#جلسه_شنبه_شبها
🔸وَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً
✳️ در محضر قرآن
🎙 سخنران: جناب آقای رضا مهدوی
🗓 با موضوع: نگرش آیهای به زندگی با محوریت قرآن
➖ جلسه چهارم: ضعفِ انسان و الٰههها
🎤مداح: حاج آقای اسحاقی
⏰ ساعت : ۱۹
◼️ مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹
( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🏴 @Ensan_Jari
مهدوی -ارسالی.mp3
26.03M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 جناب آقای رضا مهدوی
🗒 ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: نگرش آیهای به زندگی با محوریت قرآن
➖جلسه چهارم: ضعف انسان و الٰههها
📝 ▪️مقدمه(کلیتی از جلسات قبل): ما با دو منبع هدایت(قرآن و اهلبیت) مواجههٔ خوبی نداشتیم و آنها وارد عرصهٔ زندگی ما نشده/ مواجههٔ ما با خودمان(انسان) در زندگی نمیتواند بدون علم و بر اساس احتمال باشد/ از بهترین روشهای معرفت تفکر آیهبین است...
1⃣ ضعف انسان: ما توهم قدرت داریم(مانند کارمند بانکی که پولهای دستش را از خودش میداند) و پیشرفت ابزارها تغییری در ماهیت این ضعفها ایجاد نکرده است(➕بیان نمونهها)
/انسان طغیان میکند، وقتی خودش را بینیاز«ببیند»(علق/۶و۷)
/افراد در طول زندگی ضعفهایشان را فراموش میکنند
➖چهبسا این ضعفها نشانههای خدا -از سر رحمت- باشد که اینها اصل نیستند/ آیهٔ مرگ هم نشاندهندهٔ پایانیافتن این لذتهای زندگی است و اگر تکلیفمان را با مرگ مشخص نکردیم در اضطراب -که انواع آن مشکل عامهٔ مردم است- میمانیم
2⃣ ضعف الههها: بیان نمونههایی در تکمیل جلسه قبل
➖تمام شرور ناشی از شرک است و تمام حسنات ناشی از توحید/ در قرآن درباره معبودهای غیر خدایی مفهوم «عجز در نفع و ضرر» را زیاد داریم
3⃣ دو مورد از قواعد و سنن الٰهی که مانع نگرش آیهای میشود:
❶ تکبر: باعث رویگردانی از نشانههای ضعف خودش میشود
❷ علاقه و دلبستگی: مانع پذیرش پوچی چیزی، مثل علاقه به مال و فرزند
📀 پیشاپیش از کم و زیاد شدن صدا در برخی قسمتهای صوت عذرخواهی میکنیم
🏴 @Ensan_Jari
انسان جاری
💠 دعا 1⃣ حقيقت دعا دعا حقيقت عبوديت است، روح عبادت است: در رواياتى اين آيه شريفه كه «اَلَّذِينَ
.
3⃣ مراحل دعا
❶ تمرکز و حضور
❷ حرکت و اقدام
❸ شناخت موضع و جایگاه خویش
❹ تسلط بر دعاها
❺ زمینهسازی
❶ تمركز و حضور 𒊹
قدم اول و شرط اول در دعا اين است كه خواسته و نياز ما باشد، نه تقليد از نيازمندهايى كه با تمام وجود خويش خواستهاند.
و اگر چنين نيازى در خود حس كنيم و اهميتش را بيابيم، ناچار به آن خلوت و فراغت و حضور و تمركزى مىرسيم كه در شرايط دعا از آن نام مىبرند.
چون ذهن ما به آن مسألهاى رو مىآورد كه اهميتش را يافته و ضرورتش را احساس كرده.
...آنها كه احساس نيازى نمىكنند ناچار به توجه و تمركز و حضور نخواهند رسيد و اين است كه فقط با زبانشان دعا كردهاند، نه با تمام وجودشان. و اين است كه اين دعا شور و نورى ندارد و اثرى نمىگذارد، هر چند از دل پرشورى به ما رسيده باشد.
...اگر نياز چيزى را درك نمىكنى، به تقليد نخواه، كه اين جز بازيگرى نيست. و اين بازيگرى جز سياهى قلب و خستگى و دلزدگى چيزى نمىآورد.
آنها كه با دل بازيگر و تنها با زبان خويش، دعا مىكنند محروم مىشوند و رانده و دور.
منى كه تمام نيازم خانه و فرش و شغل و يك پسر كاكل زرى است، چرا از همينها شروع نكنم و حرفهاى بزرگ را بر خود بار كنم.
و چرا خواستههايم را از اين سطح بالاتر نياورم.من همان چيزى هستم كه آن را مىخواهم و همان قدر هستم كه نيازش را احساس مىكنم، پس چرا خودم را نشناسم و به كمتر از خودم مشغول شوم و براى كمها زار بزنم و بنالم.
❷ حرکت و اقدام 𒊹
...من كه احساس مىكنم بايد به خانه بيايم و كليد هم دارم، پشت در نمىنشينم كه دعا كنم. بايد از تمام امكانات خودم استفاده كنم و آن دم كه كليد شكست و هيچ راهى برايم نبود و يا زمان و فرصتى نداشتم، در اين هنگام عجز، به دعا رو بياورم و حتى در عجزم و در يأسم نااميد نشوم.
...و اين است كه در روايات هست: آنها كه از امكانات خود بهرهبردارى نكردهاند دعايشان مستجاب نيست؛ چون اينها در واقع خواستهاى ندارند تا برآورده شود.
❸ شناخت موضع و جایگاه خویش 𒊹
منى كه يك لحظه در عمرم با دوست نبودهام و يك لحظه با او و در راه او نبودهام، چه توقع دارم كه او يك عمر به حرف من باشد و گوش به فرمان من، گويا من خداى جهان هستم كه بايد خدا را هم به بيگارى بكشم.
منى كه خود را با قدرت و نيرو مىشناسم و سرود «أَنَا رَّبُكُمُ الْأَعْلى» را زمزمه مىكنم، چگونه مىتوانم به دعا رو بياورم و چگونه مىتوانم با دعا به فقر و ضعف و عجز خودم و به غنا و قدرت و قرب و اجابت او اقرار كنم.
آن جدايى و اين غرور نمىگذارد كه زبان من به خواستههايم باز شود، مگر آنجا كه از حق، عظمتى را شناخته باشم، كه در كنار او غرورى نمىشكند و از او لطفى را سراغ داشته باشم، كه با من به من نمىدهد...
❹ تسلط بر دعاها 𒊹
همانطور كه در قرآن دو مرحله بود:
تسلط و تثبيت.
و حتى بهرهبردارى ازقرآن مشروط به تسلط بر تمام آن بود، همينطور در دعا يك مرحله بايد به تمام دعاها مرور كرد و با آنها آشنا شد.
اين مرور دو خاصيت دارد:
🔸 يكى اينكه آنجا كه زبان گنگ است و نمىتوانيم از احساس خود حرف بزنيم به توضيحهايى مىرسيم كه بيا و ببين.
🔸 و ديگر اينكه با اين مرور، نيازهاى ما از سطح آب و آش و در و ديوار و كفش و كلاه بالاتر مىآيد و نيرو و قدرت بيشترى در خود مىبينيم كه نه به خود كه به تمام خلق مىرسيم و غرورى در ما مىنشيند كه نه اينها كه تمام بهشت در ما شورى نمىآورد.
آنجا كه آن روحها به تمام هستى قانع نشدهاند و مىخواهند وابستگىهايشان بريده شود و راهشان را طى كنند، چگونه مىتوانيم ما بخواهيم كه سنگها و مانعها را در ميان راه و در پيشاپيش ما بريزند.
❺ زمینهسازی 𒊹
يك جمله كه در يك دعا است، پيش از آنكه يك جمله باشد، يك احساس است و اين احساس نياز، همراه شناختهايى است و اين شناختها هم نتيجهى تفكرها و مطالعههايى.
آيا مىتوان يك كلمه را بر زبان آورد پيش از آنكه احساسش در دل و شناختش در سر و توجه و مطالعه و بررسىهايش در تمام حواس ما رخنه كرده باشد؟ و آيا اين چنين كلمهاى احساس و پيامش بدست مىرسد و در دل مىنشيند؟
مهمترين مرحله براى آنهايى كه دعاها و ميراث عظيم نيايشها را براى درس گرفتن مىشناسند، همين زمينه سازى است و همين طرح سؤال در كنار دعاهاست كه چرا از اين جا شروع شد.
چرا در يك مرحله طلب است و خواهش و سپس استفهام است
و سپس حيرت وحشت
و دوباره تصميم و حمد و امن و سكون.
با توجه به همين اصل مىبينى كه دعا چگونه جريان مىيابد؟ چگونه از پيچ و خمها مىگذرد و چگونه پيچ و خمهاى روح تو را مىگيرد و با خود مىبرد...
📒 ع.ص، نظام اخلاقی اسلام،ص۵۰ / بشنو از نی، ص۲۲
#دعا
💠 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔲 #سهشنبههای_رسانهای دهمین جلسه با موضوع : 📌 مهندسی مسائل نوجوانان امروز برای تولید آثار موثر
سلام و احترام خدمت همراهان گرامی
❌❌جلسه سه شنبه های رسانه ای این هفته به دلیل برودت هوا و کاهش مصرف انرژی تعطیل می باشد
با تشکر کانون فرهنگی انسان جاری
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ای آنکه مرا در گاهوارهٔ امن و امانش خوابانید
📎بخشیاز دعای صباح امیرالمؤمنین(علیهالسلام) / مفاتیحالجنان،باب اول
#دعا
✳️ @Ensan_Jari
انسان جاری
🎞 ای آنکه مرا در گاهوارهٔ امن و امانش خوابانید 📎بخشیاز دعای صباح امیرالمؤمنین(علیهالسلام) / مفاتیح
💠 دست رحمت او و چنگال نفس و شیطان 🥺
...گفتم: در همين لقمه فكر كن.
گاهى ديد تو پنج سانت است، تو مىبينى يك لقمه در دهانت نشسته و دارى مىجوى. خب پيداست كه مىگويى جانم، يك لقمه در دهان من افتاده. تو به تصادف دل مىبندى.
گاهى بيشتر ديدهاى، دست خودت را ديدهاى كه لقمه را در دهان تو گذاشت. اينجا با غرور مىگويى خودم همه كاره هستم.
گاهى بيشتر حساب مىكنى كه، من كه دستم لقمه نداشت، فقير بود، از كجا آورد؟ اينجاست كه بيشتر نگاه مىكنى و رفيقت را مىبينى و مىگويى آنها به من دادند.
گاهى بيشتر مىكاوى كه اينها هم مثل من هستند، همه فقيرند، همه دست خالى هستند، از كجا آوردهاند؟
زمين را مىبينى كه مىرويد و خاك را مىبينى كه گندمزارها را بر پا مىدارد، مىگويى هان زمين به من داد.
تا آنجا كه فقر زمين را مىبينى كه بهار و پاييز و تابستان و زمستان دارد و محتاج نور و حرارت است و به خورشيد دل مىبندى.
تا آنجا كه از همه اينها مىگذرى و به رابطه جارى در آنها و به نظام حاكم بر آنها مىرسى، مىگويى اين نظام مرا پروريد و به من بخشيد.
تا آنجا كه از اين نظام هم جلوتر مىروى و تنظيمها را مىبينى و دستهايى كه هستى را براى تو چرخانده، به او چشم مىدوزى و با او پيوند مىخورى كه مىبينى،
نه پديده و ملك
و نه رابطهها و ملكوت،
هيچ كدام از خود چيزى ندارند و فقير هستند و تكيهگاه مىخواهند.
📒 ع.ص ،صراط، ص۴۱
ـــــ ـ ـــــ ـ ـــــ ــــــ ـ ـــــ ـ ـــــ ـ
مهديه! دختر خوب و زلال من
... با تمام دلم، از خداى خوبم مىخواهم كه از زمين خوردنها نگهدارتان باشد.
شما را بر خاك نگذارد و از افلاك بگذراند؛ مبادا كه گرفتار ذلّت و زمينگير شهوت و پاىبند بتها شويد.
مبادا كه از دستهاى خدا جدا شويد و در زير پاى شيطان بمانيد؛
كه بارها از او خواستهام، اگر بناست عمرهاى ما چراگاه شيطان باشد، ما را لحظهاى به خود مگذارد؛ كه راستى مرگ سنگين شما، بر دلم سبكتر از ذلّت در زير پاهاى كثيف شيطان است.
📒 ع.ص، نامههای بلوغ؛ ص۱۴۱
✳️ @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
✳️ در محضر قرآن
🎙 سخنران: جناب آقای رضا مهدوی
🗓 با موضوع: نگرش آیهای به زندگی با محوریت قرآن
➖ جلسه پنجم: قواعد و سنن الٰهی
⏰ ساعت : ۱۹
🔸 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹
( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
💠 @Ensan_Jari
هدایت شده از بانوان انسان جاری
🎻نواها و موسیقی هنری ست که میتواند عامل حرکت افراد و ترویج دین خدا بشود و میتواند عامل سکون و سقوط افراد و مخرب دین
لذا بر آن شدیم که موضوع موسیقی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم
🔔 ثبت نام کارگاه حد و مرز موسیقی در کانون انسان جاری
💢 ویژه بانوان
🔺 مهلت ثبت نام تا دوشنبه ۳ دی ماه
🔸 مکان کلاس
کانون فرهنگی _تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعرا بهار ،بهار ۲۰ ،
هویزه ی ۵_پلاک ۵۹
( هویزه یک طرفه ست واگرا ماشین تشریف میارید بهتره از بهار ۱۸ (شوش )
بیاید داخل واز شوش ۹ بپیچید سمت راست )
لینک ثبت نام کارگاه 👈
@Ensane_jari
لینک کانال بانوان انسان جاری
https://eitaa.com/banovanensanjari
هدایت شده از بانوان انسان جاری
جــشــن میلاد فاطمه زهرا علیهاالسلام
✨ویژه بــانــوان✨
🎙سخنرانی: استاد جــنــابــی
🎤مدیحه سرایی: آقای اســحــاقــی
⏰زمان: ســه شــنــبــه ۴ دی ماه ساعت ۱۷
🔻مکان: کانون فرهنگی-تبلیغی انــســان جــاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹
( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
💠https://eitaa.com/banovanensanjari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙جناب آقای رضا مهدوی
🗒۱دی۱۴۰۳
🗓با موضوع:نگرش آیهای به زندگی با محوریت قرآن
➖جلسه پنجم:قواعد و سنن الهی
📝 مقدمه❶ با توجه به قرآن و ادعیه، ذکر و یادآوری نعمتها به صورت ریز و مصداقی موضوعیت دارد [تا ملموس شود]
مقدمه❷ خلاصهای از جلسات قبل: مهجوریت قرآنِ بدون امام/ نشانههایی برای نگرش آیهای: ۱-جنین در رحم ۲-مرگ ۳-بتها ۴-ضعف الٰهههای غیر خدایی
▪️اشکالهایی که برخی درباره مطالب جلسات قبل بیان میکنند:
1⃣ پناهبردن مردم قدیم به خدا به خاطر عجز و عدم علمشان بوده
⏎دو پیشفرض غلط:
۱- پیشرفتهای ما به خاطر کنار گذاشتن دین بوده
۲- خدا را یک خدای ساعتساز میداند[که پس از ساخت و کوککردن جهان کنار رفته]
در مقابل گوییم: درخشانترین تمدنهای علمی در عصر مسلمین بوده+سرقت علمی از مسلمانان / تفاوت علم در اسلام و غرب این است که ما رابطه علم با عنایت خدا را قطع نمیکنیم و باعث تواضع بیشتر در مقابل خدا میشود
2⃣دین مخالف آزادی است/ من هرچه دلم میخواهد نمیتوانم انجام دهم
❶دل هر روز یک چیزی هوس میکند و این آزادی عین اسارت
❷بالفرض که به هوسهایت رسیدی،ترس فقدان و مشغولیت حفاطت از آنها و سایر مشکلات(مانند دستوپاگیری شهرت) را خواهی داشت
/حرف دین:به جای دل و اینهمه آدم، دنبال رضایت یکی باش
❸ آیا انسان به هرچه بخواهد میرسد؟(نجم/۲۴)
▪️توسعه و توضیح بیشتر مثال جلسهٔ اول(زندگی مانند یک بازی از پیش طراحیشده است)
➖این بازی دنیا سه دسته قواعد و سنن دارد:
❶ناظر به خود بازیکننده(انسان)(امکانات، اختیارات،محدویتها،...)
❷مرتبط با مسیر حرکت
❸ناظر به نشانهها و آیات
✳️@Ensan_Jari
2_1152921504642938223.MP3
12.18M
🎙حجةالاسلام استاد موسی صفایی(فرزند استاد صفایی)
🗓 با موضوع: عوامل رشد،انحطاط و رکود
📆 ۱۳خرداد۱۳۹۸ / ۲۸ماهرمضان
🔹مکان: مؤسسه کتابپردازان
📝 بخش❶
توضیحاتی ذیل دعای کوتاه از امام صادق(علیهالسلام) برای دهه آخر ماه رمضان:
اللَّهمَّ اَدِّ عَنّا حَقَّ ما مَضی مِن شَهرِ رَمَضانَ،...
➖ما حتی نسبت به زمان مسئولیم/ همه عالم به نحوی تکلیفشان را انجام میدهند، این فقط انسان است که عصیان میکند و اعمالش با اختیار است
بخش❷ 17:00
اشیاء با اضدادشان شناخته میشوند/
در سوره عصر اصلا صحبت از رشد نیست در حالی که عنوان کتاب ایشان رشد است
عناوین در مقابل رشد:
🔸خسر
مقابل رشد بودن آن، در قرآن استنادی ندارد و در لغت بیان شده
🔸شَرّ
وَ أَنَّا لَا نَدري أَ شرٌّ أُرِيدَ بمن في الأَرض أَم أَرادَ بهِم ربُّهُم رَشَدًا(جن/۱۰)
و اینکه (با این اوضاع) ما نمیدانیم آیا اراده شرّی درباره اهل زمین شده یا پروردگارشان برای آنان اراده رشد کرده؟
🔸ضُرّ(ضرر)
قُل إِني لَا أَملكُ لكم ضَرًّا ولا رَشَدًا(جن/۲۱)
بگو: من مالک زیان و رشدی برای شما نیستم
🔸غی
لا إِكراهَ في الدّينِ قد تبين الرُّشدُ من الْغَي(بقره/۲۵۶)
در قبول دین، اکراهی نیست (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است
🔸ضلال
فَامْنُنْ علَيَّ قبل البلاءِ بِالعافيةِ، وَقَبلَ الطلَبِ بالجِدَة، وقبل الضَّلالِ بِالرَّشادِ(دعای مکارمالاخلاق/مفاتیحالجنان)
🔸سفاهت
در تعابیر فقهی بیان شده که چون فردی به حد رشد نرسیده و سفیه است، محجور(ممنوع) از تصرف در اموالش است و احتیاج به ولیّ دارد
و همه این معانی نوعی تناسب با خسر دارد : دقیقه 23:47 به بعد
✳️ @Ensan_Jari