eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
168 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۴۵۹ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما اعضاء محترم گروه سالروز میلاد حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله (رئیس مکتبمان) و حضرت صادق آل محمد صلوات الله علیه (رئیس مذهبمان) را به شما دوستدارن أهل بیت نبوت و امامت تبریک عرض می کنم. إن شاء الله تعالی رهبر عالیقدرمان و ما و شما و جمیع مسلمین، مشمول دعاهای خیر و شفاعت آن بزرگواران باشیم و هر روز در برابر تهاجم مستکبرین جهان، مقاوم تر شویم. *سی امین* پرسش *موکب قرآنی* ما این بود که: چرا قرآن می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ *أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ؟* (بقره/۲۶۷) انفاق، *دل کندن و رها شدن از تعلقات و وابستگی و دلبستگی* برای *وارستگی* است. انسان با انفاق، خودش را از *جاذبه های فریبنده و فانی* آزاد می کند. پس *انفاق، قبل از اینکه کمک به غیر باشد، کمک به خویش است.* آنها که انفاق نمی کنند مثل *ساکنین کوچه های بن بست* از بودن خود، لذتی نمی برند اما آنان که أهل انفاق اند، انگار *کنار رودخانه پر آب و پر تلاطم* زندگی می کنند و از لحظاتشان لذت می برند. بسیاری از مردم، می پندارند *هر چه بیشتر داشته باشند، راحتی و موفقیت و آرامششان بیشتر است.* اما *داشته های بیشتر، مثل غل و زنجیر دست و پای آدم را می بندند و روزگارش را سیاه می کنند.* در حالی که انفاق، خیال آدم را راحت می کند و به او *آرامش می بخشد.* با انفاق، *جـــــا* برای *نــــــزولات جدیــــد* بـــاز می شود.* زیرا انفاق، *بلافاصله* جایگزین می شود: *وَ ما أَنْفَقْتُمْ* مِنْ شَيْ‏ءٍ *فَهُوَ يُخْلِفُهُ* (سبأ/۳۹) پس تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد *بلافـاصـــــله* دهدت بـــاز پس انفاق، انسان را به *جریان* می اندازد و او مثل *قناتی پر آب و زلال،* *جریان و تازگی و طراوت* پیدا می کند. با اینکه انسان، با انفاق، ظاهرا *دستاوردها و نتیجه زحماتش* را *از دست می دهد* اما در حقیقت، *خودش را به دست می آورد.* پس این *اصل* را به خاطر بسپاریم که: تا از *خوشی ها* (ی زودگذر و فانی) نگذریم، هرگز به *خوبی ها* (ی پایدار) نمی رسیم و در کاروان *ابــــرار* ثبت نام نمی شویم: *لَنْ تَنالُوا الْبِرّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ* (بقره/۹۲) برای انفاق، نباید دنبال *چیزهای کهنه و خراب و ناپاک* رفت، زیرا خودمان، از خالق و خلق، *بهترین و پاک ترین* را انتظار داریم. *طیب* از *أسماء الهی* است. پاکی و پاکیزگی، صفت اوست. انسان با انفاق از *طیبات و پاکی ها* ، *پاکی و پاکیزگی خودش را وسعت می بخشد.* انفاق، مانند *بــــذرپاشـــی* است و انسان، *هر چه را بکارد، همان را برداشت می کند.* پس اگر از *طیبات* انفاق کنیم، روزی آن طیبات، *گُل* می دهند و *لجنزار دنیا* برایمان به *گلزار و گلستان* تبدیل می شود. پس مؤمنین، با *انفاق طیبات،* لایقِ *بهشت، خودساخته خود* می شوند. انفاق، کاری به *کم و زیادی داشته ها* ندارد بلکه بحث *دل کندن* و *تقدیم بی منت* و *کاشتن برای آبادانی آخرت* است. *یک اصل دیگر* : نماز صبح، *قبل* از طلوع آفتاب، *قبول و ارزشمند* است اما *بعد* از طلوع آفتاب، *باطل و بی ارزش* است. انفاق هم، *در زمان گرانی و نایابی و قحطی و قبل از هر گشایشی،* بسیار ارزشمند است، اما انفاق، *بعد از ارزانی و فراوانی و گشایش در امور،* ارزش چندانی ندارد: *لا يَسْتَوي مِنْكُمْ* مَنْ أَنْفَقَ مِنْ *قَبْــلِ الْفَتْحِ* وَ .... مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا *مِنْ بَعْـــدُ* (حدید/۱۰) خدایا؛ به حق این شب پر خیر و برکت و نورانی ما را از *مؤمنین منفق* (مما رزقتنا) قرار ده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۰ سلام و رحمت الهی در این روز چهارشنبه که ذکرش *یا حیُّ یا قیُّوم* است به شما اعضای محترم *سی و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که: بفرمائید: چرا قرآن می فرماید: *فَلا تُزَكُّـــوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَـــمُ بِمَنِ اتَّقى*‏ (نجم/۳۲) « .... پس *خودتان را پاك مشماريد* (زیرا) *او به* (حال) *آن كه تقوا دارد، داناتر است.* » امیدوارم *۱۰۰۰* نفر به این پرسش زیبا و مهم پاسخ دهند. إن شاء الله تعالی *حیّ علی التقوی* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۱ 🍃 نورچشمی عزیزی در « شکایت » از « والدین پسردار » و « خود پسرها » فرموده اند: مدتی ست الحمدلله در معرض أمر مقدس ازدواج قرار گرفته ام. دختری هستم که بیست و شش غدیر و بیست و شش محرم را درک کرده ام. الحمدلله بندگان خوب خدا بسیار به من لطف دارند ، مانند هر ریحانه ای، در هر مجلس ،مسجد و یا خرید و دانشگاه و .... خواستگاران زیادی برایم پیدا میشود که به اکثر آنها خانواده اجازه ملاقات می دهند و خانواده ها باهم آشنا میشوند.... این وضعیت غمی را در دل بنده نشانده، به این خاطر که خانواده ها با کلی انرژی با هم آشنا میشوند و صحبت های اولیه صورت میگیرد با وجود اصرار ها و ابراز محبت و.... اما همه ی خواستگاران، می روند و دیگر هیچ خبری از آنها نمیشود.... این مسئله برای خانواده هم باعث رنجش بسیار شده... واقعا شاکر خداوند هستم و میدانم همیشه همیشه بهترین ها را برایم میخواهد ولی رویکرد منطقی و عقلانی می گوید در پی علت باشم... چرا این اتفاق در حال تکرار است؟ افرادی که هم خود خانواده و هم خود آقا، پسند کردند اصرار در پی اصرار ولی به یکباره... تکرار این اتفاق، باعث شده که دیگر از پذیرا بودن خواستگار دلسرد شوم صحبت با نامحرم ،جویا شدن از احوالات او و بیان کردن احوالات خود برای او به خودی خود سخت هست و تکرار این ماجرا ها سخت ترش کرده و بعد از آن اینکه راجع به این شخص فکر کنی یا نه آیا خبری میشود یا خیر چون اگر اینها دیگر قصد رجوع نداشتند چه فکر کردن به نامحرم کاش در جامعه دینی و خانواده های مذهبی فرهنگ خبر دادن و در انتظار نداشتن و طلب خیر و عافیت کردن، برای هر دو خانواده جا بیفتد... 🍂 به این نورچشمی عزیز عرض کردم: اولا: ازدواجتان (شاید به خاطر گرفتن مدرک پوچ دانشگاه) به تاخیر افتاده و این آثاری را در شما پدید آورده که شاید برای خودتان خیلی ملموس نباشد اما برای خواستگارانتان مشهود است. پس سعی کنید مدارک دانشگاهیتان را در ذهنتان آتش بزنید و به همان خصوصیات زیبا و جذاب یک دختر طبیعی بدون مدرک، برگردید. ثانیا: برای اینکه از این وضعیت برزخی نجات پیدا کنید پیشنهاد من اینست که از پرسشنامه استفاده کنید که در طی پنج جلسه حضوری در باب ازدواج توضیح داده ام لطفا در کانال تسبیح آنها را پیدا و چه بهتر که با خانواده آنها را گوش بدید. ضمنا در « سایت به آسمان نگاه کن » و در کتاب ازدواج چرا و ازدواج چگونه هم این پرسشنامه هست. ثالثا: خدا را شکر کنید شاید این باز نگشتن خواستگاران به خاطر « آماده نبودن شما » است که خداوند به شما لطف کرده و برای در امان بودن از طلاق به شما فرصت بیشتری داده تا برای « جهادهمسرداری » خودتان را آماده کنید. امیدوارم موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۲ با سلام و احترام و تشکر فراوان از پاسخهای پر نکتة شما *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* *سی و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: چرا قرآن می فرماید: *فَلا تُزَكُّـــوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَـــمُ بِمَنِ اتَّقى*‏ (نجم/۳۲) « .... پس *خودتان را منزّه مشماريد* (زیرا) او *به* (حال) *آن كه تقوا دارد، داناتر است.* » انسان را در *دنیائی* مستقر کرده اند که پُر از تاریکی، آلودگی، غفلت، جهالت، حسادت، حرص، دروغ، شایعه، ظلم، فریب، مکر، حیله، خدعه، شرارت، خباثت، رذالت، میکرب و باکتری و ویروس های *بیمار* کننده است. پس انسانی که سالها در چنین محیط و فضا و شرائط آلوده ای قرار دارد، چگونه می تواند خود را پاک و منزّه بپندارد؟ ظاهرا *پیام مهم* این آیه اینست که: اولا: *توهّم منزّه بودن و ادعای پاکی،* بــــا *حقیقت تزکیه و پاکی،* برابر نیست. ثانیا: *توهّم منزّه بودن و ادعای پاکی،* خودش زائیده *ناپاکی* و یک *بیماری خطرناک* است. چرا؟ زیرا این افراد، معمولا *خود* را از هر انحراف و تخلّفی، *تبرئه* یا آنها را *توجیه* می کنند و از *هر انتقادی* گریزان اند اما دیگران را با هر احتمالی، *متهم و محکوم* میکنند و برای آنها *حق دفاع* هم قائل نیستند. افراد *از خود راضی* آنقدر در جوامع خصوصا *مذهبی* زیادند که خداوند انتظار دارد هر مؤمنی این *ناهنجاری خطرناک* را *دیده* باشد: *أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ* .... (۴۹) حتما ببینید که این افراد از خود راضی، (نه تنها به أنبیاء و أولیاء که) حتی به *خدا* هم تهمت دروغ می زنند: *انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ* ... (۵۰) این افرادِ تحصیلکرده و به ظاهر مذهبی و روشنفکرنما، به هر *کدخدای ظالم و دشمن طغیانگری دل میبندند* و به شکلهای مختلف مؤمنین را تحقیر می کنند و می گویند: *اهل کفر* از *أهل ایمان* بهترند: *أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى‏ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا سَبيلاً؟ (۵۱) این *منافقین از خود راضی،* آنقدر پلید و خطرناکند که خداوند آنها را دائما *لعن* می کند: *أُولئِكَ الَّذينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ* ... (۵۲) این *خودخواهان خودپرست از خود متشکر،* اگر (۷ سال هم) بر اریکه قدرت باشند، *هیچ خیری* به مردم نمیرسانند و به مردم انقلابی *حسادت* میورزند (و از آنها انتقام میگیرند): *أَمْ لَهُمْ نَصيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُـــونَ النَّاسَ نَقيـــراً* (۵۳) *أَمْ يَحْسُدُونَ النَّـــاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ* .... (نساء/۵۴) در حالی که *انسان با تقوا،* چون *منیّت* ندارد پس اصلا *ادعایی* هم ندارد. او خود را به *خالق* خود *تسلیم* کرده و به او *پناهنده* شده و *مقصد* تمام تلاشهایش، *فقط تقرب به خدا و جلب رضایت او و مطیع أمر الهی* است، لذا *هیچ خواسته و آرزوئی ندارد* در نتیجه، *به هیچ چیزی* در این دنیا، *تعلّق و علاقه و دلبستگی و چسبیدگی* ندارد و دنبال *تملّک و تصاحب* هیچ چیز *فانی و موقتی* نمی رود، پس *سبکبال و سبکبار* است. این *انسان وارسته،* عبادتهای بسیار و تلاشهای فراوان و کارهای خیرش را اصلاً *نمیبیند* و آنها را *به حساب خود نمی گذارد،* لذا با آنها *مغرور و متکبر* نمی شود و به آنها *نمی بالد* و به آنها *چشم امید* نمی دوزد، چرا؟ چون تمام *توفیقات* و *اعمال صالح* خود را در هر زمینه ای، مدیون *لطف الهی* میداند: * الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا* پس انسان *با تقوا* اگر *سلیمانی مقتدر* هم باشد باز همه چیز را *نعمت الهی* می بیند و تمام *امیدش* فقط *به رحمت الهی* است: *رَبِّ أَوْزِعْني‏ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتي‏ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْني‏ بِرَحْمَتِكَ في‏ عِبادِكَ الصَّالِحينَ* (نمل/۱۹) انسان *پاک و با تقوا،* با *صادقانه ترین و مخلصانه ترین عبادتهایش،* باز فریاد می زند: *ما عبدناک حق عبادتک* (آنطور که شایسته توست، تو را بندگی نکردیم.) و خداوند که بر همه چیز *احاطه مطلق* دارد، این افرادِ صادق و مخلص و بی ادعاء که عاشق پاکی اند: *يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا* را از هر *آلودگی و پلیدی و رجسی،* پاک می کند: *يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ* *يا عيسى‏ إِنِّي .... مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا* *وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ* *خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّــرُهُمْ وَ تُزَكِّيــهِمْ بِها* *إِنَّما يُريدُ اللَّهُ ل
ِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً* اللهم اجعلنا *من الْمُطَّهِّرينَ.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۳ آیا مطالعه کتاب "به اسمان نگاه کن". "ازدواج چرا. و ازدواج چگونه" برای کسانی که ناآگاهانه ازدواج کرده اند و حالا به مشکلات زیادی در رابطه زوجین برخورده اند هم موثر میباشد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. آنهایی که این چهار کتاب را خوانده اند، ابراز رضایت کرده اند: ۱ـ ازدواج چرا؟ ۲ـ ازدواج چگونه؟ ۳ـ فردای ازدواج، ۴ـ عشق و اختلاف. امیدوارم برای شما هم مفید باشد و لطفا اگر هر کدامشان را خواندید نظرتان را هم ابراز بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۴ خانم محترمی که پس از طلاق با یک فرزند پسر مجددا ازدواج کرده اند فرموده اند: علیرقم خوبیها و زحمات و محبتهای بی دریغ همسر جدیدم، من چون تو فشار زیادی بودم و دائم تو استرس بودم و آرامش نداشتم نتونستم ایشان رو از خودم راضی کنم و یه سری مشکلاتی برام پیش میومد که حل نمیشد و ایشان نارضایتی بحقشون رو با اکراه و فشار از حضور پسرم نشون میدادن. و چون چاره ای نمیدیدم هر بار حال من بدتر و عرصه سخت و وضع بدتر میشد. با این حال بارها سعی کردم به زندگی برگردم و تمام تلاش خودم رو بکنم البته ایشون هم انصافا خیلی تلاش کردند ولی در آخر به خاطر بی تدبیری و بی صبری، یکسری حرمت ها شکسته شد و آسیب هایی وارد شد و حضور پسرم غیرممکن شد و بچه آسیب جدی روحی دید و انقدر ترسیده و اذیت شده که اصلا دیگه حاضر نیست برگرده چون حتی دو فرزند ایشان هم که انگیزه دوسداشتی و مهمی برای پسرم بودند دیگه همبازی نبودند و بهش به دید نفر اضافه و آزاردهنده نگاه میکردند و در عمل هم این اکراه رو ابراز میکردند با این حال امید داشتم با تحمل و صبر و استمداد از اهل بیت علیهم السلام، تمام این تلخی ها از بین بره و هممون راضی بشیم و به آرامش برسیم. ولی الان دیگه خودم هم دیگه نمیتونم با بردنش منزل ایشان بهش ظلم کنم که هروقت شوهرم به هر دلیل ازم راضی نبود چوبشو این بچه بخوره و مطمئنم خدا هم به این راضی نیست از طرفی به ایشان علاقه دارم و با توسل زیاد و زحمت خیلی زیاد بهش رسیدم خیلی دلم میسوزه که از دستش بدم و برای رسیدن بهش بهای سنگینی دادم. گرچه به قصورات و اشتباهات خودم معترف و واقفم. اکنون شما در این شرایط چه پیشنهادی دارید که مورد رضایت خدا باشه. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۶۴ خانم محترمی که پس از طلاق با یک فرزند پسر مجددا ازدواج کرده اند فرموده اند: علی
۱۴۶۵ به ایشان عرض کردم: شاید در مطالبی که در گروه ارائه می شود متوجه شده اید به دلیل « آموزه های ناقص و إلقائات غلط » و اینکه « نگاه قرآنی » در حوزه و دانشگاه و مساجد و رسانه ها حاکم نیست، غالب بانوان تحصیلکرده و مذهبی، « تصور » درستی از « نقش » و « مسئولیت » و « مأموریت و رسالت الهی » خود ندارند و لذا با ترجیح دادن « نقــش » مادری و « دلسوزی و علاقه » به فرزند، از تکلیف حیاتی « خودشناسی و خودسازی » و از جهاد و « مسئولیت » همسرداری، غافل میمانند و « محبت و عواطف و جذابیتهای » خود را « هدر » میدهند و در نتیجه « پایداری و دوام » خانواده ها امروز بسیار متزلزل و شکننده شده و آمار طلاق « خصوصا برای افراد به ظاهر مذهبی »، هر روز بیشتر می شود. در « اولین » پیامم (قبل از اینکه از مسائل شما مطلع باشم) از شما (که فرمودید حافظ قرآنید) « نظر قرآن درباره رابطه مادر و فرزند » را پرسیدم و در پیام بعدی « آیه ۲۳۳ سوره بقره » را برایتان اندکی توضیح دادم که شما (با اینکه فرمودید قبلا نمی دانستید و برایتان جالب بوده) اما به هر دلیل بحث را دنبال نکردید. الآن هم به نظر من مشکل اصلی شما و « غالب مادران تحصیلکرده و به ظاهر مذهبی » اینست که کمترین « شناخت قرآنی از خودتان » ندارید و فرق « نقش » و « مسئولیت » و « معنای زندگی » و « اصول و مبانی زندگی » و « کلیدواژه های زندگی » برایتان روشن نیست و از ازدواج « اسلامی » هم (با دوبار ازدواج) هنوز چیزی نمی دانید، لذا گرفتار « خیالبافی و اوهام » و « آموزه های ناقص » و « إلقائات غلط » هستید و از روایات « استفاده نادرست » می کنید و « ذهن » شما با کلماتی مثل « طلسم »، درگیر است و به ناچار (فصورات و اشتباهات) خود را « پشت فرزند » پنهان می کنید. خانم محترم؛ به عنوان مثال، از اینکه نوشته اید: به همسرم « علاقه » دارم، معلوم می شود که نمی دانید « علاقه و تعلق » چه جایگاهی نفرت انگیزی در قرآن دارد و نمی دانید که « ریشة » بیشترین مشکلات بشر، « تضاد در دلبستگیهای » اوست که باعث « دلــسوزی متناقض » می شود و « قلب » او را می سوزاند » و از « وارستگی » و « توجه به ملکوت زندگی » و « خالق » خود محروم می کند. لذا بیشترین دانشجویان دانشگاهها که بر اساس « علاقه » انتخاب رشته می کنند، خیلی زود از رشته خود « بیزار » و متنفر می شوند. در پنج جلسه حضوری (که نمی دانم آنها را شنیده اید یا خیر) چندین بار در تشریح این کلمه عرض کردم که « اولیـــن هشـــدار خداوند در اولین شب بعثت » همین بود که: « خلق الإنسان من علــق » اینکه « عالم ماده و عالم خلق »، درگیر « تعلق و علاقه » به افراد، أشیاء، ذهنیات، خاطرات و عناوین، .... است و به خاطر همین آمیختگی « خلقت و علاقه »، بشر به « بعثت » و « إنذار و تبشیر » و « نصیحت و دعوت و ارشاد » و نبوت و امامت و ولایت و هدایت » نیازمند است. ضمنا خداوند در آیه ۲۳ سوره نور، « بهترین زنان » را « محصناتی » می داند که پس از ازدواج، « غافلات المومنات » هستند و از هر گونه « ارتباط و خوش و بش با نامحرم » و از « هرگونه رفتار خودسرانه »، مؤمنانه می گریزند و تمام توجه آنها به « همسرشان » است و تمام رفتارهایشان را با او هماهنگ می کنند. اینکه بانوی ازدواج کرده، « در هر ساعتی از شبانروز » و « بدون کمترین توضیحی»،« با هر بهانه ای »، خانه همسرش را (بدون فرزندش یا با فرزندش) « ترک » کند، با هیچیک از قوانین بشری هم سازگار نیست تا چه رسد به قوانین متقن الهی. قطعا و یقینا « نظر افراد ناشناخته پشت تلفن دفاتر مراجع »، هرگز نمی تواند « مجوزی » برای تخلف از « احکام شرعی » و « قانونی » باشد. پس ابتدا بپذیرید که « مشکل اصلی، ذهنیات و باورهای متناقض خود شماست » و « مشکل رفتار با بچه، مشکل ثانوی است. » که تا این مسئله برایتان به طور قطعی روشن نشود، از « بهانه تراشی » رها نمی شوید و نفسانیت و شیاطین، دست از وساوس خود بر نمی دارند. در هر حال بکوشید با « تمسک درست به عقل و قرآن »، خودتان را از این « اسارت تحیر و سرگشتگی » و از این « گفتار و رفتار متضاد » و « از این رفتارهای دوگانه و متناقض » برهانید و یا به همان « مواضع و قرارهایی » که بر اساس آنها « پیمان ازدواج را امضا کرده اید » برگردید و برای آینده هم « مواضع روشن و درست و ثابتی » را « بر مبنای منابع موثق و مبانی ثابت » برای خود برگزینید و یا « رسما » جدا شوید و خودتان و همسرتان را از این « بلاتکلیفی » و از این « جدایی بی معنی و غیر مجاز » درآورید. زیرا این « ترک منزل بی اجازه همسر »، قطعا خلاف شرع و قوانین جاری است و نه تنها با « عقد دائم » که حتی با « عقد موقت » هم منافات و تضاد دارد و با هیچ « توجیهی » نمی توان آن را تأئید کرد. برایتان در این ایامی که باید به شدت خود را برای ظهور آخرین حجت الهی آماده کنیم موفقیت مسئلت دارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۶ راهکار عملی برای جایگزین کردن انس با علاقه چیست؟ اینکه: « انسانیت » خود را تقویت و « محبت انسانی » خود را ابراز کنیم و از هر گونه « دلسوزی خودخواهانه » بپرهیزیم و « الهی هب لی کمال الإنقطاع الیک » را در تمام ابعاد زندگی به اجرا در بیاوریم و به « هیچ مخلوقی (والدین، همسر، فرزند، برادران و خواهران و بستگان و دوستان) » و به « هیچ مال و ثروت و شهرت و شهوت و عنوان و مدرکی »،« تعلق » و « علاقه » و « وابستگی » و « دلبستگی » نداشته باشیم. استاد تشکر از پاسختون ولی این راهکار،یک راهکار کلی و البته ذهنی و غیر عملی هم برای آقایون و هم برای خانمهاست از اینکه با عبارت « راهکار ذهنی و غیر عملی » !!! مرا « تشویق و تحسین » کردید متشکرم. « تمام روابط » مؤمنین و مؤمنات در « تمام سطوح و ابعاد زندگی » (خانواده، جامعه، اقتصاد، سیاست....) باید بر اساس « برائت و امامت و ولایت » باشد، یعنی فقط بر اساس « تکلیف عقلی و تعالیم قرآنی و احکام شرعی » عمل کنیم و از کمترین خودخواهی و خودسری و دخالت نفسانیت در ارتباط با اطرافیان خودداری کنیم. البته لازمه چنین « بندگی صادقانه و مخلصانه و موحدانه ای » اینست که به خودشناسی بپردازیم و انس با قرآن پیدا کنیم و احکام شرعی را بیاموزیم و این اصل مهم را بفهمیم که انسان « به اندازه نفرتش، عشق » دارد لذا عوامل استکبار ، بسیار کوشیده اند و موفق هم شده اند تا غالب افراد تحصیلکرده را از « نفرت » تهی کنند تا به هیچ چیزی « عشق و محبت » پیدا نکنند و فقط دنبال هوسها و علائق خود باشند. قطعا اگر با اسم قرآن و با اسم اسلام و با اسم انسانیت ، بخواهیم به إلقائات روانشناسان و اخباریها و .... عمل کنیم طبیعی است که به نتیجه روشنی نمی رسیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۵۹ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما اعضاء محترم گروه سالروز میلاد حضرت رسول أکرم ص
۱۴۶۷ 📌همراه با نظرات شما بنده فکر می کردم هر نوع *کسب* بد است.‌ الان متوجه شدم که دو شکل از کسب وجود دارد. 📌همراه با نظرات استاد هر انسانی، خواه ناخواه در طول زندگی خود، چیزهایی را (مثل خانه، ماشین، وسائل منزل، وسائل آشپزخانه و ....) برای *آسایش* خودش و خانواده اش (در مدت کوتاهی که در دنیاست) تهیه و *کسب* می کند که طبق آیه قرآن، باید *پاکترین* آنها را در اختیار نیازمندان قرار دهد. مؤمن باید به شدت *مراقب* باشد که *کسب هر چیزی* برای *قلب* او، *تعلق و علاقه و وابستگی و دلبستگی* ایجاد *نکند،* زیرا حتما برای او *بد و مضر* می باشد و عامل *اسارت* او می شود. *کاسب ها* هم که اجناس را از مراکز تولید و عمده فروشی های بزرگ تهیه می کنند و برای *خُرده فروشی* و با *سود قانونی* آنها را در دسترس مردم *محلات* قرار می دهند، (اگر به اجناسشان تعلق پیدا نکنند) کارشان *مأجور* خواهد بود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۸ 📌همراه با نظرات شما بنظر بنده چون انسان ممکن الخطاست و فقط معصومین هستن که گناهی از آنها سر نمی زند و....... 📌همراه با نظرات استاد از اینکه عبارت درست *انسان، ممکن الخطاست* را به کار بردید از شما متشکرم. متأسفانه در فیلم ها و سریالها و مطالبی که از رسانه ها پخش می شود، این گونه به مردم إلقاء می شود که انسان *مجاز* به خطاست. در حالی که اگر *مجاز* بود اینهمه در دنیا و آخرت مورد *بازخواست* قرار نمی گرفت. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۶۹ لطفا میفرمایید که در ازدواج داشتن تاکید فراوان و تعیین کننده روی خانواده مذهبی و ولایی داشتن از سوی هریک از طرفین چقدر درست است ؟ استادگرامی به نظر شما در چنین شرایطی کسانی مثل من که خانواده مذهبی و ولایی نداریم همان ابتدای کار دست پیش بگیریم و جواب منفی بدهیم بهتر نیست ؟! ۱ـ به نظر می رسد از *مواضع سیاسی* هر فرد بشود به *باورهای مذهبی* افراد پی برد، اما از *اعتقادات* و *ادعاها و رفتارهای مذهبی* افراد نمی توان به *مواضع سیاسی* آنها پی برد. زیرا *اعتقادات* و *ادعاها و رفتارهای مذهبی،* بسیار *تغییرپذیر هستند و میزان *ایمان و تعهد و مسئولیت پذیری* افراد را نشان نمی دهند. ممکن است فردی ظاهرا *اهل نماز و حجاب و مسجد و هیئت* باشد اما مخالف انقلاب و نظام اسلامی و ولی أمر باشد. ۲ـ *مواضع سیاسی* و *اعتقادات مذهبی* بسیاری از دخترها و پسرها، با *والدینشان* فرق دارد. اما معمولا *مواضع سیاسی دخترها* ، تابع *مواضع سیاسی پدر* است. و شاید *منطقی و منضبط و منظم بودن یا نبودن مادر* در رفتار *پســر* ظهور پیدا کند. ۳ـ پیشنهاد من اینست که *قبل از اولین ملاقات دختر و پسر* آنها به صورت *کتبی* مسائلشان را با هم مبادله کنند. *پرسشنامه ازدواج* در سایت *به آسمان نگاه کن* قابل دسترسی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۷۰ ذوالقرنین در قرآن از چه کسی صحبت می کند از آیه ۸۲ الی ۹۸ در سوره کهف فرموده درتفسیر المیزان صحبت آز یکتاپرستی کورش بزرگ ایران گفته شما چه می فرماید دراین مورد بامن خیلی بحث میشود میخواهم نظر شما را بدانم سوره کهف که آیاتی از آن را امام حسین صلوات الله علیه بر سر نی قرائت می فرمودند، چهار مجموعه دارد که هر چهارتای آن مربوط به آخرین حجت الهی است. و اگر آیات ۸۳ تا ۹۸ این سوره با حوصله مورد توجه قرار بگیرد روشن می شود که مصداق حضرت ذوالقرنین قطعا در گذشته نبوده و از أنبیاء و شاهان هم نیستند و قرار است در آینده و پس از آماده شدن مردمی که جز خورشید ولایت، هیچ پناهگاهی ندارند ظهور فرمایند. پس آن مصادیقی که در تفاسیر نام برده شده اند، معتبر نیستند و هیچ سنخیتی با این آیات ندارند. در کانال *تسبیح۱* مرور این *چهار مجموعه* و *آیات مربوط به حضرت ذوالقرنین صلوات الله علیه* را تحت عنوان جلسات *مهدویت در قرآن* ببینید و بشنوید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۶۲ با سلام و احترام و تشکر فراوان از پاسخهای پر نکتة شما *جوانان مهدوی* و *والدین ا
۱۴۷۱ سلام براستاد گرانقدر که هر بار با پیامشان مارو متحیر مینماید استاد من چند بار مطلب را بازخوانی کردم یچیزی رو نفهمیدم 😔یعنی اصلا نباید به اعمال خودمون امیدوار باشیم آخه گاهی که یک انسان خطاکار رو میبینیم مثلا بی حجابی که نماز نمیخونه وفقط اخلاق خیلی خوبی دارداینجا هم نباید یکم بخودمون امید بدیم لابد دانش آموزان کلاس اول دوم ابتدایی را دیده اید به محض اینکه یک کلمه را یاد می گیرند بسیار خوشحال می شوند و آن را برای همه مطرح می کنند. اما عزیزانی که برای کنکور خود را آماده می کنند و *رتبه های یک رقمی* را برای خودشان هدف گذاری کرده اند به انبوه کتابها و جزواتی که خوانده اند و صدها تستی که زده اند اصلا خشنود نمی شوند و دائما در کنکور *آزمایشی* خودشان را محک می زنند و حتی رتبه های *حدود صد* هم آنها را راضی نمی کند. و باز بیشتر تلاش می کنند. احتمالا ابوعلی سینا از شاگردش می پرسد می خواهی چه بشوی؟ می گوید می خواهم مثل شما بشوم. ایشان به او می گوید: من خواستم مثل امام جعفر صادق صلوات الله علیه بشوم، این شدم، تو بخواهی مثل من شوی چیزی نمی شوی. شما نورچشمی عزیز هم اگر نگاهتان به مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و دختر بی نظیرشان حضرت زینب کبری و عقیله بنی هاشم سلام الله علیها باشد، هیچ تلاش و انجام وظیفه و عبادت *درستی* را به حساب خودتان نمی گذارید و آنها را *لطف الهی* خواهید دید و می کوشید رفتارهای احتمالا نادرست خود را با استعانت از خداوند متعال اصلاح کنید. امیدوارم در رسیدن به بالاترین مراتب معرفت و بصیرت و ایمان و تقوا موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۷۱ #پرسش سلام براستاد گرانقدر که هر بار با پیامشان مارو متحیر مینماید استاد من چ
۱۴۷۲ ادعای پاکی که هرگز نمیکنم وهر کس از اعمال خودش خبر داره 😔ولی نمیفهمم چرا نباید دلخوش اعمال کم باشیم من همیشه بخدا میگم من کم گذاشتم خودت زیاد ببین این درسته یا غلطه فقط توسراب زندگی میکنم ? بکوشید برای انجام هر کار خوبی که انجام می دهید خیلی از خداوند *تشکر* کنید تا کم کم باورتان بشود که اگر عنایت و لطف الهی نباشد، در کوچکترین کارها هم موفق نمی شویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۷۱ #پرسش سلام براستاد گرانقدر که هر بار با پیامشان مارو متحیر مینماید استاد من چ
۱۴۷۳ استاد آیا تاریکی و آلودگی و غفلت، جهالت، حسادت، حرص، دروغ، شایعه، ظلم، فریب، مکر، حیله، خدعه، شرارت، خباثت، رذالت و... قسمتی از *حقیقت* دنیا است یا انسان *با ماندن در وهم و خیال* و عدم خود شناسی و خدا شناسی و جهان شناسی و به تبع آن عمل ناقص، خطا کاری ، بی عملی و بد عملی . آن را به دنیا *تزریق* می نماید؟ ظاهرا *تمام رذائل* مخلوق *نفسانیت* و *غفلت و جهالت و لجاجت* جن و إنس است و *دنیا* هیچ تقصیری در این زمینه ندارد. لذا طبق فرمایش أمیرالمؤمین صلوات الله علیه مجاز نیستیم *دنیا را مذمت کنیم* زیرا *مسجد ملائکه* و *تجارت خانه أولیاء الهی صلوات الله علیهم* است. جالب است که به محض *نابودی نفسانیت بشر* زمین *نورانی* می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
با سلام و احترام ایمیل جدید استاد غفرانی⬇️ asemangh@chmail.ir
۱۴۷۴ 📌همراه با نظرات استاد فاسقین: ۱ـ افرادی *مذهبی نما* و *خودخواه* هستند که با *اعتقادات زیاد* خود *مؤمن و هدایت شده* نیستند. ۲ـ *محبتشان به مخلوق* از *محبتشان به خدا و رسول خدا و جهاد* بیشتر است. ۳ـ *مسئولیت پذیر و متعهد* نیستند. بی بند و بارند. ۴ـ حس *طلبکاری* دارند و می پندارند *خدا و سفیران خدا، خدمتکار* آنها هستند. ۵ـ به *تعالیم الهی* و *احکام شرعی* پایبند نیستند. ۶ـ *منافق* هستند و أهل *انفاق* نیستند. متأسفانه *اکثر مردم جهان* (با اینکه ظاهرا پیرو أنبیاء اولواالعزم الهی صلوات الله علیهم هستند) اما *فاسق* هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۷۵ ما فرض را بر این میگیریم که پس از طی عالم دنیا و برزخ و قیامت وارد بهشت شویم ان شاء الله.. . بعد چه می شود ؟ با توجه به آموخته های دینی که هر کسی با اعمال خود محشور میشود پس جایگاه مشخصی در قیامت دارد و (شاید) ارتقایی شاملش نشود بعد تا ابد بخواهد در این جایگاه بماند یک جورایی نامفهوم و (بی مزه) میشود به نظرم گنگ است خواهشمندم راهنمایی فرمایید هرچند جواب شما این است باید خود شناسی کنی ولی هم اکنون من نسبت به این آمیزه های دینی دچار تردید و ... شده ام . البته امید وارم مرا سرزنش نفرمایید؟ فرمودید: *یک سوال دارم که مربوط به *جهان بینی ما از اسلام* می باشد. برادر عزیز، مطالبتان را با کمی دقت مرور می کنیم تا ببینیم آیا آنها ربطی به *اسلام* دارند؟ ۱ـ گفتید: فرض میگیریم *وارد بهشت شویم...* این عبارت *ساخته ذهن* شماست و از *آموزهای دینی و اسلامی* نیست و در *قرآن* چنین عبارتی نیست. ۲ـ فرمودید: هر فردی بر مبنای اعمالش *جایگاه مشخصی* در بهشت دارد و تا ابد باید در آن جایگاه بماند و این بی مزه و گنگ است. در تمام منازل و مغازه ها و ادارات مختلف، *لامپ هایی* روشنی می بخشند که *قدرت روشنایی* آنها برابر نیست و هر کدام درخشش خاص و ثابت خودشان را دارند. در آسمان، خورشید و ماه و ستارگان و سیارات غیر قابل شمارشی هستند که با اندازه های مختلف می درخشند یا درخشش دیگران را منعکس می کنند. و عناصری که در جدول مندلیف با آنها آشنا شدید هر کدام مختصات ثابت خودشان را دارند. آیا این *ثابت* بودن در *ایفاء نقش وساطت* بی مزه و خسته کننده است؟ ۳ـ فرمودید: لطفا راهنمایی کنید هر چند جوابتان اینست که: باید خودشناسی کنی. چگونه پاسخ مرا *پیش بینی* کردید؟ آیا این نشانه *خیالبافی* و تأئید این سخن قرآن نیست که: *اکثر* مردم از *ظن و گمانشان* پیروی می کنند: *إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ* ۴ـ فرمودید: من نسبت به این *آمیزه های دینی* دچار تردید و ... شده ام. هر چه را که مردم ظاهرا مذهبی، از *افواه* می شنوند و در *ذهنشان* می پرورانند، آیا *آموزه های دینی* هستند؟ *آموزه های دینی* به مطالبی گفته می شود که *مستدل و یا مستند* باشند. پس *تردید* شما برادر عزیز در این *شنیدنیهای غیر مستدل و غیر مستند،* یک واکنش *عاقلانه* است و امیدوارم با کنار زدن عاقلانه این حرفهای غلط و ناقص، و *انس با قرآن* بتوانید *آموزه های اسلامی* را از *سرچشمه* بنوشید. ۵ـ فرمودید: امیدوارم مرا سرزنش نفرمایید؟ بدون شک انسان فقط با *همین گفتگوها* رشد می کند و من از حضور یکایک شما أعضاء محترم و مطالبی که مطرح میکنید بسیار سپاسگزارم و امیدوارم این *تلاش ما و شما* باعث جلب روزافزون *عنایت الهی* شود و بر استحقاق، ظرفیت، لیاقت و قابلیت ما و شما برای زمینه سازی ظهور و دیدار آخرین حجت الهی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیفزاید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۷۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* صبح شما بخیر و *تولد* امروزمان مبارک. *سی و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که: بفرمائید چرا قرآن در *آیه ۸۴ سوره نساء* می فرماید: *لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ* (جز خودت را موظف نمی کنی.) *حی علی الجهاد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۷۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* صبح
۱۴۷۷ سلام و صلوات الهی به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ضمن تشکر از پاسخ های بسیار خوب شما. *سی و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: چرا قرآن در *آیه ۸۴ سوره نساء* می فرماید: *لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ* (جز خودت را موظف نمی کنی.) اگر مردم فقط به همین یک عبارت عمل کنند، *بیشترین مشکلاتشان* برطرف می شود و به *آرامش* می رسند. *چـــرا؟* چون در حالی که خداوند که *خالق* بشر است، او را به هیچ کاری *مجبور* نکرده، اما *غالب والدین* و اکثر *معلمین* و *مبلغین* و *مسئولین* و *دولتهای مستکبر* جهان، می خواهند (به اسم دلسوزی، أمر به معروف، دموکراسی، حقوق بشر و بهانه های دیگر)(و در حالی که خود، غرق ایراد و تخلف اند)، *دیگران را إصـــلاح و آدم* و به خوب بودن، *مجبور* کنند. متأسفانه چقدر *کــــم* اند آنان که *فقط مراقب خودشان هستند* و می خواهند خودشان را *إصلاح* کنند و به کمال برسانند. زیرا *تحمیل نظرات خود به دیگران* و *مجبور کردن دیگران به هر کاری* اصلا مجاز و مفید نیست و سرانجام خوشایندی ندارد و نشانة *جهالت* و *غرور* و *تکبر* و *از خود راضی بودن* این تحمیل کنندگان است. افراد عاقل و مؤمنی که در حال *آزمایش* بودن خود و *مختار* بودن یکایک مردم را باور دارند، مانند مشعلی فروزان در تاریکیهای اختلافات و فتنه ها، *روشنگری* می کنند و *حق* را *یادآوری و سفارش* می کنند و به *خیر و صلاح و صبر،* *راهنمایی و دعوت و تشویق* میکنند ... اما هرگز خودشان را به دیگران *تحمیل* نمی کنند. قرآن هم در آیات متعددی این نکته مهم را یادآوری میکند و مثلا میفرماید: *قُوا أنفسکم* (مراقب تقوای خود باشید.* و یا می فرماید: *فقط مراقب* (افکار، گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع) *خودتان* باشید، که اگر (عاقلانه به حق) هدایت شده باشید *هیچ گمراهی نمی تواند به شما زیان بزند:* يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا *عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ* لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ... (مائده/۱۰۵) ۱ـ خدایا؛ گناهانم مرا ساكت کرده و سخنم را بريده، پس هيچ دليلی ندارم و لذا اسير گرفتاريهايم هستم و *در گرو اعمال خويشم* و در گناهانم متحيرم و در نيّتم سرگردانم و در راه وامانده ام. ۲ـ خود را در جايگاه فرومايگان گناهكار قرار داده ام، جايگاه شقاوت پيشگانی كه بر تو جسارت ورزيدند و وعده های تو را سبك پنداشتند. ۳ ـ خدايا؛ تو پاك و منزّهی، چه جرأتی بود كه به حريم تو جسارت كردم و چه فريبی بود كه با آن خود را گول زدم؟ ۴ ـ ای سرور من، بر *با صورت به زمين خوردنم* و *بر لغزش گامهايم،* رحم كن و بر جهلم با بردباريت و بر سوء رفتارم با احسانت رفتار نما. چرا كه من به گناهم اقرار دارم و به خطایم معترفم و اينك اين دستم و اين موی پيشانیم در دست توست، تسليمم كه قصاصم كنی. رحم كن بر سالخوردگيم و بر افول روزهای عمرم و بر نزديك شدن مرگم و بر ناتوانی و نيازمندی و بيچارگيم. ۵ ـ آقای من، بر من رحم كن وقتی اثری از من در دنيا باقی نماند و يادم از ميان مخلوقين تو برود و من از فراموش شدگان باشم، گويی به كلی فراموش شده ام. ۶ ـ مولای من، بر من رحم كن وقتی صورتم دگرگون شود و حالم عوض شود، وقتی بدنم متلاشی شود و اعضايم از هم جدا گردند و مفاصلم پاره شوند. ای و ای بر غفلت و بی خبری من از آنچه قرار است برايم پيش آيد. ۷ ـ سرور من، وقت برانگيخته شدن و زنده شدنم در قيامت بر من رحم كن و جايگاهم را در آنروز در كنار اولياء خود و محل مرا بين دوستانت و مسكن مرا در جوار خود قرار ده، ای زمامدار جهانيان. (دعای ۵۳ صحیفه سجادیه) اگر انسان خود را در محضر خدا ببیند و با او چنین مؤمنانه و صادقانه سخن بگوید، آیا احتمال دارد خود را به دیگران تحمیل کند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۷۸ در کانال تسبیح در چند جایی مختلف فرمودیدکه همسر نوح پسرش را از نوح ندارد و از طریق غیر مشروع اورده لطفا مستندات را بیان فرمایید. گمان نمی کنم که گفته باشم « کنعان » فرزند زنا باشد. طبق بیان صریح قرآن، خداوند می فرماید: او أهل (فرزند) تو نیست. پس این احتمال هست که همسر ایشان قبلا همسر دیگری داشته و حضرت نوح متوجه این نشدند که کنعان فرزند ایشان نیست. ضمن اینکه آن حضرت، « همسر » یا « همسران » دیگری هم داشته اند که « پسران » خوبی از آنان متولد شده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۷۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *سی و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که: بفرمائید از منظر قرآن در *جزء ۱۲* « چه چیزی *بــدی ها* را از بین می برد؟ » و *چــــــرا؟* *حی علی خیر العمل* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۸۰ خانم محترمی فرمودند: دوازده سال است با آقایی که حدودا ده سال از من بزرگتر است ازدواج کرده ام. صحبتهای اولیه همه اصول مشترک رو نشون میداد البته یه تفاوتايي تو نگاه سیاسی داشتیم اما من احتمال میدادم فقط نظر ایشون درباره رهبری مشترک باشه کفایت میکنه از طرفی تحقیق خانواده هم مثبت بود خواهرشون هم با مادر بنده همکار بودن. بعد از عقد مشکلات دونه دونه خودشون رو نشون دادن، تفاوتهای فرهنگی اعتقادی سیاسی و سبک زندگی مثلا نماز اونقدري براشون مهم نیست میخونن اما خیلی دیر و سرسری تمایلی به زیارت ندارن اگر هم بیان به یک بار زیارت سرپایی اکتفا میکنن نسبت به مجالس مذهبی هم همینطور . همین موارد فاصله بین ما و مشاجره های بينمون رو زیاد کرد. من با جدایی موافق نبودم نگاهم این بود که کم کم اصلاح میشه نکته مهم اینکه محبت قلبی بينمون خیلی پر رنگ نبود بعد از شروع زندگی هم زندگی خیلی افت و خیز داشت. مشاجره ها زیاد بود و متاسفانه سعيمون برای اصلاح کم. گاهی سعی میکردیم و کمی بهتر میشد ولی تفاوتا دائما منجر به تنش شدید میشد بعد هشت سال صاحب فرزند شدیم و الان یه دختر داریم. تولد دخترمون کمی قلبهامون رو به هم نزدیک کرد. ولی یه مساله همیشه سایه اش توی زندگيمون بوده و اونم اینکه سه سال بعد شروع زندگی به طور اتفاقی متوجه ارتباط مجازی همسرم با خانمی شدم که این ارتباط کم کم بیشتر و به چند خانم رسید. هیچ وقت توی خونه به من توجهی نبود ولی توجه به اون خانما خیلی زیاد و این قضیه تا شب تولد دخترم ادامه داشت. چندین بار هم سراغ مشاور و حتی خوندن دعاهای صحیفه برای تمایل پیدا کردن قلبم به ایشون شدم ولی نشد. این قضیه از جانب ایشون هم هست و گاهی توی مشاجره ها میگن که محبتی ندارن. بعد از اینکه به لطف خدا با کتابها و رويکردتون به زندگی مشترک مواجه شدم کمی اوضاع آروم تر شد اما همیشه گذشته و نبودن محبت بينمون منو رنج میده ممنون میشم بفرمائید اینکه توی کتاب هنر زن بودن فرمودید زن باید شیرین زبان باشد یعنی چی چه کار باید انجام بدم. متاسفانه حسرت همه وجودمو پر کرده و تقریبا سبک زندگیم دیگه دینی نیست غیر دینی هم نیست اما حضورم توی مجالس مذهبی خیلی کم شده اجازه شنیدن بعضی سخنرانی ها رو.توی خونه ندارم. به شدت بی توجهن...شاید تو یک روز نهایت صحبت ما به ده جمله هم نرسه دائما درگیر فضای مجازين همین اتفاقها شور و نشاط رو از من هم گرفته . الان نمیدونم راه چيه البته استاد من خودم ضعف های جدی دارم و خیلی ویژگیهای یک خانم رو ندارم سعی ميکنم گاهی ولی وقتی دلسردی و بی محبتی ایشون رو میبینم تمام انگیزه تغییر رو از دست ميدم. به ایشان عرض شد: ۱ـ نماز اول وقت، شرکت در هیتهای مذهبی « واجب » نیست و حساسیت شما از ابتدای ازدواج در این زمینه ظاهرا أنگیزه خداپسندانه نداشته و صرفا خودخواهانه و به قصد ایرادگیری بوده. ۲ـ ارتباط شوهر با زنان دیگر با حفظ شرائط، منع عقلی و شرعی و قانونی ندارد و حساسیت شما در این مورد هم عاقلانه و اسلامی و « درمانگر » نبوده و اوضاع را بهتر نکرده. ۳ـ اینکه تمایل ایشان به عنوان یک مرد به شما به عنوان یک زن کم است شاید به این خاطر است که آنهمه زیبایی و شادابی و لطافت و ظرافت و جذابتهای فراوانی که خداوند به شما بانوان عزیز امانت داده هنرمندانه از خودتان ابراز نکرده و آراستگی و شیرین زبانی و دلربایی لازم را از خود به نمایش نگذاشته و برای « مجذوب » کردن همسر محترمتان با « مکر و خدعه و حیله مجاز » تلاش کافی نداشته اید. ۴ـ احتمالا « نکات مثبت » همسرتان را کشف و به آنها افتخار نکرده و ایشان را مورد تشویق مناسب قرار نداده و به تقویت عقلانیت و اراده و ایمان او توجهی نداشته اید (= شیرین زبانی) بلکه شاید با نق زدن ، ایرادگرفتن، مقایـــسه کردن، تحقیر کردن (= تلخ زبانی)، ایشان را از خودتان رانده و بیزار کرده و به سمت نامحرمان و احیانا فحشاء کشانده اید. ۵ـ اینکه به ضعفهای خودتان اعتراف دارید و می فهمید که « ویژگیهای یک زن » را احتمالا دانشگاه از شما گرفته، قابل تحسین و نشانه ایمان شما و جای امیدواری است. اگر برای رفع آنها با استعانت از خالق متعال و استمداد از مادرمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها تلاش کنید و « هیــــچ توقعی » از همسرتان و از اطرافیانتان نداشته باشید و خودتان را فقط و فقط با « خدا و خالقتان » طرف ببینید و فقط و فقط « مراقب » افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خداپسندانه خودتان باشید و فرزندتان شما را از « جهادهمسرداری » غافل نکند و با تقویت عقلانیت و اراده و ایمان و نگاه آسمانی خودتان، مراقب شادابی و خنده رویی و رضایتمندی مؤمنانه خود باشید، قطعا می توانید زندگی را از نو بسازید و همسر محترمتان را « مجذوب » خود کنید و هر روزتان نوروز و بهتر و زیباتر از دیروز باشد. موفق و مؤید باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۸۱ استاد زندگی چیه؟ میتونید با یک یا دو جمله بهم بگید زندگی چیست؟ بچه ها مدرسه رفته و باز من در تنهایی خودم فرو رفته ام دفعتا اندیشیدم واقعا زندگی چیست؟ زندگی، یعنی: « ابراز دائمی عشق و محبت و بزرگواری » به هر بهانه ای. زندگی یعنی: « جلوة رحمانیت الهی » و « خالی از هر گونه نفرت و زحمت » بودن. زندگی یعنی: مثل خورشید بر همه تابیدن و مثل ابر بر همه باریدن و مثل گُل، روئیدن و زیبایی های ذاتی خود را به نمایش گذاشتن. زندگی یعنی: زمینه حیات و اختیار و بالندگی و رشد و شور و نشاط دیگران را فراهم آوردن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۶۲ با سلام و احترام و تشکر فراوان از پاسخهای پر نکتة شما *جوانان مهدوی* و *والدین ا
۱۴۸۲ با تشکر از پاسخ کاملتان، سوالی در این زمینه داشتم ... وقتی که بندگان صالح خدا، به مقام قرب می رسند و هیچ چیزی را از خودشان نمی دانند و هر چه که هست و نیست را از جانب پروردگار میدانند ، فقط یه سوال میماند که چرا خداوند به *بعضی* از بندگانش توفیق میدهد و آنها مقربین درگاهش، می شوند؟ به عبارت دیگر *شاء* های خداوند شامل چه کسانی میشود؟ نظیر تعز من *تشاء* تذل من *تشاء* یهدی من *یشاء* و ... *خواستن* انواع مختلفی دارد: ۱ـ اگر چیزی را خود شما *با تمام وجودتان* بخواهید و برای رسیدن به آن *تمام تلاشتان* را ابراز کنید، *اراده* نامیده می شود. ۲ـ اگر بر مبنای *دانش و تجربه و تخصصی* که دارید برای یکی از افراد خانواده که بیمار شده بخواهید *جوشانده ای* را تجویز کنید، این خواستن را *شاء* می گویند. پس *یهدی من یشاء* یعنی خداوند هدایت می کند هر که را *قابل و لایق و مستحق و مناسب* ببیند یا هدایت می کند *هر که را خود آن شخص هدایت شدن را بخواهد.* *تعز من تشاء* یعنی: تو ای خدا؛ *عزت و شکست ناپذیری* می بخشی به هر که *قابل و لایق و مستحق و مناسب* ببینی یا عزت می بخشی به *هر که را عزیز بودن را بخواهد و نخواهد تن به ذلت بدهد.* *تذل من تشاء* یعنی تو ای خدا؛ موجبات خوار و ذلیل شدن شخصی را فراهم می آوری که *قابل و لایق و مستحق و خواهان پستی و ذلت* ببینی یا ذلیل می کنی *هر که را که خودش بخواهد ذلیل و خوار باشد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۷۳ #پرسش استاد آیا تاریکی و آلودگی و غفلت، جهالت، حسادت، حرص، دروغ، شایعه، ظلم،
۱۴۸۳ به محض نابودی نفسانیت بشر زمین نورانی میشود . کدام آیه چنین خبر زیبایی را از داده اند؟ قرآن، در سوره *زمر* می فرماید: ابتدا *هر مخلوق مختاری (از جن و انس) در آسمان و زمین* با *صور اول حضرت اسرافیل* علیه السلام، گرفتار *صاعقه شده و نابود می شوند* (بجر برخی!؟؟) و بعد *زمین نورانی می شود:* وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ ... (۶۸) وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها ... (۶۹) 🍃واژه: ۶۸ @dr_ghofrani2
۱۴۸۴ با عنایت به حشر و نشر شما با کلام ا.... مجید از شما تقاضامندم پیرامون توحید، نبوت و معاد توضیحاتی بفرمایید.(نقشه ی راه چیست) قرار اینست که مفهوم *هر واژه ای* را ابتدا *خود سئوال کننده* با تحقیقی که انجام میدهد بیان کند. إستثنائا اولین واژه را من توضیح میدهم اما لطفا دو واژه بعدی را شما توضیح دهید. إن شاء الله تعالی *توزین* یعنی: وزن کردن، *توزیع* یعنی: پخش کردن. *توضیح* یعنی: واضح و روشن کردن. *توبیخ* یعنی: سرزنش کردن. *توشیح* یعنی: امضا کردن. *تودیع* یعنی: وداع کردن. پس *توحید* یعنی: تمام *تمایلات، آرزوها، خواسته ها، شهوات، تقاضاها، دعاها، اوراد و کششهای* خود را با *نظام منظم ناظم علیم حکیم هستی،* آگاهانه و عاقلانه و عارفانه و مؤمنانه، *یکی کردن.* پس انسان *موحد،* دو تا قلب ندارد: *ما جَعَلَ اللَّهُ* لِرَجُلٍ مِنْ *قَلْبَيْنِ* في‏ جَوْفِهِ. انسان موحد، *دو تا محبوب، دو تا معبود، دو تا معشوق، دو تا مقصد، دو تا مقصود و دو تا توجه* ندارد. پس *توحید* به معنی *خدادانی* و *یکی دانســـــتن خدا* نیست. بلکه لازمه *موحد شدن،* *خداباوری* است. فرق *خدادانی* با *خداباوری* چیست؟ *خدادانی،* یعنی با برهانهای مختلف ثابت کنم که خدا اولا: *هست* و ثانیا: *یکی* است. اما این دانش و این *اعتـــــقاد ذهنی!؟* ، هیچ تأثیری با *انـــکار آن* در زندگی من نداشته باشد. (مثل اکثر مردم جهان که معتقد به خدای واحد هستند اما اگر او را انکار هم بکنند، زندگیشان هیچ تغییر محسوسی پیدا نمی کند.) اما *خداباوری* یعنی: اولا: *مخلوقیت خودم را تصدیق کنم،* ثانیا: *خالقیت خدا را تصدیق کنم.* به این معنی که *ایـمان قلبی* پیدا کنم به اینکه: ۱ـ هر چه دارم، *امانت الهی* است و من نسبت به آنها *مسئول* هستم و باید در *آخرت* پاسخگو باشم، ۲ـ هر چه دیگران دارند، *امانت الهی* است و من باید *حرمت* آنها را حفظ کنم، ۳ـ من هر لحظه در حال *آزمایش* هستم و باید *آخرت زیبا و خداپسندانه ای* را برای خودم معماری کنم، ۴ـ اینکه خداباوری من *فقط و فقط* با *تسلیم* شدن و *اطاعت کامل و تبعیت همه جانبه* از *تـــمام منصوبین او* إثبات می شود و .... پس من نباید *پیرو یک حجت یا یک نبی یا یک رسول یا یک نایب* باشم: *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ* وَ نَحْنُ *لَــــهُ مُسْلِمُونَ.* امیدوارم برایتان مفید باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۸۵ بنده به تازگی این توفیق رو دارم که در جمع اعضای محترم گروه باشم و خدا را بسیار شاکرم. فقط دو سوال داشتم ممنون میشم در صورت امکان پاسخ داده شود. ۱. با توجه به مباحث بسیار کاربردی و عالی که در این گروه مطرح میشود و با توجه به اینکه همه افراد در فضای مجازی پیامرسان بله را نصب ندارند آیا امکان این وجود دارد که سوال و پاسخ استاد گرامی را در سایر گروه های مجازی قرار دهیم؟ ۲. با توجه به سوال استاد گرامی و پاسخ اعضای محترم ممنون میشوم جایگاه امر به معروف و نهی از منکر هم در ارتباط با این سوال مطرح گردد. سلام و رحمت الهی بر شما. به گروه ما خوش آمدید. ۱ـ متصدی محترم کانال *تسبیح ۲* ، همین مطالب را در *ایتا، سروش، واتساپ، تلگرام* ارائه می فرمایند. ۲ـ مواردی را در گروههای دیگر مطرح کنید که *کاملا برای خودتان روشن شده باشد* تا جایی که بتوانید *پاسخگوی* پرسشهایی که ممکن است در آنجا مطرح شود، باشید. ۳ـ *أمر به معروف و نهی از منکر* اولا: متأسفانه مفهوم *أمـــر* در طی این همه سال به خوبی روشن نشده (و به همین خاطر به حجاب فقط بانوان محدود شده و به ربـا و زنـا و رشوه و اختلاس و سایر تخلفات بزرگ مسئولین سرایت نکرده) اما قطعا به معنای *تحکم، تحمیل خود به دیگران، موعظه، نصیحت، دعوت، توصیه* نیست. ثانیا: انجام این تکلیف واجب، *شرائط و ملازمات و ملاحظات خاصی دارد* ثالثا: أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: *وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ* (أمر به معروف کن که خودت أهل آن شوی.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی قرار است جلسه ای مجازی درباره *ازدواج اسلامی* برگزار شود. زمان: *سه شنبه ۲۷ آبان ساعت۱۸* (و احتمالا جلسه دوم در *پنجشنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۰* اجرا خواهد شد.) علاقه مندان می توانند با لینک زیر (البته با ماسک!!!) وارد کلاس شوند: https://www.skyroom.online/ch/fars.bso.99/khanevade