#قطرات_بارانی_۱۲۸۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۳
📌همراه با نظرات شما
خدا رو شکر که زن هستیم و این همه توانمند
و ان شاء الله همون طوری که داریم کم کم به برکت وجود شما ازشون آگاه میشیم، بتونیم شکوفاشونم بکنیم
استاد میشه این مورد رو توضیح بفرمایید که دقیقا یعنی چطور؟
متاسفانه اینو صادقانه بگم که من خودم خیلی چیزا رو تا قبل از آشنا شدن با صحبتای شما، وارونه میدونستم و فک میکردم همونا درسته!!!
📌همراه با نظرات استاد
فرق *تمام مادرها* با *تمام پدرها* در چیست؟
با اینکه *پدرها* بسیار عزیز و محترم و دوست داشتنی هستند اما *مادر* (با هر قیافه و خصوصیتی) یک *گوهر* دیگری است.
اگر *حماله الحطب هایی* هم به *شکل زن* دیده می شوند، زن نیستند بلکه افرادی *مسخ* شده و از *غابرین* (مردان خاک بر سر) هستند.
🍃واژه: #غابرین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۸۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۳
#پرسش
مگر اینطور نیست که آدم ها هرچه خوبتر باشند فقر و نیاز خود نسبت به خدا و قرآن و انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر درک می کنند و نیازشان هم بیشتر است؟
بالتبع ظرفیت بیشتری هم دارند و بهره ی بیشتری هم میبرند؟
#پاسخ
به *بهانه* این پرسش *مردانه* شما توجه شما را به این نکته جلب می کنم که: صحیفه علویه و صحیفه سجادیه و تمام دعاهایی که اهل البیت صلوات الله علیهم به ما رسیده، *نمی* از صحیفه *فاطمی* است.
🍃واژه: # صحیفه *فاطمی*
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۸۷
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۱
#پرسش
برتری جویی در قرآن مذمت شده :
*تلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «۸۳» -سوره قصص*
پس این برترین بودن به چه معنی هست؟
#پاسخ
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما و *تشکر فراوان از پرسش به موقع شما.*
۱ـ *علو* و *تعالی* در قرآن *مذمت نـــشده* بلکه خواستن علو *در دنیایی که همه چیز آن فانی* است و تحت *رحمانیت* الهی است (و هیچ *امتیاز ذاتی* برای هیچ فردی نیست و هیچ فردی، *تافته جدا بافته* و *فرزند خدا* و *نورچشمی خداوند* نیست،) کار عاقلانه و مجازی نیست.
۲ـ *يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ* (برتری طلبی در دنیا) با *أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ* (شما برتر هستید) خیلی فرق دارد.
۳ـ *برتری طلبی،* جنبه *فـــردی* دارد که زمینة پیدایش *رذائل* را فراهم می کند در حالی که *برتر بودن* در آیه ۳۵ سوره حضرت محمد صلی الله علیه و آله، برای *تمام افراد بشر* است، زیرا *معیت* خداوند با *تمام افراد بشر است* و منحصر به فرد خاصی ندارد.
۴ـ اگر *معیت الهی* را برای خودم و تمام افراد بشر باور کنم، اولا: هرگز احساس تنهایی و افسردگی و ضعف نمی کنم، ثانیا: از خالق مقتدر همراهم، *خوف و خشیت و تقوا و حیا* پیدا می کنم و هرگز هیچ کار *غیر مجازی* را انجام نخواهم داد، ثالثا: رفتاری مثل *سگ* یا *أنعام* حتما از من سر نمی زند، رابعا: نسبت به دیگر افراد بشر که *خدای مقتدر* با آنهاست، هرگز *ظلم و تعدی و حرمت شکنی* نمی کنم.
🍃واژه: #معیت #برتری_طلبی #برتر_بودن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۸۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۱
#پرسش
ببخشید استاد، مگر اینطور نیست که عبارت ((والله معکم)) به عبارت ((انتم الاعلون)) عطف شده و معنی حالیه را نمی دهد،
پس چه طور می شود برشی از آیه را اینطور ترجمه کنیم؟
در المیزان این طور آمده است که:
و جمله ((و انتم الاعلون)) جمله اى است حالیه . مى فرماید: تن به صلح ندهید، در حالى که شما غالب هستید. و مراد از ((علو)) همان غلبه است . و این خود استفاده اى است معروف.
*و جمله ((و اللّه معکم)) عطف است بر جمله ((و انتم الاعلون))* که سبب علو و غلبه مؤمنین را بیان و تعلیل مى کند. پس مراد از معیت (همراهى ) خداى تعالى با مؤمنین ، معیت نصرت است ، نه معیت قیومیت که آیه ((و هو معکم این ما کنتم)) بدان اشاره کرده است .
#پاسخ
۱ـ ظاهرا *واو* میان *فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا* و *واو* « وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُمْ « *واو عطف* » است اما *واو* « وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ » و *واو* « وَ اللَّهُ مَعَكُمْ » هر دو، *واو حالیه* می باشند.
۲ـ طبق مطلبی که شما نقل کردید، ترجمه عبارت چنین می شود: (در حالیکه شما برترید *و* خدا با شماست) که درست به نظر نمی رسد. زیرا *وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ،* بــــا *وَ اللَّهُ مَعَكُمْ* إثبات شده و ترجمه عبارت چنین است: شما برتر هستید. *چرا* چون خداوند با شماست.
۳ـ در کتابهایی که آیات قرآن *تجزیه و ترکیب* شده اند و *إعراب* و *نقش* هر کلمه بیان شده است، این *واو* « وَ اللَّهُ مَعَكُمْ » واو *حالیه* معرفی شده است.
۴ـ اینکه این *معیت* برای افاده معنای *نصرت* است یا *قیومیت* بحث دیگری است.
🍃واژه: #علو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۸۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۷۱
#پرسش
ببخشید پس سوره لقمان چی؟ک اونجا ب پسرشون کلی سفارش میکنن؟
اینا آداب تربیت فرزند نیست؟
#پاسخ
در سوره حضرت لقمان علیه السلام، ایشان چند *موعظه* را برای پسرشان مطرح فرموده اند. (که با کلمه تربیت خیلی فرق دارد.)
در قرآن برای *فرزندان نسبت به والدین،* چهار پنج *تکلیف* بیان شده. اما قرآن نسبت به وظائف *والدین نسبت به فرزندان،* هیچ تکلیفی را به صراحت نفرموده است.
و والدین در قرآن و حدیث، به *تربیت* (که در سیرک کاربرد دارد) برای فرزندانشان موظف نشده اند.
البته رسول أکرم صلی الله علیه و آله و برخی از أئمه أطهار صلوات الله علیهم *سه یا چند حق* را فقط برای *پدر نسبت به فرزندان* مطرح فرموده اند که متأسفانه معمولا *ناقص و غلط* ترجمه می شوند در حالی که ترجمه درست آنها *تکلیفی برای خود پدر است* (به اسم فرزند) .........
🍃واژه: #تربیت #موعظه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۰
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۲
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
از عزیزانی که به *پانزدهمین* پرسشِ *موکب أربعینی* پاسخ دادند، بسیار ممنونم.
پرسش این بود که: چرا قرآن می فرماید: مثل آنهایی که خدا را فراموش کردند نباشید؟
*وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ* ... (حشر/۱۹)
پاسخ احتمالی اینست که: *فراموشی* خدایی که در *معیت* ماست، به *فراموشی خود ما* منجر می شود: *فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ*
زیرا ما از *فطرتی خدایی* هستیم: *فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها*
پس هیچ انسانی هرگز نمیتواند از *اصل و منشأ* خود و از *همراه همیشگی* خود جدا باشد.
در حقیقت، *شناخت او* با *شناختِ ما* پیوند *ناگسستنی* دارد. (مثل عکسی در آینه که اگر به صاحب خودش *توجه* نکند، نابود می شود.)
پس *بی توجهی به خدای خالق،* تیشه به ریشه خود زدن و *مرگی مسموم و أبدی* است.
انسان، فقط با او *هو* یت پیدا می کند و بدون *او* هر « هویتی » برایش، *توهم* و نهایتِ *خسران* است و او در آخرت خواهد گفت: *دريغا بر آنچه در *کنـــــار خدا* كوتاهى کردم:*
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ *يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْـــــــبِ اللَّهِ* (زمر/۵۶)
*یا جلیس الذاکرین؛* به عظمت نام *امام حسین* صلواتک علیه، ما را *از هر نوع غفلتی برهان* و از *ذاکرین* قرارمان ده.*
🍃واژه: #ذاکرین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۱
#پرسش
باتشکر از شما استاد دلسوز ومهربان
لطفا درباره والله اعلم، صحبت کنید چون بعضی وقتها مینویسند الله عالم
کدام صحیحتر است ?
#پاسخ
عبارت *الله أعلم* و عبارت *الله عالم* ظاهرا مفهوم *مشترک* و تقریبا *یکسانی* دارند و در واقع گوینده، *علم مطلق* را از آن خداوند می داند و *برداشت* خودش را فقط در حد یک *احتمال* می داند.
در عبارت *الله أعلم* قطعا منظور گوینده این نیست که بخواهد علم خودش را با علم خداوند *مقایسه* کند.
🍃واژه: #الله_عالم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۳
سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم و مشتاق گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
مادر نازنین ما *حضرت زهرای أطهر* سلام الله علیها در *روز جمعه* این گونه با خالقش سخن می گفت:
اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ *تَقَرَّبَ إِلَیْکَ* وَ أَوْجَهِ مَنْ *تَوَجَّهَ إِلَیْکَ* وَ أَنْجَحِ مَنْ سَأَلَکَ وَ *تَضَرَّعَ إِلَیْکَ.*
(خدایا ما را از آنان قرار ده که بیش از همه *به تو نزدیکی جستند* و از آنان که بیش از همه *به تو توجه دارند* و درخواستشان بیش از همه روا گشته و فقط به تو تضرع می کنند.)
اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ *کَأَنَّهُ یَراکَ* إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاکَ وَ *لا تَمُتْنا إِلاّ عَلی رِضاکَ.*
(خدایا؛ ما را تا قیامت از آنان قرار ده که انگار تو را می بینند و در آن، تو را ملاقات می کنند و ما را نمیران مگر بر رضایتِ خودت.)
اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ *أَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ* وَ *أَحَبَّــــــــکَ فی جَمِیعِ خَلْقِــکَ *
(خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که عملش را برای تو خالص کرده و در میان همه خلق تو، فقط عاشق توست.)
*اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْمَاً حَتْماً لا نَقْتَرِفُ بَعْدَها ذَنْباً وَ لا نَکْتَسِبُ خَطیئَةً وَلا إِثْمَاً*
(خدایا؛ تمام صلاه و توجه ات را برای محمد و خاندان محمد قرار ده، و ما را با آمرزشی قطعی و حتمی بیامرز که بعد از آن گناهی انجام ندهیم و خطایی مرتکب نشویم.)
*اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیَةً دَائِمَةً زاکِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمین*
(خدایا؛ تمام صلاه و توجه ات را برای محمد و خاندان محمد قرار ده، توجهی که دائما فزونی یابد و همیشگی و پاک و بسیار و پی در پی هم باشد. تو را به رحمتت سوگند (می دهم) ای فرصت دهنده مهربان.)
*شانزدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که:
لطفا به استناد آیات قرآن و خلاصه و بدون توضیح بفرمائید: *برای « محبوب خداوند شدن » چه باید کرد؟*
*حی علی الحب*
🍃واژه: #حب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۴
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۴
#پرسش
جواب اینکه *چرا* خداوند با زنان سخن نمی گوید را ممکن است بیشتر توضیح دهید. تا قبل این به ما گفته بودند در زبان عربی صیغه افعالی که خطاب به جامعه است را به طور عرف مذکر استفاده می کنند و منظور تمام افراد جامعه فارغ از جنسیت است.
#پاسخ
ببخشید با توجه به *ضدیت* یهودیان و بنی امیه و بنی العباس و سلاطین جور با *مقام والای زن* و به دلایل دیگری، *شرائط لازم* برای گفتگو در این زمینه فراهم نیست.
بله این درست است که هر کلمه *مذکری* افراد *مؤنث* را هم شامل می شود.
اما با توجه به برخی از آیات، *مثل آیه بسیار نورانی اما محجوب ۳۵ سوره احزاب* ، به نظر می رسد بانوان، فطرت فعال تری نسبت به مردان دارند و آن *هشدارها* و *نظارتی* که دائما برای *اقایان* لازم است، بانوان، به آن نیاز ندارند.
به عنوان مثال، به نظر من این *اصلا طبیعی نیست* که در غالب کتابها و سخنرانیهای مذهبی از صدر اسلام تا کنون، به اینکه *دختران، شش سال* زودتر از پسرها *عاقل و بالغ* می شوند، *هیچ اشاره ای نمی شود.*
و متأسفانه به *طواف نساء* و اینکه این بخش از مناسک حج تمتع و حج عمره، در *تجلیل* از مقام زن است، کمترین اشاره ای نمی شود.
موارد دیگری هم هست که از بیان آنها معذورم.
در هر حال *اولین* افرادی که *دعوت أنبیاء و آولیاء الهی* را *تصدیق* و با آنها *بیعت* و از آنها با تمام وجود و کاملا بیدریغ، *حمایت* هم کرده اند، *بانوان* بوده و هستند.
فقط بانوان هستند که خداوند به رسول أکرم صلی الله علیه و آله دستور می دهد که برای *مؤمنات* دائما *استغفار* کند. فقط بانوانند که می توانند: *خیرات حسان* باشند.
خداوند علیم حکیم، جمیع دختران و بانوان مؤمن را از هر *غفلت و انحراف و تخلفی* حفظ فرماید.
🍃واژه: #زن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۵
#پرسش
در جلسه چهاردهم هنر زن بودن فرمودید که از آن موقع در آمد خانوم هم داخل خانه برکت درآمد مرد از بین رفته.
آیا واقعا مال حلالی که زن از کار علمی برای انقلاب در میآورد و همسرداری اش هم به جای خود درست صورت گیرد مال مرد را بی برکت میکند؟
#پاسخ
لطفا *فراز سوم* دعای *بیست* صحیفه سجادیه (مکارم الاخلاق)
(۳) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتِمَامُ بِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ،
را درست ترجمه و در آن تأمل و تدبر کنید إن شاء الله تعالی *پاسخ* خود را به روشنی خواهید یافت.
ظاهرا *تمام* کارهایی را که بانوان در جامعه انجام می دهند، مردان هم می توانند آنها را انجام دهند اما با این همه *ریزش* در جریان *صفین و نهروان و مسکن و کربلاء* و خیانتهای *خواص* خوش سابقه دانشگاهی و حوزوی در طول این چهل و یکسال، ثابت می کند که *هیچ مردی* بدون *جهاد همسرداری* از غفلت و انحراف و تخلف، مصونیت ندارد و *مراقبت از شوهران،* کار هیچ مردی نیست.
🍃واژه: #درآمد_خانمها
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۶
#پرسش
ممنون از پاسخ زیبای شما.
البته که نگاهم مردانه نبود فقط ابهام داشتم در استدلالتون.
چون فرمودید زنهایی که به زن بودنشان افتخار می کنند چون خوبتر هستند نیاز به انبیا نداشتند. (برداشت من از صحبت شما)
ممنون که اینقدر با حوصله و با بیان زیبا به سوالات جواب میدید.
#پاسخ
عرض کردم *شاید شاید شاید* اگر هم أنبیاء الهی صلوات الله علیهم مبعوث نمی شدند، بانوان به خاطر عاقل و بالغ شدنشان، *شش سال* زودتر از پسرها، خیلی از این *جنایتها، خیانتها، اختلاسها، دنائتها، رذالتها و شرارتها* رخ نمی داد.
مشکل اینجاست که متأسفانه *دشمنان و عوامل استکبار* توانسته اند *جهاد همسرداری* را به *روابط زناشویی* تفسیر و *تلقین* کنند.
لذا دیدید که چه *دختران پاکدامنی و زنان شوهر داری* از کشورهای مختلفف که *شستشوی مغزی* شده بودند برای داعشی های خبیث، *جهاد نکاح* را فقط *إرضاء جنسی* آن افراد خبیث فهمیدند.
🍃واژه: #جهاد_همسرداری
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۷
#پرسش
فرمودند که آیه ای هست در مورد اینکه پیامبر فرموده باشند ...از زن اطاعت نکنید؟؟؟
#پاسخ
لطفا ابتدا بفرمائید:
۱ـ *اطاعت* یعنی چه؟
۲ـ اطاعت در قرآن، *منحصر* به کیست؟
۳ـ آیا بانوان، از طرف خداوند *مأمور* شده اند که *أمـر* یا *رسالتی* را به *اجرا* درآورند؟
۴ـ اینکه در پائین *فاکتور خرید* یک أغذیه فروشی، (که معمولا مراجعین ظاهربین و تنبل و کم اطلاع دارد)، *حدیثی جعلی و دروغ* به رسول أکرم صلی الله علیه و آله نسبت می دهد،
در راستای همان *موج اسلام ستیزی* است که فرانسویها و دیگر مزدوران استکبار مطرح می کنند تا شاید بتوانند مقابل *سیل اقبال مردم جهان به اسلام* را بگیرند.
🍃واژه: #اطاعت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۹۳
سلام و برکات الهی بر شما که به *شانزدهمین* پرسش *موکب أربعینی*، پاسخ های خوبی را ارائه کردید.
پرسش این بود که: *برای « محبوب خدا شدن » چه باید کرد؟*
همانطور که *برخی* از شما عزیزان در *پیامبرسانها مختلف* فرمودید، *ابتدا* باید ببینیم که *خداوند در قرآن،* کدام *انسان* را و با *چه خصوصیاتی* دوست دارد.
قرآن برای افراد *محبوبِ* خدا، *بیست و دو مقام* را مطرح کرده، که *نه* مقام و صفت از آنها، *ایجابی* است و *سیزده* مقام و صفت، *سلبی* است و مؤمن، نباید به آنها *آلوده* باشد.
آن *۹ مقام و صفت ایجابی* عبارتند از:
۱ـ إِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ،* ۲ـ إِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ التَّوَّابينَ،* ۳ـ وَ *يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ،* ۴ـ فَإِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ الْمُتَّقينَ،* ۵ـ وَ اللَّهُ *يُحِبُّ الصَّابِرينَ،* ۶ـ إِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ،* ۷ـ إِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ،* ۸ـ وَ اللَّهُ *يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ،* ۹ـ إِنَّ اللَّهَ *يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِهِ صَفًّا،*
اما آن *1۳ مقام و صفت سلبی* (که مؤمن نباید به آنها آلوده باشد) عبارتند از:
۱ـ إِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ،* ۲ـ وَ اللَّهُ *لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ،* ۳ـ وَ اللَّهُ *لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثيمٍ،* ۴ـ فَإِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ الْكافِرينَ،* ۵ـ وَ اللَّهُ *لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ،* ۶ـ إِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا،* 7ـ إِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ مَنْ كانَ خَوَّاناً أَثيماً،* ۸ـ *لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ* (إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ)، ۹ـ إِنَّهُ *لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ،* ۱۰ـ إِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ الْخائِنينَ،* ۱۱- إِنَّهُ *لا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ،* 1۲ـ إِنَّ اللَّهَ *لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ،* ۱۳ـ وَ اللَّهُ *لا يُحِبُّ الْفَسادَ،*
پس اگر اکثرِ ( *یهود و نصاری و مسلمانان* )، *دنیازده و گرفتار شک و شبهه و ارتداد* شوند، و خداوند بخواهد *قـــوم دیگــری* را *وارث* زمین کند و *تمام مسئولیتهای تمام کشورها* را فقط به *صالحان* بسپارد: ( *يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ* )، حتما مردمی را می آورد که به آن *۹ مقام و صفت عاقلانه و زیبا* آراسته باشند و از آن *۱۳ خصوصیت منفی و زشت،* مبرا باشند.
آنان قطعا در هر شرائطی، *مطیع هر سفیر منصوب الهی* هستند:
*قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ*
*اللهم اجعلنا منهم*
🍃واژه: #حب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۹۹
*هفدهمین* پذیرایی شبانه، در *موکب اربعینی* ما:
لطفا در آیات قرآن، *یک تـــرازو* را پیدا کنید که *میزان محبت* خودم به خدا را بتوانم با آن به طور دقیق *اندازگیری* کنم.
*حی علی الإخلاص*
🍃واژه: #میزان_محبت
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۹۹ *هفدهمین* پذیرایی شبانه، در *موکب اربعینی* ما: لطفا در آیات قرآن، *یک تـــرازو*
#قطرات_بارانی_۱۳۰۰
با سلام و احترام و عرض صبح بخیر،
پاسخ *هفدهمین* پرسش *موکب اربعینی* ما اینست:
قرآن در سوره توبه می فرماید یک *ترازو* پیدا کنید و در یک *کفه* آن « *محبت* ۳+۵ » چیز را قرار دهید و در *کفه دوم* آن، « *محبت* ۳ چیز » را بگذارید.
اگر آن *کفه هشت تایی* سنگین تر از *کفه سه تایی* باشد، آن شخص حتما *فاسق* است:
قُلْ: إِنْ كانَ
۱ـ *آباؤُكُمْ،* ۲ـ وَ *أَبْناؤُكُمْ،* ۳ـ وَ *إِخْوانُكُمْ،* ۴ـ وَ *أَزْواجُكُمْ،* ۵ـ وَ *عَشيرَتُكُمْ،*
۶ـ وَ *أَمْوالٌ* اقْتَرَفْتُمُوها، ۷ـ وَ *تِجارَةٌ* تَخْشَوْنَ كَسادَها، ۸ـ وَ *مَساكِنُ* تَرْضَوْنَها
« *أَحَـــــبَّ إِلَيْــــــكُمْ*
مِنَ: ۱ـ *اللَّهِ،* ۲ـ وَ *رَسُولِهِ،* ۳ـ وَ *جِهادٍ* في سَبيلِهِ
فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي *الْقَوْمَ الْفاسِقينَ* (توبه/۲۴)
بگو: اگر *پدران* و *پسران* و *برادران* و *همسران* و *خاندان* شما
و *اموالى* كه گرد آوردهايد و *تجارتى* كه از كسادش بيمناكيد و *خانه هايى* را كه خوش مىداريد، نزد شما از *خدا* و *رسولش* و *جهاد* در راه وى،« *دوستداشتنى تر* » است
پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را به اجرا درآورد زیرا خداوند مردم فاسق را راهنمايى نمىكند.
اللهم؛ إنی أسئلک *حبک* و *حب من یحبک* و *حب کل عمل یوصلنی الی قربک*
🍃واژه: #ترازو #حب
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۹۰ #ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی
#قطرات_بارانی_۱۳۰۱
#پرسش
عکسی که در آینه است چگونه می تواند به صاحب خود توجه کند؟ آیا امکان چنین چیزی هست؟ برعکسش کاملا متصور است اما سوال پیش آمد این مورد چگونه می تواند باشد؟
#پاسخ
خداوند علیم حکیم، حتی *یک لحظه* هیچ مخلوقی را رها نمی کند اما برای *جن و انس* (مخلوق مختار) این امکان را فراهم آورده که به *خالق و فاطر و مالک و رازق* خود *بی توجه* باشند و *گمان کنند* که *مستقل* هستند.
لطفا مقابل آینه بایستید، اگر شما نباشید *عکس* شما هم نیست. اما اگر *عکس* شما *مختار* باشد در اینکه به شما *توجه بکند* و یا *توجه نکند،*
حال اگر *عکس* شما از *توجه* به شما که مالک و خالقش هستید خودداری کند، حکایت از این دارد که چقدر *غافل، جاهل، متوهم و أبله، خودخواه و متکبر* است.
🍃واژه: #آینه
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۹۸ #ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۹۳ سلام و برکات الهی بر شما که به *شانزدهمین* پرسش *موکب
#قطرات_بارانی_۱۳۰۲
#پرسش
سلام استاد ممنون از پاسخ کاملتون امکان داره مطلب را خلاصه تر بیان کنید
#پاسخ
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما.
خلاصه ترین عبارت برای اینکه *محبوب* خداوند باشیم اینست که:
بکوشیم *فضائل* را در خودمان شکوفا کنیم و از تمام *رذائل* بپرهیزیم.
زیارت *امین الله* هم *سیزده* مورد کاربردی را به ما یادآوری می کند:
اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي :
۱ـ مُطْـمَـئِـنَّـةً بِقَدَرِكَ، ۲ـ رَاضِـيَـةً بِقَضَائِـكَ، ۳ـ مُولَعَـةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِـكَ، ۴ـ مُحِبَّـةً لِصَفْـوَةِ أَوْلِيَائِـــكَ، ۵ـ مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ، ۶ـ صَابِـرَةً عَلَى نُزُولِ بَلائِكَ، ۷ـ شَاكِـرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِـكَ، ۸ـ ذَاكِـرَةً لِسَـوَابِـغِ آلائِــكَ، ۹ـ مُشْتَاقَةً إِلَى فَرْحَـةِ لِقَائِكَ، ۱۰ـ مُتَزَوِّدَةً التَّقْوَى لِيَوْمِ جَزَائِكَ، ۱۱ـ مُسْـتَـنَّـةً بِسُنَــنِ أَوْلِيَائِكَ، ۱۲ـ *مُفَارِقَـةً لِأَخْـــــلاقِ أَعْدَائِــــكَ،* ۱۳ـ مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيَا بِحَمْدِكَ وَ ثَنَائِكَ.
🍃واژه: #محبوب_خداوند
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۹۸ #ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۹۳ سلام و برکات الهی بر شما که به *شانزدهمین* پرسش *موکب
#قطرات_بارانی_۱۳۰۲
#پرسش
سلام استاد ممنون از پاسخ کاملتون امکان داره مطلب را خلاصه تر بیان کنید
#پاسخ
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما.
خلاصه ترین عبارت برای اینکه *محبوب* خداوند باشیم اینست که:
بکوشیم *فضائل* را در خودمان شکوفا کنیم و از تمام *رذائل* بپرهیزیم.
زیارت *امین الله* هم *سیزده* مورد کاربردی را به ما یادآوری می کند:
اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي :
۱ـ مُطْـمَـئِـنَّـةً بِقَدَرِكَ، ۲ـ رَاضِـيَـةً بِقَضَائِـكَ، ۳ـ مُولَعَـةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِـكَ، ۴ـ مُحِبَّـةً لِصَفْـوَةِ أَوْلِيَائِـــكَ، ۵ـ مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ، ۶ـ صَابِـرَةً عَلَى نُزُولِ بَلائِكَ، ۷ـ شَاكِـرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِـكَ، ۸ـ ذَاكِـرَةً لِسَـوَابِـغِ آلائِــكَ، ۹ـ مُشْتَاقَةً إِلَى فَرْحَـةِ لِقَائِكَ، ۱۰ـ مُتَزَوِّدَةً التَّقْوَى لِيَوْمِ جَزَائِكَ، ۱۱ـ مُسْـتَـنَّـةً بِسُنَــنِ أَوْلِيَائِكَ، ۱۲ـ *مُفَارِقَـةً لِأَخْـــــلاقِ أَعْدَائِــــكَ،* ۱۳ـ مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيَا بِحَمْدِكَ وَ ثَنَائِكَ.
🍃واژه: #محبوب_خداوند
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۰۳
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار*
*هیجدهمین* پرسش قرآنی *موکب اربعینی* ما اینست که:
اگر *آیه ۲۴ سوره توبه* را با دقت *نگاه* کنیم *چه نکتة پنهان اما بسیار جالبی* را در آن *می بینیم؟*
*حی علی البصیره*
🍃واژه: #توبه_۲۴
@dr_ghofrani2
4_5803443536447669847.doc
78.8K
#قطرات_بارانی_۱۳۰۴
👈نوع فایل: متن پیاده شده
👈موضوع: #نهج_البلاغه
نامه_۳۱
👈جلسه دوازدهم
🍃واژه: #زندگی_سالم
پاییز۹۷
@dr_ghofran2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۹۴ #ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۸۴ #پرسش جواب اینکه *چرا* خداوند با زنان سخن نمی گوید ر
#قطرات_بارانی_۱۳۰۶
📌همراه با نظرات شما
فکر میکنم توجه کردن به این حدیث قدسی که خطاب به پیامبر است مارا با منزلت وجایگاه زن آشناتر کند.
لولاک لماخلقت الافلاک ولولا علی لما خلقتک و لولا ( فاطمه) لما خلقتکما.
استادبزرگوارچه زمانی میتوانیم به کنه وباطن احادیثی از این دست پی ببریم؟
📌همراه با نظرات استاد
قبل از احادیث، ابتدا باید *شأن و منزلت و عظمت مقام رن* را در *آیات متعدد قرآن* بیابیم و باور کنیم.
🍃واژه: #مقام_زن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۰۷
#پرسش
در مورد ترس برخی دختران ................
.....................................................
چه ویژگی هایی رو لازمه بهش توجه کنند که در زندگی مشترک دچار یاس از تاثیرگذاری بر روی همسر خود نشوند؟
#پاسخ
۱ـ پرسش شما شبیه به اینست که بپرسیم: پس از اتمام تحصیلات پزشکی و در آغاز طبابت، *کدام بیمار* را بپذیریم؟ و: *مهمترین ویژگیهای یک بیمار کدامند؟*
۲ـ از منظر اسلام دختر مؤمن، مجاز است با هر *پسری* که *تارک الصلوه و شرابخوار و بی اراده و بی ایمان و خبیث* نباشد، ازدواج کند.
۳ـ اینکه فرمودید: *به چه ویژگی هایی باید توجه کنند تا در زندگی مشترک دچار یاس از تاثیرگذاری بر روی همسر نشوند؟* ظاهرا در هیچیک از متون اسلامی، *نیت تأثیرگزاری* در ازدواج سفارش نشده است.
یکی از فرقهای ازدواجهای رایج با ازدواج *اسلامی* همین است که در نکاح اسلامی، زن و شوهر قصد و نیتشان، فقط *رشد و تکامل و تعالی و تقرب خودشان به خدا* و *انجام وظیفه و تکلیف* است.
اما در ازدواجهای رایج، یا زنان می خواهند شوهرانشان را *آدم* کنند، یا مردان می کوشند زنانشان را *آدم* کنند و یا هر دو می خواهند فرزندانشان را *آدم* کنند. اما هیچکدامشان نمی خواهند *خودشان آدم شوند.*
🍃واژه: #ازدواج_اسلامی #ازدواج_رایج
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۰۰ با سلام و احترام و عرض صبح بخیر، پاسخ *هفدهمین* پرسش *موکب اربعینی* ما اینست:
#قطرات_بارانی_۱۳۰۸
#پرسش
لطفا این نوع جهاد را یکم بازتر میکنید استاد یعنی چرا خداوند حکیم اینجا واژه جهاد را نام برده؟؟
#پاسخ
اکثر یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، ظاهرا *خدا و رسول خدا* را *قبول* دارند اما حاضر به *جهاد* نیستند.
طبق *آیه ۲۱ سوره مائده* وقتی حضرت موسی علیه السلام، بنی اسرائیل ( *که تماما آقازاده بودند!!!* ) را به *جهاد* فراخواند، آنها گفتند: خودت و خدا بروید و اشرار را از *بیت المقدس* بیرون کنید تا ما وارد آن شویم!! (شبیه همین توقعی که بسیاری از شیعیان از آخرین حجت الهی دارند که بیاید و با خدایش تمام مرزها را بردارد تا آنها بتوانند بدون پاسپورت و ویزا به راحتی به جهانگردی و التذاذ خود بپردازند.)
*صداقت* در ایمان به خدا و رسول او، همین اطاعت در *جهاد* است.
ابتدا برای تمام مردان و زنان مؤمن، *جهاد أکبر* علیه *نفسانیت* خودشان،
و پس از آن، *جهاد همسرداری* برای زنان، تا *نگاه مردان* از زمین کنده و *آسمانی* شود،
و سپس *جهاد فی سبیل الله* و یا *جهاد فی الله* برای تمام مردان مؤمنی که در *بیت* نورانی بانوان، *رجال* شده اند.
🍃واژه: #جهاد
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۰۳ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* *هی
#قطرات_بارانی_۱۳۰۹
سلام و رحمت الهي بر شما اعضاء محترمی که به *هجدهمین* پرسش قرآنی *موکب أربعینی* پاسخ دادید.
پرسش این بود:
*چه نکتة پنــهان اما بسیار جالب و زیبایی* را با دقت در *آیه ۲۴ سوره توبه* میتوان دید؟
در پاسخ باید گفت:
اگر *أَبْناؤُكُمْ* را فقط *پسران* و *إِخْوانُكُمْ* را فقط *برادران* بدانیم به این نتیجه زیبا می رسیم که:
*محبت* به *هـــر مادر* و *هـــر دختر* و *هـــر خواهری،* هر قدر هم *زیاد* باشد، باز با *محبت خدا* و *رسول او* و *جهاد در راه او* ، هرگز در *تعارض و تضاد و ممنوع* نیست.
البته اگر نظر برخی از مترجمین را بپذیریم که: *أَبْناؤُكُمْ* را *پسران و دختران* و *إِخْوانُكُمْ* را *برادران و خواهران* می پندارند، (با استدلالی که جای اعتراض دارد)، در این صورت هم *محبت به هــــر مادری* (از هر نژاد و قوم و ملتی و با هر خصوصیت اعتقادی و مواضع سیاسی و حتی اخلاقی)، قطعا با *محبت به خدا* و *رسول او* و *جهاد در راه او* ، تعارض و تضادی نخواهد داشت و *ممنوع* و *خلاف شرع* نیست.
🍃واژه: #توبه_۲۴
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۱۰
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار*
ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام سجاد صلوات الله علیه،
*نوزدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما این پرسش است که:
چرا در قرآن بارها و بارها گفته شده است: *قــــل؟*
*قل، یعنی چه؟*
لطفا *تمام عزیزانی که آرزوی شرکت در رزمایش با شکوه اربعین را دارند* (که با این دو دولت معاویه صفت و خائن، بعید است امسال انجام شود) در این بحث *فراگیر و مهم و شیرین* شرکت کنند.
*حی علی البیان*
🍃واژه: #قل
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۱۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* ضمن
#قطرات_بارانی_۱۳۱۱
سلام و صلوات و رحمت بیکران الهی بر شما *زائرین أربعین* که به *نوزدهمین پرسش موکب* ما پاسخهای خوبی ارائه کردید.
*نوزدهمین* پرسش قرآنی ما این بود که: *چرا در قرآن اینهمه گفته شده: *قل، قل، یعنی چه؟*
در *پاسخ* به نظر می رسد:
*قول* یعنی *سخن* که ممکن است *عاقلانه یا جاهلانه* و *راست یا دروغ* باشد، که اگر *جاهلانه* و *خودخواهانه* و *دروغ* و *بی اجازه* و *ناحق* باشد، حتما *مخرب » خواهد بود و « قابل مؤاخذه و مجازات » است.
اما *قل* در قرآن، کلامی بر مبنای *عقل* و *صدق* و *حق* و همراه با *إذن الهی* است.
و با این *إذن،* آنچه خداوند قبلا *در فطرت انسان پنهان کرده است،* از درون فرد به بیرون او، *جاری* می شود.
پس *قل های قرآن،* انسان را از *باطن* به *ظاهر* سیر می دهد و متحول می کند و به افتخارِ *لسان الهی بودن* می رساند.
*قــل* های قرآن، در حقیقت *فتاوا* و *اطلاعیه ها* و *بیانه ها* و *سنت های الهی* در زمینه های مختلف زندگی است که بهترین و روشن ترین *راهکارهای رهایی* از مشکلات و رسیدن به *سعادت* را پیش روی انسان قرار می دهد.
*مواضعِ مؤمنین* در موقعیتهای مختلف زندگی را همین *قل های قرآنی* روشن می کنند و به آنان می فهمانند که باید در طول زندگی خود، *قائل* به چه چیزهایی باشند و چه *قولهایی* را *نباید* با زبان، یا با رفتار، یا با لباس، یا با جوارحشان، به دیگران *منتقل کنند.*
پس وقتی گفته می شود: *قولوا: لا إله الا الله، تفلحوا،* قطعا *تلفظ* این عبارت، کارگشا و عامل رستگاری نیست، بلکه *قائل* بودن به *یگانگی ذات أقدس الهی* و *موحد شدن،* شرط *فلاح و رستگاری* است.
پس افراد *لال* هم می توانند *قائل* باشند و *صادقانه و با قلبشان و تمام جوارحشان بگویند:* قل: *هو الله أحد*
🍃واژه: #قل
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۱۱ سلام و صلوات و رحمت بیکران الهی بر شما *زائرین أربعین* که به *نوزدهمین پرسش موکب
#قطرات_بارانی_۱۳۱۲
با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
صبح شما بخیر.
در پاسخ به پرسشِ *نوزدهم،* شما فرمودید:
*قل* یعنی: *بیان ما فی قلب*
و من هم عرض کردم:
*قل،* آنچه را که خداوند قبلا *در فطرت انسان پنهان کرده،* از درون فرد به بیرون او، *جاری* می کند.
اکنون *بیستمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که:
لطفا بفرمائید:
اولا: *گوینــــده* تـــمامِ *قـل ها* کیست؟
ثانیا: حداقل *پنج مورد* از مواردی را که قبلا خداوند در هر فردی *پنهان* کرده لطفا معرفی بفرمائید. (من، *دوازده* مورد را در قرآن یافتم.)
*حی علی البصیره*
🍃واژه: #قل
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۰۹ سلام و رحمت الهي بر شما اعضاء محترمی که به *هجدهمین* پرسش قرآنی *موکب أربعینی* پ
#قطرات_بارانی_۱۳۱۳
#پرسش
استاد این یعنی یه مرد میتونه بمونه و به مادر یا همسرش خدمت کنه و همون اجر جهاد رو ببره
یا به این معنی هست که یه زن مانع رفتن مرد برای جهاد نشه؟
#پاسخ
ظاهرا برداشتتان از آیه درست نیست.
*محبت به مادر* مزاحمتی با *محبت به خدا و رسول او و جهاد در راه او* ندارد.
یعنی *مادر* اگر مشرک، کافر، منافق، فاسق هم باشد، محبت به او *ممنوع* نیست.
🍃واژه: #توبه_۲۴
@dr_ghofrani2