eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
12.8هزار ویدیو
673 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۱۱۵ سوره (ص ۶۴) وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ و هر كار نيكى انجام دهند هرگز در باره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] تقواپيشگان داناست ✴️ اين آيه در حقيقت مكمل آيات قبل است ، و مى فرمايد: اين دسته از اهل كتاب در برابر اعمال نيكى كه انجام مى دهند پاداش شايسته خواهند داشت ، يعنى هر چند در گذشته مرتكب خلافهائى شده باشند اكنون كه در روش خود تجديد نظر به عمل آورده اند و در صف متقين و پرهيزگاران قرار گرفته اند، نتيجه اعمال نيك خود را خواهند ديد و هرگز از خدا، ناسپاسى نمى بينند!. 🔶 اينجا منظور از كفر، كفران در مقابل شكر است . مى فرمايد: هر كار خيرى كه مى كنند از ناحيه خداى تعالى كفران نمى شوند، يعنى خداى تعالى شكرشان را بجا مى آورد و عمل خيرشان را به ايشان بر مى گرداند، بدون اينكه آن را ضايع و بى نتيجه بگذارد. همچنانكه در جاى ديگر فرموده : «و من تطوع خيرا فان اللّه شاكر عليم »(۱۵۸بقره) و نيز فرموده : «و ما تنفقوا من خير فلانفسكم ... و ما تنفقوا من خير يوف اليكم و انتم لا تظلمون »(۲۷۲بقره) 🔸فاعل خیر چون متقی است ، کار خیر را بخاطر دريافت جزا ، انجام نمیدهد، اما او یقین دارد که خدای سبحان این عمل خیر را جبران می‌ کند. 🔶 بايد باور کنیم که کار خالصانه به زندگی انسان باز میگردد. ما که یقین داریم اعمال صالح لحظه به لحظه به رؤیت حق می رسد باید در انجام خیرات سرعت بگیریم .. با چنین اعتقادی، اگر در انجام عمل خیر، توقف یا تأخیری صورت بگیرد ، انسان بازنده خواهد بود.. 🧡 خداوند رحمان به همه ی ما توفیق عمل خیر خالصانه در راه رضایت خودش را عنایت فرماید .. آمین 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۱۸ ( صفحه ۶۵) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از غير خودتان همراز مگيريد [آنان] از هيچ نابكارى در حق شما كوتاهى نمى ‏ورزند آرزو دارند كه در رنج بيفتيد دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه سينه‏ هايشان نهان مى دارد بزرگتر است در حقيقت ما نشانه‏ ها[ى دشمنى آنان] را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد 🔳 این آیه به يكى از مسائل حساس اشاره كرده و ضمن تشبيه لطيفى به مؤمنان هشدار مى دهد، مى گويد: غير از هم مسلكان خود براى خود، همرازى انتخاب نكنيد و بيگانگان را از اسرار و رازهاى درونى خود با خبر نسازيد ▫️از ابـن عـبـاس نـقل شده اين آيه و دو آيه بعد هنگامى نازل شد كه عده اى از مـسلمانان با يهوديان ، به سبب قرابت ، ياهمسايگى ،يا حق رضاع ، و ياپيمانى كه پيش از اسلام بسته بـودنـد، دوستى داشتند وبه قدرى باآنها صميمى بودند كه اسرار مسلمانان را به آنان مى گفتند، بـديـن وسـيـلـه قـوم يـهـود كـه دشمن سرسخت اسلام ومسلمين بودند وبه ظاهر خودرادوست مـسـلـمـانـان قـلـمداد مى كردند،از اسرار مسلمانان مطلع مى شدند ▫️كلمه ‏ى «بِطانَة» به لباس زیر گفته مى‏ شود كه به «بَطن» و شكم مى‏ چسبد. این كلمه، كنایه از مَحرم اسرار است. ▫️كلمه‏ ى «یَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى و كلمه‏ ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل ▫️كلمه‏ ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج است. ▪️يعنى كفار شايستگى همرازی با شما را ندارند، و نبايد آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. كفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان كوتاهى نمى كنند👈🏻 (لا يالونكم خبالا). هرگز سوابق دوستى و رفاقت آنها با شما مانع از آن نيست كه به خاطر جدائى در مذهب و مسلك آرزوى زحمت و زيان شما را در دل خود نپرورانند، بلكه پيوسته علاقه آنها اين است كه شما در رنج و زحمت باشيد.👈🏻 (ودوا ما عنتم ) ▪️ آنها براى اينكه شما از مكنونات ضميرشان آگاه نشويد، و رازشان فاش نگردد، معمولا در سخنان و رفتار خود مراقبت مى كنند، و با احتياط و دقت حرف مى زنند، ولى با وجود اين ، آثار عداوت و دشمنى از لابلاى سخنان آنها آشكار است 👈🏻 (قد بدت البغضاء من افواههم ) 🔳 آنگاه بدون اينكه بيان كند، در دلهاى خود چه چيز پنهان كرده اند، فرموده : (و ما تخفى صدورهم اكبر) تا اشاره كرده باشد، به اينكه آنچه در سينه دارند، قابل وصف نيست ، چون هم متنوع و گوناگون است و هم آنقدر عظيم است كه در وصف نمى گنجد، و همين مبهم آوردن (ما فى صدورهم ) بزرگ و عظيم بودن را تاءييد مى كند. ◼️ با توجه به این آیه ، در می یابیم که دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مى‏كنند: ▪️1- فساد.👈🏻 «لایألونكم خبالاً». (و در این زمان ، تهاجم فرهنگی ) ▪️2- فشار.👈🏻 «ودّوا ما عنتم» (و در این زمان ، تحریم) ▪️3- نفاق. 👈🏻«ماتخفى صدورهم اكبر» ( و با دلسوزیهای کاذب) و در آخر : 🔳 مؤمن بودن مسأله‏ اى است و عاقل بودن مسأله دیگر، لذا در این آیه خداوند به مؤمنان مى‏ فرماید: ما نشانه‏ ها ى (دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد.👈🏻 «یا ایها الّذین آمنوا... ان كنتم تعقلون» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
☑️ از آية 121 سورة تا تقريباً آخر اين سوره در رابطه با جنگ اُحُد است... ⚪️ سیمایى از جنگ اُحُد : ◽️سال دوّم هجرى، كفّار قریش با دادن چندین كشته و اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند. ◽️ سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پیاده وتجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى مدینه حركت كردند. عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز اسلام نیاورده بود و در مكّه زندگى مى‏ كرد، به خاطر علاقه ومحبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت وحمله‏ ى كفّار را در نامه ‏اى محرمانه نزد پیامبر فرستاد. 🔘 پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در روز جمعه جلسه‏ اى تشكیل داده و با مسلمانان در این مورد مشورت فرمودند. در این جلسه دو نظریّه مطرح شد: ▫️1- در مدینه بمانیم ودر كوچه‏ ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمك كنند. ▫️2- از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم. ⬜️ نظریّه ‏ى دوّم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بیشترى پیدا كرد و در نتیجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند. با اینكه نظر مبارك شخص پیامبر صلى الله علیه وآله ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كردند. پس پیامبر اكرم همراه یك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، برگزیدند. آنگاه پیامبر در خطبه ‏هاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرین و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند. فرمانده این جنگ شخص رسول خدا صلى الله علیه وآله بودند. حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرین و بعضى بدست انصار سپرده شد. 🔘 پیامبرصلى الله علیه وآله نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبداللّه‏ بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانه‏ ى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید. ◽️ ابوسفیان نیز خالدبن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند. 📢 سرانجام دو لشگر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند.. از لشگر مسلمانان فریاد اللّه اكبر، و از سپاه كفر صداى دُفّ و نى بلند بود. 🏳️ جنگ كه شروع شد، مسلمانان با یك حمله‏ ى سریع لشگر قریش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. بعضى از مسلمانان به خیال شكست قطعى كفّار سرگرم جمع‏ آورى غنائم شدند و نگهبانانِ دهانه‏ ى كوه نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله صلى الله علیه وآله به طمع جمع آورى غنائم، منطقه‏ ى تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالدبن ولید با دویست نفر سپاه خود كه در كمین بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند. ◻️ ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر شهید شد و جز افراد معدودى كه پروانه‏ وار گرد وجود مبارك رسول‏ الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند. 🔘 در این جنگ نقش علىّ‏ بن ابى‏ طالب علیه السلام از همه‏ ى افراد بیشتر بود، به نحوى كه شمشیر آن حضرت شكست وپیامبر صلى الله علیه وآله شمشیر خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على علیه السلام از ایشان حفاظت مى‏ كرد. ⚪️ یكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خیال اینكه او پیامبر است، شهید كرد و فریاد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد. كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكّه را در پیش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً این شعار به نفع مسلمانان تمام شد. در این میان مسلمانان نیز با شنیدن شایعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پیامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند. در این جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهید و عدّه‏ ى زیادى نیز مجروح شدند.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹مرحوم آیت الله ناصری: امام زمان هم درتظاهرات‌های قبل انقلاب شرکت می‌کردند ♦️این انقلاب، انقلاب امام زمانی است، این نعمت الهی را خدا هدایت کرده است. 📑بمناسبت سالروز رحلت این عالم جلیل القدر 🕊شادی روح بلندشان صلوات 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نخست وزیر محبوب امام ♦️ محمدجواد باهنر دانش‌آموخته رشته علوم تربیتی بود و دکترای الهیات داشت. او در کنار حرفه معلمی، به تدوین کتب درسی دینی و قرآن می‌پرداخت. ♦️ باهنر همواره در عرصه مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی حضور داشت ولی هیچگاه از فعالیت‌های فرهنگی غافل نشد. باهنر پیش از شهادت نخست‌وزیر بود و پیش از آن، به عنوان سومین وزیر آموزش و پروش ایران مشغول به کار به کار بود. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹 امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) فرمود : ♦️سرمايه اى از عقل سودمندتر نيست ، و هيچ تنهايى ترسناك تر از خودبينى ، و عقلى چون دورانديشى ، و هيچ بزرگوارى چون تقوى ، و همنشينى چون اخلاقى خوش ، و ميراثى چون ادب ، و رهبرى چون توفيق الهى ، ♦️و تجارتى چون عمل صالح ، و سودى چون پاداش الهى ، و هيچ پارسايى چون پرهيز از شُبهات ، و زُهدى همچون بى‌اعتنايى بدنياى‌حرام ، و دانشى چون انديشيدن ، و عبادتى چون انجام واجبات ، و ايمانى چون حياء و صبر . و خويشاوندى چون فروتنى ، و شرافتى چون دانش ، و عزّتى چون بردبارى ، و پشتيبانى مطمئن تر از مشورت كردن نيست. " 📚133 نهج البلاغه 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴امام خامنه ای: ♦️بعضی، از دشمن رودربایستی دارند؛ بعضی، ملاحظه‌ی دشمن را میکنند. ملاحظه‌ی ملت را باید کرد، ملاحظه‌ی خدا را باید کرد، نه ملاحظه‌ی دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنی و عقب بنشینی، او جلو می‌آید. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‍ 🌹بر گرفته از سخنراني هاي آيت الله ناصري ♦️این، اثر فوق العاده گریه کردن بر امام حسین عليه السلام است. انسان باید خودش را از این مجالس محروم نکند؛ هر چند کارهایش زیاد و گرفتاری هایش بسیار است؛ لکن برادرها و خواهرها! شبانه روزی یک جلسه، ده دقیقه، ربع ساعت، برای خدا در این جلسات شرکت کنید. برای بزرگداشت عظمت امام حسین عليه السلام و اهل بیتش شرکت کنید. ♦️برای اینکه قطره اشکی بر مظلومیتشان بریزید، شرکت کنید. اگر گریه ات گرفت که چه بهتر؛ اگر گریه ات هم نگرفت، ناراحت نباش؛ خودت را شبیه گریه کننده ها در بیاور. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 بازگشت تاریخ مجعول شاهنشاهی به هجری شمسی (5 شهریور 1357) ♦️از جمله اقدامات رژیم پهلوی در نیمه دهه 1350 ش که در راستای توجه به بنیادهای باستانگرایی و به هدف دور شدن هرچه بیشتر از فرهنگ و تمدن اسلامی صورت عملی به خود می‌گرفت، تغییر مبدأ تاریخ ایران از هجری شمسی (از مبدأ هجرت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد [ص]) به تاریخ مجعول و غیر قابل اعتنای شاهنشاهی بود. این اقدام که در اوج قدرت استبدادی محمدرضا شاه و سرمستی کاذب او در شرایط افزایش چشمگیر (ولی سخت زودگذر) عایدات نفتی تحقق یافت از سوی آگاهان به امور در داخل و خارج از کشور با تمسخر و انتقاد فراوانی رو به رو شد. این طرح که کارشناسان به اصطلاح فرهنگی و تاریخی وابسته به حکومت مدتها پیرامون آن به مطالعه و بررسی پرداخته بودند، به صورت یک لایحه قانونی به مجلسین سنا و شورای ملی (دوره 24) ارائه شد و در روز 24 اسفند 1354 که مقارن با سالگرد تولد رضا شاه بود در میان سخنرانی و ابراز احساسات چاپلوسانه و بس تملق‌آمیز نمایندگان مجلسین و نمایندگان دولت وقت به تصویب رسید. ♦️و در حالی که رژیم پهلوی خود را آماده برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد شاهنشاهی دودمان پهلوی آماده می‌کرد، سال 1355 با مبدأ تاریخ شاهنشاهی 2535 آغاز شد و این تاریخ مجعول چنان تنظیم شده بود که گویی سلطنت رضا شاه دقیقاً در سال 2500 شاهنشاهی پایان یافته و آخرین شاه پهلوی (محمدرضا شاه) حکومتش را از همان تاریخ شروع کرده است. آنچه بود در جلسه روز 24 اسفند 1354 که این طرح صورت قانونی به خود گرفت نمایندگان زیر (از دو مجلس) به ایراد سخنرانیهای بس متملقانه و آزاردهنده از نقش رضا خان و فرزندش در توسعه و تعالی کشور و به اوج رسانیدن نظام شاهنشاهی در ایران پرداختند: جواد سعید (نایب رئیس مجلس شورای ملی)، عیسی صدیق (سناتور)، هولاکو رامبد (نماینده مجلس شورای ملی)، عماد تربتی (سناتور)، مصطفی الموتی (نماینده مجلس شورای ملی)، شوکت ملک جهانبانی (سناتور)، مهین دخت صنیع (نماینده مجلس شورای ملی)، امیرعباس هویدا (نخست وزیر و دبیرکل حزب رستاخیز)، محمدعلی علامه وحیدی (سناتور)، و داریوش همایون. ♦️اما چنانکه آگاهان به امور پیش بینی می‌کردند و تحولات آتی هم نشان داد دوران غرور توأم با خشونت و حماقت رژیم پهلوی دیری نپایید و به رغم تمام تلاشهای گسترده و سرمایه گذاریهای گزاف تاریخ مجعول شاهنشاهی در عرصه کشور در میان مردم ایران زمین جایی بیدا نکرد و بلکه خود به عاملی دیگر در ایجاد شکاف و فاصله گسترده‌تر میان حکومت و مردم کشور مبدل شد و هنگامی که تحرکات انقلابی مردم ایران سخت ارکان حکومت را متزلزل ساخته بود جعفر شریف امامی که در 5 شهریور 1357 در مقام نخست وزیر جایگزین جمشید آموزگار شده بود به هدف فرونشاندن و کاستن از دامنه مخالفتهای انقلابی، در همان نخستین روز صدارت، تاریخ مجعول شاهنشاهی را ملغی اعلام نموده بار دیگر تاریخ هجری شمسی را مبدأ تاریخ و تقویم ایران قرار داد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 افشاگری خبرنگار بی بی سی فارسی از سانسور اخبار حمله اخیر جبهه مقاومت توسط سازمان سانسور ♦️ در ارتش رژیم صهیونیستی واحدی به نام سازمان سانسور وجود دارد که در زمان حوادث یا حملاتی که به رژیم صهیونیستی میشود وظیفه دارد اخبار سانسور شده به رسانه ها بدهد و همچنین این سازمان با انتشار اخبار بدون سانسور توسط فعالین رسانه و خبرگزاری های داخلی رژیم صهیونیستی برخورد می کند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
غیرتی که روی تمدن غربی دارند و ما روی تمدن اسلامی نداریم! جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا مدعی شد فرهنگ اسلامی کاملاً با تمدن اروپایی ناسازگار است و هیچ جایی برای اسلام در اروپا وجود ندارد . اول اینکه این اظهارت نخست وزیر ایتالیا را ببینید و کشک هر نوع آزادی بیان، حقوق شهروندی و زندگی زنان را بدهید مدعیان آزادی در غرب بسابند؛ و دوم این صحبت‌ها را به یک عده مسئولین نشان دهید و بگویید مسئول کشور اسلامی باید اینگونه مدافع تمدن خود و بیزار از تمدن لبیرال که هیچ سازگاری با اسلام ندارد باشد. با صادقانه‌ترین زبان بدن می‌گوید تمدن اسلامی و تمدن غربی مخالف هم هستند و در غرب جایی برای تمدن ناسازگار با تمدن ما وجود ندارد اما در اینجا یک عده خجالت می‌کشند واژه توسعه(مدل تمدن غربی) را حذف و از پیشرفت (مدل رشد اسلامی) استفاده کنند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
انتقام از دولت سیزدهم با تحریف مصاحبه خاندوزی/ وزیر اقتصاد دولت سیزدهم درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی چه گفت؟ ✍️آرمان ایران خاندوزی: حذف ارز ترجیحی تکلیف مجلس به دولت بود/ دولت روحانی تمام ارز سال ۱۴۰۰ را مصرف کرده بود/ ما با «زمان‌بندی و جزئیات» موافق نبودیم/ پس از تعلل‌ها، وزارت اقتصاد مستقیما اجرای طرح را بر عهده گرفت از روز گذشته و با انتشار سخنان تحریف شده و ناقص سخنان سیداحسان خاندوزی، موج جدیدی از تخریب‌ها علیه دولت شهید رئیسی شدت گرفته است. این تخریب‌ها که عمدتا از سوی حامیان دو چهره خاص سازماندهی و اجرا شده، در تلاش است تا وزارت اقتصاد را مخالف ارز ترجیحی نشان دهد در حالی که خاندوزی در مصاحبه خود تاکید کرده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تکلیف مجلس به دولت در قانون بودجه بوده و وزارت اقتصاد با نحوه اجرا و زمان‌بندی سازمان برنامه موافق نبوده است. او شروع ماجرا را اینطور روایت می‌کند که «بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت مکلف شده بود که در این سال با ارز ترجیحی خداحافظی کند و به‌جای آن، روش‌های حمایتی دیگری برای مردم در پیش بگیرد. به همین دلیل، دولت موظف شد تنها ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کل سال ۱۴۰۰ اختصاص دهد. در نیمه اول سال، تقریباً این مبلغ به‌طور کامل مصرف شد و دولت باید مصوبه مجلس را اجرا می‌کرد، البته ما در وزارت اقتصاد و دارایی با این زمان‌بندی و جزئیات موافق نبودیم اما مسئولیت کل پروژه با سازمان برنامه بود.» وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در ادامه می‌گوید: «بعدها هم در خصوص زمان‌بندی و هم در مورد شیوه حذف نظرات خود را ارائه کردیم. در هر صورت این کار یک اقدام الزام‌آور قانونی بود.» خاندوزی درباره حساسیت شهید رئیسی درباره روش اجرای این تکلیف مجلس می‌گوید: «آقای رئیس‌جمهور به‌شدت اصرار داشتند که روش جایگزین حمایتی حتماً آماده شود تا کمترین فشار به طبقات ضعیف جامعه وارد گردد.» وی درباره دلایلی که لزوم اجرای این تصمیم را در شرایطی که دولت مجوز استفاده از ارز ترجیحی را نداشته، توضیح می‌دهید: «با توجه به آغاز جنگ اوکراین در همان سال ۱۴۰۰ و فاصله‌های قیمتی با کشورهای همسایه که منجر به قاچاق گسترده کالاها شد، چشم‌انداز این بود که در سال‌های آینده نه‌تنها با ۱۰ یا ۱۲ میلیارد دلار، بلکه با اعداد بسیار بزرگ‌تری از ارز ترجیحی مواجه خواهیم بود که ممکن است اصلاً در دسترس نباشد. در این شرایط، اجرای این سیاست می‌توانست موجب شود بانک مرکزی مجبور به استفاده از پایه پولی خود شود و این امر آثار تورمی دیگری را به‌همراه داشته باشد.» خاندوزی در نهایت خودش مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده گرفته و زیرساخت اجرای آن را فراهم می‌کند: «شخصاً مکاتبه‌ای با آقای رئیس‌جمهور انجام دادم و درخواست کردم که چاره‌اندیشی صورت گیرد. ما مسئولیت را پذیرفتیم و تصمیم گرفتیم که این موضوع را پیگیری کنیم، گرچه ارتباط مستقیمی با حوزه کاری ما نداشت. در نهایت، سامانه‌های هوشمند توزیع آرد با همکاری بانک سپه و دیگر دوستان به نتیجه رسید و این سیاست در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ رسماً اجرا شد.» وی همچنین اقدامات پیشینی دولت برای مصون ماندن اقشار کم درآمد از اجرای این تکلیف قانونی را اینگونه روایت می‌کند: «تلاش شد که آثار آن بر قیمت‌ها کنترل شود و میزان یارانه نقدی به‌اندازه‌ای باشد که طبقات ضعیف کمتر فشار را احساس کنند. به‌خلاف تجربه تلخ سال ۱۳۹۸، در این تجربه دولت بر این تأکید داشت که پیش از اجرای سیاست، میزان پرداختی‌ها مشخص باشد تا جامعه بداند جبران یارانه نقدی صورت خواهد گرفت.» خاندوزی همچنین در توضیح آثار مثبت اجرای این طرح می‌افزاید: «تجربه هوشمندسازی یارانه آرد، با وجود برخی کاستی‌ها که به‌خوبی بر آن‌ها آگاهیم و مردم نیز شواهدی از آن‌ها دیده‌اند، توانست در طول یک سال و نیم، یک‌ونیم میلیون تن از مصرف آرد خبازی کشور بکاهد و مصرف آرد خبازی در سال ۱۴۰۲ را به سطح مصرف سال ۱۳۹۸ بازگرداند، این بدان معناست که مردم به‌اندازه پنج سال پیش کمتر آرد خبازی مصرف کرده‌اند، در حالی که مصرف نان افزایش یافته است.» سخنان خاندوزی به خوبی نشان می‌دهد که سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ نه تصمیم دولت که تکلیف قانونی مجلس بوده و گنجاندن آن در قانون بودجه بدون تدابیر منطقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، اشتباهی بود که دولت سیزدهم با انتخاب بهترین روش اجرا، توانست مضرات آن را تا حد زیادی کاهش دهد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir