eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
466 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به حوزه علمیه قم دوره کوتاه شبهه پژوهی را در قالب مدرسه پاییزی به صورت برگزار می کند. (۶ و ۱۳ آذر ۹۹) ♦️جهت ثبت نام اطلاعات زیر را به آیدی @Admin_spasokh ارسال فرمایید: ♂ نام و نام خانوادگی+ازموسسه احیاء ♂ کد ملی ♂ شماره پرونده مرکز مدیریت حوزه ♂ شهر محل سکونت ♂ شماره موبایل 🔻به همراه اعطاء گواهی شرکت در دوره 🔻 آخرین مهلت ثبت نام ۳ آذر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن شبهه*👇 آیا زمانی که اعراب به ایران حمله و یورش بردند امیرالمومنین علی ابن ابیطالب امام علی (ع) آنها را از جنگ منع کرد و خطبه ای چیزی هست که این کار را کرده باشند؟ یا خودش هم موافق حمله اعراب بوده؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 1️⃣ امیرالمومنین علی علیه السلام، پس از رحلت رسول گرامی اسلام، خانه نشین شد و حق حکومتی که توسط خداوند به او عطا شده بود از وی غصب شد. بالطبع حاکمان وقت نیز برای اقداماتشان از حضرت علی (ع) کسب اجازه نمی کردند و ایشان قدرتی نداشتند که بخواهند نظر خود را اعمال کنند. 2️⃣ خلفا با نظر خود فتوحات را آغاز کردند. در مواردی به حضرت علی علیه السلام پیشنهاد شده که فرماندهی لشکریان را (در فتوحات) به دست بگیرند اما ایشان نپذیرفتند. 3️⃣ در مواردی که تصمیم گیری های غلط درباره وقایع جنگی ممکن بود خطر سنگینی برای حکومت اسلامی داشته باشد، امیرالمومنین با مشورت ها و راهنمایی های خود خلفا را ارشاد می کردند. 4️⃣ در مواردی حضرت علی (ع) اجازه داده اند که برخی از اصحاب و دوستانشان در نبردهای فتوحات شرکت کنند. 👈 با توجه به بشارتهای خداوند در قرآن کریم مبنی بر گسترش اسلام و پیروزی اسلام بر سایر ادیان، انتظار می رفت که در مدت کوتاهی دایره جامعه اسلامی گسترده تر شود و اگر امیرالمومنین بلافاصله پس از پیامبر زمام امور را به دست می گرفتند، در راه گسترش اسلام اقدامات مهمی انجام می دادند. اما شیوه خلفا در این نبردها بیشتر کشورگشایی و گسترش مرز جغرافیایی بوده تا اینکه بخواهند فرهنگ و باور اسلامی را گسترش دهند. بنابراین اگرچه امیرالمومنین با مشورتهای خود به نحوی به فتوحات کمک رسانده اند اما اساسا این مشورتها بیشتر برای حفظ بنیان حکومت اسلامی بوده و این شیوه را نپذیرفته و زیربار قبول مسئولیت آن نرفته اند. مستندات مطالبی که در بالا آمده، در مقالات زیر قابل دسترسی است: مقاله: مواضع على (ع) در برابر فتوحات خلفا / محسن رنجبر https://b2n.ir/547649 پاسخ سایت پرسمان: https://b2n.ir/526348 پاسخ سایت اسلام کوئست: https://b2n.ir/940341 -------------------------- ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
D1737626T13329606(Web).Mp3
550K
آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟ قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟ ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🔆 شبهه : چرا امام زمان (عج) مشکلات را بر طرف نمی کند؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ این قبیل سوالات بیشتر زمانی گسترش پیدا می‌کند که رویداد مهمی رخ می دهد. مثلاً در سده هفتم، بخصوص با تهاجم مغولان⚔ به ایران و انقراض خلافت عباسی در بغداد(۶۵۶ق)، این گونه پرسش ها رواج بیشتری یافت. عالمان شیعه که با این شبهات مواجه بودند، در صدد پاسخگوئی برآمدند. 2⃣ در دوران معاصر نیز جهانیان و بخصوص شیعیان وقتی با مشکلات و رویدادهایی همچون کرونا مواجه می شوند، این پرسش برای آنها زنده می شود. 3⃣ سید بن طاووس در پاسخ به پرسش یاد شده می نویسد: یکی از معتقدان به امامت آن بزرگوار گفت: برای من در غیبت امام زمان (ع) شبهه حاصل شده است. گفتم: چه شبهه ای؟ گفت: آیا برای آن حضرت امکان ندارد که یکی از شیعیان خود را ملاقات کند و اختلاف هایی را که در دین جدّش روی داده است، از میان ببرد؟ (او از من خواست که پاسخ آن را بدهم. امّا نه آنسان که در کتابها نوشته اند؛ چه از آنها و از آنچه شنیده است ، رفع شبهه او نشده است.) گفتم: آیا قدرت آن حضرت در رفع اختلاف ها بیشتر است یا توانایی خدای متعال؟ آیا رحمت و فضل حق تعالی بیشتر است یا رحمت و فضل و عدل آن بزرگوار؟ گفت: البته قدرت و رحمت و عدل الهی. گفتم: چرا خدای ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین این اختلاف ها را رفع نمی فرماید؟ و می دانیم که خدای تعالی برای این کار، راه ها و اسبابی در حیطه قدرت دارد که بنی آدم را آن امکان نیست‌. آیا در این کار حکمت و مصلحت و عدل و فضیلت نیست که او جلّ جلاله مقتضی دانسته است؟ گفت: آری گفتم: پس عذر خلیفه و جانشین او نیز همان اقتضای کار است؛ آنچه را امام ع انجام دهد که امر و رضای الهی است. 💎آنگاه سخن مرا پذیرفت و شبهه اش برطرف گردید و دانست که این سخن حقّ را که پروردگار جلّ جلاله بر زبان من جاری ساخته است، صحیح و درست است. (سید بن طاووس، کشف المحجه لثمره المهجه یا فانوس، ترجمه اسد الله مبشری، ص ۲۲۸- ۲۲۹) ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه: هر فردی یه روشی داره برای رسیدن به خدا. ما نباید کاری داشته باشیم که اون شخص چطوری به خدا میرسه. همونطور که ما با نماز و قرآن خوندن به خدا می رسیم، یکی دیگه با یه روش دیگه . چرا ما می خوایم بگیم که اونها بی دین هستند و فقط کسایی که نماز می خونن مقید و دین دار هستند؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 منظور از رسیدن به خدا، این است که انسان در اعمال و رفتار و صفات و ویژگی ها، به صفات الهی نزدیک بشود و این که با اعمال و رفتارش بتواند رضایت خداوند متعال را کسب کند. شما می گویید "هر کسی روشی دارد برای رسیدن به خدا." از شما می پرسم که افراد "روش رسیدن به خدا" را از کجا پیدا می کنند؟ آیا هر کسی خودش راه رسیدن به خدا را کشف می کند؟ با چه ابزاری این راه را کشف می کند؟ با عقل و منطق خود؟ یا با احساسات و عواطفش؟ آیا دلیل قطعی و ضمانتی وجود دارد که مطمئن شویم راهی را که برخی برای رسیدن به خدا پیش گرفته اند، حتما رضایت خدا را به دنبال خواهد داشت؟ فرض کنید یک شخصی می گوید من سه بار در هفته به بالای این کوه می روم و همین راه رسیدن من به خداست. همین کار رضایت خدا و سعادت ابدی را برای من به دنبال خواهد داشت. او چه دلیلی می تواند برای این کارش ارائه بدهد. آیا خدا با او سخن گفته و عملش را تایید کرده یا با دلیل عقلی به این راه رسیده است یا اینکه فقط خیال می کند اینچنین باشد؟ اگر کسی پیدا بشود که با دلیل قطعی و یقینی، راهی را معرفی کند که قطعا انسان را به خدا برساند و رضایت خدا را به دنبال داشته باشد، او حتما دین دار به حساب می آید. اما متاسفانه هیچ دلیل عقلی و منطقی ای برای اثبات و ضمانت راه هایی که از خودمان برای رسیدن به خدا اختراع می کنیم وجود ندارد. اصلا چه کسی گفته که راه رسیدن به خدا را خودمان باید کشف کنیم؟ آیا بهتر نیست که خود خدا بگوید با چه عملی خشنود و از چه کاری خشمگین می شود؟ آیا بهتر نیست خود خدا به ما بگوید که برای شبیه او شدن، و برای رسیدن به او چه کاری باید انجام بدهیم؟ "ادیان الهی" که کاملترین آنها "دین اسلام" است، همان راهی است که خدا برای رسیدن به خودش به بشر نشان داده است. خداوند با فرستادن پیامبر و قرآن کریم و نیز تحقق معجزات متعدد به دست پیامبرش، به انسان ها گفته است که اگر می خواهید به سمت من بیایید، اگر می خواهید رضایت من را کسب کنید و به سعادت ابدی برسید، باید از این راهی که من به شما نشان دادم پیروی کنید. باید احکام این دین خاص(اسلام) را اجرا کنید. بنابراین تنها راهی که به خدا ختم می شود، همان دینی است که خودش فرستاده برای هدایت انسان ها. از آنجا که راه ها و روش های اختراعی برای رسیدن به خدا از هیچ دلیل معتبر و قانع کننده ای برخوردار نیستند، پس نمی توان پیروان آن روش ها را دین دار دانست. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه ممکن است انسان مقدّرات و سرنوشت خود را به دست استخاره بسپارد؟! «استخاره» یک نوع دعاست و طلب خیر از خداوند است بنابر برخی روایات، ۲ رکعت نماز استخاره خوانده می شود و پس از نماز از خداوند در مورد یک کار و برنامه خاص هر جه خیر و مصلحت هست خواسته می شود. بنابر برخی دیگر از روایات (که ضعیف و غیرمعتبر هستند) در واقع اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردد شود ابتدا از عقل و مشورت با افراد کاردان استمداد می جوید، اگر به نتیجه نرسید؛ با استخاره با قرآن یا تسبیح یا سنگ ریزه از باب قرعه از خداوند می خواهد که خیر را براى او معیّن فرماید. که البته برخلاف رویه عرف، گونه اول از استخاره درست تر و متقن تر است. در روایتی مى خوانیم: «هیچ بنده باایمانى از خداوند طلب خیر نکرد، مگر این که خداوند خیر را براى او فراهم ساخت!». در واقع هدف از استخاره آن است که انسان پس از انجام تدابیر صحیح، از خداوند خیر و نفع مسئلت کند و این یک دعا است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 سرنوشت کسانی که پیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله )در غدیر خم را نادیده گرفتند روایت عمر بن خطاب از غدیر خم 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ همگامی اهل بیت (ع) در باورها و رفتارها از جمله شگفتی های زندگی امامان شیعه آن است که در هر پایه سنی که قرار دارند، سطح و ژرفنای دانش، وزان عمل، میزان اعتماد به خداوند متعال، حسن منش و خاکساری آنان در ساحت الهی به یکسان به چشم می آید. گو این که برخی به اعتماد برخی از شواهد حضرت امیر و حضرت حجت را در مرتبه ای بالاتر از سایر ائمه می شناسند. اگر چنین باشد، نظیر برتری برخی از آیات و سور بر دیگری به رغم برخورداری همه آنها از رتبه اعجاز است. از این جهت معجزه «عدم اختلاف» به معنای هم سطحی سراسر آیات و سور در فرازمندی که قرآن آن را دلیل آسمانی بودن این کتاب دانسته، به همان تقریر در باره اهل بیت نیز جاری است. چنین است که تناقض و تعارض در میان آیات قرآن و نیز در میان روایات معنا ندارد. و بر همین اساس است که وقتی شخصیت و اندیشه های امامی در دهه آغازین عمر را مورد بررسی قرار می دهیم با امامی که در دهه هفتم عمر خود است، از نگاه علم، ایمان و عمل در یک سطح دیده می شوند. این در حالی است که اصل تدریج در رشد، فزونی اندیشه و منش با گذار عمر و ژرف شدن اندیشه با مرور ایام و بلکه تحول و تغییر در بنیادهای فکری امر طبیعی و بلکه اجتناب ناپذیر ابنای انسانی است. اما چگونه است که تدریج و تحول در منش و اندیشه امامان در هر سن و سالی که باشند، راه ندارد؟! به عنوان نمونه امام حسن عسکری (ع) تنها بیست و نه سال عمر کرد. این سن سرآغاز رویش و رشد فکری و عملی است و تازه با آمدن دهه چهارم عمر باید توقع کارهای بزرگ را داشت. اما امام در همین میزان اندک از عمر در برابر خداوند به همان درجه ای خضوع، عبودیت و کرنش دارد که حضرت امیر در شصت و اندی سال! به همان اندازه از دانش سرشار و بی بدیل بهره دارد که از امام صادق شاهد هستیم. به همان میزان از متانت، شجاعت و استواری در رفتار برخوردار است که سالار شهیدان از خود آشکار ساخت. به همان اندازه از عهده شبهات و پرسش ها بر می آید که امام باقر چنین است. و ... شگفتا این خاندان از چه جایگاه رفیعی پیش خداوند بهره دارند! آیا این نشانه ها خود از پیوند آنان با آسمان حکایت ندارد؟! @alinasirigilani
«علم» و «ایمان» از نظر قرآن چه رابطه ای با هم دارند؟ در قرآن آیاتى مى بینیم که روشنگر رابطه «علم» و «ایمان» و پیوند مستحکم این دو است، به عنوان نمونه به چند آیه اشاره مى کنیم: «وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ»(۱)؛ (هدف این است که آنها که داراى علمند بدانند این قرآن حقى است از سوى پروردگارت، و به آن ایمان بیاورند و دلهایشان در برابر آن خاضع گردد). «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُوا الاَلْبَابِ»(۲)؛ (راسخان در علم گویند: ما به همه آیات الهى ایمان آورده ایم، همه از سوى پروردگار ما است و تنها صاحبان عقل متذکّر مى شوند). از حوادث تاریخى که رابطه مستحکم بین علم و ایمان را تأیید مى کند، داستان ساحران عصر فرعون است، که وقتى به خاطر آگاهى از فن سحر دریافتند، آنچه موسى(علیه السلام) نشان داد معجزه است و علم به اعجاز پیدا کردند، ایمان آوردند و تهدیدهاى فرعون نیز مؤثر واقع نشد؛ و در جواب او گفتند: «هرگز تو را بر دلائل روشنى که به سراغ ما آمده است مقدم نخواهیم داشت».(۳) فرعون سرانجام تهدید خود را عملى کرده و آنها را به شهادت رساند؛ مفسّر بزرگ مرحوم طبرسى درباره آنها مى نویسد: «کانُوا اَوَّلَ النّهارِ کُفّاراً سَحَرة و آخِرَ النَّهارِ شُهَداء بَرَرَة»؛ (در آغاز آن روز، کافر و ساحر بودند، اما در پایان همان روز شهیدانى در زمره نیکان). (۱). سوره حج، آیه ۵۴. (۲). سوره آل عمران، آیه ۷. (آیه ۶ سوره سبا؛ آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره اسراء؛ آیه ۷۰ سوره طه در این باب مناسب است). (۳). سوره طه، آیه ۲۸. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
⚫️ ألسَّلاَم ُ‌عَلَيک ِ‌يَافَاطِمَة َ‌المَعصُومِة 🔹بی سبب نیست شما جلوه‌ی اسرار شدی 🔹اولین فاطمه هستی که حرم دار شدی 🔹می‌شود بی تو امور شدنی، ناشدنی 🔹می‌شود با تو همه ناشدنی‌ها، شدنی ▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما برای جنگ با مهدی به خاورمیانه آمدیم👆 🔻 بخشی از صحبت های یک کشیش مسیحی در خصوصِ محلِ ظهور منجی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
حضرت معصومه سلام الله علیها السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از این حدیث که امام علی (علیه السلام) فرمودند خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده است اینگونه برداشت نمی شود که بجای فریضه حج (واجب) می شود هزینه آنرا برای مستمندان خرج کرد. ویا زمانی را که برای نماز صرف می شود برای بندگان خدا کاری انجام داد و... لطفا توضیح فرمایید. پاسخ 1️⃣نماز و حج تمتع از واجبات دین و نیز از الزامات مسلمانی هستند. همان خدایی که حق بنده خود را مقدم ساخته دستور فرموده واجبات را درست و به موقع بجا آوریم. 2️⃣هر چیز به جای خویش نیکو است ... پس کمک به دیگران و پرداختن به نیازمندان هرچند پیوند عمیقی با نماز دارد (چنانکه در قرآن کریم دستور نماز و زکات کنار هم آمده) ولی جایگزین یک واجب نمی شود. 3️⃣این گونه مقایسه ها در مقام بیان اهمیت است نه لزوم جایگزین کردن یکی به جای دیگری. مثلا آبروی مومن از کعبه برتر است به معنی این نیست که بجای کعبه دور یک مومن بگردیم و او را طواف کنیم بلکه درصدد بیان اهمیت حفظ آبروی مومن است. 4️⃣اینگونه روایات اثر تربیتی هم دارد و آن اینکه انسان از طریق احترام گذاشتن به حقوق هم نوع و انسان های دیگر خود را به رعایت حقوق و حدود الهی عادت می دهد. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🚫شایعات موریانه افکار و اندیشه هاست آنها را فورا منتشر نکنیم 🔴وظیفه ما در برابر شایعات ✅اگر فردی درباره یا مؤسسه‌‏ای حرفی زد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ آیا وظیفه داریم کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمی‌دانیم، خدا عالم است»، «من چه می‌دانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی می‌گویند»؟ به طریق اولىٰ‏ نه. ✅پس وظیفه‌‏مان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. اگر کسی گفت، ما بگوییم: است. نه تنها مثبت حرف نزنیم‏ و خودش را پخش نکنیم، بلکه باید حرف بزنیم، یعنی در جواب دیگران بگوییم دروغ است. ✅هر وقت شرعاً شد، در هر موردی وظیفه‌ای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل حاکم شرعی باید وظیفه‌‏اش را انجام بدهد، مثل مورد زنا. 📚آشنایی با قرآن، ج4، ص46-45 ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 لیبرالیسم و اسلام ✍استاد حمیدرضا شاکرین 💧چکیده: لیبرالیسم یکی از ایدئولوژی های مدرن سیاسی است که امروزه بسط و نشر آن، از برنامه های استکبار جهانی در رویارویی با اسلام و انقلاب اسلامی است. 💥در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. ؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. ؛ ۵. اخلاق. 🔹افزون بر انتقاداتی که بر هریک از گمانه های لیبرالی درباره مقوله های یادشده وجود دارد، تفاوت های چشمگیری بین نظریه اسلامی و دیدگاه لیبرالی در این زمینه ها به چشم می خورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔆شبهه: اسلام آخرین دین و کامل ترین دین اسمانی و سعادت دنیا و اخرت همه انسان ها رو تضمین میکنه درست؟؟؟ با دین چطوری دنیامونو بسازیم؟ مردم ایران اکثرن مذهبین پس چرامردم ایران انقد بدبختن🧐 اگر دین نجات دهندست پس کو؟ ممنون میشم در پاسخ به این شبهه کمک کنید بزرگواران 🔆متن شبهه با ظاهری متفاوت: تو اروپا و آمریکا مردم هر کاری دلشون میخواد میکنن این همه گناه میکنن اصلا حجابم ندارن ولی همه جا سرسبزه و وفور نعمت همشونم پولدار و خوشبختن اونوقت تو ایران و کشورهای عربی همه تو فقر و فلاکتن! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣براي پاسخ دادن به اين سوال از بيان نوراني حضرت امير (ع) در حکمت 25 نهج البلاغه استفاده مي شود که مي فرمايد: "اى فرزند آدم، چون ببينى خداوند سبحان نعمتهايش را پى در پى به سوى تو مىفرستد در حالى که او را نافرمانى مى کنى از وى برحذر باش". 2⃣و در حکمت 116 مي فرمايد: " بسا کسي که با احسان و بخشش (خداوند) به او کم کم به عذاب و کيفر نزديک شده باشد". 3⃣از اين دو حديث نوراني استفاده مي شود که اگر انساني در گناهان خويش غوطه ور شده و هرگونه گناهي را مرتکب مي شود ولي با اين حال در ناز و نعمت به سر مي برد، اين نشانه دينداري یا خوشبختی و نعمت برای او نيست بلکه نشان دهنده اين است که خداوند او را رها کرده و کم کم او را در عذاب خود فرو مي برد و در واقع از صنعت استدراج استفاده کرده است که او را با اين وفور نعمت از خودش دور ساخته و به عذاب و خشم خويش نزديک سازد. 3⃣سنت إملاء و استدراج برای کافران و گناه کارانی که از سنت های قبلی پند نگرفته اند باعث میشود که مثلا یکی از فراعنه در طول عمر 400 ساله خود یک سردرد هم نگیرد😳 و مثلا اروپا بجای خشکسالی و فقر با مجازات های سخت تری مثل فراموشی خدا و به حاشیه رفتن دینداری و تبدیل معروف و منکر به یکدیگر،مبتلا شود. 4⃣قانونی و متداول شدن استفاده از مشروبات الکلی در قرن 19 در آمریکایی که پیش از آن علیه استفاده از آن تظاهرات و اعتصابات مردمی به پا میشد و قانونی و مجاز شدن عمل شنیع همجنس گرایی در اروپایی که هنوز مردم عادی آن را قبیح میشمارند از مثال های آن است . 5⃣به تعبير ديگر نزول باران و يا هر نوع وفور نعمت و رفاه در مناطقي که اهل آنجا گناه مي کنند از رحمت نيست بلکه نقمت و عذاب است که اهل آنجا را در عذاب شديد الهي وارد مي کند. 6⃣اما اگر در منطقه اي تقوا حاکم شد و گناه از آن جامعه رخت بر بست، باران رحمت الهي هم نازل شده و رحمت ها و نعمتهاي الهي آنها را در خود فرا خواهد گرفت. 7⃣اوضاع غرب اینگونه که میگویید هم آباد و خوش و خرم نیست. تزلزل خانواده ها، فساد و ابتذال، دزدی و کلاهبرداریهای گسترده، هفتیر کشیها و آدم کشیهای گسترده و... را هم ببینید ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam