eitaa logo
انسان انقلاب اسلامی
564 دنبال‌کننده
228 عکس
64 ویدیو
21 فایل
⚪️ دوره معرفتی انسان انقلاب اسلامی ⚪️ ارتباط با ادمین کانال: @ensanenghelabeslami_admin صفحه اینستاگرام : instagram.com/ensanenghelabeslami کانال تلگرام: t.me/ensanenghelabeslami کاناله بله: ble.ir/ensanenghelabeslami
مشاهده در ایتا
دانلود
مقصودی.mp3
24.86M
بخش دوم ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی @ensanenghelabeslami
📌 ضمن تشکر از پیگیری مخاطبان دوره انسان انقلاب اسلامی، جلسات این ترم دوره به پایان رسیده و تا ابتدای ترم تحصیلی اتی برگزار نخواهد شد‌. @ensanenghelabeslami
📣 آغاز ششمین دوره معرفتی "انسان انقلاب" 📌با تدریس "محمدصادق شهبازی" آدرس : خیابان ۱۶ آذر - پلاک ۶۰ - حسینیه هنر زمان : پنج شنبه ها - ساعت ۱۰ 💠جلسه اول: پنجشنبه ۱۹ اسفندماه @ensanenghelabeslami
📍اولین جلسه دوره ششم دوره معرفتی «انسان انقلاب اسلامی» 🔹با ارائه محمدصادق شهبازی 📌 پنج شنبه ۱۹ اسفندماه @ensanenghelabeslami
📍 دوره معرفتی "انسان انقلاب" 📌 با تدریس "محمدصادق شهبازی" زمان : پنج شنبه ها - ساعت ۱۰ مکان : خیابان ۱۶ آذر - پلاک ۶۰ - حسینیه هنر 💠 جلسه دوم: پنجشنبه ۲۶ اسفندماه @ensanenghelabeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنویت‌بسندگی 🔹 یک نگاه به مقوله مهدویت هست که به معنویت بسنده می کند؛ و ماجرای انتظار رو صرفا به ارتباط با ساحت قدس مهدوی گره می زند 🔸 کتاب هایی هم که در موضوع انتظار و مهدویت منتشر میشه، بیشتر ناظر به این نگاه است. از لحاظ فردی خود را ارتقاء دهیم تا ظهور آقا امام زمان (عج) نزدیک شود، و به ابعاد دیگر توجهی نداشتند. در جلسه اول دوره ششم انسان انقلاب اسلامی @ensanenghelabeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 عزلت‌بسندگی 🔹 افراد این جریان به دنبال گوشه گیری هستند و معتقدند کاری از دست ما بر نمیاد. شاخه هایی از این جریان معتقدند عالم باید پر از ظلم و جور شود تا ظهور شکل بگیرد. برخی معتقدند باید خود شیعیان به افزایش فساد و ظلم کمک کنند! و به یک سری متون دینی هم استناد می کنند. 🔸 این ذهنیت ها در تاریخ شیعه، وسیله قعود شده بود و در انقلاب اسلامی ما، وسیله ایستادن مقابل اسلامی. در جلسه اول دوره ششم انسان انقلاب اسلامی @ensanenghelabeslami
🔺ارائه در دومین جلسه دوره ششم (بخش اول) 🔹بسیاری از اهل تسنن، بالخصوص اشعری‌ها به شیعیان در مورد مسئله بدا ایراد می‌گیرند و این نظر را دارند که همه چیز در دستگاه حق است و ما اختیاری از خود نداریم. انسان میتواند تاریخ را جلو یا عقب ببرد و هیچ جبری مانع او نیست حتی برخی این نگاه را دارند که این جبرها باعث پیشرفت انسان می‌شود. حکم خدا قابل نقض و علم خدا قابل تغییر است مانند صدقه که علم الهی را تغییر می‌دهد و دعا که جلوی قضا و قدر الهی را می‌گیرد 🔹گونه مردم در دینداری به ٣ شکل است: ١.انتظار حجت برای تامین دنیایشان، کلام ائمه را حفظ می‌کنند اما دستوراتشان را اجرا نمی‌کنند. (سرنوشت :خدا عذابشان خواهد داد) ٢.عده‌ای ائمه را دوست دارند برای اینکه به واسطه آنها از مردم کاسبی کنند. (سرنوشت : خدا شکم این افراد را از آتش پر و بر آنها گرسنگی و تشنگی غالب می‌کند) ٣.گروهی ائمه را دوست دارند، کلامشان را حفظ و دستوراتشان را اجرا می‌کنند، در وصف این افراد امام صادق فرمودند : «ما از آنهاییم و آنها از ما» 🔹در آخرالزمان مدام فتنه بوجود می‌آید تا دین‌دار واقعی غربال شود و آنهایی که رستگارند، رستگاریشان از بالقوه به بالفعل برسد و آنهایی که شقی‌اند، شقاوتشان از بالقوه به بالفعل برسد و حق و باطل صف‌بندی نهایی داشته باشند. 🔹وجود غیبت و وجود جهت‌گیری‌های باطل، عامل رشد انسان است و انسان باید به این درک برسد که بدون معصوم، نمی‌توان جامعه را اداره کرد و این لطف الهی است که با این بلاها به این درک برسیم (لطف خفی) @ensanenghelabeslami
🔺ارائه در دومین جلسه دوره ششم (بخش دوم) 🔹اوضاع درونی شیعه در دوره‌های امام‌های آخر بهتر شد و با عنوان واقفیه وجوهات شرعی دریافت می‌کردند و شیعه فهمیده بود باید شبکه‌سازی کند، کار امنیتی و اقتصادی کند. در دوره ائمه آخر، وکالت‌هایی که از طرفشان شکل گرفته بود به سمت شبکه فقها رفت و گامی بزرگ بود و این شبکه فقها نشان از این است که خدا انسان را رها نکرده است. 🔹به امام باقر گفته شد: يارانمان در کوفه بسيارند. اگر فرمان دهي از تو اطاعت خواهند کرد، حضرت پرسید : «آیا اینطور هستید که هرکدام از شما برایش مشکلی پیش آمد از جیب برادرش پول قرض بگیرد؟» گفتند نه! حضرت گفت: «اینها به هزینه دادن خون خودشان در راه خدا بخیل هستند و الان مردم درآرامشند ولی در آخرالزمان مردمانی هستند که به هم امانت قرض می‌دهند و حدود بهشان اقامه می‌شود تا حضرت حجت ظهور کند». این سخن نشان از آن دارد که منتظران باید اهل هزینه دادن باشند و به هم نزدیک شده و روابط نزدیکی داشته باشند. 🔹روایت شیعه تنوری در مورد علت عدم قیام امام صادق: یکی از یاران امام از ایشان پرسید با وجود این همه یار و یاور چرا قیام نمی‌کند. امام در پاسخ از او خواست تنور آتش را روشن کند بعد درون آن بنشیند که او امتناع ورزید در همین حال هارون مکی از دیگر یاران حضرت آمد و امام همین درخواست را از او کرد و او پذیرفت. سپس امام رو به شاگردش کرد و گفت : «آگاه باش! زمانی که پنج نفر یاور و پشتیبان یافت نمی شود، اهل بیت قیام نمیکنند. ما بهتر میدانیم کدام زمان وقت قیام است» @ensanenghelabeslami
🔺ارائه در دومین جلسه دوره ششم (بخش سوم) 🔹امام زمان (عج) : «اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما، علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.» دلایل غیبت به شرح زیر است : ١.الک نشدن (افراد به خلوص نرسیدند) ٢. رفتارها با هم رفتار تشکیلاتی و نزدیکی نیست ٣.اختلافات درونی زیاد (اختلاف نظری که هوای نفس در آن دخیل نباشد و علمی باشد مشکلی نیست) ۴.آمادگی نداشتن برای پرداخت هزینه قیام امام 🔹نگاه انتظار فعال مخالف این است که بگوییم ظهور به اراده انسان‌ها ربط ندارد و غیبت یک زمان مشخصی است و سالیان سال انسان در کفر باشد تا حضرت بیاید و خودش اوضاع را درست کند، این آدم‌ها مسئول هستند که چرا کفر را برنداشتند، چرا روابط تشکیلاتی درستی شکل نداند، چرا خودسازی نکردند. 🔹پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «أفضَلُ أعمالِ اُمَّتي إنتظارُ الفَرَجِ :برترين اعمال امّت من انتظار فرج است.» در روایات ما انتظار یک عمل است یک حالت نیست و این روایت هم آن را نشان می‌دهد که یکسری اعمال باید شکل گیرد تا ظهور رخ دهد. 🔹شهید صدر در کتاب بحوث حول المهدی این نگاه را دارد که در طول غیبت امام، تنها منتظران ایشان رشد نمی‌کنند و خود حضرت هم شامل این رشد می‌شوند، البته این رشد عصمت امام را زیر سوال نمی‌برد، مثلا همین صلواتی که بر پیامبر فرستاده می‌شود در حالی که پیغمبر در اوج کمال است اما باز هم بالا می‌رود و به کمال بیشتر می‌رسد چون کمال خداوند هم نامتناهی است (در اینجا منظور از کمال، مقام معنوی‌ است نه مقام علمی‌، یعنی اطمینان قلبی‌ به خدا بیشتر می‌شود) @ensanenghelabeslami
🔺ارائه در دومین جلسه دوره ششم (بخش چهارم) 🔹نگاه انقلاب اسلامی به مهدویت (صحیفه امام جلد ٨) :اعتقاد به مهدویت، حضور و نظارت حضرت را برای شما به همراه دارد، یعنی یک وجودی است که اعمال ما و جامعه ما دائماً به او عرضه می‌شود و متناسب با آن، اعمال خود و حکومت را اصلاح کنیم. هشدار امام به مسئولین در این باره :«شما الآن تکلیف دارید، شما الآن تحت نظر هستید. تحت نظر خدا و امام زمان هستید. شما را مراقبت می‌کنند. نامه اعمال شما را به امام زمان هفته‌ای دو دفعه عرضه می‌دارند نامه اعمال ما را. باید متوجه‌ باشید مبادا از این اختیاراتی که حالا پیدا کردید، از این قدرتی که حالا پیدا کردید، از زیر بار آن قدرت ظالم بیرون رفتید، خودتان یک قدرت ظالمه باشید. مبادا به برادران خودتان تعدی کنید. مبادا یک کسی را بیجا بگیرید. به واسطه اغراض شخصی که دارید یک کسی را بیجا محاکمه کنید. یک کسی را بیجا محکوم کنید. اینها تحت مراقبت است. خدای تبارک و تعالی از ما سؤال خواهد کرد». 🔹پس در نگاه به انتظار باید این را در نظر داشته باشیم که: انتظار، نقطه کنترل فردی افراد است. مهدویت، نقطه امید بخش است (علی رغم اینکه خیلی‌ها از وضع موجود ناامید شدند، اما مهدویت افق جدیدی برای انسان باز می‌کند که بهتر از وضع موجود است انتظار فعال (عمل فرد، در جلو و عقب رفتن ظهور موثر است) 🔹مسیر تکمیل فرآیند ظهور (بُعد بیرونی) : صدور انقلاب و با اسلام انقلابی، انسان‌ها با تحول درونی به انقلاب اسلامی می‌رسند. مرحله بعد بیداری اسلامیست تا انسان‌ها هویت اسلامی پیدا کنند و بر اساس آن شروع به مبارزه و فعالیت کنند، تشکیل هسته‌های مقاومت حزب‌الله در جهان که هدفشان برانداختن نظام سلطه باشد و در ادامه با منسجم شدن اینها بسیج جهانی مستضعفان تشکیل می‌شود و با اتحاد جمهوری‌های آزاد و مستقل و وحدت اینها، حکومت بزرگ اسلامی شکل گیرد و امت واحد اسلامی تا در آخر ظهور رخ دهد. 🔹بعد درونی انقلاب شامل ۵ مرحله: انقلاب(یک پروژه پایان‌ناپذیر) -> نظام انقلابی (چارچوب انقلابی) -> دولت انقلابی (سیاست‌ورزی انقلابی) -> جامعه انقلابی(مردم انقلابی) -> تمدن انقلابی ما چندین سال در مرحله دولت انقلابی گیر کرده بودیم. @ensanenghelabeslami
📍جلسه دوم دوره ششم دوره معرفتی «انسان انقلاب اسلامی» 🔹با ارائه محمدصادق شهبازی 📌 پنج شنبه ۲۶ اسفندماه @ensanenghelabeslami
دوره ششم - جلسه اول.mp3
33.55M
🎙 🔹درسگفتار: نهضت انتظار - جلسه دوم (بخش اول) @ensanenghelabeslsami
دوره ششم - جلسه دوم (1).mp3
22.31M
🎙 🔹درسگفتار: نهضت انتظار - جلسه دوم (بخش دوم) @ensanenghelabeslsami
📍دوره معرفتی "انسان انقلاب اسلامی" 👤با حضور: 🔸 بهروز افخمی هنر انقلاب اسلامی، به یاد استاد نادر طالب‌زاده 🔸 حسن حسن‌خانی تحلیل تازه‌ترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم 🕑 زمان: پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱؛ ساعت ۱۴ 📌مکان: خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰، حسینیه هنر @ensanenghelabeslami