eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.2هزار دنبال‌کننده
303 عکس
132 ویدیو
58 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
📱 علم‌گرایی افراطی، پشت پرده زیبایی علم تجربی 🔹در دوران دانش آموزی و سپس دانشجویی‌مان، فقط قسمت‌های زیبا و تزیین شدهٔ علم و را به ما گفتند و نتیجه‌اش این شد که بسیاری از ما آموزش دیدگان به مرز علم‌گرایی افراطی نزدیک شده‌ایم و چه بسا بعضی‌هامون توی این چاه هم افتاده باشیم. 🔹هدف من از نوشتن این مجموعهٔ بیست جلدی این است که زیبایی‌های علم و ساینس (که واقعا چشمگیر و محیرالعقول است) دیدگاه ما را غیرمعقول نسازد. علم و ساینس و خصوصا ریاضیات را به پیش می‌بریم اما آن را در حد و اندازهٔ خودش در سیستم باورهای خودمان جای می‌دهیم. به منظور دستیابی به یک بینش معقول، فقط یک راه داریم. علم را از همان سرچشمه‌اش بشناسیم و آشپزخانه‌ای که در آن این محصولات زیبا فرآوری می‌گردد را ببینیم. 🔸علاقه‌مندانِ به فلسفه فیزیک و فلسفه ریاضیات را به این کانال دعوت بفرمایید👇 https://eitaa.com/philosophyofscienceforstudents
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | اعتراف به وجود خدا، تنها گزینه باقی‌مانده برای دانشمندان 🔸سخنان جمعی از اختر فیزیکدانان جهان در رد نظریهٔ لاورنس کراوس و استفان هاوکینگ در مورد جهانی از هیچ (عدم) بر خلاف تصور ، علم با دین در تضاد نیست و دانشمندان از مفهوم دینی استفاده می‌کنند زیرا تمام فرضیه‌های علمی در مورد ایجاد جهان به بن‌بست می‌رسد و باید یک نیروی ماورای ماده با علم خود جهان را بوجود آورده باشد. 🔸و همین نیروی فرامادی، جهان هستی را در این حالت نگه داشته است. همان نیروی فرامادی که در مفاهیم دینی به آن خدا می‌گویند اما لجاجت بعضی از افراد (آتئیست‌ها و خداناباوران) باعث می‌شود به هر نظریهٔ عجیب و به دور از عقل رجوع کنند و چون به خودشان قول داده‌اند که وجود خدا را هرگز نپذیرند پس در برابر واقعیت ایستادگی می‌کنند و آن سخنان دانشمندان که باب میلشان نیست را انکار می‌کنند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| پر تکرارترین ادعاهای آتئیست‌ها ۱.ماده، ازلی است و خود به خود به وجود آمده است. ۲.انرژی، همیشگی است؛ نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود. ۳.همهٔ موجودات محصول فرگشت داروینی (انتخاب طبیعی و جهش‌های تصادفی) هستند و از این رو خالقی وجود ندارد. ۴.اکثر دانشمندان علوم تجربی، فرگشت داروینی را قبول دارند. ۵.دانشمندان توانسته‌اند در آزمایشگاه، سلول بسازند و طبق آزمایش میلر، حیات به طور شانسی روی زمین ایجاد شده است. ۶.دین، عامل خشونت و تروریسم است. ۷.نه تنها بنیادگرایان افراطی، بلکه مومنان معتدل نیز خطرناک هستند. ۸.علوم تجربی، نیاز بشر را پاسخ می‌دهد، لذا نیازی به دین نیست. ۹.اکثر دانشمندان، آتئیست (خداناباور) هستند. ۱۰.نظمی در جهان وجود ندارد و وسعت عظیم جهان و وجود میلیارد‌ها سیاره و ستاره نشان می‌دهد همه‌چیز شانسی است پس خدا وجود ندارد. ۱۱.داوکینز وجود مجموعه منظم مثل بویینگ ۷۴۷ را ناشی از تصادف می‌داند و مدعی است که این پیچیدگی نشانگر تکامل است و دلالت بر عدم وجود خدا دارد. ۱۲.خدا، یک فرضیه علمی است، لذا باید از روش ساینتیفیک اثبات گردد؛ ولی چون قابل اثبات حسی و تجربی نیست، پس وجود ندارد. ۱۳.جهان، نقطه آغاز زمانی ندارد؛ پس آغازگر ندارد. در نتیجه چیزی بیرون از جهان نیست که آنرا به وجود آورده باشد. ۱۴.اصل عدم قطعییت هایزنبرگ در فیزیک کوانتوم، نشان می‌دهد همه چیز ناشی از شانس و تصادف است و خدا وجود ندارد. ۱۵.کراوس و هاوکینگ مدعی‌اند اگر به دنیای زیراتمی بروید، ذراتی وجود دارند که خود به خود به وجود می‌آیند و از بین می‌روند. ۱۶.طبق نظریه‌ چندجهانی (جهان‌های موازی)، میلیاردها جهان به غیر از جهان ما وجود دارد و از این رو، جهان ما ناشی از شانس و تصادف است. ۱۷.کراوس و هاوکینگ در کتاب‌های خود یعنی "جهانی از هیچ" و" طرح بزرگ" ادعا کرده‌اند که جهان می‌تواند با توجه به قوانین کوانتومی از هیچ به وجود آید. ۱۸.دانشمندان نوروسائنس و عصب شناس، منشاء هوش و آگاهی انسان را در مغز پیدا کرده‌اند. از این رو، اموری متافیزیکی همچون روح و خدا وجود خارجی ندارد. 📩 فرهیختگان ارجمند می‌توانند سایر ادعاهای مستند آتئیست‌ها را از این طریق به اشتراک بگذارند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
84-05-23.mp3
10.8M
🎧 | نقش دین در زندگی انسان حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره): 1️⃣ نقش دین در زندگی انسان چیست؟ 2️⃣ ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟ 3️⃣ دین چه مشكلی را از ما حل می‌‌‌‌‌كند؟ 4️⃣ اگر كسی دین نداشته باشد چه می‌‌‌‌‌شود؟ 5️⃣ آیا ممكن است چیزی جایگزین دین شود؟ 6️⃣ آیا جایگاه دین در مسجد و در قلب انسان است؟ 7️⃣ آیا دین فقط رابطه قلبی انسان با خداست و به دانشگاه، بازار، وزارتخانه‌‌‌‌‌ها، روابط بین‌‌‌‌‌الملل، بازرگانی خارجی، تصمیمات بانک مركزی و شورای اقتصاد ربطی ندارد؟ و ... 👈 مطالعه متن کامل این جلسه mesbahyazdi.ir/node/333 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
4_5904316920772956400_1_1.mp3
22.05M
🎧 | جلسه آشنایی با فلسفهٔ 🎙 دکتر مهدی همازاده 📍قم، دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 «انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه ادیان‌ و مذاهب» با همکاری «انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران» و «انجمن علمی فلسفه دانشگاه اصفهان» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش دهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📗 | در موضوع هوش مصنوعی مبانی نظری، مکاتب، ایده‌ها و الزامات اخلاقی هوش مصنوعی، دست‌مایه کتاب‌های زیادی بوده است که در زبان فارسی، برخی این موارد را می‌توان نام برد: ۱. ماده و آگاهی: چرچلند ۲. الهیات سایبر: قائمی‌نیا ۳. دین دیجیتال: هاشم‌پور ۴. کتاب نانوشته: شاهی ۵. جادوی هومص: بهاری ۶. انسان خداگونه: هراری ۷. فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... ۸. هنر هوش مصنوعی: سخاوت ۹. فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی ۱۰. انقلاب هوش مصنوعی: روبن لی ۱۱. هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها: کسینجر ۱۲. انسان بودن در عصر هوش مصنوعی: تگمارک ۱۳. گودل، اشر، باخ: یاخته گران‌سنگ ابدی: هوفشتاتر ۱۴. هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران: حسینی مقدم ۱۵. هوش سفید؛ از اخلاق ماشین تا ماشین اخلاقی: عبدخدایی و... ✅ در ماه اخیر، برخی از این کتاب‌ها را مطالعه کردم: ▪️فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... مجموعه مقالاتی است از بزرگان فلسفه درباره ماهیت تکنولوژی که شاپور اعتماد ترجمه کرده است. کتابی است بسیار عمیق و جریان‌ساز که محور آن، مقاله هایدگر می‌باشد که در آن، تکنولوژی را نه ابزار بلکه نوعی بینش می‌شمارد. مقاله آیدی درباره تقدم تکنولوژی بر علم است و از تفاوت مواجهه انسان شرقی و انسان غربی با تکنولوژی سخن می‌گوید. مقاله مکنزی درباره نگاه مارکس به ابزار و تکنولوژی و نقش آن در نظام‌های طبقاتی است و مقالات دیگری که ارزش سال‌ها اندیشیدن دارد. ▪️کتاب نانوشته؛ دن کیشوت در عصر هوش مصنوعی: شاهی ادعا می‌شود که این کتاب را یک هوش مصنوعی که قرار بود کتابخانه‌های آنلاین را خلاصه کند، با نام مستعار در سال ۲۰۱۳، درباره بیماری کتاب‌خوان‌ها نوشته است؛ بدون آنکه برای این کار برنامه‌ریزی شده باشد. ادعایی که به لحاظ فلسفی و تکنیکی و شواهد تاریخی، قابل اثبات نیست. هر چند مدعای اصلی کتاب به افسانه شبیه است. اما علی شاهی در خلال آن، نکات قابل تامل فراوانی درباره زندگی، روان‌شناسی، احساسات انسانی، آگاهی، روش مطالعه و تغییر معنای آن‌ها در عصر هوش مصنوعی بیان شده است. ▪️فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی دکتر محمود خاتمی در این کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای، مبانی و خاستگاه‌های مکاتب و نظریات هوش مصنوعی و نقدهای وارد بر آن‌ها را در فلسفه ریاضی، فلسفه ذهن، روان‌شناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه تکنولوژی، اخلاق و... پی می‌گیرد و سعی می‌کند مهم‌ترین نقدهای فلسفی به آن را بیان نماید. به لحاظ اهمیت این کتاب، امیدوارم در آینده، معرفی و نقد جامعی بر آن بنگارم و خلاصه این کتاب را به صورت نموداری، ترسیم و تقدیم علاقه‌مندان نمایم. ✍ دکتر علیرضا آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام 🔹پس از دو روز فعالیت، عصر دیروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. 🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. 🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذا یلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح می‌دهیم شنوای صدای ذی‌نفعان (بی‌خدایان، آتئیست‌ها و آگنوتیسیت‌ها) باشیم» مورد حمایت طیف‌های سلفی، نوسلفی و... این کنگره قرار گرفت. 🔹در بیانیه‌ اختتامیه‌ مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانه‌گرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن می‌زند اجتناب کنند. ✍ پانوشت: پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است. منبع: مسلمونا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش یازدهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| هفتمین نشست از سلسله نشست‌های نسبت معنویت با علم و هنر جدید با موضوع: تأملاتی نظری در باب تکامل با سخنرانی: دکتر میثم توکلی بینا «عضو هیأت علمی گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» 📆شنبه مورخ ۲۸ مرداد ⏰ ساعت ۱۷ شماره تماس جهت ثبت‌نام: ۰۹۳۶۷۹۴۲۳۸۷ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
چرا دین چرا یک دین.pdf
435.6K
✍️ | چرا دين؟ چرا یک دین؟ چرا اسلام؟ ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر حميدرضا شاكرين 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin