eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
17هزار عکس
11.1هزار ویدیو
641 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی نخست‌وزیر هند، که در میان رهبران بریکس نزدیک‌ترین به آمریکا است و حامی هندوهای افراطی و با مسلمانان و میراث فرهنگی ایران هم میانه‌ای ندارد، چنین به فارسی توئیت می‌زند و به عکس یادگاری با رییس‌جمهور ایران افتخار می‌کند، یعنی حساب کار دست همه آمده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
♻️ جنگ شناختی یعنی چه؟ یعنی برای تغییر ذائقه جامعه، خلق واژه می‌کنند تا با جایگزینی آنها به جای واژه‌هایی که بار معنایی منفی دارند و برخلاف آیین ملی و دینی ما هستند، فرهنگ جامعه را تغییر دهند. مثلا : بی‌حیایی 👈 خوش‌برخورد بودن خیانت و هرزگی 👈 آزادی بی‌حجابی👈 آراستگی حیا 👈 خجالتی بودن عفاف 👈 امّل بودن امربه‌ معروف‌ و‌ نهی‌ از منکر 👈 فضولی بله با این روش ساده رسانه‌ای اما تاثیرگذار، شناخت ذهن مخاطب از حوادث اطرافش را تغییر می‌دهند. در این حالت دیگر نیازی به «جنگ نظامی» نیست. کشته‌های جنگ شناختی، با «میل» خود همان کاری را می‌کنند که با جنگ نظامی «مجبور» به انجام آن بودند. اما راه چاره: قوی کردن «ذهن» با بومی‌‌سازی ابزارهای ارتباطی و «رسانه»‌های نقطه‌زن برای تقویت «شناخت‌های خودی» و از پای درآوردن «شناخت‌های بیگانه» *حمید رسایی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
چهار نکته در تفاوت «فرهنگ جهانی مدرن» با «فرهنگ جهانی اربعین» ۱. فرهنگ جهانی مدرن در جهان اسلام فرهنگی بیگانه، تحمیلی، و التقاطی است، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین، امری درون زا و برآمده از عمق تاریخ و باورهای شرقی و اشراقی است. ۲. فرهنگ جهانی مدرن، فرهنگی برآمده از انسان این جهانی است که قصدی برای ابدیت ندارد و نهایت زندگی اش هم در اینجا و اکنون خلاصه میشود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین برآمده از انسانی است که در همین جهان قصد نیل به ابدیت و هستی بی نهایت دارد. ۳. فرهنگ جهانی مدرن به سمت چندگانگی، بی هویتی و نهیلیسم می رود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین به سمت توحید معناداری و رشد متراکم انسانی پیش می رود. ۴. بالاخره دین در فرهنگ جهانی اربعین برخلاف فرهنگ جهانی مدرن نه در حال خصوصی شدن، بلکه در حال شمولیت و عمومیت است. عمومیت دین و دینداری در فرهنگ اربعین، عالم لاهوت را به تدریج به دنیای ناسوت متصل کرده و زمینه های نجات انسانِ زوال یافته را با بازگشت حقیقت به عرصه تاریخ فراهم می کند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
خبرنگار شبکه ZDF در افریقای جنوبی: 🔴۲۳ کشور برای ورود به BRICS تقاضا داده بودند که فقط با شش کشور موافقت شد، ولی مهمترین اتفاقی که افتاد ورود عربستان و ایران به بریکس بود. 🔴عربستان توسعه اقتصادی بریکس را بالا خواهد برد و ایران وزن سیاسی و استراتژیک را... 🔴در واقع ورود ایران به بریکس یک اعلان جنگ سیاسی و استراتژیک جنگ شرق به غرب بود. روسای جمهور روسیه و چین برای ورود ایران خیلی تلاش کردند، 🟡حالا شما صحبتهای این خبرنگار آلمانی را با صحبتهای غربگرایان خائن و وطن فروشان ضد ایران مقایسه کنید،که می‌گفتند چین نمی خواهد ایران عضو بریکس شود! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌نسبت بریکس با هژمونی غرب نکته ضروری برای تحلیل عضویت ایران،عربستان،امارات ،مصر و آرژانتین در گروه بریکس این است که ما درک کنیم هژمونی غرب بر دنیا در چه مرحله ای از بازداردنگی قرار دارد قدرت غربی ها و آمریکا در چالش های متنوع جهانی در چه مرحله ای از بازدارندگی قرار دارد؟ تا بدقت روشن شود قدرت گروه بریکس در کجای معادله و ماهیت قدرت جهانی است و چه نسبتی با رشد محسوس قدرت ترکیبی بلوک شرق دارد باید بپذیریم غربی ها از جایگاه سابق خود که همیشه در کانون تحولات دنیا حاضر بودند و پای ثابت مسائل و چالش های مهم بین الملل بودند فاصله محسوسی گرفته اند سیاست آفندی قدرت های منطقه ای در قاره آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی(در زمینه های امنیتی ،سیاسی ،اقتصادی) برای ورود به معادلات جهانی اساس ضعف نظام تک قطبی آمریکا بود آن ها برای کنترل قدرت های منطقه ای سناریوی لازم و هدفمند برای مهار آن ها در ذیل هژمونی خود نداشتند دور شدن قدرت هایی نظیر ایران،عربستان،برزیل و... از آمریکا به ضرر غرب و آمریکایی ها تمام شد ،آن ها نتوانستند چالش ها را ذیل هژمونی خود حل و فصل کنند و برای حفظ هژمونی، اپوزیسیون مقتدری در قالب گروه بریکس و شانگهای و .... ساختند و این یکی از بزرگ ترین اشتباهات آن ها بود که مرتکب آن شدند اگر بخواهیم از منظر منافع آمریکا، سیاست آن ها در قبال چالش های جهانی و ظهور قدرت های منطقه ای را ارزیابی کنیم می‌بینیم عامل اصلی افزایش قدرت بلوک شرق به رهبری چین و روسیه سیاست های غلط آمریکایی ها در قبال قدرت های منطقه ای بود و بدون تردید برای آن ها هزینه های بیش تری خواهد داشت با اضافه شدن غول های انرژی،سوخت و ترانزیت جهان یعنی ایران،عربستان و امارات و همگرایی قدرت های بزرگ در بریکس که تولید ناخالص داخلی آن ها برای اولین بار از آمریکا پیشی گرفت،می توان تایید کرد که بریکس وارد مرحله جدیدی از کنشگری برای کاهش قدرت نرم آمریکا در تحولات جهانی شده است بنابراین صرف نظر از اهدافی که برای گروه بریکس تعریف شده و آنچه که در ذهن اعضای این گروه می گذرد ،باید بگوییم که ماهیت بریکس پیوسته در حال تضعیف غرب در معادلات جهانی و همچنین در سایر المان ها از جمله اقتصاد و انرژی و ترانزیت است حضور بزرگان انرژی جهانی یعنی ایران و عربستان و امارات در بریکس بدون تردید به قدرت چانه زنی بریکس در دنیا کمک می کند و طبیعتا باتوجه به جایگاه مهم این گروه در اقتصاد جهانی ،فرصت های بی نظیری را در اختیار اعضای جدید قرار خواهد داد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
18.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ورود متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰ 🎥 روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای انگلستان از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه خود را اشغال و به تهران حرکت کردند. در این ویدیوی کوتاه تصاویری از سلطه بیگانگان در ایران و استفاده از منابع کشور در جنگ جهانی دوم را مشاهده می‌کنیم ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 🔴 متفقین سوم شهریور 1320، ایران را اشغال کردند و ارتش مدرن رضاخان نتوانست حتی 3 روز مقاومت کند. اما در 8 سال مقابل استکبار، حتی یک وجب از خاک ما در اشغال نماند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
