eitaa logo
انسان انقلاب اسلامی
564 دنبال‌کننده
228 عکس
64 ویدیو
21 فایل
⚪️ دوره معرفتی انسان انقلاب اسلامی ⚪️ ارتباط با ادمین کانال: @ensanenghelabeslami_admin صفحه اینستاگرام : instagram.com/ensanenghelabeslami کانال تلگرام: t.me/ensanenghelabeslami کاناله بله: ble.ir/ensanenghelabeslami
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات انقلابیگری جلسه 2.pdf
310.4K
📌ارائه جلسه دوم الهیات انقلابیگری پنجشنبه 13 آبان 1400 @ensaneghelabeslami
سلطه و نفوذ.pdf
1.59M
📌 جزوه سلطه و نفوذ منبع مطالعه اختیاری هفته دوم @ensaneghelabeslami
📍دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی 3️⃣ هفته‌ی سوم 🔹درسگفتار: الهیات انقلابی‌گری - جلسه دوم 🔸 ارائه بحث : آیا در وضعیت قابل قبولی هستیم؟ 📌 زمان: پنج شنبه 20 آبان ماه - ساعت ۱۴ 📌 مکان: خیابان ۱۶ آذر پلاک ۶۰ حسینیه هنر @ensanenghelabeslami
📖گزیده‌ای از مباحث جلسه دوم از ، ارائه شده به وسیله ، آیات 135 تا 153 سوره نساء، بخش اول 🔻وقتی از رسول صحبت می‌:نیم، اضافه بر شأن ابلاغ پیام الهی که در نبی هست به شأن اجتماعی و رهبری دینی هم اشاره می‌کنیم. 🔻اگر بخواهیم آرمان‌ها را محقق کنیم، یکسری موانع وجود دارد. در این جلسه برخی از این موانع را مبتنی بر آیات، بررسی می‌کنیم. 🔻شهید در قران به معنای گواه و نمونه به کار رفته است، و معنای شهادتی که در فارسی هم می‌فهمیم در آیات با تعابیری نظیر یُقتَلُ فی سبیل الله یا عبارات دیگر آمده است؛ مثلاً می‌گوید شما مؤمنین باید گواه و نمونه بقیه باشید. رسول هم نمونه و گواه بر شما است. 🔻تعبیرهای منسوب به امیر مؤمنان (ع) می‌گوید ما رَاَیتُ نِعمَةً مَوفورَةً اِلّا و فی جانِبِها حَقٌّ مُضَّیَّع یا إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ (یا مُنِعَ) غَنِي، همان تعبیر فارسی که هیچ کاخی درست نمیشود مگر اینکه کنارش کوخی درست شود و هیچ فقیری گرسنه نمی‌شود مگر اینکه اغنیا حق او را خورده و از منع کرده باشند. 1️⃣از جمله موانع تحقق آرمانها به خطر افتادن منافع خود یا بستگان یا آشناها، جریانها، دسته‌ها و... است، که باعث می‌شود افراد حق‌گرایی را کنار بگذارند. 🔻همان دینی که می‌گوید باید اولویت رفع محرومین و اجرای عدالت باشد، یا در آن تولید ثروت یک ارزش است، می‌گوید اگر در مسیر تحقق آرمان‌ها فقر یا غنای خود یا دوستان، آشنایان، حزب و... را وسیله عدول از اسلام و اصول کنی و قوانین یا احکام شریعت را زیر پا بگذاری از مسیر حق خارج شده‌ای. حمایت از آنها هم باید در چارچوب شریعت باشد، نه دل‌بخواهی! 2️⃣از موانع دیگر آرمان‌گرایی که در قرآن آمده، پیروی از هوای نفس است. هوای نفس فقط مسائل جنسی نیست، همینکه شروع به دل‌بخواهی عمل کردن می‌شوی و به‌جای اصول خواسته‌های فردی، خانوادگی، گروهی و... را محور عمل قرار می‌دهی پیروی از هوا است، همان تعبیری که در خطبه منا هم وجود مقدس سیدالشهدا می‌فرماید که پیمان‌های خدا نقض می‌شود و شما ناراحت و نگران نمی‌شوید اما برای منافع خود یا خاندان و... گریبان می‌درید! 3️⃣از موانع تحقق قیام برای خدا و آرمانها در قران، کینه‌ورزی است، یعنی به واسطه کینه و بدآمدن از این فرد و گروه و ... از دایره عدالت و حق خارج شویم. به کسی اتهام بزنیم یا موضعی که باید در قبال کسی بگیریم یا اقدامی که بکنیم را سر این دوستی و دشمنی‌ها غیرالهی رها کنیم! هر دو ضلعش هست، هم سکوت هم حرف زدن که ریشه‌اش خودخواهی است. چیزی که امام می‌گفت مقابل قیام برای خدا است. 🔻اینکه فقط خودت در راه حق باشی این کافی نیست، بعداً خواهیم گفت صلاح و اصلاح، خودسازی و جامعه‌سازی از هم جدا نیست، بقیه را هم باید همراه کنی، این سخت می‌شود، پیامبر در مورد این امر می‌گوید سوره هود که این را خواسته من را پیر کرد. بقیه را هم باید آورد، آن هم با دیده رحمت. امر به معروف و نهی از منکر بابی از رحمت رحیمیه خدا است نه بابی از غضب. باید کاری کنیم نه خودمان بسوزیم نه بقیه! 🔻شهید بهشتی گفت اگر من وقت می داشتم رجوی را بر می گرداندم. حواسش به نقطه مثبت او که توان تشکیلاتیش بود، نیز بود. ولی ماتا می بینیم یکی شبیه ما نیست یا ضعفهایی دارد، سریع حذفش می‌کنیم. 4️⃣از موانع آرمان‌گرایی و اجرای حق و عدالت، طغیان است، پا را اضافه گذاشتن و چارچوبهای الهی و اخلاقی خارج شدن. 🔻استقامت یعنی در مسیر آرمانگرایی و زندگی دینی و تحقق حق و عدل، ایستادگی کردن و منحرف نشدن. همه مسئولیت داریم، ما فکر میکنیم فقط یک نفر مسئولی که انتخاب میکنیم مسئول همه چیز می‌شود و بعد مسئولیت ما تمام است. 5️⃣نه فقط هوای نفس خود ما که هوای نفس و خواست دیگران نباید باعث عدول از حق شود. برای اینکه مردم خوششان بیاید حق ندارید از دین بتراشید و به تعبیر قرآن به حکم جاهلیت تن بدهید. حالا یک وقت چهارچوبهای غلطی است که مردم می‌خواهند یک وقت چهارچوبهای غلط بین‌المللی است. مردم مهمند و باید آنها را همراه کرد اما نباید به بهانه جذب مردم یا ترس از خارجی‌ها از حق و عدل تخطی کرد. 🔻روایات می‌گوید هرکس برای جذب دنیا، رضایت مردم و... چیزی از دین یا حق یا عدل و... ا زد یا کم‌اهمیت کرد خوار می‌شود. پرداختن به مسائل فرعی و رها کردن مسائل اصلی، جلو انداختن افراد کم صلاحیت به جای با صلاحیت‌ها، رها کردن امر به معروف و نهی از منکر، رها کردن مظلوم، رعایت نکردن انضباط تشکلیلاتی با مؤمنین و رهبری دینی و... موجب ذلت و خواری است. @ensanenghelabeslami
📖گزیده‌ای از مباحث جلسه دوم از ، ارائه شده به وسیله . آیات 135 تا 153 سوره نساء بخش دوم 🔻در برابر این تحذیرها به مؤمنان، مدل برخورد منافقین، محافظه‌کاران و کسانی که می‌خواهند بین حق و باطل بایستند چنین ترسیم شده است: 1️⃣تذبذب بین حق و باطل. نمی‌شود بین حق و باطل نمیساز درست کرد، به محض آلوده کردن حق و باطل، تبدیل به باطل و عامل فتنه می‌شود. 2️⃣دوست گرفتن کافران و ابرقدرت‌ها. 3️⃣به دنبال عزت بودن از سمت کفار و ابرقدرت‌ها و در رابطه و گفتگو با آن‌ها. 4️⃣نابستادن مقابل استهزاء و خدشه در آرمانها. 5️⃣فرار کردن موقع خطر و آمدن موقع غنائم. 6️⃣هربنه ندادن برای تحقق حق و عدل و مقابله با کفار و مستکبران و آمدن موقع شکست و خرده‌گیری بر مؤمنان مبارز که ما مگر نگفته بودیم این مسیر را نروید! 7️⃣فریفتن خدا و کلاه شرعی درست کرد. 8️⃣کسالت در ارتباط با خدا و مشخصاً نماز، ریا و زیاد یاد خدا نکردن. 9️⃣ فرق گذاشتن میان خدا و رسولش یا بین فرستادگان الهی با هم. 🔻خدا هیچ صدای فریادی را دوست ندارد مگر داد خواهی مظلوم. این را حتی در شرایطی که مبارزه با دشمن خارجی و کفار و مستکبران است، گوشزد می‌کند. ما حق نداریم به بهانه مقابله با دشمن خارجی فریاد دادخواهی مظلوم و مطالبات مردم، مظلومان، کارگران و... را محدود کنیم. جز شرایطی که اساس حکومت در خطر سقوط است، نمی‌شود این چیزها را به تأخیر انداخت و ترک کرد. 🔻اگر کسانی دچار به این سطوح از نفاق، هستند باید توبه کنند، کافی نیست باید اصلاح کنند، به خدا و دستورات و رهبران دینی چنگ بزنند، و دین‌شان را خالص کنند. 🔻نفی سبیل یعنی تکوینا و تشریعاً امکان سلطه کفار بر مؤمنان وجود ندارد. تکویناً یعنی خدا این امکان را در خلقت نگذاشته و اگر سلطه کفار وجود دارد، خود مؤمنان مسئله دارند و پای دین نایستاده‌اند یا ایمان‌شان کامل نیست، یا به مقتضای ایمان عمل نمی‌کنند و از کفار و مستکبران برائت نمی‌جویند. تشریعی هم یعنی خدا دستور داده مؤمنان زیر بار سلطه آنان نروند و هرچه رنگ برتری کفار بر مسلمانان دارد از خود بزدایند. 🔻تکه‌ نکه کردن دین باعث خواری می‌شود. جامعیت است که دین را غالب می‌کند. یعنی اگر به همه دین عمل کنیم، همه آرمانها را مهم بشماریم است که دین می‌ماند. امام علی (ع) و پیامبر (ص) هم می‌گویند تنها کسانی می‌توانند از دین دفاع کنند که آن را همه جوانبش نگه داشته‌اند. https://t.me/ensanenghelabeslami/254 @ensanenghelabeslami Telegram (https://t.me/ensanenghelabeslami/254)
انسان انقلاب اسلامی, [١١/١٠/٢٠٢١ ١٢:٣٥ PM] 📝آیات جلسه دوم: 🔷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (۱۳۵) 🔷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (۱۳۶) 🔷إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (۱۳۷) 🔷بشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (۱۳۸) 🔷الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (۱۳۹) 🔷وقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (۱۴۰) 🔷الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (۱۴۱) 🔷إنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا (۱۴۲) 🔷مذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَلِكَ لَا إِلَى هَؤُلَاءِ وَلَا إِلَى هَؤُلَاءِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا (۱۴۳) 🔷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا (۱۴۴) 🔷إنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا (۱۴۵) 🔷إلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (۱۴۶) 🔷ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (۱۴۷) 🔷لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا (۱۴۸) 🔷إنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا (۱۴۹) 🔷إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا (۱۵۰) 🔷أولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (۱۵۱) 🔷والَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (۱۵۲) 🔷يسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَى أَكْبَرَ مِنْ ذَلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَلِكَ وَآتَيْنَا مُوسَى سُلْطَانًا مُبِينًا (۱۵۳) @ensanenghelabeslami
VID_31490815_090531_952.opus
41.5M
📌هفته ی دوم 🔸الهیات انقلابی گری قسمت اول صوت اصلاح شده @ensanenghelabeslami
YouCut_20211106_004402477.opus
29.5M
صوت 📌هفته ی دوم 🔹نظام سلطه صوت اصلاح شده @ensanenghelabeslami
صادق.opus
28.84M
📌هفته ی سوم 🔸الهیات انقلابی گری قسمت اول @ensanenghelabeslami
سید جلسه سوم.opus
22.01M
📌 هفته‌ی سوم 🔹آیا در وضعیت قابل قبولی هستیم؟ @ensanenghelabeslami
الهیات انقلابیگری- جلسه سوم (2).pdf
319.2K
📌ارائه جلسه سوم الهیات انقلابیگری پنجشنبه 20 آبان 1400 @ensaneghelabeslami
📍دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی 4️⃣ هفته‌ی چهارم 🔹درسگفتار: الهیات انقلابی‌گری - جلسه چهارم 🔸 ارائه بحث: عدالت در نظام سلامت 📌 زمان: پنج شنبه 27 آبان ماه - ساعت ۱۴ 📌 مکان: خیابان ۱۶ آذر پلاک ۶۰ حسینیه هنر @ensanenghelabeslami
📖جلسه سوم الهیات انقلابیگری ارائه شده به وسیله در بیستم آبان1400 بر اساس آیات 100 تا 112 سوره آل عمران 🔺استراتژی کفار، اهل کتاب و مستکبرین و منکران، کافر کردن مسلمانان است. قرآن می‌گوید اینها راضی نمی‌شوند تا وقتی شما از دین و مسیر خودتان برگردید و از آیین و خواست آنان پیروی کنید. ریشه‌هایش را هم چیزهایی مثل حسد، کینه و استکبار اعلام می‌کند. عقب آمدن مقابل آنها و توهم اینکه می‌شود با آنها تعامل سازنده کرد، از طرف قرآن نفی می‌شود. 🔺وجود نشانه‌ها و کتاب خدا و رهبران دینی به‌شرط اینکه محور قرار بگیرد، مانع از این تسلیم است و مسلمانان را به مقابله با آنها می‌کشاند. 🔺وقتی صف‌بندی مؤمنان با کفار و مستکبران شکل می‌گیرد جامعه دینی احتیاج به وحدت از درون و مقابله با دشمن خارجی دارد. این وحدت البته چهارچوب و شرایطی دارد: 🔻دار دنیا به‌علت وجود اراده و اختیار در انسان‌ها، محلی است که در آن اختلاف صورت می‌گیرد. نتیجه هبوط و ورود به عرصه اختیار، ایجاد اختلاف است که یک سنت الهی است. در دنیا با شریعت‌ و راه‌های مختلف عرصه‌ای ایجاد شده تا افراد در نیکی از هم پیشی بگیرند، نتیجتاً آزمایش می‌شوند و دین بین آن‌ها حکم می‌کند. 🔻وجود شعوب و قبائل مختلف برای شناسایی متقابل و فهم اینکه گرامی‌تر بودن نزد خدا نه به این موارد که به تقوا و جهاد است، جزو سنن الهی است. تفاوت سطوح معیشتی هم ابزاری است که جامعه بشری به هم گره بخورد. البته قرآن اختلاف طبقاتی را رد می‌کند و نبود آن را را یکی از لوازم تحقق وحدت و امت واحده می‌داند، که اگر این هدف نبود، خدا دست منکران را در ان باز می‌گذاشت. 🔻امت واحده هدف است، و کسانی از اختلاف می‌رهند که مورد رحمت خدا قرار گرفته باشند، مبارزه برای تحقق امت واحده بخشی از فرایند آزمایش مسلمانان است. 🔻علی‌رغم سنت اختلاف و ابتلای مردم از این طریق، مردم ابتدا امت واحده بودند و این سنت اختیار و اختلاف و آزمایش با آنها باعث شد عده‌ای از مردم اختلاف کنند، از سوگند و چهارچوبهایی برای ایجاد اختلاف و برتری جویی استفاده کنند، به تکه‌تکه کردن دین و صرف تمسک به بخشی از ان یا آرمانهای دینی تمسک کنند، مستکبرین هم ایجاد اختلاف می‌کنند و اختلاف خود نوعی ابزار تنبهی و عذاب الهی هم هست. 🔻نهضتهای دینی در جوامعی که حرکت ندارد و به‌ می‌آیند و موافق و مخالف حول این نهضت‌ها ایجاد می‌شود، این اختلاف زمینه آزمایش است، که رهبران دینی با کتاب و میزان بین مردم حکم می‌کنند تا ما به امت واحده برسیم. این اختلاف و تلاش و مبارزه برای حاکم کردن ارزشها و سختی‌های این مسیر جزو سنت‌های الهی است. نمی‌تواند کسی از آن فرار کند، این سختی‌ها به‌جایی می‌رسد که حتی مؤمنان و رهبران دینی نسبت به درستی مسیرشان به شک می‌افتند. 👈بحث ناقص ماند و ادامه آن در جلسه بعد بررسی خواهد شد. صوت👇 https://t.me/ensanenghelabeslami/276 پاورپوینت👇 https://t.me/ensanenghelabeslami/278 @ensasneghelabeslami
🔹آیات اصلی جلسه سوم 🔺يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا فَريقاً مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إيمانِكُمْ كافِرينَ (100) 🔺و كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101) 🔺يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102) 🔺و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (103) 🔺و لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104) 🔺و لا تَكُونُوا كَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (105) ... 🔺كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (110) 🔺لنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذىً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ (111) 🔺ضرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (112) آل‌عمران @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی ✅ الهیات انقلابی گری @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی 🔹 قبل از انقلاب جامعه حرکتی نداشت. دعوا هایی در سطوح حاکمیتی بود اما مردم کاری به جامعه نداشتن و ظاهرا جامعه متحد بود و آرام. اما قرآن می فرماید نهضت های دینی اختلاف ایجاد می کنند و انبیاء رهبران آن هستند. اصلا ۱۵ خرداد ۴۲ ، نه تنها در جامعه حرکت ایجاد کرد و اختلاف و پویایی به وجود آورد، که حتی بین مذهبی ها هم اختلاف به وجود آورد. حین نهضت ها مردم با حق آشنا می شوند و آگاه می‌شوند و خواستار حاکمیت حق می شوند و ذی نفعان بی عدالتی و خفقان ، مخالفت می کنند @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی 🔹 اما در نهایت قرآن نفی اختلاف می کند. در داستان حضرت هارون و موسی به این قضیه اشاره شد که بالاخره باید جامعه بماند که اصلاحش کنیم! جای دیگر که قرآن به وحدت امر کرده است، وحدت مقابل کفار و منافقین است.جای دیگر، وحدت با مسلمون های نصف و نیمه است. مومنینی که ایمان آوردند اما هجرت نکردند، هجرت نکردن از دنیا به سمت آخرت. اگر توبه کردن دیگر بحث نکنید و بپذیرید و وحدت کنید بعضی جاها می شنویم که برای حفظ وحدت ، باید از حزب‌اللهی‌گری بتراشیم و کم کنیم. قران می فرماید از سنت های الهی است که این جامعه خوار می شود. همین قران نیز گفته است که راه رسیدن به وحدت ، ایمان و عمل به تمام کار های صالح است و قیام برای اقامه حق. @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی 🔹 روایت مشهوری است که شیعه خراسانی امام صادق علیه‌السلام عرضه داشتند که شما در خراسان هزاران هزار یار دارید، پس چرا قیام نمی کنید؟ و امام فرمودند یار واقعی نیستند و کار های تشکیلاتی ساده ای که می سپارم به عهده تان را انجام نمی دهید، پس قیام فایده ای ندارد. خدا در قرآن به رهبران دینی قوت قلب داده است که نگران نباش امکانات نداری، اگر واقعا ایمان آورده باشند سنت الهی است که بین مومنین انس و الفت به وجود میاد و بر کفار پیروز می‌شوید. این آیه قرآن است که اگر مومنین ۲۰ نفر ( که با هم متحد ) باشند بر ۲۰۰ کافر غلبه می کنند @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی 🔹 ادای امانت الهی منظور از امانت ، ولایت و احکام اسلام است و امام در کتاب ولایت فقیه به این امانت اشاره می کند و حکومت اسلامی را لازمه اجرا احکام الهی می بیند. امام برای اثبات حقانیت نظریه ولایت فقیه به همین مفهوم قرآنی استناد می کند امام معتقد بود برای حکومت باید هدف این باشد که عدل را پیاده کرد. عدالتی مارکسیسم به دنبالش بود، تساوی خواهی بود و توجهی به تفاوت ها نداشت. لیبرالیسم هم اصلا دغدغه عدالت نداشت! و فقط به تفاوت ها می پرداخت. نهایت عدالت در لیبرالیسم، رالز بود که نهایت حرفش این بود که انصاف داشته باشید و مثل گرگ ها به جان یک دیگر نیافتید اما قرآن امر به عدل و احسان می کند. قرآن اقامه قسط رو منوط به مردم و جمهوریت می کند - لیقوم الناس بالقسط - گاهی مسئولین می گویند انتقادات را علنی نگویید، بیایید در گوشی بگویید تا درستش کنیم؛ اما این بر خلاف نص صریح قرآن است @ensanenghelabeslami
📌هفته‌ی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی 🔹 باید همه مردم - فارغ از اینکه بتواند هزینه اش را بپردازد یا نه - در زمان مناسب به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. یعنی سه فاکتور قیمت، زمان و مکان ( دسترسی ) نباید مانع از ارایه خدمت با کیفیت شود یکی از علل اصلی عدم تحقق عدالت و عدم توازن قوا درش از بین بره، محور قرار داده شدن پزشکان است. پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت از برنامه چهارم توسعه - یعنی ۱۵ سال قبل - قانون دارد اما اجرا نمی شود. علتش قطعا فنی نیست. یکی از علل عدم انجام تعارض منافع پزشکان است تنها کشوری هستیم که قانون تعرفه گذاری پرستاری دارد؛ و تنها کشوری هستیم که آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است. @ensanenghelabeslami
انسان انقلاب چهار.opus
35.57M
📌هفته ی چهارم 🔸الهیات انقلابی گری قسمت اول @ensanenghelabeslami
منابع معرفی شده در هفته چهارم انسان انقلاب اسلامی ⭕️کتاب ولایت فقیه نوشته امام خمینی (ره) ✅کتاب نظریه عدالت در نگاه ابونصر فارابی ، شهید صدر و امام خمینی مرحوم دکتر جمشیدی 🔶شناخت اسلام نوشته شهید بهشتی ، شهید باهنر و علی گلزاده غفوری ❇️کتاب دلیل زندگی نامه شهید علی چیت سازیان @ensanenghelabeslami