نوشتههای انقلابی
#یادداشت #هویتِ_انقلاب 🔖 هویتزدایی به سبک ایدئولوژیزدایی [١]. رهبر انقلاب میفرمایند: «نگ
📝 در ادامه...
[۴]. لذا میتوان چنین نتیجه گرفت که علاوه بر حضور مستمر و مؤثرِ مبانی انقلاب در تمامی ابعاد زندگی افراد یک جامعه، یعنی؛ رشد انقلابیگری در میان انقلابیون و پرورش افراد انقلابی به خصوص در قشر جوان و نوجوان، چه در حوزه سیاست، چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه فرهنگ باید مراقب راهبردِ نفی و تحریف و تخریب و ایجاد یأس و ناامیدی از سوی دشمن باشیم. به عبارتی هم گام با هویتسازی، به هویتبانی پرداخته و به روش جهاد تبیین به خنثیسازی اقدامات دشمن کمر همت ببندیم. همچنین نباید فراموش کرد که مبانی انقلاب در سیاست، «مقابله با سلطهگری و سلطهپذیری»، در اقتصاد، «اتکا به اقتصاد درون زا و پرهیز از اقتصاد وابسته» و در فرهنگ، «مرزبندی کامل با فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی» است.
✍زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادداشت
#امام_رئوف
🔖 ضامنِ عشق
در خبرها آمد که غافل بن غافلی در تقابل با عشق ازلی و ابدی تو برآمده و گروهی گمراه مثل خود گرد آورده و نمایهایی جهنمی از افکار پلید خود، به طمع تحفه شیطانی ساخته است!! همین خبر مرا به فکر فرو برد که بعد از هزار سال از حیات خاکیت، چرا هنوز در خیل دوستانت دشمنانی داری...؟
سحر بلبل حکایت با صبا کرد
که عشق روی گل با ما چها کرد
به راستی ریشه عشق تو از کجا شروع شد که بعد از قرنها، باز هم پروانه سان بر گِرد عشق آتشینت میگردند...؟ یاد این حدیث شریف افتادم که «شیعیان ما از اضافه گل ما سرشته شدند.»، که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی...
اصلا مگر میشود ایرانی بود و خراسانی نشد، خراسانی باشی و در بند محبت تو گرفتار نشد، و طعم شیرین ضمانت تو را نچشید!!
دلی از من ببرد روی از من نهان کرد/
خدا را با که این بازی توان کرد/
شب تنهاییم در قصد جان بود/
خیالش لطفهای بیکران کرد.
امام مهربانم!
قرآن ناطقم!
چه کوته فکرند آنهایی که حتی از گذشتگان خود عبرت نگرفتند و در این دنیای به ظاهر متمدنشان باز هم مصداق این آیه شریفه شدند:
«یُرِیدونٓ لِیُطفِئوا نور ٓاللّهِ بِأٓفواهِهِم وٓاللّهُ مُتِمُّ نورِهِ وٓلٓو کٓرِهٓ الکٓافرونٓ.»( صف/۸)
🌹آمدم ای شاه پناهم بده.
✍ نسرین معتمدینیا
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جهاد_کبیر
🔖 جهاد کبیر و رابطه آن با نفوذ فرهنگی
📌. کشور ایران در تمام دوران سلطنت صدوپنجاه ساله قاجار(از اواسط دوره ناصرالدین شاه) تا پیروزی انقلاب همواره زیر سلطه قدرتهای خارجی قرار داشت. قبل از پیروزی انقلاب، ما در همه زمینههای علمی، اقتصادی، فرهنگی و... مقلد محض بودیم؛ اما بعد از انقلاب، تهاجم فرهنگی بهعنوان یک خطر شناخته شد. در خطبههای نماز جمعه(۱۵بهمن سال۸۹) و موج تهاجم فرهنگی به تدریج از اواسط دوران جنگ به وسیله ابزارهای تبلیغی و گفتارهای غلط شروع شد.(اما دشمن فهمید که نظام جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمیشود از میان برد.(دیدار با کارگزاران فرهنگی،۲۱مرداد۷۱)
دشمنان به این نتیجه رسیدند که چون حامیان این نظام، میلیونها انسان مؤمن هستند، نمیشود آن را ساقط کرد؛ بلکه باید از طریق تهاجم فرهنگی، نظام را از مضمون اسلامی و روح انقلابیاش تهی و جدا کنند و در پی زدودن خاصیت انقلاب باشند.(دیدار با مردم۲۸بهمن ۸۷)
دشمن سلطهگر همیشه میخواسته که بر کشورهای ضعیف و عقب مانده، تسلط پیدا کند، آنها را تحت نفوذ خود قرار دهد و مانع پیشرفت کشورها شود تا بتواند بر آنها حکومت کند، بنابراین مدام کلمه «نمیتوانید» را بکار میبرد تا مردم آن کشور ناامید گردند و اعتماد به نفس را از آنها میگرفت. وسایلی که نیاز داشتند را برای آنها میفرستاد تا آن ملت را به خود وابسته کند. سرانجام امام خمینی(رحمتالله) آمد و این اعتماد به نفس را به ملت بازگرداند. اگر امام انقلاب نمیکرد، ما همچنان زیر سلطه کشورهای غربی بودیم و آنها هم چنان از راه نفوذ فرهنگی خود، ما را تحت سیطره شان قرار میدادند و جامعه را آن گونه که خود میخواستند، هدایت میکردند. با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن همچنان با نقشههای خود درصدد نفوذ فرهنگی است و به هر نحوی که شده در حکومت و نظام ما دخالت میکند. در این برهه حساس زمانی، وظیفه سنگینی بر دوش تکتک ما انقلابیهاست و نباید میدان را خالی بگذاریم تا دشمن مجال رخنه در اعتقادات و فرهنگ ما را پیدا کند. ما نیز باید مصصم تر از گذشته در این جبهه فرهنگی جهاد و مقاومت کنیم.
[۱]. در قرآن علاوه بر جهاد اصغر(جنگ با دشمنان اسلام) و جهاد اکبر(جهاد با نفس) از جهاد کبیر نیز نام برده شده است. خداوند در سوره فرقان آیه ۵۲ به صراحت از جهاد کبیر سخن به میان آورده است:«فَلا تُطع الکافرینَ و جاهَدهُم بِه جهاداً کبیراً: پس تو هرگز از کافران فرمان مبر و در راه حق و عدالت و خشنودی خدای یکتا،به وسیله این کتاب باعظمت با آنان به جهادی بزرگ بپرداز و روشنگری کن.»
[۲]. علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل این آیه میفرماید: از آیه شریفه این درس بزرگ دریافت میشود که برترین جهادها، تلاش در پیشگاه خداوند، جهاد علمی و فرهنگی و فکری است. جهاد کسانی است که با روشنگری خویش، یافتهها، ساختهها و شبهات بداندیشان و گمراهگران را از اذهان وافکار میزدایند و مردم را با روح و جان دین خدا و هدفهای بلند آن آشنا میسازند.
[۳]. جهاد به معنی پیکار و تلاش و کوشش کردن است؛ به هر کوشش و تلاشی، جهاد نمیگویند. آن کوشش وتلاشی جهاد نام میگیرد که ما درحال مبارزه با دشمن باشیم.
[۴]. جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از خصمی که در میدان مبارزه با تو قرار گرفته، اطاعت نکن یعنی تبعیت نکن. در میدانهای مختلف، در میدان سیاست، فرهنگ، اقتصاد،... در میدانهای مختلف از دشمن تبعیت نکن. این نکته مهم است که ما باید در عرصه فرهنگی مرزبندی با دیگر فرهنگها داشته باشیم تا در آنها هضم نشویم و آنها بر ما سلطه پیدا نکنند.
[۵]. جهاد کبیر به کسی مدال افتخار نمیدهد،برای اینکه نتایج بهدست آمده از این جهان ملموس نیست. در جهاد کبیر پیچیدگی وجود دارد، دشمن را به راحتی نمیتوان دید، در جهاد کبیر صفبندیها و تشخیص دادن جهتها و اهداف نیاز به تخصص و بصیرت دارد. عدهای در جهاد کبیر انگیزهها را خشک میکنند و خود را مهره دشمن قرار میدهند و در عرصههای مختلف روحیه مردم و جهادگران را تضعیف میکنند.
[۶]. دشمن با دستبرد به ارزشهای دینی و فرهنگی ما قصد استحاله هویت و فرهنگ ما را دارد. مقاومت فرهنگی، معنوی و اسلامی در برابر هجمههای دنیای غرب، مجاهد کبیر شدن را لازم دارد.
📝 ادامه دارد...
✍ زهرا پورسعیدی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جهاد_کبیر 🔖 جهاد کبیر و رابطه آن با نفوذ فرهنگی 📌. کشور ایران در تمام دوران سلطنت صدوپن
📝 در ادامه...
[۷]. مقام معظم رهبری در بازدید از دانشگاه افسری امام حسین(علیه السلام) فرمودند: «امروز جنگ نظامی مطرح نیست، امروز برای کشور ما جنگ نظامی سنتی و متعارف، احتمال بسیار ضعیفی است؛ لکن جهاد باقی است، جهاد چیز دیگری است. جهاد فقط به معنای قتال نیست، فقط به معنای جنگ نظامی نیست؛ بلکه معنای وسیعتری دارد. در بین جهادها، جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را جهاد کبیر نام نهاده است. جهاد فقط به میدان مبارزه اکتفا نمیکند؛ بلکه در عرصهها و حوزههای گوناگون، این جهاد را میشود انجام داد مانند عرصههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی و... که در این برهه از زمان تهاجم دشمن به این حوزهها بیشتر کشیده شده است و حضور دشمن بهطور کامل در این حوزهها احساس میشود؛ بنابراین دشمن را باید شناخت و در مقابل کارهای او حساسیت نشان داد و روشنگری کرد.
[۸]. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیت نکنیم؛ چون کشور مهاجم با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه، سلطه همه جانبه خود را بر آن جامعه تحمیل و با روش نرمافزاری حساب شده جامعه را مطیع خود میگرداند و ما باید با جهاد کبیر خود ازاین نفوذ فرهنگی جلوگیری کنیم.
[۹]. بنابراین جهاد کبیر وظیفهای خطیر است که بر دوش همه آحاد جامعه بوده و هرگونه کوتاهی و اهمال در این مسیر قطع به یقین نظام اسلامی را از آرمانهای خود دور یا زمینه انحراف و فراموشی آرمانهای بلند را فراهم خواهد نمود.
✍ زهرا پورسعیدی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جهاد_کبیر
#جهاد_تبیین
🔖 آپیسپرستی نوینانگارانه
📌. امروز یکی از مسائلی که بخشی از جامعۀ ایران با آن مواجه است؛ میراثداری از فرهنگ قاجار و پهلوی است. جایی که این دو سلطنت توانستند منورالفکرهای ترقیخواهها را پرورش دهند و با گرهزدن نیاز ترقیخواهانۀ ذاتیِ بشر به مسیر غلطِ اخذِ «ظاهر فرهنگ»ِ غیرایرانی به جای پیشرفت در ابزار و بهرهمندی از علوم جدید، باطل را در قالب حق جلوه دهند و این وهم را در جانِ بخشی از «طبقۀ متوسط» قبل از انقلاب بنشانند؛ به طوری که پیرِ جماران در مورد آنان فرمودند؛ «ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانی میباشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند».(۷ دی ۱۳۶۰) این سخن، ممزوجشدن بخشی از جامعه را با فرهنگ غرب و شرق عریان میکند. ترقیخواهانی که در ظاهر به دنبال منفعت ایران هستند ولی در باطن و حقیقت به دنبال «استیلای افکار»ِ استعماری بیگانگان بر ذهن و جانِ مردم و منفعتِ اومانیستی با عقلِ معاش هستند و همان راهی را میروند که «خاندان منحوس» پهلوی فاسد و قاجار سرسپرده به دنبالِ آن آرمانها، طی مسیر کردند.
📌. نمونههای تاریخی متنوعی از «رجعتِ تحجّرآمیز»ِ به ظاهر متمدّن در قرآن ذکر شده است؛ بحث قرآنی مربوط به ماجرای حضرت موسی (علیهالسّلام)، یکی از آن ماجراهای «عبرتآمیز» و «عجیب تاریخ» است. در «گنجینۀ عظیم» تجربۀ ایشان در قرآن، ماجرای «عِجْل» یا همان «گاو آپیس» ذکر شده است که پرده از انحرافِ انحطاطآمیزِ قوم بنیاسرائیل برمیدارد. آپیس، گاو نر سیاه با پیشانی سفیدی بود که تنها از او برای نسلکِشی استفاده میشد و سن او نباید از ۲۵ میگذشت؛ این گاو بعد از مرگ نیز مورد پرستش بود و نماد «ابدیت» و «ثبات دنیا» بود و برای مصریانی که به ابّدی بودن «تمّدن مصر» ایمان داشتند؛ اهمیّت زیادی داشت. قوم بنیاسرائیل، ۴۰۰ سال در تجربۀ بردگی خود به برتری مصریان ایمان آورده بودند و این زمینۀ روحی_اجتماعی در آنها ایجاد شده بود که هر کس بخواهد به تمدن برسد باید از مسیر آپیسپرستی به آن دست یابد و بخشی از جامعه به شیفتگانِ اصول تمدن پیشرفتۀ مصر مبدل شده بودند. در آیه ۹۳ سوره بقره این آمیختگی با گاوپرستی اینگونه ذکر شده است که أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إيمانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ؛ بر اثر كفرشان، علاقه به گوساله در دلهاشان جا گیر شد. بگو: «ايمان شما، چه فرمان بدى به شما مىدهد، اگر ايمان داريد!.»
📌. در اینجا بود که سامری با سوءاستفاده از «حیثیتِ اجتماعی» بخشی از قوم بنیاسرائیل توانست به این «هضمشدگی» خود در اصولِ تمدنی پیشرفته مصر، ظاهر بیرونی دهد و با نبوغِ خود، از شخصیت ناآگاه مردم به نفع آنچه که از هویت آنها فهمیده بود؛ بهرهبرداری کند. سامری در پاسخ به حضرت موسی(علیهالسّلام) در مورد نحوه انحراف مردم میگوید که «من به چیزی بصیرت داشتم که مردم از آن غافل بودند». این بصیرت او به همین مواردی برمیگردد که ذکر آن رفت و این شناخت را در جهت خواهشهای درونی خود در ساختِ یک جامعۀ پیشرفته و در رفاه پیاده کرد و معتقد بود که باید قوم بنیاسرائیل از مسیر مصریان بروند تا به اقتدار جهانی برسند. در اینجا است که نمای ارتجاعِ متحجرانه در قالب تمدن مصر ظهور پیدا میکند و این قومی که قرار بود قوم برتر روی زمین شوند به مرحله اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ (بقره؛ ۶۱) میرسند.
📌. در دورانِ ما وصف دقیقِ این مدل افکار را باید در کلام رهبر انقلاب دید که «ممکن است این شخصی که مرتجع است؛ تیشرت و شلوار لی و پاپیون و اودکلن فرانسوی هم بزند، اما مرتجع است».(۱۴ خرداد ۱۴۰۱)؛ چراکه چنین فردی که با فرهنگ و سبک زندگی غربی خوی گرفته است؛ به دنبال سیطره ضدِفرهنگی است که آفتهای بسیاری را به همراه دارد. او به دنبال سرابی است که به اذعان اندیشمندان غربی، «زوال تمدنی» آن هم آشکار شده است و مشعلی است که نور آن بیفروغتر از همیشه تاریخ است. اما مرتجع کیست؟ او کسی است که به همه سنتهای صحیح، بومی، تاریخ و فرهنگ ملّت و آیین خود پشت میکند و با تحریف واقعیت، با جابهجا کردن واژهها و با ارائه افکار غیرالهی، تمدنی را ذیل سلطه بیگانگانِ منفعتطلب و سودجو قرار میدهد.
📝 ادامه دارد...
✍ نساالعلیه خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جهاد_کبیر #جهاد_تبیین 🔖 آپیسپرستی نوینانگارانه 📌. امروز یکی از مسائلی که بخشی از جام
📝 در ادامه...
📌. این نوع تفکرِ منغعتطلبِ نژادپرست، در جنگ اوکراین از خود مجددا رونمایی کرد و نشان داد که در این تفکر، «نژادِ برتر» یعنی موی بلوند و رنگ پوست سفید که آن تنها معیار حق بودن است نه چیز دیگر. این ضدفرهنگ، در وجود خود چیزی جز خشم، خشونت، فردگرایی، تجملزدگی برای ارائه به بشر ندارد. بشری که از قرن هفدهم در تئوری، قرار بود که خدای روی زمین شود، در حالی که اکنون، انسانها تنها به اشیایی تبدیل شدهاند که ارزش آنها را نژاد و پول معین میکند و باید عدهای، زیر چرخدندههای ترقی له شوند تا توسعه رُخ نماید. آنها به دروغ، وعدۀ «تحققِ بهشت» روی زمین را دادند؛ اما در عمل در برطرف کردن فقر و اجرای عدالتِ اجتماعی عاجزتر از آن ماندند که بتواند نظریۀ اصلاحی نیز ارائه کنند.
«عقل جزوی، عقل را بدنام کرد
کامِ دنیا، مرد را ناکام کرد.»
(مثنوی معنوی، جلد پنجم)
✍ نساالعلیه خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#امام_خمینی_رحمتالله
🔖 عصر حکیم فرزانه
[۱]. این عصر، عصر امام خمینی است که در آن قیام کرد و نظام اسلامی تشکیل داد. خصوصیات عصر امامخمینی عبارتند از:
۱. احیای اسلام؛ چون اسلام بزرگترین مانع در راه چپاول قدرتهای بزرگ و استکبار است.
۲. اعاده روح عزت به مسلمین؛امام بزرگوار با این انقلاب مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد.
۳. گسترش اعتقادات و باورهای مذهبی.
۴. معنا بخشیدن به ارزشها، انسانها وحضور موثر تودههای میلیونیِ مردم.
۵. اصل آزادی از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ است.
۶. احساس درکِ امت اسلامی را به مسلمانها داد.
۷. نگرشی جدید در فقه شیعه؛ فقاهتِ ما، پایههای بسیار مستحکمی داشته و دارد؛ فقاهت شیعه یکی از محکمترین فقاهتها و متکی به قواعد و اصول و مبانی بسیار مستحکم است.
۸. ابطال باورهای غلط در باب اخلاق فردی حاکمان.
[۲]. نظام اسلامی که امام در این کشور تشکیل داد، عبارتند از: شکل زندگی این ملت، قالب و معنای اسلامی پیدا کند وجهتگیریِ اسلامی داشته باشد؛ و در تشکیل حکومت اسلامی برنامههایی وجود داشت. یکی از این برنامهها، بازسازی دنیا و آخرت با هم بود. امام خمینی دو کار بزرگی را که انجام داد یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی بود و دیگری ایجاد حکومت اسلامی بود. ابتکار امام بزرگوار برای حاکمیت اسلام ولایتفقیه بود و این حکومت، حکومت مردمپایه که متکی به مردم، مستقل و سربلند و دارای هویت میباشد.
[۳]. منظومه فکری امام دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است که عبارتند از:
۱. متکی و مبتنی بر یک جهان بینی که این جهان بینی عبارت استاز توحید همه فعالیت او، منطق او مبتنی بر توحید که زیربنای اصلی همه تفکرات اسلامی است.
۲. منظومه فکری امام، به روز بود.
۳. منظومه فکری امام زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود.
✍ لیلا کورشفرد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی