eitaa logo
‌انسان جاری
1.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
69 ویدیو
4 فایل
🌿 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده‌اند، مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند | ع.ص 💡فضایی برای اطلاع رسانی فعالیت‌های کانون انسان جاری در راستای ترویج سبک زندگی دینی ارتباط با ادمین کانال: @ensan_jari_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمع‌خوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⏰ ساعت: ۱۷:۱۵ ⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز از اوایل عوامل انحطاط قرائت و گفتگو خواهد شد
💠 دعا 1⃣ حقيقت دعا دعا حقيقت عبوديت است، روح عبادت است: در رواياتى اين آيه شريفه كه «اَلَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ‌» [کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند](غافر/۶۰) را به دعا تفسير كرده‌اند، چرا كه در حقيقت، مخلوق هم در مقام خواستن است و هم در مقام اثبات فقر خويش و هم اثبات غناى پروردگارش... 2⃣ اقسام دعا در جايى ديگر توضيح داده شده كه دعا سه گونه است: ❶ وسيله‌اى هنگام شكستن وسيله‌ها و كليدى پس از به كار گرفتن و از كار افتادن كليدهاى ديگر. آنها كه از تمام وسيله‌ها و امكاناتشان استفاده كرده‌اند و در راه مانده‌اند...، اين‌ها در يأسشان اميد هست همان طور كه در اميدشان يأس. ...و اينها، به آنچه اميد ندارند اميدوارترند. چون اميدها و بت‌ها قطعا شكسته مى‌شوند، اما آنچه بدان اميدى نيست، شايد بارى بياورد... ❷ وسيله‌اى همراه وسيله‌ها. آنها كه از آن تجربه‌ها و عبرت‌ها برخوردارند. آنها كه عقم و عجز و نازايى وسيله‌ها را ديده‌اند، ديگر حتى همراه تمام وسيله‌ها نمى‌گويند كه رسيديم و بدون وسيله نمى‌گويند كه مانديم... ❸ در يك مرحله ديگر دعا وسيله نيست، مقدمه نيست كه تو را به چيزى برساند، بل خودش هدف است، خودش عمل است، خودش مقصد است. آنها كه مى‌خواهند در يك جمله، از فقر و ضعف و عجز خويش و از توجه و لطف و قرب و بخشش او حرفى بزنند، با يك جمله اين همه را نشان بدهند، اين‌ها دعا مى‌كنند تا نشان بدهند كه فقيرند و نشان بدهند كه غنى و سميع و قريب و مجيبى هم هست. ...با اين ديد از دعا و در آن زمينه‌ى بحران و گرفتارى كه راه رفته‌ها به پيوندهايى نياز دارند، مى‌توانيم به نمونه‌اى از دعا روى بياوريم. و اين نمونه دعايى است از ابوحمزه، از امام سجاد. راستى اين دعا درس است، براى آنهايى كه به جز از خويشتن درس نمى‌گيرند و جز با زبان خود اصلاح نمى‌شوند و جز از خويش از كسى نمى‌پذيرند. آنها كه ديوارهاى غرور و كبر و حساسيت و بدبينى، وجودشان را گرفته و از بيرون به آنها راهى نيست. اين‌ها مى‌توانند با دعا و با زبان خويش به خود بياموزند. با اين ديد، دعا درسى است كه بايد آن را آموخت و سپس همراه نيازها و در لحظه‌هاى بحرانى با جمله‌هايى از آن، زندگى كرد همانطور که قرآن را دو نوع قرائت می‌کردیم... و اگر از اين چنين ديدى در ما آمد، كه از دعا درس بگيريم، آنهم در لحظه‌هايى كه اسير ديوارهاى كبر و غرور هستيم... ناچاريم كه پيش از بررسى نمونه‌ها، با زمينه‌هايى آشنا شويم و از روش‌هايى گفت‌وگو كنيم كه امكان بهره‌بردارى بيشتر فراهم شود.اين روش‌ها در روايات وارد شده‌اند و به اشاره از آن همه سخنى مى‌آوريم: 3⃣ مراحل دعا ...ادامه دارد 📒 ع.ص، نظام اخلاقی اسلام،ص۴۷ / و با اندکی کاهش در: بشنو از نی، ص۱۹ 💠 @Ensan_Jari
🔸وَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً ✳️ در محضر قرآن 🎙 سخنران: جناب آقای رضا مهدوی 🗓 با موضوع: نگرش آیه‌ای به زندگی با محوریت قرآن ➖ جلسه چهارم: ضعفِ انسان و الٰهه‌ها 🎤مداح: حاج آقای اسحاقی ⏰ ساعت : ۱۹ ◼️ مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 🏴 @Ensan_Jari
مهدوی -ارسالی.mp3
26.03M
🎙 جناب آقای رضا مهدوی 🗒 ۲۴ آذر ۱۴۰۳ 🗓 با موضوع: نگرش آیه‌ای به زندگی با محوریت قرآن ➖جلسه چهارم: ضعف انسان و الٰهه‌ها 📝 ▪️مقدمه(کلیتی از جلسات قبل): ما با دو منبع هدایت(قرآن و اهل‌بیت) مواجههٔ خوبی نداشتیم و آن‌ها وارد عرصهٔ زندگی ما نشده/ مواجههٔ ما با خودمان(انسان) در زندگی نمی‌تواند بدون علم و بر اساس احتمال باشد/ از بهترین روش‌های معرفت تفکر آیه‌بین است... 1⃣ ضعف انسان: ما توهم قدرت داریم(مانند کارمند بانکی که پول‌های دستش را از خودش می‌داند) و پیشرفت ابزارها تغییری در ماهیت این ضعف‌ها ایجاد نکرده است(➕بیان نمونه‌ها) /انسان طغیان می‌کند، وقتی خودش را بی‌نیاز«ببیند»(علق/۶و۷) /افراد در طول زندگی ضعف‌هایشان را فراموش می‌کنند ➖چه‌بسا این ضعف‌ها نشانه‌های خدا -از سر رحمت- باشد که این‌ها اصل نیستند/ آیهٔ مرگ هم نشان‌دهندهٔ پایان‌یافتن این لذت‌های زندگی است و اگر تکلیفمان را با مرگ مشخص نکردیم در اضطراب -که انواع آن مشکل عامهٔ مردم است- می‌مانیم 2⃣ ضعف الهه‌ها: بیان نمونه‌هایی در تکمیل جلسه قبل ➖تمام شرور ناشی از شرک است و تمام حسنات ناشی از توحید/ در قرآن درباره معبودهای غیر خدایی مفهوم «عجز در نفع و ضرر» را زیاد داریم 3⃣ دو مورد از قواعد و سنن الٰهی که مانع نگرش آیه‌ای می‌شود: ❶ تکبر: باعث رویگردانی از نشانه‌های ضعف خودش می‌شود ❷ علاقه و دلبستگی: مانع پذیرش پوچی چیزی، مثل علاقه به مال و فرزند 📀 پیشاپیش از کم و زیاد شدن صدا در برخی قسمت‌های صوت عذرخواهی می‌کنیم 🏴 @Ensan_Jari
‌انسان جاری
💠 دعا 1⃣ حقيقت دعا دعا حقيقت عبوديت است، روح عبادت است: در رواياتى اين آيه شريفه كه «اَلَّذِينَ
. 3⃣ مراحل دعا ❶ تمرکز و حضور ❷ حرکت و اقدام ❸ شناخت موضع و جایگاه خویش ❹ تسلط بر دعاها ❺ زمینه‌سازی ❶ تمركز و حضور 𒊹 قدم اول و شرط اول در دعا اين است كه خواسته و نياز ما باشد، نه تقليد از نيازمندهايى كه با تمام وجود خويش خواسته‌اند. و اگر چنين نيازى در خود حس كنيم و اهميتش را بيابيم، ناچار به آن خلوت و فراغت و حضور و تمركزى مى‌رسيم كه در شرايط دعا از آن نام مى‌برند. چون ذهن ما به آن مسأله‌اى رو مى‌آورد كه اهميتش را يافته و ضرورتش را احساس كرده. ...آنها كه احساس نيازى نمى‌كنند ناچار به توجه و تمركز و حضور نخواهند رسيد و اين است كه فقط با زبانشان دعا كرده‌اند، نه با تمام وجودشان. و اين است كه اين دعا شور و نورى ندارد و اثرى نمى‌گذارد، هر چند از دل پرشورى به ما رسيده باشد. ...اگر نياز چيزى را درك نمى‌كنى، به تقليد نخواه، كه اين جز بازيگرى نيست. و اين بازيگرى جز سياهى قلب و خستگى و دلزدگى چيزى نمى‌آورد. آنها كه با دل بازيگر و تنها با زبان خويش، دعا مى‌كنند محروم مى‌شوند و رانده و دور. منى كه تمام نيازم خانه و فرش و شغل و يك پسر كاكل زرى است، چرا از همين‌ها شروع نكنم و حرف‌هاى بزرگ را بر خود بار كنم. و چرا خواسته‌هايم را از اين سطح بالاتر نياورم.من همان چيزى هستم كه آن را مى‌خواهم و همان قدر هستم كه نيازش را احساس مى‌كنم، پس چرا خودم را نشناسم و به كمتر از خودم مشغول شوم و براى كم‌ها زار بزنم و بنالم. ❷ حرکت و اقدام 𒊹 ...من كه احساس مى‌كنم بايد به خانه بيايم و كليد هم دارم، پشت در نمى‌نشينم كه دعا كنم. بايد از تمام امكانات خودم استفاده كنم و آن دم كه كليد شكست و هيچ راهى برايم نبود و يا زمان و فرصتى نداشتم، در اين هنگام عجز، به دعا رو بياورم و حتى در عجزم و در يأسم نااميد نشوم. ...و اين است كه در روايات هست: آنها كه از امكانات خود بهره‌بردارى نكرده‌اند دعايشان مستجاب نيست؛ چون اين‌ها در واقع خواسته‌اى ندارند تا برآورده شود. ❸ شناخت موضع و جایگاه خویش 𒊹 منى كه يك لحظه در عمرم با دوست نبوده‌ام و يك لحظه با او و در راه او نبوده‌ام، چه توقع دارم كه او يك عمر به حرف من باشد و گوش به فرمان من، گويا من خداى جهان هستم كه بايد خدا را هم به بيگارى بكشم. منى كه خود را با قدرت و نيرو مى‌شناسم و سرود «أَنَا رَّبُكُمُ الْأَعْلى» را زمزمه مى‌كنم، چگونه مى‌توانم به دعا رو بياورم و چگونه مى‌توانم با دعا به فقر و ضعف و عجز خودم و به غنا و قدرت و قرب و اجابت او اقرار كنم. آن جدايى و اين غرور نمى‌گذارد كه زبان من به خواسته‌هايم باز شود، مگر آنجا كه از حق، عظمتى را شناخته باشم، كه در كنار او غرورى نمى‌شكند و از او لطفى را سراغ داشته باشم، كه با من به من نمى‌دهد... ❹ تسلط بر دعاها 𒊹 همانطور كه در قرآن دو مرحله بود: تسلط و تثبيت. و حتى بهره‌بردارى ازقرآن مشروط به تسلط بر تمام آن بود، همينطور در دعا يك مرحله بايد به تمام دعاها مرور كرد و با آنها آشنا شد. اين مرور دو خاصيت دارد: 🔸 يكى اينكه آنجا كه زبان گنگ است و نمى‌توانيم از احساس خود حرف بزنيم به توضيح‌هايى مى‌رسيم كه بيا و ببين. 🔸 و ديگر اينكه با اين مرور، نيازهاى ما از سطح آب و آش و در و ديوار و كفش و كلاه بالاتر مى‌آيد و نيرو و قدرت بيشترى در خود مى‌بينيم كه نه به خود كه به تمام خلق مى‌رسيم و غرورى در ما مى‌نشيند كه نه اينها كه تمام بهشت در ما شورى نمى‌آورد. آنجا كه آن روح‌ها به تمام هستى قانع نشده‌اند و مى‌خواهند وابستگى‌هايشان بريده شود و راهشان را طى كنند، چگونه مى‌توانيم ما بخواهيم كه سنگ‌ها و مانع‌ها را در ميان راه و در پيشاپيش ما بريزند. ❺ زمینه‌سازی 𒊹 يك جمله كه در يك دعا است، پيش از آنكه يك جمله باشد، يك احساس است و اين احساس نياز، همراه شناخت‌هايى است و اين شناخت‌ها هم نتيجه‌ى تفكرها و مطالعه‌هايى. آيا مى‌توان يك كلمه را بر زبان آورد پيش از آنكه احساسش در دل و شناختش در سر و توجه و مطالعه و بررسى‌هايش در تمام حواس ما رخنه كرده باشد؟ و آيا اين چنين كلمه‌اى احساس و پيامش بدست مى‌رسد و در دل مى‌نشيند؟ مهمترين مرحله براى آنهايى كه دعاها و ميراث عظيم نيايش‌ها را براى درس گرفتن مى‌شناسند، همين زمينه سازى است و همين طرح سؤال در كنار دعاهاست كه چرا از اين جا شروع شد. چرا در يك مرحله طلب است و خواهش و سپس استفهام است و سپس حيرت وحشت و دوباره تصميم و حمد و امن و سكون. با توجه به همين اصل مى‌بينى كه دعا چگونه جريان مى‌يابد؟ چگونه از پيچ و خم‌ها مى‌گذرد و چگونه پيچ و خم‌هاى روح تو را مى‌گيرد و با خود مى‌برد... 📒 ع.ص، نظام اخلاقی اسلام،ص۵۰ / بشنو از نی، ص۲۲ 💠 @Ensan_Jari
‌انسان جاری
🔲 #سه‌شنبه‌های_رسانه‌ای دهمین جلسه با موضوع : 📌 مهندسی مسائل نوجوانان امروز برای تولید آثار موثر
سلام و احترام خدمت همراهان گرامی ❌❌جلسه سه شنبه های رسانه ای این هفته به دلیل برودت هوا و کاهش مصرف انرژی تعطیل می باشد با تشکر کانون فرهنگی انسان جاری
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ای آنکه مرا در گاهوارهٔ امن و امانش خوابانید 📎بخشی‌از دعای صباح امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) / مفاتیح‌الجنان،باب اول ✳️ @Ensan_Jari
‌انسان جاری
🎞 ای آنکه مرا در گاهوارهٔ امن و امانش خوابانید 📎بخشی‌از دعای صباح امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) / مفاتیح
💠 دست رحمت او و چنگال نفس و شیطان 🥺 ...گفتم: در همين لقمه فكر كن. گاهى ديد تو پنج سانت است، تو مى‌بينى يك لقمه در دهانت نشسته و دارى مى‌جوى. خب پيداست كه مى‌گويى جانم، يك لقمه در دهان من افتاده. تو به تصادف دل مى‌بندى. گاهى بيشتر ديده‌اى، دست خودت را ديده‌اى كه لقمه را در دهان تو گذاشت. اينجا با غرور مى‌گويى خودم همه كاره هستم. گاهى بيشتر حساب مى‌كنى كه، من كه دستم لقمه نداشت، فقير بود، از كجا آورد؟ اينجاست كه بيشتر نگاه مى‌كنى و رفيقت را مى‌بينى و مى‌گويى آنها به من دادند. گاهى بيشتر مى‌كاوى كه اينها هم مثل من هستند، همه فقيرند، همه دست خالى هستند، از كجا آورده‌اند؟ زمين را مى‌بينى كه مى‌رويد و خاك را مى‌بينى كه گندم‌زارها را بر پا مى‌دارد، مى‌گويى هان زمين به من داد. تا آنجا كه فقر زمين را مى‌بينى كه بهار و پاييز و تابستان و زمستان دارد و محتاج نور و حرارت است و به خورشيد دل مى‌بندى. تا آنجا كه از همه اينها مى‌گذرى و به رابطه جارى در آنها و به نظام حاكم بر آنها مى‌رسى، مى‌گويى اين نظام مرا پروريد و به من بخشيد. تا آنجا كه از اين نظام هم جلوتر مى‌روى و تنظيم‌ها را مى‌بينى و دست‌هايى كه هستى را براى تو چرخانده، به او چشم مى‌دوزى و با او پيوند مى‌خورى كه مى‌بينى، نه پديده و ملك و نه رابطه‌ها و ملكوت، هيچ كدام از خود چيزى ندارند و فقير هستند و تكيه‌گاه مى‌خواهند. 📒 ع.ص ،صراط، ص۴۱ ـــــ ـ ـــــ ـ ـــــ ــــــ ـ ـــــ ـ ـــــ ـ مهديه! دختر خوب و زلال من ... با تمام دلم، از خداى خوبم مى‌خواهم كه از زمين خوردن‌ها نگه‌دارتان باشد. شما را بر خاك نگذارد و از افلاك بگذراند؛ مبادا كه گرفتار ذلّت و زمين‌گير شهوت و پاى‌بند بت‌ها شويد. مبادا كه از دست‌هاى خدا جدا شويد و در زير پاى شيطان بمانيد؛ كه بارها از او خواسته‌ام، اگر بناست عمرهاى ما چراگاه شيطان باشد، ما را لحظه‌اى به خود مگذارد؛ كه راستى مرگ سنگين شما، بر دلم سبك‌تر از ذلّت در زير پاهاى كثيف شيطان است. 📒 ع.ص، نامه‌های بلوغ؛ ص۱۴۱ ✳️ @Ensan_Jari
✳️ در محضر قرآن 🎙 سخنران: جناب آقای رضا مهدوی 🗓 با موضوع: نگرش آیه‌ای به زندگی با محوریت قرآن ➖ جلسه پنجم: قواعد و سنن الٰهی ⏰ ساعت : ۱۹ 🔸 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 💠 @Ensan_Jari
هدایت شده از بانوان انسان جاری
🎻نواها و موسیقی هنری ست که می‌تواند عامل حرکت افراد و  ترویج دین خدا بشود و می‌تواند عامل سکون و سقوط افراد و مخرب دین لذا بر آن شدیم که موضوع موسیقی  را مورد بحث و بررسی  قرار دهیم 🔔 ثبت نام کارگاه حد و مرز موسیقی در کانون انسان جاری 💢 ویژه بانوان 🔺 مهلت ثبت نام تا دوشنبه ۳ دی ماه 🔸 مکان کلاس کانون فرهنگی _تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعرا بهار ،بهار ۲۰ ، هویزه ی ۵_پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست واگرا ماشین تشریف میارید بهتره از بهار ۱۸ (شوش ) بیاید داخل واز شوش ۹ بپیچید سمت راست ) لینک ثبت نام کارگاه 👈 @Ensane_jari لینک کانال بانوان انسان جاری https://eitaa.com/banovanensanjari
هدایت شده از بانوان انسان جاری
جــشــن میلاد فاطمه زهرا علیهاالسلام ✨ویژه بــانــوان✨ 🎙سخنرانی: استاد جــنــابــی 🎤مدیحه سرایی: آقای اســحــاقــی ⏰زمان: ســه شــنــبــه ۴ دی ماه ساعت ۱۷ 🔻مکان: کانون فرهنگی-تبلیغی انــســان جــاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 💠https://eitaa.com/banovanensanjari