه* خالق ابرار نكردن.
يعنی: نهايت *إنضباط فردی* و *نظم اجتماعی* مطابق با *حكم عقل* و *حكم شرع.*
پس اگر *عبد* مثل يك *نوازنده ماهر* (كه هر كدام از *حركات انگشتانش* طبق *نُت* و با حساب و كتاب است)، تمام ابعاد زندگيش را با *كلام الله* تطبيق دهد، مثل *أنبياء و أولياء الهی* صلوات الله عليهم، *آهنگ* هماهنگ با نظام حكيمانه الهی و بسيار *گوش نواز* و *دلنشين* و *جذابی* را برای خودش و ديگران می نوازد و شوق زندگی ايجاد می كند.
*وضو* و *نماز* بهترين كلاس تمرين *بندگی* است.
در وضو، حتی *سر سوزنی* (از مواضع وضو) نبايد از *طهارت* و *مسح* محروم بماند.
در نماز، شخص بايد به *مكانش* ، *زمانش* ، *لباسش* ، *جهتش* ، *محل سجده اش* ، *پيشوايش* ، *نحوه تلفظش* ، *حركاتش* ، *ترتيب حركاتش* ، *پيوستگی حركاتش* و ... دقت دقيق داشته باشد.
البته در كار با كودكان بايد حتما *گام به گام* و با *تكرار* زياد يك نكته و چه بهتر با *مثال* و *بازی* و *دسته جمعی* اين تمرينات را انجام دهيد،
و نكته مهمتر اينكه بايد ابتدا مطمئن باشيد كه خودتان آن نكته مورد نظر را *درست* فهميده ايد و از *منبع موثق* (مثل رساله) گرفته ايد.
🍃واژه: #عبد #نماز #وضو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۴۴۲
#پرسش
روانشناسی علمی است.....
#پاسخ
اينكه در كتاب های درسی می گويند: روانشناسی، *علــمی* است ... برای من روشن نيست يعنی چه؟
لطفا حاميان روانشناسی بفرمايند: *بررسی علمی* يعنی چه؟
لطفا طرفداران روانشناسی بفرمايند: آن *مشاهده كننده* فعاليت های يك جاندار *كيست؟* و *استنباط* چگونه صورت می گيرد؟
ا*درون نگری* يعنی چه؟ آيا *ذهن* انسان تمام وجود اوست؟ آيا درون نگری *انسان* اصلا *امكان دارد.*
۱ـ در دنيا، *هيچ واقعيتی* با *حقيقت* آن چيز هرگز *يكی* نيست. ۲ـ حواس، *هيچ ادارك* بدون *خطائی* نـــدارد. (لطفا فقط يك ادارك حسی بدون خطا را نام ببريد.)
تا افراد بشر با تلاش برای *خودشناسی* ، *مطيع* اولين و در دسترس ترين *رسول و حجت الهی* يعنی *عقل* نشوند، *راه حق* را پيدا نمی كنند و اين *فريبكاری* و اين *فريب خوردن* و *گمراهی* ادامه خواهد داشت.
🍃واژه: #روانشناسی #علم #خودشناسی
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۷ #پرسش پس ممکنه ما نماز خوندن، قرآن خوندن و ...مون هم با من نفسانی باشه.درسته؟
#قطرات_بارانی_۲.۴۴۳
#پرسش
ممنون از توضیحات زیبایی که دادید.
استاد پس ما دو من نفسانی و عقلانی داریم. یعنی آن چیزی که ازش تعبیر نفس می کنیم همان من نفسانی هست که فرمودید؟ اون من عقلانی همون فطرت الهی ما هست؟
میشه در مورد لغت روح هم بگید؟
#پاسخ
۱ـ درست فرموديد. ۲ـ روح، بالاترين *جلوه عنايت الهی* و همان *جان* است كه (مثل: برق) *بديهيات عقلی* و *گرايشات حكيمانه فطری* را به ما می رساند و عامل *حيات و زندگی* ماست.
🍃واژه: #روح
@dr_ghofrani2