🗂حد کفاف (رفاه مطلوب)| نمودار مصرف
☑️آنچه در دانش اقتصاد به نام خط فقر مورد توجه قرار گرفته است، فقر مطلق است. ولی از منظر اسلامی به افرادی که کمتر از #حد_کفاف درآمد دارند فقیر گفته می شود.
🔹فقر شامل فقر مطلق و فقر نسبي است. فقر مطلق وضعیتی از زندگی است که درآمد فرد نمی تواند نیازهای ضروری زندگی را پوشش دهد. اما فقر نسبی به وضعیتی از زندگی اطلاق می شود که درآمد فرد نیازهای ضروری زندگی را تأمین می کند ولی نیازهای متعارف او را کفایت نمی کند.
🔰برای روشنتر شدن مفهوم کفاف (رفاه مطلوب)، نمودار فوق ترسیم شده است:
1️⃣محدوده صفر تا الف، محدوده #فقر_مطلق است. هر چه افراد به نقطه صفر نزديكتر باشند، فقيرترند. كساني كه سطح زندگي آنها در اين حد قرار داشته باشند، کمترین رفاه را دارند.
2️⃣محدوده الف تا ب، محدوده #فقر_نسبي است. افرادي كه در اين محدوده زندگي مي كنند، نيازهاي اساسي آنها تأمين شده است.
نهایت این محدوده جايي است كه تمام نيازهاي متعارف افراد تامين شده و به رفاه مطلوب دست يافته اند. اين نقطه همان سطح كفاف زندگي است كه از منظر آموزه هاي اسلامی وضعیت مطلوب برای همه افراد جامعه است.
3️⃣ محدوده فراتر از ب، محدوده اسراف يا رفاه مطلق است كه براساس آموزه هاي اسلامی، محدوده مصرف غیر مجاز است.
✳️ما نمودار را نمودار مصرف نام گذاشتیم نه نمودار درآمد. ممكن است درآمد بسیاری از افراد در محدوده #رفاه_مطلق قرار داشته باشد؛ اما حد مصرف آنها در خط ب (حد كفاف) باشد. رفاه فراتر از خط ب (حد كفاف) در آموزههاي اسلامی نكوهش شده است.
📚دریافت مقاله: ابهام در اهداف نظام اقتصادی اسلام و ساماندهی آن
☑️ضرب الاجل بانک مرکزی به بانک های خصوصی برای اصلاح ساختار
🔰وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه با رادیو اقتصاد
🔹دشمنان تمرکز بسیاری داشتند تا با جهش ارزی و تحریم از رشد اقتصادی ایران جلوگیری کنند ولی با مجموعهای از تدابیر رشد نقدینگی از ۳۹ درصد به زیر ۲۹ درصد کاهش یافت.
🔹در ۴ ماه اخیر شاهد کاهش سرعت تورم بودیم که با همراهی مردم تا پایان امسال از دوره ۵ ساله تورمی عبور خواهیم کرد.
🔹 از سال ۹۷ تعداد ۱۱ بانک دولتی زیان ده بوده و با دارایی مردم و دولت ادامه میدادند که امروز به یک بانک در حال اصلاح مالی رسیده است و بانک مرکزی ضرب الاجل ۶ ماهه ای هم به بانکهای خصوصی داده تا با اقدامات مؤثر به اصلاح ساختاری برسند. / مهر
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما در اصلاح قانون بانکداری می خواهیم مشکل چه کسانی را حل کنیم؟
☑️حجت الاسلام استاد#احمدعلی_یوسفی؛ مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه
🔺باید بانکها از رباخواری و حیله های ربوی، #بنگاهداری_بانکها و بانکهای خصوصی باید از خلق پول ممنوع شوند.
🔹مهمترین راه خلق پول، خلق پول از هیچ است. خلق پولی که منتهی به تورم شود -بر اساس دیدگاه همه اقتصاددانان- دزدی از جیب مردم متوسط به پایین جامعه است.
♦️اغلب اموال بانکهای خصوصی مجهول المالک و معلوم الغصب است؛ ابتدای انقلاب با اموال بانکهای خصوصی چه کردند؟ مصادره کردند؛ جناب رئیس کل بانک مرکزی، اموال بانکهای خصوصی چنین حکمی دارد.
🔹بانکهای خصوصی در طول دو دهه ای که تشکیل شده اند هیچ خیری برای اقتصاد ایران نداشته اند ونتوانسته اند اهداف مورد نظر را برآورده سازند.
🔺16 نفر از اقتصاددانهای اسلامی نامه ای نوشتیم خدمت مقام معظم رهبری و عرض کردیم سیاست تشکیل بانکهای خصوصی مثل سیاست کنترل جمعیت امر اشتباهی بود؛ درخواست می کنیم در این امر تجدید نظر بفرمایید. رهبری در نشستی که با خبرگان رهبری داشتند فرمودند: برخی اجازاتی را دولتهای گذشته از رهبری گرفته اند، بررسی کنید اگر مطابق ضوابط و مصلحت نیست باید این اجازات برگردند.
#خطوط_قرمز
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ نظارت بر مصرف در بانکداری اسلامی| بانکهای ما تخصصی محور نیستند؛ انتظار داریم همه عقود را همه بانکها انجام دهند
🔰رئیس بانک مرکزی در سی و سومین همایش «بانکداری اسلامی»
🔘نظارت بر مصرف تسهیلات، در نظام بانکی ما مشکل دارد. بانکهای ما تخصصی محور نیستند و با اساس نامه یکسان اداره می شوند و لذا قواعد نظارتی بر آن ها نیز تخصصی نیست.
🔘بانکداری اسلامی مبنای نظام بانکی کشور است و بایستی نهادسازی ما هم در این چارچوب شکل بگیرد البته طی سالهای اخیر رشد خوبی در این زمینه داشتهایم اما این مقدار هنوز از جانب بانکداران و جامعه مذهبی راضی کننده نیست و باید توسعه پیدا کند.
🔘بالای 88 درصد تأمین مالی در کشور ما هماکنون توسط بانکها انجام میشود، حتی بخش زیادی از تأمین مالی دولت نیز بر دوش بانکهاست؛ طبیعی است که این موارد ناترازی بانکها را افزایش میدهد؛ دولت یکی از مهمترین عوامل ناترازی بانکهاست.
🔘تسهیلات تکلیفی هدایت اعتبار نیست؛ هدایت اعتبار باید مبتنی بر نقشه صنعتی باشد. باید اولویتهای صنعتی در هر استان و هر شهرستان مشخص شود و منابع شبکه بانکی به آن سمت هدایت شود. البته اقدامات خوبی در زمینه هدایت نقدینگی انجام شده اعم از تامین مالی زنجیرهای، اوراق گام و برات الکترونیک که در سال گذشته ۵۳ همت اوراق گام استفاده شد و برنامه ما برای امسال افزایش آن به ۱۵۰ همت است.
https://www.ibi.ac.ir/news/3315-2023-08-29-08-35-10
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂سود علی الحساب؛ چشم اسفندیار بانکداری بدون ربا|بانکداری اسلامی نماینده واقعیتهای موجود در بازار واقعی کالا و خدمات
☑️ رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: وعده سود علیالحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانکها میتوانند وعده سود علیالحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت.
🔹علة العلل و مهم ترین علت ناترازی بانکها چگونگی محاسبه نرخ سود بانکی وکیفیت تخصیص آن است. چرخه ای که برای سود بانکی در نظر گرفته شده است، معیوب و مولد ناترازی است. بانکداری باید تابعی از وضعیت اقتصاد واقعی بازار کالا و خدمات باشد. بانکداری ارتباط تنگاتنگی باید با بازار واقعی داشته باشد و منافع بانک، سپرده گذاران و سهامدارن باید ناشی از تجارت واقعی و بازار واقعی باشد.
🔹سودی که امروزه تعهد میکنیم به سپرده گذاران بدهیم همان هزینه پول است، اما در بانکداری اسلامی چیزی به نام هزینه پول نداریم. این همان نرخ بهره است. بانک با تعهد سود علیالحساب در همان ابتدا هزینه ایجاد میکند.
🔹برای حل ناترازی بانکها، باید هدایت اعتبار صورت گیرد. بانک مرکزی باید در زمینه تامین اعتبار ورود کند و هدایت تسهیلات و نقدینگی را انجام دهد. این نقطه ضعف کشور ماست که هنوز نقشه صنعتی و نقشه کشاورزی نداریم.
📎گزارش تفصیلی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور و هیئت دولت: هر تصمیمی میخواهید در زمینه اقتصاد بگیرید ببینید تاثیرش بر نکات برجستهای مانند فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و ... چگونه است. ۱۴۰۲/۶/۸
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️اخوت محوری اقتصادی
☑️ فرایند اقتصادی نیازمند عِدّه (نیروی انسانی کارآمد ومومن) و عُدّه (امکانات اقتصادی) است. اقدام به فراهم نمودن عِدّه بر عُدّه مقدم است. تحصیل عده ممکن نیست مگر به اخوت و برادری اسلامی. در اقتصاد اسلامی، اخوت و برادری («انما المومنون اخوة») مانند نخ تسبیحِ تمام فعالیت ها و تصمیمات اقتصادی باید باشد.
🔻در نظام اقتصادی سرمایه داری، نرخ بهره (ربا) نخ تسبیح تمام فعالیت ها و تصمیمات اقتصادی است. نرخ بهره به عنوان عامل درونزا در تمام روابط و تصمیمات اقتصادی در بنگاه های اقتصادی نقش ایفا می کند. از باب مثال در بازار پول، قیمت پول محسوب می شود؛ در بازار سرمایه، در تعیین قیمت سرمایه نقش اساسی دارد.
🔰وقتی این نخ تسبیح از درون رفتارها و روابط اقتصادی بیرون کشیده شود، اگر بر اساس مبانی اسلامی جایگزین مناسب پیدا نکند یکی از سه وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد:
1️⃣ عناصر اقتصادی ازهم گسیخته خواهند شد
2️⃣ مجدد ربا با ظاهر دیگری رسوخ می کند
3️⃣یا هر دو وضعیت اتفاق می افتد.
البته، معمولا سومی اتفاق می افتد.
✅ آیت الله شاه آبادی (ره) معتقد است اخوت و برادری باید جایگزین ربا در تمام رفتارها و روابط اقتصادی شود و با استناد به روایت رسول گرامی اسلام (ص) - که سی حق برای هر مؤمنی نسبت به مؤمن دیگری بر می شمارد - تلاش می کند تا الگوی اقتصادی خود و مدل اجرایی آن را به گونه ای استنباط و کشف و اجرا کند تا رعایت حقوق اقتصادی در درون آن نهادینه شود.
#آیهالله_شاهآبادی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💠کارکرد اجتماعی اخوت اقتصادی|مخالفت با نهادهای اقتصادی مبتنی بر اصالت فرد
☑️ تحصیل عِدّه ممکن نیست مگر به اخوت و برادری اسلامی. زمانی جمعیت کثیر، مؤثر خواهد بود که بوسیله ریسمان اخوت مانند دانه های یک تسبیح به همدیگر بپیوندند.
♻️حقیقت اخوت اسلامی براساس آیه103 سوره آل عمران، الفت و ارتباط قلوب مؤمنین به همدیگر است. آیت الله شاه آبادی با استناد به بعضی روایات معتقد است اخوت دارای چهار رکن است:
1️⃣وفاق و یکرویی
2️⃣ اتحاد و یگانگی
3️⃣ تواضع و فروتنی
4️⃣فتوت و جوانمردی
♻️ سپس با استناد به روایت رسول گرامی اسلام (ص) - که سی حق برای هر مؤمنی نسبت به مؤمن دیگری بر می شمارد - تلاش می کند حقوق سی گانه را با ارکان اخوت تبیین کند. در حقیقت ایشان بسیاری از ارزشهای اخلاقی را ذیل اخوت تعریف می کند و آن را به عنوان نخ تسبیحِ پیوند دهنده تمام رفتارها و روابط اقتصادی معرفی می کند و از همین جا تنها راه موفقیت جامعه اسلامی در عرصه اقتصادی و مالی را #تعاون و همیاری درون الگویی مسلمانان می داند.
✳️به عبارتی در این دیدگاه، کارکرد اخلاق اسلامی از نوع کارکرد فردی نیست بلکه به عکس معتقد است قرآن به عنوان منبع اصلی معارف اسلامی با اسلام انفرادی تناسبی ندارد. بر همین اساس، ایشان با نهادهای اقتصادی براساس #اصالت_فرد همانند بانکها به شدت مخالفت می کند و آنها را سبب خیانت و تضییع حقوق مردم می داند و مدعی تأسیس نهادهای اقتصادی جدیدی براساس مبانی اسلامی است.
#آیهالله_شاهآبادی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂تفاوت رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در مواجهه با نقدینگی
👤دکتر #رسول_بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان
🔹نقدینگی در بلندمدت عامل تورم است؛ این موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی به آن قائل است هرچند معتقد نیست در کوتاهمدت هم رشد نقدینگی منجر به تورم میشود.
🔹برخی معتقدند چون دولت سلطه مالی بر اقتصاد دارد کسری بودجه اتفاق میافتد و راهکارهایی که ارائه میدهند به نفع طبقات محروم و ضعیف نیست بلکه منجر به تشدید شکافهای اجتماعی خواهد شد. به باور من ریشه اصلی مساله خلق پول از هیچ است که کل جامعه را دچار کسری و بدهی میکند نه تنها دولت.
🔹اقتصاد ریاضتی نسخهای است که از سوی حامیان افزایش قیمت حاملهای انرژی تجویز می شود. از منظر حامیان اقتصاد ریاضتی نوک پیکان اصلاح قیمتها مردم عادی هستند ولی از منظر اقتصاد مقاومتی، نوک پیکان، هشتدهم درصدیها هستند یا افرادی که ثروت مملکت را به چنبره خود درآوردهاند. مسئله ما ظرف آبی است که کج بوده و باید صاف شود تا آب در تمام ظرف به صورت یکدست پخش شود.
🔹حضرت علی(ع) فرمودند: «اگر آن اموالى که از بیتالمال غارت شده را بیابم که کابین زنان شده یا کنیزانى با آن خریده شده باشد همه را قاطعانه به بیتالمال باز مى گردانم.»[خطبه 15، نهج البلاغه] روی سخن ایشان افراد عادی نبود بلکه بزرگان و شیوخ عربی است که بیتالمال را به ناحق تصاحب کرده بودند. پس اصلاح از بالا به پایین انجام میشود.
📎دریافت صوت از اینجا
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💢 واقعیتهای اقتصاد ایران از نگاه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
☑️ حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در یادداشتی به واقعیت اقتصاد ایران و راههای برون رفت از مشکلات اشاره کرد.
🔰 وی در این یادداشت ضمن بیان موفقیتهای اقتصادی دولت، نسبت به جهتگیری اقتصادی دولت نوشت:
⭕️ بهرغم تلاشهای فراوان اقتصادی دولت، اما اقتصاد ایران همچنان دچار مشکل تورم، فاصله طبقاتی شدید، بیعدالتی اقتصادی است که این امر فشار زیادی به دهکهای پایین جامعه وارد میآورد.
⭕️در اقتصاد ایران یک چرخه باطل سه گانه وجود دارد که علت اصلی سایر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. در این دور باطل باید ریشه اصلی را شناخت و آن را از بین برد:
چرخه اول: وادادگی ارزی و افزایش قیمت آن و کاهش قدرت پول ملی
چرخه دوم: خلق پول و بهویژه توسط بانکهای خصوصی
چرخه سوم: انحصارات گسترده در همه بخشهای اقتصادی
متن کامل یادداشت:
https://hawzahnews.com/xcqLc
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
🗂فراخوان حمایت از آثار پژوهشی
☑️انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه با همکاری دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی فراخوانی به منظور حمایت از آثار پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی منتشر کرده است.
🔰محورهای فراخوان:
✳️ آسیبشناسی نظریههای سیاست اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی:
۱- آسیبشناسی نظریه الگوی تعدیل ساختاری و شوکدرمانی در اقتصاد ایران
۲- آسیبشناسی نظریه اقتصاد نهادی در مورد اقتصاد ایران
۳- نظریه کاربردی اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
۴- پاسخ به شبهات در زمینه کاربردهای اقتصاد اسلامی
✳️ طرحهای اصلاح ساختاری اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی
۱- طرح اصلاح ساختاری نظام بانکی
۲- طرح اصلاح ساختاری نظام مالیاتی
۳- طرح اصلاح ساختاری نظام حمایتی مانند حمایت از تولید و مصرفکننده
۴- طرح اصلاح ساختاری نظام بودجهریزی
✳️طرح اصلاح سیاستهای اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی
۱- سیاستهای پولی
۲- سیاستهای فرهنگسازی اقتصادی
پژوهشگران گرامی در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره تماس ۳۶ و ۰۲۵۳۳۱۳۳۸۳۵ یا ۰۹۳۶۷۵۶۸۸۰۰ تماس حاصل نمایند.
نشانی دبیرخانه: قم - جمکران - مرکز مدیریت حوزههای علمیه - معاونت پژوهش
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌐آیا راه مقابله با واردات کالای مشابه داخلی افزایش نرخ ارز است؟
✳️ ذینفعان افزایش نرخ ارز، یعنی صادرکنندگان عمده غیرنفتی و تولیدکنندگان مواد اولیه (که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی ما نیز همین مواد اولیه است! یعنی صاحبان دلار همان صاحبان مواد اولیهاند)، به انواع استدلالهای واژگون متشبث میشوند که افزایش نرخ ارز را توجیه کنند. یکی از این استدلالهای واژگون، این است که اگر نرخ ارز پایین باشد، واردات به صرفه میشود و تولید داخلی آسیب میبیند؛ بنابراین باید با افزایش نرخ ارز، از تولید داخلی حمایت کنیم!
🔰نرخ ارز از دو ناحیه در اقتصاد ما تورم ایجاد میکند:
1️⃣افزایش قیمت ریالی کالاهای وارداتی:
🔹برای نمونه، اگر قیمت هر کیلو دان مرغ یک دلار باشد، با افزایش نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلو دان مرغ برای مرغدار ما از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ افزایش مییابد. با توجه به اینکه تولید هر کیلو مرغ، نیازمند دو کیلو دان است، هزینه خوراک برای تولید هر کیلو مرغ، از ۸۴۰۰ تومان به ۵۷ هزار تومان افزایش مییابد که در نهایت موجب افزایش هزینه معیشت مردم میشود. دقت کنیم که ۸۵ درصد واردات رسمی کشور، کالاهای سرمایهای و واسطهای است، یعنی یا ماشین آلات است یا مواد اولیه تولید.
2️⃣ افزایش قیمت مواد اولیه تولید در داخل کشور :
🔹معالاسف از سال ۱۳۸۶ سازوکاری در کشور ایجاد شده که ثروتهای خدادادی این کشور، به قیمتهای جهانی ضربدر نرخ دلار به تولیدکنندگان داخلی فروخته میشود.
📎متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
◾️دو نوع نگاه به انسان| بخش سرمایه محور
1️⃣ در یک نگاه که مربوط به نظام اقتصادی سرمایهداری است، انسان بهعنوان موجودی که تنها نیازهای مادی دارد باید تلاش کند تا این نیازها را برطرف کند. این انسان زمانی به سعادت میرسد که اهداف مادیاش تأمین شود. بنابراین، به تجمیع منافع مادی اقدام میکند هرچند با رفتار انحصارگرایانه و محروم نمودن دیگران باشد.
2️⃣ اما در نگاه اسلامی، برخی گزارههای مبانی انسانشناختی عبارتند از:
🔹انسانها کمال و خیر بیشتر و پایدارتر را ترجیح میدهند واین امور را بهعنوان اهداف خود نصب العین می کنند.
🔹مطلوبیت هدف نهایی در زندگی، باید ذاتی، خیر و کمال محض باشد. چنین وجودی تنها خدای متعال است.
🔹 انسان دارای دو بعد مادی و روحی است. انسان کامل کسی است که از هر دو بعد، در مسیر تکامل بهره گیرد. تکامل جسم با بهرهمندی از نعمتهای دنیا و تکامل روح با بهرهمندی از نعمتهای معنوی و عمل به دستورات الهی امکان پذیر است. به همین سبب پیامبر اسلام(ص) فرمود:
لَیسَ خَیرُکمْ مَنْتَرَک الدُنْیا لِلْآخِرَةِ وَ لَا الْآخِرَةَ لِلدْنُیا وَ لَکنْ خَیرُکمْ مَنْ اَخَذَ مِنْ هذِهِ وَ هذِهِ.[*]
☑️ گزارههای بیان شده دلالت دارند که انسان حق دارد در فعالیتهای اقتصادی، تأمین منافع مادی شخصی را هدف قرار دهد. اما برای اینکه در پیگیری این هدف اقتصادی از مسیر سعادت به سمت کمال محض دور نشود، مکلف است دستورات الزامی الهی را رعایت و در صورت امکان از رعایت دستورات غیر الزامی غفلت نورزد. چون رعایت این دستورات از رفتارهای خودخواهانه که منجر به انحصار منافع و محروم کردن دیگران شود منع می کند.
🗂طراحی بانک برای ورود به بازار پول بود
✔️دکتر #حسین_صمصامی
✳️ انواع و اقسام مختلف بانک در جهان وجود دارد ولی آنچه که در اقتصاد ایران غالب است بانکهای تجاری است. معمولاً در اساسنامه بانکهای تجاری در غرب بانکها اجازه ورود به فعالیتهای واقعی اقتصاد را ندارند و طراحی بانک برای این بوده که وارد بازار پول شوند؛ این شیوه بانکی در غرب با ربا همراه بوده. این بانکها به واسطه قدرت خلق پولی که در اختیار دارند میتوانند داراییهای واقعی را تحت مالکیت خود درآورند و سپس شکاف عمیق پولی درآمدی در جامعه ایجاد کنند و به همین دلیل است که در غرب فعالیت بانکهای تجاری در بخش واقعی اقتصاد ممنوع اعلام شده است.
🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی فی الإسلام به دنبال این بود که به لحاظ حقوقی ربا را از نهاد بانک حذف کند و تلاش کرده روابط بین بانک با وامگیرنده و سپردهگذار را طوری اصلاح کند که ربا حذف شود ولی آنچه که تنظیم کرد درواقع روی کاغذ بود و ما هم با الهام از این ایده در سال ۶۳ قانون بانکداری بدون ربا را تصویب کردیم.
🔹اما نکتهای که به آن توجه نشد و به نظر من ریشه اصلی شکست بانکداری بدون ربا در کشور ما محسوب میشود این است که ما به ماهیت بانک توجه نکردهایم چون وقتی شهید صدر این روابط را اصلاح کرد خود به خود بانک ماهیتش تغییر مییافت. اصلاً طراحی بانک برای اجرای عقود اسلامی نبود بلکه ماهیت اجرا و طراحی بانک برای ورود به بازار پول بود لذا نکته مهم این است که ما آمدیم فعالیتهای واقعی را دال یک نهادی کردیم که برای موضوع دیگری طراحی شده بود.
https://iqna.ir/00HTv8
♻️ اقتصاد ایران و مسیر خروج از چرخه باطل سه گانه در کوتاه مدت
✳️ضلع خلق پول و انحصارات در اقتصاد ایران علاوه بر آنکه معلول وادادگی ارزی است، حل آنها در کوتاهمدت امر آسانی نیست، بنابراین حل مشکلات اقتصادی ایران در کوتاهمدت با تبدیل وادادگی ارزی به مدیریت متمرکز ارز مسلط بر اقتصاد ایران ممکن خواهد شد. در این مورد تجربههای موفقی هم داریم:
🔹در سال ۱۳۷۴ با مدیریت متمرکز ارز، تورم از قریب ۵۰ درصد به حدود نصف کاهش پیدا کرد.
🔹در چهار سال اول دولت نهم و دهم، ارز مسلط بر اقتصاد ایران در حدود ۱۰۰۰ تومان بود و طبقات پایین جامعه از یارانههای ۴۵ هزار تومانی بسیاری از مشکلات معیشتی خود را برطرف میکردند، اما با تغییر رویکرد اقتصادی همان دولت و جابجایی اعضای اصلی اقتصادی در چهار سال دوم، ارز مسلط بر اقتصاد ایران ۳۰۰ درصد افزایش و به مبلغ ۳۰۰۰ تومان رسید و به دنبال آن اقتصاد ایران با افزایش قیمتهای شدید مواجه گردید و با کاهش قدرت خرید پول ملی، آثار مثبت یارانههای ۴۵ هزار تومانی بسیار تنزل پیدا کرد.
🔹 در چهار سال اول دولت یازدهم و دوازدهم ارز مسلط بر اقتصاد ایران حدود ۳۰۰۰ تومان بود و تورم به یک رقمی رسیده بود، اما در چهار سال بعد با تغییر اعضای اصلی اقتصادی، ارز مسلط ۹ برابر افزایش و به مرز ۲۷ هزار تومان رسید و به دنبال آن حجم نقدینگی و قمیتها نیز به همین نسبت افزایش پیدا کرد.
☑️این تجربهها به طور یقین ما را به آن میرساند که برای خروج از چرخه باطل اشاره شده، سیاست مدیریت متمرکز ارز در اولویت قطعی قرار دارد.
📚برشی از یادداشت "واقعیت های اقتصاد ایران"
✳️شرکت مخمّس؛ مدل اجرایی الگوی اقتصادی| اهمیت و اعتبار شرکت
☑️ #آیهالله_شاهآبادی به همه ابعاد یک الگوی پیشرفت اقتصادی توجه داشته است گرچه بطور طبیعی مدل اجرایی الگوی اقتصادی ایشان با توجه به عصر خودشان طراحی شده و برای اجرایی شدن در عصر حاضر نیازمند تغییر و تکامل است؛ اما به عنوان اولین گام در ارایه روش جدید در کشف و طراحی الگوی پیشرفت اقتصاد اسلامی گامی بسیار مهم است.
🔅ایشان مدل اجرایی خود را برای سطح ملی ارائه داده است و آن را به نام #شرکت_مخمس نامگذاری نموده است؛ راه رفع مشکلات اقتصادی و نیز دستیابی به اهداف بزرگ حکومت اسلامی، تأسیس شرکت مخمّس است.
🔅شرکت مخمس بدین صورت تشکیل می شود که همه مردم معتقد و مرتبط با حاکمیت اسلامی قسمتی از دارایی خود را در چارچوب موازین اسلامی به این شرکت میسپارند؛ بنابراین، اهمیت و اعتبار این شرکت به آن جهت است که از ناحیه عموم و اجتماع مردم تأسیس می شود و در سطح ملی فعالیت می کند.
🔅همین امر با توجه به تشکیلاتی که ارائه می گردد، مانع فساد است؛ درحالیکه شرکتهای دیگر مانند بانکهای بزرگ دنیا که بر اساس #اصالت_فرد بنیان نهاده شده، سبب خیانت و تضییع حقوق مردم می شوند.
🔅ظاهرا وجه تسمیه شرکت، به شرکت مخمّس به جهت چگونگی #توزیع_سود آن است. (شرکت مخمّس با دارایی مردم فعالیت اقتصادی انجام میدهد. در هر دوره بعد از فعالیت و کسب منافع مادی، هزینههای انجامشده را کسر نموده و منافع آن به پنج بخش تقسیم می گردد)
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊اولین تصویر پولی 1402
🔹بانک مرکزی با انتشار آمار متغیرهای پولی و اعتباری در فروردین1402 از رشد 45درصدی پایه پولی و 33.1درصدی نقدینگی در نخستینماه سالجاری نسبت به فروردین سال1401 خبر داد و اعلام کرد که سهم پول از کل نقدینگی با ادامه روند صعودی یک سال اخیر به 26درصد رسیده است.
☑️بر اساس تحلیل آمارهای پولی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان فروردین ماه 1402 منفی بوده و عمده رشد پایه پولی مربوط به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی -ناشی از اضافه برداشت بانک های ناتراز - بوده است.
http://fna.ir/3er5n0
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢زمین ابزار سیاستی برای نجات بی خانمان هاست نه مال التجاره!
🔰دکتر احمد توکلی در نامه ای سرگشاده - برای بار سوم و از زاویه رابطه وضعیت مسکن ومصوبه مولدسازی- خطاب به نمایندگان مجلس خواستار رد کامل مصوبه مولد سازی دولت شد
🔹 میانگین سهم ارزش زمین در قیمت مسکن در دوره 1372-1400 تقریباً 60 درصد بوده است که بیشترین سهم با 81 درصد مربوط به 1382 و کمترین با 43 درصد متعلق به سال 1392 بوده است.
🔹امروز به اینجا رسیدهایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یکسوم حقوق خود را ماهیانه پسانداز کند، دوره انتظار او برای خانهدار شدن 135 سال به درازا میکشد.
🔹عنصر محوری بسته سیاستی حل این معضل، آن است که بپذیرند زمین ابزار سیاستگذاری است، نه مالالتجاره. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی میشمارد؛ علیالقاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته میشود.این حقیقت بهطور گستردهای شناخته شده است که بازار زمین بهخودیخود کارا عمل نمیکند، عمدتاً به این دلیل که ذاتاً ناقص است.
📎متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حمایت از کالای ایرانی و مساله مرغوبیت تولید داخلی
☑️ منظور از کالا در عنوان «حمایت از کالای ایرانی» کالای تولیدی ایرانی است؛ یعنی هم کالای نهایی، هم واسطه ای و اولیه را شامل می شود. این حمایت با مصرف آن کالا در داخل ایران و صادراتش به خارج از ایران صورت می گیرد.
♻️حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی به وسیله هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی و پرهیز هر ایرانی از مصرف کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی.
🔰خرید و مصرف پایدار کالاهای تولیدی ایرانی الزاماتی دارد که با رعایت آنها به معنای واقعی حمایت از کالای ایرانی صورت می گیرد:
1️⃣تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده
2️⃣تولید با کیفیت مناسب
3️⃣مصرف متعصبانه
✔️تولید با کیفیت مناسب
♻️تولید کالای ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی باید با کیفیت مناسب و در حد قابل رقابت با آن باشد. در این صورت مصرف کننده، کالای ایرانی را بر کالای مشابه خارجی ترجیح خواهد داد.
♻️هر تولید کننده کالای ایرانی به عنوان یک وظیفه ملی و اسلامی در مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی بر ملت ایران وبرای تحقق حمایت از کالای ایرانی باید بکوشد تا از همه ظرفیت خود استفاده کند و کالای با کیفیت مناسب و قابل رقابت با کالای مشابه خارجی تولید کند.
#کالای_ایرانی
#تولید_داخل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂زمینه دلاریزه شدن اقتصاد ایران از کجا کلید خورد؟
☑️ موضوع دلارزدایی داخلی از یک فلسفه فکری، محاسباتی و برنامهای زاییده شد که براساس شرایط داخلی اقتصاد ایران است. مسئلهای که با آن مواجه هستیم یک جعبه سیاه است. دولتمردان سابق گفتهاند که در سال 1386 اتفاقی رخ داده است که از آن بهعنوان سکته اقتصادی یاد میکنیم.
🔹از سال 1369 فکری در اقتصاد ایران به وجود آمد مبنی بر اینکه ما به مردم بیش از حد ضرورت یارانه در حوزههای مختلف میدهیم، این موضوع بهصورت شفاهی بود، تا سال 1377 که در مقالههای اقتصادی، ادبیات یارانه و یارانه پنهان دیده شد.
🔹عملیاتی کردن این ادبیات به چند ستون نیاز داشت؛ پالایشگاههایی که از شرکت ملی نفت خوراک دریافت میکردند مستقل شدند، شرکتها در پاییز 1377 ایجاد شدند و هر کدام یک هیئت مدیره تشکیل دادند. یارانه نیز در گزارشات نهادینه شد.
🔹پس از این اتفاق، در اواخر سال 1380 قانونی تحت عنوان قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به تصویب رسید که در ماده 71 آن به شرکت ملی پالایش و پخش اجازه داده شد تا به منظور حفظ و محافظت از منابع ملی، قیمت فرآوردههای نفتی بجز پنج فرآورده اصلی را براساس قیمتهای جهانی و با رعایت صرفه و صلاح کشور تعیین و به فروش برساند.
🔹در سال 1388 برای پنج فرآوردهای که مستثنا شده بود تصمیمگیری میشود و آنها را نیز وارد قیمتگذاری براساس قیمت جهانی میکنند. پس از این اتفاقات، شما هر قانون اقتصادی در کشور ورق میزنید این قوانین را مشاهده میکنید.
📎گزارش کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برشی از برنامه ثریا/ نقد برنامه هفتم توسعه
حجت الاسلام قنبریان/ ۱۹شهریور۱۴۰۲
• اندیشه انقلاب اسلامی، می شود اصل قانون اساسی، بعد سیاست کلی، بعد برنامه، بعد قانون عادی و اجرا
• عدالت در دو سطح قابل بررسی در سیاستها و برنامه هاست: عدالت در تقسیم منابع/ عدالت توزیعی و درآمدی
• قبل از برنامه های توسعه، سیاستهای کلی برنامه ها هم قابل ارزیابی است.
• از سیاست کلی اصل۴۴ و برنامه پنجم تا سیاست کلی برنامه هفتم، تقلیل در عدالت شاهدیم. دیگر سخنی از گسترش مالکیت عموم مردم نیست!
• مجمع تشخیص مسئول تجمیع نظرات درباره راههای دخالت مردم در اقتصاد و لحاظش در سیاستهای کلی است.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 مولفه های عدالت اقتصادی
✳️ اجرا و پایش الگوی #اقتصاد_مقاومتی مستخرج از #نظام_اقتصادی_اسلام و متناسب با شرایط اقتصادی ایران، باید باعث تحقق #عدالت اقتصادی شود. براساس مبانی و معارف اسلامی، عدالت عبارت است از: «اِعْطاءُ کُلِّ ذی حَقٍّ حَقَّه». این مفهوم در عرصه اقتصادی زمانی محقق می شود که هر یک از افراد جامعه به حقوق خود از ثروت و درآمدهای جامعه براساس موازین اسلامی دست یابند.
🔰تحقق عدالت اقتصادی با دو مؤلفه، مشخص می شود:
1️⃣ مؤلفه درآمد و هزینه در حد کفاف برای همه مردم
بر پایه معارف اسلامی #حد_کفاف، آن حدی از درآمد و هزینه است که هر یک از افراد جامعه باید درآمدی داشته باشند تا بتوانند با آن، نیازهای ضروری و متعارف خود را برطرف کنند. برای انسانهای سالم باید زمینه کار و تلاش فراهم شود. همچنین در جامعه اسلامی لازم است دولت و انسانهای متمکن کمک کنند تا نیازهای ضروری افرادی که توان کار ندارند برطرف شود. البته، افزون بر آن بر دولت لازم است به گونه ای آنان را تأمین کند تا نیازهای متعارف آنان به میزان کفاف نیز تأمین گردد.
2️⃣مؤلفه تساوی در بهره مندی از فرصت های اقتصادی
🔹تا زمینه بهره مندی از فرصتها برای همه مردم فراهم نشود، هر گونه شرایط مساوی برای بهره مندی از فرصت ها، چالش شکاف درآمدی را تشدید می کند و وجود فقر را در جامعه نهادینه می نماید.
🔹 تأمین مؤلفه دوم عدالت اقتصادی بسیار دقیق، سخت و پیچیده است. به نظر می آید گفتار بسیار عمیق امیرمؤمنان علی(ع) در رعایت حق و عدالت ناظر به مؤلفه دوم عدالت اقتصادی است:
«اَلْحَقُّ اَوْسَعُ الاشیاء فی التواصفِ و اَضْیَقُها فی التناصف.» [*]