eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۹۱۷ یکی از مخاطبین عزیز درباره « نکته قرآنی روز دوازدهم » پرسیده اند: آیا اگر بجای حضرت یوسف یا یک فرد بسیار مومن، یه فرد عادی هم بود، این اتفاق می افتاد؟ یعنی درها پشت سر هم برایش باز میشد؟ در اینکه خدا هر کار بخواد انجام میده شکی نیست اما آیا این خواستن بجز برای افراد خاصی که در رده های بالای ایمان و ... هستن شکل میگیره؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ خداوند هيچ دری را برای حضرت يوسف عليه السلام « باز نكرد ». ۲ـ آن جوان پاك، فقط از يك « كار غير مجاز عقلی »، گريخت و به خداوند « پناه برد. » ۳ـ « قوانين و سنت های الهی » (در پاداش يا مجازات يا امداد) برای « تمام مردم جهان و تاريخ » (زن، مرد، سفيد، سياه، جوان، پير، پيامبر) قطعا « ثابت » است. (مثلا تمام اقوامی كه با « نبوت و رسالت » زاويه پيدا كنند و « خلافکار » باشند، « مجازات » می شوند: وَ يا قَوْمِ؛ لا يَجْرِمَنَّكُمْ « شِقاقــــي‏ » أَنْ يُصيبَكُمْ مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ « نُوحٍ » أَوْ « قَوْمَ هُودٍ » أَوْ « قَوْمَ صالِحٍ » وَ ما « قَوْمُ لُوطٍ » .... (هود/۸۹) و « قوم حضرت شعيب ») ۴ـ يكی از « قوانين و سنت های ثابت الهی » را قرآن چنين بيان می فرمايد: هر كه « از حدود الهی تجاوز نكند »، خداوند (در بن بست ها و گرفتاری ها) برايش « گشايش » و « راه نجات » قرار می دهد: « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً (طلاق/۲) و خداوند « از جائی كه قابل پيش بينی نيست »،« رزق و روزی » لازم را « به او می رساند »: « وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ » (طلاق/۳) ۵ـ يكی ديگر از « قوانين و سنت های ثابت الهی » اينست كه: هر فردی اگر فقط خدا را « وكيل » خود قرار دهد (و مطابق تعاليم و احكام او زندگی كند) خداوند او را در تمام امور زندگی دنيوی و اخروی، « كفالت و كفايت و حمايت » می كند: « وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » ۶ـ بر خلاف تصور همگان، خداوند برای « أنبياء و أولياء و مؤمنين خيلی برجسته »،« سختگيرتر » از « مردم عادی » است. به عنوان نمونه: حضرت آدم عليه السلام را از بهشت نخستين « اخراج » كرد. ۲ـ حضرت يوسف عليه السلام را به خاطر « توسل و توكل به آن زندانی »،« سالها در زندان » نگهداشت. ۳ـ حضرت سليمان عليه السلام، « جسد خودش » را بر تخت خود ديد، ۴ـ حضرت داوود عليه السلام، در محراب كاخ « بسيار أمن » خود ناگهان با هجوم « صد ملك مجسم شده » مواجه شد، ۵ـ حضرت يونس عليه السلام، بخاطر « خسته شدن از نافرمانی مردم » و « ترك بی اجازه مأموريت خود »، به « دريا انداخته شد » و در « دهان و معده ماهی » قرار گرفت كه « اگر استغفار و توبه و تسبيح » نكرده بود، خداوند « تا قيامت » او را در شكم آن ماهی نگه مي داشت. ۷ـ در حالی افراد عادی، با « كمترين استغفار و توبه و تحولی » مورد « آمرزش و عنايت و حمايت الهی » قرار می گيرند. (كه اگر دقت منصفانه ای داشته باشيم، « لطف الهی » را در هر روز زندگی خود تجربه كرده و می كنيم.). ۷ـ به عنوان مثال: ۱ـ « حر بن رياحی » با آن « مزاحمتی » كه برای كاروان حضرت « امام حسين » صلوات الله عليه ايجاد كرد، اما با « استغفار و توبه »، از « اصحاب امام حسين » صلوات الله عليه شد و به مقام « شهادت » رسيد. ۲ـ « فضیل بن عیاض » كه « دزد سابقه داری » بود اما وقتی از پشت بام صدای « قرآن » خواندن صاحب خانه را می شنود، « آن آيات » در « جان » او می نشينند و او بلافاصله « استغفار و توبه » می كند و از دزدی دست بر می دارد از « عارفان بزرگ » می شود. قرآن برای اينكه « تمام مردم » (بدون استثناء) به « لطف و عنايت و حمايت و امداد الهی »،« اميدوار » باشند، می فرمايد: « وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ » (هر كجا و در هر وضعيتی باشيد، خداوند همراه شماست.) و قرآن با « تاكيد » می فرمايد: (هيچ فردی)(حتی برادران حسود و بدخواه حضرت يوسف عليه السلام) هرگز نبــــــــــــايد از « لطف و رحمت و عنايت و حمايت الهی »،« مأيوس » باشد: « وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ » و می فرمايد: فقط « كافرين » از لطف الهی، « مأيوس » و نااميدند: « إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ » 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۸ ...کسی که سعی می‌کند خود را ازگناه حفظ کند، خداوند حالتی شبیه عصمت به او عطا می کند و....؟ ۱. ظاهرا *عصمت* اينطور نيست كه خداوند *اختيار* شخص را از او بگيرد و به اين معنی نيست كه خداوند بالاجبار *نگذارد* شخص گناه كند. ۲. بلكه با *برهانی* كه خداوند در *انديشه* و *تفكر و تعقل* شخص قرار می دهد، شخص به چنان *معرفت روشنی* می رسد كه *گناه* مثل *پرت كردن خود از قله كوه* غلط و زشت و غير مجاز بودنش برايش قابل فهم می شود و لذا هرگز آن را مرتكب نمی شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۹ *يك دقيقه با وحي* « در *روز چهاردهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « جبر یا تفویض یا اختیار؟ » بشر در تمام طول تاریخ با بحثِ « جبر و تفویض و اختیار » درگیر بوده زیرا تمامِ مستکبرین، برای فریب مردم و توجیه ظلم و جنایتشان، جبر را إلقاء کرده و أكثر مردم هم برای توجیه بی ارادگی و تنبلی و تخلفاتشان، در مقابل: وراثت، محیط، والدین، همسر، رفیق، شیاطین، شانس و خواست خدا، خود را « مجبور » می پندارند. اما از منظر قرآن و بر خلافِ إلقاء عواملِ استکبار، هیچ عامل درونی و بیرونی نمی تواند و خداوند نمی خواهد در زندگی انسان دخالت کند، پس او در هيچيك از اعمالش قطعاً « مجبور » ‌نيست. شیطان هم انسان را « مختار » می داند: قالَ: يا آدَمُ؛ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‏؟ (طه/۱۲۰) گفت: اى آدم؛ آيا تو را به درخت جاودانگى و سلطنت همیشگی راهنمايی کنم؟ پس شیطان دخالتی در زندگی انسان ندارد مگر اینکه خود فرد بخواهد نوکرش باشد: إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ (حجر/۴۲) حال آنکه أهل شرک، برای فرار از مسئولیت و توجیه دنیاطلبی خود، ادعا می کنند: ما اختیاری نداریم و مجبور بوديم مشرک باشيم زیرا اگر خدا میخواست ما و أجداد ما، مشرک نمیشدیم: سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ: « لَوْ شَاء اللّهُ » مَا أَشْرَكْنَا وَ لاَ آبَاؤُنَا (أنعام/۱۴۸) وَ قَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا، « لَوْ شَاءَ اللَّهُ » مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آبَاؤُنَا وَ لا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ.(نحل/۳۵) گفتند: اگر خدا مى‏خواست ما و پدران ما چيزى غير از او را بندگی نمیکرديم و بی حكم و اجازه او چيزى را حرام نمى‏شمرديم.. در حالی که طبق صدها آیه قرآن، هر فردی تا زنده و سالم است، قطعاً مختار است و خداوند، مردم را به بهشت فقط « دعوت » می کند: وَ اللَّهُ يَدْعُــوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ .. (بقره/۲۲۱) پس افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و عملکرد هر فرد فقط به خودِ او برگشت میشود: يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَنْ نَفْسِهَا وَ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ .... *(جزء چهاردهم)(نحل/۱۱۱)* 👈واژه: ۱۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۰ *يك دقيقه با وحي* « در *روز پانزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » فرق« *انسان کوثری* و *انسان كويری* » نقش مشترك همه مخلوقات، وساطت و سنت اصلی آفرينش، قانون داد و ستد است. يعنی همه مخلوقات، به اندازه ابراز و اظهارشان، و به اندازه تجلّی أسماء و صفات و اراده خالق، طبقه بندی می شوند. لذا جمادات، در پائین ترین مرتبه و گیاهان و جانوران در مرتبه بالاتر و انسان، باید با بیشترین تجلّی، بزرگترین آیت الهی و در صدر آفرینش باشد. اما تمام مردم از نظر مقدار بروز و ظهورشان، دو گروه اند: گروه اول: فقط دنیاطلب اند: مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ ... و سرانجامشان آتش است: ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا ... (إسراء/١٨) گروه دوم: در دنیا، توجهشان به آخرت است: وَ مَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ ... که قبول میشوند: فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (إسراء/١٩) با آنکه هر دو گروه از عطای الهی برخوردارند و مدد او محدوديتی ندارد: نُمِدُّ هَؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (إسراء/٢٠) و خداوند جایگزین کردن هر انفاقی را تضمین كرده: ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُـهُ .. (سبأ/۳۹)(تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد فوراً دهدت باز)(کشف دوره ابتدائی من) اما آنان که عاقلانه و با اتصال به جریان نبوّت، به نگاه و مقصد آخرتی رسیده اند، فورانی کوثری و رحمه للعالمین دارند و تمام إیتاء و عطا و إطعام و اکرامشان، فقط برای جلب توجه خالق است: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ ... و دنبال پاداش و تشکر نيستند: لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُوراً (انسان/۹) اما افراد بی تعقلِ ظاهربینِ دنیازده و کوردل، از ترس فقر، یا ازدواج نمی کنند تا بچه دار نشوند و یا فرزندانشان را سقط ميكنند و میکُشند: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ ... (اسراء/۳۱) آنها چنان با غفلت و جهالت در پيله خودخواهی و خودپرستی اسير و محبوسند که اگر مالك همه خزائن الهی هم باشند چون رشد اجتماعی ندارند مانند كويری تشنه، همه چيز را فقط برای خود می خواهند و چيزی به ديگران نمی بخشند و از هر نوع انفاقی می گريزند: قُلْ: لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي، إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ ... (پناه بر خدا) *(جزء پانزدهم)(إسراء/۱۰۰)* 👈واژه: ۱۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۱ ولادت فرخنده و با سعادت اولین شکوفه شکفته از بوستان نبوت ، دومین امام ، سومین پیشوا ، چهارمین معصوم ، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به تمام مسلمین و محبین خاندان رسالت و امامت تبریک و تهنیت باد 🌸 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۲ آیا مطالبی دال بر مثمر بودن دعای رفتگان به دیار باقی در حق خانواده و اهلشون داریم؟ بعيد می دانم كه آنها برای ما *دعا* كنند، اما ارواح طيبه و شهيدان، *يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ* دارند و از *امور امت،* حمايت می كنند و شايد *با اذن الهی،* در خواب يا بيداری، *توجهاتی* را برای افراد لايق، پديد آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۳ اگر در شب های قدر یک انسان با روحیه و اخلاق مشخص درخانه، مسجد محل یا در حرم یکی از ائمه باشد و احیا بگیرد آیا توجه که به ایشان و امور ایشان در شب قدر میشود متفاوت است؟ ممكن است *مكان خاص* و *زمان خاص* برای *آنتن دهی* بهتر باشد، اما احتمالا ربطی به *توجه* فرد كه محصول *طهارت گفتاری و رفتاری و اخلاقی* و *قلب سليم* اوست، ندارد. لذا بسياری از صحابه نزديك و حتی برخی از *همسران* أنبياء و أولياء الهی، صلوات الله عليهم، در كنار آن ذوات مقدسه، به كمترين *توجهی* دست پيدا نكردند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۴ میلاد امام حسن مجتبی علیه سلام مبارک، در جریان هستید که والدین سببی من بنا به اختلافاتی از هم جدا زندگی میکنند. ما به مادر سببی من مرتب سر می‌زنیم ولی همسر من به پدرشون حتی زنگ هم نمی‌زنند... مادر سببی من اجازه نمیدن کمکشون کنم و ..... سلام و رحمت الهی بر شما و اين ميلاد فرخنده بر شما و تمام أعضاء محترم گروه مبارك. ۱ـ به نحوی حرف را عوض كنيد كه كار به *غيبت* نكشد، مثلا: بپرسيد من با همسرم چگونه بايد رفتار كنم بهتر است كه كارمان به قهر و طلاق نيانجامد؟ آيا پيشنهاد شما اينست كه اگر تخلف شوهر برايم اثبات شد، از او جدا شوم؟ (شرائط ايشان را در خودتان پياده كنيد و بگذاريد ايشان از منظری ديگری به حل مسائلش بنگرد) يا بپرسيد: شما چكار كرديد كه فرزندانتان عاقل و بالغ و نمازخوان شدند؟ و .... ۲ـ مراقب باشيد كه ايشان يا هر *شاكی يكطرفه* ديگری را مورد قضاوت قرار ندهيد و *تأئيد* نكنيد. ۳ـ در هر حال با هر بهانه ای جلسه غيبت و بدگوئی از پدر سببی خود را ترك كنيد و نگذاريد تكرار خاطرات، باعث تلقين درستی رفتار ايشان شود. ۴ـ مستقيما هيچ *توصيه ای* به همسرتان نداشته باشيد، اما تلويحا و هنرمندانه *و با پرسش مناسب* (و چند مثال از روابط خودتان كه دور از چشم بچه ها بوده) به ايشان بفهمانيد كه هيچ فرزندی نمی تواند و نبايد نسبت به والدين خود قضاوت كند. ۵ـ بيش از اينها، لطفا برای آينده خودتان *درس* بگيريد و خودتان را عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه، نسبت به اين *كم ظرفيتی ها* و رفتارهای كودكانه، واكسينه كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۵ *يك دقيقه با وحي* « در *روز شانزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » تمام أنبیاء الهی از حضرت آدم تا خاتم أنبیاء صلوات الله علیهم با نماز، توجّه خود را به خدا حفظ کردند و پیروانشان را هم به نماز و توجّه به خالق فراخواندند. لذا اکثر مردم جهان با نام: زردشتی، صائبی، یهودی، مسیحی و مسلمان و غيره، کاری به اسم نماز انجام می‌دهند. صلاه یا نماز یعنی: خود را در محضر خالق دیدن و به او توجّه داشتن و در محضر او، تعهدات خود را مرور کردن و او را محور زندگی خود قرار دادن و در نتیجه، از هر فحشاء و منکر و کار غیر عاقلانه و غیر مجازی خودداری کردن است. اما اكنون با اینکه حدود نیمی از مردم جهان و خصوصا مسلمانان، نماز می‌خوانند، چرا تقریبا هر نوع فحشاء و منکر و كار غير عاقلانه‌ای در میان آنها دیده می‌شود؟ در حالی که حداقل نماز مسلمانان، باید آنها را از هر فحشاء و منکری باز دارد: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ .... (عنکبوت/۴۵) در پاسخ، قرآن می فرماید: پیروان أنبياء الهی، نماز را ضایع کردند، یعنی: برای فهمیدن مفاهیم حیاتبخش آن، هیچ تلاش مفیدی نکردند و بجای اینکه به این نسخه درمانی، عمل کنند تا عاقل و مؤمن و متعهد شوند و در نورانیت آن، زندگی خود را تنظیم کنند، آن را بدون آنکه بفهمند و کمترین نقشی در زندگی آنها داشته باشد، فقط می‌خوانند، اما در کوچکترین امور زندگی، از ذهنیات و شهوات و تمایلات نفسانی خودشان پیروی می‌کنند و گمراه‌تر مي‌شوند: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (مریم/٥٩) البته راه بازگشت، بسته نیست و آنها اگر با مراقبت عاقلانه به ایمان قلبی برسند و رفتاری فسادستیز پیدا کنند، بدون کمترین ستم دیدنی، داخل بهشت سعادت می شوند: إِلا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ شَيْئًا. *(جزء شانزدهم)(مریم/۶۰)* 👈واژه: ۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۶ *يك دقيقه با وحي* « در *روز هفدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « مردم بازيگوش؛ بهوش! » غالب مردم با اينكه می‌دانند « آخرت » هست، اما نسبت به « حسابرسی دقیق » آن، غافل‌اند: اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ (أنبیاء/۱)(براى مردم، حسابرسیشان نزديك شده اما آنها غافلانه رويگردانند.) پس غفلت آنها، از بی‌خبری نيست، زیرا غالب آنها تذکر و هشدار أنبیاء الهی را شنيده‌اند بلکه به خاطر اینست که غرق در بازی اند: مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلا اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ (أنبیاء/٢)(سخن تازه‏ ای از خدایشان نيامده مگر اينكه آن را در حال بازى‏ شنيدند.) در حالی که هيچ چيزی در آفرينش برای بازی آفريده نشده است: وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ (أنبیاء/۱۶) (ما، آسمان و زمين و آنچه در آنهاست را بازيچه نيافريديم.) بازی یعنی چه؟ هر چیزی در عالم یک نام و اسم و یک واقعیت و یک خاصیت دارد. مثلا: آب، نام و اسمِ مایعی است که تشنگی را برطرف می کند. اگر انسان با نام و اسم و واقعیت هر چیزی سرگرم و در این دو مرحله، متوقّف شود و از خاصیتِ آن چیز بهره نبرد، در حال بازی با آنهاست. مثل آب بازی، عشق بازی، عروسک بازی، خاله بازی، سیاست بازی، کاغذ بازی، بازی با ریش و سبیل و لباس و کبوتر و گربه و سگ و غیره .... پس با حلوا حلوا گفتن و با حلوا دیدن، دهان شیرین نمی‌شود و با آب گفتن و آب دیدن و با دریا عکس یادگاری گرفتن هم، تشنگی برطرف نمی‌شود و تکرار أسماء خداوند و أنبیاء و أئمه أطهار صلوات الله علیهم و دیدنِ آن ذوات مقدسه و حتی همسر یا فرزند یا اصحاب آنها بودن و به زیارت مکانهای مقدس رفتن و عکس سلفی با آنها هم، عامل هدایتِ انسان نمی‌شود. متأسفانه غالب مردم مذهبی در الفاظ و ظواهر عناصر مذهب و تمام مردم غیر مذهبی، در دلبستگی به افراد و اشیاء و حیوانات و شهرت و شهوت، متوقف مانده اند. چرا؟ چون قلب آنها، به خداوند بی توجه است: لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ ... *(جزء هفدهم)(أنبیاء/۳)* 👈واژه: ۱۷ ۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
نشانی کلاس: *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۹۲۲ #پرسش آیا مطالبی دال بر مثمر بودن دعای رفتگان به دیار باقی در حق خانواده و اه
۳۹۲۷ .... به زیارت قبر....به احترام آنها دعای شما را اجابت کند... *دعای ما* بر سر مزار والدینمان، احتمال *اجابت* بیشتری دارد، *غیر از اینست که آنها برای ما دعا می کنند.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2