♨️به جرج جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (علیهالسلام) کتاب نوشتی؟
♨️به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد.
♨️یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است.
♨️ما با اهل سنت بر سر علی (علیه السلام) دعوا داریم ما می گوییم حق با علی است آنها می گویند نه.
♨️حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید.
♨️تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
♨️می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم.
♨️وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی (ع) مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نشست با عنوان سال های دور از خانه و برای انتقال تجارب تحصیل حقوق در انگلستان در قالب خاطره گویی برگزار شد که با استقبال بسیار ارزشمند عزیزان مواجه شد.
🗨️جلسه دوم این نشست به زودی برگزار خواهد شد، انشالله تعالی با محوریت گرایش های نوین حقوق در دانشگاه های مطرح جهان.
کانال حقوقی ما در ایتا👇👇👇
@drtaherhabibzadeh
عن الامام الصادق علیهالسلام
اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ.
طلب علم کنید و همراه با آن با حلم و وقار خود را بیارایید و نسبت به شاگردان خود تواضع کنید و نسبت به استاد خود هم تواضع کنید، دانشمندان جبار و قلدر نباشید تا شیوه باطل شما علم حق شما را از میان ببرد.
بحار الانوار، ج ۲، ص: ۴۱
آخوند را چه به کشور داری!
🔰سوال خبرنگار تایم از امام عزیز :
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکردهاید.
تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید.
آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
🔰پاسخ امام عزیز :
ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم.
ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم ، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید.
ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت.
امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.
آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم.
📚صحيفه امام ج١١ ص١٦٠
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار
🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم خرید ۱۰ دستگاه بخاری برقی برای زلزلهزدگان خوی را داد.
💥نقد: رای در مرحله اجرا ابهام دارد. بخاری برقی از 100 هزار تومان تا بیش از 3 میلیون تومان در بازار هست. چه نوعی؟ چه قیمتی؟
@drtaherhabibzadeh
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار 🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم
ضمن اینکه انجام خدمات عمومی مانند این است که بگویند بروید در خوی و به زلزله زدگان کمک کنید در تخصص خودتان، مثلا پزشک هستید، کار مداوا کنید، آشپز هستید غذا بپذیرد- یعنی خودت درگیر باشی، نه پولت! از این جهت این رای خلاف قانون به نظر می رسد.
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار 🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم
طبق آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی که سال 1393 به تصویب هیات وزیران رسید
👇👇👇👇
ماده ۲- خدمات عمومی رایگان عبارتند از:
الف- امور آموزشی شامل سوادآموزی، آموزشهای علمی، فرهنگی، دینی، هنری، ورزشی، فنی و حرفهای و آموزش سبک زندگی و مهارتهای اساسی آن.
ب- امور بهداشتی و درمانی شامل اقدامات تشخیصی- درمانی، توانبخشی، مامایی، بهیاری و پرستاری، نگهداری سالمندان، معلولان و کودکان، مشاوره و روان درمانی، بهداشت محیط و درمان اعتیاد.
پ- امور فنی و حرفهای شامل خدمت در کارگاهها، کارخانهها، صنایع وابسته به نهادهای پذیرنده و بخشهای فنی آنها.
ت- امور خدماتی شامل نگهبانی و سرایداری نهادهای پذیرنده، نظافت اماکن عمومی، حفاظت و نگهداری از فضاهای سبز و بوستانهای شهری و باغبانی در اماکن مزبور، تعمیر و تنظیف وسایل نقلیه عمومی و دولتی و اماکن ورزشی و پارکبانی.
ث- امور کارگری شامل کارگری در بخشهای ساختمانی، راهسازی، معادن، شیلات، مراتع، سدسازی و دیگر طرحهای عمرانی متعلق به نهادهای پذیرنده.
ج- امور کشاورزی، دامداری، جنگلداری و مرتعداری شامل درختکاری، باغبانی، برداشت محصول، مرغداری، پرورش آبزیان و انجام کار در نهادهای پذیرنده و مؤسسات کشت و صنعت وابسته به آنها.
https://shenasname.ir/laws/6762-66862-2
🌷 اصل پنجاه و نهم :
در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
☀️ طبق نظریه تفسیری شورای نگهبان در سال ۱۳۸۱ : « درخواست مراجعه به آراء عمومی موضوع اصل 59 قانون اساسی از مصادیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است و باید طبق اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.»
👈👈 متن سوال این بوده است:
نظر به برخی شبهات و تشکیکات ایراد شده درباره شمول اصل نودوچهارم قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل پنجاه ونهم قانون اساسی ـ لطفاً نظر تفسیری آن شورای محترم را در این زمینه اعلام فرمائید، که اصل 94 قانون اساسی شامل همة پرسی مصوب مجلس شورای اسلامی میشود یا خیر؟ با تشکر.
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
تعداد رفراندوم های برگزار شده در ایران👆👆👆 اصل 59 قانون اساسی شرایط برگزاری رفراندوم را مقرر کرده اس
دو رفراندوم اول غیرقانونی بوده!!! چون در قانون اساسی مشروطه، رفراندوم به رسمیت نشناخته شده بود.
سه رفراندوم بعدی قانونی بوده.
عالمی مشغول نوشتن با مداد بود.
کودکی پرسید: چه می نویسی؟
عالم لبخندی زد و گفت: مهم تر از نوشته هایم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی مثل این مداد بشوی!
پسرک تعجب کرد! چون چیز خاصی در مداد ندید.
عالم گفت *پنج خصلت در این مداد هست. سعی کن آن ها را به دست آوری*
*اول:* می توانی کارهای بزرگی کنی، اما فراموش نکن دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می کند و آن دست خداست!
*دوم:* گاهی باید از مداد تراش استفاده کنی، این باعث رنجش می شود، ولی نوک آن را تیز می کند. پس بدان رنجی که می برى از تو انسان بهتری می سازد!
*سوم:* مداد همیشه اجازه میدهد برای پاک کردن اشتباه از پاك كن استفاده کنی؛ پس بدان تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست!
*چهارم:* چوب مداد در نوشتن مهم نیست؛ مهم مغز مداد است که درون چوب است؛ پس همیشه مراقب درونت باش که چه از آن بیرون می آید!
*پنجم:* مداد همیشه از خود اثری باقی می گذارد؛ پس بدان هر کاری در زندگی ات مى كنى، ردی از آن به جا مى ماند؛
پس در انتخاب اعمالت دقت کن!
🔴 آيا در قرآن، اجری براى شركت در راهپيمايى و تظاهرات دشمن عصبانی کن داريم؟
♦️ خداوند در قرآن میفرمايد:
«ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
♦️آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است. اين راهپيمايى ها (بخصوص كه از طريق وسايل ارتباطى و ماهوارهها منعكس میشود) نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقويت روحيّه مردم و مقابله با دشمن است.
@drtaherhabibzadeh
🌷🌷🌷🌷🌷
پای آرمان ها ایستاده ایم...
@drtaherhabibzadeh
معنی واقعی رفراندوم داوطلبانه 👆👆👆... هر سال 22 بهمن یک بار در حکم رفراندوم برگزار می شود، رفراندومی به اختیار ملت ایران و کاملا خودجوش در رای مجدد آری به اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
کدام نظام حاکم در جهان است که هر سال مردم آن چنین رفراندومی داوطلبانه را برگزار می کنند؟! هیچ جا. حتی یک نمونه سراغ نداریم.
تنها در ایران ماست که با وجود همه مشکلاتی که می دانیم و انشالله حل خواهد شد، باز مردم این چنین در صحنه اند و حامی کشور و نظام شان با جان و دل، از صغیر تا کبیرشان.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
✍ در ریشه سندی برخی مشهورات تامل کنیم
آیا به ریشه های برخی مشهورات توجه کرده ایم؟ آیا اساسا برخی مشهورات حقوقی و فقهی، ریشه و سند محکمی دارد؟
☘به این مثال عینی توجه فرمایید:
خانه ای را با بیع شرط فروختند که بعد از یک یا چند سال اگر پول خانه را دادند خانه از آن آنها باشد. بعد راوی سؤال کرد که در این مدت که پول داده نشده خانه ممکن است از طریق اجاره و مانند آن درآمدی داشته باشد این درآمدها مال کیست و امام علیه السلام فرمود مال مشتری است و بعد اضافه فرمود: آیا اگر در خانه حریقی واقع می شد و از بین می رفت از مال مشتری نمی رفت؟ بنا بر این اگر درآمدی هم داشته باشد مال مشتری است. (یادآور قاعده: 👈 «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له»)
مطلب فوق یادآور قاعده دیگری نیز هست که در ادبیات حقوقی بسیار استفاده می شود: 👈«من له الغُنم فعلیه الغُرم»، یعنی هرکس که غنم و منفعت برای اوست، غرم و خسارت نیز بر عهده او خواهد بود؛ و در مباحث مسئولیت مدنی، نظریه «خطر ناشی از سودمادی» و مسئولیت تولیدکننده در برابر مصرف کننده، محصول این قاعده است. مفهوم این قاعده مانند این است که شما اسبی را اجاره می کنید برای استفاده و انتفاع، در اینجا علف اسب را خود شما باید تهیه کنید، نه صاحب اسب، همانگونه که عذای برده بر عهده ارباب اش است. یا هزینه قبوض خانه ای که اجاره شده است را باید مستاجر پرداخت کند که از منافع آن بهره می برد، نه صاحب خانه (موجر).
لکن کمی تفحص در منابع نشان می دهد که قاعده ای «عین» این عنوان در منابع فقهی وجود ندارد! بلی، مضمون آن از جمله در باب رهن (یک موضوع خاص) در متون فقهی عامه و امامیه به کار رفته است. حاکم نیشابوری در مستدرک که از کتاب های معروف و معتبر اهل سنت است می گوید:
👈عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا يُغْلَقُ الرَّهْنُ (درب رهن را به روی مالک نمی بندند و او باید بتواند از ملک خود استفاده کند) حَتَّى يَكُونَ لَكَ غُنْمُهُ، وَعَلَيْكَ غُرْمُهُ (المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیسابوری، ج2، ص59.)
👈در از کتب روایی شیعه نیز آمده است: عَوَالِي اللآَّلِي، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: لَا يُغْلِقِ الرَّاهِنُ الرَّهْنَ مِنْ صَاحِبِهِ الَّذِي رَهَنَهُ لَهُ غُنْمُهُ وَ عَلَيْهِ غُرْمُهُ (مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج13، ص442، حدیث 3.)
به دلایل فوق در برخی نوشته ها آمده است که عین قاعده فوق، «من له الغُنم فعلیه الغُرم»، یک عبارت مشهور در فقه است، نه منصوص در فقه. اگر بنا باشد از عین قاعده فوق به ضمیر «ه» که به «رهن» بر می گردد،« لَهُ غُنْمُهُ وَ عَلَيْهِ غُرْمُه»، استفاده شود، باید از باب قیاس مستنبط العله استفاده کرد، و نه قیاس منصوص العله.
📢فحص و تحقیق در ریشه های برخی مشهورات، امر ضروری است. سعی کنیم صرفا ناقل مشهورات نباشیم. ای بسا با نگاه پژوهشی، مخالف استناد به این قاعده در برخی موارد رایج باشید و نیاز باشد در جستجوی مبنای دیگری باشید.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
📢 یک درس بسیار مهم از فرمایش امروز مقام معظم رهبری
امروز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ مقام معظم رهبری در دیدار با اهالی تبریز از جمله به این مضمون فرمودند که وقتی ضعفی در جایی هست، باید تلاش کنیم آن ضعف را برطرف کنیم با رویکرد جهادی، هر کس یک جور و در حیطه فعالیت خود.
🌷 این فرمایش، یک رهنمود بسیار روشن برای جامعه علمی است. اگر مای استاد، دانشجو، پژوهشگر، سیاست گذار، مسئول و یا هر فعالی در حوزه علم، احساس می کنیم در جایی ضعفی وجود دارد، بهترین رسالت این است که برای حل آن ضعف همت، برنامه ریزی و اقدام کنیم. از این روشن تر نمی توان گفت. ممکن است رفع برخی ضعف ها خیلی زمان بر باشد لکن نافی مسئولیت ما در حرکت به سمت حل آنها نیست. چنین نگرشی، ما را از روزمرگی و خمودی و کسالت بیرون می آورد و به فعالیت ها ما سرزندگی و حیویت می بخشد.
👈نیک بنگریم که به نظر ما چه ضعف هایی وجود دارد و ما چگونه می توانیم برای رفع آنها کمک کنیم.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
بی دلیل نیست که باب الحوائج شده ای
🏴🏴🏴
باید “مطامیر” را با پوست و استخوانت لمس کرده باشی☝️☝️☝️
تا این گونه با پروردگارت مناجات کنی؛
▪️يا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِنْ بَيْنِ رَمْلٍ وَ طينٍ وَ مآء
✨ ای برون آورندهی درخت از میان ریگ و گل و آب
▪️وَ يا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ
✨ و اى برون آرنده شير از ميان سرگين و خون
▪️وَ يا مَخَلِّصَ الْوَلَدِ مِنْ بَيْنِ مَشيمَةٍ وَ رَحِمٍ
✨ و ای برون آورنده نوزاد از میان پرده و رحم
▪️ وَ يا مُخَلِّصَ النّارِ مِنْ بَيْنِ الْحَديدِ وَ الْحَجَرِ
✨ و اى برون آرنده آتش از ميان آهن و سنگ
▪️وَ يا مُخَلِّصَ الرُّوحِ مِنْ بَيْنَ الاَحْشآءِ وَالاَْمْعآءِ
✨ و ای برون آورنده ی جان از میان احشا و رودهها
▪️خَلِّصْنى مِنْ يَدَىْ هارُونَ
✨ نجاتم ده از دست هارون
یا موسی ابن جعفر علیه السلام
◾️مگر در زندان چه بر سرت آمد که خلاصی بذر از دل خاک و خلاصی طفل از رحم مادر و خلاصی شیر از سینه مادر و خلاصی گدازههای آتش از زیر زمین
و در نهایت، خلاصی روح از بدن را بر زبان میآوری؟
مگر چه شباهتی بین شرایط تو و اینهاست...!؟
◼️◾◼️◾صلی اللّه علیک یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
@drtaherhabibzadeh
حرام رشد نمی کند و اگر رشد کند برکت ندارد.
امام موسی بن جعفر علیه السلام
﷽
🌸
*🏴 امامی که جانشان را فدای شیعیان کردند*
حضرت امام کاظم علیه السلام:
*▫️إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي.*
▪️«خداوند متعال بر شیعه غضب کرد؛ و مرا بین جان خودم و آنان مخیّر فرمود؛ پس به خدا قسم من با جان خودم شیعیان را حفظ کردم.»
📚 «کافی» ج۱، ص۲۶۰
(علّت غضب إلهی ترک تقیّه و إفشاء اسرار امامت، یا عدم إطاعت از إمام علیه السلام بوده است. والله عالم «مرآةالعقول» ج۳، ص۱۲۷)
🌷 رابطه شرع، فقه و حقوق مدرن در قالب قانون: یگانه، دوگانه یا سه گانه؟!
شرع و حقوق مدرن در لباس قانون لزوما دو چیز عین هم نیستند، گاهی دو گانه اند و گاهی یگانه. آنجا که قانون توانسته شرع را به دقت منعکس کند، این دو مفهوم یگانه اند و آنجا که نتوانسته، ناچارا و یا از روی ناتوانی در فهم شرع، نسبت دوگانه باهم دارند. اما نکته ظریف تر اینکه شرع، لزوما همین فقه رایج نیست. فقه محصول افکار فقهاست؛ باز رابطه شرع و قانون از باب یگانگی یا دوگانگی همین جا نیز صادق است. ای بسا فقیهی تراز اول، که نتوانسته به شرع پی برد. پس نباید اشتباه کرد و همه آنچه در کتب فقها آمده است را عین شرع پنداشت؛ ممکن است شرع باشد یا نباشد. در نصوص قانون، مانند ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، که آمده است «خلاف شرع بین»، همین نکته را می رساند که همیشه تشخیص شرع، آسان نیست مگر مورد از مصادیق بین باشد، یعنی واضح باشد که خلاف شرع است.
اصل ۴ قانون اساسی ایران هم تاکید کرده است که همه قوانین باید بر اساس موازین اسلامی باشند و نگفته بر اساس شرع! چرا؟ چون هیچ کس نمی تواند در همه امور به قطع ادعا کند که دقیقا شرع چیست، مگر در مسلمات. این همه آراء فقهی متفاوت در یک مساله، موید همین مطلب است. اما موازین اسلامی با در نظر گرفتن اصول کلی و مسلمات قابل تشخیص است.
نیز گاهی ممکن است شرع، فقه و قانون سه گانه باشند! اگر فقه موافق با شرع نباشد و قانون چیزی را مخالف فقه و شرع مقرر کند، آنگاه سه گانه شرع، فقه و قانون ایجاد می شود و هیچ استبعاد ندارد. همه این مباحث می رسد که سخن گفتن از زبان شارع، احتیاط فوق ویژه می طلبد و یادآور این فرمایش از حضرت امام صادق (علیه السلام) است که می فرمایند:
☂ اُهرُبْ مِن الفُتيا هَرَبَكَ مِنَ الأسَدِ، و لا تَجعَلْ رَقَبَتَكَ للناسِ جِسرا - از فتوا دادن چنان بگريز كه از شير می گريزی و گردنت را پل مردم قرار مده.
در این میان، بدا به حال کسی که طبق رای خود، حکم کند. حضرت می فرمایند:
☂ مَن أفتَى النّاسَ بِرَأيهِ فَقَد دانَ بِما لا يَعلَمُ ، و مَن دانَ بِما لا يَعلَمُ فَقَد ضادَّ اللّه َ حَيثُ أحَلَّ وَ حَرَّمَ فِيما لا يَعلَمُ- كسی كه بر اساس رای خود به مردم فتوا دهد، از چيزی كه نمی داند پيروی كرده است و كسی كه از آنچه نمی داند پيروی كند، با خدا به ضدّيت برخاسته است؛ زيرا ندانسته چيزی را حلال و حرام كرده است.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh