eitaa logo
محمد حسین اقبال نیا
534 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5789585768632558342.mp3
27.48M
موضوع: اهمیت شناخت میزان و معیار. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/۲۷ 🔷شناخت معیار و میزان، عامل مهم برای نجات از . 🔶میزان در امور دنیوی و اخروی. 🔷لزوم عمل بر اساس میزان. 🔶اهل بیت، حق، در جمیع امور هستند. 🔷محدودیت و عدم عصمت در علوم و معارف بشر. 🔶رها کردن هر تفکر و روشی غیر از حق. 🔷لزوم در برابر معیار الهی. 🔶 آیات و روایات، معیار اولیه در عصر غیبت. 🔷ذکر فضائل و مقامات (س). @eqbalnia
عَنْهُ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ حُرْمَةً عِنْدَ الله وَ أَكْرَمُ عَلَيْهِ مِنْ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ... وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يُعْرَفُ فِي اَلسَّمَاءِ كَمَا يَعْرِفُ اَلرَّجُلُ أَهْلَهُ وَ وُلْدَهُ. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: مَثَل مؤمن مانند فرشته مقرب است و حرمتش نزد خدا بیشتر و گرامي‌تر از فرشته مقرب است... براستى مؤمن در آسمان‌ها شناخته شده است همچون مردی كه اهل و فرزندش او را می‌شناسند. 📚روضة الواعظین ج ۲، ص ۲۹۳ @eqbalnia
4_5807685284803909039.mp3
33.17M
موضوع: وساطت اهل‌بیت در نزول . تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۴ 🔷کلام مرحوم درباره‌ی اهمیت به اهل بیت و اقرار به فضائل ایشان. 🔶توسل به اهل‌بیت در شدائد. 🔷مراد از . 🔶ملاک و معیار وجودی هر انسان. 🔷کیفیت نزول . 🔶 باطنی در نزول فیوضات. 🔷معنای حدیث شریف نبوی: . 🔶 حقیقی اهل بیت در نزول جمیع فیوضات. 🔷وساطت چهار نفر از بین امام زمان عج و سایر مخلوقات 🔶وساطت در نزول فیوضات. 🔷 جمیع اشیاء به اهل‌بیت. 🔶جمیع اشیاء ناطق به اهل‌بیت هستند. @eqbalnia
ارتباط و گستره‌ی امام. وَ فِي كِتَابِ أَخْبَارِ الْخُلَفَاءِ أَنَّ هَارُونَ الرَّشِيدَ كَانَ يَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَكاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَيْكَ فَيَأْبَى حَتَّى أَلَحَّ عَلَيْهِ فَقَالَ ع لَا آخُذُهَا إِلَّا بِحُدُودِهَا قَالَ وَ مَا حُدُودُهَا قَالَ إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا قَالَ بِحَقِّ جَدِّكَ إِلَّا فَعَلْتَ قَالَ أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَدَنُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ الرَّشِيدِ وَ قَالَ إِيهاً قَالَ وَ الْحَدُّ الثَّانِي سَمَرْقَنْدُ فَارْبَدَّ وَجْهُهُ وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ إِفْرِيقِيَةُ فَاسْوَدَّ وَجْهُهُ وَ قَالَ هِيهِ قَالَ وَ الرَّابِعُ سِيفُ الْبَحْرِ مِمَّا يَلِي الْجُزُرَ وَ أَرْمِينِيَةَ قَالَ الرَّشِيدُ فَلَمْ يَبْقَ لَنَا شَيْ‏ءٌ فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِي قَالَ مُوسَى قَدْ أَعْلَمْتُكَ أَنَّنِي إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا فَعِنْدَ ذَلِكَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ وَ فِي رِوَايَةِ ابْنِ أَسْبَاطٍ أَنَّهُ قَالَ: أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَرِيشُ مِصْرَ وَ الثَّانِي دُومَةُ الْجَنْدَلِ وَ الثَّالِثُ أُحُدٌ وَ الرَّابِعُ سِيفُ الْبَحْرِ فَقَالَ هَذَا كُلُّهُ هَذِهِ الدُّنْيَا فَقَالَ هَذَا كَانَ فِي أَيْدِي الْيَهُودِ بَعْدَ مَوْتِ أَبِي هَالَةَ فَأَفَاءَهُ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ بِلَا خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَأَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يَدْفَعَهُ إِلَى فَاطِمَةَ ع. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 321 در کتاب "اخبار الخلفاء" آمده است که هارون الرشید به موسی بن جعفر گفت: «فدک را بگیر تا آن را به تو بازگردانم.» اما موسی بن جعفر (ع) نپذیرفت و گفت: «من آن را نمی‌گیرم مگر به حدود آن.» هارون از او پرسید: «حدود آن چیست؟» امام (ع) پاسخ داد: «اگر من حدود آن را معین کنم، تو آن را باز نخواهی گرداند.» هارون الرشید گفت: «به حق جدت، باید آن را بگیری!» امام (ع) در پاسخ گفت: «حدود اول آن عدن است.» پس صورت هارون تغییر کرد و گفت: «عجب!» امام (ع) ادامه داد: «حدود دوم آن سمرقند است.» رنگ صورت هارون تیره شد و گفت: «اوه!» امام (ع) گفت: «حدود سوم آن افریقیه است.» صورت هارون سیاه شد و گفت: «اوه!» امام (ع) افزود: «حدود چهارم آن شمشیری از دریا است که به جزایر و ارمنیه نزدیک است.» هارون گفت: «پس چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.» سپس امام (ع) به مجلس خود رفت و گفت: «آیا به تو نگفتم که اگر من حدود آن را معین کنم، تو آن را باز نخواهی گرداند؟» و در روایت ابن اسباط آمده است که امام (ع) حدود فدک را به این ترتیب بیان کرد: «حد اول عریش مصر، حد دوم دومة الجندل، حد سوم احد و حد چهارم سیف البحر است.» هارون پرسید: «آیا این همه، همه دنیا است؟» امام (ع) پاسخ داد: «این‌ها در دست یهودیان پس از مرگ ابی هاله بود، اما خداوند آن را بدون اسب و سواری به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بازگرداند و سپس دستور داد که آن را به حضرت فاطمه (ع) بدهد.» "مناقب آل ابی طالب" (ابن شهرآشوب)، جلد ۴، صفحه ۳۲۱ @eqbalnia
4_5816501946424498407.mp3
28.45M
موضوع: اهل‌بیت، حجاب خداوند. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۶ شب شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) 🔷لزوم تحصیل بیشتر به اهل‌بیت. 🔶احتیاج جمیع عباد حتی انبیاء به اهل‌بیت. 🔷 مطلقه‌ی پیامبر اکرم. 🔶 الله و . 🔷عدم امکان درک خداوند. 🔶 خداوند به شعاع نورش. 🔷عظمت به اهل‌بیت. @eqbalnia
4_5829968434129018577.mp3
35.35M
موضوع: مطلقه‌ی حضرت خاتم الانبیاء. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۲ 🔷ماه ، ماه پیامبر اکرم. 🔶سیر و بر محور محبت رسول الله. 🔷 دین. 🔶معارف حقه اهل‌بیت در بعضی آثار . 🔷شریعت، طریقت، . 🔶 قیامت. 🔷رحمت خداوند. 🔶تفاوت در جهنم و در جهنم. 🔷امید بعضی از اهل جهنم به خداوند. 🔶احتیاج اولین و اخرین به رسول الله. 🔷معنای شفاعت. 🔶 جمیع مخلوقات به شخص خاتم الانبیاء. 🔷گستره‌ی شفاعت رسول الله از تا قیامت. 🔶امکان و ترقی در عوالم بعد از دنیا. @eqbalnia
4_5832353846080313093.mp3
35.24M
موضوع: ماه شعبان، ماه پیامبر اکرم. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۱ 🔷مهمترین مطلب در ماه شعبان. 🔶ارتباط با اهل‌بیت. 🔷راه صحیح بهره‌مندی از ماه شعبان. 🔶محبت پیامبر اکرم، افضل ارزاق ماه . 🔷علت بعضی از زمانها نسبت به سایر . 🔶ارتباط حقیقی توحید و نبوت و ولایت و . 🔷وجوب صلوات در نماز و معنای . 🔶تسلیم مطلق 🔷ذکر معنای اهل بیت در . @eqbalnia
4_5838948854262667536.mp3
33.48M
موضوع: مقام حقیقت و مقام بشریت امام. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۴ 🔷مقام امام. 🔶 امام، قابل درک نیست. 🔷ذکر بعضی عظیم خداوند. 🔶ارتباط ظاهر و امام. 🔷لزوم تناسب بین و مدرک. 🔶 حقیقت امام در مظاهر مختلف. 🔷بدن امام، محل تجلی حقیقت امام است. 🔶مبارکترین امر در دنیا، امام است. 🔷امکان متعدد برای امام در آن واحد. 🔶درک حلاوت و لذت . 🔷احکام مختلف برای مختلف امام. @eqbalnia
4_5850527944358762922.mp3
30.33M
موضوع: تجلی امام در عوالم مختلف. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۸ 🔷لزوم توجه و به امام عصر (عج). 🔶نسخه‌ای جامع برای و تحصیل برکات. 🔷لزوم حجت خدا برای انسانها به لباس انسانی. 🔶کیفیت انسان و حیوانات. 🔷نیاز حیوانات به حجج الهی. 🔶. 🔷تفاوت انسان با حیوان. 🔶تعریف اشیاء. 🔷کیفیت ارتباط امام با . 🔶مقام اهل‌بیت قبل از . 🔷 امام در اصلاب شامخه. 🔶 در امام. 🔷رعایت هر عالم. 🔶اجراء اشیاء با . @eqbalnia
خلاصه‌ای از آداب زیارت کتاب تحیة‌الزائر مرحوم محدث نوری (رضوان‌الله‌علیه) عناوین مهم و ضروری این متن به شرح زیر است: آداب عمومی زیارت: غسل قبل از سفر زیارت. پرهیز از سخنان بیهوده و مجادله در راه. غسل برای زیارت هر امام. خواندن دعای مأثور در وقت غسل. طهارت از حدث اکبر و اصغر. پوشیدن لباس پاک و پاکیزه. سفید و نو بودن لباس. آرامش و وقار در راه رفتن به سمت روضه مقدسه. برهنه بودن پا در هنگام ورود به روضه مقدسه. خوشبو کردن خود (به جز در زیارت کربلا). توجه و حضور قلب در هنگام ورود به حرم مطهر. طلب اذن دخول با کلمات مأثوره یا سلام بر پیامبر و ائمه (علیهم السلام). تصور عظمت صاحب مرقد و احساس خضوع و شکستگی دل. آداب ورود به حرم: بوسیدن آستانه و عتبه مقدسه. سجده شکر برای نعمت زیارت. مقدم داشتن پای راست در ورود و مؤخر داشتن آن در خروج. نزدیک شدن به ضریح مقدس. سجده نکردن بر قبر مطهر. بوسیدن قبر و گذاشتن گونه راست بر آن. ایستادن پشت به قبله و رو به قبر. خواندن زیارت به صورت ایستاده. سر به زیر انداختن و عدم التفات به اطراف. گفتن تکبیر قبل از شروع زیارت. خواندن زیارات مأثوره و پرهیز از زیارات مخترعه. خواندن نماز زیارت (حداقل دو رکعت). خواندن سوره یٰسٓ و الرحمن در نماز زیارت. خواندن دعا بعد از نماز زیارت. خواندن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح صاحب مرقد. تقدیم نماز واجب بر نماز زیارت. زیارت برای پدر و مادر و اقارب. طواف دور ضریح مقدس. آداب خاص در حرم: پرهیز از ورود با کفش به حرم. پرهیز از سخنان ناشایسته و لغو. بلند نکردن صدا در حرم. وداع کردن امام (علیه السلام) هنگام خروج. بوسیدن زمین در مقابل امام (علیه السلام). بازگشت از حرم به صورت قهقری. عدم خروج از شهر امام قبل از انتظار جمعه. قصد مراجعت برای زیارت مجدد. عزم بر ترک معصیت و بهبود احوال پس از زیارت. انفاق و احسان به فقراء و سادات مجاور حرم. نکات اصلی: اهمیت حضور قلب و رقت در زیارت. پرهیز از اعمال بدون دلیل شرعی. رعایت ادب و احترام در حرم مطهر. توجه به نزول رحمت الهی در حرم معصومین (علیهم السلام). @eqbalnia
4_5852879108240840877.mp3
46.32M
موضوع: معارف اجمالی و تفصیلی. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۱۹ 🔷علم در مقام اجمال و . 🔶بسط اجمالی در روایات. 🔷انواع و توریه در روایات. 🔶صیغه‌های اجمالی و تفصیلیِ استغفار و دعاء و زیارت و صلوات. 🔷معرفی کتاب . 🔶ویژگی مدرسه‌ی و قم. 🔷 زیارت جامعه. 🔶 پیامبر اکرم در کتاب مصباح المتهجد. 🔷تقسیم مخلوقات به اهل بیت و غیر ایشان. 🔶 اسماء الهی. 🔷مصادیق . @eqbalnia