گزارشی از وضعیت اقتصادی سوریه در اواخر حکومت بشار اسد
♦️محمد جلالی آخرین نخست وزیر بشار اسد در گفتگویی به وضعیت اقتصاد سوریه و دلایل آن در سقوط نظام بعثی پرداخت.
چند نکته جالب آن را در زیر بخوانید :
🔸️ نخست وزیر بودم با حقوق دو میلیون لیره (140 دلار) و وزیر هم حقوقش یک میلیون لیره ( 70دلار) بود. کارمند هم حقوقش 20 دلار و سرباز ارتش هم 17.5 دلار.
🔸️وی توضیح داد که او و اعضای خانواده شان مجبور شده بودند خارج از ساعت کاری، به کار دوم بپردازند تا بتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند. او گفت همسرم مهندس و در شرکت فنی کار می کند. من هم مشاوره های مهندسی ارائه می کردم درامد خانواده ما حدود 2 هزار دلار بود.
🔸️او سوال کرد چگونه از نظامی که حقوق 17.5 دلار می گیرد انتظار داری جانش را برای دفاع از وطن وحکومت بدهد؟
@taghaviniaa
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰عدم چاپ کتاب و عقب افتادگی ما
مسائل مختلفی در عقب افتادگی علمی ما مهم است، اما شاید کمتر عاملی به اهمیت«چاپ» در رشد علم در اروپا و عقب ماندگی علمی میان ما مهم باشد.
چاپ یک کتاب در هزار مجلد، تا تکثیر یک دستنوشته در یک یا چند نسخه در توزیع علم، نقش مهمی دارد.
حالا مروری بر تاریخ های زیر بفرمایید:
اولین کتاب چاپ در اروپا در سال 1455 میلادی توسط #گوتنبرگ (می گویند قبلش در چین هم بوده است)
اولین کتاب چاپ شده در عثمانی توسط یهود و #ارامنه در سال 1493 در حالی که مسلمانان ممنوع می دانستند و #ابراهیم_متفرقه اولین بار در سال 1729 چاپخانه ای در استانبول دایر کرد.
اولین کتاب چاپی در شبه قاره توسط پرتغالی ها در شهر #گوا به سال 1556 و اولین کتاب از سوی مسلمانان و هندی ها در شبه قاره در سال 1808
اولین کتاب چاپی در ایران (در چاپخانه ارامنه حوالی سال 1638 در #جلفای اصفهان) و اولین کتاب توسط مسلمانان در سال 1818 (1233 ق)
این تاریخ ها را با یکدیگر مقایسه کنید ببینید فاصله ما با اروپا چه قدر است. 1455 در اروپا و 1818 در ایران. یعنی 363 سه سال بعد. حدود چهار قرن. این همان مقدار عقب افتادگی ما را نشان می دهد.
این در حالی است که کتابهای چاپی از زمان #شاه_عباس (سلطنت از 1588 م ـ 996 ـ 1038ق) وارد ایران می شد.
در دوره شاهان بعدی هم کتابهای چاپی توسط خارجی ها به آنان اهدا می شد، اما نخستین بار در سال 1818 در دوره سلطنت #فتحعلی_شاه ما کتاب چاپ کردیم.
چه چیزی در سر ما بوده است که با چاپ موافقت نکرده ایم در حالی که از زمان #صفویه می توانستیم این کار را انجام دهیم؟
✍رسول جعفریان
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
⭕️ بفرمایید آب نبات
در جنگ آمریکا در #ویتنام، سربازان آمریکایی اول به کودکان آب نبات می دادند و بعدش آنها را در گودالی جمع می کردند و یک اعدام دست جمعی را رقم میزدند و بعدش دفن در یک گور دست جمعی. ۵۰۰ نفر فقط در یک حادثه.
▪️چند نفر از افسران آمریکایی ظاهرا محکوم شدند به حبس ابد، ولی تنها ۳ سال در حبس خانگی به سر می بردند و دوباره آزاد می شدند.
#قتلعام_مایلای
📚 کتاب " رویای آمریکایی " نوشته هاوارد زین
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
پ.ن: نمونه دیگر این توحش را ببینید.
در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ نیز یک خودرو انفجاری در نزدیکی یک کاروان اتوبوس در محله #الراشدین در غرب حلب، سوریه منفجر شد.
این اتوبوسها شامل پناهندگان غیرنظامی از شهرهای #فوعه و #کفریا بود که تحت نظارت مبارزان شورشی قرار داشتند.
این حمله باعث کشته شدن حداقل ۱۲۶ نفر، از جمله حداقل ۸۰ کودک شد.
خودرویی که منفجر شد در ابتدا بارش پفک و چیپس و تنقلات و... بود و اعلان کرد کودکان میتوانند رایگان از این خوراکی ها بخورند. شهدای بالای کودکان ناشی از این مورد بود.
#احرار_الاشام مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفت.
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
بخشی از غزل ۵ حافظ را میخوانید.
به بیت یکی مانده به آخر توجه کنید:
خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند/ ساقی بده بشارت رندان پارسا را
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
⁉️خوبان پارسی گوی یا #ترکان پارسی گوی؟
✍ دکتر خرمشاهی در شرح ابیات #حافظ(حافظ نامه ج ۱ ص ۱۳۶) بحث جالبی در این زمینه دارد که کدام یک از این ضبط های نسخ درست است.
وی مینویسد در بعضی نسخ به جای خوبان، ترکان آمده است.
ضبط خوبان پارسی گوی برابر است با نسخه قزوینی، خانلری و شرح سوده.
نسخه قدسی، عیوضی_بهروز، انجوی: ترکان #پارسی_گوی است.
چند شرح دیگر هم ترکان پارسی گوی را ترجیح داده اند. اما دلایل آن:
۱) خوبان فارسی و ایرانی، خواه نا خواه فارسی گو هستند و این فضیلتی نیست.
لطف معنی در این است که سخن از زیبا رویانی باشد که علاوه بر زیبایی، از هنر پارسی گویی نیز برخوردار باشند.
ترک فارسی گو همان ترک شیرازی است که در غزل ۳ اشاره شد.
مرحوم غنی هم همین نظر را دارد.
جاحظ میگوید لحن و لهجه معشوق هم بر زیبایی معشوق میافزاید(ترکانی که لهجه دارند).
۲) دلیل دوم رندان پارسا در مصرع دوم است. در اینجا پارسا به معنی پاکدامن نیست زیرا رند با صفاتی که در حافظ دارد نمیتواند پارسا باشد بلکه به معنی پارسی یعنی اهل فارس است.
حافظ در ابیات زیر نیز پارسایان را به معنی اهل فارس میداند:
تازیان را غم احوال گرانباران نیست/ پارسایان مددی تا خوش و آسان بروم
مرید طاعت بیگانگان مشو حافظ/ ولی معاشر رندان پارسا میباش
و علامه قزوینی تصریح کرده پارسایان یعنی اهل پارس.
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰خودکشی با تریاک
✍ خودکشی با خوردن #تریاک بسیار رایجتر از قتل با آن بود. هم در ایران و هم در هند #گورکانی که "مان بای" همسر اول سلطان جهانگیر در آنجا در سال ۱۶۰۵ به همین شیوه خودکشی کرد؛ بر اثر اندوه شدید به خاطر قیام پسرش و ضد شوهرش.
کسانی که میخواستند با تریاک خودکشی کنند، ابتدا تکه بزرگی تریاک و به دنبال آن مقداری سرکه میخوردند تا کسانی که در اطرافشان بودند، نتوانند با داروهای تهوعآور آنها را زنده نگه دارند و در حالتی شاد و راحت جان میدادند.
◽️عمادالدین شیرازی اشاره میکند که تریاک اگر با روغن کنجد در هم آمیزد بسیار مهلک میشود.
موارد متعددی از خودکشی با تریاک در اسناد عصر صفوی ثبت شده است.
▪️میرعبدالله یکی از مقامات بلندپایه در دوران شاه طهماسب در سال ۹۳۲ ق با تریاک خودکشی کرد.
▪️هلندیها یک مورد غم انگیز در اوایل قرن ۱۷ را در ارتباط با #صفی_قلی_میرزا پسر #شاه_عباس اول گزارش کردند که به دستور پدرش در فرح آباد کور شد. وقتی صفی قلی میرزا به اصفهان بازگشت پسر ۴ سالهاش را به دست خود خفه کرد چون میگفت سرنوشت بهتری از خودش نخواهد داشت و سپس با خوردن تریاک خودکشی کرد.
▪️در سال ۱۰۴۶ق بکتاش بیگ فرمانده کل سپاه صفوی که از بغداد دفاع میکرد پس از آنکه امیدش برای حفاظت از شهر و ممانعت از اشغال آن به دست عثمانیان رنگ باخت با خوردن تریاک خودکشی کرد.
▪️نقدعلی بیگ سفیر صفوی به انگلستان در سال ۱۰۳۷ق به علت افراط در خوردن تریاک جان سپرد زیرا میترسید به خاطر تخطی از دستوراتش در خارج از کشور ممکن است در بازگشت به ایران سرنوشت شومی در انتظارش باشد.
▪️وقتی در اواخر سال ۱۰۵۵ ق آغا پروانه را که خزانهدار میرزا #ساروتقی، صدراعظمی که هم در دوران #شاه_صفی وی و هم در دوران شاه #عباس_دوم در قدرت بود، فلک کردند و مورد انواع دیگر شکنجهها قرار دادند تا مجبورش کنند داراییهای اربابش را افشا کند، او هم با خوردن تریاک خودکشی کرد
زنانی که با شوهرشان اختلاف داشتند هم اغلب با خوردن تریاک به حیات خود پایان میدادند.
خودکشی با تریاک به عنوان شیوه مطلوب خاتمه دادن به زندگی خود تا قرن بیستم در ایران مشخصا در شهرهای بزرگ ادامه یافت و گفته میشود خصوصا تعداد قابل ملاحظهای از زنان هنوز به این شیوه خودکشی میکنند.
📔تفریحات ایرانیان، مسکرات و مخدرات از صفویه تا قاجاریه/ اثر رودی مته ترجمه مانی صالحی علامه ص ۱۵۲ و ۱۵۳
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰روش های اقرار گیری از متهمان
✍ #سانسون در سفرنامه اش که در عصر #شاه_سلیمان_صفوی بوده اطلاعاتی راجع به دستگاه قضایی حکومت و راه های اقرار گیری بیان میکند. وی میگوید:
...برای گرفتن اقرار در ایران نیز مانند اروپا، دو نوع شکنجه وجود دارد: شکنجه عادی و شکنجه غیر عادی یا فوق العاده.
شکنجه عادی عبارت است از به چوب بستن بیرحمانه که در جلسه محاکمه با حضور همه انجام میگیرد و این عملی وحشتانگیز و نفرت آور است.
شکنجه غیر عادی انواع و اقسام مختلف دارد. یکی همان به چوب و فلک بستن است که به صورتی دردناک انجام میشود، به این ترتیب که ابتدا زیر پاشنه پای متهم را با تیغ میبرند و چند شکاف در آن ایجاد میکنند و در آن شکافها نمک میپاشند و بعد او را با چنین وضع دلخراشی به چوب میبندند.
اشخاصی که این نوع چوب و فلک را حمل میکنند پاهای خون آلودشان در زیر چوب و فلک به وضع بسیار رقت باری در میآید.
گاهی ناخنهای پای متهم را با گاز انبر میکنند، گاهی دو دست و پای جنایتکاران را به چهار ستون میبندند و قطعه آهنی را در آتش سرخ میکنند و بر روی قسمتهای گوشت آلود بدن آنها میچسبانند و گاهی به همین ترتیب که آنها را به چهارچوب بستهاند با کلبتین و منقاش گوشتهای بدنشان را میکنند.
اشخاصی که این شکنجههای وحشتناک را متحمل شوند، اگر جنایتی را که به ارتکاب آن متهم میباشند اقرار کنند، حکم محکومیت آنها صادر میشود و آنها را به مدعی خصوصی یا طرف دعوی میسپارند.
اگر اقرار نکنند طرف دعوی باید پول خون آنها را که به نسبت شخصیت و خصوصیت متهم تعیین میشود بپردازد...
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰شکار شیر توسط شاهان
سلاطین ایران بعد از اسلام مخصوصاً #غزنویان و #سلجوقیان به شکار علاقه و دلبستگی فراوانی داشتند.
#بیهقی در تاریخ معروف خود مکرر از علاقه محمود و فرزندش به شکار سخن گفته است، از جمله در مورد مسعود مینویسد:
...چون شیر پیش آمدی، خشتی(نوعی نیزه) کوتاه به دست گرفتی و نیزه کوتاه، تا اگر خشت بیندختی و کاری نیامدی نیزه بگذاردی... این روز چنان افتاد که خشت بینداخت، شیر خویشتن در دزدید...
و شیر سخت بزرگ و سبک و قوی بود، به نیزه درآمد و قوت کرد تا نیزه بشکست و آهنگ امیر کرد. پادشاه با دو دست بر سر و روی شیر زد، چنانکه شیر شکسته شد و بیفتاد و امیر او را فرو فشرد و غلامان را باز داد و غلامی درآمد...!!!
بزرگترین شکار مسعود در جنگ با شیر در حدود هندوستان رخ داد. بیهقی مینویسد:
...شیری سخت از بیشه درآمد و روی به پیل نهاد. امیر خشتی بینداخت و بر سینه شیر زد، چنانچه جراحتی قوی کرد. شیر از درد و خشم جست کرد، چنانچه به قفای پیل آمد و پیل میطبد، امیر به زانو درآمد به یک شمشیر زد، چنانچه هر دو دست شیر قلم کرد. شیر به زانو افتاد و جان میداد و همگان که حاضر بودند اقرار کردند که در عمر خویش از کسی این یاد ندارند...
روزی قصد هرات داشت ۸ شیر در یک روز بکشت و یکی را به کمند بگرفت...
فرخی (اگر سخنش خالی اغراق نباشد) گوید:
روزی سلطان محمد پسر #سلطان_محمود_غزنوی به دشت رفت و من آنجا به نظاره ایستاده بودم. امیر با تیر و یوز آنقدر شکار گرفت که حاجب او از بامداد تا نیمروز سوار بگشت و همه مانده شدند از کشیدن بار شکار و فراخ دشتی از آهوان پر شد...
روزگار ایرانیان در خلال روزگاران، مرتضی راوندی ص ۸۹
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
💢 بگو مرغ را به پای من چهار من حساب کند!!
گویند شغالی مرغی از خانه پیرزنی دزدید. پیرزن در عقب او نفرین کنان فریاد میکرد ای وای مرغ دو منی مرا شغال برد!
شغال از این مبالغه سخت در غضب شد و رو را برگردانید و از غایت تعجب و غضب به پیرزن دشنام داد.
در آن میان روباهی به نزد شغال رسید. گفت چرا اینقدر برافروختهای؟
گفت ببین این پیرزن چقدر دروغگو و بیانصاف است. مرغی را که یک چارک هم نمیشود دو من میخواند.
گفت بده ببینم چقدر سنگین است. وقتی که گرفت روی به گریز نهاد و گفت به پیرزن بگو مرغ را به پای من چهار من حساب کند.
📔خواندنیهای ادب فارسی، علی اصغر حلبی به نقل از محمد قزوینی یادداشتها صفحه ۲۸۱
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰نفع آمریکا در جنگ جهانی اول
دور بودن #آمریکا از میدان اصلی جنگ یعنی اروپا باعث شده بود که آنان زیان اقتصادی نبینند و بتوانند دولتهای جبهه #متفقین را مورد حمایت گسترده مالی و نظامی قرار دهند و کشورهای درگیر جنگ هم رفته رفته برای رفع نیازهای خود متوجه آمریکا شوند، در نتیجه آمریکا تولیدات صنعتی و جنگی خود را به شدت افزایش داد.
بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹ آمریکا از کشوری که دارای ۲/۷ میلیارد دلار قرض خارجی بود به کشوری تبدیل شد که به کشورهای عمده اروپایی اعتبار داده بود.
در همین سالها متفقین ۱۰/۳ میلیارد دلار به آمریکا مقروض بودند. این بدهکاری در پایان دهه به ۲۱ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این تا سال ۱۹۱۹ آمریکا تقریباً نیمی از کالاهای ساخته شده جهان را میساخت.
یک ششم صادرات جهان در دست آن کشور بود و یک هشتم واردات جهان را به انحصار خود درآورده بود.
کمپانیهای آمریکایی از جمله #استاندارد_اویل، #جنرال_موتورز، #فورد و... در سراسر جهان گسترش یافته بودند.
تا سال ۱۹۲۹ درآمد ملی آمریکا برابر مجموعه درآمد ملی ۲۳ کشور جهان از جمله #انگلیس #فرانسه #آلمان #کانادا و #ژاپن شد.
در طول سالهای بعد از #جنگ_جهانی_اول آمریکا کوشید با دادن وامهای کلان به دولتهای آمریکای لاتین و با سر کار آوردن رژیمهای دست نشانده در این کشورها جای پای خود را محکم کند.
طی سالهای ۱۹۱۴_۱۹۲۸ بیش از ۲ میلیارد دلار از سوی آمریکا به دولتهای #آمریکای_لاتین وام داده شد و این امر اقتصاد ضعیف این کشورها را کاملاً تحت نظارت و تسلط آمریکا درآورد و در ۱۹۲۵ میزان طلبش از همان کشورها به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید و #ذخایر_طلا آمریکا که در ۱۹۱۴ حدود ۱۸۰۰ میلیون دلار بود در ۱۹۲۵، به رقم شگفت آور ۴۵۰۰ میلیارد دلار ترقی کرد که معادل نیمی از کل ذخیره طلای جهان بود...
📔از جورج واشنگتن تا جورج بوش/ احمد ساجدی صفحات ۱۲۰ تا ۱۲۲
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
🔰گزارشی از شیعیان و نصیری های شام
#ابن_بطوطه گزارش میدهد که در #معره (شهری بعد از طرابلس) گروهی از شیعیان بودند که نسبت به #عشره_مبشره کینه میورزیدند و از هر کس که نامش عمر بود بدشان میآمد.
عشره مبشره ۱۰ تن از #صحابه بودند که به روایت اهل سنت پیغمبر آنان را بشارت بهشت داده بود و ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر از آن جمله بودند.
از این گروه شیعیان، در #سرمین شهر دیگری در سر راه معره به #حلب نیز بودند. اگر شیعیان معره از هرکه نام عمر داشت بیزاری مینمودند، در سرمین، اصلاً لفظ ۱۰ بایکوت بود؛ یعنی مردم حتی از عدد ۱۰ تبری میجستند.
دلالها در بازار که متاعی را حراج میکردند از یک شروع میکردند و چون به عدد ۱۰ میرسیدند میگفتند ۹ و ۱ و لفظ ۱۰ را بر زبان نمیآوردند.
ابن بطوطه میگوید روزی ترکی (ترکها در سنیگری متعصب بودند) از بازار میگذشت دلال صدا میزد ۹ و ۱.
ترک چماق برکشید و بر سر او کوفت و گفت حالا بگو ۱۰...(سفرنامه جلد ۱ صفحه ۱۰۵)
▪️ابن بطوطه همچنین در همین حوالی در نواحی مرزی بین لبنان و سوریه از طوایف #نصیری (علویها) یاد میکند که علی بن ابیطالب را خدا میدانند، نماز نمیگذارند، طهارت هم سرشان نمیشود و روزه نمیگیرند.
میگوید این طوایف از سوی حکومت اجبار شدند که در آبادیهای خود مسجد بسازند اما مسجدها را بیرون از آبادی ساختند و عملاً کسی در آنها نمیرود، بلکه گاهی به عنوان آغل گاو و گوسفند از آنها استفاده میکنند و اگر وقتی غریبهای اتفاقاً به مسجد برود و بانگ نماز بردارد، مردم آبادی آشفته میشوند و اعتراض میکنند که اینقدر عرعر نکن، یونجه تو هم میرسد... (سفرنامه جلد یک صفحه ۱۱۷)
[شرحی بر سفرنامه] ابن بطوطه، محمدعلی موحد صفحه ۶۵
https://eitaa.com/ejtemaiyatt
💥کمی شوخی، کمی جدی!
✍️علی مرادی مراغه ای
✅آن تصویر بالایی، خاکسپاری #موتزارت نابغه موسیقی اتریشی است که فقط سگ اش تابوتش را بدرقه می کند.
این پایینی هم مراسم خاکسپاری مرحوم #بهمن_فرزانه یکی از برجسته ترین مترجمین کشور است مخصوصا بهترین مترجم #صد_سال_تنهایی.
⏹️پس ما ایرانیان، قدر مشاهیر و اهالی فرهنگ مان را بیشتر از آنها می دانیم...!
#کمی_شوخی_کمی_جدی
https://eitaa.com/ejtemaiyatt