#نهج_البلاغه
💠 صبربردو گونه است: یکی صبر در آنچه آن را ناخوش می داری و یکی صبراز آنچه آن را دوستش می داری.
📚 #حکمت_55
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۵۵
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ صبر بر دو گونه است: يكى صبر در آنچه آن را ناخوش مىدارى و يكى صبر از آنچه دوستش مىدارى.
✍ نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمىرسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است؛ گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى.
🔹 پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این موانع بسیار وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مىماند و به مقصد نمىرسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌤چطور به امام زمانمون سلام کنیم؟
#امام_زمان
#سلام_فرمانده
#نهج_البلاغه
💠 دل های انسان ها وحشی ورمنده است، هرکس باآنهاانس گیرد،روبه سوی اومی کنند.
📚 #حکمت_50
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۵۰
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ دلهاى انسان ها وحشى و رمنده است، هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مىكنند!
✍ اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمىشناسد نوعى احساس بيگانگى مىكند؛ ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مىشود.
🔹 ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى. شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: «سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مىبخشد: با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند.»
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۳۶
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ، أَسَاءَ الْعَمَلَ
💠 كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است.
✍ بدون شک آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است؛ ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.
🔹 چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مىسپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مىشمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مىکند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مىشود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود.
🔹 در حالى که اگر دامنه آرزو را کوتاه مىکرد و به آنچه مورد نیازش بود قناعت مىنمود، وقت کافى براى رسیدن به وظایف الهى و اندوختن ذخیره هاى آخرت پیدا مىکرد و از آلوده شدن به حرام در امان مىماند و عزت و کرامت خود را بر باد نمىداد.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══