eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.9هزار عکس
12.8هزار ویدیو
676 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ هایپرسونیک اسرائیلی 🔹هرچند صهیونیستها موشک هایپرسونیک ندارند اما به جای آن موجوداتی در اختیار دارند که قدرت تخریب آنها کمتر از موشکهای فراصوت نیست! 🔹در دنیا،همکاری با دشمن در زمان جنگ(به هر دلیل و با هر انگیزه ای)خیانت به وطن محسوب می شود و مجازات آن مرگ است ! 🔹این که یک موجودی وسط جنگ ما با رژیم صهیونیستی،طبق سیاست گرگهای تل آویو شعار نه غزه نه لبنان را فریاد کند نکته ای است و این که یک رسانه متعلق به بیت المال سخنان اسرائیل پسند موجود فوق الذکر را منتشر کند، قوز بالای قوز است! 🔹جالب اینجاست موجودی غصه مشکلات مردم را می خورد که ۹۹ درصد مردم ایران، امکان خرید یک وعده غذا از رستورانش را ندارند! 🔹این که چرا دستگاههای امنیتی و قضائی در برابر خدمات موجود مذکور به رژیم کودک کُش صهیونی، به تماشا و سکوت بسنده کرده اند مطلبی است که خود این عزیزان باید پاسخگو باشند! ✍ دکتر کوشکی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
اسرائیل به مثابه یک تمدن لُخت 🔹اتفاقات یک سال اخیر به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل فقط یک گروه مذهبی (یهودی) نیست 🔸اینکه بخواهیم بگوییم اسرائیل چون یهودی است اینگونه است و او را فقط به اندیشه یهود تقلیل دهیم، نادرست است. 🔺اگرچه باورهای یهود نقش مهمی در کنش‌های اسرائیل دارد ولی اسرائیل هرچه باشد، ویترینی از یک تمدن است ▪️تمدنی در بلوک غرب که همواره شعارهایی جذاب را به بشریت ارائه داده است 🔸صلح، صمیمیت، رفاه و از همه مهمتر بدون دین 🔺تمدن امروز غرب که بر بنیان‌های و استوار است، معتقد بود با و می‌توان بشریت را بدون دین و معنویت به سعادت، رفاه و آرامش رساند 🔸ولی جنایات اسرائیل به خوبی نشان داده که آنچه این تمدن تاکنون گفته است، دروغ و فریبی بیش نبوده است 📌نه اومانیسم و نه سکولاریسم و نه هیچ ایسم دیگری در تمدن غرب، هیچ کدام نتوانستند حال بشر را خوب کنند بلکه در نهایت سر از درآوردند 🔺به همین علت است که غرب، استاد تمام استعمارگری و چپاول است 🔹به همین علت است که اسرائیل با امکانات بلوک غرب جنایت می‌کند 🔸همان غربی که اسناد بین المللی مثل اعلامیه جهانی حقوق بشر را فریاد می‌زند ولی امروزه مشوق اسرائیل است. 📌در واقع اسرائیل حقیقت تمدن غرب را نمایان ساخت 📌در واقع اسرائیل، همان تمدن غرب است ولی بدون هیچ قید و بند اضافه؛ عریانِ عریان 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⭕️ هایپرسونیک اسرائیلی ۲ 🔹ظاهرا در ایران برخلاف همه جای جهان،همکاری با دشمن در هنگام جنگ، نه تنها خیانت و جرم نیست ، بلکه کاملا آزاد و قانونی است تا آنجا که مقام اتاق بازرگانی هم تصمیم گرفته با گرگهای کودک کُش تل آویو،در جنگ روانی علیه ملت ایران ،همنوایی و همراهی کند! 🔹چه کسی باید به عدلیه و برادران امنیتی یادآوری کند که ما در حال جنگ با رژیم صهیونسیتی هستیم تا این عزیزان متوجه حساسیت این ایام شده و مزدوران اسرائیل در ایران را به سزای خیانتشان برسانند؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴ایران کشتی‌های خود را از بندرعباس تخلیه کرده است 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
مهمانی در آیات۲۴ تا ۲۸ سوره هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلاَماً قَالَ سَلاَمٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ‏ فَرَاغَ إِلَى‏ أَهْلِهِ فَجَآءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ‏ فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُواْ لَا تَخَفْ وَبَشَّرُوهُ بِغُلاَمٍ عَلِيمٍ‏ آیا داستان میهمانان گرامى ابراهیم به تو رسیده است؟ آنگاه كه بر او وارد شدند و سلام گفتند. (ابراهیم در پاسخ) گفت: سلام، شما را نمى‏شناسم. پس پنهانى به سراغ خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بریان شده‏ اى) را آورد. پس غذا را نزدیك مهمانان گذارد، (ولى با تعجب دید دست به سوى غذا نمى‏ برند،) گفت: چرا نمى‏ خورید؟! پس ابراهیم از (غذا نخوردن) مهمانان در درون خود احساس ترس كرد، آنان به او گفتند: نترس (ما فرشتگان الهى هستیم) وآنگاه او را به نوجوانى دانا بشارت دادند. ⚜️«راغ» به معناى آن است كه انسان به گونه ‏اى از حضور حاضران بیرون برود كه نفهمند براى چه كارى مى‏ رود. ⚜️گروهى از فرشتگان براى بشارت تولّد فرزند، به خانه حضرت ابراهیم وارد شدند. امّا آن حضرت آنان را نشناخت ولى با این حال به خانه دعوت كرد و اسباب پذیرایى را فراهم نمود. امّا چون دید كه غذا نمى‏خورند، نگران شد و دلیل آن را پرسید و آنان خود را معرّفى كردند. در مواردى، فرشتگان به شكل انسان ظاهر شده‏ اند كه نمونه‏هایى از آن در قرآن آمده است، همچون: نزول جبرئیل بر حضرت مریم - حضور هاروت و ماروت در حكومت سلیمان و نزول فرشتگان بر حضرت ابراهیم.. ⚜️⚜️ 1. مهمان، محترم است.👈🏻 «ضیف... المكرمین» 2. مهمان، وقتى وارد شد، سلام كند. 👈🏻«قالوا سلاماً» 3. جواب سلام او لازم است. 👈🏻«قال سلام» 4. صاحب خانه دور از چشم مهمان به سراغ تهیه غذا برود. 👈🏻«فراغ» 5 . غذا را در خانه و به كمك خانواده تهیه كنیم. 👈🏻«الى أهله» 6. پذیرایى سریع باشد.👈🏻 «فجاء» (حرف «فاء» نشانه سرعت و زمانى كوتاه است) 7. بهترین غذاها فراهم شود. 👈🏻«بعجل سمین» 8 . مهمان را نزد سفره نبریم، بلكه سفره را نزد مهمان بیاندازیم. 👈🏻«فقرّبه الیهم» 9. از مهمان نپرسیم كه غذا خورده ‏اى یا نه. 👈🏻«فراغ الى أهله فجاء» (حضرت ابراهیم بدون پرسش به سراغ خانواده و تهیه غذا رفت) 10. شخصاً از مهمان پذیرایى كنیم.👈🏻 «فجاء» (خود حضرت غذا آورد) 11. غذا در دسترس مهمان باشد. 👈🏻«فقرّبه الیهم» 12. مهمان غذا را بپذیرد و میل كند، كه صاحب خانه دغدغه نداشته باشد. 👈🏻«الا تأكلون» 13. اول پذیرایى، بعد گفتگو. 👈🏻«فجاء بعجل سمین...» بعد پرسیدند: «فما خطبكم أیّها المرسلون» 14. اگر مهمان خبر تلخ و شیرینى دارد، اول خبر شیرین و سپس تلخ را عنوان كند. 👈🏻«بشروه-۲۸.. ارسلنا الى قوم مجرمین-۳۲» (ابتدا بشارت فرزند داده شد و سپس خبر نزول عذاب بر مجرمان)🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
شرحی بر آیات صفحه ۲۳۰ قرآن کریم 💠طبق اين آيات فرشتگان به صورت ناشناس و در شكل جوانهاى زيبا از نزد ابراهيم به نزد رفتند و چون پيش لوط رسيدند، چون لوط از انحراف و بدجنسى قوم خود آگاه بود و مى دانست كه آنها عادت به دارند لذا يقين كرد كه قوم او به سراغ مهمانهاى او خواهند آمد و او نخواهد توانست كه از مهمانها كه به صورت پسر هاى زيبا بودند، دفاع كند ولذا بسيار ناراحت شد و خود را از حفظ آنها از دسترس قومش ناتوان ديد و با ناراحتى گفت: امروز روز سختى است. 💠همان گونه كه لوط پيش بينى مى كرد، قوم او با شتاب به خانه لوط آمدند تا از آن مهمانها كام گيرند و آنها عادت به اين كار زشت داشتند و پيش از آن هم آلوده اين كار شده بودند. لوط براى حفظ مهمانهاى خود از شرّ آنها به قوم خود گفت: بياييد با دختران من ازدواج كنيد كه اين براى شما، پاكيزه تر است و از خدا بترسيد و مرا درباره مهمانهايم خوار و شرمنده نكنيد. سپس براى تحريك احساسات آنها گفت: آيا از شما مرد رشيدى وجود ندارد؟ 💠به هر حال قوم لوط پيشنهاد او را نپذيرفتند و به لوط گفتند ما احتياجى به دختران تو نداريم و تو مى دانى كه ما چه اراده اى كرده ايم.. 💠وقتى لوط بى شرمى قوم خود را ديد، بسيار ناراحت شد و از ناتوانى و بيكسى خود در برابر آن گروه اظهار تأسف كرد و گفت: اى كاش مرا در برابر شما قدرتى بود .. يعنى اى كاش يا خود من آنچنان نيرويى داشتم كه يك تنه در برابر شما مى ايستادم و شرّ شما را دفع مى كردم و يا مرا ياران و انصارى بود كه به قدرت آنها تكيه مى كردم و به وسيله آنها شما را سرجاى خود مى نشاندم. 💠سـرانـجـام هنگامى كه رسولان پروردگار نگرانى شديد لوط را مشاهده كردند كه در چه عـذاب و شـكـنـجـه روحـى گـرفتار است ، پرده از روى اسرار كار خود برداشتند و به او گـفـتـند: اى لوط كه ما نوجوانانى از جنس بشر نيستيم بلكه فرستادگانى هستيم براى عذاب اين قوم و هلاك كردنشان! (قال يا لوط انا رسل ربك لن يصلوا اليك ). پس پاسى از شب گذشته، خانواده ‏ات را (از این سرزمین) بیرون ببر و (مراقب باش تا) هیچ كس از شما (به پشت سرش) متوجّه نشود. ولى همسرت (را با خود همراه مبر، زیرا) آن بلایى كه به همه مى‏ رسد به او (نیز) خواهد رسید.همانا وقت (نابودى) آنان صبح است. آیا صبح نزدیك نیست؟! (ان موعدهم الصبح اليس الصبح بقريب ) 💠جمله‏ ى «الاّ امراتكْ» یا از «أهلك» استثنا شده است، به این معنا كه تمام اهل خودت را شبانه كوچ بده مگر همسرت را، و یا از «لایَلتَفت» استثنا گردیده، یعنى هیچ یك از شما به عقب التفاتى نكند، به جز همسرت كه او هنگام خارج شدن به همراه تو، چون نگران حال آن قوم فاسد است، از قافله عقب افتاده و در نتیجه گرفتار عذاب الهى مى‏ گردد. و از اینجا معلوم میشود که فامیل پیامبر بودن، وسیله‏ ى نجات نیست! 💠با توجه به آیات قرآن، قوم لوط دچار سه نوع بلا شده اند: يكى و ويرانى شهر و ديگرى آسمانى و سوم . چنين مى نمايد كه انفجار عظيمى در آن شهر رخ داده و باعث پيدايش زلزله و صيحه شده و سنگهايى كه به آسمان پرتاب گرديده دوباره به روى آنان ريخته شده است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔹🔸ماجرای قوم در قرآن 🔹لوط(ع) از کلدانیان بود که آنها در سرزمین بابل زندگی می کردند لوط از بستگان ابراهيم (عليه السلام ) بوده ، و آن حضرت او را به سوى اهل سدوم و اقوام مجاور آنان فرستاد، تا آنان را كه مشرك و از بت پرستان بودند، به دين توحيد دعوت كند. او از اولین کسانی بود که به ابراهیم ایمان آورد و گفت: "انی مهاجر الی ربی". (۲۶ عنکبوت) در نتیجه خدای تعالی او را با ابراهیم نجات داده به سرزمین فلسطین، "ارض مقدس" روانه کرد:👈🏻 "و نجیناه و لوطا الی الارض التی بارکنا فیها للعالمین" (۷۱ انبیا) 🔸پس لوط در بعضی از بلادآن سرزمین منزل کرد، (که بنا به بعضی از روایات و بنا به گفته تاریخ و تورات آن شهر سدوم بوده). مردم این شهر و آبادیها و شهرهای اطراف آن که خدای تعالی آنها را در سوره توبه آیه 70 مؤتفکات خوانده، بت می پرستیدند و عمل فاحشه لواط مرتکب می شدند و این قوم اولین قوم از اقوام و نژادهای بشر بودند که این عمل در بینشان شایع گشت، (۸۰ اعراف) و شیوع آن به حدی رسیده بود که در مجالس عمومی شان آن را مرتکب می شدند ، تا آنکه رفته رفته این عمل فاحشه ، سنت قومی آنان شد و همه بدان مبتلا گشته، زنان بکلی متروک شدند و راه تناسل را بستند (۲۹ عنکبوت). لذا خدای تعالی لوط را به سوی ایشان گسیل داشت.👈🏻 (۱۶۲ شعرا) و آن جناب ایشان را به ترس از خدا و ترک فحشاء و برگشتن به طریق فطرت دعوت کردو انذار و تهدیدشان نمود ولی جز بیشتر شدن سرکشی و طغیان آنان ثمره ای حاصل نگشت و جز این پاسخش ندادند که اینقدر ما را تهدید مکن اگر راست می گویی عذاب خدا را بیاور، و به این هم اکتفا ننموده ، تهدیدش کردند که:👈🏻 "لئن لم تنته یا لوط لتکونن من المخرجین (۱۶۷شعرا) - اگر ای لوط دست از دعوتت بر نداری تو را از شهرمان خارج خواهیم کرد"وبه یکدیگر می گفتند: خاندان لوط را از قریه خود خارج کنید که آنها مردمی هستند که میخواهند از عمل لواط پاک باشند!👈🏻 (۵۶ نمل). 🔹فرشتگان از نزد ابراهیم به سوی لوط روانه شدند و به صورت پسرانی مجسم شده،به عنوان میهمان بر او وارد شدند، لوط از ورود آنان سخت به فکر فرو رفت چون قوم خود رامی شناخت و می دانست که به زودی متعرض آنان می شوند و به هیچ وجه دست از آنان برنمی دارند، چیزی نگذشت که مردم خبردار شدند، به شتاب رو به خانه لوط نهاده و به یکدیگرمژده می دادند، لوط از خانه بیرون آمد و در موعظه و تحریک فتوت و رشد آنان سعی بلیغ نمود تابه جایی که دختران خود را بر آنان عرضه کرد و گفت: ای مردم!این دختران من در اختیارشمایند و اینها برای شما پاکیزه ترند پس، از خدا بترسید و مرا نزد میهمانانم رسوا مسازید، آنگاه از در استغاثه و التماس در آمد و گفت: آیا در میان شما یک نفر مرد رشید نیست؟👈🏻(۷۸هود)مردم درخواست او را رد کرده و گفتند: ما هیچ علاقه ای به دختران تو نداریم و به هیچ وجه از میهمانان تو دست بردار نیستیم.لوط(ع)مایوس شد و گفت: ای کاش نیرویی در رفع شما می داشتم و یا رکنی شدید می بود و به آنجا پناه می بردم.👈🏻 (۸۰ هود) در این هنگام ملائکه گفتند: ای لوط ما فرستادگان پروردگار توایم، آرام باش که این قوم به تو نخواهند رسید، آنگاه همه آن مردم را کور کردند و مردم افتان و خیزان متفرق شدند.👈🏻 (۳۷ قمر) فرشتگان سپس به لوط(ع)دستور دادند که شبانه اهل خود را برداشته و درهمان شب پشت به مردم نموده، از قریه بیرون روند و احدی از آنان به پشت سر خود نگاه نکندولی همسر خود را بیرون نبرد که به او آن خواهد رسید که به مردم شهر می رسد، و نیز به وی خبردادند که بزودی مردم شهر در صبح همین شب هلاک می شوند.👈🏻 (۸۱ هود) صبح، هنگام طلوع فجر، صیحه آن قوم را فرا گرفت و خدای عز و جل سنگی از گل نشاندار که نزد پروردگارت برای اسرافگران در گناه آماده شده بر آنان ببارید و شهرهایشان رازیر و رو کرد و هر کس از مؤمنین را که در آن شهرها بود بیرون نمود، و آن شهرها را آیت و مایه عبرت نسل های آینده کرد تا کسانی که از عذاب الیم الهی بیم دارند با دیدن آثار و خرابه های آن شهرها عبرت بگیرند..🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✅ قرآن در صفحه ۲۳۱ ، داستان ديگرى از داستانهاى پيامبران را بيان مى كند و آن داستان و اهل است که به صور مكرر در قرآن كريم آمده است. شعيب بر اهل مدين كه در بعضى از آيات از آنها به « الايكه» تعبير شده است، مبعوث گرديد و طبق معمولِ همه پيامبران، آغاز سخن او درباره توحيد بود و مردم را به سوى يكتاپرستى و عدم شرک دعوت نمود ✅ مطلب دومى كه شعيب آن را مطرح كرد اين بود كه در داد و ستدهاى خود و را كم ندهند. معلوم مى شود كه مردم مدين دچار اين انحراف اقتصادى بودند كه به هنگام خريد و فروش كالاها، مى كردند. شعيب آنها را از اين كار نهى كرد و تذكر داد كه من شما را در برخوردارى و وفور نعمت مى بينم و اين اشاره به اين حقيقت بود كه اگر از اين گناه دست برندارند، خداوند نعمت خود را از آنها مى گيرد. ✅ ضمنا تعبير «اريكم بخير» بار عاطفى دارد و براى جلب نظر آنها بود. همچنين خيرخواهانه به آنان گفت: من بر شما از عذاب روزى فراگير بيمناكم، يعنى مى ترسم اگر به خدا ايمان نياوريد و در معاملات خود رعايت حقوق مردم را نكنيد، خداوند بر شما عذابى نازل كند كه همه شما را دربرگيرد. منظور از روزفراگير، همان روزى است كه عذاب نازل شود و همه آن كافران را احاطه كند. ✅ طبق آيه ۸۵، يكبار ديگر شعيب از كم فروشى آنها سخن به ميان آورد تا بلکه در آنها اثرکند و گفت: پيمانه و ترازو را از روى عدالت به تمامى بدهيد. ✅ به نظر مى رسد كه هر چند مطلب مربوط به پيمانه و ترازو در اين آيات دوبار آمده ولى تكرارى نيست. بلكه بار اول از 👈🏻كوچك كردن پيمانه و سنگ ترازو از حدى كه معمول و مرسوم بود نهى مى كند و بار دوم از اينكه با همان پيمانه ها و ترازوهاى معمولى 👈🏻جنس را كمتر و سرخالى يا سبك بدهند، نهى مى كند. ✅ البته عكس اينها هم در موقع خريدن جنس مورد نهى بود يعنى با پيمانه و سنگى بزرگتر از معمول و يا سنگين تر و برتر از معمول بخرند. بنابراين، 👈🏻چهار نوع انحراف وجود داشته است. ✅ حضرت شعیب به طور كلى آن قوم را اندرز مى دهد كه حقوق مردم را كم نكنند كه شامل آن چهار نوع انحراف مى شود. آنگاه از اين كار به عنوان 👈🏻فساد در زمين ياد مى كند. ✅ مسلم است كه وقتى در جامعه، حقوق مردم رعايت نشد و مردم در معاملات خود فريبكارى كردند و سلامت اقتصادى جامعه را از بين بردند، دچار فساد و تبهكارى بزرگى شده اند كه سرانجام ناخوشايندى خواهد داشت و اقتصاد جامعه بيمار خواهد بود و رشد اقتصادى متوقف خواهد شد و با ركود اقتصادى رفاه و آسايش و نظم جامعه مختل خواهد گرديد. ✅در آيه ۸۶ به آنها خاطر نشان مى سازد كه باقيمانده خدا يعنى آن روزى حلالى كه پس از كسر مالى كه از راه حرام مانند كم فروشى به دست مى آيد، اگرچه به ظاهر كمتر از آن مال حرامى است كه با كم فروشى حاصل شود، ولى همان براى شما بهتر است، اگر ايمان داشته باشيد. زيرا علاوه بر اينكه معاملات مشروع، در كل باعث سلامت و شكوفايى اقتصادى مى شود، نوعى 👈🏻بركت خدا را نيز همراه دارد. يعنى انسان مى تواند از كمترين موجودى خود بهترين استفاده را ببرد. البته اين بركت هنگامى حاصل مى شود كه انسان به خدا ايمان داشته باشد.(بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ) ✅ در پايان آيه از قول شعيب نقل مى كند كه من بر شما نگهبان نيستم، يعنى من نمى توانم با وجود اين فساد و انحراف، نگهبان و حافظ شما باشم و شما با اين انحرافهايى كه داريد به هر حال دچار عذاب الهى خواهيد شد.( وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ ) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
صفحه ۲۳۲ -۲۳۱قرآن کریم ♦️با دقت در آیات مربوط به حضرت در میابیم که : 💥۱ -آن پيامبر بزرگ خدا دعوتش را از توحيدگرايى و يكتا پرستى آغاز كرد. 👈🏻قال يا قوم اعبدوا اللَّه... 💥۲- و پس از اصل توحيد، بى درنگ به تنظيم امور و موضوع معاش روى آورد و مردم را از كم فروشى و ديگر راههاى ظالمانه ثروت اندوزى برحذر داشت و نظام دادوستد و تجارت را بر اساس عدل و داد بنيان نهاد 👈🏻ولا تنقصوا المكيال و الميزان... 💥۳- از اين آيات به روشنى دريافت مى گردد که او مى كوشيد تا با آگاهى بخشى و محو بتهاى گوناگون، روح و فكر مردم را آزاد سازد و ثروتها و امكانات به جاى قرار گرفتن در مسير تباهى و اسارت مردم، همان گونه كه خدا خواسته است باعث زينت زندگى باشد. 👈🏻اصلوتك تأمرك أَنْ نترك ما يعبد آباؤنا... 💥۴- شعيب براى خود امتيازى نمى شناخت، بلكه خود را بنده اى از بندگان خدا اعلان مى كرد و از او يارى مى جست و از او موفقيت مى طلبيد. 👈🏻و ما توفيقى الا باللّه... 💥۵ - تنها هدف او در دعوت آسمانى اش و اصلاحگرى بود و براى خود چيزى نمى جست و چيزى نمى خواست. 👈🏻إن اريد الاّ الاصلاح.... 💥۶- او از پيشوايان راستين آسمانى است كه آنچه را براى خود مى خواست براى مردم نيز مى خواست و آنچه را به مردم توصيه مى كرد، خود بدانها عمل مى نمود و از هر آنچه مردم را بر حذر مى داشت، خود پيش از همه آنان دورى مى جست. 👈🏻و ما اريد أَن اخالفكم الى ما انهاكم... 💥۷- او به ارزش هاى اخلاقى و انسانى بسيار اهميت مى داد و بعد اخلاقى دعوت آسمانى اش از كران تا كران اندرزهاى انسان سازش جلوه گر است. 👈🏻و يا قوم لا يَجْرِمَنَّكم شقاقى... 💥۸- و شهامت و شجاعت و راستى او در دعوت آسمانى اش تفكّر انگيز است كه نخست با همه وجود به مردم خويش آگاهى مى بخشد و پند و اندرز مى دهد و روشنگرى مى كند و از پى آن هشدارها مى دهد كه از عذاب خدا بترسيد، و آنگاه با شهامتى تحسين برانگيز در برابر دجّالگرى ها و تهديدها و شانتاژهاى آنان دلاورانه مى ايستد. 👈🏻و يا قوم اعملوا على مكانتكم...  ♦️همان گونه كه شعيب وعده داده بود عذاب الهى به سراغ اهل مدين آمد. اين عذاب عبارت بود از آسمانى و بانگ مرگبار و كشنده كه همراه با زلزله بود. در اين آيه از «صيحه» و در آيات سوره اعراف از «» كه به معناى زلزله است ياد مى كند. بنابراين، علت هلاك آنها بانگ مرگبار و زلزله بوده است كه همزمان بر آنان رسيد. ♦️اهل مدين با اين عذاب در خانه هایشان نابود شدند آن چنان كه گويا اصلا وجود نداشته اند و هرگز در آنجا نبوده اند. در پايان قصه قوم مى فرمايد: اهل هلاك شدند و به لعنت گرفتار آمدند همان گونه كه قوم ثمود هلاك شدند. اين سخن به جهت تشابهى است كه ميان اين دو قوم وجود داشت چون هر دو قوم با هلاك شدند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir