eitaa logo
مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
1.3هزار دنبال‌کننده
726 عکس
90 ویدیو
130 فایل
🔸کانال رسمی مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران🔸 ✅ ادمین: @A_saboor_B @e_kashmar ✅ سایت: Einsadtehran.ir ✅ کانال: @EinSadTehran ✅ گروه: https://eitaa.com/joinchat/3777429536Ce0280570df
مشاهده در ایتا
دانلود
09 در راه، از تنهایی نترس.MP3
660.8K
۹ ✅ در راه، از تنهایی نترس! 🎙 استاد علی صفایی حائری 🍃 «اصولاً آن‌ها كه سرعت بيشترى دارند و شور زيادترى، ناچار تنها مى‌مانند و ديگران را پشت سرمى‌گذارند. اين‌ها در اين تنهايى، نبايد از ديگران بنالند و بدبين شوند و نبايد از راه باز گردند و وحشت كنند، كه على مى‌گفت در راه حق از تنهايى و كمبود همراه هراسى نداشته باش: لاتَسْتَوْحِشُوا فى‌ طَريقِ‌ الْهُدى‌ لِقِلَّةِ‌ اهْلِها. تنهايى در راه، وحشتى ندارد؛ همان‌ طور كه در بيراهه حتى جمعيت‌ها هم جلوگير وحشت نخواهند بود.» 📚 مسئولیت و سازندگی، ص۲۵۰ ✍️ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۷ 🍃 «راه آن‌جا آغاز مى‌شود كه تو تمام مى‌شوى.» 📚 فوز سالک، ص۱۱۲ ✍ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
روایت‌خوانی25.mp3
5.79M
✳️ روایت‌خوانی 🎙 دکتر هاشم صابریان ▫️جلسۀ ۲۵ ▪️پنجشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹ ▫️موضوع: سفارش امام کاظم علیه‌السلام به هشام و توصیف او از خرد ▪️جلسۀ چهارم 📚 تحَف‌ُ الْعُقول، ص۷۰۲ [ناشر: آبانه] ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
🗓 برنامۀ هفتگی مؤسسهٔ شمیم لیلةالقدر از ۱۱بهمن۱۳۹۹ تا ۱۶بهمن۱۳۹۹ 💠 کلاس‌های مجازی اسکای‌روم ▪️شرح مسئولیت و سازندگی https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/sharhemasouliyatvasazandegi ▫️شرح نامه‌های بلوغ https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/sharhenamehayebolough ▪️روان‌شناسی https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/anjomaneravanshenasi ▫️کتاب‌خوانی https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/anjomaneketabkhani ▪️اصول فقه مظفر https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/osoulefeghhemozaffar ▫️نظام فکری https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/nezamefekri ▪️ادبیات عرب https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/adabiyatearab ▫️فهم حدیث https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/nezamefekri ▪️تدبر در قرآن- پنج‌شنبه‌ها https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/tadabbordarquran ▫️روضه هفتگی https://www.skyroom.online/ch/einsadtehran.ir/rozehaftegi ▫️ دسترسی به کلاس‌های مجازی، از پنج دقیقه قبل از شروع کلاس‌ها امکان‌پذیر است. ▪️از مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اُپرا استفاده کنید. ▫️مرورگر را به‌روز کنید. ▪️لینک را کپی کرده و در نوار آدرس پِیست کنید. ▫️بر روی مهمان کلیک کنید. 🏫 میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲ 🔹 هماهنگی مشاوره‌های روان‌شناسی و حقوقی: خانم خالدیان +989226184837 🔸 فایل‌های صوتی کلاس‌ها را می‌توانید از ادمین‌های کانال دریافت بفرمایید. ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۲ ✳️ دورۀ «تربیت مربی» [دستیابی به نظام فکری مبتنی بر اندیشۀ استاد علی صفایی حائری با محوریتِ تربیت مربی] 🎙 حجت‌الاسلام محمدتقی هادی‌زاده ▪️دسته‌بندی: نظام فکری ▫️مخاطب: همۀ افرادِ بالغ و عاقل، به‌ویژه فعالان حوزۀ تعلیم و تربیت 🎧 ۱۰ فایل صوتی 🔻 محورهای اصلی دوره 🔻 🔹 تبیین مفهومِ تربیت 🔸 نیازهای مربی نیاز اول: جریان معرفتی و سلوکی نیاز دوم: اطلاعات ۱. موضوع تربیت: شناختِ استعدادها و قوانین حاکم؛ ۲. محیط تربیت: شناخت جامعه؛ ۳. روش تربیت: شناخت روش‌های تربیتیِ قبل و بعد از سن بلوغ. نیاز سوم: مهارت‌ها ۱. مهارتِ شناخت روحیه‌ها؛ ۲. مهارتِ شناخت موقعیت‌ها و جایگاه‌ها؛ ۳. مهارتِ به‌کارگیری روش‌ها. 💠 به‌منظورِ دریافتِ فایل‌های صوتیِ دورۀ ذکرشده، به ادمین‌های کانال پیام دهید. ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
۱۲ ✅ لازمه‌های یک حکومتِ سالم داشتن 🍃 «یک حکومت سالم احتیاج به زمینۀ اجتماعى عام و دگرگونى تلقى مردم از خود و خواسته‏‌هاى خود دارد، همانطور که احتیاج به سوختن مهره‏‌هاى دشمن و ساختن مهره‏‌هاى دوست هم دارد. اگر زمینۀ اجتماعى مناسب بود و مهره نداشتى مثل آلندۀ شیلى واژگون مى‏‌شوى و اگر زمینۀ اجتماعى مناسب نبود ولى مهره‏‌هاى منظم و تشکیلات قوى داشتى با تمامى مخالفت‏‌ها بر خر مراد سوار مى‏‌شوى و با استبداد آن‏ها را راه مى‏‌برى. آنچه از استبداد و اضمحلال جلوگیرى مى‏‌کند وجود زمینۀ اجتماعى و همراهى مهره‏‌هاى مناسب و تشکیلات مسلّط است.» 📚 تقیه، ص۲۰۱ ✍ استاد علی صفایی حائری 🇮🇷 فرارسیدن دهۀ فجر انقلاب اسلامی، پُر برکت باد. 🇮🇷 ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
۱۲ ✅ لازمه‌های یک حکومتِ سالم داشتن 🍃 «یک حکومت سالم احتیاج به زمینۀ اجتماعى عام و دگرگونى تلقى مردم از خود و خواسته‏‌هاى خود دارد، همانطور که احتیاج به سوختن مهره‏‌هاى دشمن و ساختن مهره‏‌هاى دوست هم دارد. اگر زمینۀ اجتماعى مناسب بود و مهره نداشتى مثل آلندۀ شیلى واژگون مى‏‌شوى و اگر زمینۀ اجتماعى مناسب نبود ولى مهره‏‌هاى منظم و تشکیلات قوى داشتى با تمامى مخالفت‏‌ها بر خر مراد سوار مى‏‌شوى و با استبداد آن‏ها را راه مى‏‌برى. آنچه از استبداد و اضمحلال جلوگیرى مى‏‌کند وجود زمینۀ اجتماعى و همراهى مهره‏‌هاى مناسب و تشکیلات مسلّط است.» 📚 تقیه، ص۲۰۱ ✍ استاد علی صفایی حائری 🇮🇷 فرارسیدن دهۀ فجر انقلاب اسلامی، پُر برکت باد. 🇮🇷 ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
✳️ نقد شخص و عمل و سازمان ✍️ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
🍃 کانال «اطلاع‌رسانی - عین‌صاد» 🔸 کانالِ اطلاع‌رسانی برنامه‌های مجموعه‌های فعال در عرصۀ «شرح و نشر اندیشۀ استاد علی صفایی حائری» در سراسر کشور. پیام‌رسانِ تلگرام: https://t.me/einsad_e پیام‌رسانِ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c پیام‌رسانِ سروش: @einsad_e
۶ l 🍀 مشكل اساسى «دوستى دارم كه دلسوز و آرام مى‌گفت: ما شاهد روزهايى بوده‌ايم كه فوج فوج به اسلام رو آوردند و شاهد روح‌هايى بوده‌ايم كه هستى يک گامشان بود... و امروز هم شاهد آن‌هايى هستيم كه فوج فوج مى‌ميرند و شاهد آن‌هايى هستيم كه باقى مانده‌اند و در خويش مى‌لمند. و مى‌گفت: ما امروز از لحاظ‍‌ تبليغ در سطحى بالاتر هستيم. ما وارث گذشتگان هستيم و از علوم گسترده‌اى هم بهره گرفته‌ايم. و مى‌پرسيد و صادقانه مى‌پرسيد: چه شده كه آن روح‌ها در ميان ما نمى‌شكوفد و آن دل‌ها در درون ما نمى‌تپد؟ گفتمش: گيرم كه آن‌ها كبريتى از تبليغ در دست داشته‌اند و ما خرمنى از آتش، اما تفاوت اين است كه آن‌ها كبريت را به فتيله‌ها زدند و چراغ‌ها را زير نظر گرفتند و با استعدادها كار كردند... اما ما اين خرمن آتش را به باد داديم و سنگ‌ها را داغ كرديم و چراغ‌ها را خاموش گذاشتيم. و اين پيداست كه با يک كبريت استعدادها روشن مى‌شوند، اما با خرمنى سوزان از آتش، سنگ‌ها نورى نمى‌گيرند. و باز گفتمش بگذر از آن كه ما با آن همه ميراث غنى، روش فقيرى داريم و بهره‌بردارى ضعيف، درست مثل كسى كه خوراك‌هاى زياد و مطبوعى ذخيره دارد، اما نيازش را نمى‌شناسد و نياز مهمان‌هايش را نمى‌داند و از روش تغذيه آگاهى ندارد. اين ميزبان، خودش و مهمانش از غذاهاى لذيذى سرشار مى‌شوند، اما نيازهايشان تأمين نمى‌گردد. آخر كسى كه به ويتامين «ث» نيازمند است بر فرض برايش تيهو به سيخ بكشند و آهو برايش كباب كنند، نيازش تأمين نخواهد شد كه آن همه نيرو در اين بدن عفونى مى‌شود و بيمارى دست مى‌دهد و اين است كه ما امروز دايرة‌المعارف هايى داريم، اما همه نيازمند و عليل. معده‌ها سرشار است در حالى كه بدن‌ها فقير و مريض... و اين است كه با اين همه ثروت و اميد، باز به يأس مى‌رسيم و در خويش مى‌مانيم. آن‌ها با يك جرقه خرمن‌هاى آهن را آب مى‌كردند و شكل مى‌دادند و بهره برمى‌داشتند، اما ما با يك خرمن آتش حتى يك ميخ نساخته‌ايم و يك مهره را شكل نداده‌ايم. ميخى كه بتوان به آن چيزى آويخت و مهره‌اى كه بتوان آن را به كار گرفت. آن‌ها هنگامى كه يك كوره آهن را مى‌ديدند، حقارت جرقه‌ها را در نظر نمى‌آوردند كه به روش فكر مى‌كردند و آن جرقه را نه به آهن‌ها كه به گَوَن‌ها مى‌سپردند و گون‌ها را به الوارها و الوارها را به زغال سنگ‌ها و به اين گونه بود كه آهن‌ها هم آب مى‌شدند و شكل مى‌گرفتند و بهره مى‌دادند. ما امروز در كنار درياى مشكلات و كوه‌هاى مانع، يا سرود يأس مى‌خوانيم و مى‌مانيم و يا بدون روش و بدون تفكر دست به كار مى‌شويم و به بن‌بست مى‌رسيم و در چاله‌هاى يأس مى‌خوابيم. ما در برابر يك جامعه‌ى به غرقاب نشسته يا پشت مى‌كنيم كه دست و پا زدن‌ها و ناله‌ها و استغاثه‌ها را نشنويم و يا بى‌تفاوت نگاه مى‌كنيم و يا اگر همتى باشد از دم دست، هر كه به دستمان آمد، بيرون مى‌كشيم و چه بسا كه نعش‌هاى بى‌جان و مرده‌هاى آب خورده نصيب‌مان شود. ما به نجات مرده‌ها مشغول هستيم و استعدادها در آن طرف‌تر، اسير موج‌ها و گلاويز مرگ! در اين موقعيت چاره‌اى نيست جز اين‌كه با استعدادها كار كنيم و آن‌ها را بيرون بكشيم و بعد با همدستى آن‌ها به سراغ ديگران برويم و با كمك گَوَن‌ها و الوارها و زغال سنگ‌ها، آهن‌ها را آب كنيم و مانع‌ها را شكل دهيم و از آن‌ها بهره برداريم. آن اوجِ ديروز و اين ركودِ امروز يا به خاطر اين است كه روش تربيتى نداريم و به داغ كردن‌ها و شاخ و برگ دادن‌ها و بغل كردن‌ها مشغوليم و روشنى نمى‌دهيم و ريشه نمى‌دهيم و بندها را باز نمى‌كنيم و يا به خاطر اين است كه با اين روش صحيح،با استعدادها كار نمى‌كنيم و با اين ذخيره‌ى سرشار و با اين خرمن آتش به فتيله‌ها و چراغ‌ها جرقه‌اى نمى‌زنيم.» 📚 آیه‌های سبز، ص۱۵ ✍️ استاد علی صفایی حائری ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
✳️ مراسم شام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▫️سخنران: حجت‌الاسلام مقداد تابش ▫️ موضوع: محشر، تجلی قدر فاطمه سلام الله علیها ▪️ با مولودی‌خوانی مداحان اهل بیت علیهم‌السلام 📆 زمان: چهارشنبه، ۱۵بهمن۱۳۹۹ از نماز مغرب و عشاء 🏢 مکان: میدان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردين، کوچۀ نوروز، پلاک ١٠، طبقه ۲. 💠 ان‌شاءالله بعد از مولودی‌خوانی، بر سر سفرۀ با کرامت حضرت زهرا علیها‌السلام مهمان خواهیم بود. 🍃 «خدایا! تو عنایت کن که به خاطر هیچ و پوچ از تو و اولیاى تو نبریم و جدا نشویم؛ که هیچ چیز زیر این خورشید و زیر این آسمان کبود، دلیل جدایى از تو و اولیاء تو و دلیل جدایى از فاطمه سلام‌الله‌علیها نیست.» 📚 روزهای فاطمه، ص۹۵ ✍ استاد علی صفایی حائری @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
منظور از این جمله: «ادامۀ تفکر، شناخت است و ادامۀ شناخت، محبت است و ادامۀ محبت، حرکت و عمل و...» در کلام استاد صفایی چیست؟ چگونه در عمل از این فرمول استفاده می‌کنیم؟ ما چرا به گونه‌ای‌ خاص رفتار می‌کنیم؟ عوامل ایجاد کننده یک رفتار چه چیزهایی هستند؟ برای تغییر در رفتار و اعمالمان باید چه کنیم؟ افکار مخربی که زندگی ما را تلخ کرده‌اند چه چیزهایی هستند؟ چگونه احساس خودم را نسبت به مسأله‌ای تغییر دهم؟ پاسخ تمام این سؤال‌ها در👇 نام دوره: "فکر‌، احساس، رفتار" مدرس: سرکار خانم پناهی (کارشناس روان‌شناسی) شروع: از ۹۹/۱۱/۱۵ روز برگزاری: چهارشنبه‌ها ساعت‌ ۱۵:۳۰ الی ۱۶:۳۰ 📱کلاس مجازی [اسکایپ] https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8 🏫 کلاس حضوری میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲. 🔷 انجمن روان‌شناسی مؤسسۀ شمیم لیلة‌القدر: [تلگرام] @ketabsafaei@EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
✳️ فاطمه به حکومتی دلبسته که نه‌تنها... ✍️ استاد علی صفایی حائری 🌹 سالروز ولادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را تبریک می‌گوییم. ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۳ ✅ عظمت فاطمه 🍃 «من از فرزندان فاطمه سلام‌الله‌علیها، از آن کهکشان‏‌هاى حلم و حماسه و فریاد و از آن خانۀ مبارک، حرفى نمى‏‌زنم. من فقط از فاطمه سلام‌الله‌علیها مى‏‌پرسم؟ راستى در او چه درخششى است که تا امروز در چشم‏‌ها و دل‏‌هاى ما نشسته است و راه‏‌ها را نشانه مى‏‌زند.» 📚 روزهای فاطمه علیها السلام، ص۱۳ ✍ استاد علی صفایی حائری 🌹 روز مادر مبارک 🌹 ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
◀️ پوچی... ◀️ ناراحتی... ◀️ غم... ◀️ رنج... ◀️ حال بد... ◀️ بی‌انگیزگی... ◀️ بی‌حوصلگی... ◀️ افکار خودکشی... ◀️ بحران هویت... قرن ۲۱ قرن افسردگیست. واقعاً چرا؟ چه نشانه‌ها و علائمی خبر از افسردگی می‌دهد؟ چرا دچار افسردگی می‌شوم؟ در نظام اندیشۀ مرحوم استاد علی صفایی، چه عللی برای افسرده‌شدن مطرح شده‌اند؟ در علم روان‌شناسی چطور؟ چگونه بر این مشکل فائق آیم؟ پاسخ سؤالات بالا و بسیاری مطالب دیگر👇 ✳️ نام دوره: «از حالِ بد به حالِ خوب» (با رویکرد تطبیقی در نگاهِ استاد علی صفایی حائری و نگاهِ روان‌شناسی روز) 🎙 مدرسین: ▫️دکتر هاشم صابریان (مباحث مربوط به استاد صفایی) ▫️آقای امیرحسین محمدی (مباحث مربوط به روان‌شناسی) 🗓 زمان جلسۀ اول: سه‌شنبه، ۲۱بهمن۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۶:۳۰ جلسات بعدی: چهارشنبه‌ها (به‌جز تعطیلات) ساعت ۱۶:۴۵ الی ۱۷:۴۵ 🏫 مکان میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲. 💠 انجمن روان‌شناسی و کتابخوانی مؤسسۀ شمیم لیلة‌القدر: [تلگرام] @ketabsafaei@EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
شام ولادت حضرت زهرا (س) ۱۳۹۹.mp3
16.99M
l ✳️ مراسم شام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙سخنران: حجت‌الاسلام مقداد تابش ▫️ موضوع: محشر، تجلی قدر فاطمه سلام الله علیها 🗓 ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
روایت‌خوانی26.mp3
8.44M
✳️ روایت‌خوانی 🎙 دکتر هاشم صابریان ▫️جلسۀ ۲۶ ▪️پنجشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ▫️موضوع: سفارش امام کاظم علیه‌السلام به هشام و توصیف او از خرد ▪️جلسۀ پنجم 📚 تحَف‌ُ الْعُقول، ص۲۸۴ ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
🍃 کانال «اطلاع‌رسانی - عین‌صاد» 🔸 کانالِ اطلاع‌رسانی برنامه‌های مجموعه‌های و فعال در عرصۀ «شرح و نشر اندیشۀ استاد علی صفایی حائری» در سراسر کشور. پیام‌رسانِ تلگرام: https://t.me/einsad_e پیام‌رسانِ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c پیام‌رسانِ سروش: @einsad_e
