هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍🏻 یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره #مناجات_شعبانیه
🔻بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔺خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
هدایت شده از بر پا
بی خیال آقا
👌بعضی امور هست که خلق و سبک دایمی رهبریه و حزب اللهی ها و ولایتی ها رعایت نمیکنند. خیلی هم جالبه که این رعایت نکردن براشون عادیه و پذیرفتندش و باهاش کنار اومدند. که خوب اختلافیه که هست دیگه به هر حال😊
👌یکیش اینه که رهبری خیلی اهل مطالعه است. دایره مطالعه اش هم خیلی وسیع است . رمان و داستان و تاریخ و ... از خیلی از نویسنده ها .... ما اینطور نیستیم.
👌رهبری اهل شعر است ما ها نه خیلی
👌خیلی توصیه به قرآن میکند خیلی اهل انس با قرآن است ما ها نه زیاد
👌اهل ورزش است و کوه و ... ما ها نه آنچنان
👌به امروز و آینده امیدوار است خیلی امیدوار رفقای ما اما نه
👌رویکرد کلان و ملی و جهانی و تاریخی دارد ما عمدتا نگاهمون جریانی و حزبیه....
👌به محبت و رفقات و وحدت با مسوولین در عین امر به معروف و نهی از منکرشان توصیه میکنه ما ها عمدتا میجنگیم باهاشون و متهمشون میکنیم به نفاق...
👌رای و نظر و انتخاب مردم و حضور حداکثریشون با هر سلیقه ای در فضای وحدت در کشور براش خیلی مهمه ولی ما نه خیلی.
👌خلاصه بنشینیم بشماریم لیست طولانی و جالبی میشه از اختلافاتی که با رهبری داریم و خیلی هم برامون مهم نیست و عادی میدونیمش و باهاش کنار اومدیم. بقیه اش رو شما بشمارید.😊
@ali_mahdiyan
🔶 در آستانه *#بهار_قرآن* ، همگام با *بهار انقلاب* و *فصل رویش انقلاب در #گام_دوم* ، پویش تبلیغی *#بهار_انقلاب_قرآنی* با هدف *تبیین قرآن محور انقلاب اسلامی* به ویژه *گام دوم انقلاب* که خواست رهبر عزیزمان می باشد، فعالیت خود را آغاز کرده است.
🔶 برای مشارکت در این پویش با آی دی @mh_khazaneh در ارتباط باشید.
921603_-212499.pdf
1.85M
🔶 محتوای تبلیغی ویژه پویش #بهار_انقلاب_قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰
🔶 با موضوع تبیین قرآنی گام های انقلاب اسلامی با محوریت #گام_دوم
📍 *از طلاب و مبلغین گرامی خواهشمندیم با رساندن این جزوه به مبلغین دیگر یاریگر ما در امر گسترش معارف انقلاب اسلامی باشید.*
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب (آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚
🔍 ویژه:
1️⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی
2️⃣ طلاب جوان انقلابی
3️⃣ دانشجویان انقلابی خارجی
🏡 #مکان اردو:
1️⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران)
2️⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران)
📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398
🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
1️⃣ سایت: http://eslamenaab.ir
2️⃣ شماره تماس: 02166062276
3️⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزههای علمیه، وظیفهی حوزهها و علمای دین را بیان معارف اسلام و تلاش برای تحقق آنها در جامعه خواندند و تأکید کردند: علما در مقام ورثهی انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامهی قسط، مجاهدت کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجستهی دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفهی حوزههای علمیه را نسبت به گذشته سنگینتر دانستند و گفتند: در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست.
ایشان افزودند: این تصور که مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شدهاند، تصور غلطی است بلکه اقبال به این معارف بیشتر شده است.
حضرت آیتالله خامنهای، تشییع بسیار باشکوه طلبهی همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونهای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند: نمونههایی همچون این تشییع و یا حضور گستردهی مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشاندهندهی تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاهنماییها دربارهی ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است.
ایشان حوزههای علمیه را مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزههای علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره مجاهده و مقاتله انبیاء الهی تأکید کردند: وظیفه پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبی مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت و مبارزه می کند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود.
ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به عنوان ورثه انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضواناللهتعالیعلیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد.
حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد از برخی که می گویند همراهی حوزه با امام برای تشکیل نظام اسلامی خارج از وظایف حوزه بوده است، گفتند: کاری که حوزه و بزرگان حوزه در زمان مبارزات منتهی به تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادند، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود.
ایشان در تبیین وظایف کنونی حوزهها افزودند: بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی بهوجود آید که حوزهها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای ادای آنها برنامه ریزی و تلاش کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تحسین بیان، لحن و ادبیات مناسب طلاب به آنها توصیه کردند: حرفهای خوبی را که امروز درباره «سبک زندگی»، «حکمرانی اسلامی»، «استقرار توحید در جامعه»، «مبارزه با طواغیت» و مسئله مهم «عدالت» بیان کردید، به میان مردم سراسر کشور ببرید و با افزایش معرفت جامعه، گفتمانهای انقلابی را تقویت کنید.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین «چیستی و هویت حوزه» افزودند: حوزه مرکزی است که عالم دینی پرورش می دهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود، بنابراین همه برنامه ریزیها و کارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاکله اصلی انجام شود.
حضرت آیتالله خامنهای جهت دادن به نحوه استفاده از علوم طبیعی در جامعه را از دیگر وظایف حوزهها خواندند و در بیان چند نکته به طلاب تأکید کردند: فقه و درس خواندن را کاملاً جدی بگیرید.
ایشان اجتهاد را روش نظام مند درک و استنباط معارف از منابع نقلی و عقلی خواندند و افزودند: عالم دین باید بداند معارف و حقایق دینی را چگونه از منابع به دست آورد.
رهبر انقلاب اسلامی پرورش قوه اجتهاد را نیازمند کار و تمرین فراوان دانستند و خاطرنشان کردند: اگر این مِتُد درست آموخته شود آن وقت ارزشهای اخلاقی نیز درست استنباط می شود.
حضرت آیتالله خامنهای اختلاف نظر در حوزهها در «مسائل عملی، جهت گیریهای فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزهها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند.
ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزهها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته
باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبی که برخی برادران و خواهران طلبه بیان کردند، گفتند: این مطالب که با تعابیر خوب و به صورت کارشناسی بیان شد، حاکی از عمق فکری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حرکت و پیشرفت حوزه است که واقعاً تحسین برانگیز است.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم مطالعه «منشور روحانیتِ» امام خمینی(ره) از جانب طلاب، به پیشنهاد یکی از طلاب برای راه اندازی مرکز نوآوری حوزه اشاره کردند و افزودند: استفاده از ظرفیتها و خلاقیتهای طلاب جوان و تأسیس یک بانک اطلاعاتی از این ظرفیتها پیشنهادی بسیار خوب است.
ایشان با استقبال از تخصص گرایی در رشتههای مختلف حوزههای علمیه بویژه فقه، خاطرنشان کردند: فقه استخوان بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تخصص گرایی در این زمینه نتایج خوبی خواهد داشت اما باید مراقب برخی عیوب تخصص گرایی نیز بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یک از طلاب خواهر درخصوص جایگاه اجتماعی خانمهای طلبه، افزودند: حضور چند ده هزار طلبه فاضل خواهر در خانوادهها و در میان زنان جامعه، بسیار مغتنم است، ضمن آنکه باید از ظرفیت این طلاب در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین حجتالاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه را ظرفیت بسیار مغتنمی برشمردند و با اشاره به سخنان ایشان درخصوص تدوین برنامه جامع برای حوزه علمیه، گفتند: باید تمرکز اصلی بر اجرایی و عملی شدن این برنامه، قرار گیرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در گزارشی با اشاره به تحصیل ۱۵۰ هزار طلبه در حوزههای علمیه گفت: شورای عالی و همه مراکز حوزه مصمم هستند در پرتو اندیشههای امام راحل و رهبر انقلاب، هدایتهای مراجع عظام تقلید و بهرهگیری از همه اندیشههای طلاب، فضلا و اساتید مسیر بالندگی و اعتلای حوزهها را هموار سازند برنامهریزی کنند.
در ابتدای این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان طلاب، حجج الاسلام:
- حسین نظری، مبلغ و فعال قرآنی
- سیدمحمدرضا آیت، طلبه خارج فقه
- مهدی رضایی، پژوهشگر و طلبه سطح ۴
- علی احدی، مدیر مؤسسه تبلیغی – جهادی مصباح الهدی
- سیدهادی ساجدی، دکترای فلسفه علوم اجتماعی
- مهدی مسائلی، استاد سطح ۲ حوزه
- سیدمحمد هاشمی، طلبه خارج فقه و مسئول راهیان نور و فرمانده گردان
- حسن یوسف زاده، دکترای ارتباطات و عضو هیأت علمی
و خانمها:
- صدیقه بهرامی، استاد حوزه و مبلغ
- حمیده بلّو، طلبه سطح ۳ از نیجریه
- افتخار یوسفی روشناوند، فارغ التحصیل سطح ۴ فقه
- سمیه صیادی، طلبه سطح ۴ و فعال قرآنی
بر محورهای زیر تأکید کردند:
- لزوم تأسیس مرکز نوآوری برای بروز خلاقیت طلاب جوان
- تاکید بر نقش حوزه در گرهگشایی از مشکلات جامعه اسلامی و لزوم ارتباط گستردهتر حوزه با مردم
- اهمیت ایجاد سازوکار مناسب برای ارتباط مؤثر حوزه با مراکز علمی و دانشگاهی
- لزوم ورود تشکلهای خودجوش انقلابی به میدانهای علمی با بهکارگیری صحیح نیروها
- لزوم تنظیم ساختارها و برنامهها برای نقشآفرینی طلاب خواهر
- انتقاد از چند شغله بودن برخی مسئولان
- یادآوری مسئولیت مستقیم حوزه نسبت به زبان فارسی
- انتقاد از بیتوجهی برخی مسئولان به ظرفیت طلاب و روحانیون
- پیشنهاد راهاندازی اردوهای حوزهشناسی به منظور شناخت صحیح از زندگی طلاب
- انتقاد از ورود دیرهنگام حوزه به برخی مسائل اجتماعی
- انتقاد از فقدان بسترهای لازم جهت حضور نظاممند و نخبگانی حوزه در عرصه بینالملل
- لزوم فرصت دادن به طلاب جوان و نخبه برای پذیرش مسئولیت در گام دوم انقلاب
- توجه به تبیین الگوی خانواده محور به صورت شفاف و کاربردی
- ضرورت کاربردی کردن علوم و پژوهشها با توجه به نیازهای روز جامعه
- اهمیت رصد نیازهای آینده اجتماع و تلاش برای تولید الگوی اصیل حوزوی
- لزوم تشکیل بدنه کارشناسی جوان از میان طلاب انقلابی برای تدوین برنامهها و ماموریتها جهت تحقق گام دوم انقلاب
- انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد فضای مجازی و استفاده نکردن از ظرفیتهای موجود در این عرصه
- اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و ضرورت راهاندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از افسران جنگ نرم
هدایت شده از بر پا
آثار مقوله #تحقق_دین در علوم حوزوی
🌱شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند.
🌱امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، #هویت_طلبه را #اقامه_کننده_دین معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند.
🌱مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی #توحید باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است.
🌱اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او #فقه_ولایی و یا #فقه_حکومتی را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. #فقه_پویا است. مساله #مصلحت به تعبیر فقهی و #مراعات به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد.
🌱در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در #مصباح_الهدایه عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در #شرح_دعای_سحر به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در #آداب_الصلوه و هم #سرالصلوه به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد.
🌱متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، #اقامه است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وظایف طلبگی
🔺️ ۷ وظیفه طلبههای حوزهی علمیه در بیانات اخیر رهبرانقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از دروس
♨️ حجتالاسلام والمسلمین حسین رحیمیان به عنوان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه انتخاب شد.
این انتخاب در جلسه شب گذشته شورای عالی انجام شد. سوابق 👇
🌐 hawzahnews.com/detail/News/491740
🆔 دانشپژوهان: انعکاس موضوعات مرتبط با حوزه علمیه و روحانیت
@dph110
هدایت شده از پندهای سعادت
@Pand_Saadat.pdf
1.26M
📕متن کامل جلسات تبیین و تحلیل " گام دوم انقلاب " توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
هدایت شده از مصابره | محمد طهماسبی
نظرسنجی با تحدی
دیروز سر کلاس انقلاب در دانشگاه شریف، قبل از شروع بحث اصلی و پیرو بیان آیهای درمورد روزه، بعضی از بچههای کلاس گفتند درصد روزه داران خیلی کم است.
گفتم اینطور نیست. اگر سحرها نگاه کنید، چراغ های اکثر منازل برای سحری روشناند.
یکی از ایشان گفت: این دلیل نمیشود چراغ منزل ما همیشه روشن است!
گفتم ببینید دم افطار چقدر ترافیک میشود، اما بعد از افطار یک دفعه خیابان ها خلوت میشوند.
گفتم مثلاً در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ نماز جماعت ظهر دانشگاه حدود 1200 نفر میآیند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان میشود اکثریت با غیر مذهبیهاست و لذا بسیاری از افراد به گمان هماهنگی با محیط، بروز مذهبی ندارند. برای همین خیال میکنید اکثراً مذهبی نیستند در حالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند اعتقادات مذهبی دارند و عبادات را انجام می دهند.
یکی دیگر گفت: افرادی که به شما مراجعه میکنند مذهبی هستند، ما بین بچهها هستیم، اینطور نیست.
البته یک نفر هم مخالفت کرد و گفت که بروز مذهبی داریم که گفتم شما بله!
گفتم آمار وزارت علوم نشان میدهد که 67 درصد دانشجویان شریف بهطور منظم نماز میخوانند وکسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای 90 درصدند.
یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند!
یکدفعه یک نفر گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس #آمار بگیریم!
یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و چند نفر از خودتان با نظارت خودتان بشمارید.
نتیجه #خیلی_جالب بود:
بیش از 70 درصد کلاس روزه میگرفتند!
یعنی 31 نفر از 44 نفر!
نتیجهای که فکر میکنم برای همهی کلاس غیر منتظره بود.
***
به نظرم یکی از کارهای ضروری، پایش و منتشر کردن آمار دقیق دینداری مردم ایران است؛ عموم مردم ایران دیندارند، شبهای قدر و اعتکافها، نشانههایی از آنند.
برنامهریزان فرهنگی باید به این حقیقت توجه کنند و در مخاطب شناسی دچار اشتباه نشوند.
ظاهر افراد کل هویت آنها نیست، قضاوت بر اساس ظاهر، بسیاری اوقات ما را به تحلیل اشتباه میکشاند و این باعث میشود که برخورد خوبی با آنها نداشته باشیم و باعث طرد آنها شویم.
#تقوا_ثمره_روزه #رمضان_الکریم #اسلام #مردم #واقعیت
@mosabereh
🔸️#نشست_خبری
🔸️پویش حوزه ره بر
🔷️در راستای پیگیری مطالبات راهبردی رهبری از حوزههای علمیه تهران در سالگرد دیدار ۹۵/۲/۲۵
🔸️با حضور
🔺️حجتالاسلام و المسلمین میلاد علینیا " مسئول بسیج حوزه علمیه بقیهالله (عج) "
🔺️حجتالاسلام و المسلمین محمدحسن طاهایی (مسئول رسانه مجمع جهادی طلاب ولایی و انقلابی)
◽سه شنبه ۲۴ اردیبهشتماه ۹۸
◽میدان پاستور، قرارگاه جهادی طلاب انقلاب اسلامی
🔘همراه با پخش زنده از صفحه بسیج طلاب حوزه علمیه بقیهالله:
https://instagram.com/basij_tollab?utm_source=ig_profile_share&igshid=1lh6x6yaaqy1
🔸️🔷️🔸️🔷️🔸️🔷️🔸️🔷️🔸️🔷️
🔷️بسیج طلاب حوزه علمیه بقیهالله(عج)
🔴 @basijtollab
♻️ در گفتوگو با مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تبیین شد
🔵 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تبلور مهندسی و پیشوایی دین برای حیات دنیایی بشریت
🔷 با توجه به اهمیت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نیز اخذ دیدگاه محققان و متفکران حوزوی، هفتهنامه افق حوزه در گفتوگوهایی مجزا نظرات برخی از اساتید و اندیشمندان حوزوی را جویا شده است. گفتوگو کوتاه ذیل حاصل همراهی جناب حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و عضو شورایعالی سازمان تبلیغات اسلامی است که در ادامه میخوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/Ol5SV
🔰 @ofogh_howzah
🔰 @kalam_enghelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 گزینه قطعی ملت ایران مقاومت است
⛔ مذاکره سم است؛ جنگ هم نمیشود
🔻 رهبرانقلاب، امروز: گزینهی قطعی ملت ایران، مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقبنشینی خواهد شد.
👈 این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد.
👈 نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که میدانند که به نفعشان نیست.
🔺️ این برخورد، برخورد ارادهها است و ارادهی ما قویتر است، چون علاوه بر ارادهی خود، توکل به خدا را هم داریم. ۹۸/۲/۲۴
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از سید مصطفی مدرس
🔺حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ ناگفته هایی از بودجه مراکز پژوهشی حوزوی
🎥 فیلم کامل هفتمین قسمت از برنامه #چهارسو، گفتگو با حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار، پژوهشگر و استاد دانشگاه:
▫️«جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام #فقه_نظام که بتواند نظامات کلان را درک کند.
▫️به اعتقاد من حوزه #اجتهاد را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و #تحقق و #عینیت_بخشیدن به امر مستنبط است.
▫️علم در #دیالکتیک با #عینیت تولید میشود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت.
▫️فقیه قرار است #مدیر باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها #متخصص باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است.
▫️من غرب را دستکم نگرفتهام و نمیگیرم، اما اینکه #مدرنیته هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیتهای عالم اسلامی برای مواجهه و #تصرف در آن قفل شده است.
▫️غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد میکند، اما بنده به آنچه که آقای #مهدی_نصیری درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند.
▫️در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید #دروغ است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند.
▫️ #پژوهشگاه_فقه_نظام به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود.
▫️به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند.
▫️یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. #وزارت_نفت ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت.
▫️#آینده_مرجعیت در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. #جریان_سنتی امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیشبینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع #منکوب خواهد شد.»
🔹مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/h5sYA
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
هدایت شده از گام دوم انقلاب
The-Second-Phase-of-the-Revolution-Statement-addressed-to-the.pdf
2.21M
💥 The “Second Phase of the Revolution” Statement addressed to the Iranian nation
☄ دوستان بیانیه گام دوم انقلاب به زبان انگلیسی رو به دوستان انگلیسی زبان معرفی بفرمایند.
#Second_Phase_of_the_Revolution
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔥 کانال #گام_دوم_انقلاب 🔥
☄کانالی متفاوت برای #جوانان
هدایت شده از گام دوم انقلاب
4400-1.pdf
835.2K
في أجواء الذكرى السنويّة الأربعين لانتصار الثّورة الإسلاميّة ودخول الجمهورية الإسلامية فصلاً جديداً من الحياة، أصدر الإمام الخامنئي بياناً هامّاً شكر فيه مشاركة النّاس المشرّفة والكاسرة لشوكة الأعداء في مسيرات الحادي عشر من شباط، ثمّ تطرّق إلى شرح مميّزات المسار المشرّف الذي قطعته الجمهورية الإسلاميّة طوال أربعين عاماً وبركات الثورة الإسلاميّة المذهلة التي أوصلت إيران العزيزة إلى مكانة تليق بالشعب وشدّد سماحته على الأمل الواقعي بالمستقبل ودور الشباب الاستثنائي في خطوّ الخطوة العظيمة الثانية باتجاه تحقيق المبادئ، وبعد ذلك وجّه سماحته خطابه للشباب وبناة مستقبل إيران الإسلاميّة موضحاً مستلزمات هذا الجهاد العظيم ضمن ٧ عناوين أساسيّة.
☄دوستان بیانیه گام دوم انقلاب به زبان عربی رو برای دوستان عربی زبان معرفی بفرمایند.
#الخطوة_الثانية_للثورة_الإسلامية
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔥 کانال #گام_دوم_انقلاب 🔥
☄کانالی متفاوت برای #جوانان
مدرسه راهبری علم و عمل
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب (آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسل
.
عرض سلام و قبولی طاعات
رفقایی که تصمیم بر شرکت در اردوی #اسلام_ناب دارند، سریعتر برای ثبتنام در سایت اقدام بفرمایند. (ظرفیت محدود است)
هدایت شده از دغدغههای حوزوی
💠دینپژوهان؛ نسل جدید سخنرانان مجالس مذهبی
🖋محسن حسام مظاهری
♦️وعظ و سخنرانی در محافل مذهبی، بهطور تاریخی و سنتی یکی از شئون روحانیت بوده است. اما در دورهی معاصر، بهویژه از دههی 20 به بعد، در روندی تدریجی و به دلایل مختلف (که در کتاب بعدیام به آنها خواهم پرداخت) پای سخنرانان غیرروحانی و «مکلا» هم به مجالس مذهبی گشوده شده است. در یک دستهبندی کلی، این سخنرانان غیرروحانی را به چند دسته میتوان تقسیم کرد:
🔺دستهی اول: نویسندگان و محققان دینی
افرادی صاحبنظر در مباحث دینی که بعضاً سابقهی تحصیلات حوزوی هم داشتهاند، اما پس از تضییقات دورهی رضاشاه، لباس روحانیت را کنار گذاشتند. مانند: محمدتقی شریعتی و محمد محیط طباطبایی.
🔺دستهی دوم: روشنفکران دینی
افرادی عمدتاً با عقبهی دانشگاهی و غیرحوزوی که گسترهی فعالیت و مأموریتشان فراتر از تبلیغ دین، بازسازی اندیشهی دینی را شامل میشود. کسانیکه منتقدان قرائت رسمی از دین بوده و رقیب مهمی برای روحانیت بهشمار میروند. مانند علی شریعتی، عبدالکریم سروش و مصطفی ملکیان.
🔺دستهی سوم: نخبگان اجتماعی دغدغهمند
افرادی که نوعاً تحصیلات و شغلشان ربطی به دین نداشته و فاقد سوابق حوزوی و مطالعات رسمی علوم دینی هستند، اما دغدغهی تبلیغ دینی و باور به ناکارآمدی روحانیت در این حوزه آنها را به مطالعات و سخنرانی مذهبی کشانده است. مانند: مهدی بازرگان، فخرالدین حجازی و علیاکبر پرورش.
🔺دستهی چهارم: وعاظ مکلا
افرادی که مشخصاً و بهطور حرفهای به وعظ اشتغال دارند و بعضاً عقبه و تحصیلات حوزوی دارند اما به هردلیل لباس روحانیت بر تن نکردهاند و روش و رویکرد تبلیغیشان چندان تفاوتی با وعاظ روحانی ندارد. مانند: محمد اسدی گرمارودی، سیدمرتضی خاتمی، محمدعلی انصاری، محمد دولتی، مهدی توکلی و مهدی قاسمی.
🔺دستهی پنجم: سیاستمداران مذهبی
شخصیتهای سیاسی و «انقلابی» که در مجالس مذهبی سیاسی سخنرانی میکنند و نوعاً تمرکزشان بر تحلیل مسایل سیاست روز کشور است. مانند علیاکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل، حسن عباسی و علی اکبر رائفی پور.
🔺دستهی ششم: دانشگاهیان متدین
اساتید و چهرههای دانشگاهی در علوم مختلف (از علوم انسانی گرفته تا حتی علوم فنی و مهندسی و پایه) که علاقمند به مباحث دینی بوده و وجههی مذهبی دارند. مانند: محمود گلزاری و غلامعلی افروز.
🔺دستهی هفتم: محققان تاریخ اسلام
ارتباط مستقیم تقویم مناسکی با وقایع تاریخی اسلام و شیعه، مباحث تاریخی را به یکی از محورهای اصلی مجالس مذهبی تبدیل کرده و همین زمینهساز حضور محققان تاریخ اسلام در این مجالس شده است. محققانی که نوعاً روششان در بررسی و تحلیل تاریخ، متفاوت از مباحث تاریخی روحانیان و وعاظ است و بههمیندلیل برای گروهی از مخاطبان غیرسنتی جذابیت بیشتری دارد. مانند سیدجعفر شهیدی و صادق آیینهوند.
♦️در سالهای اخیر و بهموازات افول برخی از دستههای مذکور، شاهد شکلگیری تدریجی جریان تازهای از سخنرانان غیررروحانی هستیم:
🔺دستهی هشتم: دینپژوهان
اقبال به مباحث حوزههای فلسفهی دین و جامعهشناسی دین (که خود موضوعی قابل تأمل و نیازمند بررسی مستقل است) سبب شده بانیان برخی مجالس مذهبی سراغ محققان و نویسندگان دینپژوه بروند و نام جامعهشناسان و اهالی فلسفه بر تابلوی مراسمات مذهبی نقش بندد. اما یک تفاوت مهم این دسته را از همهی دستههای قبلی (علیرغم اختلافات چشمگیری که باهم داشتند) متمایز میکند:
♦️همهی هفت دستهی قبلی، حتی روشنفکران، «از دین» سخن میگفتند و سخنرانیِ دینی داشتند. و این درست همان کارکردی بود که از مناسک دینی و مراسم مذهبی انتظار میرود. یعنی حفظ، تثبیت و تقویت باور دینی. اما دینپژوهان نه «از دین»، بلکه «دربارهی دین» سخن میگویند. دین برای آنها بهتبع حوزهی فعالیت علمیشان یک ابژه است. هفت دستهی قبلی از زبان دین و بهعنوان نمایندهی دین با مخاطب سخن میگفتند و برای پرسشهایش پاسخ دینی میجستند. اما دینپژوهان نماینده و زبان دین نیستند و نمیتوانند باشند. بلکه دین، طرف خطابشان است. لذا آنها بیشتر پرسش از دین دارند تا پاسخ دینی.
♦️توجه داشته باشید که داریم دربارهی سخنرانی در یک مراسم مذهبی به مناسبتی مذهبی (رمضان، محرم و...) در مکانی مذهبی (مسجد، حسینیه، هیئت) برای مخاطبان مذهبی سخن میگوییم؛ و نه ارایهی بحث و کنفرانس علمی در یک انجمن دانشگاهی یا همایش علمی تخصصی.
♦️خوب یا بد، این تمایزی است که درصورت استمرار و توسعهی فعالیت دینپژوهان در مقام سخنرانان مجالس دینی، پیامدهای مهمی به دنبال خواهد داشت و منشأ تغییراتی در فرم و درونمایهی مجالس مذهبی خواهد شد.
-به نقل از کانال نویسنده
#سخنرانی
#منبر
#روحانیت
#دانشگاه
#دین
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0