eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🚩 سلسله جلسات آمادگی محرم 👤 👈🏻 « با موضوع رسالت نوکری اهل بیت علیهم السلام» 🔰 برای ثبت‌ نام رایگان وارد لینک زیر شوید: 🔗 https://navaapp.landin.ir/moharram/ | | | 🆔 @elalhabib_ir
⭕️ داستان مداحی که ۴۰ روز در کوچه‌ها برای مادران شهدا روضه می‌خواند... 🔰 مصاحبه و گفتگو با حاج مرتضی متشرعی، مداح اهل‌بیت که امسال هم مانند سال‌های قبل قصد دارد ۴۰ روز برای مادران شهداء روضه بخواند را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایید: 🔗 https://b2n.ir/n47046 | | 🆔 @elalhabib_ir
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ندارد برود 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ند
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش اول 💢 حرام خواران 🔸 «وَ كُلُّكُمْ عَاصٍ لِأَمْرِي غَيْرُ مُسْتَمِعٍ لِقَوْلِي قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِيّاتُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ فَطُبِعَ اللهُ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيْلَكُمْ أَ لَا تُنْصِتُونَ أَ لَا تَسْمَعُونَ». 🔻 امام حسين (ع) در روز عاشورا، پس از نصيحت و دادن رهنمودهای لازم، فرمودند: 🔹 و همه‌ی شما از امر من سر پیچی می‌کنید و به سخنان من گوش فرا نمی‌دهید؛ دلیلش این است که دستاوردهای شما (جوايزى كه براى كشتن من گرفتيد) تنها از راه حرام بوده و شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است و بر قلب‌هایتان مُهر (غفلت) خورده است؛ وای بر شما آیا ساکت نمی‌شوید؟ آیا نمی‌شنوید؟ 🔰 برداشت‌ها: ⬅️ حرام‌خواری یکی از علل دل‌مردگی است و باعث می‌شود که آدمی در برابر ندای حق تعالی بایستد و حتی موعظه‌ی امام معصوم را هم نشنود و آنرا نپذیرد؛ 🔻 از این رو امام زمان (عج) در دعای قنوتش این دعا را به همه منتظران آموخته است: 💠 «وَ طَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَ الشُّبْهَةِ». 💢 خورشید خون گرفته ⬅️ عنصر برجسته: عاطفه و احساس إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُ الله إِذْ صَرَخَ صَارِخٌ أَبْشِرْ أَيُّهَا الْأَمِيرُ فَهَذَا شِمْرٌ قَتَلَ الْحُسَيْنَ قَالَ فَخَرَجْتُ بَيْنَ الصَّفَّيْنِ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ الله مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلاً مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً فَسَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ وَ الله لَا تَذُوقُ الْمَاء 🔻 هلال بن نافع می‌گوید: 🍂 با یاران عمرسعد ايستاده بودم كه يكى فرياد برآورد: امير، مژده بده، اين شمر است كه حسين(ع) را كشته است، 🔻 هلال می‌گويد: 🍂 از ميان لشکریان خارج شدم و حسين(ع) را یافتم که او در حال جان دادن بود، به خدا قسم هرگز كشته‏ى آغشته به‏خونى را زيباتر و نورانى‏تر از او نديدم و آن‏چنان نور صورت و زیبایی جمالش مرا مشغول کرد كه متوجّه نشدم چگونه او را مى‏كشند و در آن حال طلبِ آب می‌کرد. 🔹 «إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ... فَخَرَجْتُ» 🔸 هلال بن نافع با این عبارت قصد دارد خودش را تبرئه کند. ▪️ مقصودش این است که من فقط در کنار یاران عمر سعد ایستاده بودم و تماشا می‌کردم. ضربه‌ای نزدم و تیری پرتاب ننمودم. 🔻 او خودش را یک ایستاده در کنار اصحاب عمر سعد معرفی می‌کند نه جزو آن‌ها. اما گناه این افراد کمتر از قاتلان نیست همان‌طور که در زیارت عاشورا می‌خوانیم: 🔲 «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِه»‏ ➖ خدایا جماعتی را که با حسین علیه‌السلام جنگیدند و با قاتلانش در کشتن او همراهی و بیعت کردند و از آن‌ها پیروی نمودند، از رحمت خود دور فرما! ⚠️ نکته: ❇️ چنان‌چه می‌دانیم هلال بن نافع، یکی از راویان کربلا است و در سپاه عمرسعد قرار دارد. او غیر از نافع بن هلال است که از اصحاب سیدالشهداء علیه السلام است. 🌷 وقتی دشمن، در نور سیدالشهداء (ع) جذب و غرق می‌شود شاید بتوان گفت به همین دلیل زینب کبری (س) و فرزندان امام حسین (ع) دیدن آن پیکر غرق به خون را تاب آوردند. ◾️ «فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً» ▪️ امام در آن حال آب طلب کرد اما کسی فریاد زد که آب نخواهی خورد. 🔻 مصیبت عطش امام حسین(ع) بسیار جانسوز است و یکی از مراثی که امام سجاد (ع) برای پدر بزرگوارش ذکر می‌فرمود: 🍃 همین مصیبت عطش است. وقتی غلام ایشان برایش آب می‌آورد حضرت گریه می‌کرد و می‌فرمود: ◾️ «قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَانا» فرزند رسول خدا (ص) با لب تشنه کشته شد. بودند دیو و دَد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب، سلیمان کربلا | | | | 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ند
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش دوم 💢 امام زمان(ع) ذکر مصیبت می‌کند 🔻 امام زمان (ع) در زیارت ناحیه مقدسه روضه میخوانند که بخش هایی را می آوریم: 🔸 ...ولَم يَبقَ لَكَ ناصِرٌ، وأنتَ مُحتَسِبٌ صابِرٌ، تَذُبُّ عَن نِسوَتِكَ و أولادِكَ حَتّى نَكَسوكَ عَن جَوادِكَ، فَهَوَيتَ إلَى الأَرضِ جَريحاً، ➖ تا آن‌که هیچ یاورى برایت نماند، ولى تو حسابگر(عمل خویش براى خدا) و صبور بودى و از زنان و فرزندانت دفاع و حمایت می‌نمودى؛ ▪️ تا آنکه تو را از اسبت سرنگون نمودند، پس با بدن مجروح به زمین افتادی درحالی که اسب‌ها تو را با سُم هاى خویش کوبیدند.. 🔳 پس گوشـه نظرى به جانب خِیام و حَرمَت گرداندى، در حالی‌که از زنان و فرزندانت (روگردانده) به خویش مشـغول بودى، اسبت با حال نفرت شتافت، شیـهه کشان به جانبِ خیمه ها رو نمود، پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیزپایت را با آن حال دیدند، و زینِ او را واژگون یافتند، ازپسِ پرده ها (ىِ خیمه) خارج شدند، در حالی که گیسوان برگونه ها پراکنده نمودند؛ 🏴 ...عَلَى الخُدودِ لاطِماتٍ... : بر صورت‌ها لطمه مى زدند... 🏴 والشِّمرُ جالِسٌ عَلى صَدرِكَ، مولِغٌ سَيفَهُ عَلى نَحرِكَ، قابِضٌ عَلى شَيبَتِكَ بِيَدِهِ، ذابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ : ⬅️ و به سوىِ قتلگاه تو مى‌شتافتند، درحالی که شِمرِ ملعون برسینه مبارکت نشسته، وشمشیرخویش را با خون گلـویت سیراب می‌نمود، با دستى مَحاسنِ شریفت را در دست گرفته بود، (و بادستی دیگر) با تیغ سر ازبدنت جدا مى کرد.. 🏴 فالوَيلُ لِلعُصاةِ الفُسّاقِ ، لَقَد قَتَلوا بِقَتلِكَ الإِسلامَ. ⬅️ اى واى بر این سرکشان گناهکار!، با کُشتنِ تو اسلام را کُشتند. 🔻 ابی عبدالله (ع) یک سؤال ساده و جانسوز پرسیده است: 🍂 «فَبِمَ تَستَحِلّونَ دمی»؟ چرا خون مرا حلال می‌دانید؟ 🍃 اینجا ادبیات آقا ادبیات اسلامی است؛ یعنی از حلال و حرام سخن می‌گوید. فرض می‌کند با مسلمان‌ها طرف است؛ اما کار به جایی رسید که دیگر ادبیات آقا عوض شد و با زبان اسلامی حرف نزد، بلکه با زبان انسانی حرف زد؛ آن لحظه‌ای بود که، دشمن می‌خواست به اهل حرم حمله کند؛ 🔻 صدا زد: 🔹 «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُم‏، 🔸 یعنی وای بر شما ای پیروان آل ابی‌سفیان اگر دین ندارید، آزاد مرد باشید»! ❇️ این دیگر بحث مردی و نامردی است؛ بحث اسلامی و غیر اسلامی نیست؛ ازاین‌روست که همه جوان‌مردان و آزادگان عالم حسین(ع) را دوست دارند! 📚 منابع: 📖 اللهوف علی قتلی الطفوف 📖 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد 📖 فرازی زیارت ناحیه مقدسه 📖 مقتل الحسین(ع) للخوارزمی 📖 المصباح للكفعمي | | | | 🆔 @elalhabib_ir
1_5770479010.mp3
6.86M
🎙 هیجان درونی و با انگیزه خواندن بسیار مهم است ‼️ 🎤 دکتر محمد فراهانی | | 🆔 @elalhabib_ir
1_1021592493.pdf
1.19M
🔰 تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام ▫️ 📗 متن کامل کتاب گرانسنگ 💠 اثر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد 🔻 کتاب در دو بخش سامان یافته است: ▫️ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا ▫️ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی) 🔹 مولف در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات خصوصا روشنفکرنماها و پاسخ داده است. 🔹 در بخش دوم نیز حاوی برخی و مستند میباشد. 🔸 ان‌شاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیه‌السلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشم‌داشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند. 🆔 @elalhabib_ir
⭕️ جای منبر در هیئت عوض شده است! 🔰 حجت الاسلام و المسلمین : 🏴 برخی هیئت‌ها جای منبر را به دکور، دوربین و رقص نور داده‌اند. ⚠️ مجلس امام حسین(ع) جای رقابت و خودنمایی نیست 🔹 بعضی‌ها در مجالس عزاداری به جای اینکه دل‌ها را بشورند دارند دلها را خیره می‌کنند، منبر برداشته می‌شود و دکور، دوربین و رقص نور جلو می آید. 🔸 سلبریتی‌شدن در عزاداری امام حسین (ع) جایی ندارد. جلسه امام حسین(ع) نوکری می‌خواهد، نوکر هیچ موقع برای ارباب خودش شرط نمی گذارد و نمی آید به‌به دیگران را بشنود. https://hawzahnews.com/xcmBR | 🆔 @elalhabib_ir
🏴 فهرست کامل نوحه‌های دهه اول محرم امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع... سال‌‌های سال است شب عاشورا، وقتی این نوا در هیأت طنین‌انداز می‌شود؛ انگار در و دیوار حسینیه هم زبان باز می‌کند و ذکر می‌گیرد و انگار کتیبه‌ها و پرچم‌ها هم دم می‌گیرند و تا خوب با این دودمه اشک نریزی و آه نکشی انگار شب عاشورایت شب عاشورا نشده. نه این‌که مولا نگاهت نکرده، یعنی دلت رضایت نمی‌دهد. در این ذکرها و نوحه‌ها چه سرّی نهفته است که هنوز هم از آن‌ها «بوی کربلا به مشام ما می‌رسد» و برایمان «همه‌جا کربلا» می‌شود! بحمدلله چند سالی است که به همت جمعی از نغمه‌پردازان و نوحه‌سرایان عزیز، مجموعه نوحه‌هایی در قالب‌های مختلف سینه‌زنی آماده و تقدیم عزیزان می‌شود. در این مجموعه به قدر وسع خود تلاش کرده‌ایم، از آثار شاعران با تجربه بهره ببریم و آثاری شایسته تقدیم کنیم. در ادامه جهت دسترسی سریع مخاطبان گرامی، فهرست موضوعات دهه اول محرم، ارائه شده است: ▪️نوحه‌های توسل به امام حسین علیه‌السلام ▪️ نوحه‌های آغاز محرم ▪️ نوحه‌های ورود کاروان به کربلا ▪️نوحه‌های شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام ▪️نوحه‌های شهیدان کربلا ▪️نوحه‌های شهادت حضرت عبدالله علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت قاسم علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام ▪️ نوحه‌های شهادت حضرت عباس علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شب و روز عاشورا ▪️نوحه‌های شام غریبان و حضرت زینب علیهاالسلام ✅ @ShereHeyat_Nohe
الی الحبیب
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا (شام غریبان) 🔰 بخش اول 💢 خیمه خورشید سوخت 🔸 «ثُمَّ أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار فَخَرَجْنَ...». 🔹 سپس مخدّرات از خیمه بیرون رانده شدند و (لشکر دشمن) آتش را در آن شعله‌ور کرد؛ پس آنها خارج شدند... 🔸 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ ... فَخَرَجْنَ» 🔹 راوی کلمه اُخرِجَ را به‌صورت مجهول آورده؛ یعنی بیرون آورده شدند ... پس خارج شدند. ◾️ حال چه کسی آنها را بیرون آورده و چگونه و با چه کیفیتی از خیمه بیرون آورده شدند را بیان نکرده است. 🍁 شاید به‌دستور امام چهارم(ع) «علیکُنَّ بِالفِرار» و به‌وسیله حضرت زینب(س) بیرون آورده شدند. 🔻 زیرا راوی می‌گوید: 🏴 «مِنَ الْخَيْمَةِ» نه «مِنَ الخِیامِ» یعنی آنها در یک خیمه بوده‌اند. از این عبارت معلوم می‌شود زن‌ها به یک خیمه پناه برده بودند. 🔻 مِنَ الْخَيْمَةِ» راوی گفت: 🍂 از خیمه بیرون رانده شدند؛ ولی نگفت بعد از آن به کجا پناه بردند؟ شاید به‌سوی بیابان‌ها فرار کردند. 🍃 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار» قصد دشمن از سوزاندن خیمه‌ی خالی چه بوده است؟! شاید برای این بوده که کار را برای غارت آسان‌تر کنند. 💢 مساعدت در گریه بر حسین (ع) 🔸 «خَرَجَ بَنَاتُ آلِ رَسُولِ‏ اللهِ (ص) وَ حَرِيمُهُ يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ». 🔹 دختران آل رسول (ص) و حریم او از خیمه خارج شدند و همدیگر را در گریه یاری می‌کردند و در فراق حامیان و عزیزانشان زاری می‌کردند. ⬅️ «يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ» یعنی به یکدیگر در گریه کمک می‌کردند. 🚩 مساعدت در گریه بر حسین(ع) را باید از این بانوان مصیبت‌زده کربلا آموخت. خوب است این شیوه‌ی گریه در جلسات ذکر مصیبت تبیین شود. البته شاید زمزمه‌ای که در جلسات امروزی وجود دارد نوعی از این گریه باشد. 🔘 «يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ» راوی که از دشمن است می‌گوید: این بانوان در فراق حامیان خود و عزیزانشان گریه می‌کردند. ▪️ کلمه ندبه یعنی گریه با صدای بلند؛ معلوم می‌شود «الْحُمَاةِ » و «احبایی» که راوی می‌گوید، از ندبه‌های آن بانوان برداشت کرده و شاید کلمات خود آنان باشد. (الْحُمَاةِ ) حامیانی که کنار علقمه روی خاک‌اند یا بدن اربا اربایشان کنار خیمه است و (الْأَحِبَّاءِ) عزیزانی که در جای‌جای زمین کربلا افتاده‌اند. 💢 جاذبه حسینی 🔸 «ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ (س) اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه».‏ 🔹 بعد از جملات حضرت زینب(س) در هنگام عبور از قتلگاه: «هذا حسین بالعری»، ◾️ سکینه(س) پیکر پدر را در آغوش گرفت؛ اما عده‌ای از اعراب (عرب‌های بیابانی) جمع شدند و او را از پدرش جدا کردند. 🔘 «ثُمَّ» یعنی در هنگام عبور از قتلگاه و رفتن به کوفه حضرت سکینه (س) دومین کسی است که بعد از زینب‌کبری(س) کنار بدن سیدالشهدا(ع) رسید. | | | 🆔 @elalhabib_ir