eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
718 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••|🍁 ولۍ عرفا در بخش عقاید، صِرف اعتقاد ذهنۍ و عقلۍ را ڪافۍ نمۍ‌دانند؛ 🖐🏼 مدعۍهستند ڪہ بہ آنچہ باید ایمان داشٺ‌و معتقد بود، باید رسید و باید ڪاری‌ڪرد ڪہ پرده‌ها از میان انسان‌و آن حقایق برداشتہ‌شود. 👀...! -و در بخش دوم، بہ جاۍ اخلاق علمۍ و فلسفۍ، سیر و سلوڪ عرفانۍ را ڪہ ترڪیب خاص دارد پیشنهاد مۍ‌ڪنند. ❄️ و در بخش سوم ایراد و اعتراضۍ ندارند، فقط در موارد خاصۍ سخنانۍ دارند ڪہ احیاناً ممڪن اسٺ بر ضد مقررات فقھی تلقۍ شود. ⚡️ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🌸🌿🖇 عرفا از این سہ بخش بہ «شریعت» و «طریقٺ» و «حقیقت» تعبیر مۍ‌ڪنند و معتقدند ڪہ همان گونہ ڪہ انسان واقعاً سہ بخش مجزا نیسٺ (یعنۍ بدن و نفس و عقل از یڪدیگر مجزا نیستند، بلڪہ در عین اختلاف با یڪدیگر متحدند و نسبٺ آنہا با یڪدیگر نسبت ظاهر و باطن است)🤝👣 شریعت و طریقت و حقیقت نیز اینچنین‌اند، یعنۍ یڪۍ ظاهر است و دیگرۍ باطن و سومۍ باطنِ باطن ، با این تفاوت ڪہ عرفا مراتب وجود انسان را بیش از سہ مرتبہ و سہ مرحلہ مۍدانند، یعنۍ بہ مراحل و مراتبۍ ماوراۍ عقل نیز معتقدند.🎈🏝 📚 کلیات علوم اسلامے، ج ۲ص۸۶ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید وفات اسوه صبر و استقامت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد! 🏴🖤🖤 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾•• بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَٰنِ‌الرَّحِيم 🌱،. 📚 📎 " عقل "....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•💜🌸•° آیا اخلاق، مطلق اسٺ یا نسبۍ ؟¿ ¿ آیا قوانین‌و مقرراٺ‌و همچنین اصول اخلاقۍو اصول تربیتۍ لزوماً و ضرورتاً در طول تاریخ بشریت تغییر مے‌ڪند و باید هم تغییر بڪند و بنابراین هیچ قانونی‌و هیچ اصل اخلاقۍو اصل تربیتۍ ثابت و جاوید نیست بلڪہ جبراً همہ قوانین نسخ مے‌شود، و یا این‏طور نیست؟ ⁉️🤔 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿 بحث درباره مسئله‌ای است به نام نسبیت اخلاق در مقابل مطلق بودن اخلاق، که علمای جدید طرح کرده و مدعی هستند که اخلاق و اصول تربیتی مانند خیلی از چیزهای دیگر مفاهیم مطلق نیستند که در همه مکانها و در همه زمانها یک جور صدق کند و یک جور درست باشد، بلکه یک سلسله امور و مفاهیم نسبی هستند که درمکانهای مختلف و زمانهای مختلف تغییر می‌کنند. 📘اسلام و نیاز های زمان،. ج ٢ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃟💕🌸 در باب اخلاق بالخصوص، تکیه روی این مطلب است که اخلاق را بر پایه حسن و قبح که حکم عقل است مبتنی می‌کنند، می‌گویند: خُلق خوب آن است که عقلاً زیبا باشد و در نزد عقل نیک شمرده شود و خلق بد آن است که در نزد عقل زشت شمرده شود، و با دلایل و شواهد زیاد ثابت می‌کنند که این حکمهای عقل که «فلان خلق نیک است و فلان خلق زشت» یک حکم ثابت یکنواخت متساوی در همه جا نیست. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
---••✾•🍃🌼🍃•✾••┈ اخلاق برپایۂ حسن‌وقبح عادات و آداب ملل مختلف را که مورد مطالعه قرار داده‌اند، دیده‌اند در زمان واحد یک چیز در میان یک قوم و نزد عقول یک قوم، زیبا و مستحسن و لازم الرعایه شمرده می‌شود و همان چیز عیناً در میان قوم دیگری یک امر مستقبح و زشت شمرده می‌شود، و یا در زمانی یک چیز در میان قومی مستحسن شمرده می‌شده است و در زمان دیگر مستقبح. بدیهی است که وقتی معیار اخلاق حسن و قبح باشد، وقتی خود حسن و قبح (یعنی افکار و تشخیصها) از این نظر اختلاف دارد و تغییر می‌کند، طبعاً باید بگوییم اخلاق هم تغییر می‌کند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
─┅─═ঊঈ🌸ঊঈ═─┅─ معیار اخلاق چیست؟ بعضی‏ها معیار اخلاق را این قرار داده‌اند که هدف از فعل انسان، غیر خودش باشد.می‌گویند انسان یک فعل طبیعی دارد و یک فعل اخلاقی، کما اینکه حیوانها همه فعل‌هایشان طبیعی است. هر فعلی و هرکاری که غایت و هدف آن خود انسان باشد، این یک فعل طبیعی است و اخلاقی نیست، چه اینکه انسان بخواهد با آن کار جلب نفعی برای خودش کرده باشد و چه بخواهد دفع زیانی از خودش کرده باشد. ولی اگر هدف فعل، غیر شد، این فعل می‌شود اخلاقی؛ من کاری بکنم که هدفم از آن، رسیدن نفع به یک نفر دیگر یا دفع زیان از یک نفر دیگر است. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
°•🦋🌙•° ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟ این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار گرفتہ اسٺ ڪہ ممڪن است یك فعل هدفش غیر باشد و در عین حال اخلاقۍ هم نباشد، طبیعۍ باشد مثل افعال مادرانہ ڪہ مادر - اعم از انسان یا غیر انسان - انجام مے‌دهد. ⇦ مادر به حڪم طبیعت، احساساتۍ بسیار رقیق و عواطفۍ عالے دارد نہ اینڪہ این اخلاق مادر یڪ اخلاق خیلۍ عالۍ است. :)💛 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°•🦋🌙•° ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟ این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار
〘•✨•〙 این است که بعضی آمده‌اند یک قید اضافه کرده و گفته‌اند: فعل اخلاقی فعلی است که هدف از آن، غیر باشد و در عین حال ناشی از یک خُلق طبیعی هم نباشد، یعنی یک امر اکتسابی باشد؛ یعنی انسان خودش را این‏ جور ساخته باشد که هدفش از عملش، نفع رساندن به غیر باشد. وقتی انسان بخواهد خودش را بسازد و یک خُلق در خودش ایجاد کند، قهراً دیگر فرقی نمی‌کند که آن غیر مثلًا یکی از بستگان خودش باشد؛ پدر، مادر یا فرزندش باشد یا کسی دیگر. این یک معیار است که برای فعل اخلاقی بیان کرده‌اند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〘•🌱↯〙 بعضی گفته اند:معیار فعل اخلاقی این است که از وجدان انسان الهام بگیرد. این، نظریه معروف کانت است. او معتقد است که در انسان یک وجدان اخلاقی بسیار عالی وجود دارد. او به مسئله‌ وجدان و اصالت وجدان اهمیت زیادی می‌دهد؛ معتقد است که در عمق ضمیر انسان، قوّه‌ای قرار داده شده که ذاتاً الهام بخش به انسان است و او را به یک سلسله کارها که کار نیک است امر می‌کند و از کارهای زشت نهی می‌کند و انسان همیشه در مقابل وجدان خودش یک فرد مکلّف است و در مقابل یک عامل درونی قرار گرفته است، و معیار تشخیصش هم خود انسان است. هرکاری را که وجدان انسان (آن وجدان انسانی انسان) به او گفت: بکن، آن کارْ اخلاقی است و هرکاری که گفت: نکن، ضد اخلاق است. هرکاری هم که اساساً امر و نهی در آنجا نداشت، اخلاقی نیست. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار می‌گوید: ریشه اخلاق در نهایت، عقل انسان است؛ یعنی آن ریشه‏‌های دیگر غلط است، وجدانی هم که کانت می‌گوید اساس ندارد. اخلاق، اخلاق هوشیارانه است؛ یعنی یک انسان عاقل وقتی که در جامعه قرار گرفت، این قدر عقلش به او می‌گوید که...وقتی همه در فکر شخص خودمان باشیم، من می‌خواهم آنچه را که شما دارید از شما بگیرم، شما می‌خواهید آنچه را که من دارم از من بگیرید. بعد من می‌بینم این به ضرر من است، شما هم می‌بینید این به ضرر شماست، با همدیگر توافق می‌کنیم و می‌گوییم من حدود و حقوق تو را رعایت می‌کنم، تو هم حدود و حقوق مرا رعایت کن. از اینجا اخلاق پیدا می‌شود. اخلاق یعنی آن سلسله اصولی که منافع افراد را بهتر از همه تأمین می‌کند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
هدایت شده از | تمدن نگار |
【🔖🌱!'】 - - انسان، جاهل به دنیا می آید و وظیفه دارد که عالم شود، چگونه عالم شود؟! با فکر ودرس خواندن و تفڪر یعنۍ ، انسان در هرمسئله اے تا حدودی که استعداد آن را دارد، باید فکر کند و از طریقِ علمۍ ، آن مسئلھ را به دست آورد. •• شهید مطھرۍ📎•• [📚] ‌《@monadiane_zohor
『 احیاء تفکر اسلامی 』
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ #معیار‌عقلانی معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار می‌گوید: ریشه اخلاق در نهای
⸀🌿˼ راسل در کتاب جهانی که من می‌شناسم،پایه اخلاق را فقط همین می‌داند(عقلانی)، و من همیشه گفته‌ام که راسل فلسفه‌اش در اخلاق برضد شعارهای انسان‌دوستی اوست، چون معتقد نیست که انسان غریزه انسان‌دوستی داشته باشد یا واقعاً بشود انسانی انسان دوست باشد به این معنا که انسانی انسان دیگر را دوست داشته باشد. او در نهایت، انسان‌دوستی را برمی‌گرداند به فرد دوستی : من خودم را که دوست دارم اگر بناست خودم زندگی سالمی داشته باشم، باید دیگری هم این‏ جور باشد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا