eitaa logo
جمهوری/ محمد صادق شهبازی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
840 ویدیو
61 فایل
بازخوانی انقلاب مردم
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سپاه سایبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودتا علیه مردم! استانی شدن انتخابات، انقلاب اسلامی را از معنا تُهی می‌کند! گفتگوی اختصاصی مستضعفین تی‌وی با محمدصادق شهبازی، دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی 👉 http://eitaa.com/joinchat/2654732298C5cf9e46afa
هدایت شده از شاخص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روایتی از نابسمانی خصوصی‌سازی در ایران.... 🔸در جلسه ای با یکی از مسئولین سیاست‌گذار گفتیم به عواقب فرهنگی و اجتماعی فکر کرده‌اید؟ این که شکل می‌گیرد، این رانت‌ها چه می‌شود؟ 🔹 آن فرد گفت: بگذارید صرفا واگذار کنیم، بعدا فکر می‌کنیم ببینیم عواقب این کار چه می‌شود! 📌محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالت‌خواه 🆘eitaa.com/shakhes_1 ایتا 🆘http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
هدایت شده از هوشدار
🔹فیلم سخنان محمدصادق شهبازی در تجمع دانشجویان و طلاب عدالتخواه: اگر روند خصوصی‌سازی و ادامه یابد به همان بلوا و دوران یلتسین در روسیه می‌انجامد. هدف برخی ایجاد هزینه برای نظام اسلامی است. صحبتهای رئیس‌جمهور در هنگام تقدیم بودجه درباره واگذاری‌ها که تنها به درآمدزایی دولت بخاطر نگاه دارد بسیار خطرناک است. 🔸"عزل، و محاکمه رئیس سازمان خصوصی‌سازی"، "بازگشت شرکتهای خصوصی‌‌شده‌ای که فساد و رانت در واگذاری آنها محرز شده"، " روند واگذاری افسار گریخته" و " قراردادها" محور مطالبات این تجمع بود. @houshdar
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️برای ما چه خوابی دیده‌اند؟ 🔺طرح و نقشه نظام سلطه بعد از فتنه ٨٨ 🔹محمدصادق شهبازی نویسنده و پژوهشگرانقلاب اسلامی ✅به تریبون مستضعفین بپیوندید 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نزدیکترین و دورترین آدم ها به جمهوری اسلامی محمدصادق شهبازی؛ پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی و دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
⭕️ بیانیه جمعی از مؤسسین، دبیران و نیز سخن‌گویان در دهه هشتاد - بخش اول بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 نامه یکی از تشکل‌های منسوب به جریان عدالتخواهی در شیراز به مقام معظم رهبری در ماه جاری واکنش‌های گوناگونی برانگیخته است. ما به عنوان مؤسسین، دبیران و نیز سخن‌گویان جنبش عدالتخواه دانشجویی در دهه هشتاد، ذکر نکاتی را در این باره بایسته دیدیم: 1⃣ ما از آموخته‌ایم که هیچ مقامی حتی جایگاه رهبری در نظام اسلامی نیست. در این نگاه، بودن رهبری نه تنها از سلامت، کارآمدی و تعالی نظام صیانت می کند بلکه در منطق امامت، لازمه و آگاهی‌بخشی به است. همچنین شکل گرفتن سؤال در اذهان مردم بویژه جوانان امری طبیعی بوده و هست. رفتار رهبری نیز همواره نشانگر این بوده که بیش از هر مسئول دیگری دغدغه تبیین مسائل، پاسخگویی به چالش‌های ذهنی و عملی جامعه و جلب مشارکت مردم و دانشجویان در اداره کشور را داشته‌اند. آنچه مجموعه‌های دانشجویی باید از آن مراقبت کنند، نحوه مطالبه‌گری و نیز ایجاد از جریان‌های سیاسی‌ای است که به‌دنبال سوء‌استفاده از پرسش‌ها و مطالبات درست و غلطند. 2⃣ ما پرچمدار در کشور را می‌شناسیم. در دورانی که فضای دانشگاه امتداد منازعات سخیف جناح‌های سیاسی بود، افق‌گشایی رهبری در حوزه‌هایی چون مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، عدالتخواهی دانشجویان و پاسخگویی مسئولان، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و... بود که فضا را دگرگون کرده و باعث شد عدالت‌خواهی به گفتمان غالب جریان دانشجویی در همه تشکل‌ها تبدیل شود. همچنان که رهبر انقلاب یگانه فردی است که آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی را همواره در سقف خود در مطرح کرده و جریان پیشرفت ایران اسلامی را برای تحقق این آرمان‌ها با جدیت و بدون خستگی دنبال می‌کند. همچنان که ایشان همواره به‌مثابه ، پاسدار حقیقی نظام بوده و نگذاشته است اصحاب فساد سیاسی و اشرافیت اقتصادی، مراجع تعیین تکلیف سرنوشت کشور باشند. بنابراین در واقعی‌ترین تحلیل، ما رهبر انقلاب را صاحب پربارترین کارنامه عملی و واقعی در پیگیری اهداف عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه انقلاب اسلامی می‌شناسیم. 3⃣ نسبت به جایگاه امامت و ولایت جامعه، منجر به درکی از جایگاه رهبری می‌شود که یک روی سکه آن، جلوگیری از پرسش‌گری و بصیرت‌مندی جامعه است اما روی دیگر آن، داشتن توقعات ایده‌آلیستی از رهبری، دامن زدن به اجتماعی و انداختن بار همه مسائل بر دوش رهبری است. در منطق دینی، هم رهبری مسئول است و هم مردم، به‌ویژه خواص و نخبگان که در احیای ظرفیت‌های جدید برای جهاد مستمر علمی و عملی در کشور، نقش مهمی دارند. موضع نخبگانی و دانشجویی به موضعی صرفاً منتقد و پاسخ‌خواه خود انحرافی بزرگ در منطق جمهوریت اسلامی است. البته اقتضای ایفای نقش دانشجویی، حفظ موضع مطالبه‌گر و انتقادی در برابر مشکلات هست، اما فهم انتزاعی و غیرواقعی از نظامات مدیریتی کشور، جریان مطالبهگری را از درک درست و جامع «صورت‌مسئله‌ها و روش‌های حل مسئله» در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی، سیاسی، اجتماعی، رسانهای و... بازداشته و آن را به ورطه سیاست‌زدگی مفرط و چالش فرسایشی و بی‌ثمر با بخش‌های مختلف اجرایی کشور ذیل مشهورات رسانه‌ای یا منازعات ساختگی جریان‌های دیگر می‌کشاند. 4⃣ میزان تحقق منویات رهبر انقلاب گاه به مجموعه‌ها و افرادی مربوط است که به رهبری‌اند. تحلیل پیشرفت‌ها و کاستی‌های کشور می‌تواند به ما نشان دهد مدیریت مستقیم رهبر انقلاب چقدر پیشرفت‌آفرین بوده و عملکرد منسوبین به رهبری چه نقاط قوت یا ضعفی داشته است. باید حق پرسشگری مردم به‌ویژه جوانان انقلابی را نسبت به عملکرد قوه قضاییه، صداوسیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مجموعه‌ها و افراد منسوب به رهبری یا منصوب ایشان را به رسمیت شناخت و عملکرد آنان را بر اساس مطالبات و توقعات رهبری سنجید تا هزینه عملکرد غلط آنان به پای رهبری نوشته نشود. ادامه دارد... 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
⭕️بیانیه جمعی از مؤسسین، دبیران و نیز سخن‌گویان در دهه هشتاد- بخش دوم 5⃣ هدف نهایی در عدالت‌خواهی اصیل، تغییر عملی شرایط به‌نفع آرمان‌ها و مردم به‌وسیله و ظرفیت‌های واقعی نظام است و نه فقط گرفتن موضع آرمان‌گرایانه. بنابراین شرط اول اقامه ، اتکا به بینات و داشتن گفتمانی اصیل، مستدل و اقناع‌گر است. بازی تشکل‌های دانشجویی در پازل گفتمان‌های غیراصیل، می‌تواند آنان را دچار ادبیات و رفتارهای التقاطی کند. دلبستگی و وابستگی به جریان‌های سیاسی، سم مهلکی برای انان خواهد بود که به تشدید سیاست‌زدگی و دوقطبی‌گرایی منجر شده و تا حدی پیش ‌رود که نقاط قوت کارنامه جمهوری اسلامی، به عنوان مساله و ضعف مورد سؤال و مطالبه قرار ‌گیرد! وقتی برخی جریانات که زمانی با امواج مردمی عدالت‌خواهی بر کرسی قدرت قرار گرفته و فرصت خدمت یافتند و می‌خواهند تا همیشه همه‌چیز را بر مدار حقانیت خود تحلیل کنند، دچار چنان اعوجاجی شده‌اند که حسادت‌مآبانه حتی حضور افتخارآفرین ایران در منطقه را نیز زیر سؤال می‌برند، امید داشتن به نجاتبخشی آنان و تفسیر و توجیه ادبیات سیاسی آنان، دردی از جریانات انقلابی دوا نخواهد کرد. بنابراین، پاسخ‌خواهی از رهبری اگر ذیل گفتمان اصیل انقلابی می‌بود، قابل دفاع بود ولی ذیل گفتمان مبتذل مزبور، نقض غرض اساسی است. هرچند طرح این مطالبات از رهبری، در این زمان، نشانه فهم ضعیف سیاسی مطالبه‌‌گران نیز هست. چرا که امروز روز طرح مطالبات عینی مردم و کشور از مدیران ارشدی است که نسبت به وظایف مسلم خود کوتاهی کرده و می‌خواهند سستی و بی‌تدبیری خود را با اتکا به وعده‌های موهوم دشمن جبران کنند. 6⃣ باید مراقب بود نه مدعیان دروغین نقد و اصلاح از حرکت‌های دانشجویی میوه سیاسی خود را بچینند و نه محافظه‌کاران، از انحرافات و لغزش‌ها دستمایه‌ای برای طعن عدالتخواهان و به محاق بردن مفهوم ناب عدالت‌خواهی درست کنند. عدالت‌خواهی بخشی برجسته و انکارناشدنی از منظومه فکری امام و رهبری ذیل گفتمان جامع اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی است. ظهور مستمر ریزش‌ها و رویش‌ها در یک جریان زنده و متحرک نیز جزئی از سنت تحویل‌ناپذیر «تحول» است. تجربه دست‌کم پنج دهه فعالیت جنبش دانشجویی و ادوار مختلف رکود و انحراف آن، باید برای بدنه دانشجویی موضوع تأمل و مطالعه قرار گیرد تا مانع افراط‌ها و تفریط‌های جدید هم درون جریان دانشجویی و هم در نسبت با جریان‌های سیاسی و فکری کشور شود. شکل‌گیری جنبش عدالتخواه دانشجویی در ابتدای دهه هشتاد، خود پاسخی بود به شرایط رخوت کشور به سبب طرح تحلیل‌های انتزاعی و مطالبات رادیکال از سویی و تلاش منفعلانه برای پاسخگویی نظری و جدلی به آن از سوی دیگر. در چنان شرایطی جنبش عدالتخواه دانشجویی پرچم مطالبه عینی و روش‌مند درباره ضرورت‌های کشور از همه دستگاه‌های مسئول را بلند کرده و به مسائل واقعی مردم توجه کرد؛ مزیتی که همچنان فرصت درگیری واقعی با مسائل کشور را برای جنبش دانشجویی فراهم کرده و می‌تواند مانع از دستور کارهای انحرافی برای این حرکت پیش‌رو، سالم و مردمی باشد. امیر تفرشی- عضو هیئت مؤسس و شورای مرکزی اول. سعید خورشیدی-عضو هیئت مؤسس و شورای مرکزی اول. سید علی موسوی-عضو هیئت مؤسس و شورای مرکزی اول. امیرجلیلنژاد، دبیر جنبش در سال تحصیلی 84-85 و دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 85-86. سیدمحمدجواد میری، سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 84-85. مرتضی فیروزآبادی، دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 86-87. محمدصادق شهبازی، دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 87-88. سیدحسن موسوی فر، دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 88-89. مسعود براتی، دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 89-90. محمدجعفرینژاد، دبیر و سخنگوی جنبش در سال تحصیلی 90-91. 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🎭 🔹 شهبازی، فعال سیاسی: امیرحسین فردی و «کیهان بچه‌ها» آینده‌ساز بودند 🔸 یک فعال رسانه‌ای، مرحوم امیرحسین فردی و نشریه «کیهان بچه ها» را مصداق بارز استراتژیست معرفی کرد. محمدصادق شهبازی، فعال سیاسی و رسانه‌ای در فضای مجازی نوشت: اصولا به کسانی استراتژیست می‌گویند که حرف‌های قلمبه سلمبه می‌زنند. ولی استراتژیست بیش از همه کسی است که آینده را می‌بیند و تصویر درستی از آینده ترسیم می‌کند. وقتی افراد تصویر درستی از آینده دارند چارچوب ذهنی و اولویت‌ها و گرایش‌ها و بینش‌هایشان در این چارچوب تنظیم می‌شود و در این چارچوب حرکت می‌کنند. وی افزود: برخلاف تصورات معمول، امیرحسین فردی و کیهان بچه‌هایش بیش از همه کارهایی از این دست می‌کردند. زمانی که نه کانون تفکری بود، نه اندیشکده‌ای، نه سند چشم‌اندازی و نه تصویری از پیشرفت و آینده ایران، در دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد.(کیهان بچه ها) از ایران 20 سال بعد و 30 سال بعد تصویر می‌داد. چیزهایی که الان خیلی معمولی است ولی آن موقع آرزو بود. مثلا راه افتادن مترو تهران، برگزاری المپیادهای جهانی در تهران و اصفهان و...، رشد علمی ایران، تبدیل ایران به یکی از قطب‌های سلامت و پزشکی در دنیا و کنار اینها چیزهایی از گذشته ایران مثل کارهای علمی ابن سینا نشان می‌داد که مسیر را شدنی بنمایاند.فردی برای نسل سوم انقلاب آینده‌سازی می‌کرد. تصویر روشن امیدوارانه‌ای در فضای ناامیدی می‌داد. در اوج تهاجم فرهنگی، او تهاجم می‌کرد، نه دفاع منفعلانه. http://kayhan.ir/fa/news/149130 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
⭕️به مناسبت روز دانشجو، مطالعه کتابهای "جنبش دانشجویی در ایران" (شهریار زرشناس)، "تشکل دهه پیشرفت" (محمدصادق شهبازی) و "جریان شناسی سیاسی" (محمدعلی لیالی) را به دانشجویان پیشنهاد می کنیم 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از منور
محافظه‌کاری مضاعف محافظه‌کاران، نقد و تلاش برای اصلاح وضع موجود را رد می‌کنند و به مصلحین، برچسب تندرو، خوارج و... می‌زنند، تا پرهیز از تغییر وضع موجود را توجیه کنند در طرف مقابل، عده‌ای با استناد به مقاماتی که مستقیم و غیرمستقیم از جانب رهبری منصوب می‌شوند، مشکلات را به رهبری برمی‌گردانند و نقد دیگر مقامات را محافظه‌کاری می‌دانند، حتی اقدامات متضاد با «جهت‌گیری‌های انقلابی رهبری» از جانب سایر مقامات را به رهبری برمی‌گردانند، یا بعضاً نقد رهبری را اصل می‌دانند با استناد به مشکلات موجود، آن‌ها را به اصل نظام برگردانده و تلاش برای اصلاح آن‌ها را محافظه‌کاری می‌خوانند؛ از فساد سیستماتیک سخن گفته و اگر کسی از جهت‌گیری نظام یا رهبری دفاع کند و به نقد مسئولین و ناکارآمدی‌ها بپردازد و برای اصلاح ساختارها و سازوکارهای فسادزا اقدام کند به او برچسب‌هایی مثل عدالت‌خواه سیستمی، تکنوکرات، محافظه‌کار و... می‌زنند امید به اصلاح وضع موجود را رد می‌کنند و از مواردی مثل مبارزه سیاسی با نظام، تغییر قانون‌اساسی و... سخن میگویند! گذشته از اظهارنظر در مورد غیر واقع‌بینانه بودن این نوع نگاه و ندیدن قوت‌ها و فرصت‌ها، علی‌رغم پز انقلابی‌اش، در ذات آن، «محافظه‌کاری مضاعف» وجود دارد؛ محافظه‌کاری که جلوی اصلاح وضع موجود و امکان این اصلاح را می‌گیرد، هزارها اصلاح ممکن را منتفی می‌کند و در پیش‌بینی‌ای خودتحقق‌بخش (self-fullfilment prophecy) اوضاع را اصلاح‌ناپذیر خوانده و در حقیقت با این رویکرد زمینهٔ اصلاح‌ناپذیری وضعیت موجود را با تعطیلی هرگونه اصلاح و انفعال مصلحین فراهم می‌کند نگاه مشابه آن، موضع شیخ محمود حلبی بنیان‌گذار انجمن حجتیه در سخنرانی معروفش ضد امام و جنگ است: «اوّل شما یک افسر، یک پیشوا و رهبر معصوم جنگی پیدا کنید، یک رهبری که بتواند اداره اجتماع کند روی نقطه عصمت نه عدالت، عدالت کافی نیست... اوّل او را پیدا بکنید، او را اقامه به کار کنید، مطرح داشته باشید، نقشه صحیح طبق نظر این رهبر معصوم داشته باش، آن‌وقت برو جانت را بده، آن‌وقت من هم واجب است منبر را ول‌کنم. منبر، بازی است، هفت‌تیر به کمرم ببندم بروم جلو، آن رهبر جلو باشد؛ رهبر معصوم جلو بیفتد... شما آن مصداق حاکم اسلام را نشان بدهید، آن‌که معصوم از خطا باشد نشان بدهید، آن‌که معصوم از گناه باشد نشان بدهید، آن‌که هوا و هوس و حبّ ریاست و شهوت و غضب و تمایلات نفس به‌هیچ‌وجه در او اثر نکند، نشان بدهید، او باید توی میدان جلو بیفتد، بنده تنها خاک‌پایش، تمام روحانیین قربان خاک‌پایش شویم...… باید جنگ روی موازین دین به رهبری معصوم [باشد] نه عادل، عادل کافی نیست، آدم عادل گاهی اشتباه می‌کند، خون مردم، مال مردم، عِرض و ناموس مردم را نمی‌توان به کسی که خطا می‌کند سپرد. به کسی که هوی و هوس دارد باید به کسی سپرد ناموس مردم را، عِرض مردم را، جان مردم را، مال مردم را، به کسی که گناه نکند، به کسی که خطا و اشتباه نکند و خلاصه به کسی که معصوم باشد» در این آرمان‌خواهی صفر و صدی! چون نمی‌توانیم به صد برسیم، نباید برای نود و هشتاد و هفتاد و... تلاشی کرد! حتی باید با نود و هشتاد و هفتاد و... درافتاد این نگاه بیش از آن‌که آرمان‌خواهی باشد مسئولیت‌گریزانه و عافیت‌طلبانه است. عدم تلاشش برای اصلاح وضع موجود را با این منطق تئوریزه کرده و مسئولیت را با فرافکنی از خود و دیگران سلب می‌کند وگرنه حتی در شرایطی مثل همین دولت که در مورد جهت‌گیری‌ها و کارآمدی‌اش اِن‌قُلت‌های اساسی هست، می‌توان اصلاح‌گری کرد و پرهیز از اصلاح‌گری و حفظ وضع موجود به بهانه این ان‌قلت‌ها رذالت است، البته نباید به اصلاحات جزئی راضی شد اما نباید از تغییر وضع موجود ولو اندک دست کشید اینکه افرادی با یکی دو مورد ورود نصفه و نیمه و اکثراً مجازی! یا حتی بدون آن و بدون توجه به ریشه‌هایی مثل ظرفیت مردمی، از اصلاح وضع ناامید شوند، به اصلاح‌ناپذیری سیستم برنمی‌گردد؛ به واقع‌بین نبودن آن‌ها برمی‌گردد، چه این‌که هر اصلاحی با موانعی روبروست، با چند بیانیه و مطلب مجازی و پیگیری حقیقی و چند همایش و تجمع و ... کار به سامان نمی‌رسد، بعضی موارد نیز به تلاش‌های بین نسلی نیازمند است، بگذریم از اینکه انقلاب ما در نسبت با معارضینش، هنوز جوان است انقلابی‌گری، اساساً مترادف با تغییرگرایی، تن ندادن به واقعیت‌های موجود و بن‌بست‌شکتی است؛ لذا بهانه کردن موانع، نگاه صفر و صدی و طرد اصلاح ممکن و پیگیری نکردن عدالت مقدور (قابل تحقق باتوجه به ظرفیت‌های موجود) در تضاد با آن و عین محافظه‌کاری است، بعد از انجام هر اصلاح‌گری خرد و حتی کلانی باید به سمت اصلاح بزرگ‌تر و ریشه‌ای‌تر رفت، یا با وجود داشتن نقشه اصلاح بزرگ‌تر و ریشه‌ای‌تر، گام‌به‌گام، اصلاح‌های کوچک‌تر را پی‌گرفت «محمدصادق شهبازی»
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
✍️تقلیل مشکلات به رهبری و ولایت‌بسندگی: دو روی سکه محافظه‌کاری و اسلام سلطنتی! محمدصادق شهبازی دبیراسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی: 🔸جریانی، در توهم دفاع از ولایت، هرگونه نقد، پاسخ‌خواهی، دادخواهی و اصلاح سیستم را ضدیت می‌شمارد و اگر از سوپور سر کوچه هم انتقاد شود، می‌گوید سوپور زیرمجموعه سرسوپورهاست، او ذیل شهرداری و... تا رهبری و امام زمان جلو می‌رود؛ لذا انتقاد از نحوه جمع‌آوری زباله در فلان کوچه، در حکم محاربه با امام زمان است! از تقدم ولایت بر عدالت ، ولایت‌بسندگی، تسری ولایت و... سخن گفته و در نهایت اشکالات را توجیه می‌کنند. 🔸جریان دیگر، همه ناکارآمدی‌ها و عقب‌گردها را به رهبری و نظام نسبت می‌دهد. 🔸هر دو نگاه یک پایه و نتیجه دارند؛ انگار شأن و سیره رهبری دخالت در تمام امور کشور است یا رهبری مستقل از اراده مردم و مسئولین در تمامی تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند دخالت ‌کند. مردم، نخبگان و مسئولین عناصری منفعل‌اند و مانند ربات به‌وسیله رهبر هدایت می‌شوند. در یک کلمه تعریف سلطنتی از حکومت اسلامی و ولایت ارائه می‌دهند. 🔸هر دو جریان، با منفعل انگاشتن مردم، مسئولین و نخبگان، مسئولیت را از خود سلب، عافیت‌طلبی را توجیه، امکان نقد و اصلاح را منتفی می‌کنند. غیرواقع‌بینانه در توجیه/ نفی کارنامه رهبری و نظام سخن می‌گویند، بدون آنکه برای اصلاح وضعیت موجود و اصلاح لایه‌های مختلف نظام تلاش کنند. درنهایت تنها به حفظ وضع موجود کمک کرده و نارضایتی مردم را افزایش می‌دهند. 🔸ولایت نه یک سیستم سلطنتی بالا به پایین که نظامی دوطرفه است، رهبری جهت‌گیری‌های کلی را مبتنی بر آموزه‌های دینی اعلام کرده و بر اساس ظرفیتی که مردم، نخبگان و مسئولین از خود نشان می‌دهند، جمع‌بندی کرده و نظام را پیش می‌برد. زمانی‌که ظرفیت عمومی هست مثلاً انرژی هسته‌ای حق مسلم می‌شود و زمانی‌که ناکارآمدی اقتصادی و درگیری در بحث‌های سیاسی مردم را خسته کرده، نرمش قهرمانانه و حتی اجازه به اصرار مسئولین به عقب‌نشینی از بعضی خط قرمزها. مردم و نخبگان در این چارچوب، وظیفه ظرفیت‌سازی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دادخواهی مظلوم را برعهده دارند. 🔸رهبری کنونی جمهوری اسلامی، ضمن حمایت از مسئولین حاکم در دوره‌های مختلف (که تغییرات 180 درجه‌ای داشتند)، خود جهت‌گیری‌های اصلاحی را در هر دوره طرح کرده و پی‌گرفته است. طرح و پیگیری عدالت‌خواهی و مقابله با فقر و فساد و تبعیض، مقابله با جنگ نرم دشمن برای تغییر محاسبات مردم و مسئولین، پیگیری آرمان‌های بزرگ رو به جلویی مانند پیشرفت، تمدن اسلامی و نهضت تولید علم؛ آن‌هم در دوره‌هایی که این گفتمان‌ها موردتوجه نبوده نمونه آن است. 🔸از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای پیشتاز مسئولین در ارتباط‌گیری با مردم و نخبگان بوده و نه‌تنها خود مستقیماً پای صحبت‌های مردم و نخبگان نشسته، بلکه آزادترین و تندترین جلسات جمهوری اسلامی را آن‌هم در ملتهب‌ترین دوران‌ها با جوانان و نخبگان داشته است؛ نظیر جلسات جنجالی پرسش و پاسخ با گردانندگان نشریات دانشجویی و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی. متعدد هم سخنرانان دیدارهای دانشجویی و نخبگان یا افرادی خودجوش از درون جمعیت بلند شده‌اند و رهبری ضمن تحمل نقد تلخ طلبکارانه و بعضاً نفی آنان، منطقی و مستدل تندترین نقدهای آنان را پاسخ گفته و خود رأسا در بسیاری موارد در سخنرانی‌های عادی دیگر خود، با شبهاتی ازاین‌دست در افکار عمومی مواجه شده است و حتی از اشتباه خود و نظام در مواردی سخن گفته است. 🔸پرسش و نقد رهبری و نظام ممنوع نیست و حتی خود رهبری در موارد متعدد آن را تجویز کرده است؛ اما مسئله و اولویت اصلی پیگیری عملکرد مسئولینی است که جهت‌گیری‌های درست نظام و رهبری را پیگیری نمی‌کنند، اقدامات اصلاحی انجام نمی‌دهند، حتی علناً خلاف جهت آن حرکت می‌کنند. بعضاً در موضع اپوزیسیون قرار می‌گیرند یا انتساب خویش به رهبری یا منصوب بودن از جانب رهبری و... را دستاویزی برای فرار از پاسخگویی و توجیه عدم انجام حرکات اصلاحی قرار می‌دهند، یا با طرح مسائل دسته دوم و حاشیه‌ای از هر اقدام اصلاحی شانه خالی می‌کنند یا راه آن را می‌بندند. 🔸بدنه منفعل متدین و حزب‌اللهی نیز به‌جای پیگیری این جهت‌گیری‌ها از مسئولین و فعالیت در این مسیر منفعلانه عمل کرده و برای خوبش توجیهاتی از این جنس می‌تراشد و در یکی از دولبه قیچی می‌نشیند. 🔸بجای آنکه چون بنی‌اسرائیل به رهبری بگوییم تو و خدایت با هم بجنگید و ما سر جای خودمان هستیم این پرسش را از مسئولین و از خود بپرسیم که ما برای این جهت‌گیری‌ها و مشکلات چه کرده‌ایم؟ آیا جهت‌گیری‌های درست را پیگیری کرده‌ایم؟ آیا برای رهبری ظرفیت ساخته‌ایم که بتواند ورود مؤثرتری بکند؟ که یکی از این موارد اصلاح، شفافیت و نظارت عمومی بر نهادهای ذیل رهبری و سایر نهادهای عمومی غیردولتی است. 🆔 @snn_ir
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ محمدصادق شهبازی: شفافیت برای مردم آری، برای دشمن نه 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از فانوس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 محمدصادق شهبازی نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی: 🔺کاسبان تسلیم چه کسانی هستند؟ 🔺مشکل اصلی کشور تحریم ها نیست 🔺طبقه مرفه #جدید از رابطه با غرب #سود می برد؟
هدایت شده از حاج محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ محمدصادق شهبازی پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی : 🔹استراتژی جدید فتنه گران؛ محاکمه معکوس انقلابیون ☑️ @naslechaharome
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️نه سفیدنمایی تخدیر کننده، نه سیاه‌نمایی یأس‌آور 🔹محمدصادق شهبازی؛ نویسنده و پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️محمدصادق شهبازی از لباس جدید دشمن می گوید: 🔹پیشرفت انقلاب؛ پیچیده شدن جنگ؛ دشمن در لباس جدید منبع: خط۵۷ دفاع همچنان باقیست Eitaa.ir/Defa_baghist
هدایت شده از ۰کانال تحلیلی خبری ویتامین سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمدصادق شهبازی : طلاب درفیضیه تجمع کردند برای دفاع از مردم آمدند پنج تاطلبه راگرفتند با چشم بسته، دست بسته، انفرادی! باید دادگاه ویژه روحانیت، ضابط قضایی جواب بدهند اینها یعنی چه..
هدایت شده از کلبه اندیشه و فرهنگ
💠از دشمن شناسی وارونه تا وارونه کردن دشمن شناسی 🔻حجاریان درمقاله ای با استناد به وصیتنامه شهید لاجوردی که از نفوذیهای درون انقلاب سخن گفته آن را دشمن شناسی وارونه نامیده چراکه دشمن را در خارجیها و امثال سازمان مجاهدین خلق منحصر نکرده و به دنبال جستجوی نفوذی ها و نفاق داخلی است 🔺منطقی که دشمن را انتزاعی و غیرعینی میکند و دستهای داخلی او را حذف میکند به بهانه وحدت و ... میگوید نباید کاری به آنان داشت. در حقیقت یعنی دشمن را دشمن بدانید اما به دشمنی او کار نداشته باشید و دستهای او را آزاد بگذارید. با وجودیی که دشمن سلطه خود را از طریق همین طبقه ذینفع اعمال میکند. 🔺همین را در محافظه کاران که تنها شعار و خط محوریشان وحدت است داریم که میگویند به واسطه وجود دشمن خارجی یا خطر جناح مقابل، برائت و صف بندی با فاصله دارها با اصول انقلاب اولویت نیست و مثل تجدیدنظرطلبها که از تساهل و تسامح سخن میگویند خودش را می آورند ولی اسمش را نه. 🔺در مکتب امام، وحدت یک اصل است اما شاخص عینی دارد و نباید اصل حرکت حق در آن استحاله شود. افراد به میزان پایبندیشان به مبانی اسلام، انقلاب و صف بندی مستضعفین با مسنکبرین لایق وحدتند و برائت از نفوذی ها، منافقین و زاویه دارها با این مبانی در امتداد برائت از مشرکین، اصل قطعی است. 🔺وحدتی که ظالم را با مظلوم و فاسق و زاویه دار و غیرانقلابی را با مومن و انقلابی متحد کند نه اسلامی است نه پذیرفتنی. نه ممکن و نه مطلوب. البته انقلابی بودن تشکیکی است و مراتب دارد و نباید به کسی بیش از ظرفیتش بار کرد اما این به معنای وحدت با غیرانقلابیها و گذشت از نفوذیها نیست. 🔹لطف بفرمایید درس دشمن شناسیتان را برای خودتان نگه دارید! ✍محمدصادق شهبازی به بهانه سالگشت شهادت eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
🌱برگی از کتاب کتاب تشکل دهه ی پیشرفت نویسنده: محمدصادق شهبازی @edalatkhahi_kashan
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وظیفه جریان انقلابی در وضعیت کنونی چیست؟ 🔺محمدصادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر پاسخ می دهد! 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️محمدصادق شهبازی نویسنده و پژوهشگر: امثال مسعودنیلی عاملان شرایط موجودند!/دولت به دنبال ریاضت اقتصادی است 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon
محمدصادق شهبازی: 🔸 امثال آقای که امروز استعفا دادند مقصر وضع موجود هستند. ما نه این عاملان را فراموش خواهیم کرد و نه آن را که نمی‌گذاشتند ما به برجام اعتراض کنیم. 🔹 عاملین وضع موجود بدانند که اگر تا مریخ هم بروند مردم آن ها را رها نخواهند کرد. 🔸 رویه آقای نیلی اقتصاد ریاضتی بود نه . 🔹 اگر نسل اول و‌ دوم انقلاب دیگر اراده کار ندارد، ما به عنوان نسل سوم ‌و‌ چهارم انقلاب حاضریم از سیاست گذاری تا اجرای اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم. 🔸سال ۱۳۹۲، بحث برجام و از طرف جریان حزب اللهی پیگیری می شد، ولی توسط متحجرین با آن مقابله شد.این اتفاق شبیه ۱۵ خرداد انقلاب خمینی برای حرکت ماست. 🔹امثال آقای نیلی و دوستانشان که استعفا داده اند، مسئول وضعیت الان هستند. کشور در بن بست نیست، این تفکر آن ها در بن بست است. کشور راه حل دارد، همان راه حلی که در سال ۹۲ هم گفته شده بود، اجرای اقتصاد مقاومتی. و مالیات بر دلالی... @jomhouri کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @hasanabbasi_students
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
⭕️کدام انتظار؛ انتظار انقلابی یا انحرافی؟! 🔹دومین جلد از مجموعهٔ سبک زندگی انقلابی،به قلم محمدصادق شهبازی 🔺تهیه از نشر معارف و فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور و نمایشگاه کتاب تهران
هدایت شده از مسائل کارگران
🔻🔺 🔴 وقتی همه عدالتخواه میشوند! 🔺 در تداوم رنگ عوض کردنهای سیاسیون چپ و راست و بهاری و اعتدالی و نواصولگرا و... در جامعه ما، اصلاح طلبان هم مثل بهاری ها و نواصولگراها یاد عدالت افتاده‌اند! https://t.me/jomedia/147 🔺 البته جمهوری قبلا متذکر این مسئله شده بود https://t.me/jomhouri/2842 https://t.me/jomhouri/2843 🔺 اینکه هرکسی از ظن خود یار عدالت شود در درازمدت به نفع گفتمان عدالتخواهی است و نشان پیروزی گفتمانی انقلابی‌ها و عدالت‌خواهان است، که اغیار هم ناچارند شعار آنان را برای منازعتشان برگزینند، که البته اصلاحطلب ها هم در دهه شصت و ۷۶ نشان داده اند تاحدی بلدند از این تغییر مواضع استفاده کنند و به عنوان اپوزیسیون وضعی که خود جزو عاملانش هستند در صحنه حاضر شوند. 🔺 اما در کوتاه‌مدت ایجاد قدرت تشخیص دوغ و دوشاب مهم است که محمدرضا پهلوی هم کتاب دارد در باب عدالت اجتماعی از دیدگاه شاهنشاه آریامهر! و این روزها درفضای سیاسی کشور حتی شاه دزدها هم فریاد ای دزد ای دزد بلند کرده اند. ✅ یکی از این کارها طبیعتاً رویکرد انتقادی و نمایش انگیزه‌ها و روش‌ها و مصادیق عدالت‌خواهی سیاست‌زده و انتخاباتی و سیاسی و محافطه کارانه است. ⛔️ اما کافی نیست و انفعالی است. 🔹 در منطق انقلاب کبیر اسلامی وقتی مردم فوج فوج وارد دین خدا یا بخشی از آن میشوند الک گرفتن و زدن آدم‌ها راه حل نیست، وحدت کورکورانه و سیاسی و... هم ره به ترکستان می‌برد، تکثر بدون توجه به دیگری‌ها هم راه به حقیقت نمی‌برد. باید جوری با جامعه ارتباط گرفت و گفتمان‌سازی کرد که همه گفتمان‌های رقیب و معارض ناچار در این گفتمان غالب هضم شوند. اینجا جای زیاد کردن خالص‌ها است، جای پاکسازی و جبران ضعفها و کمبودهاست. 🔺 انقلابی‌ها و بسیجی‌ها و عدالتخواهان باید در مقابل این تغییر رنگ و شعارهای سیاسی و انتخاباتی، الگوهای اصیل عدالت اسلامی را عملاً ارائه کنند: 👈 اگر نگران سیاست‌بازانند، فعالانه عدالت را سر درست بگیرند و اولویتها را به مطالبه بگذارند. 👈 اگر منتقد نقد برون‌گفتمانی و سیاست‌زده و محافظه‌کارانه از قوه قضاییه و... هستند، نقد انقلابی ناظر به اصلاح ساختارها و سازوکارها بکنند. 👈 اگر منتقد استفاده ابزاری از شعار عدالتند، مبنایی‌ترین مسائل برزمین مانده عدالت به‌ویژه در تبعیض و را پی بگیرند، و بر وجوه مردمی، غیرسیاسی و مبنایی و عینی آن تمرکز کنند. جوری که مردم صدای انقلابی‌ها را صدای خودشان بدانند، چنان‌که در ابتدای دهه هشتاد و در اوج تخریب علیه جبهه انقلاب چنین شد. 👈 اگر نگران سوء استفاده از عدالت برای تخریب نظام و رهبری هستند، عدالت اسلامی را سر دست بگیرند و بر کژی‌ها بشورند و ضمناً از جهت‌گیری‌های درست رهبری و نظام دفاع کنند! 🔺 بهترین راه رسوا کردن ادرسهای غلط و اصلاح جهت بدنه های غیرقالتاقی که به دنبال انها راه افتاده اند، نمایش ادرس صحیح است. 🔺 عدالتخواهی ملک طِلق کسی نیست. اگر همه سیاسیون حتی با اغراض دیگر وارد عرصه شوند درنهایت به سود عدالت است، اما باید هوشیار بود. 🔺چه بسیار بدنه هایی که دنبال ان صداها حرکت میکنند که قابل جذب به مسیر اصیلند. مسیر اصیل اضافه برهمه چیز نصرت خدا را هم دارد، منتها به شرط اینکه همه توان خود را به صحنه بیاورد. چنانکه نحوه برخورد رهبران انقلاب با چنین جریاناتی برهمین طریق بوده است👇 http://ghiam.ir/?p=2565 ✍ محمدصادق شهبازی 🔴 گفتمان عدالتخواهی 🔴 @justicediscourse
هدایت شده از مسائل کارگران
🔴 فریاد دادخواهی مظلوم باید شنیده شود، اما دادخواهی باید عادلانه باشد 🔺 همواره انتقاداتی از قوه قضاییه صورت گرفته که مبنایش در حد انتظار نبودن مسائلی از این دست بوده: شفافیت قضایی، پاسخ‌گویی، رویه‌هایی نظیر نحوه مصداق‌یابی تشویش اذهان عمومی و افترا، انجام وظایف مدعی‌العموم در حفاظت از همه حقوق مردم، یکسان بودن برخورد و به‌تعبیر رهبری پناهگاه مردم و مستضعفان بودن، رفع کامل تبعیض و تأثیرپذیری‌ها و... البته این به‌‌معنای عدم رشد قوه قضائیه در این سال‌ها و رفع بعضی اشکالات نیست، اما به این معناست که عدالت قضایی هنوز برای مردم ملموس نشده است و فراتر از وجود یا عدم وجود ظلم، احساس آن در مردم وجود دارد. 🔺 در مورد بعضی پرونده‌های خاص که حساسیت‌های سیاسی و امنیتی و... هم در آن‌ها مطرح می‌شود، طبیعتاً حساسیت دوچندان می‌شود. 🔺 درصورت رخ دادن ظلم، نهی از منکر و فریاددادخواهی مظلوم در این‌جا یک حق و حتی تکلیف دینی است که باید مورد استقبال حاکمیت دینی نیز قرار بگیرد. لذا اینکه افراد عادی یا سیاسیون با ادعای ظلم به خودشان دادخواهی کنند پذیرفته است ( اساساً اینکه جنم دادخواهی دارند و ظلم‌پذیر نیستند خود امر مبارکی است) و باید صدای دادخواهی آن‌ها شنیده و نسبت به آن رسیدگی شود و افکار عمومی نسبت به درست و غلط آن اقناع شوند، اما ملاحظات درست دادخواهی باید لحاظ شود و خود دادخواهی‌شان عادلانه باشد. 🔺 متون دینی ما برخی تندی‌های فراتر از معمول مثل گفتار تند و بلند را در مورد خاص فریاد دادخواهی مظلوم به رسمیت می‌شندسند اما هر دادخواهی و نقد ناکارآمدی‌ها باید درون‌گفتمانی و اصلاحی باشد. همان‌گونه که ناکارآمدی‌های قضایی نپذیرفتنی است، اعتراضات رادیکال، عبور از حکومت دینی، ندیدن نکات مثبت و رشد نظام و نهادها، نقد برون‌گفتمانی، عدم مرزبندی با دشمن، جابجا کردن اولویت‌ها و... نه‌تنها اصلاح‌گری و عدالت‌خواهی نیست، که خود ظلم است، چراکه این نحو مطالبه مانع عدالتخواهی نیروهای اصیلی است که میخواهند نقد درو‌ن‌گفتمانی کنند و راه را برای برخی محافطه کاران و سودبرندگان برای توجیه وضع موجود و برخورد با عدالت‌خواهان به‌بهانه آسیب‌های این روش باز می‌کند. ظلم احتمالی به افراد پذیرفتنی نیست، اما نباید موجب بی‌مبالاتی نسبت به ظلم‌های بزرگ‌تری مثل ظلم به نظام شود. 🔺 بودند کسانی به‌ویژه در ابتدای دهه هفتاد و انتهای دهه شصت که مطالبات انقلابی و دادخواهانه‌ای داشتند و حرفهای حق زیادی هم بینش بود اما بدلیل اتخاذ این شیوه و انتظار غیرواقع‌بینانه از نظام برای حمایت صددرصدی از آنها و برخورد تند با مسئولین خاطی، در نهایت به معارضه با نظام رسیدند و نه‌تنها مطالبات حق‌شان را کنار گذاشتند که در معارضه با نظام با ضدانقلاب هم‌پیاله شدند و خود مانع اصلاح و چه‌بسا فتنه‌گر دهه‌های بعد شدند. 🔺 البته باید از سیاسیون پرسید اگر مدعی دادخواهی هستید، چرا فقط در مورد ظلم به خودتان و تیم‌تان در صحنه‌اید و چرا بسیاری اوقات دورن‌گفتمانی عمل نمی‌کنید؟ چرا در مورد ظلم به کارگران آق‌دره و بافق و گلستان و رانندگان، برخورد با امثال منصور نظری و دانشجویان عدالتخواه و بسیجی و سپرده‌گذاران بانکی و ... در صحنه تشریف ندارید؟ چرا از پتانسیل مردمی‌تان برای اصلاح ضعف‌های موجود در کشور حتی همین زلزله اخیر و توسعه روستایی و... بهره‌ نمی‌گیرید؟ چرا وقتی خودتان در قدرت هستید از حرکت‌های دادخواهانه‌ حمایت نمیکنید؟ 🔺 هر دادخواهی چه عدالت‌خواهی و اعتراض به ظلم به دیگران، چه فریاد دادخواهی مظلوم و اعتراض به ظلم به خود محترم است و باید صدای آن شنیده و از آن حمایت شود. اما مواردی ارزش دوچندان دارد و میتوان به آن پیوست و حتی یک ضلع آن شد که فرد عدالت‌خواهی عمومی کرده و مشخص است که خود نفعی در آن ندارد و اغراض فردی، مالی، سیاسی، گروهی و... در آن نیست و از روش‌های درست نیز بهره برده و درون‌گفتمانی عمل کرده است. از همه مهم‌تر دادخواهی مستضعفینی که صدای‌شان به‌جایی نمی‌رسد، اولویت دارد. 🔺 نهادهایی مانند قوه‌قضاییه باید توجه کنند اگر مواردی از این دست اصلاح شده و تا حد انتظار ارتقاء بیابند، نه‌تنها انتقادات فروکش کرده که امید مردم به نظام زیاد شده و دهان ضدانقلاب بسته می‌شود و جلوی شیوه‌های غلط برخورد انتقادی نیز گرفته می‌شوند. 🔺 البته وجود آسیب در رفتار سیاسی و دادخواهی برخی نباید بهانه برای محافظه‌کاران برای بالا بردن هزینه مطالبه‌گری و دادخواهی ایجاد کند. بهترین راه حفظ اصالت عدالت‌خواهی، ارائه نمونه درست آن است و عدالت‌خواهان مهمتر از مصادیق باید روی فرآیندهایی دست بگذارند که ظلم‌های احتمالی و مصادیق را ایجاد میکند یا احساس ظلم به وجود می‌آورد. ✍ محمدصادق شهبازی 🔴 گفتمان عدالتخواهی 🔴 @Justicediscourse
هدایت شده از مسائل کارگران
🔴 تحلیل دو عکس از تشییع شهیدحججی 🔻 عکسی از تشییع شهیدحججی این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که بسیجی جوان مخلصی خم شده تا خواهری از پشت او به آن طرف کانال رد شود. حتماً آن برادر نوجوان بسیجی از روی اخلاص و علاقه به شهدا و خدمت به مردم و... چنین کرده است و حتی سرش را پایین گرفته که از خلوص کارش کاسته نشود. 🔻 اما عکس کمتر دیده‌شده‌ای هست که یک دختر دانشجوی بسیجی آذربایجانی خود را به مراسم تشییع در تهران رسانده و تلاش کرده با دست‌نوشته‌ای راه شهید را با مطالبه حقوق کاگران مستضعف و اعتراض به شلاق زدن آنان تداوم دهد که از قضا چنان‌که نوشته مورد شماتت بخشی از مقدس‌مأبان، مسئولین و حافظان نظم برنامه واقع شده و ضمن برخورد پلاکارد او نیز پاره شده است. 🔻 هردو با اخلاص و به عشق شهدا و شهادت و تداوم راه شهید چنین کرده‌اند و انشاءالله هردو مأجورند. اما از نیت و حسن فاعلی کار که بگذریم، کدام عمل حسن فعلی بیشتری داشته و به‌راه شهید که همان راه انقلاب است نزدیک‌تر است؟ 🔻 تصویری که از شهدا و راه شهادت ساخته‌ایم، تصویر فرد مخلصی است که هیچ چیز جز خدا نمی‌خواهد و همه هستی خویش را فدای خدا می‌کند و برای مردم فداکاری می‌دهد؛ که بخشی از واقعیت هم همین است. اما همه واقعیت نیست. اسطوره ای ساخته ایم از افراد خوب و نازنینی که به دنیا و درگیری‌های درون آن کاری ندارند و فقط به‌دنبال خدا و احیانا خدماتی به مردم هستند، باید پرسید این قلمبه‌های نور اساساً چرا باید وارد دنیا می‌شدند؟ 🔻 اخلاص و خدمات بدون برهم زدن نابرابری‌ها را هم همیشه و همه‌جا می‌شود کرد و داشت، چه در حکومت طاغوت چه در حکومت دینی! بی‌آنکه‌ روابط نابرابر بیرون و جهانی به هم بخورد! چنین آدم‌هایی برای همه محترمند هم در رژیم شاه هم در جمهوری اسلامی! اما چه کاری است که ویزگی ممتاز انقلابیگری در حکومت دینی است. 🔻 اگر شهدا و اهل‌بیت(ع) چنین سیره‌ای داشتند، چرا باید قدرت‌ها با آن‌ها درگیر شده و آنها را حذف می‌کردند، چنین قلمبه‌های نوری که بود و نبودشان کاری به تغییر دادن ظلم و ستم و نابرابری ندارد برای چه‌کسی خطر دارد؟ 🔻 محافظه کاران و غربزده‌ها امروز ما را به چنین قلمبه‌نور بودگی دعوت می‌کنند، همان قلمبه‌نور بودنی که امثال عبدالله‌بن‌جعفر و عبدالله‌بن‌عمر و عبدالله‌بن‌زبیر، به امام حسین (ع) توصیه می‌کردند. همان قلمبه نوری که امثال خواجه ربیع و سفیان ثوری و حسن بصری یودند و مورد احترام همه حتی اموی‌ها و عباسی‌ها! یعنی برویم سرگرم خدمات اجتماعی و کمک به محرومین و... باشیم اما عرصه سیاست و قدرت و اجتماع برهمان دری که هست بچرخد! 🔻بسیجی بودن و انقلابی بودن و شهیدانه زندگی کردن و تداوم راه شهید اما بیش از همه‌چیز به تغییر ظلم و ستم و نابرابری‌ها و دراز بودن دست دشمن بر جامعه اسلامی و سد کردن آزادی و رشد بندگان خدا کار دارد. اگر اخلاص و خدمت و فدا کردن خود مطرح است، برای تحقق این موارد است. همین است که بیش از اخلاص فردی یاران اهل‌بیت (ع) مواضع اجتماعی و انقلابی‌ امثال مالک و سلمان و مقداد و عمار و ابوذر و حجربن‌عدی و عباس‌بن‌علی (ع) و ... به‌جا مانده و اخلاص انها چنبن نمود یافته. وگرنه اخلاص خواجه‌ربیع‌ها و عبدالله‌بن‌عمرها بدون آن‌که تغییری ایجاد کند همان‌چیزی است که ابرقدرت‌ها می‌خواستند، کمااینکه کاری به کار آنان نداشتند. 🔻6-7 سال پیش برای تبلیغ با یک اردوی دانشجویی به مشهد رفته بودم، شب سوم اردو با عصبانیت بچه‌های بسیجی برگزار کننده اردو را در میان جمع شماتت کردم و اردو را ترک کردم و راهی تهران شدم! مشکل چه بود؟ این بچه‌ها یک سری آدم بدون مسئولیت را به اردو آورده‌بودند و مثل پیش‌خدمت جلوی آنان خم و راست می‌شدند و هر چه می‌خواستند مهیا می‌کردند و حتی فرصت رفتن به حرم پیدا نکرده بودند. گفتم این اخلاص و جذب حداکثری و بسیجی بودن نیست. 🔻خدمات اجتماعی بدون تغییر دادن نابرابری‌ها و ظلم‌ها آدرس غلطی است که محافظه‌کاران و روشن‌فکرها ما را به آن ارجاع می‌دهند تا یا وضع موجود حفظ شو د یا بدی‌های آن باعث از بین رفتن اساسش زدند. البته هرکس هرچقدر خدمات اجتماعی و کمک به مردم و... می‌تواند باید انجام دهد، اما باید توجه کرد که خط اصلی گم نشود. کمااینکه حسین‌بن‌علی (ع) در خطبه منا امربه‌معروف را نه‌تنها فراخواندن به اسلام که درگیری با ظالمان و تغییر نابرابری‌های اجتماعی خواند. 🔻این متن ذم و نفی کار آن برادربسیجی نیست که او نیز کاری بسیجی کرده، اما کار آن خواهر بسیجی که راه شهید را با تغییر دادن ظلم‌های موجود تداوم می‌دهد، بسیجی‌تر است. ولی تصاویر غلط ما به دومی هیچ ضریبی نمیدهد. چه‌بسا اگر ظلم‌ها برطرف شود ناکارآمدی‌هایی که می‌خواهیم با کمک و خدمت عادی و فردی رفعش کنیم، ایجاد نمی‌شود. ✍ محمدصادق شهبازی https://t.me/jomedia/99 @justicediscourse
هدایت شده از بیّنات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عملکرد مسئولین را رها نمی کنیم #صادق_شهبازی https://eitaa.com/Bayynat
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نامه عجیب بانک سپه و ملت به قرارگاه خاتم سپاه #صادق_شهبازی #خود_تحریمی 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir