شنوی
👈واژه: #دعا #رمضان ۲۶ #سعی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۳
*دعای روز بیست و هفتم ماه مبارك رمضان:*
*"اللَّهُمَّ؛ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ"*
("خدايا؛ در اين روز و ماه، فضائلِ شب قدر را روزىام فرما")
نکته۱: با اینکه هر *نماز* و *دعائی* را در *محضر الهی* بجا میآورم اما *مخاطب اصلی* آنها خودم هستم، پس ابراز این *تقاضا* باید به این معنی باشد که من، *قابلیت* و *لیاقت* لازم برای جاری شدن *تفضّلات* و *برکات لیله القدر* در خود را دارم.
نکته۲: این *چند شب باقیمانده* از این *ضیافت* با شکوه، هنوز احتمال *لیله القدر* بودن را دارند و اگر من *إحیا* را *إحیا* کنم و مظهر *سلام* و *صبح* شوم، حتماً *تفضّلات* و *تحوّلات* آن در تمام *روز* من باید *نمایان* باشد.
نکته۳: *لیل* و *لیله* هر دو *شب* اند، اما لیل، *مذکّر* و عاملِ *تاریکی* ، *پوشانندگی* ، *پشتکردن* ، *زمان خوابیدن* و *تمام شبها* لیل است: *يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ* (رعد/۳) *وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ* (تکویر/۱۷)
ولی لیله، *مؤنّث* و *زمان بیداری* ، *ملاقات* ، *بارش نور* ، *إحیا* شدن و *لیله* فقط *یک شب* است: *وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعينَ لَيْلَةً* (بقره/۵۱)، لیله، *قدرت زایندگی* و *قدرتِ پروراندن* دارد و *محل نزول* ملائکه و *حضرت روح* علیه السلام است.
*لیله* وجودی است که *کُلِّ أمر* در *جانِ پاک او* واقع است و *انسانهای کامل* از او *ظهور* میکنند. لذا هر *مؤمن منتظری* در *لیله القدر* باید (مثل تمام ملائکه) *خود* را به *امام* خودش *عرضه* و *کسب تکلیف* کند و *تمام خواستههایش* را کنار بگذارد و فقط *اراده امام* را *بخواهد* و خود را با آن *قطب* عالم *تنظیم* کند.
پس انسان در *لیله القدر* تا خود را به *تسلیم* و *اطاعت* نرساند، هیچ *تفضّل* ، *نزول* ، *سلام* و *صبحی* در او *جاری* نمیشود و *لایق* هیچ *خیر* و *فضلی* نخواهد شد که لازمه این *تسلیم امام* شدن، *مراقبتِ دقیق* از *افکار* ، *گفتار* ، *رفتار* ، *اخلاق* و *مواضعِ* سیاسی و اجتماعی خویش است.
نکته۴: اگر *بانوان* (در قامت: مادر، خواهر، همسر، دختر) *قدر* خود را در *لیله القدر* پیدا نکنند با *تحریک حماله الحطبها،* نامردان *زمین گیر* و *شبپرست* زمانشان، *خورشیدهای عالمتابی* مثل *أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه را به *شهادت* میرسانند و زمین و زمان را (به خیال خود) در *ظلمت* فرو میبرند.
*"وَ صَيِّـرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ"*
("و كارهايم را در اين روز و ماه از سختى به آسانى برگردان")
نکته۵: باید بدانم که در تمام مدت *توقفم* در *دنیا،* حتماً *سختی* با *آسانی* و *فراز* با *نشیب* همراهند و *معیت دائمی* دارند و جدا نمیشوند و هیچ گریزی از آنها نیست: *فَإِنَّ مَـعَ الْعُسْرِ يُسْراً* (إنشراح/۵)
نکته۶: برای رسیدن به *یُسر زندگی* (و آسان دیدن بندگی و لذت بردن از اطاعت عاقلانه،) علاوه بر *زیباشناسی مؤمنانه* و *زیبابینی موحّدانه،* هر نوع زیبائی در *هر چیزی* را باید *تصدیق* کنم: *فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى* ۵ *وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى* ۶ *فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْری* (لیل/۷)
اما *خودخواهی* ، *غرور نفسانی* ، *بیإعتنائی* به *تعالیم الهی* و *تکذیب زیبائی،* عامل تداوم *سختیها* (وآسان دیدن بردگی و لذت بردن از نافرمانی جاهلانه) است: *وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى* ۸ *وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى* ۹ *فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى* (لیل/۱۰)
*"وَ اقْبَـلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ"*
("و پوزشهايم را بپذير و گناه و بار گران را از شانههایم بريز")
نکته۷: یک *نشانه* درک *لیله القدر* اینست که برای: ۱ـ *خودشناسی،* ۲ـ *خداباوری،* ۳ـ *آخرتنگری* و ۴ـ *تطبیق* خود با *امامم* مشتاقانه بکوشم و در نتیجه، از *تخلّفات* خودم *پشیمان* شوم و از *نافرمانیهای گذشته* خود *عذرخواهی* کنم و برای *اصلاح* و *خودسازی* دائمی تلاش کنم.
*"يَا رَءُوفا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ"*
("اى مهربان به بندگانی که میکوشند شايسته باشند")
نکته۸: اگر *قصد* و *تلاشی* برای: ۱ـ *خودشناسی،* ۲ـ *خداباوری،* ۳ـ *آخرتنگری* و ۴ـ *تراز* و *تطبیق* تمام ابعاد زندگیم با *امامم* را ندارم وـ پیگیر *اصلاح* خودم *نیستم،* پس نباید منتظر *إجابت* این دعا باشم.
👈واژه: #دعا #رمضان ۲۷ #لیل #لیله #قدر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۴
#پرسش
... متاسفانه اکثر خانم های مذهبی نمیدونن مرد چه وظایفی نسبت به زنش داره و هیچ خواسته ای از همسرشون ندارن، همین میشه که اقتدار مرد رو با گذشت های بیجا میارن پایین. واقعا من نمیدونم اگر خواسته ای از همسرم نداشته باشم دارم لطف میکنم یا بدتر اقتدارشون میاد پایین ...
#پاسخ
۱ـ اگر انسان *عاقل* شود و به *بلوغ* برسد، فقط و فقط و فقط *تکلیف خودش* در زمینههای مختلف زندگی و در شرائط مختلف و با *تمام اطرافیانش* را میفهمد.
۲ـ پس انسان *بالغ* به خاطر *فقط* انجام *تکالیف الهی* خودش، اول: به والدینش (با هر نوع رفتاری) *احسان* میکند، دوم: *اسلامی* به *ازدواج* میپردازد، سوم: *فرزندآوری* میکند، چهارم: وقتی در ادارهای *استخدام* میشود (بدون توجه به وظیفه شناسی همکارانش) *فقط* به انجام *وظائف خودش* میپردازد، پنجم: *قوانین* مثلا رانندگی را به احترام *خودش* رعایت میکند، ششم: به *اصول همسایگی* با تمام همسایههایش (با هر نوع اعتقاد و رفتاری) احترام میگذارد، و ......
۳ـ پس *شناختن وظائف همسر* ضرورتی ندارد مگر اینکه بخواهید *همسرداری* را به او *تعلیم* دهید که ظاهرا از *مؤمن* چنین تکلیفی خواسته نشده است.
۴ـ البته *مادران* باید با *رفتارشان* این *وظیفهشناسی* در *هر شرائط* را به فرزندانشان (تعلیم *نه* بلکه) عملا *تدریس* کنند.
۵ـ *مؤمن* اگر *اخلاص* داشته باشد (و دهنبین نباشد) از *هیچیک* از اطرافیانش، *هیچ توقعی* ندارد و هرگز *نگران سوء استفاده* دیگران نیست. زیرا *سوء* استفاده دیگران، دامن خود آنها را خواهد گرفت و به *مؤمن مخلص* کمترین آسیبی وارد نمیشود.
۶ـ خدایا تو را شکر میکنیم که *مسلمان بودن* و *مؤمن شدن* را برای ما بسیار *آسان* قرار دادی.
👈واژه: #مؤمن #عاقل #تکلیف #اخلاص #توقع
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۵
#پرسش
چرا در زبان عربی وقتی واژهی رِجز داریم به صورت رُجز هم استفاده شده در قرآن؟ ... یعنی فقط ریشه ی واژه مهم هست و َ__ِ_ُ هایی که روی حروف واژه قرار میگیره معنای اون رو عوض نمیکنه؟
#پاسخ
کلمات در زبان عربی، برای روشن شدن دقیقتر *منظور* گوینده، *حرکات حروف* و *إعراب آخرشان* تغییر میکند.
پس با اینکه *شکل ظاهری* برخی از کلمات *شبیه* هم است اما به خاطر *ثلاثی مجرد* و یا *ثلاثی مزید* و یا *نوع مشتق* بودنشان، *صدا* و *حرکت* حروفشان تغییر میکند.
به همین خاطر برای خواندن *عبارتهای نماز* و *آیات قرآن* و *تلفظ درست* حروف آنها، این همه *حساسیت* صورت میگیرد.
👈واژه: #صدا #حرکت #حرکات_حروف
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۱۰۲ #پرسش در سوره حدید ان جا که خداوند میفرماید اهن را فرستادیم و در ان سودهایی برا
#قطرات_بارانی_۶۱۶۶
#پرسش
فرق معنا و مفهوم و مصداق چی هست؟ معنا کلی است و مصداق جزئی
#پاسخ
بله، همینطور است که فرمودید.
مثلا: وقتی میگویند: خیلی *سرد* است، منظورشان ممکن است: هوا، آب، غذا و .... و حتی *مزاج* باشد.
پس هوا و آب و غذا و مزاج، *مصادیق* واژه *سرد* هستند اما *معنای سرد* هیچکدام از اینها *نیست.*
👈واژه: #مصادیق #مصداق #معنا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۷
#پرسش
استاد، برای شب قدر چه توصیه هایی می کنید ...
#پاسخ
ظاهرا *هر شبی* که خودمان را *إحیا* کنیم و *قدر خود* را در *آینه قرآن* عاقلانه *بفهمیم* و به *تکلیف* برسیم و تکالیفمان را صرفنظر از *رفتار اطرافیانمان* انجام دهیم و خودمان را به *امام* خود *عرضه* و به *اطاعت محض* از او برسیم، همان *لیله القدر* ماست.
👈واژه: #لیله_القدر #قدر #احیا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۸
#پرسش
در ادامه ی اين سوالم هست، اين اقايی كه به ما مقروض اند هر روز وعده ی فردارو می دهند و همسرخوشبينم باورميكنند و هرروز بازی ميخورند ...
هرروز توی دلم بچه های اين اقارو نفرين ميكنم ولی عذاب وجدان دارم چكنم
#پاسخ
۱ـ در امور بیرونی همسرتان *دخالت مستقیم* نداشته باشید و خودتان را با *مسائل* ایشان *درگیر* نکنید.
۲ـ دیگران (که از مسائل و گرفتاریهایش هیچ خبری ندارند) خصوصا *فرزندانشان* که دخالتی در رفتار پدر خود ندارند را *نفرین* نکنید. نفرین کردن از اخلاق *مؤمنین* نیست.
۳ـ لطفا پس از این همه عبادت و روزه گرفتن، اعصابتان را مدیریت کنید و *تمام ذرات آفرینش* را در *محضر خداوند حکیم* ببینید تا به *آرامش* برسید و بتوانید در خانواده و خصوصا برای همسر محترمتان *آرامشبخش* باشید.
۴ـ از *کمترین تحقیری* نسبت به همسر محترمتان (که بعید نیست *گناه کبیره* باشد،) خودداری بفرمائید زیرا تحقیر، *هیچ مشکلی* را حل نمیکند.
۵ـ تلختر از *بیاعتبار* شدن یک *مرد* در جامعه، بیاعتبار شدن نزد *همسر* اوست. زیرا ظاهرا شما مسلمانید و *فقط* برای *پشتیبانی* از شوهرتان و به دستور خالقتان با او *ازدواج* کردهاید. لطفا *تمام زحمات* خود را با احتمالا *حرف دیگران* و *غلبه نفسانیت* خودتان هدر ندهید.
👈واژه: #دخالت_مستقیم #ازدواج #نفرین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۶۹
📌همراه با نظرات شما
... امام زمانمون ما رو بیشتر از پدر و مادر هامون دوست داره و خیلی خیلی مهربون از پدر و مادر هامون نسبت به ما هست ... امشب همه ی حاجاتمون رو بذاریم کنار و خدا رو به حضرت زینب قسم دهیم که ظهور پدرمون رو برسونه.
📌همراه با نظرات استاد
با سلام و احترام و تشکر از دغدغه مؤمنانه شما. لطفا توجه داشته باشید که هر قدر این دعاها را بخوانیم تا زمانی که *قدر* خود را به درستی و از منظر قرآن *نشناسیم* قطعا *شرائط ظهور* فراهم نمیشود.
👈واژه: #قدر #ظهور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۱۷۰
*دعای روز بیست و هشتم ماه مبارك رمضان:*
*"اللَّهُمَّ وَفِّـرْ حَظِّـي فِيهِ مِنَ النَّوَافِـلِ"*
("خدايا؛ بهرهام را در اين روز و ماه از مستحبّات فراوان كن")
نکته۱: اگر انسان مورد *پرسش* قرار گیرد با اطلاعاتش *فوراً* به آن *پاسخ* میدهد، اگر *گرسنه* شود، هر خوراکی *در دسترسی* را میخورد، و اگر *پلیس* مورد *حمله* قرار بگیرد فوراً *واکنش* نشان میدهد.
اما اگر انسان بخواهد *کنکور* بدهد، *ماهها* خود را برایش *آماده* میکند، و اگر *فرصت* داشته باشد، *قبل از غذا* برای خود (و مهمانان عزیزش) انواع *سالاد* و *پیشغذا* را آماده میکند، و پلیس نیز *قبل* از هر نوع *درگیری* مدتها با *تمرین* خود را *آماده* میسازد.
پس برای انجام *هر کار مهمی* در *شرائط مناسب* باید خود را *آماده* کنیم. لذا *ورزشکاران* بدون *آمادگی* و *گرم کردن بدن* وارد *مسابقه* نمیشوند، و *هیچ پزشکی* بدون *آمادگی* به *طبابت* نمیپردازد.
نکته۲: *آمادهسازی* برای *هر عبادتی* را در اسلام *نافله* میگویند و چون *نوافل* نشانه *شدّت محبّت* عبد به *معبود* است، به آن *عمل مستحبّی* (یا رفتار عشقولانه) میگویند.
نکته۳: خدایا؛ پس از ۲۷ روز که به من توفیق *روزه* گرفتن دادی تا *نیازهای طبیعی* و *تمایلات غریزیم* را *مدیریت* و *اسب سرکش هوای نفسم* را *رام* کنم، تقاضا میکنم بر *سهمم* از *نوافل* بیفزائی. یعنی *شوقم* را به *مستحبّات* روزافزون سازی تا در *تقرّب* به بارگاهت موفّقتر باشم و (مثل أولیاء تو) *واسطه فیض* و *فضل تو* باشم.
نکته۴: خدایا؛ *مراقبتی* به من عطا کن که در هیچ شرائطی، *تکالیف واجبم* را فدای *مستحبّات* نکنم. {مثلا: *ازدواج واجبم* را برای *احتمالات بهتر* به *تأخیر* نیاندازم و *مجرد* نمانم، یا: *شبزندهداری* مرا از *نماز صبح* باز ندارد، یا: با *عزاداری ظهر عاشوراء* از *نماز ظهر عاشوراء* محروم نشوم،یا: با *تقسیم شلهزرد!!!* از *عفّتم* غافل نشوم، یا: برای *إصلاح دیگران* خود را به *فساد* نکشانم: *لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي* (خطبه/۶۹)}
زیرا *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه میفرمایند: *لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ*
{ *مستحبی* که به واجبات *زيان* برساند، هرگز عامل *نزدیکی به خدا* نیست. (حکمت/۳۹)}
*"وَ أَكْرِمْنِــي فِيهِ بِإِحْضَـــارِ الْمَسَائِــلِ"*
("و مرا در این روز و ماه با تحقّق درخواستها گرامی بدار")
نکته۵: خداوند *تمام* عناصر جهان را *برای انسان* پدید آورده: *خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً* (بقره/۲۹) لذا *تنها* مخلوقی که در قبال *گفتار* و *رفتار* خود *مسئول* است و *باید* برای کوچکترین آنها در پیشگاه الهی *پاسخگو* باشد *انسان* است.
نکته۶: *گرامیترین* مردم *باتقواترین* آنهاست، پس *گرامیترین* فرد آنست که در هر شرائطی، *مسئولیتهایش* در برابر *خالقش* را *به درستی بشناسد* و به آنها بپردازد.
پس خدایا؛ در این ضیافت با شکوه، مرا به *مسئولیتهای* فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگیم *آگاه* و با توفیق در *رعایت* آنها مرا در نزد خود، *گرامی* بدار.
*"وَ قَـرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْـكَ مِنْ بَيْـنِ الْوَسَائِـلِ"*
("و در این روز و ماه، از ميان وسايل، وسيله مناسب را برای تقرّبم به نزدت مهیا كن")
نکته۷: *وسیله* هر *کار* یا *فرد* یا *چیزی* است که *مجوّز تقرّب* به *مقام* و *مقصدی* را دارد و *میتواند* ما را به *قرب* و *نزدیکی* آن برساند.
نکته۸: *کارها* و *وسائل مختلفی* برای رسیدن به *مقاصد مختلف* مقابلِ انسان است، اما *هر وسیلهای* برای تقرّب به *خدا* برای انسان، *مجاز* و *مناسب* نیست.
(مثلا: أنا مدینه العلم و *علیٌ بابُها.* یا: *بیعشق خمینی* نتوان عاشق مهدی شد. یا: نماز *بیولایت* بینمازی است. یا: اگر *نماز* قبول شود بقیه اعمال قبول میشوند. یا: النکاح سنّتی، *فمَن رَغَبَ عن سنّتی فلیس منّی.* یا: *فمن شرب منه فلیس منّی.* یا *پیشنیازها* و *منازل* و *پلههای* دیگر که بدون *پاسداشت* آنها به هیچ مقامی نمیرسم.)
نکته۹: خدایا؛ یاریم کن تا آن کار و وسیله *مجاز* و *مناسب* برای *تقرّب* به بارگاهت را *بشناسم* و با *اطاعت* و *تبعیت* از آن، خودم را به *أسماء الحسنای* تو و به *سعادت جاودانه* برسانم.
*"يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَـاحُ الْمُلِحِّينَ"*
("اى آنكه پافشارى دعاکنندگان او را غافل نمیسازد")
نکته۱۰: مردم باید *آب* و *برق* و *گاز* را *کم* مصرف کنند، زیرا *منابع* آنها *محدود* است، اما آنها در استفاده از *نــــور* روز محدود نیستند.
*هستی* تماماً *نور* است و *نورانیت خدا* با کثرت *دعاهای* مردم *کم* نمیشود. پس اگر *کاهلم* و *لیاقت* و *قابلیتم* را بیشتر نمیکنم، قطعاً *تقصیر خالقم* نیست زیرا او هرگز مرا *فراموش* نمیکند.
👈واژه: #دعا #رمضان ۲۸ #نافله
#قطرات_بارانی_۶۱۷۱
*اطلاعیه* چند *پيشنهاد:*
*پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگي* » (قبلا گفته شد.)
*پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » (قبلا گفته شد.)
*پيشنهاد سوم:* « *تهیه دفتر سلامت خانواده* » (قبلا گفته شد.)
*پيشنهاد چهارم:* « *تهیه دفتر تفریح خانواده* » (قبلا گفته شد.)
*پیشنهاد پنجم:* « *رعایت نکات عبادی در هر شبانروز* » (قبلا گفته شد.)
*پیشنهاد ششم:* « *تهیه* و *نمایش* مجموعه *خانواده نما* » (قبلا گفته شد.)
*پیشنهاد هفتم:* « هر *عید* یک *عیدی* »
پیشنهاد اینست که در *هر عید* یا *مناسبت* و یا *جشن خانوادگی* که به *فرزندان* (یا بستگان و دوستان) *عیدی* میدهید، همراه با *پول* یا هر *کالای* دیگر (و یا *بدون* آنها)، *یک نکته قرآنی* را هم تکثیر کنید و به آنها *هدیه* دهید.
*اولین* عیدی با عنوان: *رزق* و *روزی،* اول سال تقدیم شد.
اکنون *دومین* عیدی با عنوان *مادر جشنها* تقدیم میشود:
هر « عید » یک « عیدی »:« عیدی دوّم »:
« مادرِ تمامِ جشنها » بر شما « مبارک »:
با سلام و احترام به شما و با امید به اینکه در این سال جدید « تحوّل روزانه » داشته باشید،
از افتخاراتِ « انسان » اینست که خداوندِ « فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... » او را بر مبنای « فطرتِ خودش » آفریده و به تجلّی درآورده است.
یعنی: « فطرتِ انسان » با « فطرتِ خدا »،« یکی » است، لذا قرآن میفرماید:
« ... فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها .... » (روم/۳۰)
(... آن « فطرت خدا » است كه او « تمام مردم » را بر « مبنای همان » سرشته است ....)
پس وقتی « مؤمن » بعد از « دوازده ماه اسیر شکم و تمایلات غریزی بودن »، یک ماه با « تشنگی و گرسنگیِ طبیعی و تمایلاتِ غریزی » خود به « حکم خالق خود »، « مخالفت » میکند و « روزه » میگیرد در واقع « عقلانیت و اراده و تقوا و صبرِ » خود را « تقویت » میکند و به « فطرتِ موحّدانه » (و به تنظیمات آفرینش اولیه) خود باز میگردد.
این « خودسازی و تحوّل » با « رام کردنِ غرائز » قطعاً « عید » است که باید برایش « جشنی با شکوه » گرفت، زیرا این جشن، « عاملِ حیاتِ و مادرِ تمامِ جشنها » است.
اکنون که ما و شما با « عنایت الهی » توانستیم « یکماه » با « طبیعت » و « غفلت »، « مبارزه » و از « چشم، گوش، دست، زبان و خواهشهایِ نفسانی » خود « عاقلانه و مؤمنانه و صبورانه »،« مراقبت » کنیم، امیدوارم به « اراده » و « عزمی پایدار » دست یافته و از « مَنِ وهمیِ » خود « رها » شده و به « خود حقیقی » یا « خود خدائی » خود رسیده و دیگر هیچ رفتارِ « غافلانه » و « جاهلانه » و « تصنّعی و منافقانهای » نداشته باشیم.
و نشانه « بازگشت » عاقلانه و مؤمنانه ما به « فطرتِ موحّدانه » اینست که از این به بعد از هر نوع « دوگانگی » و « بیگانگی » و « چندگانگی » و از هر « رفتارِ بیخودی »، و از هر « گفتارِ خودخواهانه » و از هر « برخوردِ لجوجانهای » باید بپرهیزیم.
ضمناً: « لایقِ ستایش » ، « محتاجِ ستایش » نیست.
دوستدار شما و محتاج دعای خیر شما. (دوم اردیبهشت ۱۴۰۲)
👈واژه: #پیشنهاد #عید #عیدی #هدیه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2