eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
360 دنبال‌کننده
1هزار عکس
211 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
و به برکت این مردم خدا منت بر ما گذاشت که الان بیرق ما بیرق توحید است ، پرچم ما پرچم توحید است. کجای دنیا شما یک حکومت اسلامی در طراز نظام اسلامی از حیث مبانی و مبادی ، از حیث نظام سازی می توانید پیدا کنید؟ بیچارگی امروز مسلمانان جهان از این است که امثال شما نسل بعد از نسل مردم را در تاریکی نگه داشتید و اجازه ندادید در دامان امامت قرار بگیرند، مسیر را خراب کردید ، راه را اشتباه رفتید. بگذارید این استان آرام باشد تا زمینه توسعه استان فراهم تر شود.حرفی یا نکته ای دارید ، مطلب علمی دارید مشکلی نیست بنشینید و با متخصصین حرف بزنید تا به شما یاد بدهند. شما خودتان فتوا می دهید که اگر حاکم اسلامی باشد باید او را تبعیت کرد. در فقه تان هست که اگر کسی می خواهد امام جمعه باشد باید حاکم اسلامی او را تایید کند و نصب کند. بعد شما خودتان جلوی حاکم اسلامی ، حکومت اسلامی و قانون اساسی گردن فرازی هم می کنید؟ و از مواهب اش هم دارید استفاده می کنید. آراء مردم تعیین کننده است ، در همین زاهدان اکثریت اعضای شورای شهر از برادران اهل سنت ما هستند ، در خیلی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ،کردستان اکثریت اعضای شورای شهرها از برادران اهل سنت ما هستند. اگر به دنبال هستید که ستون های این نظام را بلرزانید که بد راهی را انتخاب کردید. در حکومت بنی امیه که همین آقایان سنگش را به سینه می زنند خلیفه چهارم پیغمبر به قول خودشان ، علی که جزو عشره مبشره بود به قول خودشان ، علی بن ابیطالب که جزو بهترین صحابه رسول خدا بود به قول خودشان، علی بین ابیطالب که داماد خوب پیغمبر بود و محترم از نظر آنها و امیرالمومنین علیه السلام ما قریب به یکصد سال توسط همین ها لعن و سب شد. آنهایی که علی علیه السلام را لعن کردند از کجا آمده بودند؟ از تل آویو آمده بودند؟ در دانشگاه بیرمنگام درس خوانده بودند؟ یا نه. ما اگر ساکت هستیم دلیلش آقایی ما است و تکلیفی که داریم . ما به حکومتمان ، به نظام مان و به ولایت مان افتخار می کنیم ، ما با همه وجودمان به حقانیت این نظام ایمان داریم. اساس این نظام ، حکومت و اساس جمهوری اسلامی مبتنی بر فقه اهل بیت علیهم السلام و ما به این فقه ایمان ، اعتقاد و باور داریم و سنگش را به سینه می زنیم و به آن افتخار می کنیم.(تکبیر نمازگزاران)
🔶 ادیب نیشابوری(۳) 📌 صرف اوقات در علم و معنویت 🔹 روزی درس مُغنی می‌فرمودند و دو تا طلبه با هم صحبت می‌کردند. مرحوم ادیب انگشتِ خود را بین دو صفحۀ کتاب قرار دادند و کتاب را بستند و خطاب کردند به این طلاب: 🔺اینجا صحبت نکنید که بیرون بلد باشید صحبت کنید، و اگر این‌جا صحبت کنید بیرون نمی‌توانید صحبت کنید. ✔️ یعنی صحبت کردن در بیرون و در بینِ مردم به علم نیاز دارد و شما در جلسۀ درس باید گوش بدهید و علم استفاده کنید. 🔹 و من در مدت سه‌ سال [که خدمت ادیب بودم] این دو بیت حُمَیدی را چند بار از ایشان شنیدم. می‌فرمودند: 🔺 حُمَیدی از علمای اهل سنّت و شارح صِحاحِ ستّه است؛ و این دو بیت را از او نقل می‌کردند: 🍃 لقاءُ النّاسِ لیسَ یُفیدُ شیئاً 🍃 سوی الهذیانِ من قیلٍ و قالٍ 🍃 فأقلِل مِن لِقاءِ النّاسِ إلا 🍃 لأخذِ العلمِ أو إصلاحِ حالِ 🔺 یعنی ملاقاتِ مردم هیچ فایده‌ای ندارد جز هذیان از قیل و قال [= حرف‌های بیهوده]، پس کم کن از ملاقاتِ مردم مگر برای اخذِ علم یا کسبِ حال. ✔️ یا باید بروی از معنویّتِ کسی استفاده کنی [= اصلاح حال] یا کسبِ علم کنی [=أخذ علم]. 📗 منبع: یادنامۀ ادیب نیشابوری، نشر انجمن مفاخر فرهنگی؛ گفت‌وگو با محمدکریم پارسا، ص۲۰۳-۲۰۲. @ejtehadjame
آیا حکومت های اسلامی به اهداف خود می رسند؟؟ سنت الهی از اول عالم تا آخر بر فراهم کردن بستری برای امتحان و آزمایش بشر است تا انسان های مومن خالص مشخص شوند و اهل بهشت ابدی شوند. شیطان از اول خلقت قسم خورده که همه انسان های خوب و بد را گمراه میکنم مگر خالص ها را. خداوند هم در جواب فرموده که بله، تو اکثریت را گمراه می کنی ولی به اجبار و بدون اختیار گمراه نمی کنی بلکه با اختیار خودشان و اصرار خودشان بر تکرار اشتباه و گناه و عدم اخلاص در عمل، بر آنها مسلط می شوی. بعد در قرآن می فرماید شیطان با همه انسان ها از همه ادیان و مذاهب کار دارد و سعی می کند با دعوت آنها به خودنمایی و خودخواهی آنها را گمراه کند. در قرآن می فرماید همه انبیاء و امامان حق بشر را دعوت به خدا و اخلاص و عمل صالح می کنند. ولی اکثریت مردم ایمان نمی آورند و فقط اقلیت ایمان می آورند همان اقلیت هم، کم کم که دنیا به آنها رو می کند و فتنه ها و بلا ها شروع می شود گمراه می شوند. و در نهایت عده ی بسیار قلیلی می مانند. این سرنوشت همه بشریت و سنت الهی در همه دوران ها است. قرآن می فرماید حضرت موسی علیه السلام بعد از غرق شدن فرعون و نجات بنی اسرائیل به منطقه ای رسیدند که مردم آن، بت پرست بودند قوم حضرت موسی علیه السلام به حضرت گفتند برای ما بت هایی درست کن تا بپرستیم. حضرت موسی علیه السلام بسیار ناراحت شد. یعنی اکثر این قوم علیرغم مشاهده معجزات موسی علیه السلام خصوصا شکافتن دریا و غرق شدن فرعون، در حضور حضرت موسی علیه السلام، مرتد شدند و درخواست بت سازی و بت پرستی کردند. امت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله علیرغم مشاهده این همه معجزات و پیروزی ها در جنگ ها و توصیه قرآن و پیامبر به ولایت امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهاالسلام،بلافاصله با رحلت پیامبر مرتد شدند و جنازه پیامبر را دفن نشده رها کردند و در سقیفه به غصب خلافت مشغول شدند و بعد مدتی به خانه حضرت زهرا علیها السلام حمله کرده و خانه را آتش زدند و حضرت زهرا علیهاالسلام را شهید کردند. بعد مدتی که مشکلات فراوان پیدا کردند به امام علی علیه السلام مراجعه کردند اما بعد بیعت، عده ای کارشکنی کردند و جنگ جمل، صفین، نهروان راه انداختند کسانی که مقابل حضرت علی علیه السلام قرار گرفتند هم به ظاهر مسلمان بودند هم نماز شب خوان، هم روزه بگیر، هم سوابق انقلابی در جنگ های پیامبر داشتند کثیری از آنها از صحابه معروف صدر اسلام بودند بعضی مثل عایشه همسر پیامبر بودند بعضی مثل عثمان..،در دوره خلافت داماد پیامبر بودن. بعضی پدر زن پیامبر بودند. بعضی مثل زبیر پسر عمه پیامبر و معروف به سیف الاسلام در صدر اسلام بودن. بعضی مثل، طلحه معروف به طلحة الخیر بودن. در نهایت امام علی علیه السلام توسط کسی که در اول خلافت با حضرت بیعت کرده بود و در جنگ ها، انقلابی بود شهید شد. و امام حسن مجتبی علیه السلام هم بعد پدر، در جنگ شکست خوردند و فرماندهان اصلی او، حضرت را به معاویه فروختند و در نهایت به صلح تحمیلی و شهادت حضرت انجامید. بعد از اینکه معاویه بر همه ممالک اسلامی مسلط شد و ظلم و ستم را از حد گذراند لذا مردم شهرهای مختلف به امام حسین علیه السلام بیش از 18هزار نامه نوشتند و قول دادند حضرت را یاری کنند تا حکومت حق تشکیل دهد. ولی بعد از آمدن حضرت به سوی آنها، با امتحاناتی که پیش آمد اکثر کسانی که به امام، ایمان آورده بودند مرتد شدند و همراه لشکر یزید در کربلا امام را مظلومانه به شهادت رساندند. خلاصه اینکه سنت الهی بر امتحان است و اکثریت بشر نه فقط شیعیان و مسلمانان، یا ملت ایران یا انقلابی های ایران در این امتحانات شکست می خورند چون اخلاص ندارند و فقط عده ی قلیلی تا آخر ثابت قدم می مانند و هدف خلقت بشر در دنیا و ارسال رسولان و انبیاء و امامان و تشکیل نظام های اسلامی و حکومت های دینی از اول عالم تا دوران ظهور امام زمان علیه السلام، این است که قلیل های خالص و مؤمن واقعی هر دوره ای و هر پیامبر و امامی و هر حکومت و نظام اسلامی که تا آخر ثابت قدم هستند مشخص شود(و همینطور قلیل های خالص در کفر و شرک و نفاق و ظلم و گناه از همه دوران ها مشخص شود) و در دوران ظهور و رجعت امام زمان علیه السلام،از بین همه بشریت از اول تا زمان ظهور، فقط دو اقلیت حق و باطل رجعت کرده و دوران رشد و شکوفایی شگفت انگیز اقلیت حق و دوران عذاب و شقاوت و خواری اقلیت باطل فرا می رسد. اقلیت حق برگزیده در طول تاریخ که در آن دوران، اکثریت هستند به تمام آرزوهای خوب دنیوی و معنوی خود می رسند. ادامه👇
پس از زمان حضرت آدم علیه السلام تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام، دوران امتحان و گزینش است. و هیچ حکومتی از هیچ پیامبر و امام معصومی و از هیچ مصلح دینی مثل حضرت امام خمینی رضوان الله علیه به تمام اهداف خود نخواهد رسید و فقط با مقاومت و تحمل سختی ها، عده ی قلیلی که بنا است برای دوران ظهور و رجعت حضرت مهدی علیه السلام انتخاب شوند گزینش و گلچین می شوند. البته هر ملت و امتی در سایه حکومت و نظام اسلامی به خاطر دفاع از حق و پایداری و استقامت در راه حق، مورد عنایت الهی قرار می گیرد و تا حدودی از بعضی مشکلاتی که حکومت ها و ملت های باطل به آن گرفتارند خلاصی نسبی می یابند هر چند به خاطر توطئه های جبهه باطل و نفوذ بیگانگان و انحراف و فساد بعضی از خودی ها با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه خواهد شد. تنها حکومت و پیامبری که نمونه کوچکی از حکومت مهدوی آخرالزمانی را در مقیاسی کوچک نشان داده و به مقدار زیادی از اهداف خود به صورت نسبی دست یافته و بر همه دشمنان و شیاطین جنی و انسی پیروز گشته حکومت حضرت سلیمان علیه السلام است. که جلوه ای کوچک از حکومت مهدوی است. پس فساد و انحراف در طول تاریخ همیشه بوده. در همه ادیان و مذاهب حق و باطل بوده، در همه حکومت ها بوده، از همه اقشار مذهبی و غیر مذهبی بوده. هر چند در غیر مذهبی ها خیلی بیشتر بوده. و البته در هر حکومتی الهی که اقلیتی قابل توجه، در راه حق استقامت کرده اند در نهایت بر جبهه باطل پیروز شده است ولی بعد از پیروزی هم باب جدیدی از امتحان و ابتلا به روی بشر باز شده و باز عده ای ریزش کرده و عده ای هم رویش کرده اند. نظام جمهوری اسلامی هم به لطف خدا و با حمایت اکثریت ملت ایران و پیشتازی و استقامت اقلیت خالصی مثل شهدا، جانبازان، خانواده های شهدا، عده ای از عالمان خالص و با تقوا در حوزه و دانشگاه و به طور کلی اقلیتی خالص در همه اقشار و گروههای مختلف جامعه در حال پیشرفت و طی کردن قله های موفقیت هست ولو اینکه در این مسیر با هزاران چالش داخلی و خارجی مواجه است. مهم نیست که در نظام اسلامی در طول این چهل سال چقدر مسؤول فاسد و خیانت کار از اقشار مختلف پیدا شده، و با بعضی از آنها برخورد شده و با بعضی برخورد نشده. مهم این است که سنت الهی در طول تاریخ بر این قرار گرفته که اگر اقلیت قابل توجهی از جبهه حق در راه حق پایداری کنند و اکثریت تا حدودی این اقلیت را همراهی نمایند خداوند علیرغم همه مشکلات داخلی و خارجی آن ملت و حکومت را به پیروزی نهایی می رساند. و به لطف الهی این اتفاق در جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته و صبح پیروزی نهایی نزدیک خواهد بود. انشاالله والحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا @ejtehadjame
توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال - استاد رازقی.mp3
6.05M
📢توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال 🎙 📣 کسانی که حدیث جعل می‌کردند سند آن را نیز می‌توانستند جعل کنند، لذا بررسی سند حدیث امری بیهوده است. 📣 علمای علم رجال بر اساس قرائن حدسی راویان را توثیق یا تضعیف کرده‌اند، که اگر قرار باشد به ایشان اعتماد کنیم به شیخ کلینی و صدوق و... که اقدم و اعرف به احوال رجال بوده‌اند باید اعتماد کرد. ✍️پیشنهاد می‌شود دوستان این صوت‌ را استماع کنند. 🔈 —————————— @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
📢توضیحات و نکاتی مهم پیرامون علم رجال 🎙#استاد_رازقی 📣 کسانی که حدیث جعل می‌کردند سند آن را نیز می‌ت
با عرض سلام مطالب صوت، جالب و منطقی است. و به نظرم چرند نیست. البته اصل بحث، تخصصی است ممکن است برای بعضی از دوستان، به خاطر عدم تخصص، برداشت سوئی پیش بیاید. اصل اشکالی که در این صوت مطرح شده دو چیز است: 1-بررسی سند روایات با استناد به نظرات علمای رجال چندان مفید نیست و دردی را دوا نمی کند. چون اگر بنا باشد راویان دروغگو در کتب روایی دست برده باشند هم در متن و هم در سند دست برده اند. چه بسا سندی که با نظرات رجالیون، توثیق شود ساخته راویان دروغین باشد. 2-مبنای توثیق و تضعیف راویان در کتب رجالی به خاطر فاصله زمانی زیاد بین راویان و ببن نویسندگان کتب رجال، حدس و اجتهاد نویسندگان کتب رجال است که با جمع قراین، حدس زده اند که فلانی ثقه یا ضعیف است. اگر به قول حدسی علمای رجال اعتماد می کنیم پس باید به قول حدسی علمای حدیث مثل کلینی، صدوق و.. در مقدمه کتاب هایشان که می گویند احادیث این کتاب، با حدس و اجتهاد ما حجت است و صحیح، بپذیریم. چرا قول حدسی رجالیون را می پذیریم ولی قول حدسی محدثین پذیرفته نمی شود. چه فرقی دارد. نتیجه: بررسی سندی روایات، دردی را دوا نمی کند. بلکه باید بررسی متنی روایات را پیش بگیریم. یعنی با مبانی علمی(ادبیات، فقه و اصول، احادیث مشهور و مستفیض، تفسیر قرآن، تاریخ، فلسفه و عرفان و...) متن احادیث را بررسی میکنیم اگر به وثوق متنی و صدوری رسیدیم عمل می کنیم و الا نه. پس روایات را با عرضه به عقل و نقل قطعی و.. محک بزنیم نه با بررسی سندی و با علم رجال. علامه طباطبایی در سراسر المیزان، از روش بررسی متنی و دلالی استفاده کرده است نه بررسی سندی، لذا در کل المیزان از بین چند هزار حدیث که شاهد بحث قرار گرفته، کمتر از عدد انگشتان دست،بررسی سندی شده است.
کتابنامه مرجع کاملا جدید 10 آبان 97.docx
150.4K
✅ کتابنامه منابع ♻️جهت تنظیم فهرست منابع در انتهای رساله و مقالات 👓فایل: word 🙏بسیار عالی و کاربردی @ejtehadjame
کتابنامه مرجع کاملا جدید 10 آبان 97.pdf
1.89M
✅ کتابنامه منابع ♻️جهت تنظیم فهرست منابع در انتهای رساله و مقالات فایل : pdf 🙏بسیار عالی و کاربردی @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
با عرض سلام مطالب صوت، جالب و منطقی است. و به نظرم چرند نیست. البته اصل بحث، تخصصی است ممکن است برا
بسمه تعالی: اصل بحث تخصصی و طولانی است و در این مختصر نمی توان بحث کرد. اجمالا عرض می کنم اصل بحث بی نیازی به کتب رجال، همیشه در حوزه ها محل بحث و چالش بوده و موافق و مخالفانی دارد. موافقان هم در حدود و چارچوب آن اختلافاتی دارند مثلا صاحب وسایل الشیعه می گوید روایات کتب روایی مشهور بحث سندی نمی خواهد و فقط بحث دلالی می خواهد. سید یزدی صاحب عروةالوثقی در حاشیه رسائل ذیل بحث حجیت خبر واحد فرموده می توان گفت لااقل حرف اخباری ها در حجت بودن روایات کتب اربعه و عدم نیاز به بحث سندی، قابل قبول است. و خیلی نظرات دیگر. اخیرا استاد اکبرنژاد هم تحقیقات زیادی در این بحث انجام داده و نظر ایشان هم نزدیک به مبنای عدم نیاز عمده به علم رجال است مگر در موارد تعارض مثلا، و عمده باید بحث دلالی کرد. حتی آیت الله سیستانی و صاحب جواهر معتقدند تقیه جزء مرجحات باب تعارض نیست چون راویان بزرگ و عالم و مجتهد روایات تقیه ای را از تقیه بیرون آورده اند و مکتوب کرده اند مگر در بعضی موارد که تقیه بودنش خیلی واضح و آشکار است. البته این بحث قیودی دارد که توفیق نیست خدمتتون عرض کنم. والحمدلله اولا و آخرا
پله پله تا اجتهاد جامع
بسمه تعالی: اصل بحث تخصصی و طولانی است و در این مختصر نمی توان بحث کرد. اجمالا عرض می کنم اصل بحث ب
بهترین روش در ارزیابی روایات، تشکیل چند منظومه علمی در علوم عقلی و نقلی(فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ، عرفان، حدیث، تفسیر،...) است یعنی تسلطی نسبی به کلیات این علوم و عرضه کردن متن این روایات بر این منظومه، آنوقت انسان غالبا متوجه می شود این روایات با کل این منظومه از جهات مختلف هماهنگ است و در نهایت به وثوق متنی و صدوری می رسد. این روش در قرآن آمده مثلا فرموده(افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا: چرا در کل قرآن تدبر نمی کنند و یک آیه را در منظومه کل آیات و کل قرآن نگاه نمی کنند اگر کلام بشری بود پر از تناقض و اختلاف می بود در حالیکه هیچ تناقض و اختلافی در قرآن نیست. طبق حدیث ثقلین، اهلبیت عدل قرآن هستند و روایات و کلام آنها هم عدل قرآن است پس تمام روایات یک منظومه هماهنگ با هم، با عقل، با قرآن، با فطرت،... است. پس می توان با این مبنای قرآنی به بررسی دلالی روایات پرداخت بدون مراجعه افراطی به رجال.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت مجازی بی‌بی جانمون خانوم زینب کبری(س)...💔 انشاالله که به زودیه زود قسمت تمام عاشقای خانومه بشه✨🖤 (س) @avaymarefat
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ تو رفتی و دنیا روی سر من خراب شد حاج محمود کریمی 🖤🖤🖤🖤 🆔 @avaymarefat
https://rasanews.ir/fa/news/672494/%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA مصاحبه ای جذاب با دکتر عبدالحسین خسروپناه درباره سیر تغییر افکار دکتر سروش از قم تا آمریکا: سروش از ترامپ هم انحصارگر تر است. @ejtehadjame
سروش از ترامپ هم انحصارگر تر است.mhtml
845.1K
مصاحبه ای جذاب با دکتر عبدالحسین خسروپناه درباره سیر تغییر افکار دکتر سروش از قم تا آمریکا: سروش از ترامپ هم انحصارگر تر است. @ejtehadjame
❄تقصیر شماست....... در زمان دانش آموزی معلمی داشتیم به نام آقای سیدعلی موسوی كه در آمریكا تحصیل كرده و تازه به وطن بازگشته بود و از همین روی گاه و بیگاه خاطرات و تجربه هایی از سالهای زندگی در ایالت اوهایو نقل می كرد و این گفته ها به اقتضای دوره نوجوانی به دقت در ذهن ما ثبت و ضبط می شد. ایشان می گفت: “یك روز در دانشگاه اعلام شد كه در ترم آینده مشاور اقتصادی رییس جمهوری سابق آمریكا -گمان می كنم *ریچارد نیكسون* - قرار است درسی را در این دانشگاه ارائه كند و حضور آن شخصیت نامدار و مشهور چنان اهمیتی داشت كه همه دانشجویان برای شركت در كلاس او صف بستند و ثبت نام كردند و اولین بار بود كه من دیدم برای چیزی صف تشكیل شده است. به دلیل كثرت دانشجویان كلاس ها در آمفی تئاتر برگزار می شد و استاد كه هر هفته با هواپیما از واشنگتن می آمد دیگر فرصت آشنایی با یكایك دانشجویان را نداشت اما گاهی به طور اتفاقی و بر حسب مورد نام و مشخصات برخی را می پرسید. در یكی از همان جلسات نخست به من خیره شد و چون از رنگ و روی من پیدا بود كه شرقی هستم از نام و زادگاهم پرسید و بعد برای این كه معلومات خود را به رخ دانشجویان بكشد قدری در باره شیعیان سخن گفت و البته در آن روزگار كه كمتر كسی با اسلام علوی آشنا بود همین اندازه هم اهمیت داشت، ولی در سخن خود قدری از امیرالمومنین علی علیه السلام با لحن نامهربانانه و نادرستی یاد كرد. این موضوع بر من گران آمد و برای آگاه كردن او ترجمه انگلیسی نهج البلاغه را تهیه كردم و هفته های بعد به منشی دفتر اساتید سپردم تا هدیه مرا او برساند. در جلسات بعد دیگر فرصت گفت و گویی پیش نیامد و من هم تصور می كردم كه یا كتاب به دست او نرسیده و یا از كار من ناراحت شده و به همین دلیل تقریبا موضوع را فراموش كردم. روزی از روزهای آخر ترم در كافه دانشگاه مشغول گفتگو با دوستانم بودم كه نام من برای مراجعه به دفتر اساتید و ملاقات با همان شخصیت مهم و مشهور از بلندگو اعلام شد، با دلهره و نگرانی به دفتر اساتید رفتم و هنگامی كه وارد اتاقش شدم با دیدن ناراحتی و چهره درهم رفته اش بیشتر ترسیدم. با دیدن من روزنامه ای كه در دست داشت به طرف من گرفت و گفت می بینی؟ نگاه كن! وقتی به تیتر درشت روزنامه نگاه كردم خبر و تصویر دردناك خودسوزی یك جوان را در وسط خیابان دیدم. او در حالی كه با عصبانیت قدم می زد گفت: می دانی علت درماندگی و بیچارگی این جوانان آمریكایی چیست؟ بعد به جریانات اجتماعی رایج و فعال آن روزها مانند هیپی گری و موسیقی های اعتراضی و آسیب های اخلاقی اشاره كرد و سپس ادامه داد: همه اینها به خاطر تقصیر و كوتاهی شماست! من با اضطراب سخن او را می شنیدم و با خود می گفتم: خدایا، چه چیزی در این كتاب دیده و خوانده كه چنین برافروخته و آشفته است؟ او سپس از نهج البلاغه یاد كرد و گفت: از وقتی هدیه تو به دستم رسیده در حال مطالعه آن هستم و مخصوصا فرمان علی بن ابیطالب به مالك اشتر را كپی گرفته ام و هر روز می خوانم و عبارات آن را هنگام نوشیدن قهوه صبحانه مرور می كنم تا جایی كه همسرم كنجكاو شده و می پرسد این چه چیزی است كه این قدر تو را به خود مشغول كرده است؟ بعد هم شگفتی و اعجاب خود را بیان كرد و گفت: من معتقدم اگر امروز همه نخبگان سیاسی و حقوقدانان و مدیران جمع شوند تا نظام نامه ای برای اداره حكومت بنویسند، نمی توانند چنین منشوری را تدوین كنند كه قرنها پیش نگاشته شده است! دوباره به روزنامه روی میز اشاره كرد و گفت: می دانی درد امثال این جوان كه زندگی شان به نابودی می رسد چیست؟ آنها نهج البلاغه را نمی شناسند! آری، تقصیر شماست كه علی را برای خود نگهداشته اید و پیام امیرالمومنین علی علیه السلام را به این جوانان نرسانده اید!* دلیل آشوب و پریشانی در خیابانهای آمریكا، محرومیت این مردم از پیام جهان ساز و انسان پرور نهج البلاغه است.” این داستان را در سن دوازده سالگی از معلم خود شنیدم، اما سالها بعد از آن وقتی كه برای جشنواره “باران غدیر” در تهران میزبان مرحوم پروفسور دهرمندرنات نویسنده و شاعر برجسته هندی بودیم چیزی گفت كه حاضران در جلسه را به گریه آورد و مرا به آن خاطره دوران نوجوانی برد. پیرمرد هندو در حالی كه بغض كرده بود و قطرات اشك در چشمانش حلقه زده بود از مظلومیت امیرالمومنین علی بن ابی طالب یاد كرد و با اشاره به مشكلات گوناگون اجتماعی در كشورهای مختلف جهان گفت: “شما در معرفی امام علی و نهج البلاغه موفق نبوده اید! باید پیام های امیرالمومنین امام علی علیه السلام را چون سیم كشی برق و لوله كشی آب به دسترس یكایك انسانها در كشورها و جوامع مختلف رساند ! @ejtehadjame
dros-tamhidie-04.doc
1.23M
کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ج 4
دروس-تمهدیه.zip
1.1M
فایل زیپ و فشرده کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی(جلد یک تا چهار)
dros-tamhidie-03.doc
922.6K
کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ج 3
dros-tamhidie-02.doc
709.6K
کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ج 2
dros-tamhidie-01.doc
1.38M
کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ج 1
اگر مسیح‌(ع) در میان ما بود ...(یادداشت روز) ۱- سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به کشور عراق اگر چه به تنهایی برای رسانه‌های خبری دنیا، یک خبر پُر جاذبه بود ولی آنچه به این خبر اهمیت بیشتری بخشیده و آن را به خبر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل کرده است، خبر ملاقات ایشان با حضرت آیت‌الله‌سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع بود که صبح دیروز در نجف‌اشرف و در منزل حضرت آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی‌) صورت پذیرفت. کانون‌های مذهبی و مجامع سیاسی جهان پیش‌بینی می‌کردند که در این ملاقات مسائل با اهمیت و تعیین‌کننده‌ای مطرح شود چرا که حضرت آیت‌الله سیستانی به عنوان یکی از مراجع برجسته و عالیقدر جهان تشیع که به دفاع از کیان اسلام شهره هستند و پاپ فرانسیس که رهبری کاتولیک‌های جهان را برعهده ‌دارد، دو سوی این ملاقات بودند. ۲- خانه کوچک و محقر حضرت آیت‌الله سیستانی، شاید برای پاپ اولین پیام این ملاقات بود. یکی از مراجع بزرگوار شیعه که از اقتدار و اقبال فراوانی در عراق برخوردار است در حالی به زندگی در یک خانه کوچک و محقر بسنده کرده است که کاخ‌های افسانه‌ای و اشرافی صدام در آن کشور زبانزد این و آن است. ۳- رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی با امنیت کامل وارد عراق می‌شود و به دیدار حضرت آیت‌الله سیستانی می‌رود که چندی قبل تروریست‌های تکفیری ساخت آمریکا، با پشتیبانیِ افشاء شده ائتلاف غربی و عبری و عربی، مردم مظلوم این دیار را به خاک و خون کشیده بودند ولی با فتوای جهاد حضرت آیت‌الله سیستانی جوانان پاکباخته عراق تحت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و سایر همرزمانشان تروریست‌های تکفیری داعش را قلع و قمع کرده و خاک مقدس عراق و مردم این کشور اعم از شیعه و سنی و مسیحی را از چنگال خونریز آن جرثومه‌های فساد و تباهی نجات داده بودند. ۴- پاپ فرانسیس در حالی به عنوان میهمان حضرت آیت‌الله سیستانی و مردم عراق وارد این کشور شده و با تکریم و احترام از ایشان پذیرایی می‌شود، که آمریکا نه فقط حرمت حاج قاسم سلیمانی، میهمان بزرگوار و فداکار مردم عراق را نگاه نداشته بود بلکه ناجوانمردانه و دزدانه خون پاک و مطهر او و میزبانش، شهید ابو مهدی مهندس را که اصلی‌ترین نقش را در مقابله با تروریست‌های تکفیری داشتند، بر زمین ریخته بود. ۵- نه تنها مردم مسلمان عراق، امنیت امروز خود را مدیون حضرت آیت‌الله سیستانی مرجعیت بزرگوار و حشد‌الشعبی و شهید سلیمانی و شهید ابو‌مهدی و ... هستند بلکه آسایش و آرامش مسیحیان عراق و ماندگاری کلیساها در این کشور نیز حاصل پاکبازی و ایثار آنهاست. در بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی که درباره ملاقات دیروز حضرت ایشان منتشر شده به این نکته اشاره شده و آمده است: « وی [حضرت آیت‌الله سیستانی] بر اهتمام خود به شهروندان مسیحی که مانند همه عراقی‌ها در امنیت و صلح و کاملاً مطابق با حقوق اساسی خود زندگی می‌کنند تأکید کرد و به بخشی از نقشی که مرجعیت دینی در محافظت از آنها و همه کسانی که در حوادث سال‌های گذشته مورد ظلم و آسیب قرار گرفته‌اند، اشاره کرد. به ویژه در دوره‌ای که تروریست‌ها مناطق وسیعی را در چندین استان عراق تصرف کردند و در آنجا اقدامات جنایتکارانه انجام دادند». ۶- و بالاخره این ملاقات، ماجرای ملاقات حضرت امام - رضوان الله تعالی علیه- با «اسقف ‌هانیبال بوگینینی» نماینده پاپ ژان پل دوم را به خاطر می‌آورد که اشاره‌ای گذرا به آن خالی از لطف نیست؛  حضرت امام(ره) در آن ملاقات برای پاپ ژان پل دوم پیامی فرستادند که متاسفانه از سوی جناب پاپ بی‌پاسخ ماند. امام خمینی(ره) از پاپ پرسیده بودند اگر حضرت مسیح علیه‌السلام در میان ما بود و تخاصم و جنایات آمریکا علیه ایران و مردم ایران را مشاهده می‌فرمود، جانب ما را می‌گرفت و یا جانب آمریکا را؟ متن سخن حضرت امام، اینگونه است: « اگر عیسی‌ مسیح الآن بود پیش ما، آقای پاپ و سایر رؤسای روحانی احتمال این را می‌دادند که او متصل بشود به کارتر و به شاه مخلوع و این ملت مظلوم را رها کند؟! این احتمال را آقای پاپ یا سایر روحانیون مسیح، روحانیون همه مذاهب این را احتمال می‌دادند که اگر عیسی مسیح بیاید در بین ماها، این به طایفه مظلومین متصل می‌شود یا به طایفه ظالم‌ها؟ ...قاعده این است که - به حسب مذهب مسیح من حرف می‌زنم، به حسب مقام مسیح من دارم می‌گویم- مقام بزرگ مسیح این اقتضا را می‌کند که اعتراض کند به ظالم، ظالم را از ظلمش باز دارد. شما هم که روحانیت مسیح هستید و ملت‌ها هم که تابع حضرت مسیح هستند، آن ملت‌ها هم باید تبعیت از حضرت مسیح بکنند. مگر ملت‌ها هم عقیده‌شان بر این است که حضرت مسیح نعوذ‌بالله موافق با ظالم هست؟! و مخالف با مظلوم؟! و من گمان ندارم یک نفر مسیحی پیدا بشود یک همچو حرفی بزند». (۸ آذر ۵۸ ). گفتنی است حضرت امام(ره) در تاریخ ۴ دی ماه ۵۸ نیز در جمع روحانیون مسیحی با اشاره به نمونه‌هایی از جن
ایات آمریکا فرموده بودند؛ «آیا آقای پاپ مطلع از این مسائل هست و ما را محکوم می‌کند؟ یا به او بد مسائل را می‌رسانند؟ اگر مطلع هست وای به حال ما و وای به حال مسیحیت و وای به حال علمای مسیح، و اگر مطلع نیست وای به‌ حال واتیکان»! ۷- جنایات آمریکا علیه مردم شریف عراق به ‌اندازه‌ای گسترده و پُر تکرار است که به شماره در نمی‌آید و فهرست آن نیز «مثنوی هفتاد من کاغذ» است. اکنون انتظار آن است که پاپ فرانسیس بعد از ملاقات با حضرت آیت‌الله سیستانی و مشاهده دلشوره و دغدغه اصلی ایشان که مبارزه با ظلم و تباهی و نجات انسان‌ها از قدرت‌های استکباری خونریز و غارتگر است، برای پرسش بی‌پاسخ مانده خمینی کبیر (رضوان الله تعالی علیه) که به یقین پرسش حضرت آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی) نیز هست، پاسخی شایسته و بایسته بیابند ... اگر حضرت مسیح علیه‌السلام در میان ما بود، جنایات بی‌شمار آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی که داعیه پیروی از حضرت مسیح‌(ع) را دارند، می‌دید آیا سکوت و بی‌طرفی بر می‌گزید و با سکوت خود جانب آمریکا و سایر قدرت‌های استکباری را می‌گرفت و یا به حمایت و دفاع از ملت‌های مظلوم بر می‌خاست؟ و جناب پاپ فرانسیس در جایگاه رهبر کاتولیک‌های جهان به کدام سو می‌رفت؟ جانب حضرت عیسی مسیح‌(ع) را می‌گرفت یا ...؟!‬ حسین شریعتمداری
شما می توانید جهت بهره مندی از فرصت ، با مراجعه به سایت رزقی نو به آدرس rezghino.ir یا rezghino.com » در بخش خدمات سایت » منوی ثبت رزومه، مشخصات خود را ثبت نمایید. کانال اطلاع رسانی سامانه رزقی نو: https://eitaa.com/rezghino
❇️ «رزقی نو» به عنوان اولین و گسترده ترین مرکز تخصصی در زمینه نقش آفرینی طلاب، با اقدام به شناسایی طلاب توانمند، گزینش و آموزش آن ها سعی دارد به افزایش بازدهی مراکز و سازمان ها و نیز کمک نماید. 📣 نقش آفرینی طلاب ( آقایان و بانوان) با عضویت در کانال رزقی نو 👇🏻 https://eitaa.com/rezghino
🔸این عَلَمی که بلند شده، نباید بیفتد🔸 📝 دکتر علی حائری از ملاقات با 🕌 پس از استقرارمان در هتل نجف، پدر غسل زیارت کرد و دشداشۀ سفیدِ بلندی پوشید و به جای عمامه یک دستار سفید به سر کشید. عصا به دست، با آن محاسن سفید، هیبت دلربایی پیدا کرده بودند. به مزاح گفتم: بسان حضرت موسی شدید! لبخند زدند و گفتند: با این هیبت قابل شناسایی ام؟ سری به انکار و لبخند تکان دادم و به سمت حرم راه افتادیم. 🕌 به محض ورود در حرم، پاها را برهنه کردند. سرشان کاملاً پایین بود. چیزی را با صدای بی جوهری تند تند زمزمه می‌کردند و اشکشان متصل جاری بود. حال عجیبی پیدا کرده بودند. این حال و این حجم از تواضع را نه در حرم رضوی و نه حتی در کربلای معلی ندیده بودم. گویی هیبت امیر مؤمنان را به تمامه درک می‌کردند. گوشۀ حیاط حرم در آفتاب سوزان نشستند و شروع به خواندن زیارت کردند. به نظرم زیارت جامعه کبیره بود. نمی‌دانم، هرچه بود، طولانی بود. زیارت که تمام شد، باز با تواضعی زائدالوصف به سمت حرم راه افتادیم. هر دیوار یا دری را که می‌دیدند گونه ها را متواضعانه به آن می مالیدند. صورت یکسره تَر بود و اشک، دائم سرازیر. سرشان پایین بود و یک لحظه هم سر را بلند نکردند. بوسه ای کوتاه به گوشه ضریح و زیارتی مختصر. بدون آنکه روی برگردانند، سر به زیر و آرام آرام عقب رفتند. حالشان طبیعی نبود. گویا اتفاقی رخ داده بود که من از درک آن عاجز بودم. نماز ظهر را هم همانجا خواندیم. 🕌 در مسیر بازگشت، درست در ورودی، یک فردی که روی ولیچر بود -یک انسان هیکل مندِ نورانی، با جای مهر روی پیشانی بلندش و یک لباس سفید - حال معنوی پدر را که دید، دست پدر را محکم گرفت و بصورت چسباند. می‌بوسد و می گریست و فریاد می‌زد: یا ابا صالح مددی! ... یا انصار دین الله مددی! پدر که متوجه حال غریب او شده بودند، آرام دستشان به قلبش کشیدند و پیشانی اش را بوسیدند و گفتند: «یا اخی! سیأتی قريباً، اطمئن، اطمئن، نحن أيضاً ننتظره ...» آرام شد و دست پدر را بوسید و رها کرد. این مواجهه توجه برخی را به ما جلب کرد؛ مِن جمله، سید جوانی که متوجه شدم دارد پشت سر ما به سمت هتل می‌آید. در ورودی هتل، خودش را به ما رساند. به من با ته لهجۀ عربی گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» بدون آنکه جواب مشخصی بدهم گفتم: «مطلبی هست؟» گفت از طرف آیت الله سیستانی است و برای ترتیب ملاقات آمده. یکه خوردیم، گویا پس از دیدار پدر با عبدالمهدی کربلایی (امام جمعۀ کربلا)، ایشان زمان مراجعت ما را به نجف، به دفتر آیت الله اطلاع داده و ایشان آمادگی این دیدار را داشتند. البته شاید کسی از همراهان ما این تقاضا را از عبدالمهدی کرده باشد که من مطلع نبودم. 🕌 بگذریم. به پدر در راه گفتم. ایشان هم کمی غافلگیر شدند. ... بنا شد کسی از دفتر برای راهنمایی بیاید. یک پیرمرد سیه چرده عینکی آمد. فاصلۀ هتل و دفتر آیت الله را پیاده راه افتادیم. جلو کوچه، گیت بازرسی بود. چیزی به عربی گفت، زنجیر را برداشتند و وارد دفتر شدیم. ما که چند نفری بودیم را در اتاق انتظار جای دادند و پدر را بردند. چند دقیقه بعد، دنبال من هم آمدند. گویا پدر سفارش کرده بود. قبل از ورود، کسی به من فهماند که فقط مصافحه کنم. اینجا دست بوسی قدغن است. خیلی ساده، دو زانو در اتاق بزرگی که با موکت پوشیده شده بود، کنار میزی کوچک روی ملحفه ای سفید نشسته بودند. خیلی لاغرتر از آن چیزی که تصور می‌کردم. پیشانی را بوسیدم و سلام کردم. گویا در خلال صحبت با پدر بودند. پاسخ سلام را دادند. فارسی را روان صحبت می‌کردند اما با ته لهجۀ غلیظ عربی. 🕌 از مرحوم پدر بزرگ ما -شیخ عبدالحسین حائری- گفتند که ایشان را ندیده بودند، اما به عنوان یک فقیه زاهد متقی در کربلا معروف بودند. بعد، از پدر گفت که مطالب شما را مدتیست پیگیری می کنم. از طرح «فلاحت در فراغت» خبر داشت. می گفت ورود در اینگونه مسائل، روحانیت را واقع بین می‌کند. از نظریات اقتصادی پدر مطلع بود و می‌گفت هر چند شاید قابلیت اجرا نداشته باشد اما تحقیقات در این رابطه را برای اسلام مفید می دانم و قائلم از وجوهات می‌توان در آن خرج کرد و حمایت خواهند کرد. بعد گفتند: «با این همه، که برای شما قائلم، بیشتر به خاطر و حضور فعالتان در است (این دیدار در سال 89 واقع شده بود [و منظور ایشان، فتنۀ سال 88 است]). اندکی تأمل کردند، بعد ادامه دادند: «این ، حالا که بلند شده، . اگر افتاد دیگر هیچ کس نمی‌تواند آنرا بلند کند. البته که مسائلی هست که باید بیان شود که حفظ این عَلَم و بیان آن مسائل، مانعة الجمع نیست. شما در شرایطی که مسئولیتی نداشتید و شاید بی مهری هایی دیده باشید، نقش ممتازی ایفا کردید» (ادامه دارد) ... منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
ادامه ... 🕌 پدر که گویا یکّه خورده باشد، سرش را بلند کرد. نگاهی به آیت الله انداخت و بعد نگاهی به من کرد. گویا مایل نبودند برخی مسائل را در حضور من بیان کنند. گفتند چند نفری میهمان داریم. با اجازۀ شما، علی برود ایشان را بیاورد تا از زیارت شما محروم نباشند. به اتفاق یکی از اعضای دفتر، به اتاق انتظار رفتیم و بعد از چند دقیقه به سالن برگشتیم. همان شخص این بار بالای سر آیت الله ایستاده بود و تکرار می‌کرد: «فقط مصافحه، دستبوسی ممنوع». گرد ایشان نشستیم. گفتند: «عزیزان همه شیرازی هستید؟» همه پاسخ دادند. گفتند: «اولاً قدر این حاج آقا که همراهش به دیدن من آمدید را بدانید. انسان وارسته ای است و برخی اوصافش کم نظیر است». بعد گفتند: «دو گوهر در شهر شما زندگی می‌کنند که تا هستند، از وجودشان مستفیض شوید. اینها نورند! یکی آیت الله آشیخ محمد رضا حدائق و دیگری آیت الله پاکدل». بعد نگاهی به من کردند و گفتند: «اهل زیارت قبر حافظ هستی؟» گفتم بله. گفتند: «از جانب من برو و بالای سر قبر حافظ فاتحه بخوان». بعد اندکی سکوت کردند و گفتند: «به مسئولین سلام مرا برسان و بگو: حافظ، سینه سوخته بوده. اهل معنا بوده. وصیت کرده قبرش زیارتگاه باشد. ترتیبی دهند از این حالت که هرکس تفریحی که جای دیگری نمی‌تواند بکند، می رود آنجا انجام می دهد، در بیاید! زیارتگاه، جای قلیان و قهوه خانه نیست. جای ادب است. آدم باید آنجا به یاد خدا بیفتد، نه به یاد خلق خدا که دخترها و پسرها قرارشان را آنجا می‌گذارند [با خنده].» 🕌 همه از اشراف آیت الله به جزئیات امور شهرمان مبهوت بودیم. کسی را صدا زدند که برای میهمان ها دُرّ نجف بیاورید. با دستشان هدیه ها را بدستمان کردند و گفتند تا هر وقت که مایل بودید در نجف بمانید، اسبابش را فراهم می‌کنند و متواضعانه جمع را ترک کردند و من هنوز در فکر اِشراف آیت الله به امور بودم. منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه حضرت امام به حفظ حرمت مراجع تقلید و علمای اسلام هرکس ای به اسلام و کند بین او و خدای متعال می شود. حتماً گوش کنید👌 @ejtehadjame