84-05-23.mp3
10.8M
🎧 #صوت | نقش دین در زندگی انسان
حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی (ره):
1️⃣ نقش دین در زندگی انسان چیست؟
2️⃣ ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟
3️⃣ دین چه مشكلی را از ما حل میكند؟
4️⃣ اگر كسی دین نداشته باشد چه میشود؟
5️⃣ آیا ممكن است چیزی جایگزین دین شود؟
6️⃣ آیا جایگاه دین در مسجد و در قلب انسان است؟
7️⃣ آیا دین فقط رابطه قلبی انسان با خداست و به دانشگاه، بازار، وزارتخانهها، روابط بینالملل، بازرگانی خارجی، تصمیمات بانک مركزی و شورای اقتصاد ربطی ندارد؟
و ...
👈 مطالعه متن کامل این جلسه
mesbahyazdi.ir/node/333
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
4_5904316920772956400_1_1.mp3
22.05M
🎧 #صوت | جلسه آشنایی با فلسفهٔ #هوش_مصنوعی
🎙 دکتر مهدی همازاده
📍قم، دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 «انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب» با همکاری «انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران» و «انجمن علمی فلسفه دانشگاه اصفهان»
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗 #معرفی_کتاب | در موضوع هوش مصنوعی
مبانی نظری، مکاتب، ایدهها و الزامات اخلاقی هوش مصنوعی، دستمایه کتابهای زیادی بوده است که در زبان فارسی، برخی این موارد را میتوان نام برد:
۱. ماده و آگاهی: چرچلند
۲. الهیات سایبر: قائمینیا
۳. دین دیجیتال: هاشمپور
۴. کتاب نانوشته: شاهی
۵. جادوی هومص: بهاری
۶. انسان خداگونه: هراری
۷. فلسفه تکنولوژی: هایدگر و...
۸. هنر هوش مصنوعی: سخاوت
۹. فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی
۱۰. انقلاب هوش مصنوعی: روبن لی
۱۱. هوش مصنوعی و آینده ما انسانها: کسینجر
۱۲. انسان بودن در عصر هوش مصنوعی: تگمارک
۱۳. گودل، اشر، باخ: یاخته گرانسنگ ابدی: هوفشتاتر
۱۴. هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران: حسینی مقدم
۱۵. هوش سفید؛ از اخلاق ماشین تا ماشین اخلاقی: عبدخدایی
و...
✅ در ماه اخیر، برخی از این کتابها را مطالعه کردم:
▪️فلسفه تکنولوژی: هایدگر و...
مجموعه مقالاتی است از بزرگان فلسفه درباره ماهیت تکنولوژی که شاپور اعتماد ترجمه کرده است. کتابی است بسیار عمیق و جریانساز که محور آن، مقاله هایدگر میباشد که در آن، تکنولوژی را نه ابزار بلکه نوعی بینش میشمارد. مقاله آیدی درباره تقدم تکنولوژی بر علم است و از تفاوت مواجهه انسان شرقی و انسان غربی با تکنولوژی سخن میگوید. مقاله مکنزی درباره نگاه مارکس به ابزار و تکنولوژی و نقش آن در نظامهای طبقاتی است و مقالات دیگری که ارزش سالها اندیشیدن دارد.
▪️کتاب نانوشته؛ دن کیشوت در عصر هوش مصنوعی: شاهی
ادعا میشود که این کتاب را یک هوش مصنوعی که قرار بود کتابخانههای آنلاین را خلاصه کند، با نام مستعار در سال ۲۰۱۳، درباره بیماری کتابخوانها نوشته است؛ بدون آنکه برای این کار برنامهریزی شده باشد. ادعایی که به لحاظ فلسفی و تکنیکی و شواهد تاریخی، قابل اثبات نیست. هر چند مدعای اصلی کتاب به افسانه شبیه است. اما علی شاهی در خلال آن، نکات قابل تامل فراوانی درباره زندگی، روانشناسی، احساسات انسانی، آگاهی، روش مطالعه و تغییر معنای آنها در عصر هوش مصنوعی بیان شده است.
▪️فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی
دکتر محمود خاتمی در این کتاب ۱۰۰۰ صفحهای، مبانی و خاستگاههای مکاتب و نظریات هوش مصنوعی و نقدهای وارد بر آنها را در فلسفه ریاضی، فلسفه ذهن، روانشناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه تکنولوژی، اخلاق و... پی میگیرد و سعی میکند مهمترین نقدهای فلسفی به آن را بیان نماید. به لحاظ اهمیت این کتاب، امیدوارم در آینده، معرفی و نقد جامعی بر آن بنگارم و خلاصه این کتاب را به صورت نموداری، ترسیم و تقدیم علاقهمندان نمایم.
✍ دکتر علیرضا آزاد
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #فیلم | خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام
🔹پس از دو روز فعالیت، عصر دیروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد.
🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذا یلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح میدهیم شنوای صدای ذینفعان (بیخدایان، آتئیستها و آگنوتیسیتها) باشیم» مورد حمایت طیفهای سلفی، نوسلفی و... این کنگره قرار گرفت.
🔹در بیانیه اختتامیه مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانهگرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن میزند اجتناب کنند.
✍ پانوشت:
پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزههای علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است.
منبع: مسلمونا
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاع_رسانی | هفتمین نشست از سلسله نشستهای نسبت معنویت با علم و هنر جدید
با موضوع: تأملاتی نظری در باب تکامل
با سخنرانی: دکتر میثم توکلی بینا
«عضو هیأت علمی گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»
📆شنبه مورخ ۲۸ مرداد
⏰ ساعت ۱۷
شماره تماس جهت ثبتنام:
۰۹۳۶۷۹۴۲۳۸۷
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
چرا دین چرا یک دین.pdf
435.6K
✍ #یادداشت | از هیچ!
🔸نئوداروینیستهای خداناباور در دانش زیستشناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود میرسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل میدهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره میگیرند.
🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیکدانان خداناباور میگویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیتهایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شدهاند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شدهاند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است.
🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بیعلت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق.
🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟
🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان میدهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره میشوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفتهایم!
🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح میشود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت میگردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه میتواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد!
🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از اینرو، ملاحظه میشود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی پاسخ خواهد ماند.
🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل میشود که جالب توجه است. او مینویسد: «چه چیزی به آن خلاء میگوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر میرسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است».
✏️ حجّتالاسلام دکتر احمد منصوری
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
💠دسترسی آسانتر به محتواهای کانال علم و دین
#یادداشت
#صوت
#عکسنوشت
#فیلم
#معرفی_کتاب
#جزوه
#مغالطات_ملحدین
#کتاب_الکترونیکی
#خبر
#تیزر
#تبادل_تبلیغ
#اطلاع_رسانی
#پادکست
#ارسالی_مخاطبین
#گزارش_تصویری
#کلیپ_صوتی
#معرفی_مقاله
#طرح
#معرفی_کانال_نقد_الحاد
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11