eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم 🔴 در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد ✅ رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. 🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🆔 @ejtehadjame
لایه های مختلف حیا در وجود زن و سیر کم شدن آن و تأثیر آن در رفتارهای زن👇 دکتر عباس پسندیده در کتاب فرهنگ حیا با برداشت از روایات، حیا را به ده قسمت تقسیم می کند که نُه بخش آن در زنان و یک بخش آن در مردان است. این نُه قسمت مثل لایه های محافظی هستند که وظیفه ی حفظ عفت و پاکدامنی زن را دارند. باید توجه داشته باشیم این لایه های نُه گانه در طول زندگی تغییر و تحول می یابند. این تغییر و تحول شامل چهار مرحله است: 1-عادت ماهیانه 2-عقد و نامزدی 3-عروسی 4-بارداری با گذر زمان، لایه ای از لایه های نُه گانه ی حیا و شرمِ زن برطرف می شود. دختر خانم ها تا قبل از بلوغ، عقد و نامزدی، معمولا از همه ی لایه های نُه گانه ی حیا بهره مند هستند؛ ایستگاه که یکی از لایه های حیا در آن برطرف می شود، شروع عادت ماهیانه است. برای بسیاری از دختران، آغاز عادت ماهیانه با نوعی شرم همراه است؛ اما تکرار این تجربه، شرم آن را از بین می برد و آن را عادی می کند. ایستگاه هنگام عقد و آغاز دوران نامزدی است. دختران در این مرحله معمولا یکی از سنگین ترین شرم ها را تحمل میکنند. هنگام خواستگاری به شدت شرمگین می شوند، وقتی کسی نظرشان را درباره ی داماد بپرسد، سکوت می کنند و ترجیح میدهند بزرگترها نظرشان را بگویند. در لحظات آغازین عقد و نامزدی، دخترخانم احساس می کند چیزی درونشان در حال ذوب شدن است. این همان برطرف شدن لایه ی دوم حیاست که بعد از آن، رفتار او عادی تر می شود و می تواند ارتباط راحت تر و بیشتری با همسر خود داشته باشد. ایستگاه، هنگام عروسی و آغاز روابط جنسی است که این مرحله نیز شرم خاص خود را دارد. و در ایستگاه که همان دوران بارداری است، چهارمین لایه ی حیا و شرم زن فرو می ریزد. معمولا اولین تجربه ی بارداری، فشار روانی زیادی بر زن وارد خواهد کرد. : به نظر شما آیا برطرف شدن این لایه های چهارگانه حیا و شرم، زن را و بی حیا میکند؟ برای یافتن این پرسش، باید ببینیم بعد از برطرف شدن لایه های چهارگانه ی حیا، چه کارهایی برای زن آسان تر می شود. تحقیقات نشان این چهار مرحله، موجب آسان شدن روابط و تعاملات جنسی زن با همسر خود می شود.این نشان می دهد حیاهای برطرف شده، حیاهایی بوده اند که راه را می بسته اند و بعد از ازدواج کنار می روند تا زن و مرد بتوانند رابطه ی آسان تری با هم داشته باشند. مثل اینکه مأموریتشان به اتمام رسیده باشد. در حقیقت مأموریت این لایه های چهارگانه، همراهی و بدرقه ی عفت و پاکدامنی زن تا خانه ی همسر است و پس از آن، وجود این لایه های حفاظتی مزاحم خواهد بود.به همین دلیل، در چند مرحله (نامزدی، عروسی و بارداری) از میان خواهند رفت تا امکان روابط خصوصیِ راحت تر و بدون شرم، برای زن و شوهر فراهم شود. ادامه👇 @ejtehadjame
ادامه قبل👇👇 در ابتدای این بحث گفتیم حیای زن نه قسمت است و در ادامه توضیح دادیم که چگونه چهار قسمت از آن، به مرور زمان برطرف خواهد شد. پنج قسمت دیگر می ماند؛ اگر قسمت های باقی مانده ی حیا کاهش یابند، انسان به سمت فساد، ناپاکی و روابط نامشروع کشیده خواهد شد. چهار لایه ی اول به ارتباط با همسر مربوط بود که باید برطرف می شدند، ولی قسمت های باقی مانده مربوط می شود به حفظ پاک دامنیِ زن در مقابل روابط نامشروع که باید محفوظ بمانند. نکته ی مهم و تأمل برانگیز این است که بیشتر مردان اند که بی حیایی در زنان را ترویج میدهند و آن را عادی میکنند تا بتوانند با از بین بردن این لایه های حفاظتی بهتر و زودتر و آسان تر به اهداف پلید و شوم خود برسند. به افرادی نگاه کنید که با برخی رفتارهای نادرست مانند ارتباط و دوستی نامشروع با جنس مخالف،تماشای فیلم مستهجن و حتی سریال های نمایشی نامناسب، اختلاط با نامحرم و....روند مرحله ایِ حیای خود را دستخوش تغییرات منفی می کنند. اینها غالباً در زندگی زناشویی با مشکلات فراوان و اختلافات بسیار با همسر خود روبه رو هستند. برای مشاهده ی بیشتر به دادگستری ها سری بزنید و علت طلاق ها را جویا شوید! نوع پوشش، میتواند تاثیر زیادی در حفظ و تقویت گوهر حیا یا نابودی آن داشته باشد. این اصل تنها به خانم ها مربوط نمی شود؛ بلکه آقایان نیز هرچقدر پوشیده تر باشند، از حیای بیشتری برخوردار خواهند بود. رابطه ی حیا و پوشش مانند رابطه ی شاخ و برگ با ریشه ی درخت است. ریشه ی درخت موجب به وجود آمدن شاخ و برگ و شاخ و برگ موجب محکم شدن ریشه می شود. حیا، نیازِ به پوشش را در وجود شخص پدیدار می کند و همچنین پوشش و حجاب موجب تقویت و استحکام حیا می شود. با این توضیحات، اگر کسی گفت من حجاب نمی خواهم ، دل باید پاک باشد، می گوییم وقتی حجاب نباشد، حیا از بین خواهد رفت و از فرد بی حیا، هر کارناپسند و زشتی ممکن است سربزند، در نتیجه دل هم پاک نخواهد ماند. پوشش کامل باعث تقویت حیا می شود و مراقبت از گفتار و رفتار می شود. 👌مهم و کاربردی👌 حاشیه: تماشای فیلم های آلوده و مستهجن،تمشای برنامه های نمایشی ماهواره ای تمام لایه های حیا را در زمان بسیار کوتاهی از بین می برد و انسان را به سمت فساد و فحشا و بی بندوباری می کشاند. مثلا در زمانی که فیلم های آلوده و بی حیایی در جامعه نبود یک دختر طی ده سال در آستانه بلوغ، با فاصله زمانی مناسب چهار لایه اول حیای او کنار می رفت و به ارتباط زناشویی صحیح با همسر ختم می شد و بقیه لایه های حیا تا آخر عمر محفوظ بوده و با نامحرم ارتباط نداشت. اما امروزه بی حیایی رسانه، باعث از بین رفتن تمام لایه های ده گانه حیا در سنین نوجوانی شده و نتیجه آن ترویج بی بندوباری و بی حیایی و فساد و فحشا و منکرات در سطح وسیعی شده. لذا مدیریت فضای حیای رسانه و جامعه و خانواده هم وظیفه مسوولین است و هم وظیفه خانواده ها. @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | روايت رهبرانقلاب از زندگی امام كاظم عليه السلام 🔹 در اتاق خصوصی امام کاظم؛ شمشير، لباس و قرآن نشانه چيست؟ 🆔 @ejtehadjame
هدایت شده از سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| ⭕️ گفتگوی منتشر نشده‌ی رهبر انقلاب با هاشمی رفسنجانی درباره‌ی اعتماد به غرب 🆔 @sireh_agha
32.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی مسائل قانونی و فقهی حضانت مادران/ با صلاحدید دادگاه اختیارات به مادر تفویض شود. در و جد پدری و چه باید کرد؟ @ejtehadjame
🔸 گزارش | پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه ارسال می شود! 🔹 نگاهی به نشریه ای که به صورت رایگان برای روحانیون در کشور ارسال می شود، همواره نهادهای انقلابی مورد خدشه و از خطوط قرمز انقلاب گذر می شود. متن کامل در 👇👇👇 https://rasanews.ir/002sQ9 🆔 @ejtehadjame
هدایت شده از آوای معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جریان مباهله ی آقا شیخ مرتضی زاهد با یک مسیحی مدعی @avaymarefat
📝 گفتاری درباره : در هر موردی که نزاع بین حق و باطل باشد ولو در دعوای دو نفر در یک ملک شخصی که تا حدودی برای طرفین اهمیت دارد بعد از اینکه راههای منطقی و مبتنی بر استدلال و گفتگوی مستدل با جمع اوری شواهد و مدارک به بن بست رسید بن بستی که ناشی از عناد و لجاجت یک طرف نزاع است و یا ادله طرف حق کافی نیست ولی طرف باطل وجداناً می داند که حق با طرف مقابل است. در این موارد می توان برای اثبات حق، دست به دامن مباهله زد یعنی قضاوت و حکم در نزاع را به خدا واگذار کنیم تا به طریقی حقانیت طرف حق وبطلان طرف باطل را اثبات کند چه در قالب نزول عذاب یا بلا و مصیبتی به طرف باطل یا در هر قالبی که طرفین به توافق برسند مثل اینکه منقلی پر از زغال آتشین را وسط گذاشته و طرفین نزاع بنا بگذارند هر کدام زغالی آتشین را در دست بگیرند و از خدا بخواهند که طرف حق را یاری کند تا دست او نسوزد. از همین جا فهمیده می شود که شخصی می تواند به مباهله بپردازد و از ابزار مباهله برای اثبات حقانیت خود (اگر واقعا حق با او باشد) استفاده کند که هم یقین و باور جدی به حقانیت مورد نزاع داشته باشد و هم یقین و ایمان و باور عمیق و راسخ به نصرت و یاری الهی داشته باشد یعنی در اینکه خداوند جبهه حق را یاری می کند ذره ای شک و تردید نداشته باشد و در حالت انقطاع به حق تعالی و بریده و ناامید از اسباب ظاهری باشد و گر نه چه بسا مباهله به نتیجه نرسد. از همین جا می فهمیم که برای مباهله باید حالت درونی و قلبی شخص مدعی حق باید شبیه کسی باشد که در حالت اضطرار قرار گرفته و یقین به اجابت دعا دارد لذا باید در مباهله اسباب اجابت دعا را فراهم کرد و با حالتی خاضعانه و خاشعانه و در حال خوف و رجا و با تضرع و گریه و دلشکستگی به مباهله بپردازد و از چیزهایی که مانع اجابت دعا و مباهله است پرهیز کند همانطور که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) برای مباهله با مسیحیان نجران، همراه خودش فقط حضرت امیرالمؤمنین و حسنین و حضرت زهرا(علیهم السلام) را آورد و هیچ کس دیگری را نیاورد امری که از یک طرف نشان می داد چقدر حضرت به حقانیت اسلام یقین دارد که حاضر است اهلبیت خویش را در معرض بلا و مباهله قرار دهد و هم نشان می دهد که برای مباهله باید طوری برنامه ریزی کرد که یقین به اجابت دعا باشد و موانعی در بین نباشد. در بین عموم مردم جامعه خصوصا در دوران قبل از سیطره مدرنیته بر جوامع بشری، یقین و اعتماد اشخاص به خدا و نصرت او در دفاع از مظلوم خیلی قوی بوده لذا کثیراً افراد مظلوم که حق آنها توسط عده ای ظالم و زورگو و مستکبر ضایع و پایمال می شده و شخص مظلوم توانایی گرفتن حق خود را نداشته جریان مباهله رونق خوبی داشته. یعنی شخص مظلوم در مواردی که نمی توانسته حق خود را بگیرد با نفرین و واگذار کردن امر خود به خدا که همان مباهله است حقانیت خود را اثبات می کرده. گزارش های تاریخی و خاطرات فراوانی از این دست امور در دسترس هست که مطلب را کامل تأیید و تأکید می کند. کثیری از بلاهایی که در اجتماع به سر اشخاص مختلف می آید با نگاه دقیق و موشکافانه ناشی از یک مباهله ناگفته است. نتیجه بحث این که دایره مباهله بسیار فراگیر و گسترده است و در بین مردم جامعه از گذشته های دور تاکنون جریان داشته بدون اینکه تحت عنوان رسمی مباهله باشد. یکی از مصادیق مباهله،بحث لعان است که در اوایل سوره مبارکه نور آمده،که اگر مردی به همسرش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند زن و شوهر از طریق لعن و لعان به مباهله می پردازند و در نهایت از هم جدا می شوند. @ejtehadjame
🌺. امام‌صادق علیه السلام : عبدالله‌بن‌ابی‌یعفور گفت: حد کبر چیست؟ امام‌صادق علیه السلام فرمود: اینکه انسان جامۀ زیبایی بپوشد و به خودش نگاهی کند و دوست داشته باشد که مردم او را در آن لباس ببینند. حضرت سپس این آیه را تلاوت کرد: «بلکه انسان به خود بیناست». 🌺. مسیح علیه السلام : به دارایی‌های دنیاپرستان منگرید؛ زیرا درخشش اموال آن‌ها نور ایمان شما را می‌برد. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مؤمن به كمين و با غافلگیری خون كسی را نريزد. 🌷. امام‌صادق علیه السلام : مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خویش می‌زیند و بیش از آنکه به‌سبب فرارسیدن اجل خود بمیرند بر اثر گناهان خویش درمی‌گذرند. 🌸. امام‌کاظم علیه السلام فرمود: شیعۀ علی فقط کسی است که کردارش گفتارش را تصدیق کند. 🌺. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر امتی گوساله‌ای (سامری) دارد که آن را می‌پرستند و گوسالۀ (سامری) این امت درهم و دینار است. 🌹.رسول‌خدا صلی الله علیه وآله: بیشترین مهربانی خدا به بنده، آن وقتی است که در گورش نهاده شود. *نقل از نرم افزار @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مروری بر زندگی پر برکت شیخ عباس قمی 🔹 عباس بن محمدرضا قُمی مشهور به شیخ عباس قمی و محدّث قمی عالم شیعه در قرن چهارده هجری قمری است، ایشان محدّث، مورخ و خطیب بودند و تحصیلات و کارهای علمی خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتاب‌های پرشماری نگاشتند. 🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی: فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم. ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آن‌ها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است. @ejtehadjame
*‍ 🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید. 🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید. 🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @ejtehadjame
🍷ذهن شما آلوده است... 🔸پیش‌فرض‌های ذهنی که از کودکی با آنها بزرگ شده‌ایم و از پدر و مادر یا دوست و معلم و استاد، در ذهن خود تثبیت کرده‌ایم، می‌تواند تاثیر منفی در پذیرش باورهای فطری و توحیدی بگذارد. 🔸از علامه طباطبایی در این باره نقل شده: «در زمان میرزای قمی، عالِمی مقلّد و معتقد [به] وی بود. گویا درس فلسفه نیز می‌گفت. روزی میرزا به وی می‌گوید: برای من وحدت وجود را بیان کن. آن عالِم إبا می‌کند. میرزا می‌گوید: ممکن است شاگردانت حرف‌هایت را بفهمند؛ ولی من از شاگردهایت پست‌ترم؟ آن عالِم در جواب می‌گوید: آنها ذهنشان آلوده نیست، مطلب را خوب درک می‌کنند؛ ولی ذهن شما آلوده است». 📚 ثمرات حیات، ص ۸۵. @ejtehadjame
✅ علامه این کتاب‌ها را می‌بوسید! ▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم‌ترين بى‌احترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49 @ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(1).mp3
27.34M
(1) 1-فلسفه چیست؟ 2-دعوای موافقان و مخالفان فلسفه بر سر چیست؟ حق با کدام گروه است؟ 3-چرا ظواهر بعضی از آیات و روایات با مباحث فلسفه و عرفان ناهماهنگ است؟ @ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(2).mp3
17.99M
(2) 1-معرفی کتبی فلسفی در بحث نفس و معاد 2-ضرورت مطالعه تجربیات نزدیک به مرگ برای فهم بهتر مباحث فلسفه و عرفان @ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(3).mp3
14.46M
(3) 1-تأثیر فلسفه در فهم معارف دینی و قرآن و روایات 2-ضرورت مطالعه آیات و روایات با مضامین فلسفی، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه 3-ضرورت آشنایی با نظرات فلسفی و عرفانی شرق و غرب، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه @ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(4).mp3
30.4M
(4) 1-معرفی یک کتاب جامع درباره نظرات موافقان و مخالفان فلسفه و بررسی آن 2-معرفی یک مجموعه نظام مند که جامع بین فلسفه، عرفان،کلام، قرآن و احادیث باشد. 3-اگر بخواهیم فلسفه را عمیق، سریع و وسیع بفهمیم باید نزد استادی با چهار شرط مهم درس بگیریم. 4-سیر تکاملی فلسفه از آغاز تا زمان ملاصدرا 5-دسته بندی اساتید فلسفه صدرایی در سه گروه @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح جریان حضرت آدم(علیه السلام) در قرآن با استناد به تفسیر المیزان *نکته: توضیحات این کلیپ کوتاه است. در تکمیل بحث دوصوت بالا(چگونه فلسفه بخوانیم 1-2)را گوش کنید. و به مطالب تفسیر المیزان طبق آدرسی که در کلیپ آمده یا به کتاب(حیات زمینی آدم علیه السلام) از استاد اصغر طاهرزاده مراجعه کنید. @ejtehadjame
🌺.رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد. 🌷. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت علم و دانش است. 🌸. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند. 🌷. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد. 🌺. امام‌صادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بى‌رغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود. نقل از نرم افزار @ejtehadjame
۱/نظر یکی از بزرگان معاصر در تأکید بر تقویت منبر عالمانه و روضه عارفانه و کوتاه کردن زمان مداحی👇 🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء. 🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است. /پایان کلام ایشان/ حاشیه: ضمن ادای احترام به محضر این عالم بزرگوار، ملاحظه و نقدی بر کلام ایشان در ذیل آورده می شود👇👇
☝️☝️ ۲/به نظر می رسد همانقدر که در مراسمات حسینی که عمدتا توسط علمای اهل منبر ایجاد می شود که توسط مداحان عزیز و روضه خوان ها ایجاد می شود هم لازم است. اگر نگوییم تأثیر شور و روضه و گریه بیشتر از منبر نیست کمتر هم نیست. هیچ دینی به اندازه اسلام و شیعه به شور و دکور و مراسمات ظاهری آیینی اهمیت نداده. اگر این شورها نباشد عموم مردم بیانات اهل منبر را باور نمی کنند. یعنی تبلیغات، صحنه آرایی، توجه به ظواهر و همبن مداحی های پر شور و هیجان... همه و همه زمینه ساز باور و اعتقاد به حرف های اهل منبر است. مثلا خود منبر، عمامه،... مقدمه باور به حرف منبری است. مردم حرف روحانی با عمامه را بهتر از روحانی بدون عمامه باور می کنند. مثلا دانش آموزان مدرسه وقتی با مجموعه دکور و تبلیغات و مراسمات آیینی مدرسه مثل صف صبحگاه، ورود و خروج رسمی معلم، حضور و غیاب، تخته کلاس، زنگ تفریح... انس می گیرند درس و علم را باور می کنند ولی بدون این فضاسازی ها و هنرنمایی و تبلیغات ظاهری آنطوری که در پیام رسان شاد و ایتا درس ها برگزار بود درس و بحث را باور نمی کنند و خوب یاد نمی گیرند. ببینید چقدر در ایام کرونا دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و.. از نظر علمی افت کردند. چقدر مردم از نظر دین داری و معرفتی افت کردند چون مراسمات آیینی و تبلیغاتی و ظاهری تعطیل بود. اسلام به قالب سازی های دینی به صورت مناسک عبادی مثل نماز، حج،... چقدر اهمیت داده چون تکرار این قالب ها باور می آورد مناسک حج از اول تا آخر همه اش چیزهای ظاهری مثل لباس احرام، احرام، طواف، نماز، رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر... است با کمترین توضیح و تبیین و منبر. ولی حاجی با طی همین مراسمات ظاهری به تدریج به باور توحیدی می رسد و در اواخر حج احساس می کند در صحنه قیامت قرار گرفته و توحید را درک می کند. در حج شور، ظواهر، قالب.. خیلی بیشتر از منبر، سخنرانی و محتوا و شعور است ولی از دل این شورها ناخودآگاه شعور خیلی عمیقی در عمق جان شکل می گیرد. مثال آخر: امام معصوم حیات و ممات ندارد او حی همیشگی و حاضر در همه جا هست ولی عموم مؤمنین تا به مشهد نروند وارد حرم نشوند ضریح مطهر را زیارت نکنند اصلا احساس و باور نمی کنند که امام رضا علیه السلام را زیارت کرده اند. این همه تبلیغات، ساخت حرم با آن وسعت، رواق ها، ضریح، سنگ قبر، گماردن خدام در اطراف ضریح.... همه این تشکیلات و تبلیغات که چند برابر سخنرانی ها و منبر و... است همه مقدمه باور و یقین است. علت اصلی مسأله هم این است که انسان ها به خاطر انس با بدن و محسوسات عالم ماده با چیزهای محسوس و قالب دار بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا چیزهای عقلی، معرفتی، غیر مادی. لذا می بینیم که نویسندگان هنرمند با زحمات فراوان و قلم فرسایی های هنرمندانه و با صحنه آرایی های متعدد، رمان های طولانی می نویسند تا یک مطلب محتوایی را در کل این رمان به مخاطب منتقل کنند. و همینطور در فیلم سازی، تئاتر، نقاشی و خیلی از کارهای هنری دیگر. اهل سنت خصوصا وهابیت با حذف نمادها و شعائر دینی مثل حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام،قبور علما و اموات،جلسات دعا و توسل و زیارت،مراسمات اموات ضربات سنگین جبران ناپذیری به باورهای دینی مردم زده اند لذا در برخوردها و دیدارها،یک شخص شیعه احساس می کنند کثیری از آنها افرادی فاقد روح و لطافت و معنویت هستند و خیلی خشک و بسیار ظاهری به نظر می رسند. نتیجه بحث این است که به نظر می رسد باید در برگزاری مراسمات دینی و عزاداری،شور و هیجان و قالب ها و ظواهر و چیزهای ظاهری بیشتر از شعور و محتوا باشد تا زمینه باور در عموم شکل گیرد.هر چند باید مراقبت کرد که شور و احساسات و قالب و تبلیغات ظاهری در چارچوب شرع و منطق باشد.پس کلام بعضی بزرگان که می گویند باید زمان مداحی و روضه خوانی... در حد ده، پانزده دقیقه باشد آن هم روضه ی عارفانه. و بقیه وقت در اختیار منبر عالمانه و پرمحتوا و تحقیقی باشد کلام دقیقی نیست. اگر هدف این است که عموم مردم نسبت به محتوای اهل منبر باور و ایمان پیدا کنند بدون برگزاری مراسمات آیینی پرشور و مداحی های با زمان زیاد و... که زمینه ساز باور باشد ممکن نیست. @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ فوق العاده محشر و بسیار زیبا و عالی شهر من کربلا با صدای حاج حسین سیب سرخی حاج عبدالرضا هلالی و کربلایی محمد فصولی 🎼یه سلام از راه دور✋ منو نزدیک میکنه به کربلا🕊 یه روز آخر میمیرم توی روضه ی غریب الغربا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 📹 نماهنگ | ملت امام حسین(ع) ◽️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«یک جریانی است که به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد.» ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ 👈🏻 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، نماهنگ «ملت امام حسین(ع)» را منتشر میکند. @ejtehadjame