کودتای ۱۲۹۹ ایران و مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی
با کودتای ۱۲۹۹ یک رژیم وابسته در ایران روی کار میآید و با توجه به حساسیتی که مسلمین نسبت به مهاجرت یهودیها به فلسطین داشتند، رژیم پهلوی کارگزار تسهیل انتقال یهودیان منطقه به فلسطین میشود. در واقع یک ترمینالی برای مهاجرت میشود. یهودیان افغانستان، یهودیان از بخارا و برخی دیگر از سرزمینهای ماوراءالنهر، از روسیه میآیند و خود یهودیان ایران.
البته یهودیان ایران میلی به مهاجرت نداشتند، ولی جریاناتی در داخل کشور وجود داشتند که تشویق میکردند و سعی میکردند با ایجاد هراس در بین یهودیان ایران آنها را به مهاجرت تشویق کنند. حتی در سالهای اول، مهاجرت خیلی کمی از ایران اتفاق افتاد.
بعد از کودتا کنسولگریهای ایران هم در این فعالیت شرکت میکردند؛ مخصوصا در شامات با توجه به اینکه ما کنسولگری نداشتیم، فردی به نام عینالملک هویدا، پدر امیرعباس هویدا، نخستوزیر دوره پهلوی دوم، این وظیفه را به عهده میگیرد. عینالملک هویدا از وابستگان فرقه ضاله بهائیت میرود و در شامات جایی را بهعنوان کنسولگری ایران راهاندازی و شروع به دادن روادید به یهودیانی میکند که قصد دارند به فلسطین مهاجرت کنند. در اینجا اصلا صورت مسئله عوض میشود و دیگر مهاجرت یهودیان به آنجا تلقی نمیشود. برخی حتی بهعنوان مسلمان به فلسطین مهاجرت میکنند. تا جایی که کشورهای عربی به وزارت خارجه و دولت ایران (حکومت رضاخان) در خصوص رفتاری که کنسول خودخوانده ایران در شامات در خدمت به مهاجرت یهودیان انجام میدهد، اعتراض میکنند.
ما بلافاصله بعد از کودتا شاهد شکلگیری جریانهای صهیونیستی در کشور خودمان هستیم. حزب «صیونیت» در ایران تأسیس میشود. در یکی از مطبوعات منتشرشده در هند، که هنوز در اختیار انگلیسیها بود، آمده است که هدف از کودتا در ایران کمک به تأسیس رژیم و دولتی است که قرار است بهزودی در خاورمیانه تأسیس شود.
در همان مقطع در تهران شاهد این هستیم که نشریات یهودی به زبان فارسی منتشر میشود؛ یعنی سالهای ۱۹۲۱، ۱۹۲۲، ۱۹۲۳. اگر بخواهیم به شمسی بگوییم، میشود سالهای ۱۳۰۱ ـ ۱۳۰۲. نشریهای منتشر میشود به نام «حَیَیم» که فردی به نام شموئل حییم آن را اداره میکند. او نماینده بخشی از جامعه کلیمیان ایران در مجلس است؛ حتی در مجلس پنجم شورای ملی، البته با مخالفتهای جدی نیز از سوی جامعه کلیمی ایران مواجه بود. آنهایی که میدانستند حییم چه پیوندی با استعمار و تکاپوی استعماری دارد، او را نماینده خودشان نمیدانستند. البته تعدادی از جوانان کلیمی که شاید از پشت پرده ارتباطات حییم بیخبر بودند گرد او جمع شده بودند. در مقابل فرد دیگری بود به نام لقمان نهورای، که او هم از بخش دیگری از جامعه کلیمی ایران بود و بهعنوان نماینده در مجلس حضور داشت. اینها به صورت جدی با هم درگیر بودند.
علاوه بر نشریه حییم، نشریه دیگری منتشر میشد به نام «هِگولا». این دو، دو نشریه معروف یهودی در ایران بودند. در نشریه حییم خط ترویج صهیونیسم در ایران و حمایت از تشکیل دولت یهودی در فلسطین را میبینید. تیتر درشتی میزند با این عنوان که «فرزندان صهیون! پیش به سوی عرض موعود». ما در تمام شمارههای این نشریه این روند را شاهد هستیم. حتی در یک شماره که به صورت ویژه منتشر شد عکس تئودور هرتسل را وسط یکی از صفحات نشریه حییم میبینیم که درج و از او تقدیر میشود. هدف کلی این نشریه ترویج بحث مهاجرت و تأکید بر لزوم تشکیل دولت یهودی در فلسطین عزیز است. بهطور طبیعی این موضوع نمیتوانست از چشم مردم مسلمان ایران دور بماند.
بهائیها هم اساسا در ماجرای اشغال فلسطین وارد قدس میشوند، به عباس افندی لقب سِر و نشان شوالیه میدهند. این امتیازات را به خاطر خدماتی به او میدهند؛ خدمت در طول فعالیت انگلیسیها برای اشغال فلسطین و سست کردن پایههای امپراتوری عثمانی. اینها مؤثر بود. سلطان عثمانی چندین بار قصد کرد عکا برود و بساط اینها را جمع کند. اینها در تأسیس، اشغال و در تداوم نقشآفرین بودند. خاندان هویدا و برخی دیگر از خانوادههای دیگر در ایران که به اینها وابسته بودند در شکلگیری و تداوم بسیار مؤثر بودند.
در هر صورت فعالیت جریان صهیونیستی در ایران باعث میشود مردم مسلمان و علمای ایران عکسالعمل نشان بدهند. ما در سال ۱۳۰۲ در تهران شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی هستیم.
منبع:
پژوهشکده تاریخ معاصر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
نقشه راه آب کشور تصویب شد
🔹به موجب مصوبه شورایعالی امنیت ملی، «نقشه راه آب کشور» که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده، در جلسه شورایعالی آب به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور امینی مدیرعامل آبفای کشور رونمایی و به تصویب رسید.
🔹در این جلسه همچنین گزارشی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در بخش آب مورد بررسی قرار گرفت که به موجب آن در حوزه آبرسانی با هزار و ۵۸ میلیون مترمکعب توزیع آب در کشور، ۱۵۰ درصد هدفگذاری انجام شده و تعهدات ۴ ساله دولت در این زمینه، طی ۲ سال محقق شده است.
#دولت_مردمی
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴چرا ظالم ها همیشه غرق نعمت هستند؟
✅ آدمها سه دسته اند :
✨عینک
✨ملحفه
✨فرش
🔰وقتی یک لکه چایی بنشیند روی عینک بلافاصله آن را با دستمال کاغذی پاک می کنی
🔰وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه می گذاری سر ماه که با لباسها و ملحفه ها جمع شود و همه را با هم با چنگ می شویی!
🔰اما وقتی همان لکه بنشیند روی فرش میگذاری سر سال با دسته بیل به جانش می افتی .
❤️ خدا هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند.
💥بنده های پاک و زلال که جایشان روی چشم است تا خطا کردند بلافاصله حالشان را می گیرد (البته در دنیا و خفیف)
💥 دیگران را هم به موقعش تنبیه می کند آن هم با چنگ ...
💥 و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هایشان حسابی جمع شود ...
🌟قرآن کریم می فرماید: ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند...
و سر سال ( یا قیامت یا هم دنیا و هم قیامت) حسابی از شرمندگی شان در می آید...
#درس_اخلاق
📘در محضر آیت الله مجتهدی ره
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 پولهای ایرانی موشک میشوند؟!
🔸 کوکاکولا یکی از شرکتهایی است که همیشه بحث زیادی درباره اسرائیلی بودن آن وجود داشته و حالا که با توجه به حملات رژیم اسرائیل به غزه، موج تحریم این شرکت بالا گرفته؛ نگاهی انداختیم به روند حضور آن در ایران و رابطهای که با شرکت اصلی دارد.
#کوکاکولا
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ظاهرا دست به دست هم داده اید که کلا امید را در دل انقلابیها که هیچ، در دل مردم هم، بخشکانید!!
دعوت عناصر معلوم الحالی که بخاطر جرمهایشان، میبایست اکنون پشت میله های زندان، سماق میمکیدند در شبکه های رسمی سیما، این کور سوی امید در دل جامعه را برای تحقق عدل و مجازات خائنین، خواهد کشت.
آوردن چهره هایی نظیر ابطحی، آذری جهرمی و... به بهانه آزادی بیان و یا نشان دادن چهره کاریکاتوری از موضوع #تضارت_آرا، فقط یک تفسیر دارد و آن هم #نفوذ جدی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی!!
شنیده های تلخی هم از بازگشت افراد فاسدی نظیر #تنابنده و یا #علیخانی به قاب سیما، داریم که امیدواریم صحت نداشته باشد.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 آیا روز جهانی کوروش از قدیم توسط زرتشتیان گرامی داشته میشد و در منابع زرتشتی هم آمده؟!
🔆پاسخ:
♦️جایگاه روز جهانی کوروش در بین زرتشتیان:
🔮روز جهانی کوروش ، روزی که
می توان با یقین بیان کرد که در پیش 50 سال قبل، کسی از آن خبر نداشته است.
🔮آنچه مشخص هست اینکه، ۲۹ اکتبر برابر با هفتم آبان که بسیاری آن را به نام روز جهانی کوروش تبلیغ مینمایند ، در هیچ یک از منابع معتبر داخلی و خارجی ردپایی از این روز نیست.
🔮در میان تاریخنویسان و باستانشناسان کشور، کسی نیست که روز هفتم آبان را به عنوان روز جهانی کوروش جدی بگیرد و دلیل و سندی بر صحت این روز بیاورد. اگر چنین روزی درست باشد و دلیل معتبری بر آن باشد، یکی از گروههایی که باید چنین روز به اصطلاح بزرگی را پاسداری کنند و از یاد نبرده باشند، #زرتشتیان هستند.
🔮در ادامه برای روشن شدن این ماجرا چند #مجله #زرتشتیان بررسی میشود که از چه زمانی این روز جهانی ایجاد شده است و آیا قدمت دیرینه ای دارد یا خیر؟
🔮یکی از مجلات زرتشتیان که در سالهای پیش از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی توسط زرتشتیان چاپ میشده، مجله " #هوخت " است. وقتی این مجله و محتوای آن در ماه #آبان حتی برای پیش از انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد ، به دست می آید که چنین روزی در این #مجله بیان نشده و اصلا هیچ اثری از این روز جهانی در این مجله مربوط به زرتشتیان نیست.
🔮یکی دیگر از نشریههای زرتشتیان نشریه ای به نام #امرداد است که از سال 78 شروع به چاپ کرده است. زمانی که این نشریه هم مورد بررسی قرار میگیرد و شمارههای موجود این مجله بررسی و واکاوی قرار داده میشود، باز به دست می آید که این روز جهانی، چند سالی هست که توسط این نشریهی زرتشتی مورد آگاهی قرار گرفته و تا پیش از این اصلا نام و اثری از این روز به اصطلاح مهم وجود نداشته است.
🔮آخرین نشریهی زرتشتی که مورد بررسی قرار می گیرد، نشریه #فروهر هست که از سال 1345 شروع به کار کرده است. مطالب این نشریه نیز تا سال 1389 شمسی که مورد بررسی قرار گرفته، مشخص می کند که این روز جهانی نامی در این مجلهی زرتشتیان ندارد.
🔮نباید فراموش کرد که در تقویم زرتشتیان که هر ساله چاپ میشود، وقتی به روز 7 آبان برابر با 29 اکتبر میرسد، صفحه ای خالی را نمایش میدهد و اثری از این روز جهانی نیست.
در حالی که تمامی مراسمات و برنامههای زرتشتیان در این تقویم بیان شده است.
📚منابع:
۱.نشریه هوخت، آبان سال 1344، شماره 8 دوره 16
۲.نشریه امرداد، شماره 32، 22 آبان، 1380 / شماره 55؛ 7 آبان، 1381 / شماره 79، 16 آبان 1382 / شماره 103، 5 آبان، 1383
۳.نشریه فروهر، سال چهلم، شماره 7-8، مهر و آبان 1384 / سال چهل و دوم، شماره 423، مهر و آبان 1386 / سال چهل و سوم، شماره 429، مهر و آبان 1387/ سال چهل و سوم، شماره 435، مهر و آبان 1388
۴.سررسید سال 92، ناشر سالنامه ی راستی، مهندس پریرخ خسرویانی
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹اگر مدافعان حرم نبودن الان داعش داشت بدن فرضی کوروش رو از قبر بیرون می کشید و با پتک بقایای تخت جمشید را ویران می کرد. اینو گفتیم برا اونایی که دم از ایران میزنن و خائن به خون شهدا هستن .
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴نقد #کوروش در کلام شهید مطهری
♦️فرق است میان آزادی تفکر و آزادی عقیده. آزادی تفکر ناشی از همان استعداد انسانی بشر است که میتواند در مسائل بیندیشد. این استعداد بشری حتما باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است.
♦️اما آزادی عقیده، ناشی از تفکر صحیح و درست نیست. منشا بسیاری از عقاید، یک سلسله عادتها و تقلیدها و تعصبها است.عقیده به این معنا نه تنها راهگشا نیست بلکه زیانبارترین اثرات را برای فرد و جامعه بدنبال دارد.
♦️آیا در مورد انسانی که یک سنگ را میپرستد باید بگوئیم چون فکر کرده و بطور منطقی به اینجا رسیده و نیز به دلیل اینکه عقیده محترم است، پس باید به عقیده او احترام بگذاریم و ممانعتی برای او در پرستش بت ایجاد نکنیم؟ یا نه، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم؟ یعنی همان کاری را بکنیم که ابراهیم خلیل الله کرد.
♦️حال آنکه در کتابهای تاریخ خودمان نوشته اند کوروش چه مرد بزرگ و بزرگواری بوده که وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بتخانه ها را محترم شمرد. از نظر یک فاتح که سیاست استعمارگری دارد، این کار، امری عادی و یک نقشه معمولی است ولی از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب کوروش به آن اعتقاد داشت؟ یقینا نه، اما #کوروش فکر میکرد این اعتقاد که مردم را در بیخبری نگاه داشته عامل خوبی برای دربند ماندن آنهاست. این بود که دست به ترکیب آنها نزد.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
21.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌صبر و حوصلۀ فرزندآوری ندارم؛ چه کنم؟
🔻اگر فاصله بین بچهها کم بشه، به بچۀ قبلی ظلم نمیشه؟!
🔻ثواب فرزندآوری در طول تاریخ به این اندازه نبوده!
#خانواده
#فرزند
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢ای کاش شعور خریدنی بود!
مجتبی لشکربلوکی
قبل از هر چیزی، بگذارید سه مثال ساده را با هم مرور کنیم.
فرض کنید که میخواهید فوتبال گل کوچیک بازی کنید، هزاران قاعده نانوشته وجود دارد که باعث میشود دو تیم در برابر هم قرار بگیرند و به راحتی بازی کنند و لذت ببرند. مثلا یک قاعده نانوشته ساده: اندازه دروازههای دو تیم باید برابر باشد. خیلی بدیهی به نظر میرسد؟ نه؟! اما فرض کنید که این قاعده وجود نداشت اول هر بازی باید صدها دقیقه صرف توافق بر سر چنین قواعد بدیهی مشابه میشد.
میخواهید خانه اجاره کنید؛ قواعدی وجود دارد در مورد رهن و اجاره، در مورد اینکه هزینههای تعمیرات خرد و اساسی به عهده چه کسی است. همین قواعد نوشته و نانوشته باعث میشود که این تعامل جمعی آسانتر انجام شود.
میخواهید ازدواج کنید، هر قومی و قبلیهای، ترکیبی از شیربها، مهریه، جهیزیه و تقسیم هزینه های عقد و عروسی را تحت عنوان عرف مشخص و معمولا کمی بالاتر یا پایینتر، حول و حوش عرف توافق میکنند.
به این مثالها میتوانید تاسیس شرکت با چند موسس، رانندگی در اتوبان، سرمایهگذاری در بورس، انتخابات و ... را اضافه کنید. در همه اینها قواعدی وجود دارند که تعامل ما را شکل میدهند. این قواعد عملا برخی رفتارها را ممنوع یا نامقبول میکنند و برخی رفتارها را مقبول و مجاز.
نکته همین جاست: در هر زمینهای، اگر قواعد دارای سه ویژگی زیر باشد وضعیت ما بهبود می یابد: قواعد منصفانه، معقول و محترم باشد.
یک مثال دم دستی: مثلا شما در نانوایی، دو صف دارید: صف تکی و صف چندتایی. این هم منصفانه است (هیچ کس احساس بیعدالتی نمیکند)، هم معقول است (کسی که فقط یک نان میخواهد لازم نیست که به اندازه کسی که ۵ نان میخواهد منتظر بایستد) و هم محترم است (عموما آن را رعایت میکنند).
اگر کمی فکر کنید میبینید که در همین جامعه ما قواعدی وجود دارند که یا شرط منصفانه بودن را ندارند یا شرط معقولیت و یا شرط محترم بودن را. به عنوان مثال رانندگی بین خطوط هم منصفانه است هم معقول ولی محترم نیست و کسی آن را رعایت نمیکند. هر چقدر درجه منصفانگی، معقولیت و محترم بودن قواعد یک جامعه بیشتر باشد آن جامعه راحتتر تعامل میکند و سرمایه انسانی، فیزیکی، دانشی و مالی بیشتری انباشت میکند و به دنبال آن سریعتر مسیر توسعه را طی میکند.
اقتصاددانان به این "قواعد منصفانه، معقول و محترم" میگویند: نهاد. حالا سوال پیش میآید که این نهادها از کجا به دست میآیند؟ جواب آن میشود «شعور جمعیِ درونی شده».
تحلیل و تجویز راهبردی:
شعور متفاوت از اطلاعات، علم، تکنولوژی، قانون و سامانه است.
علم را میتوان کسب کرد، فناوری را میتوان خرید، قانون را میتوان کپی کرد و سامانه را میتوان ایجاد کرد. اما ای کاش شعور خریدنی بود. کما اینکه ما در طول دویست سال گذشته سازمانها و سازوکارهای جهان پیشرفته را تقلید کردیم (پارلمان، دانشگاه، انتخابات و ...)، قانونهای مادر را کپی کردیم، فناوریهای روز دنیا را خریدیم، سامانههای متعدد ایجاد کردیم؛ اما مسئله این است که شعور جمعیِ درونی شده، یک شبه به دست نمیآید.
به تعبیر استاد برجسته دانشگاه هاروارد-پروفسور کلیتن کریستنسن- شعور جمعیِ درونی شده، نتیجهی یادگیری اشتراکی مردمی هست که با همدیگر کار میکنند تا مسائل را حل کنند و حدس بزنند چه چیزهایی نتیجه میدهد و چه چیزهایی نه!
هر دفعه که آنها با یک مسئله کلنجار میروند فقط خود مسئله را حل نمیکنند، بلکه در جریان حل آن مسئله، هر آنچه که اهمیت دارد را نیز یاد میگیرند.
شعور مفهومی صفر و یکی نیست که ملتی داشته باشد و ملتی نداشته باشد. برداشت من این است که در طول این سالها، شعور جمعی ما عمیقا ارتقا پیدا کرده ؛ اما هنوز راهی طولانی در پیش داریم. چه میتوان کرد؟
۱) شعور با دانستن متفاوت است؛ دانستن با خواندن و حفظ کردن حل میشود اما شعور نیازمند وجدان کردن (درونی کردن) است. نیازمند تکرار و تکرار و تکرار است. به عبارتی مطلب باید خیس بخورد و هضم شود!
۲) توسعه تجربه های جمعی و تشکیلاتی: شرکتها، خیریهها، انجمنها، حزبها، بنیادها و موسسات همه و همه باعث میشوند که ما با هم کار کنیم، با هم مسئله حل کنیم و با هم یاد بگیریم. هر نهاد جمعی، یک کارگاه عملی توسعه است.
۳) درک عمیق تجربیات جهانی و تفاوتها؛ اینکه نباید قوانین و قواعد دیگر جوامع را کپی کرد حرف درستی است اما اینکه در خلا خودمان همه چیز را تست کنیم هم اشتباه دیگری است. راه حل در میانه است. نگاهی عمیق به تجربیات جهانی و یافتن راه حلِ خودمانی (متناسب با شرایط خودمان).
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir