#قطرات_بارانی_۲۵
🌾سلام و رحمت
🌷اینکه فرمودین:
بدون خودشناسی و بدون شناخت فرق ازدواج های رایج با ازدواج « اسلامی » و بدون شناخت معنای زندگی و بدون شناخت اصول و مبانی زندگی و بدون اینکه « چرایی ازدواج » برایتان روشن باشد ،
قطعا ازدواج موفقی نمی توانید داشته باشید.
یعنی خودتون موقعی که ازدواج کردین تمام این ها رو از بر بودین که ضامن موفقیت زندگی شما شده
و آیا فرزندانتون تمام این ها رو میدونستند و بعد ازدواج کردن؟!
و نیز اینکه فرموردین:
پس کار اصلی شما « مجردین » اینست که « تمام محارم » خود را « همسر تمرینی » خود تلقی کنید و « هدایت و أصلاح نامحسوس » را با آنها « خیلی تمرین » کنید تا فردا با همسر زودرنج و حساس و خانواده احتمالا مسئله دار او خیلی زود به مشکل و بن بست نخورید. إن شاء الله تعالی
دختری که محارمش در دوران مجردی راه این ابراز رو میبندن و اجازه این ابراز ها رو به دخترمجرد محرمشون نمیدن تکلیفشون چیه؟!
این پرسشی هست که قبلا هم مطرح کردم
🌿 باید تمرین کنید با خلاقیت و ابتکار ، « تحریم ها » را دور بزنید.
کافی است باورتان باشد که برای « مومن »،« هیچ « بن بستی » نیست.
و این یعنی « امید فقط به خدا »:
وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجــــاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَــــسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْـــــــبُهُ
ضمنا لابد می دانید که اسلام، داشتن « الگو » را تأئید نمی کند زیرا خلاف عقل است.
و من « ملاک » و « الگو » و « إمام » زندگی شما و دیگران نیستم.
لذا لازم نیست خدمت شما عرض کنم که من یا فرزندانم چه کرده ایم.
باید همه ما بکوشیم « مأموم »« عقل و وحی » باشیم. إن شاء الله تعالی تا در آزمون الهی بیشترین امتیاز را إحراز کنیم.
#قطرات_بارانی_۲۶
🌾ضمن تشکر از اظهار نظر أعضاء و از پاسخ های بسیار مستدل و مستند و خوبتان.
🌷مشق دیروز این بود که ثابت کنید:
« یأس (ناامیدی)» مثلِ گُلِ « یاس » معطر و خوشبو و « عامل رشد و حرکت موحدانه » است، اما « امید »،« بدبو » و « عامل تنبلی و توقف و اسارتِ » انسان می شود.
🌿جمع بندی مطالب خوب شما اینست که:
« فردِ امیدوار » برای ازدواج و آینده اش، اسیر « توهمات و خیالبافی و محاسبات ذهنی » و تنبلی و رکود است و زندگیش در « گرو » فردایی « آرمانی و نیامدنی » و همیشه منتظر است « یک طوری » بشود و او « شانس » بیاورد و کارش راه بیفتد.
اما « فردِ مأیوس » با « قطع امید از این و آن » و « دور انداختن آرمان ها و آرزوها و خیالبافی ها »، تازه « سر پا » می شود و « خدا » را در « أعماق درونش » می یابد و مثل « چشمه »،« از درون می جوشد » و معطر به « سعی و جهاد » است.
کودک اگر به اطرافیانش « امیدوار نباشد » به موقع روی پایش می ایستد و راه می افتد.
انسان، باید از همه جا ناامید شود تا بتواند پرده های حماقت و جهالت را پاره کند و از تکیه به مخلوق فانی بپرهیزد و از اسارت رها و آزاد شود و در مسیر « مشاهده و تشهد » قرار گیرد.
« فقط ناامیدی » می تواند، آب پاکی را روی دست انسان بریزد و او را به « فطرت و فاطر » خودش و به « رضــا » یتمندی برساند.
قرآن می فرماید وقتی رسولان الهی (از کمک مردم) مأیوس شدند، نصرت الهی برایشان فرا رسید: « حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ » وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا « جاءَهُمْ نَصْرُنا » ...(یوسف/۱۱۰)
برادران حضرت یوسف علیه السلام هم وقتی از رهایی بنیامین مأیوس شدند، نطق منطقی پیدا کردند: « فَلَمَّا اسْتَيْأَسُوا » مِنْهُ « خَلَصُوا نَجِيًّا » ... (یوسف/۸۰)
تنها « یأس غیر مجاز »،« امید بستن به خودِ نفسانی خود » و « مأیوس شدن از روح الهی » است: يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ (۸۷)
جالب اینکه حضرت یعقوب علیه السلام به جای « تفحص یا تجسس » فرمود: یوسف و برادرش (و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) را (از درون خودتان) « حس » کنید.
این « مأیوس نشدن از خدا »،« اوج موحد شدن » و نشانة « کمال انقطاع الی الله » است.
موحد، به هیچ فرد و به هیچ چیز و حتی به بهشت إتکا و امیدی ندارد و تمام توکلش به خالق جهان است و از « هر شرائط و وضعیتی »،« راضی » است و آنرا « جمیل » می بیند.
تلخ کامی بسیاری از دختران و پسران و شکست بسیاری از زوج ها و فروپاشی بسیاری از خانواده ها به خاطر همین « امید و توقعی » است که به هر چیزی غیر از لطف الهی دارند.
لذا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه چه زیبا فرموده اند: الیأس حُـرٌ و الرجاءٌ عبــدٌ
« ناامیدی، رهایی » و « امید، بردگی است. »
ایشان در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند:
وَ مَرَارَةُ الْيَأْسِ خَيْرٌ مِنَ الطَّلَبِ إِلَى النَّاسِ (تلخی ناامیدی، بهتر از خواهش کردن از مردم است)
و در حکمت ۳۴۵می فرمایند:
الْغِنَى الْأَكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ (بزرگترین بی نیازی، ناامیدی از آنچه در دست مردم است.)
امام سجاد صلوات الله علیه هم در جمله۱۲ دعای ۳۹ چند نکته مهم در این زمینه می فرمایند:
تَفْعَلْ ذَلِكَ يَا إِلَهِي بِمَنْ خَوْفُهُ مِنْكَ أَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فِيكَ، وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلَاصِ، لَا أَنْ يَكُونَ يَأْسُهُ قُنُوطاً، أَوْ أَنْ يَكُونَ طَمَعُهُ اغْتِرَاراً، بَلْ لِقِلَّةِ حَسَنَاتِهِ بَيْنَ سَيِّئَاتِهِ، وَ ضَعْفِ حُجَجِهِ فِي جَمِيعِ تَبِعَاتِهِ
پسرهایی که برای ازدواج به « پول دار شدن » یا « وام و کمک این و آن » امید می بندند و دخترانی که به « امید حمایت و محبت و احترام شوهر » وارد ازدواج می شوند، در زندگی « ناکام » و از هر وضعیتی همیشه « ناراضی » هستند.
#قطرات_بارانی_۲۷
🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه،
🌴امروز چهار شنبه است و طبق فرمایش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، باید در محضر خالق متعال خودمان را به این سه مورد مهم محتاج ببینیم و بگوئیم:
اَللّهُمَّ « احْرُسْنا »
بِعَیْنِکَ الّتی لاتَنامُ وَ رُکْنِکَ الَّذی لایُرامُ وَ بِاَسْمائِکَ الْعِظامِ
وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
وَ « احْفَظْ » عَلَیْنا ما لَوْ حَفِظَهُ غَیْرُکَ ضاعَ
وَ « اسْتُرْ » عَلَیْنا ما لَوْ سَتَرَهُ غَیْرُکَ شاعَ
وَ اجْعَلْ کُلَّ ذلِکَ لَنا مِطْواعاً
اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ قَریبٌ مُجیبٌ
خدایاإ با آن چشمی که نمی خوابد و آن نیرویی که مغلوب نمی شود و آن اسماء بزرگت ما را در حراست خودت قرار بده
خدایا؛ تمام توجه خود را بر محمّد و خاندانش قرار ده.
خدایا؛ برای ما حفظ کن آنچه را که اگر غیر تو بخواهد حفظش کند ضایع شود. و بپوشان بر ما آنچه را که اگر غیر تو بخواهد بپوشاند، آشکار شود.
خدایا؛ این « حفظ » و « ستر » خود را برای ما عاملِ اطاعت خودت قرار ده.
که تو هر تقاضایی را میشنوی و نزدیکی و إجابت کننده هستی.
سپس با « صد بار » ذکر « یا حی یا قیوم »، لیاقتمان را برای اجابت این سه مورد افزایش دهیم.
#قطرات_بارانی_۲۸
🌾با سلام و احترام به جمیع اعضای گروه صبح پنجشنبه همگی بخیر باشد ان شاءالله تعالی.
حضرت سیدالساجدین امام سجاد صلوات الله علیه در اولین دعای صحیفه فرمودند هر که حمد و شکر نداشته باشد از مرز انسانیت خارج است.
🌴 لطفا بفرمایید حمد یعنی چه کار؟
آیا خداوند به حمد ما نیاز دارد یا ما این فرصت و این افتخار را داریم که از زلف زیبای حمد اوج بگیریم؟
لطفا امروز همین مشق را انجام دهیم و کاری به شکر نداشته باشید. ممنون
#قطرات_بارانی_۲۹
🌾سلام و رحمت الهی بر این همه محبت و اشتیاق.
🌿حمد یعنی به به گفتن به هر چیزی به هر والدینی به هر همسری به هر فرزندی به هر شرایطی و همه چیز را جلوه رحمت حکیمانه الهی باور داشتن و تلاش برای واکنش عاقلانه و مومنانه و مناسب با آن لذا در زیارت اربعین شهادت دادیم که امام با آن مردم جاهل و حیران در ضلالت صبورانه و حساب شده جهاد کرد.: فجاهدهم فیک صابرا محتسبا
#قطرات_بارانی_۳۰
🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه.
خداوند درخشش صبحگاهی امروز شما عزیزان را به خیر و زیبایی قرار دهد.
🌴امروز، روز عزیز « جمعه » است که اگر اولین گروه حامیان آمادگی لازم را داشته باشند « ظهور آخرین حجت الهی » رخ می دهد.
امروز را با کلام نورانی و شیرینِ مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها شروع می کنیم تا به خودمان یادآوری کنیم که برای « آن ظهور عالم تاب » باید با استعانت از خداوند به چه معرفت و نگاه و صفاتی برسیم:
۱ـ اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ اَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ اِلَیْکَ وَ اَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ اِلَیْکَ وَ اَنْجَحِ مَنْ سَأَلَکَ وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ
۲ـ اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ کَاَنَّهُ یَراکَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاکَ وَ لاتُمِتْنا اِلاَّ عَلی رِضاکَ
۳ـ اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ وَ اَحَبَّکَ فِی جَمیعِ خَلْقِکَ.
۴ـ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْماً حَتْماً لانَقْتِرِفُ بَعْدَها ذَنْباً وَ لانَکْتَسِبُ خَطِیئَةً و لااِثْماً
۵ـ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیَةً دائِمَةً زاکِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً
بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمِینَ
۱ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که بیش از همه به تو نزدیکتر شده اند، و از آنان که بیش از همه رو به سوی تو دارند، و از آنان که درخواستشان بیش از همه روا گشته و به پیشگاهت تضرع کرده اند.
۲ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که تا قیامت، گویی تو را می بینند، قیامتی که در آن قطعا تو را ملاقات میکنند و ما را نمیران مگر بر رضایت خودت .
۳ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که عملشان را با اخلاص به پیشگاهت آورده و بیش از همه خلق، تو را دوست دارند.
۴ـ خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و ما را با آمرزشی قطعی بیامرز که پس از آن نه گناهی انجام دهیم و نه خطایی مرتکب شویم.
۵ـ خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده، توجّهی که همواره فزونی یابد و دائمی و پاک و بسیار و پی در پی باشد به رحمتت سوگند ای فرصت دهنده ی مهربانان .
ضمنا باید بکوشیم توفیق پیدا کنیم و با تمسک به صد بار ذکر نورانی « صلوات » در طول این روز جمعه، خودمان را در « کانون توجه الهی » قرار دهیم و « شرائط إجابت » این پنج تقاضا را فراهم آوریم. إن شاء الله تعالی
#قطرات_بارانی_۳۱
🌿آهای اهالی مشتاق و محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار
« صبحانه موکب اربعینی » ما برای این روز عزیز جمعه اینست که:
🌷ابتدا بفرمائید در « حدیث نورانی کساء » کدام کلــمه »، خیلی شیرین و خیلی جذاب و بسیار معطر است و « سه بار » هم تکرار شده است؟
سپس بفرمائید « پیام » این کلمه برای ما چیست؟
#قطرات_بارانی_۳۲
🌾ضمن اینکه از خداوند بسیار ممنونیم که دیروز ما را به سر سفره نورانی حدیث کساء کشاند و تشکر از پاسخهای شما أعضاء محترم.
🌿همانطور که اکثر شما فرمودید: سه بار در این حدیث شریف، از قول امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و امام حسین صلوات الله علیه و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه عبارت: « إنی أشمّ عندک رائحه الطیبه » تکرار شده است. هر کدام از آن ذوات مقدس فرمودند: همانا من بوی خوشی را استشمام می کنم.
با توجه به اینکه به جای کلمه « عطر » از « رائحه » استفاده شده است به نظر می رسد:
اولا: « بندگی و رسالت » و « اتصال به بارگاه الهی »،« انسان را خوشبو می کند.» (مانند حرکت جوهری که در وجود سیب و سایر میوه ها « بوی خوش » پدید می آورد.)
ثانیا: « اتصال به بارگاه الهی از طریق نبوت و امامت و ولایت »،« استشمام انسان را فعال و عطرشناس می کند.»
ثالثا: آن « رائحه » به واسطة « سه ریحانه » در وجود مقدس رسول أکرم صلی الله علیه و آله، جاری بود: رائحه ای از جانب ریحانه ای به نام حضرت آمنه، سلام الله علیها، رائحه ای از جانب ریحانه ای به نام حضرت خدیجه کبری، سلام الله علیها و رائحه ای از جانب ریحانه ای به نام سیده نساء العالمین و حضرت اُم ابیها، سلام الله علیها،
به استناد تجربه ای که از مجتهدین عالی مقام به دست می آید، قطعا هر مؤمن و مؤمنه ای به میزان « معرفت و صداقت در ایمان و خلوص در رفتارش » در « تمسک به نبوت و امامت و ولایت »،« هم « صاحب رائحه » می شود و هم « صاحب استشمام » می شود.
در احادیث درباره این « رائحه » (خصوصا در باب ازدواج) مطالب زیبایی هست که به دلایلی در کتاب ازدواج چگونه نیاوردم و اینجا هم طرحش را مناسب نمی بینم اما عزیزان خودشان می توانند جستجو کنند و از زیبایی آن احادیث لذت ببرند اما لطفا اینجا طرح نـــکنند.
#قطرات_بارانی_۳۳
با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه
🌾امروز شنبه است و طبق فرمایش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ما باید خود را در محضر خالق متعال و خود را به این « ده مورد » محتاج ببینیم و بگوئیم:
۱. اَلّلهُمَّ افْتَحْ لَنا خَزائِنَ رَحْمَتِکَ
۲. وَ هَبْ لَنا الّلهُمَّ رَحْمَةً
۳. لا تُعَذِّبُنا بَعْدَها فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ
۴. وَ ارْزُقْنا مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ رِزْقاً حَلالاً طَیِّباً
۵. وَ لاتُحْوِجْنا وَ لاتُفْقِرْنا اِلی اَحَدٍ سِواکَ
۶. وَ زِدْنا لَکَ شُکْراً وَ اِلَیْکَ فَقْراً وَ فاقَةً وَ بِکَ عَمَّنْ سِواکَ غِنیً وَ تَعَفُّفاً
۷. اَللّهُمَّ وَسِّعْ عَلَیْنا فِی الُّدنْیا،
۸. اَللّهُمَّ اِنّا نَعُوذُ بِکَ اَنْ تَزْوِیَ عَنّا وَجْهَکَ فِی حالٍ وَ نَحْنُ نَرْغَبُ اِلَیْکَ فیهِ
۹. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
۱۰. وَ اَعْطِنا ما تُحِبُّ وَ اجْعَلْهُ لَنا قُوَّةً فِیما تُحِبُّ
یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
۱. خداياإ مخازن رحمتت را بر ما بگشا،
۲. خدایا؛ فرصتی را در اختیار ما بگذار،
۳. (به نحوی که) بعد از آن (با بی حمدی و ناشکری آن لازم نباشد) ما را مجازات کنی،
۴. و از « فضل گسترده » خود (نیز) رزقِ مجاز و پاکی را روزی ما قرار ده،
۵. تا ما را محتاج و گرفتار غیر از خودت نکنی، (بفهمیم که نباید خود را محتاج غیر از تو ببینیم.)،
۶. و بر (توفیق) « قدردانی » ما (از نعمتهایت) بیفزا (همراه با این معرفت که) هر نیاز و گرفتاری خود را فقط به تو عرضه کنیم و خود را از غیر تو بی نیاز بدانیم (آنقدر که حتی در زیر فشار هم) به خاطر « حفظ عفت » خود (به سوی غیر تو) دست دراز نکنیم،
۷. خدایا؛ (امکانات را) در دنیا بر ما گسترش ده (تا پرچمدار حق و واسطه خیر برای دیگران باشیم)،
۸. خدایا؛ ما به تو پناه می آوریم از اینکه (به خاطر غفلت و بی حمدی و ناشکری)، ما را از « توجه » خود محروم سازی در حالی که ما (ظاهرا) به تو رغبت و اشتیاق داریم،
۹. خدایا؛ تمام « توجه » خود را بر محمد و خاندانش قرار ده،
۱۰. و آنچه را که خودت می پسندی در اختیار ما قرار ده و آن را « توانمندی » ما قرار ده در انجام آنچه رضایت تو در آنست. ای مهربانترین و فرصت دهنده ترین فرصت دهندگان.
🌴سپس با « صد بار » ذکر « یا رب العالمین »،« تمام توجه » خود را فقط به « ربوبیت الهی » معطوف کنیم تا لیاقت و قابلیت و صلاحیت و ظرفیت إجابت این موارد را پیدا کنیم. إن شاء الله تعالی
#قطرات_بارانی_۳۴
🌷اگر قرار باشد « تمام مفهوم استـــــغفار » را فقط و فقط با « دو کلمـــــه » بیان کنیم، آن دو کلمه چی هستند؟
🌿« استغفار یعنی: نــــو شدن » (که بسیاری از پاسخهای دیگر را هم در بر دارد)
و چه جالب که باید در هر « سحری » استغفار کرد: مستغفرین بالأسحار.
و با « نگاهی نو » ، « گفتاری نو » ، « رفتاری نو » ؛ اخلاقی نو » روز نو و نوروزمان را شروع کنیم و خودمان را از آن « قصورها و تقصیرهای گذشته » و « خودخوری » رها و آزاد کنیم.
#قطرات_بارانی_۳۵
🌷« فرق محبت با دلسوزی » چیست؟
عرض می کنم:
🌿« محبت »،« هر رفتاری » است که « عاقلانه و صادقانه و مخلصانه و مناسب » و « بدون کمترین منّت و توقّع و ریاکاری و نفسانیت »، از انسان به نمایندگی از « خالق » نسبت به « مخلوق » ابراز می شود و « برکت آفرین » است و از « دیوار سخت قلبها » نفوذ و آنها را « تسخیر » و به « عنایت الهی » متصل می کند و از « بن بست » غفلت و ظاهربینی و دنیاطلبی و انحراف و گناه « می رهاند » و به او « اقتدار عاقلانه و مؤمنانه » می بخشد.
« محبت » می تواند « یک نگاه همراه با لبخند، یک نوازش مناسب، یک انفاق مناسب، یک عفو زیبا، إغماض بجا، یک تذکر به موقع ...... » باشد،
و می تواند به صورت « کشیدن دندان پوسیده، قطع پای سیاه شده، داروی تلخ و شفابخش ..... » و « قهر کوتاه مدت و یا هر نوع تنبیه متنبه کننده و هشدار دهنده ای » باشد.
اما « دلسوزی »،« هر عکس العملِ احساساتی و منفعلانه و زودگذر و کوری » است که « ریشه و دوام و صداقت و اخلاص » و « مجوز عقلانی و وحیانی » و « تناسب منطقی با نیاز مختطب » ندارد و مثل « دانه ای » است که « مغز » ندارد و آلوده به « خودخواهی و جهالت و مکر و تزویز و ریا » است که از آن به « محبت خاله خرسه » تعبیر می شود و بر مشکلات دیگران می افزاید و مخاطب را به « بند اسارت » می کشاند.
🌴 اما اینکه : « محبت »،« محصول » چیست؟
حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام سجاد صلوات الله علیه در مناجات « المحبین » می فرمایند:
خدایا ؛ من « حُب و عشق » تو را می خواهم و « حُب و عشق » هر که « حُب و عشق تو را دارد » را می خواهم و « حُب و عشق هر عملی که مرا به تو می رساند » را می خواهم:
.... اَسْئَلُکَ حُبَّکَ وَ حُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنی اِلی قُرْبِکَ،
و آن حضرت در جای دیگر می فرمایند:
نافرمانى خدا كنى و ادعاى محبت او را دارى؟ بجان تو، اين (تناقض) كارى عجيب است که اگر محبتى راستين داشتى اطاعتش مىكردى زیرا عاشق در برابر محبوب و معشوق خود « مطيع » است.
انسانی که برای رسیدن به این « حُب و عشق به خالق » تلاش می کند «، سرشار از محبت عاقلانه و مخلصانه به مخلوق » می شود و به « مقام وساطت » می رسد و « رحمت الهی » را به خلق می رساند.
و « چنین مُحب با محبتی، محبت را در خودش به فوران » در می آورد و جلوه ای از « رحمه للعالمین » می شود.
با چنین محبتی، انسان به اصل و منشأ و خالق خود، متصل و سرشار از کرامت و برکت می شود و با « محبت مناسب خود »، «،« بصیرت » ایجاد می کند و افراد را به « شهود » و « بالاترین درجه بروز و ظهور » می رساند و با او « خارها، گُل » و « دشمنی ها به دوستی » و « سرنوشت » افراد متحول و او « شکارچی قلبها » می شود.
اللهم ارزقنا حبک و حب من یحبک و حب کل عمل یوصلنا إلی قربک. آمین یا رب العالمین.
#قطرات_بارانی_۳۶
🌷 با سلام و عرض ادب
من فرق بین محبت و دلسوزی رو متوجه نشدم
ممکنه با مثال و کلام ساده تر و ملموس تر توضیح بفرمایید؟
🌿 در « محبت مؤمنانه »،« انسان فقط واسطه رحمت الهی است و اولا: « هیچ دخالت نفسانی و خیالی و شیطانی » در آن و « توقعی » از آن ندارد، ثانیا: محبت را به صورت « عمل صالح » و « متناسب با نیاز مخاطب » ابراز می کند.
« گاهی با لبخند و نوازش و لطف و انفاق و احسان و تذکر و تشویق و أمر به معروف ..... » و گاهی با « إنذار و أخم و قهر و تنبیه و مجازات و .... »
از آنجا که هر فردی، « شرائط و إقتضاء خاص » و « تکلیف خاص خودش » را دارد لذا نسبت به دیگران ، « غیر معصوم » هرگز نمی تواند قضاوت درستی داشته باشد.
🌾پس لطفا نسبت به رفتار دیگران حساس نشوید و فقط « مأموم » امام منصوب الهی » باشید.
🌴 « محبت » مثل نور خورشید، به همه می تابد و فرد یا افرادی را « جدا » نمی کند و نسبت به برخی « بخل » نمی ورزد اما « دلسوزی » نسبت به افرادی صورت می گیرد که « من » خوش می آید و یا نفعی برای من دارند و باعث شهرت و یا لذتی یا ... برای من می شوند.
در دلسوزی ، « صالح و متناسب و شایسه بودن محبت »،« رعایت » نمی شود.
معمولا کودکان نسبت به همه محبت دارند و فرد یا افرادی را « دستچین » نمی کنند.
در « موکبهای اربعین » پذیرایی از همه یکسان است.
اما در برخی مهمانیها با دلسوزیهای احمقانه فقط « أغنیا » دعوت می شوند و پذیرایی از افراد خاص، به صورت خاص برگزار می شود.
دامنه این کلمه تقریبا تمام زندگی ما را در بر می گیرد اینکه تمام بروز و ظهور ما در جهت خدا و مطابق با تعالیم الهی باشد و یا در جهت خودخواهی و منافع شخصی یا خانوادگی یا حزبی و جناحی خودمان باشد.
#قطرات_بارانی_۳۷
🌷 چرا اسمش دلسوزیه
دلسوزی برای دیگران نیست مگر؟
پس چطور با توجه به منافع شخصی هست؟
🌿 « دلسوزی » ما نسبت به افراد خاص ، معمولا هم « دل » بعضی ها را می سوزاند و هم « قلب » خود ما را از « دریافت فیض و رزق » محروم می کند و می سوزاند: ختم الله علی قلوبهم ، طبع الله علی قلوبهم برای افرادی است که « دل » می سوزانند، کوفیان در عاشوراء ، منافقین در سالهای اول انقلاب ، صربهای ملعون در بوسنی و داعشیهای ملعون در عراق و سوریه و طالبان در افغانستان و پاکستان، خائنین در نیجریه و میانمار و ... هزاران هزار « دل پاک » را سوزاندند.
الآن دولت خائن و دروغگوی ما برای کدام کدخدا در انگلیس و آمریکا « خوش رقصی » و برای کدام کارگران کارخانجات فرانسوی و اروپایی « دلسوزی » می کند؟
« جام زهری که با پذیرش قطعنامه » به خورد امام رحمه الله داده شد، دلسوزی آن مرده استخر فرح بود به مردم ایران.
دخالتهایی که برخی از « مادرشوهرها » برای پسرشان و برخی « مادر زن ها » برای دخترشان دارند مصداق « دلسوزیهای نفسانی و شیطانی » است.
اینکه پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله به آن شخص سالم و توانایی که از ایشان « کمک مالی » می خواست، یک تبر یا بیل دادند و گفتند برو کار کن، یک مصداق محبت است.
ماهی گرفتن برای دیگران، دلسوزی است، آموزش ماهی گرفتن، مصداق محبت است.
به جای دیگران اندیشیدن و راهکار پیدا کردن و با « مشاورهای غیر مجاز » برای دیگران « تکلیف » تعیین کردن ، مصداق « دلسوزیهای کباب کننده » است.
دعوت به « تفکر و تعقل »، مصداق محبت است.
آن آیه ی سوره إسراء به « مقدار » إنفاق توجه داده است اما اینکه همان مبلغ اندکی را که می خواهم إنفاق کنم ، با محبت بدهم یا با دلسوزی ، خداخواهانه بدهم یا خودخواهانه ، به نیت و نگاه من بستگی دارد. از یکی تشکر نمی خواهم و توقعی ندارم ، از یکی اگر تشکر نکند دفعه ی بعدی در کار نیست.
ببخشید مثالهای من شاید برایتان سنگین باشد. بگردید مثالهای روشن تر از قرآن و یا نهج البلاغه پیدا کنید اما در « گفتار و رفتار اشخاص مشهور اما غیر معصوم » ، « متوقف » نشوید.
#قطرات_بارانی_۳۸
با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و عرض صبح بخیر به همگی.
🌾امروز « دوشنبه » است و از منظر مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها ما باید به این « شش نیاز مهم » خود توجه و با استعانت از خداوند متعال، « تحقق » آنها را پیگیری کنیم:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ
۱. قُوَّةً فِی عِبادَتِکَ،
۲. وَ تَبَصُّراً فِی کِتابِکَ،
۳. وَ فَهْماً فِی حُکْمِکَ.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ لاتَجْعَلِ:
۱. الْقُرْآنَ بِنا ماحِلاً،
۲. وَ الصِّراطَ زائِلاً،
۳. وَ مُحَمَّداً صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنّا مُوَلِّیاً.
خدایا! از تو می خواهم:
۱. قوّت در عبادت و بندگیت را،
۲. و بصیرت در کتابت را،
۳. و فهمی روشن در احکامت را،
خدایا تمام توجُهت را بر محمّد و آلش قرار ده
۱. و قرآن را از ما شاکی قرار مده،
۲. و صراط را بر ما لرزان نگردان،
۳. و محمّد و آلش را از ما روی گردان مساز.
🌴و سپس با تمسک به صد بار ذکر نورانی « یا قاضی الحاجات » در طول این روز باید بکوشیم « قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و توجه » خودمان را برای « إجابت » این موارد افزایش دهیم. إن شاء الله تعالی
#قطرات_بارانی_۳۹
🌾با سلام و احترام به تمامی اعضاء محترم گروه.
إن شاء الله همگی بتوانیم با « حمد و شکر الهی » و « استغفار صبحگاهی » امروز را « نوروز » ببینیم و زندگی را از « نو » با رعایت تعالیم قرآنی و احکام شرعی « شروع » کنیم.
🌴امروز سهشنبه است بیائید همگی با هم به « مهمانی » سه امام شیرین زبان حضرت زین العابدین امام سجاد و امام محمد باقر العلم بعد النبی و امام جعفر صادق صلوات الله علیهم برویم و آن بزرگواران را با « هشت سلام »،« زیارت » کنیم و با وساطت آنان « أحسن الحال » را از خداوند تقاضا کنیم:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ ،
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ ،
أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ ،مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ ،
بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ .
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ ،
وَ أَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَ أَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ اللَّاتِ وَ الْعُزَّىٰ.
صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ.
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ سُلالَةَ الْوَصِيِّينَ ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ،
يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَ هُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْـــــــفٌ لَكُمْ وَ مُسْتَــجِيرٌ بِكُمْ،
فَأَضِيفُونِى وَ أَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
سلام بر شما ای خزانهداران علم خدا، سلام بر شما ای مفسران وحی خدا، سلام برشما ای پیشوایان هدایت، سلام بر شما ای نشانههای پارسایی، سلام بر شما ای فرزندان رسول خدا،
من به حق شما دانا و به مقام شما بینایم و با دشمنانتان دشمن و با دوستانتان دوستم،
پدر و مادرم فدایتان، و تمام توجه خدا برای شما باد.
خدایا؛ من دوست دارم آخرین اینان را همانطور که دوست دارم اولین آنان را و از هر صفبندی در برابر ایشان بیزاری میجویم و به جبت و طاغوت و لات و عُزّی، کفر میورزم،
ای سروران من، تمام توجه خدا و رحمت و برکات او برای شما باشد،
سلام بر تو ای سرور عابدان و زبده جانشینان، سلام بر تو ای شکافندهی دانش پیامبران، سلام بر تو ای راستگوی پذیرفته در گفتار و کردار،
ای سروران من، امروز روز سهشنبه روز شماست و من امروز میهمان شما و پناهنده به شمایم،
پذیرای من باشید و پناهم دهید، به حق مقام خدا نزد شما و اهلبیت پاکیزه و پاکتان.