eitaa logo
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
1.6هزار دنبال‌کننده
121 عکس
35 ویدیو
13 فایل
ایدی ادمین کانال : @montazar113113 ⛔️کپی بدون ذکر منبع ، مطالب کانال ، تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف ،حرام است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مرید با تمام وجودش ، بدهکار استاد است. و از بدترین حالات یک شاگرد این است که خود را طلبکار نسبت به استادش بداند. 📚گفتار ها و گفتمان ها ، جلد دوم ، نکته 78 ، مولف دکتر آریانفر @erfanvaakhlagh
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥اگر او مرا دوست دارد، پس چرا من او را دوست ندارم؟ 🕯مهمترین مطلب در پذیرش یک سالک صداقت او است. کسی با یک بار آمدن وارد حلقه اصلی شیخ میشود ولی دیگری بعد از هزار بار، باز هم رد میشود. 🕯شیخ برای کسی که صادق باشد می‌جوشد. 🕯بیان داستانی آموزنده از مطرودی که بازگشت 📀 برشی از شرح نکته ۱۶۵ کتاب شریف گفتارها و گفتمان ها جلد اول ، تالیف دکتر اریانفر منبع : t.me/noor_bi_esm_369 @erfanvaakhlagh
🔹طرق و سیرهٔ اساتید تمام راه‌ها استاد می‌خواهد و بدون استاد نمی‌شود راه را طی کرد. 🔻انواع مکاتب عرفانی : یک عده از اساتید، راه فکر را در پیش می‌گیرند مثل آقای بهاءالدینی که می‌گفت: ۴ سال فکر کردم تا دری به روی ما باز شد بعضی اساتید رشته‌شان فقط ذکر است. بعضی اساتید رشته‌شان محبت است و فقط از عشق خدا و محبت ائمه و امام زمان دم می‌زنند و در فکر و ذکر تخصصی ندارند. بعضی اساتید راهشان معرفت است و دنبال معرفت نفس و معرفت خداوند متعال هستند و در دیگر مسائل وارد نمی‌شوند. بعضی دیگر اهل صلح و صفا و مسائل اخلاقی می‌باشند. آقای رضوی هندی شاگرد آقای قاضی سیره‌ای خاص داشت، مثلاً برای سلامتی امام زمان گوسفند قربانی می‌کرد و حالت خاص خودش را داشت و در ذکر و فکر و پرورش شاگرد نبود. آقای کشمیری خیلی‌ها را دیده بود حتی مرتاضین هند. ایشان ۷۰۰۰ توحید، ۴۰ هزار الله و … را خوانده و خیلی زحمت می‌کشید. در معاصرین کسی را که همانند آقای کشمیری ذکر بگوید، ندیدم. آدم‌شناسی ایشان خیلی قوی بود و نسبت به نقل‌ها و خواب‌ها خیلی دیرباور بود. بعضی اساتید، شاگرد خاصی نداشته و قبل از درس فقط صحبت می‌کردند و همه نوع سخن از هر وادی که می‌شد نقل می‌کردند. سیره آقای کشمیری بر این بود که: «هر چه استاد طریق گفت به همان اندازه ذکر گفت و از پیش خود و با خواندن از کتابی، نباید اذکار را گفت… و می‌فرمودند نباید از دستور استاد، بیشتر (ذکر) گفت و تجاوز کرد.» 📚استاد طریق ✍️ فاطمه زین العابدین پور ( تحت اشراف استاد سید علی اکبر صداقت از شاگردان ایت الله کشمیری ) @erfanvaakhlagh
💠نظر مرحوم ایت الله کشمیری در مورد لزوم داشتن استاد عرفان 🔻 استاد نظر ايشان ( ایت الله کشمیری ) اين بود كه بدون استاد و راهنما نمى ‏توان در اين مسير قدم برداشت و هر وقت در اين زمينه سؤال مى‏ شد، حركت را بدون فردى آگاه و بصير، درمان بى ‏اثر مى ‏دانستند. حقير بارها از جنابش شنيدم كه استاد جزء لوازم اوليه تهذيب و جهاد اكبر است و بدون آن بسيار مشكل است، چه آن كه آفات و عوارض و شهوات نفس را كسى مى‏ تواند مداوا كند كه خود اين راه را رفته باشد و حاذق باشد. مشهور است كه مرحوم آقاى قاضى‏ قدس سره فرموده بودند: اگر انسان نصف عمر خود را در پيدا كردن انسان كامل و استاد صرف كند، جا دارد. عرض كردم: براى ورود اين وادى استاد لازم است؟ فرمود: بدون استاد نمى‏ شود. گفتم: حضرت استاد از كجا باید شروع كرد ؟ فرمودند: همين نقطه شروع است. استاد چه طور مى ‏تواند دخالت داشته باشد يعنى لازم است ؟ ج: بى استاد نمى ‏شود. تمام امور استاد می‏خواهد؛ الحمدللّه ربّ العالمين، ربّ العالمين. 📚 (مژده دلدار : ص 98) استاد سید علی اکبر صداقت @erfanvaakhlagh
💠اصرار بی مورد است 🔻 چون اسرار را به هر کسی نمی شود، آموخت و گفت، عارفان الهی وقتی روح کسی را لایق نبینند به آنان نمی آموزند زیرا هر پیرو و جوینده، دارای استعداد کافی برای یافتن سرّ نیست. برای همین، اولیاء سالکین مبتدی را گاهی امتحان می کنند و به آنها با اشاره و کنایه می گویند: « ظرف وجودیتان کوچک است. جویندگی دلیل بر کمال و تمامیت نیست.» لذا اصرار سالکین بر اینکه استاد چیزی به آنها بدهد تقاضای بی موردی است. 🔻طالب ربّ باید خودش ربّانی شود، اگر طالب زر باشد نمی تواند ربّانی شود. بعضی از آدم ها، اعمی درونی هستند و طالب حق می شوند، در حالی که پرده و حائل نمی گذارد او به طرف حق برود، مانند طالب علم، که اگر جوینده دنیاشود علمش دنیایی می شود و به درد آخرت نمی خورد. 🔻به هر تقدیر، اول و آخر و وسطِ حالِ جوینده به خاطر ورود بعضی مسائل و ملکات درونی و شهوات، فرق می کند. اگر صادق است واقعاً به صدّیق برمی خورد و اگر در طلب خود به مطلوب، دارای حَدَث و نیت مجاز است به کاذب برمی خورد. 📚مقامات معنوی؛ مقام طالبین ✍️استاد سید علی اکبر صداقت @erfanvaakhlagh
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦صحبت های عبد صالح خدا مرحوم حاج کریم محمود حقیقی در مورد دیدار با عارف کامل ایت الله انصاری همدانی و درخواست راهنمایی از ایشان و دستورالعمل قرانی و انسان ساز ایت الله انصاری به ایشان... @erfanvaakhlagh
🔹نیت ذاکر از آن­جایی که هر ذکری دارای آثار گوناگونی است، لذا آثار تابع نیّت ذاکر می­باشد. مثلاً یکی « یا ودود » به قصد محبت خداوند می­خواند، یکی به قصد محبوب شدن نزد خلق، اگر چه « ودود » دارای آثار دیگری هم هست. پس آثار به نیّت ذاکر مربوط است. اگر آثار دیده نشود این عدم استجابت مربوط به معطی حکیم است که صلاح بنده را نمی­بیند یا وقتش نرسیده با اصلاً استعداد ندارد. مرحوم حاج مستور شیرازی استاد ذکر آیت الحق سید عبدالکریم کشمیری به کسی که نزدش برای ذکر آمده بود فرمود:« بگو یا ماست یا چغندر » یعنی تو به درد این کار نمی­خوری. اگر هم بگویی، برای تو ثمرة ناچیز خواهد داشت. 📚مقامات معنوی؛ مقام ذاکرین ✍️ حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری @erfanvaakhlagh
🔹توصیه های ایت الله کشمیری در مورد علوم غریبه ؛ و مضرات اذکار و اورادی که بدون اذن استاد استفاده می شوند... 🔻 حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری : آن طور كه ما از گذشته سلوكى استاد ( ایت الله کشمیری ) باخبر شديم ، بعضى راه‏ها را رفته بودند و آثار آنها را مى ‏دانستند و چشيده بودند، و آنچه متضرّر شده و يا منفعت خاص و عام برده بودند را در كيسه تجربياتشان داشتند. از چيزى كه ما را نهى مى ‏كردند از تسخيرات و طلسمات كه در علوم غريبه مسطور است و قضيه‏ اى هم در اين‏باره داشتند كه لزومى به نوشتن آن نيست و ايشان امر به تهذيب و سلوك معرفتى و مجاهدت مى ‏كردند. استاد از كارهايى كه جنبه تسخيرات داشت، نهى نموده و تجربه خويش را بازگو مى ‏كرد و اعتقاد داشت كه اذكار و اوراد بايد با اجازه استاد باشد. دستورى از يكى از اساتيد (سيّد افضل حسين هندى، يا حاج مستور آقا شيرازى) گرفت و انجام داد؛ لكن شرط آخرش حضور استاد بود. جناب آقاى كشميرى در زمانى كه استادش (سفرى رفته بود يا مانع ديگرى داشت كه) نبود، به جهت شجاعت و جوانی در زيرزمين خانه مشغول به آن دستور مى ‏شود، وليكن حالتى غير عادى بر او مستولى مى ‏شود. انگار ضربه‏ اى مى‏ خورد و بيهوش مى ‏شود و دو يا سه روز حالشان خوب نبوده است. استادشان اين قضيه را متوجه مى‏ شود و كارهايى انجام مى‏ دهد كه حالشان خوب شود. حضرت استاد ( ایت الله کشمیری ) فرمود: «اثرات آن فشار و ضربه گاهى اوقات در سرم پديدار مى ‏شود». از ایت الله کشمیری سوال کردم : افرادى كه تمام عمر در علوم غريبه مانند رمل و آفاق و سحر و زُبر و بيّنات و امثال اينها كار مى‏ كنند، آيا فوق ‏العادگى معنوى هم دارند؟ پاسخ : تقوا مؤثر در فوق ‏العادگى است، و آنهايى كه هَمّ‏شان صرف اين علوم مى‏ شود، معمولاً در زندگى به گرفتارى ‏هائى مبتلا مى‏ شوند . منبع : t.me/erfan_keshmiri @erfanvaakhlagh
🔹لزوم استاد و سالکان اویسی 🔻سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی آیت الله کشمیری : در اصطلاح بعضی سالکان را اویسی خوانند که اینان با جذبه بدون توسط کسی مالک شوند و مراحل و منازلی را با حالت مجذوبی طیّ کنند و مثال به اویس قرن زنند که او را با پیامبر و امام ملاقات نبوده امّا به مقاماتی رسیده است. از این مقوله عدّه ­ای از عرفا را اویسی گویند که به مقامات توحیدی رسید بدون تربیت استادی راه رفته. حقیر شرح احوال بعضی از آنان را خواند و بعضی را دیده و گروهی را به توسط شاگردان و مربوطین استماع کرده ولی به تجربه یافته و با دقّت و تأمّل نظری که در شرح احوال اینان کرده که، در مراتب سلوک اینان به مقام کسانی که اساتید را سالها به تلمذّش نشسته و به نسخه آنان طیّ طریق کرده نمی­رسند چون نفس را صدها حیله و مکر و دام است و کسی می­تواند از مکر آن در امان باشد که دانه و دام و صیّاد را خوب بداند و ریاضت نفس کشیده باشد و صرف محبّتی و کششی دلیل بر وصول به مقامات توحیدی نیست . بیشترین نقل از کرامات اینان توسط مریدان صورت می­گیرد که در تبیین و تشخیص بین اولیای طیّ طریق کرده و مجذوبین نتوانند فرق نهند و بعضی مطالب را که از آنان نقل کنند می­خواهند با چسب همه چیز را به آنان بچسبانند تا دلیل بر بزرگی آنان شود. در حالی که بعضی احوالات بعضی مجذوبین و نقل بعضی کلمات آنان دلیل بر پختگی نیست!!! 📚مقامات معنوی؛ مقام مجذوبین @erfanvaakhlagh