🗓 برنامۀ هفتگی مؤسسهٔ شمیم لیلةالقدر از ۱۸بهمن۱۳۹۹ تا ۲۳بهمن۱۳۹۹ 💠 کلاس مجازی: اسکایپ ۱. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی https://join.skype.com/e5onNxF5giUL ۲. شرح کتاب نامه‌های بلوغ https://join.skype.com/dblQw9cqBcW2 ۳. روان‌شناسی (از حال بد به حال خوب) https://join.skype.com/k2YhA84mcAmL ۴. کتاب‌خوانی (شناخت، احساس، عمل) https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8 ۵. اصول فقه مظفر https://join.skype.com/b0nZasx200rb ۶. نظام فکری https://join.skype.com/m7QqlpVzYZZa ۷. ادبیات عرب https://join.skype.com/dfGgcBWp3mL9 ۸. فهم حدیث https://join.skype.com/nZJgLmJq4Lgw ۹. تدبر در قرآن- پنج‌شنبه‌ها https://join.skype.com/aipuLIgUtCDQ ۱۰. روضه هفتگی https://join.skype.com/dLtgGNCu6bWE 🏫 کلاس حضوری: میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲ 🔹 هماهنگی مشاوره‌های روان‌شناسی و حقوقی: خانم خالدیان +989226184837 🔸 فایل‌های صوتی کلاس‌ها را می‌توانید از ادمین‌های کانال دریافت بفرمایید. ☘ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
لطفاً به تغییرِ زمانِ برگزاری کلاس‌ها توجه بفرمایید. برنامۀ هفتگی را در پیامِ پین‌شده در کانالِ مؤسسۀ شمیمِ لیلة‌القدر ملاحظه بفرمایید: @EinSadTehran
۶ 📚 کتاب «روش نقد، جلد اول» ✍️ استاد علی صفایی حائری ▪️ناشر: لیلةالقدر ▫️تعداد صفحه‌‌ها: ۱۱۲ ✳️ این کتاب، از کتاب‌های دست‌نویسِ استاد علی صفایی حائری است. انتشارات هجرت، این کتاب را در سالِ ۱۳۵۷ چاپ و منتشر کرد و پس از آن، بارها تجدید چاپ شده است. انتشارات لیلةالقدر نیز این کتاب را در سال ۱۳۸۱ چاپ و منتشر کرد و تا کنون، بارها ویرایش و تجدید چاپ شده است. ▪️هدف از نگارشِ این کتاب، به‌دست‌دادنِ معیاری ثابت برای نقد‌کردن در حوزه‌های مختلف است. ▫️در حوزۀ نقدِ هدف‌ها و نقدِ مکتب‌ها، به‌صورتِ ویژه، مطالبی کاربردی بیان شده‌اند. 💠 این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است: ۱. نگاهی کلی؛ ۲. فصل اول: نقد؛ ۳. فصل دوم: نقد هدف‌ها؛ ۴. فصل سوم: نقد مکتب‌ها. 🔻 نگاهی کلی در مقدمۀ کتاب، نویسنده دربارۀ سه موضوعِ سخن گفته است: ۱. چرا بنویسم؟ 👈 ضرورتِ نوشتن دربارۀ نقد و معیارهای نقد؟ (نقدِ نقد!) ۲. چه بنویسم؟ 👈 در حوزۀ «نقد»، دربارۀ چه موضوعاتی باید سخن گفت؟ ۳. برای چه بنویسم؟ 👈 تبیینِ «هدف از نگارشِ این کتاب». 🔸 فصل اول: نقد در این فصل که از پنج بخش تشکیل شده است، دربارۀ مباحثِ کلیِ «نقد»، صحبت شده است: ۱. مفهوم نقد: چیستی؟ ۲. ضرورت نقد: چرایی؟ ۳. معیار نقد: ملاک؟ ۴‌. روش نقد: شیوه؟ ۵. قلمرو نقد: محدوده؟ 🔹 فصل دوم: نقد هدف‌ها در فصل دوم، نویسنده، با تبیینِ مبحثِ «نیازهای انسان» و «قدر انسان»، روشِ «نقدِ هدف‌ها» را آموزش می‌دهد تا در اين بازار مكّاره كه هر كس از هر طرف فريادى دارد و در اين بيغوله، در هر لحظه، هزارها شيطان رهِ‌ گم‌گشته مى‌زنند، راحت مقصد را بشناسیم و راه را بيابیم. 🔸 فصل سوم: نقد مکتب‌ها در این فصل، نویسنده، در ابتدا به‌صورتِ کلی از شش روش برای «نقد مکتب‌ها» سخن می‌گوید و در ادامه، دربارۀ چهار روش از این روش‌ها، بحث‌های دقیقی ارائه می‌دهد: ۱. نیازها؛ ۲. طرح کلی؛ ۳. نقش تاریخی؛ ۴. تجربه؛ ۵. آرمان‌ها؛ ۶. مقایسه‌ها. ☘ در فصلِ سومِ کتاب، در مبحثِ «طرح کلی»، نویسندۀ محترم، برخی از پرسش‌های اساسی زندگی انسان را مطرح کرده و در ادامه، پاسخ‌هایی دقیق برای این پرسش‌ها بیان می‌کنند: ۱. چرا خدا آفريد؟ ۲. براى چه آفريد؟ ۳. از ما چه مى‌خواهد؟ ۴. ما براى خود چه بخواهيم‌؟ ۵. چرا زندگى كنيم و چرا بميريم‌؟ ۶. چگونه زندگى كنيم و چگونه بميريم‌؟ ۷. در زندگى چه نيازهايى داريم‌؟ ۸. براى تأمين اين‌ها چه امكاناتى داريم‌؟ ۹. و... . 📘 گزیده‌‌هایی از کتاب: 🍃 «ضرورت انتخاب، ضرورت نقد را به همراه مى‌آورد. كسانى كه مى‌خواهند از شكم عادت‌ها و تلقين‌ها و تقليدها، دوباره متولد شوند. كسانى كه مى‌خواهند دوبار تولد داشته باشند و دوباره خود را بزايند، اينها نمى‌توانند بدون نقد، بدون ارزيابى و راهيابى و سنجش، گام بردارند.» ص۱۹ 🍃 «كسانى كه مردم را بر خوبى وادار مى‌كنند، كار خوبى نكرده‌اند، كه انسان را مسخ كرده‌اند.» ص۱۰۲ مؤسسۀ شمیم لیلةالقدر ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
10 لرزش دل.MP3
1.05M
۱۰ ✅ لرزشِ دل 🎙 استاد علی صفایی حائری در دنیایی که همۀ پیرمردها زیرِ بار هستند و دخترها فاسد شده‌اند و پسرها ضایع، تو پول‌هایت را روی هم دسته‌کردی انگشتر کردی طلا کردی... و نماز شب هم می‌خوانی! توقع هم داری که دلت بلرزد! ☘️ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
۱۴ ✅ مقصود، تفهیم است، نه توافق. 🍃 «در برخورد نمى‌توانى يک‌بعدى و يک‌طرفى باشى؛ چون مقصود، شكستن طرف و بزن‌بزن‌كردن نيست؛ همان طور كه مقصود، به توافق رسيدن نيست، كه مقصود، فهميدن و فهماندن است و به تفاهم رسيدن و چه بسا پس از فهم و آگاهى، طرف نخواهد عمل كند و بخواهد در برج عناد و غرور خود پاسدار باشد. اگر چنين مقصودى در بحث منظور باشد، بايد آنچه جلوى فهم را مى‌گيرد و عواملى كه آگاه و ناخودآگاه مؤثر هستند كنترل شوند. مادام كه در بحث و برخورد در طرف تو، طلب و علاقه نباشد و مادام كه از پيش‌داورى‌ها و موضع‌گيرى‌هاى پيش ساخته آزاد نشده باشد و از سنگر بيرون نيامده باشد، مادام كه مسائل به طور مستقيم و بلاواسطه طرح نشده باشند و درک نشده باشند، شروع بحث، همچون در تاريكى تير انداختن است.» 📚 بررسی، ص۴۳ ✍ استاد علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir
۱۵ تکمیل کنیم، نه توجیه و نه تضعیف. 🍃 «مادام كه حكومتى از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتى در زير فشارهاى سياسى و دخالت‌هاى جاسوسى و نظامى و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايى وابسته نشده، مادام كه اهداف دست نخورده‌اند بايد با حكومت همراه بود، حتى اگر تو را كنار گذارده باشد. بايد در كنار مشغول بود و نياز ميان‌دارها را تأمين كرد. اما اگر اهداف از حد رشد، به تكامل، به عدالت، به آزادى، به رفاه تنزل كرد و در همين سطح پرسه زد، بايد دست به كار شد و دوباره و چند باره راه افتاد. در اين مرحله، تمامى ضعف‌ها و نارسايى‌ها چه در سطح طرح و چه مرحله اجرا را، بايد تكميل و تأمين كرد، نه توجيه و نه تضعيف.» 📚 پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص۱۹ ✍ استاد علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐  Einsadtehran.ir