🔺 ورود متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰ 🎥 روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای انگلست
‍ ‌‌ ✅ ایرانی و تنهایی‌اش ‍[به بهانه‌ی سوم شهریور ماه، زادروزِ زنده‌یاد استاد محمّدعلی اسلامی‌ندوشن] ✍️ محمدعلی اسلامی‌ندوشن ایران پس از شکست تیسفون یکپارچگی ارضی و اقتدار امپراتوری خود را از دست داد، ولی در مقابل به اقتدار فرهنگی‌ای دست یافت که پیش از آن هرگز نداشته بود و از آن پس تا قرن‌ها یعنی بگوییم تا استقرار حکوت صفویّه قلمرو ایران قلمرو فرهنگی ماند نه ارضی که عادتاً محدودۀ یک کشور به آن شناخته می‌شود. ایران از طاهریان تا صفویّه به کجا گفته می‌شد؟ درست معلوم نبود. خراسان برای خود کشوری بود و فارس و آذربایجان و ری و غیره و غیره نیز هریک سرزمینی. چه بسا اوقات مجزّا و هریک خود دارای حکومتی. آنچه این سرزمین‌ها را در ارتباط با همدیگر نگاه داشت، دین و زبان مشترک بود و مقداری مشترکات فرهنگی که بی‌آنکه چندان نامی از خاک ایران در میان باشد، خصوصیّاتی را به بار می‌آورد که می‌توانست هرگاه لازم شد نام ایران بر آن اطلاق گردد و این همان هویّت این قسمت از خاک بود که ما اکنون به نام ایران می‌شناسیم و در طی زمان پاره‌هایی از آن جدا شده است. مردمانی که در محدودۀ این جغرافیا زندگی می‌کرده‌اند با همۀ دوردستی فاصله‌ها و گاه اختلاف لهجه و زبان و گاه تفاوت آیین (شیعه و سنّی) و تفاوت اقلیم و تفاوت حکومت، تابع یک جریان مشترک ایرانیّت می‌شدند که اهمّ آن عبارت بود از زبان فارسی دری (به عنوان زبان تفاهم کتابی و ادبی و فکری)، نوعی دریافت فرهنگی مشترک (از طریق مثل‌ها، مواعظ رایج و آثار بزرگ ادبی و قصّه‌ها و ادبیّات عامّه)، پایبندی به بعضی رسوم و آداب (چون نوروز و اعیاد مولود و فطر و مراسم عروسی و عزا) و به‌طور کلّی نوعی حافظۀ تاریخی مشترک که از تاریخ افسانه‌ای ایران ملهم شده بود و نوعی چشمداشت مشابه از آینده که از مجموع تفکّر اسلامی – ایرانی سرچشمه می‌گرفت. با پدید آمدن زبان فارسی، مسیر تاریخی ایران تغییر کرد و استقلال فکری و فرهنگی و بعد سیاسی او تسجیل گشت. سعدی با آنکه یکی از بین‌المللی‌ترین شخصیت‌های ایرانی است و سی سال در گردش و سفر بود، بوی ایران و بوی شیراز از سراسر آثارش ساطع است. او ایران را در کوله‌بارش به همراه خود می‌گردانده است. این ایرانیّت در روح او چنان عمیق بود که دوری سی‌ساله ذره‌ای از طراوت آن نکاست. مولوی را بگیریم که تمام عمر خود را در یک کشور ترک‌زبان به سر برد و در همسایگی آن حلب و دمشق عرب‌زبان بودند و هرگز پای به ایران ننهاد، با این حال چه کسی بالاتر از او حماسۀ ایران اسلامی را سروده است؟ همان حضور مولوی کافی بود که شهر قونیه تبدیل به یک جزیرۀ ایرانی شود و یا برعکس، فرهنگ ایران و زبان فارسی چنان قلمرو گسترده‌ای داشته باشد که بتواند تا شامات و روم شرقی را هم دربر بگیرد و این هردو درست است. تاریخ این چهارده قرن اخیر ایران تاریخ تلاش فکری و فرهنگی بوده است، مصروف بر آنکه لطمۀ مهاجم و خارجی به حداقلّ تنزّل داده شود، از میان تندباد حوادث و جنگ‌ها و غارت‌ها راهی به سوی تداوم ایرانیّت باز بماند و هیچ‌یک از این سوانح نه یورش و نه اشغال و نه این اواخر استثمار فرهنگی ریشۀ آن را قطع نکند که از نظر ایرانی: تا ریشه در آب است، امید ثمری هست... 🔴 منبع: ایران و تنهائیش، محمّدعلی اسلامی ندوشن، تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۶، ص ۲۳۲ - ۲۳۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
‍ ‌‌ ✅ ایرانی و تنهایی‌اش ‍[به بهانه‌ی سوم شهریور ماه، زادروزِ زنده‌یاد استاد محمّدعلی اسلامی‌ندوشن]
‍ ‌ ✅ ایران را از یاد نبریم ✍️ محمدعلی اسلامی‌ندوشن ایران شاید سخت‌جان‌ترین کشورهای دنیاست. دوره‌هایی بوده است که با نیمه‌جانی زندگی کرده، اما از نفس نیفتاده و چون بیمارانی که می‌خواهند نزدیکان خود را بیازمایند، درست در همان لحظه که همه از او امید برگرفته بودند، چشم گشوده است و زندگی را سرگرفته. به‌رغم تلخ‌کامی‌ها ما حق داریم که به کشور خود بنازیم. کمر ما زیر بار تاریخ خم شده است، ولی همین تاریخ به ما نیرو می‌دهد و ما را بازمی‌دارد که از پای درافتیم. قوم ایرانی در سراسر تاریخ خود از اندیشیدن و چاره جستن بازنایستاده. دلیل زنده بودن ملّتی همین است. آن‌همه مردان غیرتمند، آن‌همه گوینده و نویسنده و حکیم و عارف، آن‌همه سرهای ناآرام پروردۀ این آب و خاک‌اند. به تولای نام اینان است که ما به ایرانی بودن افتخار می‌کنیم. چه موهبتی از این بزرگ‌تر که کسی بتواند فردوسی و خیّام و حافظ و مولوی را به زبان خود آنان بخواند؟ و برای آنکه بتوان آنان را تا مغز استخوان احساس کرد همان بس نیست که فارسی بیاموزند، باید ایرانی بود. نباید بگذاریم که مشکل‌های گذرنده و نهیب‌های زمانه گذشته را از یاد ما ببرد. ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند آنیم که از شکوه و غنای گذشتۀ خود الهام بگیریم؛ زیرا در آستانۀ تحوّلی هستیم. خوشبختانه ضربه‌هایی که بر سر ایران فرود آمده است هرگز بدان گونه نبوده که او را از گذشتۀ خود جدا سازد. حملۀ تازیان شاهنشاهی ساسانی را از هم فروریخت. کاخ‌ها خراب شد و گنج‌ها بر باد رفت، اما روح ایرانی مسخّر نگردید. ترک عثمانی و غز و مغول و تاتار چون میهمانانی بودند که چند صباحی بر سر سفرۀ ایران نشستند. اینان آمدند و رفتند بی آنکه بتوانند ایران را با خود ببرند. در همان زمان‌هایی که پیکر ایران لخته‌لخته شده بود و هر پارۀ آن در سلطۀ حاکم خودی یا بیگانه بود، روح او پهناور و تجزیه‌ناپذیر مانده بود. ایران واقعی تا بدانجا گسترده می‌شد که تمدّن و فرهنگ و زبان او در زیر نگین داشت. ایران همواره استوارتر و ریشه‌دارتر از آن بوده است که به نژاد یا مسلک سلطان یا خان یا فاتحی اعتنا کند. قلمرو ایران قلمرو فرهنگی بوده و تمدّن و زبان مرزهای او را مشخص می‌داشته است. تاریخ جاودان هر ملتی تاریخ تمدن و فکر اوست؛ مابقی وقایع گذرنده‌ای هستند که ارزش آنها سنجیده نمی‌شود مگر در کمکی که به بهبود زندگی و تأمین رفاه مردم زمان خود کرده‌اند. تاریخ واقعی تاریخ سیر بشریت به سوی ارتقاء است. ازاین‌رو ما چون به گذشتۀ خود نگاه می‌افکنیم چندان بدان کاری نداریم که در فلان عهد چه کسی بر ایران فرمان می‌رانده یا مرزبانان ایران در کدام خط پاسداری می‌کرده‌اند. سیر معنوی قوم ایرانی و جنبش‌ها و کوشش‌های او برای ما مهم است. ما دوران اعتلای ایران را دورانی می‌دانیم که تمدن و فرهنگ به شکفتگی گراییده و دوران انحطاط ورا دورانی می‌دانیم که تمدن و فرهنگ دستخوش رکود و فساد گردیده. 🔴 منبع: «ایران را از یاد نبریم»، محمدعلی اسلامی ندوشن، یغما؛ سال سیزدهم، فروردین‌ماه ۱۳۳۹، شمارۀ اول، ص ۲-۳ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🎙 | عفو نشانه بزرگ‌مردی 🔹 ولْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ. 🔸 ببخشید و چشم بپوشید، آیا دوست ندارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. ✍️ عفو و گذشت از خطاهای دیگران، نه‌تنها موجب خشنودی خداوند می‌شود و انسان را از رحمت بیشتر الهی بهره‌مند می‌کند، بلکه او را در میان مردم نیز عزیز و سربلند می‌سازد. 📚 نور: 22. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️کلیپ خانم دکتر لوسی، آلمانی الأصل است و از هامبورگ آمده. دکترای فیزیک دارد. کنار حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام با او ملاقات کردیم. از چرایی و چگونگی مسلمان شدنش حرف زد و ... اینکه چرا جاده نجف به کربلا را سِحرآمیز میداند . 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📸 نشانی مراکز درمانی در مسیر پیاده‌روی اربعین 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✅غبار قافلهٔ زائران... ✍ در شرح حال شاعر اهل بیت، «ابوالحسن جمال الدین خلعی» آمده است که در خانواده‌ای ناصبی متولد شد. مادرش او را نذر راهزنی و قتل زائران سیدالشهدا علیه‌السلام کرده بود. چون فرزند به بلوغ رسید، مادر او را به نواحی کربلا فرستاد و منتظر زائران شد. ناگاه خوابش برد. قافله‌ای از زوار از آنجا عبور کردند و گرد و غبار آنجا بر او نشست. خواب دید که قیامت شده و دستور دادند او را به جهنم ببرید، ولی آتش به خاطر آن گرد و غباری که بر ظاهر او نشسته بود، به وی نمی‌رسید. از خواب بیدار شد و از نیت خود برگشت و دوستدار اهل بیت شد و زمانی طولانی ساکن کربلا گشت [و به مدح اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) همت گماشت]. 📚 برگرفته از «تلخیص کتاب گران‌سنگ الغدیر» 📖 ص ۵۰۱ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعریف جدید دموکراسی در منطق براندازان براندازان مدعی دموکراسی معتقدند نظر اکثریت جامعه هر چه باشد مشروعیت دارد و باید اجرا شود، ولی همین جماعت وقتی مردم طبق خواست آنها از ربع پهلوی حمایت نمی کنند مردم ایران را بی شعور میخوانند در منطق براندازن احترام به مردم و رای مردم تنها در صورتی مشروعیت و موضوعیت دارد که در راستای امیال آنها باشد‌. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گریه صاحب موکب و مادرش در یکی از نقاط جنوبی عراق به دلیل اتمام عبور زوار اربعین از منطقه اونها و تمام شدن توفیق خدمت به زوار سیدالشهداء علیه السلام... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
◾️ سالروز درگذشت حجه الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی ◼️حجه الاسلام روح‌الله حسینیان (زاده ۱۳۳۴ در آباده ) رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود و نمایندگی تهران را در مجلس هشتم و نهم بر عهده داشت ◼️وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در روستای صغاد آباده در ۱۵ سالگی به حوزه علمیه قم و مدرسه ولیعصر(عج) و سپس مدرسه حقانی رفت و طی هشت سال از آن فارغ‌التحصیل شد. اغلب آثار این مؤلف در زمینه تاریخ سیاسی و تشیع بوده‌است ◼️وی از ابتدای دهه ۶۰ وارد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شد و در سال ۱۳۶۲ به سمت قائم مقامی دادستانی انقلاب اسلامی مشهد منصوب شد. جانشینی دادستانی تهران و سیستان و بلوچستان از دیگر پست‌های وی بوده‌است. دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران، رئیس شعبه ۴ دادگاه ویژه روحانیت از دیگر پست‌های وی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است. وی پس از حجه الاسلام سید حمید روحانی و تغییر هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست این مرکز رسید. 🕊شادی روحش صلوات 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹چهارم شهریور، روز کارمند بر تمامی تلاشگران فعال در سازمانها، نهادها و ادارات مبارکباد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹رهبر معظم انقلاب:شهید رجایی و باهنر هم حقيقتا از کسانی بودند که امروز برای ما دو نقطه برای همین مفاهیم والا و باارزش محسوب می شوند؛ یعنی حقیقتا آنچه آن‌ها را به حرکت وامی‌داشت، عشق به عدالت و عشق به ارزشهای انقلاب و اینها بود. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_6345401255.pdf
2.44M
آشنایی با اولین کتاب یک جاسوس ✳️به‌مناسبت انتشار خبر مرگ یعقوب نیمرودی يعقوب نيمرودی نماينده موساد، وابسته نظامی اطلاعاتی رژيم صهيونيستی و تاجر معروف يهودی در ايران، بيش از سی سال تلاش نمودكه به نفع خود و رژيم اقدامات حيرت‌آوری را رقم بزند. اين يهودی صهيونيست عراقی الاصل با نشر سه عنوان كتاب با محوريت مأموريت در تهران، زندگی و كار و داستان ماجرای مک‌فارلين، تمام زندگی و فعاليت خود به عنوان يک «جهود» واقعی را به تصويركشيده و با انتشار اين سه عنوان اثر به زبان عبری و نه حتی به زبان انگليسی (چه رسد به فارسی) ماهيت خودبرتربين و صهيونيست خويش را فرياد می‌كند. روزهای تهران اولين كتاب نيمرودی است. این کتاب در چهار فصل تنظيم شده و هر فصل دربرگيرنده بخش‌هايی است كه در اين مقال برای اطلاع اوليه مخاطب تا قبل از انتشار كامل اثر در آينده نزديک، مروری بر آن خواهيم داشت... ضمیمه: مقاله «روزهای تهران»، علیرضا سلطانشاهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان 1401. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_6345448799.pdf
3.15M
بخشی از ترجمه کتاب «روزهای تهران» ✳️به‌مناسبت انتشار خبر مرگ یعقوب نیمرودی 🔹زمانی كه در حال نگارش مقاله‌ای برای معرفی روزهای تهران در شماره قبل بوديم، فكر نمیك‌رديم كه آماده‌سازی و طی كردن مقدمات چاپ كتاب تا اين حد طول بكشد. 🔸از آنجايی كه بسياری از علاقه‌مندان در انتظار انتشار اين اثر هستند، بر آن شديم كه تا زمان انتشار كتاب، از فرصت چاپ فصلنامه استفاده كرده و به صورت پياپی بخش‌هايی از كتاب را منتشر نماييم. 🔹شايان ذكر اســت بنياد تاريخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نظر دارد تا سه عنوان كتاب نيمرودی را پس از ترجمه منتشر نمايد... ضمیمه: مقاله «روزهای تهران(ترجمه کتاب/بخش اول»، علیرضا سلطانشاهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 74-73، پاییز و زمستان 1401. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 کارشکنی های ابراهیم یزدی در ارتش به روایت شهید سپهبد قرنی 🔻بخش هایی از متن استعفای شهید سپهبد قرنی خطاب به امام خمینی 🔸...معاون نخست‌وزیر انقلاب [ابراهیم یزدی] که خود را واضع مقررات و می‌داند بدون آنکه بداند ارتش چه موقعیت و چه امکاناتی دارد و متأسفانه بدون آنکه حتی اینجانب را طرف مشورت قرار دهد، هر روز دستوراتی صادر می‌نماید که ارتش بایستی شاهد لطمه‌ای دیگر بر روحیات افسران و افراد خود و افتادن مقداری سلاح و مهمات با مال و منال ملت مستضعف که برای ارتش تهیه شده است، به دست افراد ناصالح و وابسته خارجیان که آن هم با توجه به تعلیمات عالیه امام که را توصیه می‌فرمایند مغایر است و ناگزیر تن می‌دهد و دعا می‌کند تا شاید هر چه زودتر به این اعمال ناآگاهانه خود واقف شوند و خاتمه دهند.( ترکیب، التقاط و ترور، صص۹۳-۹۱) پنجم شهریور؛ سالروز فوت 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلم
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹ما همه عمار های رهبر آزاده ایم لب گشاید،بهر یاری اش همه جان داده ایم تا قیامت صف به صف لشگر به لشگر جان به کف بهر پشتیبانیش در سنگر این انقلاب آماده ایم 🌹 نهم صفر سالروز شهادت عمار یاسر در سال ۳۷ هجری قمری 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ رسیدن به «قله»، یعنی رسیدن به «ظهور» ▪️و هر آدرسی و تفسیری غیر از این، اشتباه است. ✍️ مصطفی امیری ▪️رهبری، فرمودند: «آن روزی که به قله برسیم، دشمنی‌ها تمام خواهد شد»[1] ▪️صرفا و تنها با «واقعه شریف ظهور» است، که دشمنی‌ها، تمام خواهد افتاد. ▪️و قبل ظهور، دشمنی‌ها نه تنها کاسته نمی‌شود بلکه «تقابل»، به اوج می‌رسد. ▪️قله یعنی «تمدن اسلامی»[2]، آن «پدیده یکتا و بی‌همتا»[3] در آینده تاریخ و «خورشید ولایت عظمی»[4] ▪️قله یعنی «يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلاَهُمْ شُهَدَاءُ»[5] ▪️قله یعنی «انقلاب و پرچم را تقدیم امام عصر و حضرت صاحب و کشته‌های‌شان شهید هستند». ▪️آیت‌الله خامنه ای: انقلاب، قطعا به ظهور، متصل خواهد شد. ▪️«این حکومت، قطعا به زمان ظهور حضرت ولیعصر خواهد پیوست. این را من به طور یقین می‌توانم قول بدهم»[6] ▪️آری، به قله نزدیک شدیم[7] ▪️قله یعنی ظهور. ▪️آدرس اشتباه ندهید. ☑️ پی‌نوشت: ▪️«آن روزی که به قله برسیم، دشمنی‌ها تمام خواهد شد»: 1. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19996 ▪️«تمدن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةالله است. در دوران ظهور، تمدن حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد»: 2. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451 ▪️«حوادث اخیر به ما خبر می‌دهد، پدید‌ه‌ای یکتا در آینده تاریخ در راه است»: 3. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=44747 ▪️«گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ ارواحنافداه هست، نزدیک خواهد کرد»: 4. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673 ▪️نعمانی، الغیبة، ص۲۷۳: 5. http://lib.eshia.ir/15220/1/273 ▪️نظریه انتظار در اندیشه رهبری، ص۱۵۲ 6. khamenei.ir ▪️آیت‌الله خامنه‌ای: «شیب تند را گذر کردیم و به قله‌ها نزدیک شدیم»: 7. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=53571 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir