eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۴۷ با سلام و تشکر از پاسخ هایی که ارائه کردید. 🌿« *اهداف* »، (که معمولا نتیجه آرزوهاست.) مثل « *»منازل* » بین راه می مانند. اما « *جهت* »،« *مقصد* » انسان را مشخص و « تمام فعالیت های » او را برای حرکت در آن جهت مشخص و « *یکپارچه* » می کند. اگر انسان، « *ذاکر* » نباشد و خودش را دائما در محضر خدای سمیع و بصیر نبیند، حتما « *جهت* » مشخصی در زندگی پیدا نمی کند و به « اهداف ضد و نقیض و متغیر »، سرگرم و غافل و *منحرف* و در « منازل بین راهی »، *متوقف* می شود و از رشد و کمال و تعالی و تقرب باز می ماند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۴۸ 🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه. خداوند صبح و درخشش امروز شما را خیر قرار دهد. 🌴امروز، روز عزیز « جمعه » و روزی است که إن شاء الله تعالی « ظهور آخرین حجت الهی » پس از آمادگی حامیانش در آن رّخ می دهد. امروزمان را با کلام نورانی و شیرینِ مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها شروع می کنیم تا بفهمیم که برای « آن ظهور عالم تاب » باید با استعانت از خداوند، به« چه معرفت و نگاه و صفاتی » برسیم: ۱ـ اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ اَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ اِلَیْکَ وَ اَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ اِلَیْکَ وَ اَنْجَحِ مَنْ سَأَلَکَ وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ ۲- اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ کَاَنَّهُ یَراکَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاکَ وَ لاتُمِتْنا اِلاَّ عَلی رِضاکَ ۳ـ اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ وَ اَحَبَّکَ فِی جَمیعِ خَلْقِکَ. ۴ـ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْماً حَتْماً لانَقْتِرِفُ بَعْدَها ذَنْباً وَ لانَکْتَسِبُ خَطِیئَةً و لااِثْماً ۵ـ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیَةً دائِمَةً زاکِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمِینَ ۱ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که بیش از همه به تو نزدیک شده اند، و از آنان که بیش از همه رو به سوی تو دارند، و از آنان که درخواستشان بیش از همه روا گشته و به پیشگاهت تضرع کرده اند. ۲ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که تا قیامت، گویی تو را می بینند، ‌قیامتی که در آن قطعا تو را ملاقات میکنند و ما را نمیران مگر بر رضایت خودت . ۳ـ خدایا؛ ما را از آنان قرار ده که عملشان را با اخلاص به پیشگاهت آورده و بیش از همه خلق، تو را دوست دارند. ۴- خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و ما را با آمرزشی قطعی بیامرز که پس از آن نه گناهی انجام دهیم و نه خطایی مرتکب شویم. ۵ـ خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده، توجّهی که همواره فزونی یابد و دائمی و پاک و بسیار و پی در پی باشد به رحمتت سوگند ای فرصت دهنده ی مهربانان . و سپس با تمسک به صد بار ذکر نورانی « صلوات » در طول این روز، باید بکوشیم خود را در « کانون توجه الهی » قرار دهیم و « شرائط إجابت » این پنج تقاضای نورانی را فراهم آوریم.إن شاء الله تعالی 🍃 واژه: @dr_ghofran2
۱۴۹ 🌾 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ إن شاء الله تعالی تمام مؤمنین انقلابی در نماز جمعه امروز شرکت خواهند کرد. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۰ 🌷بانوی محترمی فرموده اند: در محل سکونت ما « کلاس امام شناسی » دایر است. ابتدا با تفسیر سوره بقره و بعد جزء سی قرآن شروع شد. این کلاس ها توسط خانمی که لیسانس فقه و اصول داره اداره می شود. ولی بعد از *شهادت سردار سلیمانی* به این خانم بدبین شدم زیرا در گروهی که داره همه اظهار تاسف کردند و ناراحتی ولی ایشون حتی یک پیام تسلیت هم نداد. در ایام فاطمیه نیز در لابلای سخنرانی و حرفهایی که ایشون میزد متوجه شدم که اعتقادی به رهبری و سپاه نداره..حتی به من گفت: شوهرم طرف سپاه و من طرف « پدر مادراي نخبه » هستم. ایشون گفت همیشه دنبال کسی باش که تو رو شفاعت کنه، آیا شرکت در کلاس های این خانم اشکال داره بعد از چند سال پای درس های مهدویت نشستن... ضمنا ایشون بابت کلاس ها از ما هیچ هزینه‌ای نگرفته حتی ایاب و ذهاب..میگه فی سبیل الله الان هم با وسیله شخصی خودش میاد وميره... تکلیف بنده در این زمینه چیه؟ 🌿به ایشان عرض شد: در تمام روابط خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، « اولین » کاری که باید صورت بگیرد، « *دعوت به تعقل* » و « *تأکید بر عقلانیت* » است. زیرا *تمام غفلتها و انحرافها و تخلفات انسان* در تمام زمینه های زندگی، به خاطر « *بی إعتنایی به عقل* » است. لذا قرآن بارها از افراد بشر می پرسد: چرا تفکر نمی کنید؟ *چرا تعقل نمی کنید؟* چرا با بصیرت به خودشناسی نمی پردازید؟ بسیاری از افراد « حوزوی و دانشگاهی » که کار توحیدی و قرآنی هم انجام می دهند و یا تحت عنوان اخلاق و عرفان و مهدویت و مسائل خانواده و مسائل تربیتی و حتی به ظاهر در طرفداری از « ولایت فقیه » تلاش می کنند، « عقل را *ناقص* » می پندارند و قرآن را هم مخصوص أئمه أطهار صلوات الله علیهم می دانند و فقط و فقط « *ترجمه ناقص و غلط هر روایتی* » و گاهی « *خوابها* » را مبنای کار خود قرار می دهند. اگر ابتدا بحث *عقل* به عنوان « *تنها مبنای مشترک میان تمام افراد بشر* »،« روشن » شود، و بعد « *قرآن* » به عنوان « *تنها میزان و ملاکِ حق* » مرجع هر تحقیق و هر سخنرانی باشد، و بعد « متن عربی احادیث معتبر » برای تبیین آیات مورد استفاده قرار گیرد، حتما به *حقایق کاربردی و مفیدی* دسترسی پیدا می کنید. در غیر این صورت به هیچ تفاهم و همدلی و وحدت و همراهی پایداری دست پیدا نخواهید کرد. ضمنا « *شیاطین* » هم « *رایگان* » کار می کنند. و مهمترین فرق « *عداوت* » با « *خصومت* » همین است که « عدو »،« رایگان » تلاش می کند، و حتی برای ترویج عداوتش، « هزینه » هم می کند. امروز صدها کانال رادیویی و ماهواره ای، *با هزینه های میلیاردی* و به طور شبانه روزی به « *إغفال* » و « *استحمار* » مردم جهان خصوصا ملتهای بیدارتر و مخصوصا شیعیان مشغول هستند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۰/۲ 🌷در پیِ فرمایشات شما؛ این استاد مذکور بیشک عضو فرقه ظاله ی حجتیه می باشدکه اعتقادی به حکومت اسلامی قبل از ظهور حضرت ندارد 🌿نظرتان درباره آن « بانوی سخنران »، محتمل و درست است. و جای تعجب فراوان است که چرا این افراد و اکثر افراد حوزوی، به « جلد اول معتبرترین کتاب شیعه » یعنی کتاب چهار جلدی « *اصول کافی* » که تحت عنوان « عقل و حجیت عقل » است، هیچ توجهی ندارند. 🍃واژه:اصول_کافی @dr_ghofran2
با نصب اپلیکیشن "به اسمان نگاه کن" ، اخرین مطالب و نتیجه پرسش های گروه را به صورت منظم تر ، در اختیار داشته باشید و برای خود مرور کنید گوشی های اندروید 👇 : http://app.mjghofrani.ir/download/ghofrani_v1.apk گوشی های آیفون 👇 : http://app.mjghofrani.ir
۱۵۱ 🌾 آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن عرض سلام و صبح بخیر به شما سروران عزیز، و سپاس و تشکر فراوان از حضرت حق که توفیق برگزاری با شکوه نماز جمعه دیروز را به امامت نایب بصیر و مقتدر و منصوب امام منصوب الهی را برایمان فراهم آورد، 🔸پرسش امروز موکب اربعینی ما اینست که: در آیه پنجم سوره ابراهیم، چند نکات مهمی وجود دارد؟ وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا: و موسى را با معجزات و براهینمان مأمور کردیم، أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» (و به او گفتيم:) كه قوم خود را از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون ببر ، وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ : و روزهاى خدایی » را به ياد آنها بیاور ، إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (ابراهیم/۵) :زیرا در اين (يادآورى یا ایام الله،) براى هر (امت) صبور و قدردانی، « معجزات و راهبردهای » (راهگشایی) است. لطفا نکته ها را به شرح بسیار مختصر تفکیک بفرمائید. فرصت: تا یکشنبه عصر. جایزه: ده صلوات و صد آفرین و بارک الله. حی علی التفکر 🍃واژه: ۵ @dr_ghofran2
۱۵۲ 🌷کسانی که در هواپیمای اکراین بودن بعضی هاشون حجاب نداشتن و شاید هم نماز نمیخوندن قطعا همه این عزیزان شهید محسوب میشن و با اولین قطره خون شهید، تمام گناهان او به غیر از حق الناس بخشیده میشه چطور میشه که اینا از طرف خدا انتخاب میشن که مرگشون به این شکل است؟ در مورد سرنشینان غیر مسلمان چی؟ اونها شهید به حساب نمیان؟ 🌿ظاهرا حضرت فاطمه بنت أسد و جناب اُم سلمه و جناب أسماء بنت عمیس (که در برخی از غزوات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله شرکت داشتند) و برخی از همسران بسیار نورانی أئمه أطهار صلوات الله علیهم و هیچیک از بانوان مجلله در کاروان امام حسین صلوات الله علیه در عاشوراء کشته نشدند و حضرت امام خمینی رحمه الله علیه که إمام الشهداء هستند و بسیاری از مردان و زنان بسیار با تقوا و بزرگ تاریخ اسلام هم کشته نشدند. آیا ممکن است آنان به مقام « شهید » رسیده باشند یا خیر؟ شیخ فضل الله، آن عالم مجاهد بزرگ به دست غافلان و جاهلان و خائنین به « دار » آویخته شد. آیا ایشان « شهید » بود؟ یا خیر؟ اکثر خوارج (بسیار متدین) در نهروان کشته شدند و افرادی از منافقین و طالبان و داعش و دیگر تکفیریها (که برخی اهل نماز و حافظ قرآننند) و جنایتکاران هم در مناطق مختلف جهان، کشته می شوند، آیا آنها چون کشته شده اند « شهید » هستند؟ به نظر می رسد « *شهید و شاهد شدن* » هیچ ربطی به *نحوه از دنیا رفتن* ندارد. پس این « عنوان » شهید که مسئولین و مردم (در جبهه جنگ یا حوادث دیگر) به « افراد متوفی » می دهند فقط جنبه دنیوی دارد و ظاهرا هیچ ربطی به حسابرسی دقیق الهی ندارد. و هر انسانی تجسم کوچکترین کار خوب یا بد خود را قطعا در قیامت خواهد دید: « *مثقال ذره خیر یره و مثقال ذره شرا یره* ». البته بیماریها و مصائب و حوادث غیر مترقبه می توانند « در کاهش گناهان دخالت داشته باشد » و هم « ممکن است نوعی مجازات و محرومیت باشند.» اما قطعا تمام بیماران و تمام حوادث غیر مترقبه و تمام آسیب دیدگان و کشته شدگان در حوادث مختلف، « *آزمونی* » برای بازماندگان و سایر مردم می باشند. خداوند « *عاقبت* » ما و شما و جمیع مؤمین و مؤمنات را ختم بخیر فرماید و جمیع اُمت متعهد و ولایتمدار را به مقام « شهید و شاهد » برساند. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۲ 🌷پس اون شهیدی که خداوند در قرآن فرموده که زنده است و نزد پروردگارش روزی میخورد چه ویژگی هایی دارد یا اینکه مهمترین ویژگیش چیه که به این مقام رسیده؟ 🌿ظاهرا هر انسانی *به اندازه و به میزان تشهد و شهادت و شهود و حضورش*، « *وساطت* » پیدا می کند و « *رزق و فیض الهی* » را به دیگران می رساند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۳ 🌷مقام *شهید* رو من متوجه نشدم، اگه یه بار دیگه توضیح بدین ممنون میشم و اینکه میفرمایید "بیماری و مصائب و... یا باعث کاهش گناه میشه، یا باعث محرومیت است" راه تشخیصی هست که انسان متوجه بشه اینا به خاطر بازگشتش از گناه هست، یا به خاطر پاداش خوبی هاست؟ ممنون میشم 🌿مدتی قبل بحث « تشهد » را مطرح کردم که مجددا در اینجا منعکس خواهیم کرد. تمام حوادث برای برخی از مردم که گرفتار آن هستند، « کفاره »گناهان » آنها است اما برای برخی دیگر، « عذاب و مجازات و گوشمالی » است. و همان حوادث برای « سایر مردم »، یا اسباب رشد و بهانه ای برای انفاق و محبت آنان است و یا برای برخی فرصتی برای دزدی و سوء استفاده و موج سواری. انسان در حوادث اجتماعی ، با توجه به میزان « حمد و شکر » و یا « اعتراض و بی اعتنایی » خود می تواند ببیند و بفهمد که در مسیر حق است یا باطل. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۴ 🌾با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه؛ و تأسف فراوان از اینکه تا امروز « لیاقت و قابلیت و صلاحیتمان » در حدی نرسید که بتوانیم « پذیرای » ظهور آخرین حجت الهی باشیم. پس به ذکر « صلوات بر محمد و آل محمد » ادامه می دهیم و به برکت همین ذکر نورانی از خداوند تمنا می کنیم که توفیق آمادگی و زمینه سازی ظهور آخرین حجتش را به ما عطا فرماید. پاسخم به این پرسش که🌷 « فرق مشاهده (و شاهد و تشهد و شهید) و قضاوت » چیست؟🌿 را در سه بخش تقدیم حضور شما می کنم امیدوارم برای شما هم مفید باشد: بخش اول: از خصوصیات مهم دنیا اینست که اولا: « واقعیت » هر چیزی غیر از « حقیقت » آن چیز است. ثانیا: « واقعیتِ » هر چیزی هم، « مراتب و أبعاد مختلفی » دارد. پس « واقعیت یک چیز » را فیزیکدان به نحوی و شیمیدان به نحوی و ریاضیدان به نحوی و فیزیولوژیست و دیگر اقشار دانشگاهی و حوزوی هم به نحو دیگری می بیند. هر نوزادی، بدون هیچ قضاوت و تعصبی، « واقعیتِ هر چیزی » را آنطور که واقع می شود « می بیند و می شنود » و در ذهن خود ضبط می کند اما نمی تواند درباره همانها ، شهادت بدهد. اما انسانِ عاقل می تواند واقعیت هر چیزی را با دقت به تمام جزئیات و زوایای اطراف آن ببیند یا بشنود، و لذا می تواند درباره آنها شهادت هم بدهد. به عبارت دیگر با « دیدنِ »،« فیلم یک حادثه »، نمی توان درباره آن، « شهادت » داد. اما با « حضور در صحنه و دیدن دقیق و اشرافِ به آن حادثه » می توان درباره آن حادثه، گزارش و « شهادت » داد و آن را گواهی کرد. مثلا: تمام مردم آسمان و سیارات و ستارگان آن را « می بینند » اما فقط منجمین و ستاره شناسانند که با دوربین های تخصصی، ستاره ها و سیارات آسمان را « مشاهده » می کنند و می توانند حلول اول ماه را گزارش و شهادت دهند. مثال دیگر اینکه: مردم فیلمهای سینما را « می بینند و می شنوند » ولی نمی توانند منتقد خوبی برای فیلمها باشند، اما « منتقدین » چون فیلمها را با دقت به جزئیات و زوایای پنهان آنها « مشاهده » می کنند لذا بهتر می توانند درباره آنها « شهادت » بدهند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۵ 🌿و اما بخش دوم پاسخ: هر قدر « مشاهده کننده »، بی طرف تر و خالی از پیشداوری و قضاوت قبلی باشد و او در آن حادثه « حضور عالمانه تری » داشته باشد « مشاهده » او به واقعیت (یا تا حدودی به حقیقت) نزدیکتر و قابل اعتمادتر است. پس مشاهده، « زُل زدن و خیره شدن و نظاره و تماشا کردن چیزی نیست »، بلکه مشاهده: اجازه « انعکاس دقیق یک حادثه واقعی در بیننده » و « نوعی نهان بینی » بدون تعصب و قضاوت و حکم قبلی است. لذا از دعاهای مهم و مکرر رسول أکرم صلی الله علیه و آله این بود که می فرمودند: « اللهم أرنی الأشیاء کما هی »: خدایا؛ هر چیزی را آنچنان که هست به من بنما. و مرحوم آیت‌الله قاضی همواره شاگردانش را به قرائت این دعا به ویژه در قنوت‌ نماز توصیه می‌کردند. زیرا « هر چیزی »، آنچنان نیست که ما آنرا می بینیم، « نگاه » ما یک چیز است و آنچه هست چیزی دیگری است. مثلا: عصای حضرت موسی علیه السلام، در نگاه واقعی، یک تکه چوب است اما در نگاه انسان بصیر، آن عصا، « ظرف تجلی اراده الهی » و یک موجود جاندار توانمند است که می تواند سحر ساحران را تشخیص دهد و نابود کند. در آن روز، تمام مصریان و درباریان و نظامیان فرعون و بنی اسرائیل، در میدان « ناظر » بودند و صحنه را برای سرگرمی « تماشا یا نظاره » می کردند، اما « ساحران »، در آن « تجلی عظمت اراده الهی »،« حاضر » شدند و اجازه دادند که آن عظمت در آنها « انعکاس » پیدا کند و با آنها « یکی » بشود. پس آنان با دقت حرفه ای خود، « پشت صحنه ای » را « مشاهده » کردند که دیگران از آن محروم بودند. پس مشاهده، ورود به « بخشی از أسرار مخفی » هر چیز است و لذا « إذن و إجازه » می خواهد.(که بعدا بیشتر درباره آن توضیح داده خواهد شد.) باید توجه داشته باشیم که تازه آن « توانمندی عصا » هم تمام حقیقت آن عصا نبود. پس فرق « مشاهده » با « قضاوت » در اینست که: در مشاهده، شخص بیننده، « آینه یک حادثه » می شود و گویی آن حادثه یا آن چیز در او ظهور پیدا می کند و با او « یکی » می شود، اما در قضاوت، انسان « حکمی » (درست یا غلط)(عاقلانه یا جاهلانه)(مؤمنانه یا خودخواهانه) را درباره یک حادثه یا یک رفتار یا هر چیزی (بر مبنای ذهنیت خود یا احکام الهی یا قوانین بشری) صادر می کند، « بدون اینکه آن حادثه در او « ظهوری » داشته باشد و یا او در آن حادثه « حضوری » پیدا کرده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofran2