2. خیرخواه، سوز درون دارد و با این سوز درونی، غیر خدا را ذوب میکند. قلب او برای کمک به دیگران میتپد.
3. خیرخواه، اوّاه است. همواره نگران و مضطرب است از این که چرا کوتاهی کرده، چرا نتوانسته مولایش را راضی کند. او پیوسته به خودش اعتراض دارد.
4. مردم را در زندگی خود سهیم میکند. در واقع دیگران در سایهی زندگی او، زندگی میکنند.
از امام حسن(ع) پرسیدند: زندگانی چه کسی بهتر است؟ حضرت فرمود: کسی که مردم را در زندگانی خود سهیم کند. دوباره پرسیدند: زندگانی چه کسی بدترین است؟ حضرت فرمود: کسی که در سایهی زندگانیاش هیچ کس زندگی نکند (از او بهره نبرد) (فرهنگ سخنان امام حسن(ع)، ص542 و 543).
5. او خود را بین خدا و مردم قرار میدهد. از اینرو هرچه خود دوست دارد برای دیگران نیز میپسندد و آنچه را اکراه دارد، برای دیگران نیز نمیخواهد (نهج البلاغه، نامه31).
6. او اهل تألیف قلوب است. قلبها را به هم نزدیک میکند، از تفرقهافکنی و دوبههمزنی بیزار است و صلح و سازش میآفریند.
7. خیرخواه، مؤدّب به آداب الهی است. در واقع خیرخواهی مصداق ادب است و شرخواهی، مخالف آن. ادب هم چیزی نیست جز انتخاب بهترین و زیباترین گزینهها. لذا ادب از نشانههای خیرخواهی است.
درجه ی ایمان فاطمه علیها السلام
رسول گرامی اسلام درباره ی دخترش حضرت فاطمه علیها السلام می گوید: «إنَّ إبْنَتیِ فاطِمَةَ مَلَأ اللهُ قَلْبَها وَ جَوارِحَها إیماناً وَ یَقیناً إلی مَشاشِها»
«به تحقیق دخترم فاطمه، قلب و تمام جوارحش مملو از ایمان و یقین گشته، به طوری که بالاتر از آن مرتبه، ایمان و یقینی قابل تصور نیست.»
از این حدیث و سخنان قبل در می یابیم که ایمان فاطمه علیها السلام نه صرفاً ایمان قلبی است که در حد یک باور و اعتقاد درونی باشد و اعمال او تحت تأثیر شرایط، محیط، عادت، تربیت و …. قرار گیرد؛ و نه صرفاً جنبه ی فعلی و عملی دارد. بلکه رسول خدا درباره ی ایمان وی می فرمايد: «خداوند قلب و عمل او را مملو از ایمان کرده است.»
هر چند گفته شد ایمان فراز و نشیب و اوج و حضیض دارد و تحت تأثیر عوامل و شرایط ممکن است تغییر کند اما فاطمه علیها السلام چه در زمان حیات پیامبر و چه در مدت کوتاه زندگانیش پس از رحلت او، از ایمانی در اوج برخوردار بود و از این رهگذر است که رسول خدا درباره ی او چنان حدیثی را فرمود.
فاطمه علیها السلام به مقامی رسیده که بالاتر از آن متصور نیست؛ ایمان به خداوند و روز رستاخیز چنان سراسر وجود مبارک دختر پیامبر را در بر گرفته بود که در میان زنان زمان خود و پس از آن هیچ زنی نبوده که همتا و همپای او باشد و در میان تمام زنان جهان در طول دوران هستی فقط سه زن توانسته بودند به مقامات بسیار والایی نایل شوند. 1- مریم علیها السلام 2-حضرت خدیجه علیها السلام 3- آسیه همسر فرعون.
تمام وجود فاطمه علیها السلام در ذات ربوبی ذوب گردیده بود و جز وجه پروردگار و لقای الهی چیز دیگری نظر او را به خود جلب نمی کرد، هنگامی که پیامبر از او درباره ی کمبود و نیازهایش می پرسد جوابی می دهد که برای ما تکان دهنده است، می گوید: «لذّتی که از بودن در محضر حضرت حق نصیب من می گردد چنان مرا در خود غرقه می نماید که از هر خواهش و حاجتی غافل و بی نیاز می گردم، و شوق وصال او همه ی نیازها را و کاستی ها را از یادم می برد و مرا جز به تماشای وجه مقام ربوبی به چیز دیگری فرصت نمی دهد.»
آری! عشق و ایمان فاطمه به خدایش چنان ریشه دار و عمیق بود که پس از یک کار سخت روزانه، تمام شب را بیدار می ماند و به راز و نیاز با محبوب سپری می نمود و آنقدر در محراب عبادت بر پای می ایستاد و دعا می کرد که پاهایش تاول می زد.
از داستان انفاق پيراهن در شب عروسی توسط بانوی دو عالم حضرت زهرا(سلام الله عليها) چه درس هایی می توان گرفت؟
از داستان انفاق پيراهن توسط حضرت زهرا(س) در شب عروسی، درس هایی می توان گرفت؛ اول: در هر زمانی، حتي در شب عروسی نباید از توجه به فقراء و نيازمندان غافل شد. دوم: براي انفاق كردن بايد بهترين کالا را انتخاب كرد و خوب است بين لباس نو و کهنه، لباس نو را انفاق كرد و لباس کهنه را برای خود انتخاب کنیم، زیرا حضرت زهرا(س) لباس نو و زيبای عروسی خود را انفاق كرد و به جای آن لباس کهنه را براي خود برداشت. سوم: الگو برداری حضرت زهرا(س) از حضرت خديجه(س) و پيامبر(ص) برای همه حجت است.
🦋انسانها به همدیگر انرژی مثبت یا منفی میفرستند (مثلاً با خیرخواهی با حسادت) که میتوان بازتابش را حس کرد، و حال ما را خوب یا بد میکند. حالا اگر خدا از بندهای خوشش بیاید و به او لبخند بزند و انرژی مثبتی برایش بفرستد، آیا این بنده متوجه نمیشود؟!
🔻 حال خوش معنوی یعنی حس قشنگی که در پس لبخند خدا برای ما پدید میآید. پس برای رسیدن به حال خوش معنوی باید کاری کنیم که خدا خوشش بیاید و لبخند بزند (کارهایی مثل ترک گناه، استغفار و...) حال خوش معنوی، بازتاب بشارت و لبخند خداست که یک شادیای را در جان آدم تزریق میکند و حالش را خوب میکند!
#استادپناهیان
#اسرار_الهی_آرامش 🦋
🦋راهکارهای #نفوذ_کلام
👌خیلی از اوقات دوست داریم حرفهایمان اثر داشته باشد و اطرافیانمان را تحت تاثیر حرف هایمان قرار دهیم.
منجمله همسر،فرزند،مادر،پدر،شاگرد و....
✅مسلما اگر حرفهای ما در خانه ویا هر مکان دیگری تاثیر کم وناچیزی،داشته باشد در تنش و ناارامی های، ما نقش بسزایی را ایفا می کند.
✅نفوذ کلام ،چیست وراهکارهای رسیدن به آن چگونه است؟
💯نفوذ کلام یعنی تاثیر سخن.💯
✅ حتما شما هم با افرادی برخورد نموده اید که حرفشان تاثیر دارد و به قول معروف به دل می نشیند.
و شاید خود شما هم از آن افراد باشید.
🌿🌺🌿
👌تاثیر کلام مانند کشاورزی است که سه عامل در آن موثر است.
✅ زمین مستعد و حاصل خیز،
✅ بذرخوب و سالم و
✅کشاورز ماهر و خبره.
👌و اگر بهترین کشاورز بذر ناسالم را بکارد یا زمین شوره زار باشد، حاصلی نخواهد داشت.
✅و به همین جهت حتی سخن انبیاء هم در افرادی که زمین دلشان مانند شوره زار پذیرای حق نبوده تاثیر نگذاشته است.
💕🌿💕
💖اما وقتی قلب و دل مستعد باشد و سخن سخن خوب، گاهی سریع اثر می گذارد که نشان قابلیت گوینده است
🌟💫🌟
♨️اکنون سوال مهم این است که چگونه می توان نفوذ کلام پیدا کرد؟
✅از آموزه های دینی دو عامل مهم تر برای نفوذ کلام را یادآور می شوم.
💕🌿💕
1⃣عامل بودن،
وقتی کسی به آنچه می گوید خودش عمل نماید خداوند به کلام او اثر می دهد.
👌پس پدری که به پسرش می گوید به نمازت اهمیت بده، خوش اخلاق باش، یا مادری که به دخترش می گوید نظم داشته باش، پوشش خداپسند را رعایت کن و نیز معلمی که به دانش آموزان از خوش قولی و خیرخواهی می گوید و مبلغی که مردم را به نیکی ها دعوت می نماید اگر خودش به این موارد عمل کرده باشد حرفش دلنشین است و الّا بی اثر خواهد بود.
2⃣ عامل دوم که پس از عامل بودن نفوذ کلام را بیشتر و بیشتر می کند، عبادت و بویژه نماز شب است.
✳️چنانکه خداوند در سوره مبارکه مزمّل آیه6 می فرماید:
💕«بیداری در دل شب و عبادت شبانه گام ها را استوار و سخن را نافذ می کند.»💕
✅عبارت «اَقوَمُ قِیلًا» را می توان اینگونه معنی کرد که نماز شب به سخن( قیل) قوام و محکمی می بخشد و سخن را نافذ می کند.
〰🌺〰
✴️امید آنکه با عمل به داشته ها و استفاده از عبادت شبانگاهی سخنی نافذ داشته باشیم و در دعوت دیگران به خوبی ها موفق باشیم.
#حجت_الاسلام_مهدی_عدالتیان
#اسرار_الهی_آرامش
May 11
السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمانِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ
💚 اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲
یکی از مهمترین نشانههای رفتاری یک انسان موحّد در ارتباط با دیگران، نُصح و خیرخواهی است. چنانکه پیشتر اشاره شد، رفتار، زاییدهی اندیشه است، از اینرو خیرخواهی زاییدهی خیراندیشی است و اساساً به گفتهی پیامبر(ص) «دین، عبارت است از خیراندیشی؛ الدِّينُ النَّصِيحَةُ. (ابن حيون،1385ق، ج2،ص47)
بنابراین هر مؤمنی باید با کمال خلوص و یکرنگی تلاش کند افزون بر دفع نارواییها و ناپسندیها از برادران مؤمن خود، خیر نیز به آنها برساند.
1. راهنمایی و مشاوره
یکی از مصادیق خیراندیشی و خیررسانی، نمایاندن راه درست از کژراهه است که بارزترین جلوهگاه آن، مشاوره میباشد. مشاوره در روایات از جایگاه ویژهای برخوردار است. از جمله آن که از آن با عنوان چراغ هدایت، تکیهگاه مطمئن، ابزار احتیاط و دوراندیشی، ایمنیبخش از لغزش و ندامت یاد شده که هیچکس، هیچگاه از آن بینیاز نیست.
البته گفتنی است که مشورتی سودمند و اثربخش خواهد بود که مشورت دهندهاش از سلامت ایمانی، اخلاقی و عقلانی برخوردار باشد. از اینرو ما در روایات از مشورت با شخص ترسو، بخیل، حریص، پست و فرومایه و دروغگو نهی و در مقابل به بهرهگیری از نظرات افراد عاقل، متدیّن، دلسوز، رازدار، باتجربه و دوراندیش توصیه شدهایم.
2. اندرز دادن
هرکس در هر مرتبهای نیازمند نصیحت و اندرز دیگران است. اساساً انسان کمالطلب همواره در تلاش است تا از هر چیزی و هرکسی پند بگیرد و از آن در راه کمال خویش بهره جوید. او پیوسته طالب اندرز دیگران است.
البته پنددهنده هم باید شرایطی داشته باشد تا پندش به دل نشیند و اثر گذارد. او باید نخست نصیحتگر خود باشد. یعنی خودساخته باشد و از روی دلسوزی و اخلاص نصیحت کند. از اینرو در سخن ناصح ناصالح اثری نیست که: «النَّصِيحَةُ مِنَ الْحَاسِدِ مُحَالٌ» (صدوق، 1413، ص58).
ناصح باید اندرزش را بهسان هدیهای تقدیم دیگران کند. همچنین نصیحت ناصح باید فقط و فقط بر محور حق باشد نه منفعت شخصی یا گروهی یا چیز دیگر.
او باید در اندرز دادن، اعتدال را رعایت کند تا اندرزش سبب ملامت و دیگری نشود و اثر منفی نداشته باشد. نصیحت او باید به اندازهی ادراک پندگیرنده باشد و از همه مهمتر آن که از نصیحتِ شخص، نزد دیگران بپرهیزد که: «نُصْحُكَ بَيْنَ الْمَلَإِ تَقْرِيعٌ»؛ (تمیمی آمدی، 1366، ص225) نصيحت كردن تو در جماعت سرزنش كردن است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹این ڪَـــ🌹ــــل هاے زیبا
🍀با یہ عالمــہ انرژے مثبت
🌹تقـــــــــــــــدیم بہ شما
🍀روز خوبـــــــــــــــے
🌹پیش رو داشته باشید
#حدیث
🔅 #حضرت_ادریس_علیه_السلام :
🔸 ما يَثقُلُ فِي الميزانِ إلَا النِّيَّةُ الصّادِقَةُ ، وَالأَعمالُ الطّاهِرَةُ ، وكَفُّ الأَذى ، وَالنَّصيحَةُ لِجَميعِ الوَرى .
🔹 آنچه ترازو[ ى اعمال ] را [ به نفع انسان ]سنگين مى كند ، چيزى نيست جز نيّت درست ، اعمال پاك ، آزار نرساندن و خيرخواهى براى همه مردم .
📚 بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۴۶۵
3420860563.mp3
8.68M
#تکنیک_های_مهربانی 💞 ۳۹
در همه حال مهربان بودن و کار خیر کردن نشانه ی زیرکی نیست!
انسان زیرک کسیه که بدونه کجا و به چه کسی باید محبت کنه!
#استاد_شجاعی 🎙
مجموعه سبک زندگی انسانی
@ostad_shojae_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزه در غزه
🔹در رخدادی معجزهوار نوزادی که
اولین روزهای جنگ غزه متولد شده بود، پس از ۳۷ روز زنده از زیر آوار بیرونش آوردن
خیلی عجیبه این واقعه!
داستان حضرت موسی بر روی
رود نیل براتون تداعی نشد؟!
سرباز جنگ رسانه#احمد_نوایی