eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
175 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
...خانمی سنش ازنوجوانی گذشته یکم بالاست.....آقایونی که‌ یا جداشدن. یا همسرشون فوت کردن میرن خواستگاری  میگن.....ماعشق وحالمون رو کردیم ... ازدواجم نکنیم واسمون فرقی نداره...بخاطر بچه هامون که کوچیکن ازدواج میکنیم.....وهمچنین بعضیهاشون. شغلشون طوری هست که هفته هااز خانه دور هستن..ومیخوان درزمان غیبتشون. خانم مسئولیت بچههاشون رو به عهده بگیرن.....به نظرشما باهمچین افکار اینها. میشه باهمچین آقایی ازدواج کرد وموفق هم بود؟ وبقول شما...به کمال رسید؟درحالیکه. تقریبا یجوری صحبت میکنن انگار دارن پرستار بچه استخدام میکنن ۱ـ افرادی که *قصد جاسوسی* دارند، *هر شغلی* را برای *پوشش* کار خود و *نفوذ* در هر مجموعه‌ای *می‌پذیرند.* ۲ـ *بانوان مؤمنی* هم که ازدواجشان به تأخیر افتاده اگر *نیاز طبیعی* و *مأموریت الهی* خود را به درستی شناخته و *باور* کرده باشند، می‌توانند با پذیرفتن *پرستاری* از *بچه‌ها* وارد یک خانواده شوند و *نگاه* پدر آن بچه‌ها و خود *آن بچه‌ها* را *آسمانی* کنند.  ۳ـ بانوی نمونه *جناب أسماء بنت عمیس،* بعد از شهادت *حضرت جعفر* علیه السلام، با اجازه رسول أکرم صلی الله علیه و آله، همسر ابوبکر شد و *محمّد بن أبی بکر* را به دنیا آورد و از او *سرداری* برای *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه پدید آورد.   ۴ـ جالب اینکه برخی از *همسران* و *مادران أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، *خدمتکار* آنان بوده‌اند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اگه یکی بخاطر اینکه   هیچ وقت علاقه ایی به همسرش نداشته  از همون ابتدا  و  بخاطر تهمت های ناموسی همسرش با داشتن ۳  فرزند   بخواد جدا بشه ایا درسته   یا باید بخاطر بچه ها زندگی کنه بازم با این مرد لازم به ذکر است که این خانم میگه همسرم هم  از همون ابتدا با من بد رفتار بوده واصلا کاری نکرده که من بهش علاقه پیدا کنم  با این حال تا حالا زندگی کردم اما بخاطر ابرو  برام نگذاشته و همش تهمت بارونم میکنه  دیگه جونم به لبم رسیده ۱ـ اگر پرسش شما برای فرد دیگری است، حتما از *دخالت* در کار دیگران بپرهیزید و *فقط* مراقب زندگی و آخرت *خودتان* باشید. ۲ـ اما اگر منظور، خودتان هستید باید بدانید که *مؤمن* اگر *انسان* و *عاقل* باشد، هرگز *خودخواهی* ندارد و با اینکه به همه مخلوقات الهی، *انس* می‌ورزد اما به *هیچ* مخلوقی (حتی به بدن خود)، *تعلق* و *علاقه* و *وابستگی* و *دلبستگی* ندارد و هر کاری را *فقط* بر مبنای *تکلیف* عقلی و شرعی خود و *جلب رضایت خالق* خود انجام می‌دهد. ۳ـ باید بدانید با اینکه *مادر* بیشترین *نقش* را در رشد و هدایت فرزندان دارد از منظر قرآن که آئین‌نامه زندگی است، *کمترین مسئولیت مستقیمی* در قبال فرزندان ندارد و *تنها تکلیف* خود را (بعد از خودسازی) *جهادهمسرداری* می‌داند. ۴ـ پس عاقلانه و مؤمنانه از *تعلق* به فرزندان صرفنظر کنید و آنها را در ذهن خود *طلاق* دهید و به *فرمان خالقتان* و برای *رفع نیازهای خود* و *تقرب به بارگاه الهی،* بطور طبیعی و با *عذرخواهی‌های صادقانه* به خاطر قصورها و تقصیرهای احتمالی قبلی و با *پرهیز* از *مواضع تهمت* و با *آراستگی* و *شیرین‌زبانی* و *چهره شاد* و *جذابیتهای فراوان* و خدادادی خود و با *تشویق نکات مثبت* ایشان، برای همسر محترمتان *دلبری* کنید تا ایشان *مجذوب* شما شود و *قضاوتش* نسبت به شما إصلاح گردد. ۵ـ اگر مخلصانه به این *وظائف* خود عمل کنید قطعا از حمایت‌های ویژه الهی برخوردار می‌شوید و *زندگی* برای خودتان و همسرتان و فرزندانتان *شیرین* و *آخرتتان* آباد می‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بنظر شما یک ساعت و چهل دقیقه ایستادن در صف های حرم که منتهی به ضریح می‌شود ، کار درستی است؟ وقتی هم که در آخر زیارت میکنی با پاهای خسته شده و جسم پرس شده باید بری استراحت ... باید به *تشخیص* افراد احترام گذاشت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بنده به هر مناسبت عروسهایم را دعوت میکنم وتقریبا موقع سفره پهن کردن تشریف میارن وگاها ظرفها رو می شویند و دو میروند ومن هیچ اعتراضی ندارم و ازین دورهمی خوشحال میشم. وقتی از کربلا برمیگشتیم عروس دوم زنگ زد وگفت عروس بزرگه که کلید منزل بهش سپردم گفته لازم نیست بریم براشون چیزی درست کنیم بااینکه شوهرش همراه مابود من اعتراضی نداشتم فقط به پسرجانم گفتم کاش اونم میومد دور هم بودیم وپسرم بمن گفت نباید توقع داشته باشی اینکارت بدهست وخلاصه عروس خانم از من ناراحت شده بودهمسرم به پسرم گفت از بچه هامون توقع نداشته باشیم از کی توقع داشته باشیم.آیا انتظار یاتوقع زیادی بوده؟ آیا من اشتباه کردم که مطرح کردم؟ ۱ـ یکی از اهداف *زیارت* مبارزه با *خودخواهی* است که عامل *توقع* از دیگران است. حیف است که *برکات* تلاش‌ها و هزینه‌ها و سختی‌های سفرهای زیارتی را با *توقع* از بین ببریم. ۲ـ *توقع،* مهمترین عامل *دلخوری* و *کدورت* و *طلاق‌* و *نشانه* خودخواهی و ضعف عقلانیت و ضعف ایمان است. ۳ـ اگر *انتظار عاقلانه* باشد *ابراز* نمی‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۷۰۱۲ #پرسش استادبه کسی که هیچ آشنایی باقرآن ندارد فقط طبق شنیده ها وتوجیه دیگران بر
۱_پاسخ دقیقی نمیدانم، اما اینطور گفتم که خدا که ما رو خلق کرده قطعا از همه چیز بنده ها اطلاع دارد و بهترمیداند که چه چیزبرای آنها مفید و هست و چه چیز ضرر دارد. ۲_خیر نماز نمی خوانند. ۱ـ فرد *عرقخواری* که *نماز* نمی‌خواند، یعنی هنوز *عاقل* نشده و نفع و *ضرر* خود را *تشخیص* نمی‌دهد و *تجربیات علمی* و *قرآنی* که *چهل و چهار* بار دستور *إقامه نماز* داده را قبول *ندارد،* چگونه می‌خواهید *بدون* تلاش برای *عاقل* و *عالم* شدن او، او را با *قرآن* مجاب و متحول کنید؟  ۲ـ ظاهرا او با طرح *شبهه* خود می‌خواسته به شما بفهماند که *مسلمانی* شما *ارثی* و *بدون تعقل* و *بدون معرفت* است و *نماز* و عبادت‌های شما از روی *عادت* انجام می‌شوند. ۳ـ *شراب* در *زبان عربی* معادل *نوشیدنی* در فارسی است و *قرآن،* شراب را *فقط* به عنوان *نوشیدنی* به کار برده که با کمال تأسّف مترجمین و برخی از مفسرین آن را با *عرق سکرآور* و *نجس* اشتباه گرفته‌اند. لطفا به این آیات توجه کنید: بقرة : ۲۵۹   ... *فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ* ... (به آب و غذایت نگاه کن) أنعام : ۷۰   ... لَهُمْ *شَرابٌ مِنْ حَميمٍ* وَ عَذابٌ أَليمٌ ... (جهنمیان مایعی داغ می‌نوشند.) نحل : ۱۰   هُوَ الَّذي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ *ماءً لَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ* ... (بخشی از باران، برای نوشیدن شماست.) نحل : ۶۹   ... *يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ* مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ ... (از شکم دوم زنبور، عسل تولید می‌شود.) مؤمنون : ۳۳   .... ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ *يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ* (أنبیاء هم مثل همه مردم، می‌خورند و می‌نوشند.) شعراء : ۱۵۵   قالَ هذِهِ ناقَةٌ *لَها شِرْبٌ* وَ *لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ* (آب شهر، یک روز برای شتر است ــــ که شیرش را می‌خورید ـــــ و یک روز هم برای شماست.) فاطر : ۱۲   وَ ما يَسْتَوِي *الْبَحْرانِ* هذا عَذْبٌ فُراتٌ *سائِغٌ شَرابُهُ* وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ ... (آب دریا برخی شیرین و برخی شورند.)  ص : ۴۲  *ارْكُضْ بِرِجْلِكَ* هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ (پاهایت را در آب شستشو کن.) ص : ۵۱   مُتَّكِئينَ فيها يَدْعُونَ فيها *بِفاكِهَةٍ كَثيرَةٍ وَ شَرابٍ* (بهشتیان انواع میوه و نوشیدنی دارند.) إنسان : ۲۱   ... وَ *سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً* (خداوند نوشیدنی‌های *پاک* را به آنها می‌نوشاند.) مرسلات : ۴۳  *كُلُوا وَ اشْرَبُوا* ... (ای بهشتیان؛ بخورید و بنوشید،)  نبأ : ۲۴   لا يَذُوقُونَ فيها بَرْداً وَ *لا شَراباً* (جهنمیان، خنکی و نوشیدنی ندارند.) ۴ـ پس *هیچ آیه‌ای* در قرآن، *عرق نجس* را *شراب* نخوانده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
دختری ۱۸ ساله ام. یک خواستگارطلبه دارم که ۲۱ سالشه. پدرم تمایل داره بااین آقا ازدواج کنم چون نظرش اینه که ما مذهبیها باید از کسی که توی راه دینه حمایت کنیم. من دلهره دارم که نتونم بایک طلبه زندگی کنم. از نظر قد هم یکی دوسانت بلندتر از آقا هستم. نمیدونم. تردید دارم. پدرم میگه اگه اینو رد کنی ممکنه خدا قهرش بیاد و توی زندگی بعدیت به مشکل بخوری. به نظرتون چه کارکنم؟ سلام و رحمت الهی بر شما نورچشمی عزیز. ۱ـ از اینکه به موقع قصد انجام مهمترین تکلیف طبیعی خود را دارید به شما تبریک می‌گویم. ۲ـ اینکه خواستگار شما، دانشجوی علوم *حوزوی* یا *دانشگاهی* باشد *هیچ فرقی* در *إیفاء نقش* و *انجام مأموریتِ الهی* شما ندارد. چرا؟  ۳ـ چون محل تحصیل آنها، در *رشد* و *شکوفائی* و *تکامل* و *تعالی* و *تقرب* و *جهادهمسرداری* شما هیچ تأثیری ندارد. چرا؟ ۴ـ چون *سرنوشت* شما، تابع *افکار* و *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* خود *شما* است و وضع والدین، همسر، فرزندان، بستگان، دوستان و دشمنان شما و حتی شیاطین، *هیچ تأثیری* در زندگی *شما* ندارند. ۵ـ البته باید توجه داشته باشی که دانشجوی *حوزه* بودن ایشان به این معنی نیست که او به *قله* علم و معرفت و *وارستگی* و اخلاق *اسلامی* رسیده و هیچ *غفلت* و *انحراف* و *تخلفی* او را تهدید نمی‌کند بلکه باید با *مراقبت نامحسوس* خود بکوشید *زمینه* رسیدن او را به چنین قله‌ای فراهم آورید.  ۶ـ اگر *عاقل* باشد و لب به *سیگار* نزده باشد و آن را *مضر* و *خلاف عقل* و *حرام* بداند، اگر *شیعه إنگلیسی* و أهل *افراط* نباشد، اگر *مخالف* ولایت فقیه نباشد، حیف است که با نظر پدرتان مخالفت کنید و با این پسر به *خودشکوفائی* خود نپردازید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد کودکی ۸ ساله ای که تا حد زیادی حریم سیادتش رعایت نشده، باید چطور این کوتاهی رو جبران کرد؟ آیا میشه که هنوز تا ۱۰ سالگی م تا حدی باهاش سیادت کودکی رو پیش برد، تا بعد وارد هفت سال دوم شد؟ با سلام و احترام. با اینکه رعایت *سیادت* در هفت سال *اول* أهمیت *اساسی* و *زیربنائی* دارد اما همانطور که *همه* پایه‌ها و دیوارهای هر ساختمانی باید بر مبنای *تراز* و *شاقول* بنا شوند و *کمترین انحرافی* نداشته باشند، خودداری از *تحقیر* خود، همسر، فرزند و اطرافیان نیز *محدودیت زمانی ندارد* و *مؤمنین* باید نسبت به همه و همیشه آن را رعایت کنند. *هر نوع احساس حقارتی* برای *هر یک* از افراد خانواده و جامعه، خطرناک است زیرا زمینه *نفوذ* انواع دشمنان را فراهم می‌آورد. سران کشور چین می‌پنداشتند اگر *دور* کشور بزرگ خود *دیوار* بسازند از هجوم دشمنان در أمان می‌مانند، اما به *سیادت و عزت نگهبانان* دروازه‌‌های آن توجهی نکردند، لذا دشمنان توانستند با *خریدن* نگهبانان *حقیر،* به راحتی وارد چین شوند و آن را بارها غارت کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد در مورد خمس که مسئله اش معلومه در مورد عشر من جایی هایی میگن که در زمان غیبت به جایی این که سهم امام بدید به فقرا داده بشه درسته اصلا در اسلام عشر داریم؟ لطفا پاسخ *مسائل فرعیه شرعیه* خود را *فقط* از *رساله* مرجع خود بیابید و به نظر هیچ فردی إعتنا نکنید زیرا برایتان *حجیّت* ندارد.  آیا شما اجازه می‌دهید *سهم* شما را به *دیگری* بدهند؟  اصلا بخش *مهم* خمس، *سهم رهبری* است که *جز* به آنکه *نایب إمام* است به دیگری *نــــباید* داده شود. (البته مراجع و علماء و افراد مجازند *فقط* به عنوان *واسطه* بگیرند و به رهبر *برسانند* یا با *اجازه* او آن را هزینه کنند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِیثَـٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُوا۟ مَاۤ ءَاتَیۡنَـٰكُم بِقُوَّةࣲ وَٱذۡكُرُوا۟ مَا فِیهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ سلام علیکم. استاد غفرانی عزیز سوالی رو در مورد آیه بالا که به چند شکل دیگر در جاهای مختلف قرآن اومده، دارم. موضوع *بالای سر بنی اسرائیل نگهداشتن کوه طور* و تکرار این مطلب چه وجهی در قرآن داره؟ یقینا اگه اهرم فشار و زور برای ایمان آوردن باشه، با آیات دیگر قرآن مثل لا اکراه فی الدین در تضاده. با تکرار چند باره عبارت *و رفعنا فوقکم الطور* خطاب به بنی اسرائیل در جاهای مختلف قرآن، خداوند منظوری داشته. اگر هم بخواهیم بگیم که خداوند خواسته با این‌ کار قدرت و معجزه خودش رو نشان بده، این افراد بارها معجزه از حضرت موسی دیدن ولی ایمان نیوردن! وجه این مطلب و تکرار اون چی می تونه باشه؟ ممنون از شما استاد گرانقدر علیکم السلام. آیا نظر مفسرین را در این زمینه جمع‌آوری کرده‌اید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۷۰۴۶ #پرسش وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِیثَـٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُوا۟ م
سلام علیکم. ممنون از عنایت شما استاد گرانقدر. بله المیزان رو نگاه کردم که علامه بیان کردن این ریشه کن کردن و بالا بردن کوه بر فراز بنی اسرائیل برای ترساندن مردم از عظمت خداست و به همین مقدار توضیح داده. سوالی که دارم اینه که معمولا در قرآن معجزات متناسب با اتفاقات آن روزها بوده و بعضا بعد از درخواست هایی صورت می گرفته، مثلا در ماجرای ساحران، معجزه عصای حضرت موسی متناسب با اون سحر و جادو بود، یا معجزه خود قرآن متناسب با جامعه شعری و ادبی اون زمان بود و اون افراد از بلاغت و فصاحت قرآن حیرت می کردند و چون میدونستن کلام افراد عادی نمیتونسته باشه ایمان می آوردن، یا اینکه بنی اسرائیل درخواست دیدن خدا رو داشتند که صاعقه اونها رو می کشه و دوباره به اراده خدا زنده میشن، یعنی این اتفاقات یک وجه متناسبی داشته، این بالا بردن کوه آیا به درخواستی صورت گرفته؟ وجهش چی بوده؟ سلام و رحمت الهی بر شما. برای نزدیک شدن به مفهوم عبارت: *وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ* باید پاسخ *پرسش‌های* زیر برایمان روشن شوند: ۱ـ آن *میثاقی* که *ما* از *بنی‌إسرائیل* گرفتیم چه بود؟ ۲ـ *رفعنا* یعنی چه؟ (رفعنا در قرآن برای چه چیزهائی استعمال شده است؟) ۳ـ منظور از *فوقکم* چیست؟ (مصادیق فوقکم در قران کدامند؟) ۴ـ معنای *الطور* چیست؟ ۵ـ معنای *الجبل* در *آیه ۱۷۱ سوره أعراف* چیست؟ ۶ـ میان آن *دو بخش* آیه اول: *میثاق؛* دوم: *رفعنا فوقکم الطور* چه *ارتباطی* است؟  لطفا تلاش کنید و پاسخ احتمالی این پرسش‌ها را بیابید تا مستند با هم گفتگو و با عنایت الهی، *پیام* آیه برای *خودمان* را إن شاء الله تعالی بیابیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد گرامی در ۸ جلسه خودشناسی فرمودید که (شما مطالب رو یادداشت میکنید که یادداشت به یادتون بیاره، این می شود شرک) ۱_استاد به چه نیتی باید یادداشت برداری کنیم که شرک نشود؟ ۲_استاد امام رضا(علیه السلام)سربرگ نوشته هاشون رو باچه عنوانی شروع میکردند؟ سلام و رحمت الهی بر شما. برای *موحّد* شدن باید خیلی *مراقب* باشیم که *هر حول و قوّه‌ای* را *فقط* از *رب العالمین* ببینیم و *هیچ سبب* و *وسیله‌* و *واسطه‌ای* را *مستقل* ندانیم. پس با اینکه لازم است بسیاری از مطالب را *یادداشت* کنیم اما *به یادآورنده* و به *اجرا* درآوردن آنها را باید *خدا* بدانیم. ظاهرا *هشتمین أختر تابناک امامت* صلوات الله علیه در ابتدای یادداشتشان می‌نوشتند: *خداوند به یاد من آورد.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
طبق تعریف شما از فقید (شخصی است که در زمان حیاتش، *مبسوط الید* نبوده و مردم، از ایشان هیچ استفاده مفیدی نکردند و ایشان را در انجام *مأموریتش* هم کمک نکردند.) و مظلوم در اینجاشاید کسی است که حق ولایت  را از او گرفته اند و مقامی را که خداوند برای او نصب کرده با خودخواهی از او گرفته اند. درمظلومیت حقی را گرفته اند و قصب کرده اند ولی در فقید اصلا به آن حق توجه نشده و بی اعتنایی شده. ۱ـ *ظلم* یعنی: *خود* یا *دیگری* را از *حق* یا *نور* یا *رحمت* یا *نعمت* یا *علم* یا *معرفت* یا *لطف* یا *محبت* یا *سعادت* به نحوی *محروم* کردن.  ۲ـ چون *جهان* و *هستی،* قطعا *یکپارچه* است و *همه* خواه ناخواه با هم در *ارتباط* دائمی‌اند لذا با *محروم* کردن *دیگران* از هر حق و هر چیزی از جنس نور ابتدا *خود ظالم* محروم می‌شود. ۳ـ هر *مظلومی* با *دو گزینه* مواجه است: اول: اینکه ظُلم را *بپذیرد* و او هم *ظالم* شود و خود و دیگری را از حقی محروم کند. دوم: اینکه او *ظُلم* و *محرومیت* را *فرصت* و *غنیمت* شمارد و با آن، *مظهر أسماء* و *صفات الهی* و *خلیفه خدا* و *انسان* بودن خودش را *ابراز* و *إثبات* کند.  ۴ـ پس با اینکه طی این چهل و چهار سال، آمریکا و اروپا، *عناصر انقلابی* ایران را در موارد زیادی *تحریم* و به مردم ایران بسیار *ظلم* کردند و ایرانیان *مظلوم* واقع شدند، اما به برکت *زمامداری* هوشمندانه *دو رهبر عاقل و مؤمن و موحّد،* از یکسو مردم مؤمن ایران در زمینه‌های زیادی به *قله‌های اقتدار* نزدیک شده‌اند، و از سوی دیگر، مردم سایر کشورها نیز از خواب *غفلت* بیدار شده و برای مقاومت در برابر ظالمین، *أنگیزه* و *امید* پیدا کرده‌اند، و مهمتر اینکه مستکبرین ظالم، هر روز *ضعیف‌تر* و به *هلاکت* خود نزدیکتر می‌شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2