eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
12.3هزار ویدیو
666 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
"لاٰ حَولَ وَلاٰ قُوَّةَ اِلّاٰ بِاللّٰهِ الْعَلیٌِ الْعَظیم" 🖼 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  آغاز کنیم: 🪧 تقویم امروز: 📌 دوشنبه ☀️ ۱۰ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۸ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 30 دسامبر 2024 میلادی 📖 حدیث امروز: ✳️ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: مؤمن کسی است که؛ کسبش حلال، اخلاقش مهربان و رئوف و قلبش سالم از کینه و کدورت است. زیادی مالش را انفاق می کند و زیادی سخنش را نگه می‌دارد. مردم از شرّش در امانند و به خیرش‌ امیدوار و با انصاف با ديگران برخورد می‌كند. 📗نصایح ۲۸۱ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج اِلٰهیٖ آمّیٖن 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
در قرآن 🍃🌸 در قرآن مجید از ملائکه فراوان یاد شده است. آیات زیادى از قرآن درباره صفات، ویژگیها، مأموریت ها و وظائف فرشتگان سخن مى گوید، حتى قرآن، ایمان به ملائکه را در ردیف ایمان به خدا و انبیاء و کتب آسمانى، قرار داده است، و این دلیل بر اهمیت بنیادى این مسأله است: 👈🏻 آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ: پیامبر اسلام به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده، و مؤمنان نیز به خدا و فرشتگان او و کتابها و رسولانش همگى ایمان دارند .(۲۸۵ آل عمران) 🍃🌸 ویژگی های طبق ایات الهی. ۱ ـ فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند، و بندگان گرامى خدا هستند ،👈🏻 (بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ).انبیاء، آیه ۲۶. ۲ ـ آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصیت او نمى کنند 👈🏻 (لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ). ، آیه ۲۷. ۳ ـ آنها وظائف مهم و بسیار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند: گروهى حاملان عرشند👈🏻حاقه، آیه ۱۷. و گروهى مدبرات امرند. 👈🏻 ، آیه ۵. گروهى فرشتگان قبض ارواحند. 👈🏻 ، آیه ۳۷. و گروهى مراقبان اعمال بشرند.👈🏻 ، آیات ۱٠ تا ۱۳. گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند. 👈🏻انعام، آیه ۶۱. گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکشند. 👈🏻 هود، آیه ۷۷. و گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند. 👈🏻احزاب، آیه ۹. و بالاخره، گروهى مبلغان وحى و آورندگان کتب آسمانى براى انبیاء مى باشند. 👈🏻، آیه ۲. ۴ ـ آنها پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس خداوند هستند، چنان که در آیه پنج سوره شورى مى خوانیم: 👈🏻وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الأَرْضِ: فرشتگان تسبیح و حمد پروردگار خود را به جا مى آورند، و براى کسانى که در زمین هستند استغفار مى کنند . ۵ ـ با این حال، انسان به حسب استعداد تکامل، از آنها برتر و والاتر است، تا آنجا که همه فرشتگان بدون استثناء، به خاطر آفرینش آدم به سجده افتادند، و آدم معلم آنها گشت، 👈🏻آیات ۳٠ تا ۳۴ . ۶ ـ آنها گاه به صورت انسان در مى آیند، و بر انبیاء، و حتى غیر انبیاء ظاهر مى شوند، چنان که در سوره مریم مى خوانیم: فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مریم ظاهر شد. 👈🏻(فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً). ، آیه ۱۷. در جاى دیگر، به صورت انسان هائى بر ابراهیم و بر لوط ظاهر شدند.هود، آیات ۶۹ و ۷۷ حتى از ذیل این آیات، استفاده مى شود که: قوم لوط نیز آنها را در همان اشکال موزون انسانى دیدند👈🏻 ، آیه ۷۸. 7 ـ آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى همیشه در رکوعند و بعضى همیشه در سجود:👈🏻 وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ * وَ إِنّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ * وَ إِنّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ: هر یک از ما مقام معلومى دارد * ما همواره صف کشیده منتظر فرمان او هستیم * و پیوسته تسبیح او مى گوئیم .👈🏻 ، آیات ۱۶۴ تا ۱۶۶.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سه آیهٔ پایانی سوره ( صفحه ۴۵۲) سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۱۸۰﴾وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۸۱﴾ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۸۲﴾ منزه است پروردگار تو پروردگار شكوهمند از آنچه وصف مى كنند▫️و درود بر فرستادگان ▫️و ستايش ويژه خدا پروردگار جهانهاست ♦️سـه آيـه پایانی سوره مبارکه صافات ، مـى تـوانـد اشـاره و مـرورى اجـمـالى بـر تـمـام اين سوره باشد، چرا كه بخش مهمى از اين سوره پيرامون توحيد و مبارزه با انواع شـرك بـود، و آيه اول با تسبيح و تنزيه خداوند از توصيفهاى مشركان را بازگو مى كند. بـخـش ديـگـرى از اين سوره بيان گوشه هائى از حالات هفت پيامبر بزرگ بود، آيه دوم اشاره اى به آنها است . و بالاخره بخش ديگرى از نعمتهاى الهى ، مخصوصا انواع نعمتهاى بهشتى و پـيـروزى جـنـود الهـى بر لشكر كفر سخن مى گفت ، و حمد و ستايش خدا در پايان كار اشاره اى به همه اينها است . 🔹بـعـضـى از مفسران تحليل ديگرى در مورد آيات سه گانه آخر اين سوره دارند، آنها میگویند: مـهـمـتـريـن مسائلى كه انسان را به خود مشغول مى دارد معرفت سه چيز است : ⭐️۱- معرفت خـداونـد عـالم بـه مـقـدار توانائى بشر، و آخرين كارى كه انسان در اين زمينه مى تواند انجام دهد سه امر است : ✨الف) منزه دانستن او از آنچه شايسته مقام او نيست كه با لفظ 👈🏻سبحان بيان شده . ✨ب) تـوصـيـف او بـه تـمـام صـفـات كـمـال كـه بـا كـلمـه👈🏻 رب كـه دليل بر حكمت و رحمت خداوند و مالكيت و تربيت موجودات است اشاره شده . ✨ج) منزه بودن از هر گونه شريك و نظير كه در جمله 👈🏻عما يصفون آمده است . ⭐️۲- دومـيـن مـسـاءله مـهـم در زنـدگـانـى انـسـانـهـا مـسـأله تكميل نقائص است كه آن نيز بدون وجود رهبران الهى و ارشادكنندگان آسمانى ممكن نيست ، و جمله 👈🏻«سلام على المرسلين» اشاره اى به آن است . ⭐️۳- سـومـيـن مسأله مهم در زندگى انسان اين است كه بداند سرنوشت او بعد از مردن چگونه خواهد بود؟ در اينجا توجه به نعمتهاى رب العالمين و مقام غنا و رحمت و لطف او، به انسان آرامش مى دهد 👈🏻«و الحمد لله رب العالمين ». ♦️كـلمـه « سـبـحـان» بار اول اضافه شده به كلمه «ربك » مى فـرمـايـد: مـنـزه است آن پروردگارى كه تو او را عبادت مى كنى و به سوى او دعوت مى كنى. و بار دوم كلمه «رب» را بر «عزت» اضافه كرده تا بفهماند خدا مختص بـه عـزت اسـت پـس او مـقـامـى مـنيع دارد. كه منيع بودن مقامش على الاطلاق است، يعنى هيچ عـامـل ذلتـى نـمـى تـواند او را ذليل كند و هيچ غالبى نيست كه بر او غلبه نمايد و هيچ كـسـى نـمـى تـوانـد از تـخـت سلطنت او بگريزد، پس مشركين كه دشمنان حقند و به عذاب تهديد شده اند نمى توانند او را به ستوه بياورند.. 🔹یک توصیه : كـسـى كـه مـى خـواهـد در روز قـيـامت اجر و پاداش او با پيمانه بزرگ و كـامـل داده شود بايد آخرين سخنش در هر مجلسى كه مى نشيند اين آیات بوده باشد.. آرى مـجـلس خود را با تنزيه ذات خدا، و درود فرستادن بر پيامبران او، و حمد و شكر در بـرابـر نـعـمـتـهـاى پروردگار پايان دهد، تا اگر كارى نادرست يا سخنى ناروا در آن مجلس از او سر زده جبران گردد. پایان سوره صافات ❤️پـروردگارا! خودت قول داده اى كه رسولانت را يارى و جنودت را پيروز گردانى ، ما را در خـط رسـولان ، و در صـفـوف جـنودت قرار ده بارالها! ما را از آلودگى به هر گونه شرك ، و انحراف از طريق توحيد مصون و محفوظ دار. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 این سوره در مكّه نازل شده و هشتاد و هشت آیه دارد.  نام این سوره برگرفته از آیه اول آن و یكى از حروف مقطّعه قرآنى است.  آیات این سوره همچون سوره صافّات، بیانگر استمرار جریان بعثت در طول تاریخ و برخورد مشركان و كافران با عقیده به توحید و معاد است. نام دیگر آن «داوود» است؛ چون از آیه ۱۷ به بعد، به بخشی از تاریخ زندگی حضرت داود علیه‌السّلام پرداخته است.  بخش پایانى سوره، ماجراى آفرینش انسان، سجده فرشتگان بر آدم و نافرمانى شیطان را بیان مى‌كند تا مؤمنان به كرامت ذاتى انسان نزد خداوند پى برده و از پیروى شیطان دورى كنند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه اول و دوم سوره ص ( صفحه ۴۵۳) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ص وَالْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ ▫️بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَشِقَاقٍ 🟠 معناى آيه مورد بحث - و خدا داناتر است - اين است كه: من به قرآن كه متضمن ذكر و يـادآورى اسـت سـوگـند مى خورم كه تو به طور قطع و يقين از انذار كنندگانى ؛ بلكه آنهايى كه كافر شدند، از قبول اين معنا و پيروى تو امتناع ورزيدند و مخالفت كردند. 🟡 از سياق برمى آيد كه جمله (و القرآن ذى الذكر) سوگند باشدو مـراد از «ذكر» ، ذكر خداى تعالى و يادآورى اوست به توحيدش و به معارف حقى كه از تـوحيد او سرچشمه مى گيرد، مانند: معاد، نبوت و غير آن دو. 🟠 ذكر به معنى يادآورى و زدودن زنگار غفلت از صفحه دل است. قـرآن هـم خـودش ذكـر، و هـم داراى ذكر است. یعنی ماهيت و ذات قرآن يادآوری و بيداری ‌بخشی است. ياد خدا، ياد نعمتهاى او ، ياد دادگاه بزرگ رستاخيز، و ياد هدف خلقت انسان .. عـامـل مـهـم بـدبـخـتـى انـسـانـهـا، فـرامـوشـى و غـفـلت اسـت و قـرآن مـجـيـد آنـرا زائل مى كند. 🟡 در آيـه دوم مـى گـويـد: اگـر مـى بـيـنـى آنـهـا در بـرابـر ايـن آيات روشنگر و قرآن بـيـداركـنـنده تسليم نمى شوند نه به خاطر اين است كه پرده اى بر اين كلام حق افتاده بـلكـه كـافـران گـرفـتـار تـكـبـر و غـرورى هـسـتـنـد كـه آنـهـا را از قـبـول حق باز داشته ، و عداوت و عصيانى دارند كه آنها را از پذيرش دعوت تو مانع مى شود👈🏻 (بل الذين كفروا فى عزة و شقاق ). 🟠 بـه گـفـته راغب در مفردات حالتى است كه مانع مغلوب شدن انسان مى گردد (حالت شـكـسـت نـاپـذيـرى ) و در اصـل از «عـزاز» بـه مـعنى سر زمين صلب و محكم و نفوذناپذير گرفته شده است ... و آن بر دو گونه است گاه عزت ممدوح و شايسته است ، چنانكه ذات پـاك خـدا را بـه «عـزيـز» تـوصـيـف مـى كـنـيـم ، و گـاه عـزت مـذموم و آن نفوذناپذيرى در مقابل حق و تكبر از پذيرش واقعيات مى باشد، و اين عزت در حقيقت ذلت است ! از ماده «شق» در اصل به معنى شكاف است ، سپس به معنى اختلاف نيز به كار رفته ، زيرا اختلاف سبب مى شود كه هر گروهى در شقى قرار گيرد. 🟡 قرآن در اينجا مسأله نفوذناپذيرى و كبر و غرور و پيمودن راه جدائى و شكاف و تفرقه را عـامـل بدبختى كفار شمرده ، آرى اينها صفات زشت و شومى است كه روى چشم و گوش انسان پرده مى افكند، و حس تشخيص را از انسان مى گيرد، و چه دردناك است كه چشم و گوش باز باشد ، اما آدمى كور و كر باشد!؟ بعبارت دیگر کفار به دليل احساس خود برتر‌بينی (عزت) آنهاست که نميخواهند در برابر حقيقت خاضع شوند، بنابراين راه جدائی و تک روی (شقاق) را در پيش ميگيرند. 🧡 خداوند نور قرآن را به دل یکایک ما بتاباند تا در پرتو آن راه حق را از بیراهه ها باز شناسیم.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ده صفت برجسته داود (عليه السلام ) در آیات ۱۷تا۲۰ سوره مبارکه (صفحه ۴۵۴) إِصْبِرْ عَلَى‌ مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ‌۱۷ إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِىِ‌ّ وَالاِْشْرَاقِ‌۱۸ وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ‌۱۹ وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَ آتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ۲۰ 💎از این آیات میتوان ده موهبت بزرگ الهى را براى داود علیه السلام برشمرد كه هم مـقـام والاى ايـن پـيـامـبـر را روشـن مـى كـنـد و هـم ويـژگـيـهـاى يـك انـسـان كامل را: 🩸۱- به پيامبر اسلام (ص) با آن عظمت مقام دستور مى دهد كه در صـبـر و شـكـيـبـائى بـه داود اقتدا كند و از تاريخ او كمك گيرد👈🏻 (إِصْبِرْ عَلَى‌ مَا يَقُولُونَ). 🩸۲- او را بـه مـقـام عبوديت و بندگى توصيف مى كند و در حقيقت نخستين ويژگى او را همين مـقـام عـبـوديـتـش مى شمرد👈🏻 (عَبْدَنَا دَاوُدَ) نظير همين معنى را در مورد پيامبر اسلام در مورد مـعراج مى خوانيم آنجا كه مى گويد: سبحان الذى اسرى بعبده ... منزه است خداوندى كه بنده خود را شبانه حركت داد... (۱ اسراء). 🩸۳- او داراى قـوت و قدرت (بر اطاعت پروردگار و پرهيز از گناه و تدبير امور مملكت ) بود👈🏻 (ذَا الْأَيْدِ) همانگونه كه در مورد پيغمبر اسلام نيز مى خوانيم هو الذى ايدك بنصره و بـالمـؤ مـنـيـن : او كـسى است كه تو را با يارى خود تقويت كرد، همچنين به وسيله مؤ منان (۶۲انفال). 🩸۴- او را بـه اواب بـودن كـه مـفـهـومش بازگشت مكرر و رجوع پى درپى به ساحت قدس خداوند است توصيف مى كند👈🏻 (إِنَّهُ أَوَّابٌ‌). 🩸۵- تسخير كوهها را با او در تسبيح صبحگاهان و شامگاهان ، از افتخاراتش مى شمرد👈🏻 (إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِىِ‌ّ وَالاِْشْرَاقِ‌). 🩸۶- هم آوازى پـرندگان را با او در نيايش و تسبيح خدا يكى از مواهب خدادادى او مى شمرد👈🏻 (وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً ). 🩸۷- نه تنها در آغاز با او همصدا بودند كه هر بار او به تسبيح خدا باز مى گشت با او هم آواز مى شدند👈🏻 (كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ‌). گـاه گـفته اند كه اين تسبيح توأم با صداى ظاهرى و همراه با نوعى درك و شعور بـوده كـه در بـاطـن ذرات عـالم اسـت ، طـبـق ايـن نـظـر تـمـامـى مـوجـودات جهان از يك نوع عـقـل و شـعـور بـرخـوردارنـد، و هـنـگـامـى كـه صـداى دل انـگـيز اين پيامبر بزرگ را به وقت مناجات مى شنيدند با او همصدا مى شدند، و غلغله تسبيح آنها درهم مى آميخت . 🩸۸- خـداونـد مـلك و حـكـومـتـى بـه او داد كـه پـايـه هـاى آن را مـحـكـم سـاخـتـه بـود، و وسائل مادى و معنوى براى نيل به اين مقصود را در اختيارش گذارده بود 👈🏻(وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ ). 🩸۹- سـرمـايـه مهم ديگر خداداديش علم و دانش فوق العاده بود، همان علم و دانشى كه هر جا باشد منبع خير كثير و سرچشمه هر نيكى و بركت است 👈🏻(وَ آتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ ). 🩸۱۰- و بـالاخـره مـنـطـقـى نـيـرومـنـد و گـفتارى مؤ ثر و نافذ و قدرت بر داورى قاطع و عادلانه به او ارزانى شده بود👈🏻 (وَفَصْلَ الْخِطَابِ‌). 💎و بـه راسـتـى پايه هاى هيچ حكومتى بدون اين صفات : علم ، قدرت منطق ، تقواى الهى ، توانائى بر ضبط نفس ، و نيل به مقام عبوديت پروردگار محكم نمى شود.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 حضرت داوود (عليه السلام) در قرآن: ( صفحه ۴۵۴) 🟠 حضرت داوود علیه السلام از جمله پیامبرانی است که علاوه بر نبوت، دارای منصب حکومت و قضاوت، رهبری مقتدر و صاحب کتاب بود.«وَ آتَینا داوود زَبُوراً» 🟤 قرآن کریم ان حضرت را از نسل، حضرت یعقوب، حضرت اسحاق و حضرت ابراهیم( علیه السلام ) اعلام می‌کند، آن‌جا که می‌فرماید:👈🏻 «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَیْنا وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ؛[۸۴انعام] 🟠در قرآن كريم از داستانهاى آن جناب به جز چند اشاره، چيزى نيامده، يك جا به سرگذشت جنگ او در لشكر طالوت اشاره كرده كه در آن جـنـگ، جـالوت را بـه قـتـل رسانده و خداوند سلطنت را بعد از طالوت به او واگذار نـمـوده و حـكمتش داده و آنچه مى خواسته بدو آموخته است. در جاى ديگر به اين معنا اشاره فـرمـوده كـه او را خـليـفـه خـود كـرد، تـا در بـيـن مـردم حـكـم و داورى كـنـد، و فـصـل الخـطاب (كه همان علم داورى بين مردم است ) به او آموخته. و در جاى ديگر به اين مـعـنا اشاره فرموده كه خدا او و سلطنتش را تأييد نموده و كوهها و مرغان را مسخر كرد تا بـا او تـسبيح بگويند. و جايى ديگر به اين معنا اشاره كرده كه آهن را براى او نرم كرد تا با آن هر چه مى خواهد و مخصوصا زره درست كند. 🟤 القاب و توصیفاتی که می‌توان برای حضرت داوود از قرآن کریم استخراج کرد، بدین ترتیب است: «ذَا الْأَیْدِ»، «اَوّاب»،[۱۷ صاد] «فَصل الخِطاب»[۲۰صاد] «خلیفة الله»،[۲۶صاد] «نِعْمَ الْعَبْد (بهترین بنده)»، «مَلِک»، «حکیم»، «عالم».[۲۵۱ بقره] 🟠 کتاب حضرت داوود زبور است که شامل ادعیه و اذکار می‌باشد. 🟤 قرآن کریم حضرت داوود را بسیار ستوده است. به تعبیر قرآن او فردی نیرومند (در حکومت و عبادت و جنگ‌آوری) بود. 🟠 کوهها و پرندگان در تسخیر حضرت داوود بودند و با او تسبیح خدا را می‌گفتند. 🟤 خداوند آهن را برای او نرم گردانید و صنعت آهنگری و زره سازی به او آموخت. 🟠 لقمان حکیم با حضرت داوود هم عصر بود. او هنگام ساخت اولین زره در کنار حضرت داوود بود. 🟤 حضرت داوود (ع) از پیامبران صاحب حکومت بود و خداوند حکومتش را محکم و استوار ساخت، و به او علم و حکمت و مقام فصل الخطابی داد. 🟠 یکبار که ایشان در محراب عبادت بود گروهی که باهم اختلاف داشتند از راه غیر عادی و از بالای دیوار محراب آمدند و این مسأله باعث هراس ایشان شد. حضرت داوود بین آنها قضاوتی کرد ولی ناگهان متوجه شد که این یک آزمون الهی بوده و استغفار نمود. 🟤 حضرت داوود توانست جالوت را در جنگ طالوت با جالوت به هلاکت برساند. 🟠 داستان رابطه حضرت داوود با همسر اوریا یک داستان ساختگی است که از تورات وارد برخی روایات شده است. پیامبر الهی منزه از چنین گناهانی است.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
عجله در داوری 💠در آیات ۲۱ به بعد صفحه ۴۵۴ قرآن به صحنه‌اى اشاره مى‌كند كه خداى تـعـالى بـراى آزمـايـش علیه السلام در عـالم تـمـثـل بـه وى نشان داده تا او را به تربيت الهى تـربـيـت كـنـد و راه و رسم داورى عادلانه را به وى بياموزد، تا در نتيجه هيچ وقت مرتكب جور در حكم نگشته و از راه عدل منحرف نگردد. 💠 در این صحنه كه بر اساس برخى روایات، توسط برخى فرشتگان انجام شده است، دو نفر به گونه‌اى غیر منتظره بر داود وارد مى‌شوند، چنانكه او گمان مى‌برد قصد سوئى نسبت به او دارند، امّا مى‌گویند: اى داود نترس، ما دو نفر شاكى هستیم كه میان ما اختلاف شده و از تو داورى مى‌خواهیم. فرشته بودن این دو نفر را این نكته تقویت مى‌كند كه در داستان حضرت ابراهیم و حضرت لوط نیز، فرشتگان به گونه‌اى بر آنان ظاهر شدند كه این دو پیامبر ترسیدند و سپس فرشتگان گفتند: نترسید. 💠آنـچـه از قـرآن مـجـيـد اسـتفاده مى شود بيش از اين نيست كه افرادى به عنوان دادخواهى از مـحراب داود بالا رفتند و نزد او حاضر شدند، او نخست وحشت كرد سپس به شكايت شاكى گـوش فـرا داد كـه يكى از آن دو 99 گوسفند ماده داشته و ديگرى فقط يك گوسفند، در حـالى كـه صـاحـب نـود و نـه گـوسـفـنـد از بـرادرش تقاضا داشته كه يكى را هم به او واگـذار كند، او حق را به شاكى داد، و اين تقاضا را ظلم و تعدى خواند، سپس از كار خود پشيمان گشت ، و از خداوند تقاضاى عفو كرد و خدا او را بخشيد. 💠مـنـتـهـى در ايـنـجـا دو تـعـبـيـر قـابـل دقـت اسـت : يكى موضوع 👈🏻آزمايش و ديگرى موضوع 👈🏻استغفار و توبه قـرآن در اين دو قسمت روى نقطه مشخصى انگشت نگذاشته ، اما با توجه به قرائن موجود در اين آيات و روايات اسلامى كه در تفسير اين آيات آمده ، داود اطلاعات و مهارت فراوانى در امـر قـضـا داشـت ، و خدا مى خواست او را آزمايش كند، لذا يك چنين شرائط غير عادى (وارد شـدن بـر داود از طـريـق غـيـر مـعـمـول از بـالاى مـحراب ) براى او پيش آورد، او گرفتار دسـتـپـاچـگـى و عـجـله شـد، و پـيـش از آنـكـه از طـرف مقابل توضيحى بخواهد داورى كرد، هر چند داورى عادلانه بود. 💠گر چه او به زودى متوجه لغزش خود شد، و پيش از گذشتن وقت جبران نمود ولى هر چه بـود كـارى از او سـر زد كـه شـايـسـتـه مقام والاى نبوت نبود لذا از اين (ترك اولى ) استغفار كرد، خداوند هم او را مشمول عفو و بخشش قرار داد. 🌐 در قضاوت، عدالت جایگاه محورى دارد، لذا در این آیات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكید شده است: «فاحكم بیننا بالحقّ» - «لا تشطط»(شطط به معناى تجاوز و افراط و زیاده روى و ستم است.) - «اهدنا الى سواء الصراط» 💎پس مواظب باشیم مواظب باشیم در داوری و قضاوت عجولانه و بدون دلیل و بر اساس شنیدن سخن فقط یكى از طرفین و اطلاعات ناکافی 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
تفاوت خشیت ، خوف و فَزع ✨ «خشيت» عبارت است از تأثر قلب، كه به دنبالش اضـطـراب و نـگـرانـى بـاشـد، و ايـن خـود يـكـى از رذايـل اخـلاقـى و مـذمـوم اسـت، مـگـر در مـورد خـداى تـعـالى كـه خـشـيـت از او از فـضـايل است، و به همين جهت است كه انبياء (عليهم السلام) به جز از خدا از كس ديگرى خشيت ندارند. و خداى تعالى درباره شان فرموده:👈🏻 (و لا يخشون احدا الا اللّه ). ✨كـلمـه «خـوف» بـه مـعـنـاى تـأثر از نـامـلايـمـات در مـقـامِ عـمـل اسـت، يعنى به معناى آن جنب و جوشى است كه شخصِ ترسيده براى دفع شر انجام مـى دهـد، بـه خـلاف خـشـيـت كـه 👈🏻تأثر در مقام ادراك است، بنابراين خوف بـالذات رذيـله و مـذمـوم نـيـسـت، بـلكـه در مـواردى جـزو اعـمـال نـيـك شـمـرده مـى شـود، هـمـچـنـان كـه خـداى تـعـالى در خـطـابـش بـه رسول گرامى اش فرموده: 👈🏻(و اما تخافن من قوم خيانة ). ✨ «فـزع» عـبـارت اسـت از انـقـبـاض و نـفـرتـى كـه از مـنـظـره ای مـخـوف در دل حـاصـل مـى شـود و قـهـرا امـرى خـواهـد بـود كـه بـه 👈🏻عـمـل بـرگـشـت مـى كـنـد، نـه بـه ادراك پـس بنابراین ، فزع ، بـالذات از رذايل نيست، بلكه فضيلتى است مربوط به مواردى كه مكروه و ناملايمى در شرف پيش آمـدن اسـت، و دارنـدگـان ايـن فضيلت آن مكروه را دفع مى كنند. ⚡️پس 👈🏻اگر در آيه شريفه(۲۲ صاد) نـسـبـت فـزع به (عليه السلام) داده، براى او نقصى نيست تا بگويى آن جناب از انبيا بوده كه جز از خدا خشيت ندارند. حضرت داوود بدلیل ورود غیر مترقبه و غیر متعارف انها دچار فزع شده و ذهنش بهم ریخته و تمرکز و آمادگی لازم برای قضاوت را نداشته و با شنیدن حرف های حق به جانبِ مدعیِ اول،اظهار نظر کرده و بعد بطریقی که در ایات اشاره نشده، متوجه خطای خود شده و استغفار کرده است..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir